Nieuws van politieke partijen in Gemert-Bakel inzichtelijk

11 documenten

RENOVATIE DR DE QUAYWEG GEREED!

CDA CDA Gemert-Bakel 07-09-2020 11:06

De vakantieperiode is weer voorbij en we hebben als CDA Gemert-Bakel de draad weer opgepakt voor ons raadswerk. Ik hoop dat iedereen ook zo heeft kunnen genieten van het mooie zomerweer en dat iedereen wat leuks heeft kunnen doen. Zelf ben ik o.a. wezen zwemmen bij Nederheide in Milheeze in het prachtige blauwe water. Het is goed dat we deze voorziening in onze gemeente hebben om te kunnen zwemmen. Veel van onze inwoners, zowel jong als oud, hebben hiervan net als ik genoten. De afgelopen maanden is er ook hard gewerkt aan de renovatie van de Dr. de Quayweg en de Lochterweg. Een punt waar het CDA zich voor heeft ingezet. Deze ca. 6 kilometer lange weg verbindt De Mortel met de Middenpeelweg. Zelf was ik heel wat jaren terug er medeverantwoordelijk voor dat er toen eindelijk een fietspad langs deze weg werd aangelegd. Daar is toen veel energie ingestoken door o.a. de inwoners uit De Mortel. Het is iets waar ik als inwoner nog steeds trots op ben. Renovatie van zowel het fietspad als de weg was hard nodig. Voor het CDA was het belangrijk dat bij het hele traject tot aan de renovatie de omwonenden zijn betrokken. Net zo belangrijk hierbij was ook de rol die de Stuurgroep De Mortel en Dorpsoverleg De Rips gespeeld hebben. Hieruit bleek wel dat dit onderwerp leeft onder onze inwoners. Door omstandigheden heeft de renovatie weliswaar later plaatsgevonden, maar het resultaat is er waarin veel verbeteringen hebben plaatsgevonden. Op de weg kan nog steeds 80 km/h gereden worden, maar deze is nu wel veel veiliger ingericht. Hiertoe ligt er een nieuwe asfalt laag en zijn er o.a. grasbetonstenen in de berm langs de weg geplaatst. Verder zijn ook alle inritten en zijwegen op de Dr. de Quayweg voorzien van een nieuwe bestrating waardoor zij ook weer goed aansluiten. Daarnaast is natuurlijk het fietspad gerenoveerd waarmee een langgekoesterde wens in vervulling is gegaan en een bron van ergernis is weggenomen. Er is een hobbelvrij fietspad aangelegd. Hiervoor is er nogal wat gebeurd. Het oude fietspad is er helemaal uitgegraven en er is nieuw grondwerk gemaakt. Zo ligt er gele grond met worteldoek, een dikke laag gebroken puin en helemaal bovenaan een keurige afwerklaag van asfalt. Het fietspad ligt nu ongeveer op gelijke hoogte met de rijbaan en dat geeft een beter overzicht voor alle weggebruikers. Een belangrijk aandachtspunt was ook de verbreding van het fietspad en ook dit is gerealiseerd. Daar waar het oude fietspad op veel punten nogal smal was is er nu, afhankelijk van waar je fietst, een minimale breedte van 1,60 meter tot ruim 2 meter. Je kunt er nu weer prachtig over fietsen zo weet ik al uit eigen ervaring. Het CDA is trots op de renovatie van de Dr. de Quayweg/Lochterweg en het resultaat mag er wat ons betreft wezen. Toos van den Hurk Raadslid CDA Gemert-Bakel Gemertbakel.cda@gmail.com 06-23654149

N279; advies ondersteunt onze bezwaren tegen plan provincie

CDA CDA Gemert-Bakel 11-03-2020 20:47

Het is even geleden dat wij u hebben bijgepraat over de ontwikkelingen van de N279. Dit onderwerp is wel continu op onze agenda blijven staan en inmiddels is er nieuws te melden. Maar eerst een korte terugblik. Hoe zat het ook alweer? De N279 is de provinciale weg tussen Den Bosch en Asten. Een zeer druk traject met veel verkeer. Het stuk tussen Veghel en Asten moet nodig aangepakt worden om een betere doorstroom van verkeer te krijgen. Daar wordt al jaren over gesproken. De voorkeur van CDA Gemert-Bakel had en heeft het om het bestaande tracé, de huidige weg zoals die er nu ligt, te verdubbelen. Dus van 2 rijbanen naar 4 rijbanen. En zeker niet te kiezen voor een lange omleiding om Dierdonk dwars door Bakels natuurgebied. Helaas besloot de provincie anders. Wij konden dan ook niet anders dan het college van B&W opdracht te geven er alles aan te doen om onze bezwaren kenbaar te maken en de belangen van onze inwoners tot het uiterste te verdedigen. Daarom is er in januari 2019 een beroep ingediend bij de Raad van State tegen het Provinciaal inpassingsplan N279 (PIP). Op verzoek van de Raad van State heeft de Stichting Advisering Bestuursrechtspraak milieu en ruimtelijke ordening (STAB) een advies uitgebracht over de ingestelde beroepen op het Provinciaal Inpassingsplan van de N279 Veghel-Asten. Dit advies richt zich met name op de verkeerskundige- en geluidsaspecten van het plan. Wij zien gelukkig dat het advies van de STAB grotendeels aansluit bij de bezwaren die wij als gemeente hebben ingediend. Wat zijn de drie belangrijkste punten uit het advies:1. Nut en noodzaak van de lange omleiding is onvoldoende aangetoond! Wat betreft het verbeteren van doorstroming, verkeersdruk, bereikbaarheid en toekomstbestendigheid voor de N279 als geheel is er nagenoeg géén verschil in beoordeling tussen het huidige tracé en de aanleg van een nieuwe omleiding om Dierdonk (door Bakels natuurgebied!).2. Het verkeersmodel dat gebruikt wordt in het PIP bevat verouderde gegevens. Er is twijfel over de bruikbaarheid van deze gegevens. Met prognoses probeert de provincie aan te tonen dat er tot 2030 geen 2x2 rijbanen nodig zijn, hoe betrouwbaar zijn deze als de berekende verkeersprognoses onzeker zijn?3. Met betrekking tot geluid is het onzeker of er uitgegaan wordt van de juiste verkeersgegevens. Hoe verder?Het advies van de STAB wordt gebruikt door de Raad van State bij de beoordeling van de ingestelde beroepen. De zitting bij de Raad van State wordt rond de zomer van 2020 verwacht. Voor ons is duidelijk dat het advies van de STAB onze bezwaren ondersteunt en we vertrouwen er dan ook op dat een rechter dit ziet en we dit in de uitspraak zullen teruglezen. Wij blijven van mening dat uitvoering van de N279 op het huidige tracé, in de uitvoering 2x2 rijbanen met een hele ontsluiting in Bakel voor onze bereikbaarheid de beste oplossing is.Daar blijven wij ons voor inzetten! Anita Relou06-13048355 CDA Gemert-Bakel

Van antiekbaan naar atletiekbaan; renovatie is nodig

CDA CDA Gemert-Bakel 28-01-2019 07:25

Mensen in beweging krijgen. Het is een van de hoofddoelen van de Gemertse Atletiek Club (GAC). Een mooi streven, maar dan moet de plek om dat te doen uiteraard ook geschikt zijn. De atletiekbaan is dat op dit moment helaas niet. Meer een antiekbaan dus. En dat is niet de baan die een vereniging als de GAC past. De GAC is een bloeiende vereniging met zo’n 450 leden en zelfs een groeiend ledenaantal. Een vereniging met de zaken goed op orde. De zelfredzaamheid is groot. De zaken zijn zo goed op orde dat de baan al veel langer mee gaat dan eigenlijk gepland. De huidige atletiekbaan is namelijk van 1998. Deze baan zou in 2013 aan vernieuwing toe zijn. Door goed onderhoud gaat de baan al zo’n zes jaar langer mee dan gepland. Keurig! Helaas komt dan nu toch het moment dat de baan aan renovatie toe is. De baan zou uiterlijk nog een jaar langer goed gekeurd kunnen worden voor wedstrijden, maar uiteindelijk staat ook dan de renovatie te wachten. Aanstaande donderdag staat de renovatie van de atletiekbaan als onderwerp op de agenda van de gemeenteraad. De centrale vraag voor het CDA is: wil je de atletiekbaan als basisvoorziening in onze gemeente behouden? Wij kunnen die vraag met een volmondig ja beantwoorden. Naast dat het de thuisbasis is van de GAC, is het ook een voorziening gelegen op een centrale plaats, waar scholen en andere verenigingen graag gebruik van maken. Wij vinden dat het hebben van voorzieningen in je gemeente geld mag kosten. Voorzieningen zijn essentieel om, in dit geval, mensen in beweging te krijgen. Uiteraard moet het wel financieel verantwoord blijven. Voor de renovatie van de baan brengt de vereniging daarnaast zelf ook het nodige geld en de inzet van vrijwilligers in. Zo kan de baan ook voor de komende 15 tot 20 jaar een centrale plek blijven voor onze atleten. Het CDA is trots op actieve verenigingen zoals de GAC en hoopt dat de GAC ook na renovatie van de atletiekbaan het nodige aantal mensen in beweging weet te brengen! Hanneke Dam06-53499245 CDA Gemert-Bakel

Van antiekbaan naar atletiekbaan; renovatie is nodig

CDA CDA Gemert-Bakel 28-01-2019 07:25

Mensen in beweging krijgen. Het is een van de hoofddoelen van de Gemertse Atletiek Club (GAC). Een mooi streven, maar dan moet de plek om dat te doen uiteraard ook geschikt zijn. De atletiekbaan is dat op dit moment helaas niet. Meer een antiekbaan dus. En dat is niet de baan die een vereniging als de GAC past. De GAC is een bloeiende vereniging met zo’n 450 leden en zelfs een groeiend ledenaantal. Een vereniging met de zaken goed op orde. De zelfredzaamheid is groot. De zaken zijn zo goed op orde dat de baan al veel langer mee gaat dan eigenlijk gepland. De huidige atletiekbaan is namelijk van 1998. Deze baan zou in 2013 aan vernieuwing toe zijn. Door goed onderhoud gaat de baan al zo’n zes jaar langer mee dan gepland. Keurig! Helaas komt dan nu toch het moment dat de baan aan renovatie toe is. De baan zou uiterlijk nog een jaar langer goed gekeurd kunnen worden voor wedstrijden, maar uiteindelijk staat ook dan de renovatie te wachten. Aanstaande donderdag staat de renovatie van de atletiekbaan als onderwerp op de agenda van de gemeenteraad. De centrale vraag voor het CDA is: wil je de atletiekbaan als basisvoorziening in onze gemeente behouden? Wij kunnen die vraag met een volmondig ja beantwoorden. Naast dat het de thuisbasis is van de GAC, is het ook een voorziening gelegen op een centrale plaats, waar scholen en andere verenigingen graag gebruik van maken. Wij vinden dat het hebben van voorzieningen in je gemeente geld mag kosten. Voorzieningen zijn essentieel om, in dit geval, mensen in beweging te krijgen. Uiteraard moet het wel financieel verantwoord blijven. Voor de renovatie van de baan brengt de vereniging daarnaast zelf ook het nodige geld en de inzet van vrijwilligers in. Zo kan de baan ook voor de komende 15 tot 20 jaar een centrale plek blijven voor onze atleten. Het CDA is trots op actieve verenigingen zoals de GAC en hoopt dat de GAC ook na renovatie van de atletiekbaan het nodige aantal mensen in beweging weet te brengen! Hanneke Dam06-53499245 CDA Gemert-Bakel

Is dit verspilling van gemeenschapsgeld?

SP SP Gemert-Bakel 13-12-2018 22:21

In de maand juni 2018 werd op de Schoolstraat te Bakel een wegversmalling aangelegd. Door de Dorpspartij werden hierover aan het College al vragen gesteld. Voornamelijk over de verkeerstagnatie tijdens de spitsuren. Mede oorzaak was het verkeerd om plaatsen van de verkeersborden. Ook was de doorgang van deze versmalling veel te nauw. Hierdoor werd ook door zwaar (landbouw) verkeer de wegversmalling kapot gereden.

De SP Gemert-Bakel begrijpt dat de wegversmalling tot stand is gekomen om de verkeersveiligheid, ter hoogte van het kindcentrum de Bakelaar te verbeteren. Maar de vraag rijst bij de SP waarom vooraf geen overleg is gevoerd met verkeersdeskundigen van de politie Oost-Brabant; vooraf geen (verplicht) verkeersbesluit door het College is genomen en geen deugdelijk onderzoek is verricht.

Hiermee was voorkomen dat deze wegversmalling verwijderd moest worden, omdat de versmalling niet voldeed en er veel klachten waren van omwonenden door geluidsoverlast door de middengeleider.

Kosten van deze versmalling bedroegen € 10.000.

Niet lang geleden is er weer een nieuwe wegversmalling aangelegd. Ook hier rezen dezelfde vragen.

Tijdens de spits, maar ook tijdens de schoolactiviteiten ontstaan verkeersgevaarlijke situaties. De brigadiers staan op de rijbaan, waardoor fietsers, scooters op het naast gelegen, véél te brede, fietspad, doorrijden omdat er geen fysieke belemmering is. De vraag was ook of de versmalling aan de wettelijke aanbevelingen voor deze gebiedsontsluitingsweg voldeed.

Bereikbaarheid: N279

CDA CDA Gemert-Bakel 01-11-2018 15:10

Geen 2x2 huidige tracé?De provincie houdt vast aan 2x1 rijbaan op het traject Asten-Helmond-Veghel, ze gaan de verbreding zoals op het stuk Veghel naar Den Bosch niet doortrekken. Wel vinden ze dat er een extra weg moet komen om de wijk Dierdonk, de lange omleiding over Bakels grondgebied. Massaal is er bezwaar gemaakt tegen deze plannen! Echter Gedeputeerde Staten heeft besloten vast te houden aan eigen plannen. In het Provinciaal Inpassingsplan is te lezen dat de weg zo aangelegd wordt dat hij makkelijk naar 2x2 rijstroken kan worden aangepast. De geschiedenis herhaalt zich. Ook het huidige tracé is in het verleden aangelegd met de mogelijkheid deze te verbreden. Waarom doen we dit nu niet? Metingen wijzen uit dat 2x2 op langere termijn niet overal noodzakelijk is. Als gekozen wordt voor de lange omleiding, dan is op de omleiding zelf geen 2x2 nodig. Het verkeer wordt hier namelijk gesplitst door te rijden op het bestaande tracé (Wolfsputtersbaan) en de nieuwe omleiding. De cijfers misleiden ons dus. Knelpunten Knelpunten voor Gemert-Bakel zitten vooral op het gedeelte langs het kanaal vanuit Helmond via rotonde N272/N279 verder richting Veghel en andersom. Dit wordt niet opgelost met 2x2 op de lange omleiding. Wel met 2x2 langs het gehele kanaal! Wij vinden dat de provincie de miljoenen van de lange omleiding beter kan gebruiken voor verbreding van de weg van Helmond naar Veghel. Dus geen lange omleiding van 50 miljoen en wel 2x2 rijbanen langs het kanaal! Met dit voorstel gaan wij de statenfracties benaderen voordat zij in december een besluit nemen over dit traject. Voor ons en voor de Gemert-Bakelse mensen is NU het moment om ons te laten horen in Den Bosch! De rapporten (milieuschade, geluid en fijnstof) zijn gemaakt op basis van 2x1 rijstrook. Robuust maken op de lange termijn betekend op basis van 2x1 maatregelen 2x2 aanleggen. Indien rapporten van 2x2 vergeleken zouden worden met een lange omleiding, komt deze lange omleiding fors negatief uit op geluid, stikstof en aantasting ruimtelijke kwaliteit. Men geeft dus aan dat 2x2 relatief eenvoudig aan te leggen is, maar dit is alleen vanuit architectuur beredeneerd. We krijgen een lange omleiding over ons grondgebied die 50 miljoen extra kost en een grote impact heeft op de natuur en de bewoners. Het is geen betere oplossing dan het verbreden van het huidige tracé. Voor Gemert-Bakel is het huidige voorstel vlees nog vis. Bovendien krijgt Bakel dan ook slechts een halve aansluiting. Kortom genoeg redenen om ons te blijven verzetten tegen het huidige voorstel. Onderzoeken en feiten steunen ons voorstel om een 2x2-baans weg op het huidige tracé langs het kanaal te realiseren. Ook ondernemersverenigingen steunen deze gedachten. Voor het uiteindelijke provinciale besluit gaan we zoveel mogelijk mensen mobiliseren om ons standpunt over te brengen naar statenleden. Ga mee! Wij zijn van plan om in grote getalen naar Provinciale Staten in Den Bosch te gaan (op 7 of 14 december). Gaat U mee? Laat het ons weten: gemertbakel.cda@gmail.com Joris van Loon en Wim Meulenmeesters, CDA Gemert-Bakel

Bereikbaarheid: N279

CDA CDA Gemert-Bakel 01-11-2018 15:10

Geen 2x2 huidige tracé?De provincie houdt vast aan 2x1 rijbaan op het traject Asten-Helmond-Veghel, ze gaan de verbreding zoals op het stuk Veghel naar Den Bosch niet doortrekken. Wel vinden ze dat er een extra weg moet komen om de wijk Dierdonk, de lange omleiding over Bakels grondgebied. Massaal is er bezwaar gemaakt tegen deze plannen! Echter Gedeputeerde Staten heeft besloten vast te houden aan eigen plannen. In het Provinciaal Inpassingsplan is te lezen dat de weg zo aangelegd wordt dat hij makkelijk naar 2x2 rijstroken kan worden aangepast. De geschiedenis herhaalt zich. Ook het huidige tracé is in het verleden aangelegd met de mogelijkheid deze te verbreden. Waarom doen we dit nu niet? Metingen wijzen uit dat 2x2 op langere termijn niet overal noodzakelijk is. Als gekozen wordt voor de lange omleiding, dan is op de omleiding zelf geen 2x2 nodig. Het verkeer wordt hier namelijk gesplitst door te rijden op het bestaande tracé (Wolfsputtersbaan) en de nieuwe omleiding. De cijfers misleiden ons dus. Knelpunten Knelpunten voor Gemert-Bakel zitten vooral op het gedeelte langs het kanaal vanuit Helmond via rotonde N272/N279 verder richting Veghel en andersom. Dit wordt niet opgelost met 2x2 op de lange omleiding. Wel met 2x2 langs het gehele kanaal! Wij vinden dat de provincie de miljoenen van de lange omleiding beter kan gebruiken voor verbreding van de weg van Helmond naar Veghel. Dus geen lange omleiding van 50 miljoen en wel 2x2 rijbanen langs het kanaal! Met dit voorstel gaan wij de statenfracties benaderen voordat zij in december een besluit nemen over dit traject. Voor ons en voor de Gemert-Bakelse mensen is NU het moment om ons te laten horen in Den Bosch! De rapporten (milieuschade, geluid en fijnstof) zijn gemaakt op basis van 2x1 rijstrook. Robuust maken op de lange termijn betekend op basis van 2x1 maatregelen 2x2 aanleggen. Indien rapporten van 2x2 vergeleken zouden worden met een lange omleiding, komt deze lange omleiding fors negatief uit op geluid, stikstof en aantasting ruimtelijke kwaliteit. Men geeft dus aan dat 2x2 relatief eenvoudig aan te leggen is, maar dit is alleen vanuit architectuur beredeneerd. We krijgen een lange omleiding over ons grondgebied die 50 miljoen extra kost en een grote impact heeft op de natuur en de bewoners. Het is geen betere oplossing dan het verbreden van het huidige tracé. Voor Gemert-Bakel is het huidige voorstel vlees nog vis. Bovendien krijgt Bakel dan ook slechts een halve aansluiting. Kortom genoeg redenen om ons te blijven verzetten tegen het huidige voorstel. Onderzoeken en feiten steunen ons voorstel om een 2x2-baans weg op het huidige tracé langs het kanaal te realiseren. Ook ondernemersverenigingen steunen deze gedachten. Voor het uiteindelijke provinciale besluit gaan we zoveel mogelijk mensen mobiliseren om ons standpunt over te brengen naar statenleden. Ga mee! Wij zijn van plan om in grote getalen naar Provinciale Staten in Den Bosch te gaan (op 7 of 14 december). Gaat U mee? Laat het ons weten: gemertbakel.cda@gmail.com Joris van Loon en Wim Meulenmeesters, CDA Gemert-Bakel

SP KIEST VOOR BEREIKBAARHEID EN LEEFBAARHEID

SP SP Gemert-Bakel 19-03-2018 22:17

Een goed bereikbare stad en leefbare dorpen en woonwijken: wie wil dat niet? Om dit te bereiken bestaat er niet slechts een simpele oplossing maar moet je verschillende dingen tegelijk doen. Volgens de SP is dit heel goed mogelijk en zijn we in onze regio goed op weg!

Om te beginnen is het belangrijk dat automobilisten zo snel mogelijk de plek van bestemming bereiken en niet onnodig door dorpen en wijken rijden als ze daar niet hoeven te zijn. Voor Eindhoven betekent dit oa dat het doorgaande verkeer niet dwars door de binnenstad moet rijden maar over de ring. In Helmond moet het verkeer meer kiezen voor de randwegen in plaats van recht door het centrum. Hiermee ontlast je het centrum en is er meer ruimte voor de automobilisten die daar juist wel moeten zijn. Randvoorwaarde is dat parkeergarages in het centrum goed bereikbaar blijven. Het omleiden van doorgaand verkeer leidt tot een verbetering van de kwaliteit van de lucht die we elke dag inademen.

Om te voorkomen dat onze wegen straks helemaal dichtslibben moeten er goede en comfortabele alternatieven komen voor het autoverkeer. Daaraan werken we met de hele regio. Zo hebben we het afgelopen jaar met 21 gemeenten, de provincie Noord-Brabant en allerlei bedrijven en organisaties een gezamenlijke agenda tot 2030 gemaakt met tientallen maatregelen voor de bereikbaarheid en leefbaarheid. We werken samen met de NS aan het verhogen van de frequentie van sprintertreinen tot eens per kwartier op de routes Weert-Helmond-Eindhoven-Tilburg en Deurne-Helmond-Eindhoven-Den Bosch. De grote werkgevers op de campussen in de regio (zoals bijv. TU/e, ASML, Philips, Fontys enz.) voeren met succes personeelbeleid uit om te voorkomen dat werknemers allemaal apart in de file naar hun werk rijden en daarmee de wegen te veel belasten.

Steeds meer mensen reizen in comfortabele groene stroom-bussen over de snelle HOV-banen. Het aantal passagiers op deze lijnen is het afgelopen jaar flink gestegen. Voor de slecht bezette buslijnen wordt er geëxperimenteerd met een alternatief: Bravoflex, vervoer op afroep in kleine busjes. In Helmond rijden ze al, in Eindhoven wil Hermes hiermee eind dit jaar van start gaan.

Steeds meer mensen kiezen ervoor met de fiets naar het werk te gaan. Door de komst van de e-bike overbrug je nu veel sneller grotere afstanden. Samen met de provincie Noord-Brabant leggen we comfortabele snelfietspaden aan. Binnen de regio worden alle kernen verbonden met een snelfietsnetwerk. In Eindhoven en Helmond alleen al zijn hiervan reeds tientallen kilometers klaar. De snelfietsroute Helmond-Eindhoven wordt voltooid en ook tussen Eindhoven-Den Bosch en Eindhoven-Tilburg komen snelfietsroutes. 

Belangrijk vindt de SP ook dat je gemakkelijk kunt overstappen van het ene naar het andere vervoermiddel. Daarom zijn we heel blij met een nieuwe P+R aan de snelweg tussen Aalst en Eindhoven (gereed in 2020) en de recente uitbreiding van de P+R in Maarheeze.

Tot slot blijven er helaas routes die dwars door kernen lopen en waar druk gebruik van wordt gemaakt. Dat verkeer proberen we zoveel mogelijk naar de hoofdwegen te leiden. Op die routes worden ook leefbaarheidsmaatregelen genomen, zodat de overlast voor omwonenden minder wordt. 

WORDT DE AUTO GEDISCRIMINEERD?

Als je sommige partijen mag geloven dan wordt de auto als vervoermiddel “gediscrimineerd”. Dat is wat de SP betreft niet het geval. De SP gaat niet alleen voor goede alternatieven voor de auto maar werkt ook mee aan verbeteringen van de wegen in de regio. De A58 gaat de komende jaren op de schop. De A67 moet wat ons betreft zo snel mogelijk verbreed worden: de nodige onderzoeken hiervoor worden nu gedaan. En de N279 (Veghel-Asten) wordt opgewaardeerd: de weg behoudt 2 x 1 rijbanen, maar alle kruispunten worden ongelijkvloers. Daarmee worden de dagelijkse knelpunten weggenomen en stroomt het verkeer beter door. Er komen aanpassingen op de ring in Eindhoven om zo de doorstroming te verbeteren. Daarnaast wordt er gewerkt aan autodeel-systemen en slimme apps om het autogebruik te optimaliseren. Dankzij de Automotive Campus in Helmond experimenteren we met steeds slimmere verkeerslichten en zelfrijdende voertuigen. 

MOET ER TOCH EEN RUIT OM EINDHOVEN KOMEN?

Wat de SP betreft hartgrondig “nee”. De “ruit”, een vierbaansweg dwars door een prachtig natuurgebied, lost de bereikbaarheidsproblemen niet op. Deze zal juist extra verkeer aan gaan trekken, omdat het een alternatieve route wordt richting Rotterdam. Dan wordt het niet rustiger maar nog veel drukker op de weg! Bovendien zou zo’n ruit bijna een miljard euro gaan kosten. De SP denkt dat we ons geld slimmer kunnen besteden: je mag toch niet minder verwachten van een slimme Brainportregio?

 Erik de Vries, lijsttrekker SP Helmond

Murat Memis, lijsttrekker SP Eindhoven

Hein Kranen, lijsttrekker SP Nuenen, Gerwen en Nederwetten

Jan Hoevenaars, lijsttrekker SP Gemert-Bakel 

Willemieke Arts, statenlid SP provincie Noord-Brabant

De Dorpspartij maakt zich sterk voor ...

Dorpspartij Dorpspartij Gemert-Bakel 19-03-2018 15:37

De Dorpspartij maakt zich sterk voor een verbetering van Gemert-Bakel over de weg. Wij presenteren hiervoor de oplossing: de gulden middenweg. Een nieuwe weg van Bemmer naar de A50 bij Son zal de problemen bij de Beekse Brug sterk verminderen.

Veilige verkeerssituaties voor een KERNgezond Gemert-Bakel

CDA CDA Gemert-Bakel 03-03-2018 09:28

In het voorjaar heeft het CDA met het indienen van 2 moties wederom aandacht gevraagd voor een aantal onveilige verkeerssituaties in Gemert-Bakel waar we ons al langere tijd zorgen over maken.De eerste motie had vooral betrekking op de verkeersoverlast in het centrum van Bakel -Toename van de verkeersdruk in Bakel. -Structureel te hard rijd op veel plaatsen in het centrum. -Toename van steeds zwaarder verkeer op doorgaande wegen. -Veel aanwonenden van met name de Gemertseweg, Helmondsestraat, Dorpsstraat en Schoolstraat in Bakel ondervinden daardoor steeds meer overlast. Aanwonenden van de Helmondsestraat ervaren bovendien bijkomende overlast van verkeer (niet zijnde bestemmingsverkeer) dat gebruik maakt van de naastliggende ventwegen als “inhaalstroken”.We hebben het college gevraagd om:- Te onderzoeken of en hoeveel vrachtverkeer er dagelijks gebruik maakt van de Dorpsstraat - Te onderzoeken hoe de Gemertseweg mogelijk minder aantrekkelijk gemaakt kan worden voor hardrijders en vrachtverkeer, - Te onderzoeken hoeveel vrachtverkeer dagelijks gebruikt maakt van de routes: Milheeze-Bakel, De Mortel-Bakel, Deurne-Bakel en Helmond-Bakel. De tweede motie had betrekking op een aantal locaties waar de verkeersveiligheid in zijn algemeenheid in het geding is. In Bakel met name rondom De Kleine Kapitein en De Bakelaar en in de Helmondsestraat/Dorpsstraat. In Gemert speelt dit bij de oversteek Kapelaanstraat (AH–Ruijschenbergh), waar veel mensen, vaak ouderen, oversteken. Waar ondanks waarschuwingsborden de oversteekplaats gevaarlijk is. We hebben het college gevraagd om: - Op de Gemertseweg, Dorpsstraat, Helmondsestraat, Schoolstraat en Auerschootseweg (duidelijker) aan te geven wat de maximale snelheid is en te wijzen op het gevaar voor overstekende kinderen; - Mogelijkheden (en kosten) te onderzoeken om een veilige overzichtelijke oversteekplaats te creëren op de Gemertseweg in Bakel, thv Kerksedriessen (eventueel gecombineerd met een verkeersdrempel); - Te onderzoeken (met bijbehorende kosten) hoe de volgende Bakelse oversteekplaatsen * Dorpsstraat (Apotheek) * Dorpsstraat (Sigmans) * Helmondsestraat (Achter de Molen) * Schoolstraat (De Bakelaar) * Auerschootseweg (Jumbo) veiliger ingericht/aangepast kunnen worden. - Mogelijkheden (en kosten) te onderzoeken om de huidige oversteekplaats Kapelaanstraat in Gemert, nu slechts aangeduid met waarschuwingsborden “Opgelet overstekende ouderen” op te waarderen naar een volwaardig zebrapad; - Te onderzoeken wat de voorgenomen aanpassingen mbt N279 voor consequenties hebben voor het verkeer in de Mortel en Bakel; - De resultaten van deze onderzoeken uiterlijk oktober 2017 terug te koppelen naar de raad voor de begrotingsbehandeling. Pas afgelopen week kwam het college oa met een aantal tellingen en een voorstel om bepaalde oversteekplaatsen maar in zijn geheel op te heffen. Eerlijk gezegd was het CDA daar zwaar teleurgesteld over. De voorstellen deden totaal geen recht aan onze moties en de veiligheidsproblematiek! Daarom willen we nu zelf de volgende stap zetten. We komen zelf met een voorstel .We hebben hier al ideeën over maar willen die graag met jullie toetsen voordat we ze indienen als initiatief. Dinsdag 10 april om 20.00 uur willen we onze ideeën graag met jullie bespreken en aanscherpen in het Parochiehuis in Bakel. Hopelijk tot dan! #UwKERNgezond ! CDA Gemert Bakel Inge van Dijk en Joris van Loon 06-20332846

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.