Nieuws van politieke partijen in Eindhoven inzichtelijk

33 documenten

Verkeersexperts gaan verkeerssituatie in Achtse Barrier opnieuw bekijken

CDA CDA Eindhoven 18-10-2023 11:07

Eerder dezezomer werd het zwartboek Verkeer in en rond de Achtse Barrier uitgebracht, waarin betrokken bewoners gevaarlijke verkeersproblemen in hun buurt aankaarten en de gemeente aanspoorde tot actie! We lieten samen met de bewoners onze stem horen en stelden raadsvragen. Met succes! Het college heeft laten weten dat ze de verkeerssituatie opnieuw gaan beoordelen. In de wijk is al jaren onvrede over de onveilige verkeerssituaties. De werkgroep verkeer heeft talloze pogingen gedaan om oplossingen te vinden en aan te bieden, maar zij lopen iedere keer tegen een muur aan bij de gemeente. Daarom stuurde het leefbaarheidsteam van de wijk (ltab) in juli een zwartboek naar politieke partijen in Eindhoven en het college van burgemeester en wethouders (B en W). Een boekwerk om nogmaals aandacht te vragen voor de de drukte in de wijk en de verkeersonveiligheid voor de verschillende verkeersdeelnemers. Ons raadslid Remco van Dooren en commissielid Marianne Buenen hebben raadsvragen gesteld over het zwartboek. ,,Bewoners maken zich terecht zorgen en met hen willen wij dat dit aangepakt wordt. Het is jammer dat het zo ver moest komen dat ze een zwartboek moesten opstellen om gehoord te worden. Tegelijkertijd is het goed dat de gemeente nogmaals een ronde door de buurt wil maken”, aldus van Dooren. B en W bieden nog geen oplossingen. Een mogelijke aanpak van de Fransebaan, waar steevast te hard gereden wordt, is afhankelijk van een nog lopend onderzoek door een externe partij. Deze bekijkt of er aanpassingen qua snelheid en inrichting noodzakelijk zijn bij wegen in Eindhoven. De resultaten zijn over enkele maanden bekend. Er zijn gesprekken gaande over alternatieve opties of wellicht verplaatsing van het snelfietspad bij basisschool de Spaaihoeve, dat tussen de school en hun speelterrein loopt. Wat betreft sluipverkeer, is de verwachting dat na aanleg van HOV3, de Marathonlaan voor vertraging kan zorgen in de spits, maar niet dat automobilisten door de wijk gaan. De gemeente houdt de situatie drie jaar in de gaten. Van Dooren: ,,Rondom de Fransebaan vinden we dat de gemeente meer moet doen. De inrichting nodigt uit om hard te rijden. Wij geloven dat de snelheid er flink kan worden uitgehaald als je bijvoorbeeld het fietsgedeelte scheidt. Hopelijk wil de gemeente dit overwegen.”

Tunnel onder de A2/N2 officieel geopend

CDA CDA Eindhoven 02-10-2023 12:21

Een bijzonder project én binnen budget gebouwd. Onze wethouder Stijn Steenbakkers was maandag bij de officiële opening van de nieuwe tunnel onder de A2/N2 in Eindhoven. ,,Een enorme stap in het beter bereikbaar maken van onze regio”, zo stelde hij na afloop. Geen moment te vroeg ook gezien de enorme groei van de regio, aldus Steenbakkers. Hij doelde op de bereikbaarheid van onder meer Eindhoven Airport en de Brainport Industries Campus (BIC). ,,Maar ook om Eindhoven bereikbaar te houden voor onze inwoners.” Demissionair Minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) onderstreepte de woorden van Steenbakkers. ,,Nergens groeit de economie harder dan in deze regio en er zijn hier nog volop kansen voor extra werkgelegenheid. Dan moet je als overheid ook investeren. Dat doen we nu en de komende jaren nog veel meer. Bijvoorbeeld in het stationsgebied maar ook de verbreding van de A58 richting Tilburg staat op de agenda. Samen met de gemeenten, provincie en het bedrijfsleven gaat het dan om een investering van ruim 1,5 miljard euro.” De nieuwe tunnel onder de A2/N2 is het sluitstuk van het verbeteren van het wegennet in Eindhoven Noordwest. Wethouder Steenbakkers somde nog even wat cijfers op over de 105 meter lange tunnel die op een innovatieve manier onder de snelweg werd geschoven. ,,Zo is er 49.000 kuub zand weggegraven, 7800 kuub beton gebruikt en 1600 ton wapening in verwerkt. En we zijn dus binnen budget gebleven”, zo vertelde de wethouder trots. Iets dat ook de minister niet is ontgaan. ,,Dat is echt een compliment waard, helemaal gezien de enorme inflatie in de bouwwereld.”

Overlast parkeerplaats Anconalaan eindelijk aanpakken

CDA CDA Eindhoven 25-02-2023 06:08

Overlast parkeerplaats Anconalaan eindelijk aanpakken Jarenlang ervaren omwonenden in de wijk Heesterakker overlast bij de parkeerplaatsen aan de Anconalaan. In 2020 is door bewoners opgevraagd hoeveel meldingen er bij de politie in de afgelopen drie jaar zijn gedaan: ruim 130. Ook bij de gemeente hebben bewoners vaak melding gemaakt. De meldingen hebben betrekking op rondscheurende auto’s (joyriding), dealen, gebruik van lachgas en harde muziek/geluidsoverlast. Er is meestal overlast in de avond- of nachtelijke uren en dan met name in het weekend. Bewoners hebben vaak aangeklopt bij de verschillende instanties, maar zijn inmiddels meldingsmoe geworden omdat “er toch niks verandert”. De bewoners geven aan diverse oplossingen te hebben aangeboden bij de gemeente, maar tot nu zonder resultaat. De politie onderschrijft de overlast maar geeft aan weinig capaciteit te hebben en boa’s werken in de avond- of nachtelijke uren niet. De overlast is zo hardnekkig dat handhaving waarschijnlijk ook maar een beetje bijdraagt aan de oplossing. Naar de mening van de bewoners en onze fractie zijn er effectievere en goedkopere oplossingen te bedenken. We hebben daarom de volgende vragen aan de burgemeester gesteld: Begrijpt u het gevoel van omwonenden? Hoe reflecteert u op de inzet van gemeente en politie in de afgelopen jaren? Bent u het met ons eens dat fysieke aanpassingen aan het parkeerterrein de overlast flink zal verminderen, zoals het ‘s nachts afsluiten van het parkeerterrein, het plaatsen van een slagboom of het strategisch plaatsen van varkensruggen (zoals in de coronaperiode gebeurde)? Zo ja, bent u hiertoe bereid? Bent u het met ons eens dat de kosten hiervan veel lager zijn dan jarenlang overleg of de inzet van politie/handhaving? Wij gaan er uiteraard vanuit dat de oplossingen goed worden afgestemd met de omwonenden en gebruikers van het sportpark. Over circa 4 weken komt het antwoord van de burgemeester. Remco van Dooren, raadslid

Herinrichting Boschdijk binnen de ring

D66 D66 PvdA Eindhoven 18-08-2020 17:50

In 2017 werd er een burgerinitiatief “Herinrichting Boschdijk” aangeboden aan de raad, dat opriep om te komen tot een groene en veilige Boschdijk. De uitgangspunten werden unaniem door de raad onderschreven, maar de huidige situatie laat nog steeds te wensen over.

Op 27 juli 2020 ging het weer gigantisch mis: met grote snelheid veroorzaakte een automobilist een enorme ravage aan de pas aangeplante groene middenberm van de Boschdijk, vermoedelijk door een mislukte inhaalmanoeuvre. Maar nog veel erger: een meisje werd op een haar na aangereden. Zoals u zich kunt voorstellen moet de schrik er flink in hebben gezeten: bij het meisje, bij de buurtbewoners en de automobilist. Dat auto’s hard rijden over dit stukje Boschdijk is al jaren bekend. D66 en PvdA vroegen hier immers verschillende malen aandacht voor de afgelopen jaren.

Bewoners zijn erg geschrokken van het ongeluk, maar zijn ook teleurgesteld. Al jaren vragen ze aandacht voor deze onveilige maar ook onprettige weg en helaas krijgen zij elke keer nul op rekest bij de gemeente. Enkele bewonersreacties:

“Het wordt tijd dat de gemeente Eindhoven eens iets gaat doen met die hardrijders hier in de wijk. Lijkt hier wel een circuit!”

“Buiten de ring is de Boschdijk aan beide zijden enkelsbaans, tot aan de GGZE. De dubbele baan de stad uit voegt niks toe. Het zou de veiligheid ten goede komen als beide richtingen volledig enkelbaans is en dat er een apart fietspad komt richting de stad. Er is ruimte genoeg om dit te realiseren, zelfs met behoud van de parkeerplekken”

“De Boschdijk zou een visitekaartje moeten zijn voor de stad. Het is een straat waar honderden mensen aan wonen. Ook kwetsbare mensen, die ook een veilige oversteek en een groene en gezonde straat verdienen”

“Terwijl wij 550 handtekeningen hebben opgehaald, zien we dat andere straten steeds weer voorrang krijgen. Zijn we als bewoners niet luidruchtig genoeg? Is het omdat we in een arme wijk wonen? Wij voelen ons achtergesteld en niet gehoord! We willen graag van het stadsbestuur horen wanneer ze het nu eens ECHT aan gaan pakken!”

In het coalitieakkoord lezen we op pagina 19: “Bij bereikbaarheidsvraagstukken redeneren we vanuit de gewenste kwaliteitsimpuls, luchtkwaliteit en leefbaarheid en vanuit economische ontwikkeling en de daarmee samenhangende groei van de stad. We hebben daarbij altijd oog voor de verkeersveiligheid van alle vervoersmodaliteiten”

En op pagina 21: “De uitdaging voor de toekomst is om een evenwicht te vinden tussen deze groei en de leefbaarheid in onze stad. Daarbij is het uitgangspunt dat Eindhoven bereikbaar en verkeersveilig blijft”

Klik hieronder voor de vragen die D66 indiende (pdf):

Ingekomen_raadsvragen_Herinrichting_Boschdijk_binnen_de_ring__D66_

 

 

Trends en stedelijke opgaven | Eindhoven

GroenLinks GroenLinks Eindhoven 06-06-2020 00:00

In 2021 moet de Eindhovense Omgevingsvisie klaar zijn. Maar wat zijn de trends en de stedelijke opgaven? Ons raadslid Jeannette Vos heeft dit voor jou in heldere taal opgeschreven! Heb je het eerste deel van de omgevingsvisie in heldere taal nog niet gelezen? Doe dat dan hier!

TRENDS Technische ontwikkelingen gaan heel snel; denk aan 5G, fotonica, robots. Bedrijven in deze nieuwe technieken hebben moeite om goed opgeleid personeel te vinden. Daarnaast zijn er ook veel mensen die geen baan kunnen vinden. Technologie bedrijven hebben behoefte aan een levendige omgeving, waar samenwerkingen met anderen gemakkelijker wordt. Dit kan al op de campussen (denk aan High Tech campus of de TU/e), maar straks ook in het centrum. Brainport moet meer bieden dan alleen banen. Er is een hoge kwaliteit van woon-, recreatie-, groen-, cultuur- en sportvoorzieningen nodig, net zoals (internationaal) onderwijs. Met name cultuur en sport hebben nog extra aandacht nodig. Als verkeersknoop tussen andere grote steden, zitten we flink in de knoop. De komende jaren wordt de A58 en de A67 rondom Eindhoven breder gemaakt. In 2025 wordt een begin gemaakt met rechtstreekse treinverbindingen die de grens over gaan.

De negatieve effecten van de omgeving op de gezondheid wordt steeds groter (gezondheidslast).  Voor de gemeente betekent dat:

anders gaan verwarmen (zonder aardgas)  besparen van energie andere vormen van energie (denk aan zonnepanelen)

Alle buurten in de stad krijgen hier mee te maken. We gaan water voortaan beschouwen als iets waar we zuinig op moeten zijn. Tijdens hevige regenval willen we het opslaan, zodat we het kunnen gebruiken tijdens de hete, droge zomers. Daar is meer groen voor nodig. Als we een gezonde stad willen zijn, die klaar is voor de toekomst, moeten we veranderen. Minder vervuilend vervoer, meer groen, andere vormen van energie.

Er komen steeds meer één- en tweepersoons huishoudens. Dit vraagt om een ander type woningen. Naast de vergrijzing is er ook verjonging ( denk aan mensen van buitenaf en studenten), en beiden willen graag dicht bij voorzieningen/ centrum wonen.

Er is ook een trend van steeds meer ongelijkheid. Mensen met goed betaalde banen gaan er meer op vooruit dan mensen met laagbetaalde banen. De sociale veiligheid staat onder druk. Misdaad wordt steeds minder zichtbaar (denk aan fraude, internet en witwassen). In drukke steden, dus ook in Eindhoven, vallen meer slachtoffers in het verkeer. Dit komt vooral door het gedrag in het verkeer.

De technologie gaat supersnel. Zorg op afstand, nieuwe apps, digitale platforms. We moeten wel aandacht hebben voor de mensen die dit niet kunnen bijbenen.

Kortom, het succes van Brainport is voelbaar in de stad. Maar dan moet wel iedereen daar van mee kunnen profiteren. Er moeten dus genoeg passende woningen worden gebouwd. Voorzieningen in de stad moeten aansluiten bij de behoeften. Mensen moeten zich veilig voelen. Er moet ook aandacht zijn voor kwetsbare inwoners.

Ook in Eindhoven zien we gentrificatie (= sterke stijgen van huurprijzen), waardoor oude buurten rondom het centrum ineens hippe stadswijken worden. Bijvoorbeeld Irisbuurt en Rochusbuurt. Het is een landelijke trend om ook oude industrie en kantoren om te bouwen naar nieuwe woonvormen. Kijk maar naar Strijp-S en Strijp-T.

In alle grote steden komt er ook meer hoogbouw. In Eindhoven zullen we ook de hoogte in moeten als we steeds meer woningen willen bouwen en de ruimte is beperkt. Hoogbouw biedt wel kansen om de openbare ruimte groener en aantrekkelijker te maken.

STEDELIJKE OPGAVEN

Gezonde groei van de stad : Met gezonde groei bedoelen we een duurzame stad met veel groene gebieden. De lucht moet schoner. De leefomgeving moet veilig en aantrekkelijk zijn. De stad moet voorbereid zijn op klimaat veranderingen. De openbare ruimte moet uitnodigen om te bewegen. Het groen dat er is willen we versterken. Het groen helpt ook om water te bufferen voor de droge periodes. Aantrekkelijk en hoogstedelijk centrum : De opgave is om een levendig centrum te maken. Een internationale hotspot. We kiezen voor een hoogstedelijk centrum, waar de hele dag iets te doen is. De openbare ruimte moet uitnodigen tot ontmoeting. Aanleg van terrassen, daktuinen en groene binnenplaatsen om samen te komen. Er komt meer ruimte voor fietsers en voetgangers.(en dus minder auto’s) Rondom het treinstation (internationale KnoopXL) gaat er heel veel veranderen. Dit wordt het visitekaartje van de stad. Om een levendig centrum te maken gaan er in het centrum ook veel woningen gebouwd worden, in alle prijsklassen. (Woondeal) Slimme en duurzame mobiliteit en bereikbaarheid : Eindhoven kan niet verder groeien als we niet goed bereikbaar zijn. We willen meer inzetten op fietspaden, slimme mobiliteit ( bv deelauto’s, deelfietsen) en OV. De toegangswegen (radialen), de Ring en A2/N2 moeten een betere doorstroom krijgen. We stimuleren goederenvervoer over het water en het spoor. Voor de luchthaven maken we keuzes tussen bereikbaarheid en gezondheid. Binnen de Ring willen we geen doorgaand verkeer meer. Aan de rand van de stad komen “overstap-plaatsen” (auto laten staan, en dan met fiets of OV de stad in) Leefbare, sociale wijken met een eigen identiteit : Leefbare, sociale wijken zijn belangrijk om je fijn te voelen. Elke buurt heeft een eigen karakter. Elke wijk heeft ook eigen basisvoorzieningen nodig (denk aan scholen, gezondheidscentra, sport, buurthuizen enz). Ook voor de wijken geldt dat de openbare ruimte moet uitnodigen om buiten te ontmoeten, spelen en sporten.  Er zijn veel te weinig betaalbare woningen. Behalve de bouw in het centrum kijken we ook naar nieuwe oplossingen. Verdichting van wijken, splitsen van grote woningen en levensloop bestendig bouwen. Eindhoven wil de komende 5 jaar 3000 woningen per jaar gaan bouwen. Duurzame en concurrerende economie : Versterken van bedrijventerreinen en campussen. Vernieuwende ideeën de ruimte geven, zoals broedplaatsen voor kunstenaars, startups en bedrijfsverzamelgebouwen. ( dus 1 groot gebouw met meerdere kleine bedrijfjes) Aandacht voor klimaat en circulaire economie (hergebruik) De High Tech Campus wil in 2025 de meest duurzame campus van heel Europa zijn. Eindhoven is een kennisstad. We hebben de TU/e en TNO. Samen met technologie bedrijven wordt gewerkt aan slimme oplossingen voor maatschappelijke problemen. Energietransitie : De vraag naar energie anders beantwoorden.  We moeten minder CO2 gaan uitstoten. Dat betekent dus minder aardgas, schonere brandstoffen, duurzamere industrie. Nieuwbouw is al aardgasvrij. Maar als we gaan verwarmen zonder aardgas, moeten alle bestaande woningen worden aangepast. Het moet volgens de wet voor 2050, maar Eindhoven wil dat eerder. (www.eindhovenduurzaam.nl)

SP steunt motie Gebruik geld Bravoflex voor verbetering bestaand openbaar vervoer.

SP SP VVD CDA Eindhoven 22-05-2020 14:51

Bravoflex is een flexibele vervoerservice op afroep die zonder vaste route rijdt van halte naar halte. Er is dus géén dienstregeling. Je bestelt Bravoflex via een app, website of door even te bellen. Je reserveert een zitplaats in een voertuig en bepaalt zelf wanneer je bij welke halte wordt opgehaald en naar welke halte je reist.

Bravoflex wordt gesubsidieerd door de provincie, het gaat over een bedrag van rond 900 duizend euro per jaar.

In de gemeenteraad van Eindhoven zijn er regelmatig discussies gevoerd afgelopen jaren, over dienstregelingen van openbaar vervoer. Jaar in jaar uit zagen we dat er regelmatig dienstlijnen verdwijnen in Eindhoven. Een van de belangrijkste argument van Hermes was dat deze dienstlijnen onderbezet zouden zijn en daardoor het te duur was om bussen te laten rijden.

De fractie van de SP heeft zich afgelopen jaren ingezet voor de verbetering van kwalitatief betaalbaar en toegankelijk openbaar vervoer voor alle inwoners.

Als we naar de kostendekkingsgraad van Bravoflex kijken dan zien we dat het zeer laag ligt en dat gemiddeld één ritje in februari €46,- belastinggeld heeft gekost.

De fractie van de SP vindt dat het Bravoflex niet gelukt is om een succes te maken van dit vervoermiddel als alternatief voor een gewone buslijn. Ook is  er weinig belangstelling vanuit inwoners van Eindhoven.

De fractie van de SP Eindhoven heeft de motie die oproept om te stoppen met het subsidiëren van dit dure experiment. Dit geld kunnen we inzetten om het bestaande openbaar vervoer als basisvoorziening nog meer te stimuleren zodat het een goed alternatief is voor de auto. Daarvoor moet de bus ook vaker rijden en op een redelijke loopafstand te bereiken zijn. De motie is met de steun van de SP en CDA-GL-50plus-CU-LPF-Denk-LE-OAE-VVD op 19 mei 2020 in de gemeenteraad van Eindhoven aangenomen. (link naar de motie: https://eindhoven.parlaeus.nl/user/showdoc/action=view/id=9701/type=pdf/Aangekondigd_Vrije_motie_VM3_Bravoflex__CDA__GL__50PLUS__CU__LPF__DENK__LE_.pdf )

Murat Memis Fractievoorzitter 

Grote vraagtekens voortgang BravoFlex

CDA CDA Eindhoven 21-04-2020 10:49

Het CDA Eindhoven heeft grote vraagtekens bij de voortgang van het project Bravoflex. Bravoflex is een vervoerservice op afroep die zonder vaste route rijdt van halte naar halte. Het zou op termijn als oplossing gelden voor het schrappen van (onrendabele) reguliere buslijnen. Raadslid Remco van Dooren en commissielid Marianne Buenen hebben onderzoek gedaan naar de werking van Bravoflex en zijn met de volgende vragen gekomen aan de provincie en vervoerder Hermes: Aan: Provincie Noord-Brabant en Hermes Eindhoven, 16 april 2020 Betreft: Vragen over Bravoflex Geachte heer/mevrouw, Op 21 april 2020 gaat u de gemeenteraad van Eindhoven informeren over de ontwikkelingen in het OV. De raad wordt daarbij in de gelegenheid gesteld om te reageren op de ideeën voor de dienstregeling 2021, waaronder Bravoflex. Ter voorbereiding op deze presentatie wil het CDA Eindhoven u graag vooraf kennis laten nemen van de vragen die wij hebben over specifiek Bravoflex, zodat u de beantwoording hiervan kunt meenemen in uw presentatie. Onze fractie heeft namelijk grote vraagtekens bij de voortgang van het project Bravoflex. 1. Bravoflex is bedoeld als oplossing voor het schrappen van (onrendabele) reguliere buslijnen. In fase 1 zou Bravoflex nog een aanvulling zijn op het reguliere OV-netwerk, in fase 2 zouden bepaalde buslijnen (gedeeltelijk) verdwijnen. We zijn inmiddels in fase 2, aangezien het concept ook is uitgerold in Eindhoven-Noord en Son en Breugel, maar we hebben nog niet gezien dat buslijnen zijn geschrapt. Betekent dit dat Bravoflex een aanvulling blijft op het bestaande OV-netwerk? Is het initiële doel van Bravoflex daarmee vervallen? 2. Nu geldt nog dat Bravoflex een aanvulling is op het reguliere OV-netwerk en dat het “een goede oplossing is voor incidentele gebruikers op tijden en plaatsen waarop het reguliere OV niet gebruikt kan worden”. Betekent dit dat er veel ‘bushaltes’ zijn toegevoegd waar de reguliere bus niet kan komen? En dat er op andere momenten gereden wordt dan de reguliere bus, dus voor 6.45 uur en na 00.30 uur? 3. In de eerste plannen is aangegeven dat de bedieningsperiode tot 24:00 uur zou lopen. Vervolgens is steeds 21:30 uur vermeld. Waarom is dit gewijzigd? En kunnen mensen na 21:30 uur, waar straks reguliere buslijnen vervallen zijn, dan niet meer met het openbaar vervoer? Hoe rijmt dat met de wens om een bereikbare stad te zijn? 4. Op Bravoflex zijn reisrechtproducten of kortingsproducten, zoals het gratis ov voor studenten (SOV en BOL-18), maar ook gratis ov voor minima, niet geldig. Waarom vindt u Bravoflex een goed alternatief voor reizigers waarvan hun buslijn straks wordt geschrapt als u niet meer dezelfde kortingsvoorwaarden biedt? Reizigers (waaronder studenten) worden dan verplicht om betaald met het openbaar vervoer te gaan (Bravoflex; er is immers geen reguliere buslijn meer), terwijl zij eigenlijk gratis/met korting zouden kunnen reizen? Bovendien heeft u al meerdere keren aangegeven dat u gaat kijken naar de mogelijkheden om bovenstaande producten op Bravoflex te accepteren. Wanneer wordt het daadwerkelijk ingevoerd? 5. Waarom vindt u Bravoflex een goed alternatief voor reizigers waarvan de reguliere buslijn gaat vervallen, als een ritje tussen de €2,50 en €7,- kost? Denkt u dat mensen met een kleine portemonnee hier dan gebruik van gaan maken? 6. Volgens de planning gaat Bravoflex in december 2020 de derde fase in. Is dit het geval, aangezien de doelstellingen van fase 1 (170 reizigers per werkdag) nog lang niet zijn bereikt? Wat is volgens u de oorzaak van de slechte cijfers voor Bravoflex? 7. Het aantal reizigers was in juni 2019 20-25 per dag. U gaf toen aan in december 2019 100-150 reizigers per dag te verwachten. Dit is niet gehaald. Wat nu? Hoe strookt dit met het cijfer van 170 reizigers per werkdag, waar de financiering mee rond is gerekend? 8. In de antwoorden op technische vragen wordt gesteld dat het streven voor 2020 al is bereikt in februari (bijna 1700 reizigers in die maand). Maar 1700 reizigers per maand is écht veel minder dan 170 reizigers per werkdag (fase 1). Zijn de kwantitatieve doelstellingen ineens bijgesteld naar beneden? Is dit niet vreemd, aangezien we met de uitbreiding naar heel Eindhoven + Son en Breugel toch meer reizigers zouden mogen verwachten? 9. Op basis van dit streven (waar die plots vandaan komt is onbekend, want is in eerdere documenten niet weergegeven), uitgaande van een financiering van €941.146, kostte in februari elke reiziger zo’n €46,13, elke keer. In de maanden daarvoor was deze kostprijs nog veel hoger. Vindt u dit niet een veel te hoge subsidie? 10. Een van de subdoelen was om nieuwe reizigers aan te trekken. Maar of dit lukt, weet u niet, want over de reizigers is geen informatie betekend, alleen dat ze zeer tevreden zijn. Wie zijn de gebruikers? Wat weten we over hen? Namen zij eerst de auto en nu niet meer? Of maakten ze eerst gebruik van de reguliere buslijn? Hoe vaak maken zij er gebruik van? Inzicht in de reizigersgroep is essentieel om de realisatie van de subdoelstelling te analyseren. Waarom is dit inzicht er niet na 1,5 jaar? 11. Uw doel was om te zorgen dat Bravoflex na 2 jaar gefinancierd kan worden uit de bestaande exploitatiemiddelen. Gaat dit lukken? Met de huidige kostendekkingsgraad en zonder flinke verbetering in de reizigersaantallen betekent dat er meer exploitatiebudget bij moet om de financiering rond te krijgen. Dat betekent een reductie van buslijnen, zodat meer DRU’s (dienstregelingsuren) beschikbaar komen. Het geld moet immers herverdeeld worden. Toch? 12. Is het geen beter idee om de €660.000 euro (exploitatievergoeding) (en later misschien nóg meer geld) te investeren in een kwalitatieve upgrade van het reguliere OV, zoals de laatste bus na de laatste trein te laten rijden, elke bus ook ‘s avonds 2 keer per uur te laten rijden en net voor en na de spits de bus vaker te laten rijden? 13. Waarom heeft u nooit gereageerd op de brief (d.d. 19 maart 2019) van de gemeenteraad aan het Tactisch Ontwikkel Team, waarin de raad flinke zorg- en aandachtspunten deelde? Hoe betrekt u deze punten van de gemeenteraad in uw plannen? 14. Wanneer gaat u een tussenevaluatie houden, zoals in Helmond is gebeurd? Is er een ‘go – no go’ moment ingebouwd met het experiment Bravoflex of moet het project koste wat het kost slagen? En hoeveel invloed heeft de gemeente Eindhoven hierin? We kijken enorm uit naar de presentatie van volgende week en hopen dat de antwoorden op onze vragen hierin meegenomen worden. Namens het CDA Eindhoven, Remco van Dooren (Raadslid) Marianne Buenen (Commissielid)

SP: VESTDIJK ONVEILIG VOOR VERKEERSDEELNEMERS

SP SP Eindhoven 26-09-2019 17:46

Schouw Vestdijk – Ten Hagestraat 12 september 2019

Op 12 september jl. hebben de Fietsersbond Eindhoven, Stichting Platform Gehandicaptenbeleid Eindhoven (hierna: PGE) en de SP Eindhoven de huidige situatie op de Vestdijk en bij de uitgang Parkeergarage Ten Hagestraat ter plaatse bekeken met als doel de algehele verkeersveiligheid op de Vestdijk en Ten Hagestraat onder de aandacht te brengen. 

 

In de gemeentelijke mobiliteitsvisie Eindhoven op Weg (EoW) is de ambitie ten aanzien van de verkeersveiligheid opgenomen. Eindhoven wil een veilige stad zijn met zo min mogelijk verkeersslachtoffers. Ook in het coalitieakkoord 2018- 2022 ‘Evenwicht & Energie’ wordt er aandacht besteed aan ‘verkeersveiligheid voor alle verkeersdeelnemers’. Om invulling te geven aan de ambities is door het college, net als voorgaande jaren, het actieprogramma verkeersveiligheid 2019 opgesteld. In dit programma staat onder andere dat de aanpak in 2019 zich richt op de kwetsbare verkeersdeelnemers zoals ouderen en de groep 25-39 jarigen, fietsers en auto-inzittende.

 

De reden waarom we een schouw op de Vestdijk hebben uitgevoerd is gelegen in het feit dat wij van mening zijn dat de huidige inrichting van de Vestdijk onveilig is voor alle verkeersdeelnemers én dus niet in overeenstemming is met de ambities uit het coalitieakkoord 2018-2022, het actieprogramma verkeersveiligheid 2019 en diverse andere verkeersafspraken. We willen de verkeersonveilige situatie op de Vestdijk onder de aandacht van het college brengen met als doel dat er overgegaan wordt tot actie, en dat van de Vestdijk een plek wordt gemaakt die voor iedere verkeersdeelnemer veilig en overzichtelijk is.

 

Binnenkort zullen we de resultaten van de schouw presenteren aan de wethouder van mobiliteit, cultuur en design, binnenstad en citymarketing mw. Monique List-de Roos.

 

Dagmar Mous

 

Commissielid Socialistische Partij (SP) Eindhoven

Woordvoerder Veiligheid, Evenementen, Verkeer en Mobiliteit

 

 

      

      

Onderzoek verkeersveiligheid/verkeersmogelijkheden Kruisstraat Oktober 2019

SP SP Eindhoven 26-09-2019 17:43

De verkeersveiligheid in de Kruisstraat is een terugkerend onderwerp van gesprek. In het buurtcontract 2017 is afgesproken om extra aandacht te besteden aan de verkeersveiligheid in het winkelgebied van de Kruisstraat.

Er zijn diverse snelheidsmetingen en periodieke snelheidscontroles uitgevoerd in het afgelopen jaar én er zijn vier fietsvriendelijke drempels aangelegd. Op 4 én 5 oktober gaat de SP Eindhoven een enquête uitvoeren met als doel te onderzoeken of deze maatregelen voldoende hebben bijgedragen aan het bevorderen van het gevoel van veiligheid in het verkeer in de Kruisstraat én of de maatregelen in ogen van de bewoners/bezoekers/ondernemers voldoende zijn of dat verdere aanpassingen gewenst zijn. De vraag die voor ligt is of de huidige verkeerssituatie in stand moet blijven of dat verdere aanpassingen gewenst zijn. De SP wil graag van de bewoners, gebruikers en ondernemers van het winkelgebied in de Kruisstraat weten of zij zich veilig/tevreden voelen in de huidige setting en zo nee, welke aanpassingen zij wensen. Afhankelijk van de uitkomst van de enquête zullen we actie ondernemen.

 

Dagmar Mous

Commissielid Socialistische Partij (SP) Eindhoven

Woordvoerder Veiligheid, Evenementen, Verkeer en Mobiliteit

Kruising kloosterdreef en Europalaan ...

DENK DENK Eindhoven 03-07-2019 17:41

Kruising kloosterdreef en Europalaan word tussen week 40 - 44 aangepast waar 35 ongelukken voorkwamen sinds januari 2014. Zie link in de comments voor reactie college n.a.v. onze raadsvragen

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.