Nieuws van politieke partijen in Gennep inzichtelijk

17 documenten

Verkeersveiligheid dankzij verbindingsweg

VVD VVD CDA Gennep 26-04-2020 08:48

Inmiddels is het een jarenlang dossier waar geen einde aan leek te komen: de verkeersproblematiek in Milsbeek. Enerzijds de hoeveelheid vrachtverkeer door de zandwinning, anderzijds het doorgaande verkeer dat de afgelopen jaren is toegenomen. Het maakt de Zwarteweg er niet veiliger op. Dit was in 2018 aanleiding voor de coalitie met CDA en SP om te besluiten dat er zowel naar de Zwarteweg als ook naar de optie voor een verbindingsweg tussen Ringbaan en N271 wordt gekeken.

De afgelopen periode, sinds het aantreden van deze coalitie, is er veel werk verzet en kan de gemeente aan de slag met het treffen van de benodigde maatregelen. De VVD-fractie is dan ook blij met het besluit dat deze week unaniem is genomen door het College van burgemeester en wethouders, waardoor we als coalitie van CDA, SP en VVD gezamenlijk kiezen voor de verbindingsweg. Daarmee voldoen we aan een toezegging uit het coalitieakkoord en laten we zien dat de inwoners van Milsbeek kunnen vertrouwen op de lokale overheid als het gaat om verkeersveiligheid. Al met al zal de realisatie van de verbindingsweg zorgen voor een ontlasting van de Zwarteweg waardoor we de leefbaarheid verbeteren, wordt het een goede schakel tussen de N271 en onze buurgemeente Berg en Dal en draagt het zo bij aan een betere verkeersveilige infrastructuur in onze gemeente. Zet cookies aan om de video te tonen.

Gemeente werkt verder aan verkeersveiligheid

CDA CDA Gennep 30-11-2019 20:54

De afgelopen tijd is er hard gewerkt aan het verbeteren van wegen in de gemeente Gennep. Zeker in het buitengebied. Met name achterstallig onderhoud is er weggewerkt. Inmiddels is ook de fietstunnel onder de Weverstraat gereed. Hetgeen de verkeersveiligheid voor fietsers aldaar ten goede zal komen. Tijdens de behandeling van de begroting voor 2020 in de gemeenteraad van Gennep heeft het CDA verzocht om ook met een aantal andere verkeersonveilige situaties binnen de gemeente aan de slag te gaan. Daarbij is concreetde verkeerssituatie op de Ottersumseweg ter hoogte van Multimate genoemd. Tevens hebben de Christendemocraten verzocht om in overleg met de provincie Limburg veilige oversteekpunten te creëren opde St. Jansstraat in Ottersum en de Kleefseweg in Ven-Zelderheide. Voor het vergroten van de verkeersveiligheid voor fietsers op de Niersweg in Gennep werd met de overige coalitiepartijen zelfs een motie ingediend die overgenomen werd door het college van burgemeester en wethouders. Fietsers op de Niersweg moeten regelmatig ‘concurreren’ met autoverkeer. Het college gaat in overleg met het Waterschap Limburg verkennen of er een fietspad op de Niersdijk aangelegd kan worden voor fietsverkeer in de richting van de Niersbrug. Ook kwam opnieuw de verkeerssituatie op de Zwarteweg en omgeving aan de orde. Dat dossier zal binnenkort opnieuw terugkomen.

CDA wenst versnelling aanpak problematiek Zwarteweg

CDA CDA Gennep 18-10-2019 13:25

De verkeersveiligheid op de Zwarteweg in Milsbeek is al jaren een groot probleem. De aanpak van het deel buiten de bebouwde kom werd aangemerkt als “quick win” die eind 2019 gereed ​zou zijn. Tot op heden is er nog geen zichtbare fysieke voorbereiding getroffen. De ​ fietsoversteek naar de sportvelden en de Diepen moet snel veiliger. Daarnaast staan in de Raadsinformatiebrief van 9 april 2019 een groot aantal “quick wins” voor het traject ​van Ringbaan tot aan de Rijksweg. Het CDA ziet daarin slechts een beperkte meerwaarde, omdat deze niet de oplossing vormen voor het probleem. Inwoners van Milsbeek willen een definitieve oplossing voor de ​verkeersveiligheid-problematiek op de Zwarteweg. Voor de uitvoering van deze middellange termijn oplossing ziet het CDA graag een planning. Het coalitieprogramma vermeldt “We willen dat er op korte termijn helderheid ontstaat ​over de manier waarop de verkeersproblematiek op de Zwarteweg opgelost kan worden, ​opdat we vervolgens zo snel mogelijk de noodzakelijke maatregelen kunnen treffen“. ​ ​Het realiseren van een nieuwe verbinding tussen de Ringbaan en de N271 verbetert niet ​alleen de veiligheidsproblematiek (en leefbaarheid) van de Zwarteweg, maar op lange ​termijn ook in Ottersum en Ven-​Zelderheide. Het CDA wenst dat daar op korte termijn uitvoering aan gegeven wordt.

N291 in Ottersum en 't Ven wordt veiliger

VVD VVD Gennep 11-07-2019 07:31

“Het vrachtverkeer zorgt in de kernen Ottersum en Ven-Zelderheide voor veel overlast. Er moeten veilige oversteekplaatsen komen, het vrachtverkeer moet ontmoedigd worden en er moet minder hard worden gereden.” Dit is de afspraak die wij met CDA Gennep en SP hebben gemaakt in het coalitieakkoord. Als VVD hebben wij het oplossen van deze verkeersproblematiek dan ook hoog in het vaandel staan. Enkele weken geleden presenteerde het College een plan van aanpak voor de overlast van vrachtverkeer. Op korte en middellange termijn werd de aandacht gevestigd op de al jaren spelende problematiek rondom de Zwarteweg in Milsbeek. Deze prioritering is wat onze fractie betreft ook logisch. Immers, wij staan pal voor de realisatie van een verbinding tussen N271 en Ringbaan.

Daarnaast werd er echter gesproken over een lange termijn: De Gemeente Gennep zal vanaf 2021 de visievorming oppakken voor een totaaloplossing voor vrachtverkeer in de kernen Ottersum en Ven-Zelderheide, zoals dit ook al door de Verkeerskoepel is genoemd. Als VVD zijn wij enthousiast over dit besluit. We zien namelijk dat door de goed draaiende economie het aantal vervoersbewegingen toeneemt. Echter, inwoners mogen niet de dupe zijn van al het verkeer in hun dorp. Onze leefbaarheid moeten we koesteren.

Nu realisatie van die totaaloplossing wel nog enkele jaren op zich laat wachten, heeft onze fractie in de afgelopen raadsvergadering aangedrongen op quick wins. Kleine oplossingen waardoor we voor meer verkeersveiligheid zorgen. Bijvoorbeeld op het kruispunt Hoenderweg met de N291 en het voet-/fietspad naar Achter de Hoven. Tijdens het canvassen in beide buurten werd door bezorgde ouders aangegeven dat veel jongeren dagelijks op dit punt moeten oversteken. De wens uit de buurt was dan ook dit kruispunt veiliger in te richten, door bijvoorbeeld een zebrapad en/of drempel. Onze inbreng kon op steun rekenen en het College heeft toegezegd de verkeersveiligheid te zullen verbeteren.

Zet cookies aan om de video te tonen.

Nog steeds onduidelijkheid over posterboxen

SP SP VVD D66 PvdA Gennep 29-05-2019 15:00

De SP-fractie heeft samen met andere partijen stevig op de rem getrapt aangaande het plan voor posterboxen en digitale reclamezuilen in Gennep.

Die zouden de vertrouwde sandwich-borden moeten gaan vervangen maar volgens de partij gaat dat verenigingen klauwen vol met geld kosten, zo leerde navraag van SP-raadslid Hendrik Jan van Essen. Bovendien is de SP er niet van overtuigd dat reclamezuilen de verkeersveiligheid bevorderen, zoals het college van B&W belooft; eerder zouden de zuilen voor afleiding van verkeersdeelnemers zorgen.

Tijdens de raadsvergadering drongen SP, VVD, PvdA en D66 aan op annulering van het plan. Onduidelijkheid over wie er precies wanneer en hoe geïnformeerd en betrokken werd bij de totstandkoming van het voornemen, maakte dat een motie van genoemde partijen vooralsnog werd aangehouden.

Wel vond er een dag later een informatiebijeenkomst plaats over het onderwerp. Die heeft bij SP-raadslid Fake Mulder nog lang niet alle onzekerheid en twijfel weggenomen. ‘Van het idee dat verengingen sponsors moeten gaan zoeken, word ik niet heel erg blij. Want wat als die sponsors niet gevonden worden? Dan moeten de verenigingen het alsnog zelf betalen. Verder: die beoogde 50 posterboxen komen naar verluidt alleen op uitvalswegen en niet in de kernen. Dan zouden mensen zonder vervoer nooit weten wat er te doen is in Gennep. Vooralsnog ben ik sceptisch over het plan.’

Het wachten is nu op nadere informatie van de kant van het college. Tot die tijd hangt genoemde motie ‘boven de markt’.

Straatverlichting aan Bredeweg in Ottersum

CDA CDA Gennep 11-05-2019 14:43

Tijdens de laatste raadsvergadering is op initiatief van het CDA in Gennep een motie ingediend, waarmee het college van B&W verzocht is om op korte termijn straatverlichting aan te brengen op de Bredeweg in Ottersum, buiten de bebouwde kom. Het aanbrengen van verlichting moet de veiligheid van wandelaars en fietsers op deze weg te verhogen. Deze motie werd raadsbreed aangenomen. Het college heeft ook aangegeven hier uitvoering aan te geven. Verder gaf het college aan dat zij in zijn algemeenheid terughoudend wenst om te gaan met het plaatsen van verlichting. Zo wordt om economische, landschappelijke en milieuredenen de openbare ruimte in de gemeente Gennep alleen verlicht wanneer dat onmisbaar is voor een veilig gebruik van de openbare ruimte. Om redenen van duurzaamheid worden de verlichtingsarmaturen op de Bredeweg voorzien van led-verlichting en bewegingssensor.

Bevoorradingstijden flexibeler maken

VVD VVD Gennep 16-03-2019 03:44

Bezorgdiensten onbeperkt toelaten in het centrum van Gennep? Een belangrijk onderwerp dat werd besproken tijdens de afgelopen raadsvergadering. Als fractie hebben we hierbij een afweging moeten maken tussen ondernemers-/economisch belang voor het centrumgebied, de leefbaarheid en de veiligheid. Geen makkelijke afweging, zeker geen besluit dat je zonder goed onderzoek en degelijke onderbouwing kunt nemen. Wat vindt de VVD daar nu echt van…

https://gennep.vvd.nl/nieuws/34549/bevoorradingstijden-flexibeler-maken

© VVD Gennep

Laten we vooropstellen dat wij begrip hebben voor het feit dat de huidige bevoorradingstijden voor winkeliers achterhaald kunnen zijn, dat meer flexibiliteit wenselijk is voor de ondernemers. Vanuit dit oogpunt waren en zijn wij in beginsel ook voor actualisatie van dit beleid. Wel hadden we enkele twijfels:

Veiligheid voor het winkelend publiek en fietsverkeer moet voorop staan. Het is nog onduidelijk om hoeveel bestelbusjes en personenauto’s van de winkeliers het gaat. Er is weliswaar aangegeven dat de toename zou meevallen, maar hier was nog te veel onduidelijkheid over. Dat moet eerst goed onderzocht worden.Door het geheel afschaffen van de bevoorradingstijden – zoals voorgesteld – krijg je wellicht ook te maken met extra bevoorrading in het weekend. Met name op de drukke zaterdagen en zeker tijdens Summmertime, is het onverantwoord busjes en auto’s door de Zandstraat te laten rijden. VVD heeft daarom voorgesteld de zaterdagen uit te sluiten van onbeperkte aanlevertijden.Voorkomen van geluidsoverlast, voor de bewoners van het centrum. VVD heeft voorgesteld om goederenverkeer te beperken tot na 7 uur ‘s-morgens. Het geheel loslaten van de tijden zou betekenen dat bevoorrading 24/7 mogelijk zou worden.Handhaving is lastig, als ook personenauto’s van winkeliers toegestaan wordt om de winkels te bereiken. Want hoe maak je onderscheid tussen de auto van een winkelier en die van een willekeurige particulier. Feitelijk kan elke auto dan bevoorradingsverkeer zijn en is de Zandstraat in praktijk geen voetgangersgebied meer.

Vanwege het ontbreken van deze punten in het voorstel en het feit dat onze twijfels ook tijdens het debat niet werden weggenomen, besloot de VVD tegen te stemmen.

Nu is het zaak om weldegelijk werk te maken van flexibelere bevoorradingstijden. Het terechte signaal werd door alle partijen en het College gesteund, dus is wat de VVD betreft nu het College aan zet om aan de slag te gaan en samen met ondernemers en aanwonenden voor een werkbaar beleid te zorgen. Tijdens de vergadering heeft verantwoordelijke wethouder, Janine van Hulsteijn, al aangegeven het idee op te nemen in haar agenda voor de ontwikkelingen binnen het centrum van Gennep. Zodat op een later tijdstip alsnog een goede, maar vooral goed doordachte aanpassing van de bestaande situatie kan worden ingevoerd. Wij hebben er vertrouwen in dat dit wordt opgelost!

SP Limburg: Klaar met volle treinen en bussen!

SP SP Gennep 21-02-2019 21:43

Vertragingen en treinuitval op de Maaslijn, steeds duurdere kaartjes, toenemende werkdruk van buschauffeurs: de SP organiseert op vrijdag 8 maart in ‘t Hökske in Gennep een avond over het openbaar vervoer in de regio. Te gast zullen zijn SP-Kamerlid Cem Lacin en Marc van Caldenberg, Limburgs SP-lijstrekker voor de Provinciale Statenverkiezingen.

De avond vindt plaats op vrijdag 8 maart in ‘t Hökske aan de Prinses Margrietstraat in Gennep. Aanvang: 20.00.

Antwoorden ontsluiting Karrevenseweg en omgeving

D66 D66 Gennep 13-01-2019 13:45

De antwoorden op onze vragen zijn er. Het college is van mening dat er een veilig fietspad gemaakt is. Ondanks twee oversteekplaatsen is sprake van een vergroting van de verkeersveiligheid in dit gebied. De route is niet logisch. Niet goed aangegeven voor mensen die de weg niet kennen. Met oversteekverbindingen bij drukke en deels minder overzichtelijke punten. Het college heeft het over 60-km verbindingen. Maar nu is, ondanks een enkel 60 km borg bij begin van de Hommersumseweg, het regime overal 80 km. En die snelheid is er ook bij de oversteekpunten die in de bochten gerealiseerd zijn.

D66 heeft twijfels of er echt sprake is van een verkeersveilige situatie en blijft de ontwikkelingen kritisch volgen.

 

 

 

 

 

 

De beantwoording: antwoorden door het college 8-1-2019

Verder geeft het college aan dat er een goed onderhouden fietsverbinding is vanaf Hezeland door het bos naar de Hommersumseweg. D66 is van mening dat hier flinke verbeteringen noodzakelijk zijn. Naar mening en inzicht van D66 is hier sprake van een onconfortabele fietsroute met hele slechte stukken die vrij gemakkelijk verbeterd zou kunnen worden.

https://gennep.d66.nl/2019/01/13/antwoorden-ontsluiting-karrevenseweg-en-omgeving/

f
fietsverbinding Elzenland -Hommersumseweg: begin fietspad

Vragen over onveilige verkeerssituatie Karrevenseweg en omgeving

D66 D66 Gennep 28-11-2018 21:26

Vandaag hebben wij schrifelijke vragen gesteld aan het college.

D66 maakt zich zorgen over de verkeerssituatie in de omgeving Karrevenseweg, Hommersumseweg en Brem. Wij zijn van mening dat hier een onveilige situatie voor fietsers, wandelaars en ruiters is. Er worden nu maatregelen genomen, maar naar ons idee leiden die tot meer complexiteit en onveiligheid. Daarom hebben wij een aantal vragen gesteld aan het college van B&W.

Hieronder kunt u de gestelde vragen downloaden.

brem karrevenseweg

 

Het college wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden

 

Hoe beoordeelt u de verkeerssituatie in het gebied Karrevenseweg, Brem, Hommersumseweg.

 

Welke varianten zijn in beeld geweest om de verkeersveiligheid in dit gebied structureel veilig te maken voor fietsers, wandelaars en ruiters? Graag een nadere toelichting over de varianten en de argumenten voor de huidige keuze van inrichting.

 

Deelt u de mening van D66 dat de huidige inrichting van de verschillende verkeerspunten in dit gebied niet bijdraagt tot het vergroten van de verkeersveiligheid voor kwetsbare verkeersdeelnemers? Sterker nog, dat er momenteel door de aanpassingen meer onveilige punten ontstaan door de niet doorlopende fietsverbindingen.

 

Wat zijn uw voornemens om op korte en lange termijn maatregelen te nemen om de verkeersveiligheid inzake het gebied met de verschillende verkeerspunten Karrevenseweg, Brem, Hommersumseweg verkeersveiliger te maken.

Welke voornemens heeft uw college om de verkeerssituatie te verbeteren voor de toeristen die gebruik maken van deze wegen?

 

Afgelopen jaar is er een dodelijk ongeluk geweest in dit verkeersgebied. Wij willen graag informatie krijgen of de inrichting van dit verkeerspunt mee is genomen in de analyse van deze tragische gebeurtenis. Is een verandering of verbetering van dit verkeerspunt, in het verlengde van onze vragen aan de orde?

 

D66 heeft al meermaals gepleit voor het verbeteren van de fietsverbinding vanaf het Hezeland door het bos richting Heijderbos. Hoe ziet het college deze wens van D66 om medewerkers van Heijderbos, de Brem, de Grens en toeristen te faciliteren met een aantrekkelijk fietspad (overdag) dat een kortere verbinding oplevert met daarbij tegelijkertijd een  mooie toeristische en comfortabele fietsroute.

  Toelichting

In oktober heeft ondergetekende vragen gesteld die ambtelijk zijn beantwoord (zie bijlage)

Op dit moment is sprake van extra scheidingen van verkeersstromen (aanleg fietspaden). Dit heeft tot gevolg dat fietsers / ruiters en voetgangers diverse keren over moeten (gaan) steken op onoverzichtelijke 80 km wegen. In en nabij bochten en kruispunten.

 

De wegen zijn zeer slecht onderhouden en door de aantallen vrachtwagens worden deze wegen zwaar belast.

 

De gemeente heeft enkele aanpassingen gedaan om de snelheid te minderen, maar het gaat om 80 km wegen met een grote hoeveelheid onoverzichtelijke bochten. De weg is zo smal dat de bermen gebruikt worden voor uitwijkend (vracht)verkeer. Dit is duidelijke zichtbaar door de flinke spoorvorming van uitwijkend vrachtverkeer.

 

Verder is het fietspad Hommersumseweg gescheiden door betonnen blokken. Het nieuwe fietspad Karrevenseweg heeft een duidelijk ander ontwerp en afwikkeling. Thans wordt een deel semi-verhard fietspad aangelegd, voor een klein deel van het fietsverkeer in dit gebied. Het levert een rommelig en onoverzichtelijke route op met name voor kwetsbare verkeersdeelnemers.

 

Onderdoor het viaduct van de A77 is sprake van een weg zonder fietspad of fietszone: maar de aanwezige greppels voor afwatering zijn aanleiding voor passerende automobilisten om fietsers daarin te drukken (de weg is daar gewoon erg smal). Dit draagt bij tot onveiligheid en onoverzichtelijkheid. Met name voor kwetsbare verkeersdeelnemers.

 

De directie van Heijderbos heeft onze zorgen inzake de verkeersveiligheid en onvriendelijkheid voor kwetsbare verkeersdeelnemers in genoemd gebied bekrachtigd tijdens het raadsbezoek van 19 november jl.

Tijdens enkele gesprekken met leden van de Verkeerskoepel Gennep hebben wij soortgelijke signalen ontvangen.

 

Kortom: de fractie van D66 maakt zich grote zorgen over de verkeersinrichting van dit gebied en wil graag opheldering over de huidige en toekomstige verkeerssituatie.

 

Naar onze mening kan het toch niet zo zijn dat er een verkeersonveilige situatie ontstaat die niet aangepakt wordt door de gemeente Gennep.

 

In het te downloaden bericht staan eerdere vragen en antwoorden m.b.t. de situatie rondom het nieuwe fietspad.