Nieuws van politieke partijen in Delft inzichtelijk

28 documenten

Onafhankelijk Delft: dodenherdenking

Onafhankelijk Delft Onafhankelijk Delft Delft 22-04-2024 09:42

Zaterdag 4 mei herdenken we de vele slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en van oorlogsgeweld sinds die tijd. Op meerdere locaties vinden in Delft herdenkingen plaats.

De herdenking op dit plein wordt gehouden ter ere van de gesneuvelde oud-Indië-strijders.

13.30 uur ontvangst BAR/BAAR

13.45 uur stille tocht naar het monument, gevolgd door voordracht van scholier en toespraak van burgemeester Marja van Bijsterveldt. Daarna zijn de kransleggingen.

14.15 uur einde ceremonie

Algemene Begraafplaats Jaffa, Jaffalaan

Op de algemene begraafplaats Jaffa wordt stilgestaan bij iedereen die in de Tweede Wereldoorlog is omgekomen. Het monument aldaar bevat de namen van de in de eerste meidagen van 1940 gesneuvelde strijders in Delft.

16.00 uur ontvangst in de aula van begraafplaats Jaffa, gevolgd door persoonlijk verhaal van Joke Kouwenhoven

16.15 uur aanvang herdenking inclusief toespraak van burgemeester Marja van Bijsterveldt en stille tocht langs oorlogsgraven en -monument

17.00 uur einde ceremonie

18.45 uur Herdenkingsdienst in de Nieuwe Kerk

Traditiegetrouw is er een stille tocht vanaf de Markt naar de Nieuwe Plantage. Hiermee herdenken we iedereen die in en buiten Nederland gesneuveld is voor het behoud en herstellen van de vrede.

19.00 uur opstellen van stille tocht

19.30 uur vertrek stille tocht

Verzetsmonument, Nieuwe Plantage

Algemene herdenking voor allen die in en buiten Nederland gesneuveld zijn voor het behoud en herstellen van de vrede. Dit jaar verzorgt het Koninklijke Harmoniekapel de muzikale omlijsting tijdens de herdenking op de Nieuwe Plantage.

19.50 uur aanvang herdenking met voordracht door Janne van den Bosch, leerling van de Bernadette Mariaschool

20.00 uur twee minuten stilte, gevolgd door het Wilhelmus

20.02 uur toespraak door burgemeester Marja van Bijsterveldt, gevolgd door kranslegging en defilé

20.45 uur einde ceremonie

Elk jaar vindt er een herdenking plaats in de synagoge. Meer informatie hierover is te vinden op de site van de synagoge.

21.00 uur aanvang herdenkingsdienst

22.00 uur einde ceremonie

Op 4 mei hangen in Nederland de vlaggen halfstok als teken van eerbied en respect voor de oorlogsslachtoffers. Het Nationaal Comité 4 en 5 mei roept alle inwoners op om op 4 mei de gehele dag de vlag halfstok te hangen (van zonsopgang tot zonsondergang). De vlag die gebruikt wordt, is de Nederlandse driekleur zonder wimpel.

Meer informatie vindt u op www.dodenherdenkingdelft.nl

Onafhankelijk Delft: Helden, zij bestaan nog!

Onafhankelijk Delft Onafhankelijk Delft Delft 19-01-2024 09:42

Onafhankelijk Delft is supertrots op deze jongeman! Wat een topper, wat een held. In het ijskoude water springen om een vrouw uit haar auto te halen die de gracht was ingegleden, is echt niet zonder risico.

Daarom vinden wij dat wij als gemeente, deze jongeman eervol moeten eren. Zoals wij in de raadzaal tijdens de commissievergadering Ruimte en Verkeer al zeiden: op gepaste wijze!

Wij zijn benieuwd wat het college besluit te doen.

Hij is een voorbeeld voor velen! HELD!

Fractievoorzitter

Jolanda Gaal

Gisteren redde een Delftse jongeman een vrouw het leven, door in het ijskoude water te springen en haar te bevrijden uit de auto, die in het water was gegleden.

Onlangs deelde Onafhankelijk Delft de wethouder Frank van Vliet nog mede, dat zijkanten bij de hoge bruggetjes moeten worden voorzien van laag hekwerk.. zgn biggetjes.

Nu is deze vrouw gelukkig gered door een ongelooflijk stoere held uit onze stad Delft!

Een jongeman die, met gevaar voor eigen leven, geen enkele aarzeling had en het ijskoude water in sprong.

Onafhankelijk Delft vindt dat deze jongeman meer verdient dan een taart.

Wij vinden dat hij een erelint verdient.

Graag vernemen wij of dit mogelijk is en wij dragen hem iig geval, samen met heel veel Delftenaren, hiervoor voor.

Helden dienen gehuldigd en dit is er één waar wij met recht, trots op mogen zijn.

Fractievoorzitter

Jolanda Gaal

Onafhankelijk Delft; nee tegen zero emissie zone Delft

Onafhankelijk Delft Onafhankelijk Delft Delft 13-01-2024 07:31

In Delft wil de gemeente op 1 januari 2025 een zero emissie zone invoeren voor de binnenstad van Delft.

Ondernemers die toch al zo de pineut zijn door de Coronaperiode, de gestegen inkoopprijzen en het parkeerbeleid in Delft, krijgen dit nu ook nog voor de kiezen.

Onafhankelijk Delft vind het zowat een doodvonnis voor de ondernemer.

Vandaar dat wij van Onafhankelijk Delft ons aansluiten bij het burgerinitiatief om hiertegen in protest te komen.

Auto’s, bestelbusjes en vrachtwagens zijn al zoveel schoner!

Daarom trekken wij met o.a. Groep de Mos, uit Den Haag, op!

Fractievoorzitter

Jolanda Gaal

Plannen college autoluw plus binnenstad ondoordacht

Hart voor Delft Hart voor Delft Delft 08-01-2024 13:28

Al je de Q&A (Questions and Answers oftewel gewoon in het Nederlands: Vragen en Antwoorden), zoals vermeld staan op de website van de Gemeente bekijkt, vallen diverse zaken op.

Ten eerste dat er continue de verkeerde term gebruikt wordt, nl. Autoluw i.p.v. Autoluw-plus.

De gehele binnenstad is al sinds jaar en dag autoluw. Het gebied waar alleen met een ontheffing is in te rijden, is het autoluw-plús gedeelte. En dat is het gedeelte dat het college nu wil uitbreiden.

Beetje suf dat die term steeds verkeerd wordt gebruikt. En het maakt het heel verwarrend.

Maar is dat wel zo? Komt er wel minder autoverkeer als bewonersauto ’s in de garage moeten worden geparkeerd? Per slot kan iedereen nog steeds bij zijn huis komen voor laden en lossen.

Als mensen dus via hun huis rijden om bijv. boodschappen af te zetten, mensen op te halen

n etc., zou het zomaar kunnen dat er juist veel meer verkeersbewegingen komen. En het belangrijkst: al het ontheffingsverkeer, alle leveranciers, alle pakjesbezorgers, alle bezorghoreca, alle flits bezorgers blijven gewoon rijden. Het is alleen die bewoner die zijn auto in de garage zet, die een verschil zou moeten maken. Maar de utopie van een flanerende wethouder over de Oude Delft zal altijd een utopie blijven. En die spelende kinderen ook.

Buiten dat: alle bezoek, werklui, personeel van bedrijven gaat straks allemaal op zoek naar een plaatsje buiten het autoluw plus gebied. Dat betekent dat er ongelooflijk veel zoekverkeer bij komt. Van de bewoner die rustig  naar huis rijdt en zijn auto parkeert, gaan we nu dus naar de situatie dat heel veel mensen op zoek gaan naar een schaarse plek in het overige gedeelte van de binnenstad. Dus het wordt alleen maar drukker met meer gefrustreerd zoekverkeer. En de ervaring leert dat gefrustreerd zoekverkeer agressief verkeer wordt.

De Phoenixgarage zal niet meer toegankelijk zijn voor bezoekers.

Dan een vaag stukje over of er voldoende plekken zullen zijn. Heeft de gemeente wel goed gekeken naar hoe druk het is in de garages. Hiervan zijn cijfers niet openbaar en niet te vinden. Wel fijn dat men denkt, dat het drukker wordt in de garages.

Wilt u het autoluw gebied inrijden of bedoelt men autoluw-plus?

Dan is er dus een ontheffing nodig, iedere keer weer. Voor bedrijven brengt dit kosten met zich mee. En je bezoek kan wel een ontheffing krijgen, maar mag niet parkeren. Dan moet je een plekje zoeken ergens in het overvolle restgedeelte van de binnenstad.

Heb ik garantie op een plek in de parkeergarage?

Als de garage ‘naar keuze’ vol is kan er geparkeerd worden in een andere garage, als daar plek is dan. Maar dan mag je wel weer gaan betalen. En daarna kan je je auto weer gaan verplaatsen.

Voor gehandicapten bestaat er de mogelijkheid voor een gehandicaptenparkeerplaats.

Maar er is een grote groep inwoners die daar niet voor in aanmerking komt, maar die wel slecht ter been is. Voor die mensen is niets geregeld. Ook zij moeten gewoon in de garage parkeren. Er staat nog wel een opmerking over in gesprek gaan met de gemeente om een oplossing te vinden, maar uit gesprekken met bewoners blijkt dat daar weinig naar wordt geluisterd. Er blijft dus een grote groep in de kou staan. Te veel voor de inclusiviteit die het college hoog in het vaandel heeft staan.

Kan ik mijn bezoek strak nog met korting op straat laten parkeren?

Ja, die mogen dan een plekje gaan zoeken op de overgebleven parkeerplaatsen in het overvolle restdeel van de stad. Dat betekent bijv. dat oudere vrienden, die oudere mensen  bezoeken, in het autoluw-plus gedeelte de keuze hebben tussen ver lopen en voor de hoofdprijs in een garage te gaan staan óf rondjes moeten rijden om een plekje te vinden in het overvolle gedeelte van de binnenstad waar nog wél op straat geparkeerd mag worden. En dat zal mensen tegenhouden om op bezoek te komen. Dat geldt ook voor gezinnen met kinderen die op bezoek gaan bij opa en oma. Er komt alleen een bezoekersregeling voor de Prinsenhofgarage. Die is op 20 minuten lopen van bijv. het Achterom. Voor bezoek met kleine kinderen ondoenlijk.

Dit zou kunnen betekenen dat mensen vereenzamen.

Waar parkeert een aannemer of tuinman die bij mijn woning moet zijn?

Die mogen even bij het adres uitladen en moeten daarna de auto in het overige deel parkeren. Of in een garage gaan staan voor de volle mep.  bedrijfsbusje past níet in de parkeergarage.

En een aannemer moet af en toe spullen halen bij zijn busje, die een soort van magazijn voor hem is.

Kan mijn zorgverlener nog in de buurt van mijn woning parkeren?

Nee, de zorgverlener mag uitladen en moet daarna  een plaatsje vinden voor de auto in het ‘vrije’ overvolle gedeelte of in een garage ver weg.

Wordt het voor bewoners in de rest van de binnenstad niet veel drukker met parkerende auto’s ?

Nooit meer dan 90 % parkeervergunningen. Dat betekent dat aannemers, klusjesmannen, mantelzorger enz. een plekje moeten zoeken in de 10 % die over blijft. En dat betekent weer ongelooflijk veel zoekverkeer van gefrustreerde mensen.

Alleen mogelijk om buiten het autoluw plus gebied te parkeren. Om op te halen en af te zetten en iedere keer een ontheffing aanvragen. Alleen parkeren tegen een goedkoper tarief in de Prinsenhofgarage, ver weg. Dit zal betekenen dat ouderen niet meer op bezoek zullen gaan, te duur te ver. En dat ouderen minder bezoek zullen krijgen van gezinnen met kinderen. Ouderen in de binnenstad zullen veel minder bezoek krijgen en zo is er de kans op vereenzaming.

Parkeren voor bedrijven, instellingen en werknemers.

Voor werknemers is er een abonnement in de garages. Tot  max 19.00 Daarna geldt er een regulier tarief. Dat betekent dat bijv. door de horeca, die later klaar is dan 19.00, de hoofdprijs betaald gaat worden. Of zij moeten ook een plekje proberen te vinden in het overvolle restdeel van de binnenstad.

Parkeren voor klanten en bezoekers.

De prijzen voor de parkeergarage worden opnieuw verhoogd. Van ondernemers is bekend, dat de klanten nu al klagen over de hoge prijzen die Delft rekent. Terwijl in veel buurgemeenten er vaak uren gratis zijn. Dat maakt dar er een reëel risico is dat bezoekers Delft zullen gaan mijden. Zeker als het moeilijk wordt een plekje te vinden in de favoriete Zuidpoortgarage.

Hoe komt mijn klant of gast naar de parkeergelegenheid bij mijn bedrijf of hotel.

Als er eigen parkeergelegenheid is kunnen de gasten een dag ontheffing aanvragen. Behalve op vrijdag van 18.00 tot 21.00 uur. En op zaterdag van 11.00 tot 17.00 uur. Neem het voorbeeld van het hotel bij het voormalig Armamentarium met een eigen parkeergelegenheid. De gasten daar zullen op vrijdag of zaterdag de parkeergelegenheid níet kunnen bereiken.

Zorgprofessionals in de binnenstad.

Die mogen ‘overal’ parkeren behalve in het autoluw plus gebied. Dus in het geval van bijv. een verloskundige die in dat gedeelte woont, of een arts die met spoed naar het ziekenhuis moet: hij/zij kan níet bij zijn/haar huis parkeren. Deze mensen zullen bij nacht en ontij naar hun auto in het andere gedeelte van de stad moeten lopen of naar een garage die ver is. Wonen of werken in het autoluwe gebied als zorgprofessional, dan heb je pech en kan  je gewoon een half uur lopen naar je auto.

Commissieleden Ruimte en Verkeer Hart voor Delft

Coby de Koning, Marcel Koelewijn, Sonja Sint

Onafhankelijk Delft, veiligheid en electrische auto’s

Onafhankelijk Delft Onafhankelijk Delft Delft 27-07-2023 11:12

Onafhankelijk Delft heeft zich al eens eerder uitgesproken, aan de bel getrokken, bezorgd te zijn aangaande electrische auto’s in (ondergrondse) parkeergarages. Regelmatig hoor je dat deze accu/batterij spontaan in de fik kan vliegen.

Nu het debakel met het schip, waar waarschijnlijk zo’n accu/batterij, ontbrand is, kan er een grote ramp voor de natuur ontstaan.

Echter, wanneer een auto hierdoor in de fik vliegt en deze staat naast allemaal auto’s, zou dit een enorm probleem.kunnen vormen voor de buurt en zeker wanneer er mensen boven de parkeergarage wonen.

Onafhankelijk Delft vind het belangrijk dat wij zoveel mogelijk moeten proberen de veiligheid te borgen voor inwoners.

Wat vind de Brandweer in deze, kan de wethouder/burgemeester, hier iets over zeggen?

Is het een idee om op elke verdieping op diverse plekken in de parkeergarage speciale ‘dekens’ of ander materiaal beschikbaar te stellen, mocht zo’n gelegenheid als hierboven genoemd zich voordoen? En bestaat dit materiaal?

Onafhankelijk Delft zou hier iig het gesprek over aan willen gaan, met mensen die hier ervaring mee hebben zoals de brandweer. Wij vinden ook dat andere fracties hierin mee kunnen worden genomen.

Ook ons cultureel erfgoed is belangrijk!

Jolanda Gaal

Onafhankelijk Delft

Onafhankelijk Delft: zwerfscooters

Onafhankelijk Delft Onafhankelijk Delft Delft 24-06-2023 10:40

Naast zwerffietsen, herbergt Delft ook zwerfscooters.

Deze staat al meer dan een jaar aan de Brasserskade. Overgespoten en veroorzaakte, door de wind, ook nog schade aan geparkeerde auto. Dader ligt op het kerkhof.

Tel uit jouw winst #niet

Fractievoorzitter

Onafhankelijk Delft

Delft op Zondag Interview met Bert van der Woerd: Coronatijd is woestijntijd

ChristenUnie ChristenUnie Delft 24-10-2020 09:44

https://delft.christenunie.nl/k/n6025/news/view/1320999/131785/Bert van der Woerd Foto.jpgIn een regelmatige serie van Delft op Zondag geeft ons raadslid Bert van der Woerd een interview. Het gaat natuurlijk over het leven en werken tijdens coronatijd, Delft als bestuur en samenleving tijdens corona, en zijn werk rond de parkeertransitie en verkeersveiligheid. HIer vindt u de link:

https://www.delftopzondag.nl/nieuws/algemeen/93185/politiek-bert-van-der-woerd-van-de-christenunie

Wat vindt u van de rotonde op het Delflandplein?

ChristenUnie ChristenUnie Delft 27-08-2020 12:19

https://delft.christenunie.nl/k/n6025/news/view/1318745/131785/Delflandplein foto uit de lucht.jpgVlak voor de zomer zijn de resultaten van een verkeersveiligheidsonderzoek bekend gemaakt door de gemeente Delft. Deze resultaten zullen binnenkort in de gemeenteraad besproken gaan worden om het plein veiliger te maken! Als gemeenteraad willen we alle belangen, ideeën en suggesties wegen teneinde juiste keuzes te kunnen maken. Daarom willen we ook de mening en ideeën horen van mensen die de rotonde regelmatig gebruiken.

Gebruikt u de rotonde als voetganger, fietser of automobilist? Gebruikt u de rotonde vaak of weinig? Heeft u ideeën over hoe deze rotonde verbeterd kan worden of vindt u dat de rotonde goed is zoals hij nu is?

 Wij nodigen u graag uit voor een discussieavond over de rotonde op het Delflandplein.

 Deze avond zal (waarschijnlijk) bestaan uit:

Korte presentatie van het verkeersveiligheidsonderzoek Interview met Delftse rotonde expert Splitsing van de deelnemers in groepen om zo tot discussie te kunnen komen Samenvatting en afsluiting

 I.v.m. Corona is er maar ruimte voor een beperkt aantal deelnemers. Daarom vragen wij u aan te melden onder vermelding van naam, e-mailadres en/of telefoonnummer en op welke manier u over de rotonde reist. Dat kan door onderstaande enquête in te vullen of een mail te sturen naar pjvdvalk@Delft.nl.

 PLAATS EN TIJD

Donderdag 10 september Winkelcentrum In de Hoven, Unit 71B Inloop 19:00.   Start: 19:30.   Einde: ca 21:30 uur

Heeft u geen tijd maar wilt wel uw mening achter laten?

Vul dan onze enquête in. Dat kan t/m 8 september 2020

Dit kan online op:                                        https://nl.surveymonkey.com/r/qr_code/7PZ7MVG

Of via deze QR-code:

https://delft.christenunie.nl/k/n6025/news/view/1318745/131785/correcte qr Delflandplein.png

https://delft.christenunie.nl/k/n6025/news/view/1318745/131785/met vriendelijke groet.PNG           

Enquete over parkeren in Delft

ChristenUnie ChristenUnie Delft 24-06-2020 20:49

Het wordt steeds drukker en voller in Delft. Dat merken we ook op straat. Daarom moet in Delft worden nagedacht hoe we met elkaar om gaan, ook als het gaat om het gebruik en de inrichting van de openbare ruimte. Parkeren van auto’s is hierbij een belangrijk onderwerp.

Delft staat aan de vooravond van een nieuw parkeerbeleid. Het wordt 30 juni behandeld in de Commissie Ruime en Verkeer. ChristenUnie Delft is zeer geïnteresseerd in de mening van Delftenaren over parkeren. Daarom vraagt zij u deze enquête in te vullen voor 30 juni. Het wordt munitie voor het debat in commissie en gemeenteraad. Als u met ons hierover in gesprek wilt, stuur ons dan een bericht naar fractie@delft.christenunie.nl, dan neemt één van de fractieleden met u contact op.

De link naar de enquête https://nl.surveymonkey.com/r/3WLHNMF

Wij danken u hartelijk voor het invullen van deze enquête,

Joëlle, Bert, Wimke, Sytse, Pieter

Herinrichting Abtswoude | Delft

GroenLinks GroenLinks Delft 23-02-2020 00:00

Afgelopen periode is de kruising van het Abtswoude met het Sint Maartregtspad aangepast. GroenLinks heeft langere tijd aandacht voor de kwaliteit van fietsroutes aan de rand van de bebouwde kom. De nieuwe inrichting past in de visie die GroenLinks heeft voor verkeersinrichting van de buitengebieden.

De snelheid op het Abtswoude is verlaagd van 60 naar 30 kilometer per uur en op de plek van de kruising is een verhoging aangebracht. GroenLinks is blij met de nieuwe inrichting van de kruising en blijft zich inzetten om fietsroutes langs de randen van de bebouwde kom te verbeteren.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.