Nieuws van politieke partijen in Epe inzichtelijk

14 documenten

Fiets mee met Nieuwe Lijn over de F50: snelfietspad Vaassen – Emst- Epe

Nieuwe Lijn Nieuwe Lijn Epe 14-10-2023 14:23

Gemeente presenteert voorlopig voorstel

Op maandag 18 september in de Wieken en woensdag 20 september in de Hezebrink hield de gemeente Epe een informatiemarkt omtrent het F50-snelfietspad. Dit moet een snel en veilig fietspad van Apeldoorn naar Epe worden. Gedurende de avond konden belangstellenden het voorlopige voorstel vanuit de gemeente inzien en aan de aanwezige ambtenaren vragen stellen. Nieuwe Lijn was er uiteraard bij en fietst u graag door het plan en vertelt u daarbij onze mening.

Een tunnel bij de Laan van Fasna?

Fietsend over de Baronnenlijn kruist u de Poelweg en komt u over de gemeentegrens op het snelfietspad van vier meter breed. U fiets op uw eigen tempo door, langs de Egelbeek, u ziet de achterzijde van het Hypisch Centrum Vaassen en nadert de Laan van Fasna. Waar u hier voorheen de Laan van Fasna over moest, fietst u nu door de geplaatste fietstunnel. Deze ziet er op de tekeningen van de gemeente als volgt uit:

Figuur 1 – Printscreen fietstunnel Laan van Fasna

De oversteek bij de Laan van Fasna bij de Road Cobra’s mag, wat Nieuwe Lijn betreft, nog nader bekeken worden. Het ontwerp voorziet nu een fietstunnel, maar wij denken dat er andere oplossingen mogelijk zijn. Het voornaamste probleem op dat punt is de overzichtelijkheid. Vanuit Apeldoorn heb je geen goed zicht. Door dat aan te passen kun je hier, wat Nieuwe Lijn betreft, een veilige oversteek voor de fietsers maken zonder de enorme kosten van een fietstunnel.

Rotonde of kruispunt?

U strijdt, tenzij u een elektrische fiets heeft, uzelf omhoog de fietstunnel uit en fietst verder langs de Laan van Fasna. Hier heeft u op alle zijwegen afkomstig uit het dorp voorrang. U nadert het punt waar de Deventerstraat en de Laan van Fasna elkaar kruisen. Voorheen was hier de rotonde, maar nu ligt er een kruispunt met verkeerslichten. Dit is echter nog niet definitief. De gemeente heeft een viertal voorstellen om de verkeerssituatie hier in orde te maken:

Een geoptimaliseerde rotonde (hierbij wordt de rotonde voorzien van een dubbelzijdig fietspad);

Een geoptimaliseerde rotonde met een fietstunnel eronder;

Een kruispunt met verkeerslichten (huidige keuze in het voorlopige voorstel van de gemeente)

Een kruispunt met verkeerslichten met een fietstunnel eronder.

Figuur 2 – Printscreen 4 alternatieven rotonde Deventerstraat – Laan van Fasna

Nieuwe Lijn ziet de optie tot het behoud van de rotonde aan de Deventerstraat met een dubbelzijdig fietspad als serieuze mogelijkheid. Met behoud van de rotonde voorkom je dat de direct aanwonenden bloot worden gesteld aan overmatige trillingen en extra uitstoot door de optrekkende voertuigen. Onze voorkeur heeft dan ook optie 1 “Een geoptimaliseerde rotonde”.

Olifantenpaadje bij fietstunnel onder de Eekterweg?

U fietst weg van de geoptimaliseerde rotonde en verhoogt het tempo. Uw blikt valt nog op de brandweerkazerne, maar deze verdwijnt al snel uw zichtveld. U kruist de Pastoorsweg, waar vlakbij de kruising met het snelfietspad een landbouwsluis is geplaatst met de Logtenbergweg. Op beide kruisingen heeft u voorrang. Eenmaal voorbij de Logtenberg fietst u de fietstunnel onder de Eekterweg door.

Figuur 3 – Printscreen fietstunnel Eekterweg

Een fietstunnel op deze locatie kan Nieuwe Lijn zich in vinden. De reeds aangebrachte versmalling zorgt al voor een veiligere oversteek, maar de Eekterweg is een weg met veel verkeer en er wordt stevig doorgereden. Ook vaak harder dan de toegestane 60 km/u. Enig punt van zorg is dat hier een olifantenpaadje kan ontstaan, mochten fietsers die richting bedrijventerrein Eekterveld reizen alsnog bovenlangs de weg over kunnen steken.

Verder door het landbouwlandschap

U komt de fietstunnel uit en fietst door richting Epe. Aanvankelijk fietst u door een stukje bebossing, maar al snel bevindt u zich tussen de weilanden. U heeft wederom op alle zijwegen voorrang en komt o.a. langs de wattenfabriek, ziet de achterzijde van ’t Smallert en passeert de coöperatie. Daarbij valt u op dat de kruising van de Spoorstraat en Coöperatieweg is aangepast, zodat wegverkeer het fietspad veiliger nadert. Een klein stukje verderop is bij de kruising van de Brinkerweg en de Spoorstraat gekozen voor een doorgetrokken weg, waarbij de fietser eveneens voorrang krijgt.

Bij beide aanpassingen staat u wel figuurlijk, maar niet letterlijk, stil en fietst u door. Bijna in Epe moet u alsnog op de rem voor wegverkeer op het punt waar het snelfietspad de Brakerweg kruist. Dit is het enige punt waar fietsers geen voorrang hebben. Inmiddels is het verkeer gepasseerd en u steekt over en trapt vervolgens flink aan, zodat u de vrij steile, al bestaande fietstunnel onder de Provinciale weg goed kunt uitkomen.

Nieuwe Lijn is blij met de voorrang die fietsers hebben op de zijwegen. Voor de Brinkerweg in Emst lijkt ons de getoonde oplossing van een doorgetrokken weg naar de Spoorstraat en een “afslag” voor het vervolg van de Brinkerweg een goede oplossing, zodat het vrachtverkeer op een veilige manier bij Agro Bodemvoeding kan komen, zonder het fietsverkeer te hinderen. Bij de Brakerweg hoopt Nieuwe Lijn nog op een alternatief waarbij fietsers eveneens voorrang krijgen.

Tot slot

Nieuwe Lijn is blij met de informatiemarkten door de gemeente en de manier waarop daarbij contact werd gezocht met onze inwoners en direct betrokkenen. Nieuwe Lijn is blij met de opties die de gemeente geeft en hoopt dat er gekozen wordt voor verkeersveilige oplossingen zonder dat de kosten uitlopen tot de vooraf geschatte 40 miljoen. Dat is volgens ons een te hoge investering van uw belastinggeld.

Vragen of opmerking over het voorlopige voorstel? Neem gerust contact op met Nieuwe Lijn via info@nieuwelijn.com

Woningbouw Kerkenland Vaassen

Nieuwe Lijn Nieuwe Lijn Epe 09-05-2023 19:32

Er waren vele omwonenden aanwezig die konden meedenken over het verkeer, landschap en inrichting van de nieuwe wijk. Er werden zorgen gedeeld, maar ook mooie ideeën. Nieuwe Lijn is voorstander van betaalbare woningen voor onze inwoners en zal de ontwikkelingen en het participatietraject nauwlettend in de gaten houden.

Werkzaamheden N794 Heerderweg – Epe

Gemeentebelangen Epe Gemeentebelangen Epe Epe 21-05-2021 10:58

De weg wordt opnieuw ingericht, waardoor onder andere ruimte ontstaat voor een berm tussen de weg en het fietspad richting Heerde. Naast de asfalteringswerkzaamheden voert provincie Gelderland ook werkzaamheden uit aan de riolering en brengt de provincie belijning aan op de weg.

Gemotoriseerd verkeer en fietsers worden tijdens de werkzaamheden met een bypass om het werkvak geleid, met uitzondering van week 29. In die week van maandag 19 t/m vrijdag 23 juli 2021 is tussen 19.00 uur in de avond en 05.00 uur de volgende ochtend de bypass niet te gebruiken voor gemotoriseerd verkeer. Verkeer van en naar Epe gaat dan via de A50 en de N309. Deze route staat met borden aangegeven. Fietsers kunnen deze week van de bypass gebruik blijven maken.  De bus blijft volgens de gebruikelijke dienstregeling en route rijden, uitgezonderd week 29. Daarover volgt later meer informatie. Bedrijven blijven tijdens de hele uitvoeringsperiode bereikbaar.

Meer informatie over de werkzaamheden vindt u op: www.gelderland.nl/n794

Robert Scholten……. Snelheid, ...

Nieuwe Lijn Nieuwe Lijn Epe 25-05-2019 09:14

Robert Scholten……. Snelheid, verkeersgedrag en Vaasaqua! __________________________________________ Snelheid binnen de kom naar 30 km per uur? Het valt me op dat bij veel bijeenkomsten die we de laatste tijd organiseren telkens weer verkeersveiligheid naar voren komt. Of het nu gaat over een bestemmingsplanwijziging, de inrichting van het centrum of bij de renovatie van een woonwijk; verkeer is altijd een bespreekpunt. Dat is begrijpelijk want... ► Lees verder op onze website: https://www.nieuwelijn.nl/columns

Gerjan Post: Verkeersonderwijs en ...

Nieuwe Lijn Nieuwe Lijn Epe 09-03-2019 11:00

Gerjan Post: Verkeersonderwijs en hoe reëel is het streven van de daling van ongevallen met voetgangers en fietsers __________________________________________ Het verkeer wordt drukker en we krijgen steeds meer verschillende weggebruikers met verschillende regels en verschillende snelheden. Daarnaast worden we steeds meer blootgesteld aan externe prikkels zoals onder andere reclameborden en het mobieltje. In het kader van duurzaam veilig heeft de Raad van de Gemeente Epe besloten om komend jaar de verkeersveiligheid binnen de gemeente te verbeteren. Met name de routes naar de scholen worden aangepakt. De gemeente neemt hiermee haar verantwoordelijkheid en investeert veel in de verkeersveiligheid. Mee eens dat dit moet gebeuren, echter waar niets aan wordt gedaan is de factor mens. ► Verkeer en fatsoen We plaatsen borden, trekken lijnen en hopen dat alle verkeersdeelnemers zich daar aanhouden. Zoals gezegd heeft elke groep verkeersdeelnemers eigen regels. De meeste gemotoriseerde deelnemers moeten een proeve van bekwaamheid afleggen. Naleving op de regels gebeurt te weinig. Automobilisten kun je eenvoudig van voren en van achteren op de foto zetten bij overtredingen of een bonnetje achter de ruitenwisser schuiven. Voor de meeste andere weggebruikers wordt het lastiger om ze op overtredingen te betrappen. De agent moet ze aanspreken en dat is lastig. In het gunstigste geval krijg je een weerwoord of anders een kopstoot. Echt op je gedrag wordt je niet aangesproken. ► Kind en verkeer De meeste kinderen worden vanaf de eerste (peuter)schooldag met de auto weggebracht. Deelname aan het verkeer beperkt zich vaak tot de achterbank. Ze worden niet of nauwelijks begeleid en mogen nergens zelfstandig heen omdat het verkeer te gevaarlijk is. Op wat oudere leeftijd krijgen de kinderen eenmalig de mogelijkheid om het aloude schoolverkeersdiploma te halen en daarna … niets meer. Veel ouders begeleiden hun kinderen te weinig en dat wreekt zich voor de toekomst of is inmiddels al gebeurd. Immers de kinderen zijn de toekomst en moeten de daarop volgende generatie het ook weer leren. We zijn allemaal groot gebracht met richting aangeven, opletten op het overige verkeer, in het donker verlichting aan te hebben voor het oversteken links en rechts te kijken. Doch in de praktijk zie je hiervan bijna niets meer terug. Het verkeer verkeert met name binnen de bebouwde kom, bijna in een complete anarchie. De gemeente neemt haar taak voor de verkeersveiligheid serieus, nu nog de ouders en het (verkeers)onderwijs en de handhaving. ► Info Elke week schrijven vertegenwoordigers van Nieuwe Lijn in een persoonlijke column over zaken waarmee zij bezig zijn, wat hen inspireert of overkomt. Voor overig nieuws en informatie is Nieuwe Lijn regelmatig met onze informatiekraam te vinden in het centrum van Vaassen. Ook beschikt Nieuwe Lijn over een actuele website, www.nieuwelijn.nl, en is zeer actief op Facebook en Twitter. Nieuwe Lijn is te bereiken via info@nieuwelijn.nl. ► Reageren Gerjan Post, is voorzitter van Nieuwe Lijn. Reageren op deze column kan via info@nieuwelijn.nl.

Reconstructie pad naar de Vulcanus

CDA CDA Epe 16-10-2018 07:38

Afgelopen vrijdag 12 oktober vond de feestelijke afsluiting plaats van de bouw van de nieuwbouwwijk de Vulcanus. De buurt was uitgenodigd voor een feestelijke barbecue en hier werd massaal aan deelgenomen. Eén van de openstaande punten voor de nieuwe wijk is de oude oprijlaan. Het CDA heeft zich sterk gemaakt voor een mooie invulling hiervoor en recent in de raadsvergadering weer vragen gesteld over de voortgang. Hierop is antwoord ontvangen. Het bericht is dat de oprijlaan wordt verbouwd tot een fietspad dat toegang biedt tot de wijk. De werkzaamheden vinden tegelijk plaats met de reconstructie van de Apeldoornseweg. Naar verwachting wordt begonnen met de werkzaamheden aan de oprijlaan in het tweede kwartaal van 2019.

Goed om te weten...Gemeente EpeNiet ...

ChristenUnie ChristenUnie Epe 31-05-2018 20:58

Goed om te weten...

Goed om te weten...Gemeente EpeNiet ...

SGP-ChristenUnie SGP-ChristenUnie Epe 31-05-2018 20:58

Goed om te weten...

Grootschalige vervanging openbare verlichting

CDA CDA Epe 16-04-2018 11:07

Grootschalige vervanging openbare verlichting In een groot deel van onze gemeente is de openbare verlichting aan vervanging toe. De lantaarnpalen die vervangen worden, zijn vaak meer dan 40 jaar oud en voldoen niet meer aan de eisen van deze tijd, waaronder energiezuinig. In de maand april wordt daarom gestart met een grootschalige vervanging van deze lantaarnpalen. Ook de lampen op de lantaarnpalen worden vervangen door moderne en energiezuinige LED-lampen. Deze lampen hebben ook een veel langere levensduur dan de bestaande lampen. Met de vervanging zet de gemeente een grote stap voorwaarts op het gebied van duurzaamheid. Dorpenroute krijgt boogmasten Langs de dorpenroute van Epe naar de snelweg A50 bij Vaassen (Eperweg, Vaassenseweg en Eekterweg) komen zogenaamde boogmasten. Een deel van deze boogmasten is recent al geplaatst langs de Hoofdweg in Emst. Een voordeel van de boogmasten is dat het lichtpunt meer boven de weg hangt waardoor er een betere verdeling is van het licht. Door de afwijkende vorm van deze lichtmasten wordt tevens de belangrijke ontsluitingsfunctie van deze route gemarkeerd. Ook wordt de Tongerenseweg in Epe voorzien van boogmasten. Hergebruik van lantaarnpalen Langs de weg tussen Epe en Oene (Oenerweg, Eperweg, Dorpsstraat en Deventerweg tot de Kruisstraat) wordt ook de verlichting vervangen. Vrijgekomen lantaarnpalen uit de gemeente, die nog jaren meekunnen, worden opnieuw gebruikt en voorzien van energiezuinige LED-lampen. Op de bedrijventerreinen Kweekweg in Epe en Eekterveld in Vaassen worden lantaarnpalen vervangen door nieuwe met LED-lampen. Dit geldt ook voor diverse straten in Epe en Vaassen. Werkzaamheden Van Gelder De werkzaamheden worden uitgevoerd door aannemer Van Gelder en worden naar verwachting in de maand september afgerond. Voor meer informatie kunt u terecht bij de afdeling Ruimte, eenheid beheer.