Leuke afsluiter van een feestelijke dag: De eed van Rinze van der Born in het 8-uur journaal 😏
12 documenten
Vandaag stellen we Ina ...
ChristenUnie Groningen 21-02-2019 14:20
Vandaag stellen we Ina Schenkel-Zandvoort uit Appingedam aan je voor. Ze is echtgenote, moeder, oma, fractievoorzitter ChristenUnie Appingedam, Groninger, lezer, reiziger en dol op de zee en op rommelmarkten. Ze zegt: "Mobiliteit is belangrijk: het brengt mensen bij elkaar. Ik wil graag speciale aandacht voor de verkeersveiligheid van kwetsbare weggebruikers. Ouderen en mindervaliden moeten zich veilig voelen in het verkeer." 20 maart kun je op Ina stemmen. Haar naam staat op onze kandidatenlijst bij nummer 28.
ChristenUnie OldambtOver een maand ...
ChristenUnie Groningen 20-02-2019 14:00
Over een maand zijn de verkiezingen voor de Provinciale Staten en de waterschappen. Op de site www.waardevolGroningen.nl vind je waar de ChristenUnie de volgende vier jaar voor gaat. Hier staat o.a. "De provincie gaat samen met Rijkswaterstaat en de gemeente Oldambt de problemen met de doorstroming op ‘de Blauwe Roos’ bij Winschoten aanpakken."
ChristenUnie stemt tegen collegeplan Oosterhamriktracé
ChristenUnie GroenLinks Groningen 28-06-2018 13:51
De ChristenUnie heeft tijdens de gemeenteraad van 27 juni tegen het collegeplan voor het Oosterhamriktracé gestemd. Ondanks felle kritiek van inwoners kreeg het collegeplan een meerderheid in de raad. Hierdoor ziet de ChristenUnie een voorstel aangenomen dat grote gevolgen zal hebben voor de leefbaarheid in de wijk, en met name de Vinkenstraat.
De ChristenUnie heeft via verschillende wegen geprobeerd om de oplossing voor de verkeersdrukte buiten het Oosterhamriktracé te zoeken. Allereerst was er de knip-variant, die samen met de SP is ontworpen. Deze knip moest er voor zorgen dat het aantal auto's door woonwijken flink daalt in vergelijking met het collegeplan, zonder dat de bereikbaarheid van het centrum daar onder lijdt. Aangezien een raadsmeerderheid niet aan dit voorstel wilde, steunde de ChristenUnie in de afgelopen raad een aantal moties die om onderzoek naar alternatieven vroegen. Zo kwam GroenLinks met een motie voor onderzoek naar een groot verkeerscirculatieplan dat zijn roots in de knipvariant van de ChristenUnie en SP lijkt te hebben, maar in tegenstelling tot de knip stadsbreed zal worden toegepast. De ChristenUnie is verheugd dat andere partijen geïnspireerd raken door het voorstel van de knip, en hoopt dat de onderzoeken zullen leiden tot het afstappen van het huidige plan.
Fractievoorzitter Inge Jongman: "We zijn teleurgesteld dat de collegeplannen toch een raadsmeerderheid hebben gekregen. We zien grote problemen met bijvoorbeeld de busbaan door de Vinkenstraat, en de hoeveelheid auto's die zich door wijken heen zal bewegen. We vinden de aantasting van de leefbaarheid van wijken te groot om met dit plan in te kunnen stemmen. Gelukkig zijn er moties ingestemd die onderzoek naar alternatieven faciliteren, we hopen dat we via dit laatste redmiddel alsnog ons doel bereiken".
De ChristenUnie blijft zich ...
ChristenUnie Groningen 13-06-2018 16:26
De ChristenUnie blijft zich verzetten tegen de collegeplannen voor het Oosterhamriktracé. Leefbaarheid in wijken mag niet ondergeschikt worden aan de auto!
Raadslid Jongman heeft zich in de commissie 'Beheer en Verkeer' nogmaals negatief uitgesproken over de collegeplannen omtrent het Oosterhamriktracé. Door de plannen zal de verkeersdruk in de woonwijken erg toenemen, met negatieve consequenties voor de leefbaarheid als gevolg.
ChristenUnie over Oosterhamriktracé: 'We moeten terug naar af'
ChristenUnie Groningen 13-06-2018 16:22
Raadslid Jongman heeft zich in de commissie 'Beheer en Verkeer' nogmaals negatief uitgesproken over de collegeplannen omtrent het Oosterhamriktracé. Door de plannen zal de verkeersdruk in de woonwijken erg toenemen, met negatieve consequenties voor de leefbaarheid als gevolg.
Om te voorkomen dat deze plannen alsnog doorgang vinden, en veel auto's door woonwijken gaan rijden, wil de ChristenUnie dat de plannen herzien worden. Raadslid Jongman riep daarom op om niet de huidige plannen verder uit te werken, maar vanaf onderop en in samenspraak met inwoners tot betere en duurzamere oplossingen te komen.
"We zijn niet per se tegen auto's, en begrijpen dat de binnenstad en het UMCG snel en goed bereikbaar moeten blijven. Toch vinden we de huidige oplossingen problematisch. Auto's horen niet met 50 kilometer per uur op korte afstand van huizen te rijden. Dat is slecht voor de leefbaarheid van onze wijken, iets wat wij erg belangrijk vinden. We willen daarom voorkomen dat de huidige plannen doorgang vinden. Samen met bewoners moeten we op zoek naar betere oplossingen, waarin we de kwaliteit van leven in wijken centraal zetten, en niet de auto."
Bewoners van Hoogkerk en Buitenhof ...
ChristenUnie Groningen 12-04-2018 11:44
Bewoners van Hoogkerk en Buitenhof hebben al tijden last van geluidsoverlast, en zijn hier niet goed over ingelicht. Inge Jongman vroeg hier aandacht voor: http://www.dvhn.nl/groningen/Wijkbewoners-Hoogkerk-Zuid-en-Buitenhof-snakken-naar-oplossing-verkeerslawaai-snelweg-A7-23081377.html
Automobilisten die over de snelweg A7 langs Hoogkerk razen zorgen al jarenlang voor geluidsoverlast bij inwoners van Hoogkerk-Zuid en Buitenhof. Zij eisen snelheidsmaatregelen.
Elke dag 12.000 auto’s door een woonwijk?
SP ChristenUnie Groningen 23-03-2018 14:19
Als het aan het Groninger gemeentebestuur ligt rijden er straks dagelijks 12.000 auto’s over de busbaan vanaf Kardinge naar de binnenstad. Terwijl er een alternatief is.
Sinds de jaren ’70 staat Groningen bekend om de vooruitstrevende aanpak voor een autovrije binnenstad. Met de auto kan je rondom, maar niet middenin het kleine stadscentrum komen. Goede ringwegen met P+R-terreinen verleiden mensen de auto aan de stadsrand te parkeren en verder te gaan met fiets of openbaar vervoer. Maar aan deze vooruitstrevendheid komt een einde met de plannen van dit college voor het Oosterhamriktracé. Er is volgens dit college namelijk een bereikbaarheidsprobleem voor het UMCG.
Bussen Het gevolg van de plannen is dat er een autobaan dwars door twee dichtbevolkte stadswijken ontstaat. Daarover moeten dagelijks 12.000 auto’s gaan rijden. Daarbovenop rijden er straks dagelijks 700 bussen een aangepaste route, door twee smalle woonstraten. Een route met bovendien meer verkeerslichten, langs een school en met meer kruisend verkeer. Het gevolg: meer uitstoot van onder andere fijnstof, meer verkeerslawaai voor bewoners en minder verkeersveiligheid én twee wijken die nog meer van elkaar gescheiden zijn door een drukke autoweg en busbaan. En dat alles voor een mega-investering van zestig miljoen euro, waarvoor voor een groot deel nog geen financiële dekking is.
Ziekenhuis Natuurlijk moet een groot stadsziekenhuis bereikbaar zijn voor patiënten, medewerkers en bezoekers. Maar uit berekeningen blijkt dat slechts 10 procent van de weggebruikers die straks van de nieuwe weg gebruik maken, 1.200 per dag, als bestemming het ziekenhuis heeft. Voor een fractie van die zestig miljoen kunnen we zorgen voor comfortabele shuttleverbindingen over de bestaande busbaan en vanaf goede P+R-terreinen voor patiënten, artsen en bezoekers.
Leefomgeving Op een hoorzitting, georganiseerd door de gemeenteraad, bleek dat veel bewoners in de Professorenbuurt en De Oosterparkwijk het oneens zijn met de plannen. Zij vrezen aantasting van hun leefomgeving, hun gezondheid en veiligheid.
De SP en ChristenUnie ontwikkelden een alternatief. In dat plan worden de woonwijken ontzien en wordt doorgaand verkeer gedwongen om van de ringweg gebruik te maken. Dat leidt tot minder verkeer in de woonstraten, minder uitstoot en een betere verkeersveiligheid. Bovendien is ons alternatief goedkoper zodat het hele gebied rond
Dit opinie-artikel verscheen op donderdag 22 maart 2018 in het Dagblad van het Noorden en is geschreven door de gemeenteraadsleden Inge Jongman (CU) en Wim Koks (SP).
Steun ons en we gaan samen aan de slag om uw buurt te verbeteren.
Opinie: Wil de Stad elke dag 12.000 auto’s door een woonwijk?
ChristenUnie GroenLinks D66 Groningen 23-03-2018 12:00
Als het aan het Groninger gemeentebestuur ligt rijden er straks dagelijks 12.000 auto’s over de busbaan vanaf Kardinge naar de binnenstad. Terwijl er een alternatief is. In dit opiniestuk vertellen fractievoorzitter Inge Jongman en SP-raadslid Wim Koks je meer over de keuze van het college, en hoe het beter kan.
Sinds de jaren ’70 staat Groningen bekend om de vooruitstrevende aanpak voor een autovrije binnenstad. Met de auto kan je rondom, maar niet middenin het kleine stadscentrum komen. Goede ringwegen met P+R-terreinen verleiden mensen de auto aan de stadsrand te parkeren en verder te gaan met fiets of openbaar vervoer. Maar aan deze vooruitstrevendheid komt een einde met de plannen van dit college voor het Oosterhamriktracé. Er is volgens dit college namelijk een bereikbaarheidsprobleem voor het UMCG.
BussenHet gevolg van de plannen is dat er een autobaan dwars door twee dichtbevolkte stadswijken ontstaat. Daarover moeten dagelijks 12.000 auto’s gaan rijden. Daarbovenop rijden er straks dagelijks 700 bussen een aangepaste route, door twee smalle woonstraten. Een route met bovendien meer verkeerslichten, langs een school en met meer kruisend verkeer. Het gevolg: meer uitstoot van onder andere fijnstof, meer verkeerslawaai voor bewoners en minder verkeersveiligheid én twee wijken die nog meer van elkaar gescheiden zijn door een drukke autoweg en busbaan. En dat alles voor een mega-investering van zestig miljoen euro, waarvoor voor een groot deel nog geen financiële dekking is.
ZiekenhuisNatuurlijk moet een groot stadsziekenhuis bereikbaar zijn voor patiënten, medewerkers en bezoekers. Maar uit berekeningen blijkt dat slechts 10 procent van de weggebruikers die straks van de nieuwe weg gebruik maken, 1.200 per dag, als bestemming het ziekenhuis heeft. Voor een fractie van die zestig miljoen kunnen we zorgen voor comfortabele shuttleverbindingen over de bestaande busbaan en vanaf goede P+R-terreinen voor patiënten, artsen en bezoekers.
LeefomgevingOp een hoorzitting, georganiseerd door de gemeenteraad, bleek dat veel bewoners in de Professorenbuurt en De Oosterparkwijk het oneens zijn met de plannen. Zij vrezen aantasting van hun leefomgeving, hun gezondheid en veiligheid.
De SP en ChristenUnie ontwikkelden een alternatief. In dat plan worden de woonwijken ontzien en wordt doorgaand verkeer gedwongen om van de ringweg gebruik te maken. Dat leidt tot minder verkeer in de woonstraten, minder uitstoot en een betere verkeersveiligheid. Bovendien is ons alternatief goedkoper zodat het hele gebied rond het Oosterhamrikkanaal groener en mooier ingericht kan worden.
Uitgelezen kansDe kogel is nog niet definitief door de kerk. De inspraakperiode loopt nog. Dit is een uitgelezen kans om de plannen voor het Oosterhamriktracé aan te passen. Het plan moet en kan groener, veiliger, mooier, goedkoper en met een fietsverbinding met de oostelijke stadswijken uitgevoerd worden. Dan is brede steun van de bevolking mogelijk. Verkeersveilig, een fietsverbinding, meer groen en een breed draagvlak, het zal toch met name de coalitiepartijen D66 en GroenLinks als muziek in de oren klinken.
DuurzaamHoewel wij zeker niet stellen dat ons alternatief het ei van Columbus is, bespaart het de stad een hoop geld en ellende en biedt het in ieder geval de mogelijkheid de veranderingen in het vervoersgedrag van mensen naar duurzaam te stimuleren in plaats van autogebruik te belonen met meer asfalt. Tot slot is ons alternatief goedkoper en niet onomkeerbaar. Tijdens de bewonersavonden bleek er veel steun in de wijken voor ons alternatief. Een mooi, groen en verkeersveilig Oosterhamriktracé met goede fiets- en loopverbindingen tussen de Oosterparkwijk en de Professorenbuurt is wat de bewoners verdienen na jarenlang meepraten over de plannen.
Bron: Dagblad van het Noorden (http://www.dvhn.nl/Meningen/Opinie-Wil-de-Stad-elke-dag-12.000-auto%E2%80%99s-door-een-woonwijk-23022362.html)
Fractievoorzitter Inge Jongman ...
ChristenUnie Groningen 23-03-2018 11:50
Fractievoorzitter Inge Jongman schreef samen met SP-raadslid Wim Koks een opiniestuk in Dagblad van het Noorden, lees hier wat ze vertellen heeft! https://groningen.christenunie.nl/k/n7260/news/view/1206922/130900/opinie-wil-de-stad-elke-dag-12-000-auto-s-door-een-woonwijk.html
Als het aan het Groninger gemeentebestuur ligt rijden er straks dagelijks 12.000 auto’s over de busbaan vanaf Kardinge naar de binnenstad. Terwijl er een alternatief is.