Nieuws van politieke partijen in Amsterdam inzichtelijk

88 documenten

#Stopdeknip

CDA CDA Amsterdam 20-06-2023 10:47

Het CDA wil af van de Weesperknip. Lees hieronder wat ons duoraadslid Renate over de Weesperknip te zeggen heeft: 1.De eerste week van de 'Weesperknip' zit er op. Wat zijn je eerste gedachten over het verloop van deze pilot? Wat ik bijzonder vind is dat wij al drie jaar bezig zijn met de voorbereidingen en dat de hele stad nog steeds zo slecht voorbereid was op de situatie. Je merkt dat alles nu vastloopt en dat mensen het nog niet weten. Daarbovenop komt nog dat de nood- en hulpdiensten er de eerste dag nog overheen moesten en dat er roddels gaan dat bestuurders over de weg gaan met hun auto (die overigens ontkracht zijn). Dat is wel een beetje jammer. Wat mij vooral verbaast is dat touringcars - voor de hop-on-hop-off bussen - de eerste dag ook nog over deze Weesperknip heen moesten. De gemeente heeft niet goed nagedacht over een alternatieve route voor deze bussen en dat ze dus niet onder een andere brug door konden. Verder staat het openbaar vervoer van de GVB helemaal vast en lopen ze recordvertragingen op. Je zou verwachten dat juist de GVB is meegenomen in de voorbereiding en dat die niet een uur vast hoeven te staan, maar dat er iets voor verzonnen is om ervoor te zorgen dat het OV niet een of ander slecht alternatief is ten opzichte van de auto. 2.Afgelopen 14 april waarschuwde jij al dat deze pilot enorm ingrijpend zou zijn. De Weesperstraat is dé weg door het centrum en aan informatievoorziening voor belanghebbenden zoals taxi's heeft het geschort. Welke signalen heb jij opgevangen van deze groepen? Is het scenario waar jij voor waarschuwde werkelijkheid geworden? De pilot is inderdaad enorm ingrijpend. Je merkt ook dat het aan de informatievoorziening voor belanghebbenden zoals taxi’s heeft geschort. Het levert enorme vertragingen op. Zo moest een mevrouw van de Dam naar het OLVG. Dat is echt in drie kwartier te lopen, maar deze mevrouw moest er drie kwartier over doen met de taxi omdat ze helemaal om gestuurd worden. Je merkt dat mensen die slecht ter been zijn er heel veel last van hebben. Het moet mogelijk zijn dat mensen in een bepaalde situatie (zoals slecht-ter-been-zijn) wel gewoon over deze weg heen kunnen niet in de verkeerschaos vast zouden hoeven te staan. Het scenario waarvoor we al bang waren is gewoon werkelijkheid geworden. Het OV zit vast, de auto’s staan vast, de Kattenburgerstraat is een puinhoop. De mensen daar hebben een informatiebrief ontvangen waarin stond dat de luchtkwaliteit zou verbeteren met het verminderen van de auto's, maar zij krijgen nu elke dag een stilstaand-verkeer-file voor hun neus. Ik vraag mij af of dat dan de verbetering is van de luchtkwaliteit. Het scenario dat wij verwachten is dus werkelijkheid geworden. Het is nu al een week gaande en ik ben hier benieuwd of het de komende 5 weken inderdaad minder gaat worden zoals onze wethouder zelf wel verwacht. Ik denk het niet en ik vind autovrij nog steeds een absurde optie ten opzichte van de optie van een autoluwe stad met een ‘knijp’. Dan is de bereikbaarheid misschien wel minder, maar dan is het nog wel bereikbaar. 3.De gehele oppositie heeft een brandbrief geschreven aan wethouder Van der Horst, omdat het aanvullend openbaar vervoer zelfs niet door de knip heen kan. Als in een mobiliteitsvraagstuk geen rekening gehouden wordt met het (aanvullend) openbaar vervoer: in hoeverre is de pilot dan voorbereid? We zijn al zolang ik in de commissie zit, dat is drie jaar, bezig met de voorbereidingen. Bijna kwam van uitstel afstel, maar zoals wij nu zien (helaas) niet. Er is juist voor de zomer gekozen omdat het anders op een ‘nog ongeschiktere tijd’ zou moeten, maar je ziet dat in combinatie met andere afsluitingen de stad echt een chaos is. Verder weten ook niet helemaal wat we precies willen onderzoeken. Wanneer is de pilot geslaagd? En wanneer niet? Dat is niet echt vastgesteld of geconstateerd. De pilot is dus voorbereid maar er is volgens mij niet heel goed nagedacht over de gevolgen, aangezien de wethouder zelf zegt dat het allemaal wel mee valt, omdat de Ring niet vaststaat. Maar het zijn juist de ritjes binnen de stad, van het openbaar vervoer en van taxi's en van mensen die van Amsterdam naar het Centrum toe moeten die zorgen dat het Centrum dramatisch vaststaat. Zo is er geen rekening gehouden met het aanvullend openbaar vervoer (zoals je zou verwachten op dit soort locaties), wetende dat er misschien wel plekken zijn waar ze dan wel overheen moeten rijden Als tegenstander zou je kunnen zeggen: “dit is hoe de Weesperknip gaat zijn, dus we moeten er ook mee leren leven. Leer er maar mee leven aangezien al die auto's moeten verdwijnen, want dan heeft het OV er ook geen last meer van.” Hoewel autovrij beter is voor de luchtkwaliteit, vind ik dit geen goed argument omdat je soms simpelweg op bepaalde plekken moet komen, helemaal als je slecht ter been bent of een onderneming runt en goederen geleverd moet krijgen. Het is voor de algemene bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad goed als je op bepaalde plekken nog met de auto kan komen, dus ik snap niet zo goed dat geen rekening is gehouden met die ondernemers. Ook ben ik nog steeds erg benieuwd hoe je gaat verhuizen, als de vrachtwagen met je verhuisspullen niet meer voor de deur mag komen. Een bakfiets is niet groot genoeg om een bank in te stoppen. En als je dat denkt van wel: kijk dan het filmpje dat ik voor de verkiezingen heb gemaakt. In dit soort gevallen heb je dus heel graag dat je je met de auto kan bewegen. 4.Wat moet het college in jouw ogen doen met de pilot 'knip Weesperstraat'? In mijn ogen moet het college nu gewoon stoppen met deze pilot. Het heeft niet heel veel zin behalve dat de hele stad op zijn kop gezet wordt. Ik denk dat we met z’n allen moeten nadenken over een ‘knijp’ en over goede autoluwe opties, zoals de opties ‘bestemmingsverkeer’ en de de ‘traffico limitato’. Zo zorg je ervoor dat je er alleen met de auto kunt komen als je er daadwerkelijk iets te zoeken hebt. Dat als je er woont je gewoon met je auto mag komen. Dat nood- en hulpdiensten er met de auto kunnen komen. Dat je er met een taxi kan komen. Zo weer je in principe alle Duitsers, Fransen, Engelsen en andere mensen die met hun auto door de stad rijden. Dat waren toch vooral de kentekenplaten die ik over de Weesperknip zag rijden. Die mensen kunnen prima gebruikmaken van een P&R en hebben niets te zoeken met een auto midden in de stad. Dat zou het college in mijn ogen moeten doen met de knip van de Weesperstraat. Het mag zeker ‘tweebaans’ zijn, maar niet deze chaos. In mijn ogen is deze ongein ‘inwoners pesten’. Volgens mij is überhaupt het gemiddelde autobezit per huishouden maar 40% in Amsterdam. Verder zijn taxi’s juist een heel mooie variant van de deel-auto’s zoals iedereen dat wil. Ik zeg dus: stop met de knip!

VVD reageert op collegeplannen knip Weesperstraat

VVD VVD Amsterdam 23-06-2020 02:27

VVD-duoraadslid Stijn Nijssen reageert op de plannen die het college op 23 juni 2020 presenteert om de Weesperstraat af te sluiten voor doorgaand verkeer met een zogeheten verkeersknip.

https://www.vvdamsterdam.nl/nieuws/39989/vvd-reageert-op-collegeplannen-knip-weesperstraat

"Met het afsluiten van de Weesperstraat knijpt dit college een cruciale verkeersader van Amsterdam dicht," zegt Nijssen. 

Het college houdt volgens Nijssen een vergaand verkeersexperiment, zonder enig idee te hebben wat dit betekent voor de doorstroom.

Nijssen: "Wat de VVD betreft is het juist in tijden van Corona cruciaal om de stad ook voor automobilisten bereikbaar te houden, zo zorgen we ervoor dat we het OV niet overbelasten. Bovendien zijn automobilisten geen tweederangs Amsterdammers."

In de college plannen zou er een knip komen in de Weesperstraat op L.H. Sarlouisbrug ter hoogte van de Nieuwe Keizersgracht, waardoor doorgaand autorijverkeer (hulpdiensten en OV  uitgezonderd) niet meer mogelijk zou zijn.  

VVD reageert op collegeplannen knip Weesperstraat

VVD VVD Amsterdam 23-06-2020 02:27

VVD-duoraadslid Stijn Nijssen reageert op de plannen die het college op 23 juni 2020 presenteert om de Weesperstraat af te sluiten voor doorgaand verkeer met een zogeheten verkeersknip.

https://www.vvdamsterdam.nl/nieuws/39989/vvd-reageert-op-collegeplannen-knip-weesperstraat

"Met het afsluiten van de Weesperstraat knijpt dit college een cruciale verkeersader van Amsterdam dicht," zegt Nijssen. 

Het college houdt volgens Nijssen een vergaand verkeersexperiment, zonder enig idee te hebben wat dit betekent voor de doorstroom.

Nijssen: "Wat de VVD betreft is het juist in tijden van Corona cruciaal om de stad ook voor automobilisten bereikbaar te houden, zo zorgen we ervoor dat we het OV niet overbelasten. Bovendien zijn automobilisten geen tweederangs Amsterdammers."

In de college plannen zou er een knip komen in de Weesperstraat op L.H. Sarlouisbrug ter hoogte van de Nieuwe Keizersgracht, waardoor doorgaand autorijverkeer (hulpdiensten en OV  uitgezonderd) niet meer mogelijk zou zijn.  

Partij voor de Dieren wil verkeers­snelheid van 30 km/uur binnen de ring A10

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Amsterdam 22-01-2020 00:00

Fractievoorzitter Johnas van Lammeren dient vandaag in de Amsterdamse gemeenteraad een voorstel in om de snelheid binnen de ring A10 te verlagen naar 30 km/uur. Dit komt ten goede aan de luchtkwaliteit, verkeersveiligheid en verkeersdoorstroming. De huidige plannen van het stadsbestuur voor een autoluwe binnenstad leveren tot 40% meer verkeer op voor de hoofdstraten zoals Kattenburg, Van Diemenstraat, Houtman- en Nassaukade. Dat is zeer onwenselijk voor de bewoners van deze straten. De verkeersoverlast en luchtkwaliteit overschrijden daarmee alle normen. 30 km/uur voor een gezonde stad Johnas van Lammeren: “Ruim 30 bewonersorganisaties trokken bij de gemeenteraad terecht aan de bel over de gevolgen van de autoluwe plannen. Het verbeteren van de gemiddelde luchtkwaliteit mag niet als gevolg hebben dat de luchtkwaliteit in andere straten sterk verslechtert.” Als er binnen de ring A10 30 km/uur wordt gereden, dan wordt de luchtkwaliteit overal beter en vermindert de CO2-uitstoot. Ook verbetert de doorstroming van het verkeer en de verkeersveiligheid voor voetgangers en fietsers. Een 30 km-zone maakt ook meer fietsstraten mogelijk. Dit is bijvoorbeeld wenselijk bij de Rozengracht. Op die manier is bijvoorbeeld het kappen van de 33 bomen aldaar niet nodig. Luchtkwaliteit nu al heel erg slecht De Partij voor de Dieren is voorstander van de plannen voor een autoluw Amsterdam. Minder autoverkeer is noodzakelijk voor het verbeteren van de luchtkwaliteit. De gevolgen van de autoluwe binnenstad worden nu echter afgewenteld op de bewoners van de ‘hoofdstraten’. In die straten komt door de ‘verkeersknips’ fors meer verkeer. Tijdens een bezoek aan bewoners van de Houtmankade mat Johnas van Lammeren nu al fijnstofwaarden van 81 pm10, terwijl de norm 40 is. Als in deze straten het verkeersvolume (met zo’n 40%) verhoogd wordt, dan is dat zeer onwenselijk. Het plan voor een 30 km-zone biedt een goede oplossing voor dit probleem.

Snorfiets van het fietspad blijkt groot succes | Amsterdam

GroenLinks GroenLinks Amsterdam 10-12-2019 00:00

Dit jaar is de snorfiets verbannen van de meeste Amsterdamse fietspaden. Snorfietsers moeten nu, met een helm, op de rijbaan rijden. Uit een evaluatie van de maatregelen blijkt deze week dat de stad daardoor een stuk veiliger is geworden. Precies wat GroenLinks samen met de actiegroep ‘Geef het Fietspad Terug’ en de Fietsersbond al jaren betoogden.

 

Al sinds 2011 pleitte GroenLinks ervoor om de snorfiets van het fietspad naar de rijbaan de verplaatsen. Omdat er een landelijke wetswijziging voor nodig was, werd de maatregel pas in april van dit jaar ingevoerd.

Het aantal fietsers is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Dat is mooi nieuws, want fietsen is gezond en goed voor de luchtkwaliteit. Maar tegelijkertijd nam ook het aantal snorfietsen op het fietspad toe. Deze brede en vaak veel te snelle voertuigen zorgden op de steeds drukker wordende fietspaden voor gevaarlijke situaties en vervuilde lucht wat de fietsers direct inademen. Er bleek daarom ook groot draagvlak te zijn in de stad om de snorfiets naar de rijbaan te verplaatsen.

 

Veiliger en Schoner

Uit de evaluatie blijkt dat het aantal geregistreerde ongevallen met letsel waar een snorfiets bij betrokken was, sinds april sterk is gedaald. In de periode april tot en met oktober ging het in voorgaande jaren om gemiddeld 100 ongevallen, nu zijn het er 30. Bovendien zijn er minder bijna-aanrijdingen en ruzies tussen snorfietsen en andere weggebruikers. Het overgrote merendeel van de snorfietsers rijdt op de rijbaan en draagt een helm. Ook is het aantal geregistreerde snorfietsen flink gedaald.

Zeeger Ernsting, raadslid voor GroenLinks is erg tevreden: “Dit is heel goed nieuws voor de Amsterdamse fietsers. De fietspaden zijn de afgelopen maanden een stuk veiliger geworden. Als fietser word je niet meer van je sokken gereden door snorfietsen die veel te hard rijden en hun uitlaatgassen in jouw gezicht blazen”.

 

Tweede Kamer aan zet

Maar als het aan GroenLinks ligt, is de strijd nog niet gestreden. Want de maatregelen gelden nu nog niet door de hele stad. In de stadsdelen Zuidoost en Nieuw-West vind je nog veel bromfietspaden of fietspaden waar de snorfiets nog wel op mag rijden. Daarom blijven wij ons inzetten voor veilige fietspaden, door de hele stad.

Nu is gebleken dat de maatregel zo effectief is, willen andere steden aan de slag met de invoering in hun gemeente. Wat daarbij enorm zou helpen is da Den Haag nu eindelijk landelijk regelt dat alle snorfietsen worden verplaatst naar de rijbaan.

Afscheid Jair Eisenmann

VVD VVD Amsterdam 14-11-2019 08:12

Op 12 november is tijdens de Algemene Ledenvergadering (ALV) van de Amsterdamse VVD bekend gemaakt dat vice-voorzitter Jair Eisenmann, na vijf jaar, heeft aangegeven per deze datum uit het bestuur te treden.

https://www.vvdamsterdam.nl/nieuws/37322/afscheid-jair-eisenmann

De afgelopen jaren heeft Jair met grote inzet en toewijding het vice-voorzitterschap vervuld: van de fusie met lokale netwerken Diemen en Weesp, tot de voorbereidingen van de verkiezingen van de gebiedscommissies in de stadsdelen in 2018.

We vinden het ontzettend jammer afscheid te nemen van Jair als bestuurslid, hij heeft ontzettend veel betekend voor de Amsterdamse VVD. Maar weten ook dat hij hierdoor meer tijd krijgt voor zijn andere activiteiten, zoals zijn geliefde stichting Gilat.  

Tijdens de ALV heeft het bestuur een gemotiveerd voorstel gedaan aan de leden het aantal bestuursleden terug te brengen van 8 naar 7, welk voorstel door de leden unaniem is aangenomen. Statutair kan het bestuur vervolgens een vice-voorzitter uit zijn midden aanwijzen. Het bestuur zal de ALV volgend najaar informeren of deze gewijzigde samenstelling passend is gebleken.

Het bestuur van de Amsterdamse VVD is verheugd u te mogen melden dat het per 13 november 2019 Mariëlle Paul aanwijst als vice-voorzitter, zij zal deze rol bekleden naast haar portefeuille Ledenbehoud- en werving. Wij zijn ervan overtuigd dat Mariëlle, met al haar ervaring en kwaliteiten, deze rol uitstekend zal vervullen. 

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:Arial; panose-1:2 11 6 4 2 2 2 2 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536859905 -1073711037 9 0 511 0;} @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536870145 1107305727 0 0 415 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-520092929 1073786111 9 0 415 0;} @font-face {font-family:"Segoe UI"; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-469750017 -1073683329 9 0 511 0;} @font-face {font-family:"\.SF UI Text"; panose-1:0 0 0 0 0 0 0 0 0 0; mso-font-alt:Cambria; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-format:other; mso-font-pitch:auto; mso-font-signature:0 0 0 0 0 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; line-height:14.0pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:11.0pt; font-family:Arial; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} p.xp1, li.xp1, div.xp1 {mso-style-name:x_p1; mso-style-unhide:no; mso-margin-top-alt:auto; margin-right:0cm; mso-margin-bottom-alt:auto; margin-left:0cm; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:EN-GB; mso-fareast-language:EN-GB;} span.xs1 {mso-style-name:x_s1; mso-style-unhide:no;} p.xp2, li.xp2, div.xp2 {mso-style-name:x_p2; mso-style-unhide:no; mso-margin-top-alt:auto; margin-right:0cm; mso-margin-bottom-alt:auto; margin-left:0cm; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:EN-GB; mso-fareast-language:EN-GB;} span.xapple-converted-space {mso-style-name:x_apple-converted-space; mso-style-unhide:no;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-size:11.0pt; mso-ansi-font-size:11.0pt; mso-bidi-font-size:11.0pt; font-family:Calibri; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;} @page WordSection1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} -->

Afscheid Jair Eisenmann

VVD VVD Amsterdam 14-11-2019 08:12

Op 12 november is tijdens de Algemene Ledenvergadering (ALV) van de Amsterdamse VVD bekend gemaakt dat vice-voorzitter Jair Eisenmann, na vijf jaar, heeft aangegeven per deze datum uit het bestuur te treden.

https://www.vvdamsterdam.nl/nieuws/37322/afscheid-jair-eisenmann

De afgelopen jaren heeft Jair met grote inzet en toewijding het vice-voorzitterschap vervuld: van de fusie met lokale netwerken Diemen en Weesp, tot de voorbereidingen van de verkiezingen van de gebiedscommissies in de stadsdelen in 2018.

We vinden het ontzettend jammer afscheid te nemen van Jair als bestuurslid, hij heeft ontzettend veel betekend voor de Amsterdamse VVD. Maar weten ook dat hij hierdoor meer tijd krijgt voor zijn andere activiteiten, zoals zijn geliefde stichting Gilat.  

Tijdens de ALV heeft het bestuur een gemotiveerd voorstel gedaan aan de leden het aantal bestuursleden terug te brengen van 8 naar 7, welk voorstel door de leden unaniem is aangenomen. Statutair kan het bestuur vervolgens een vice-voorzitter uit zijn midden aanwijzen. Het bestuur zal de ALV volgend najaar informeren of deze gewijzigde samenstelling passend is gebleken.

Het bestuur van de Amsterdamse VVD is verheugd u te mogen melden dat het per 13 november 2019 Mariëlle Paul aanwijst als vice-voorzitter, zij zal deze rol bekleden naast haar portefeuille Ledenbehoud- en werving. Wij zijn ervan overtuigd dat Mariëlle, met al haar ervaring en kwaliteiten, deze rol uitstekend zal vervullen. 

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:Arial; panose-1:2 11 6 4 2 2 2 2 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536859905 -1073711037 9 0 511 0;} @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536870145 1107305727 0 0 415 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-520092929 1073786111 9 0 415 0;} @font-face {font-family:"Segoe UI"; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-469750017 -1073683329 9 0 511 0;} @font-face {font-family:"\.SF UI Text"; panose-1:0 0 0 0 0 0 0 0 0 0; mso-font-alt:Cambria; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-format:other; mso-font-pitch:auto; mso-font-signature:0 0 0 0 0 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; line-height:14.0pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:11.0pt; font-family:Arial; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} p.xp1, li.xp1, div.xp1 {mso-style-name:x_p1; mso-style-unhide:no; mso-margin-top-alt:auto; margin-right:0cm; mso-margin-bottom-alt:auto; margin-left:0cm; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:EN-GB; mso-fareast-language:EN-GB;} span.xs1 {mso-style-name:x_s1; mso-style-unhide:no;} p.xp2, li.xp2, div.xp2 {mso-style-name:x_p2; mso-style-unhide:no; mso-margin-top-alt:auto; margin-right:0cm; mso-margin-bottom-alt:auto; margin-left:0cm; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:EN-GB; mso-fareast-language:EN-GB;} span.xapple-converted-space {mso-style-name:x_apple-converted-space; mso-style-unhide:no;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-size:11.0pt; mso-ansi-font-size:11.0pt; mso-bidi-font-size:11.0pt; font-family:Calibri; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;} @page WordSection1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} -->

Kunnen bootbezitters straks het hoofd nog wel boven water houden?

VVD VVD Amsterdam 05-11-2019 09:01

De gemeente wil het vaarbeleid over een andere boeg gooien, maar gaat hierbij veel te kort door de bocht. Niet alleen zal slechts een enkeling nog aan de nieuwe eisen kunnen voldoen, ook zullen Amsterdamse bootbezitters in Noord, IJburg en Zeeburgereiland worden geconfronteerd met een belastingverhoging in de vorm van een vignetplicht. De VVD gaat pas overstag als het overhaaste beleid beter wordt uitgewerkt en bovendien op de stadsdelen afgestemd wordt.

https://www.vvdamsterdam.nl/nieuws/37127/kunnen-bootbezitters-straks-het-hoofd-nog-wel-boven-water-houden

Over een jaar of vijf moet het roer om: in 2025 zijn de grachten enkel toegankelijk voor emissieloze vaartochtjes. Het werelderfgoed wordt daarmee afgesloten voor Amsterdammers zonder zo’n dure elektrische boot. Alles wat niet aan de meest ambitieuze duurzaamheidseisen voldoet wordt over vijf jaar uit de binnenstad geweerd en in 2030 moet heel Amsterdam emissieloos varen.

 

Geld als water, moet het college denken, want de prijs voor een vignet – de kosten voor een ligplaats in Amsterdam – worden snel verhoogd met wel 75%. De overhaaste lastenverzwaring is echter slecht uitgewerkt. Zo is het volstrekt onduidelijk wat er onder ‘binnenwater’ wordt gerekend, waardoor mogelijk zomaar veel meer bewoners met nog meer extra belasting kunnen worden geconfronteerd. Bovenal bevat het nieuwe vaarbeleid ook nog erg veel onjuistheden.

 

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536870145 1107305727 0 0 415 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} @font-face {font-family:"Helvetica Neue"; panose-1:2 0 5 3 0 0 0 2 0 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-452984065 1342208475 16 0 1 0;} @font-face {font-family:"Lucida Grande"; panose-1:2 11 6 0 4 5 2 2 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-520090897 1342218751 0 0 447 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} @page WordSection1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} -->

Al met al bestaat de indruk dat het nieuwe vaarbeleid overhaast en zonder afstemming met de stadsdelen in elkaar is geflanst. Haastige spoed is zelden goed, wat al helemaal geldt voor de overambitieuze eisen die aan bootbezitters worden gesteld. Kortom, de gemeente moet de tijd nemen om vaarbeleid uit te werken dat voor alle Amsterdammers haalbaar en betaalbaar is.

Kunnen bootbezitters straks het hoofd nog wel boven water houden?

VVD VVD Amsterdam 05-11-2019 09:01

De gemeente wil het vaarbeleid over een andere boeg gooien, maar gaat hierbij veel te kort door de bocht. Niet alleen zal slechts een enkeling nog aan de nieuwe eisen kunnen voldoen, ook zullen Amsterdamse bootbezitters in Noord, IJburg en Zeeburgereiland worden geconfronteerd met een belastingverhoging in de vorm van een vignetplicht. De VVD gaat pas overstag als het overhaaste beleid beter wordt uitgewerkt en bovendien op de stadsdelen afgestemd wordt.

https://www.vvdamsterdam.nl/nieuws/37127/kunnen-bootbezitters-straks-het-hoofd-nog-wel-boven-water-houden

Over een jaar of vijf moet het roer om: in 2025 zijn de grachten enkel toegankelijk voor emissieloze vaartochtjes. Het werelderfgoed wordt daarmee afgesloten voor Amsterdammers zonder zo’n dure elektrische boot. Alles wat niet aan de meest ambitieuze duurzaamheidseisen voldoet wordt over vijf jaar uit de binnenstad geweerd en in 2030 moet heel Amsterdam emissieloos varen.

 

Geld als water, moet het college denken, want de prijs voor een vignet – de kosten voor een ligplaats in Amsterdam – worden snel verhoogd met wel 75%. De overhaaste lastenverzwaring is echter slecht uitgewerkt. Zo is het volstrekt onduidelijk wat er onder ‘binnenwater’ wordt gerekend, waardoor mogelijk zomaar veel meer bewoners met nog meer extra belasting kunnen worden geconfronteerd. Bovenal bevat het nieuwe vaarbeleid ook nog erg veel onjuistheden.

 

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536870145 1107305727 0 0 415 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} @font-face {font-family:"Helvetica Neue"; panose-1:2 0 5 3 0 0 0 2 0 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-452984065 1342208475 16 0 1 0;} @font-face {font-family:"Lucida Grande"; panose-1:2 11 6 0 4 5 2 2 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-520090897 1342218751 0 0 447 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} @page WordSection1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} -->

Al met al bestaat de indruk dat het nieuwe vaarbeleid overhaast en zonder afstemming met de stadsdelen in elkaar is geflanst. Haastige spoed is zelden goed, wat al helemaal geldt voor de overambitieuze eisen die aan bootbezitters worden gesteld. Kortom, de gemeente moet de tijd nemen om vaarbeleid uit te werken dat voor alle Amsterdammers haalbaar en betaalbaar is.

VVD reageert geschokt op vergaande plannen autovrije stad

VVD VVD GroenLinks D66 PvdA Amsterdam 02-10-2019 03:41

Vandaag heeft het college van GroenLinks, D66, PvdA en SP de uitwerking van de plannen gepresenteerd om de stad autoluw te maken. VVD-woordvoerder Verkeer Anne Marttin: “Het college verklaart hiermee de oorlog aan alle Amsterdammers met een auto. Deze plannen zetten de stad op slot. De VVD gaat er alles aan doen om de stad bereikbaar te houden voor Amsterdammers, hun familie en hun bezoek.”

https://www.vvdamsterdam.nl/nieuws/36624/vvd-reageert-geschokt-op-vergaande-plannen-autovrije-stad

In de plannen wil het college tientallen no-go area’s creëren voor auto’s. Niet alleen parkeren wordt lastig, ook autorijden wordt volgens de plannen praktisch onmogelijk gemaakt. Daarnaast moeten auto’s wat het college betreft hun snelheid minderen en komt er zelfs een kilometerheffing. Het voornemen om tienduizend parkeerplekken te schrappen krijgt gestalte door om de zes maanden versneld parkeerplekken op te heffen in buurten.

 

Marttin: “Om de stad en met name het centrum bereikbaar en leefbaar te houden moeten we keuzes maken. Dat onderschrijft ook de VVD. Alleen met deze extreme plannen jaagt dit college wederom Amsterdammers de stad uit: gezinnen, ouderen, mantelzorgers en ondernemers zijn de dupe. Zonder auto kunnen zij straks niet meer hun kinderen naar school brengen, voor familie zorgen, boodschappen doen of naar het werk. Bovendien raakt dit ondernemers hard in hun portemonnee.”

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536870145 1107305727 0 0 415 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536858881 -1073732485 9 0 511 0;} @font-face {font-family:"Lucida Grande"; panose-1:2 11 6 0 4 5 2 2 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-520090897 1342218751 0 0 447 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} @page WordSection1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} -->

In het plan geeft het college aan in gesprek te willen met bewoners over deze maatregelen. “Wat ons betreft bestaat dit gesprek niet alleen uit aanhoren, maar ook uit luisteren en in samenspraak met buurten zoeken naar oplossingen. Dit stadsbestuur is er voor alle Amsterdammers. Ook voor autobezitters,” aldus Marttin.

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.