Nieuws van politieke partijen in Groningen over D66 inzichtelijk

27 documenten

D66 wil paal en perk stellen aan nieuwe Krol-brug

D66 D66 Groningen 29-01-2020 16:37

D66 wil dat de nieuwe Gerrit Krol-brug zeker niet hoger wordt dan vier meter en de nieuwe brug mag keuzes ten aanzien van bijvoorbeeld het Oosterhamriktracé niet beperken. Dat voorstel dient D66-raadslid Tom Rustebiel vandaag in.

De brug moet vervangen worden omdat hij aan het einde van zijn latijn is en de vaarweg Lemmer-Delfzijl een upgrade krijgt. Rustebiel: ‘We zien met het gedoe rondom de Paddepoelsterbrug dat het belangrijk is dat de gemeente stevig en helder positie kiest wanneer het gaat om wensen en ambities. Rijkswaterstaat heeft als primaire taak de vaarweg geschikt te maken voor grotere schepen, de gemeente moet voor de omwonenden en weggebruikers gaan staan.’

Een eerdere variant, uit 2016, was 4 meter hoog en had vrijliggende fietspaden. Die variant is volgens het college nu niet meer nodig. ‘We horen dat een smallere brug met fietsers en auto’s tegelijk op het wegdek ook prima past. Wij hebben liever vrijliggende fietspaden en snappen niet waarom dat nu niet meer nodig zou zijn. In 2016 was er immers ook al sprake van het omvormen van de Korreweg naar een fietsstraat.’

Rustebiel vreest dat de hoogte van de brug enorme impact gaat hebben op de omgeving. ‘Dat is bij 4 meter al zo. Je hebt een enorme aanloop nodig wat omwonenden beperkt in hun uitzicht en aanrijroutes naar omliggende straten beperkt. Lefier heeft hier bijvoorbeeld ook last van, die nieuw wil gaan bouwen op de hoek van de Korreweg en het kanaal.’

Het is de fractie van D66 ook niet helder wat de winst voor de scheepvaart is in de varianten geen verhoging, 4 meter of 5,5 meter. ‘Wanneer we vragen naar de verschillen in openingstijden krijgen we geen helder antwoord. Voor de beroepsscheepvaart scheelt het amper brugopeningen, zo leert een analyse van een omwonende van de Paddepoelsterbrug.’

Voor D66 is het ook van belang dat de brug geen beperkingen oplegt aan het wel of niet doorgaan van het Oosterhamriktracé. ‘Het college weet ons nog niet te overtuigen van nut en noodzaak van die autoverbinding. Het mag niet zo zijn dat we er straks aan vast zitten vanwege de beperkte capaciteit van de Krol-brug.’

D66 hoopt dat de motie unaniem steun krijgt. ‘Inzake de Paddepoelsterbrug hebben we unaniem een brief naar de Kamer gestuurd met ons pleidooi. Dat maakt een krachtige indruk.’

Het bericht D66 wil paal en perk stellen aan nieuwe Krol-brug verscheen eerst op Groningen.

Rijkswaterstaat reageert nog niet op aangenomen D66-motie voor Paddepoelsterbrug

D66 D66 Groningen 04-12-2019 08:25

De Tweede Kamer heeft op 3 december een D66-motie aangenomen waarin de minister wordt opgeroepen voor 1 maart een plan klaar te hebben voor de tijdelijke vervanging van de Paddepoelsterbrug. Eerder waren er door D66 al tot twee keer toe Kamervragen over de Paddepoelsterbrug gesteld. Onze reactie was aanvankelijk daarom ook zeer enthousiast dat er eindelijk beweging in het dossier kwam. Op dezelfde dag bleek echter dat Rijkswaterstaat nog niet in beweging is. Rijkswaterstaat had de bewoners bijeengeroepen om te praten over de Paddepoelsterbrug, maar wilde nog niet reageren op de aangenomen motie. In plaats daarvan hield Rijkswaterstaat vast aan de studies die zij wil uitvoeren tot eind 2020.

De variant waarin er geen brug terugkeert op de plek van de Paddepoelsterbrug maakt nog steeds onderdeel uit van deze studies. Statenlid Peter Gerrits: “Duidelijk is dat belanghebbenden, waaronder omwonenden en hun politieke vertegenwoordigers, hiermee niet akkoord gaan. Er zal hoe dan ook een nieuwe brug moeten komen. Het is goed om te zien dat de Tweede Kamer ons daarin steunt en bijzonder jammer dat de ambtenaren van Rijkswaterstaat deze steun nog niet bieden.” D66 blijft druk uitoefenen op de minister en Rijkswaterstaat de brug zo snel mogelijk te vervangen. De verbinding is simpelweg van te groot belang om hem zo lang te moeten missen.

Tweede Kamer steunt D66-motie: vóór 1 maart plan Paddepoelsterbrug

D66 D66 Groningen 03-12-2019 14:29

De Tweede Kamer wil dat de minister voor 1 maart een plan klaar heeft om de Paddepoelsterbrug tijdelijk te vervangen. Daar riep de Tweede Kamer de minister toe op door een motie van D66-kamerlid Rutger Schonis te steunen.

 

D66-raadslid Tom Rustebiel is blij dat een oplossing langzaamaan dichterbij komt. “Ik blijf het bizar vinden dat D66-kamerleden in Den Haag meerdere keren kamervragen moeten stellen en een motie in moeten dienen voor het herstel van een relatief simpele en lokale brug, die er al 15 maanden geleden uit is gevaren door een bedieningsfout. Maar we zijn weer een stapje verder en deze landelijke steun doet zowel ons als lokale politici als ook de bewoners goed.”

 

Minister Cora van Nieuwenhuizen ontraadde de motie, maar de kamer nam hem toch aan. Ook bij andere partijen is het geduld wel op. Rustebiel: “Er heerst ook in de Tweede Kamer onbegrip. Niet alleen over het uitblijven van een onderzoek naar een tijdelijke oplossing, ook de ongelooflijk ruime tijd die Rijkswaterstaat zichzelf geeft om een definitieve variant uit te werken. En dat terwijl men wel haastig met de Gerrit Krol-brug aan de slag wil.”

 

Alle kamervragen en moties ten spijt lijkt de strijd voor een nieuwe brug nog lang niet gestreden. “Ik mis het gevoel voor urgentie. Ik ben bang dat we via alle mogelijke wegen druk uit moeten blijven oefenen tot het ontwerp, de middelen en de planning voor de nieuwe brug zijn vastgesteld. Maar we zullen dat doen en voelen ons gesterkt door lokale politiek, de Tweede Kamer en natuurlijk vooral de bewoners”, aldus Rustebiel.

 

Het bericht Tweede Kamer steunt D66-motie: vóór 1 maart plan Paddepoelsterbrug verscheen eerst op Groningen.

Doorfietsroute Leek ‘trap’ dichterbij!

D66 D66 Groningen 28-10-2019 13:37

Veel afstanden kunnen prima met de fiets worden afgelegd. Fietsen is goed voor je lijf en voor het milieu. En op routes zoals Leek – Groningen heb je fietsend geen last van files. De doorfietsroute Leek – Groningen is een belangrijke ‘trap’ dichterbij gekomen nu Provincie, gemeenten en Rijkswaterstaat, gecoördineerd door onze gedeputeerde Fleur Gräper het eens zijn over het tracé. In het plaatje hiernaast is het te zien. De route loopt ten zuiden van de A7, met een aansluiting vanaf Oostwold over de aan te leggen zonnewal. Ook de aansluitingen in Leek en Hoogkerk zijn in overleg gekozen.

D66 heeft in haar verkiezingsprogramma veel ruimte gemaakt voor de fiets. Dat heeft zich vertaald in het collegeakkoord, waarin een ambitieus programma is vastgesteld om de fiets een steeds belangrijkere rol te geven, onder andere in het woon-werk verkeer.

In de afgelopen maanden en zelfs jaren is regelmatig overlegd met fietsers en omwonenden. Ook over dit tracébesluit zal met iedereen worden gesproken. Aan het einde van dit jaar, zo is de verwachting, kan het realisatiebesluit door Provinciale Staten worden genomen.

Antwoord Kamervragen D66: Rijkswaterstaat werkt vanaf 2021 aan nieuwe Paddepoelsterbrug

D66 D66 Groningen 27-09-2019 10:04

Rijkswaterstaat gaat vanaf 2021 aan de slag met de plannen voor een nieuwe Paddepoelsterbrug. Dat schrijft de minister naar aanleiding van Kamervragen van Tweede Kamerlid Rutger Schonis (D66). D66-raadslid Tom Rustebiel is opgelucht. ‘Van de eerdere opmerking dat de brug misschien wel helemaal zou verdwijnen is geen spoor meer.’

 

In de antwoorden schrijft de minister dat ze in het bestuurlijk overleg dit najaar met regionale overheden aan de slag gaat voor een oplossing voor zowel scheepvaartverkeer als voetgangers en fietsers. Rustebiel: ‘We zijn heel erg blij dat we dit nu lezen. De focus van Rijkswaterstaat leek in eerdere uitspraken na vragen van onze raads- en kamerfractie alleen op de scheepvaart te liggen. Met deze antwoorden in de hand gaan we er vanuit dat de optie om de brug weg te laten van tafel is en er op alle fronten gewerkt wordt aan een nieuwe brug.’

 

Ondanks deze positieve wending, zijn er ook nog veel zorgen. ‘De minister schrijft dat het voorkeursalternatief in het tweede kwartaal van 2021 wordt vastgesteld. Dan ligt de brug er al bijna drie jaar uit. De studie naar een eventuele tijdelijke brug duurt nog een jaar en gemeente en Rijkswaterstaat steggelen nu over wie de rekening van een tijdelijke pont moet betalen. Bewoners, forensen, recreanten, toeristen en Pieterpad-lopers zijn daarmee dus nog lang niet geholpen. Daarom blijft D66 pleiten voor niet alleen een structurele maar ook een snelle tijdelijke oplossing. De minister schrijft dat ze daar 1.2 miljoen voor heeft vrij gemaakt.’

De antwoorden op de vragen van Rutger Schonis (D66): https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/kamervragen/detail?id=2019D37729&did=2019D37729

Het bericht Antwoord Kamervragen D66: Rijkswaterstaat werkt vanaf 2021 aan nieuwe Paddepoelsterbrug verscheen eerst op Groningen.

D66 stelt opnieuw Kamervragen over Paddepoelsterbrug

D66 D66 Groningen 06-09-2019 07:45

D66-kamerlid Rutger Schonis stelt wederom schriftelijk Kamervragen over de Paddepoelsterbrug aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat omdat besluitvorming over een nieuwe en tijdelijke oplossing zo lang op zich laat wachten.

Zoals op de foto te zien is zijn we met de actiegroep Brug T’rug, Tweede Kamerlid Rutger Schonis, gemeenteraadslid van Groningen Tom Rustebiel en ons Statenlid Peter Gerrits bij de plek gaan kijken waar de brug ooit zo’n belangrijke fietsverbinding vormde.

Rijkswaterstaat heeft omwonenden laten weten dat het zeker tot begin 2021 duurt voordat er een tijdelijke oplossing is. Begin juni beloofde de weg- en waterbeheerder nog dat er een snelle vervanging van de brug kwam. De brug is inmiddels bijna een jaar buiten werking, nadat hij vorig jaar september werd aangevaren door een schip.

Een tijdelijke fietsbrug van negen meter hoog zou een oplossing zijn. Maar het kost volgens Rijkswaterstaat meer tijd om de plannen te ontwikkelen. Tom: ‘Onze landelijke fractie wil weten waarom er niet sneller een tijdelijke oplossing kan zijn, zoals de minister liet doorschemeren in antwoord op eerdere Kamervragen. Er ligt sinds gisteren een brief bij omwonenden die stelt dat er een pontje kan varen, maar of dit doorgaat en wanneer moet nog blijken.’

Schonis vraagt de minister verder welke veiligheidsafwegingen achter het wel of niet plaatsen van een tijdelijke brug zitten, en op welke wijze de omwonenden, gemeente en provincie betrokken zullen worden bij de verdere besluitvormingsprocedure. Tom: ‘We blijven het merkwaardig vinden dat een bedieningsfout aanleiding is om de hele veiligheid ter discussie te stellen. Daarom probeert ons kamerlid Rutger Schonis te achterhalen of de planstudie uit 2015 nog actueel is of dat er een compleet nieuwe studie moet komen en waarom dat dan is.’

D66 stelt opnieuw Kamervragen over Paddepoelsterbrug

D66 D66 Groningen 05-09-2019 18:24

D66-kamerlid Rutger Schonis stelt wederom schriftelijk Kamervragen over de Paddepoelsterbrug aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat omdat besluitvorming over een nieuwe en tijdelijke oplossing zo lang op zich laat wachten.

Rijkswaterstaat heeft omwonenden laten weten dat het zeker tot begin 2021 duurt voordat er een tijdelijke oplossing is. Begin juni beloofde de weg- en waterbeheerder nog dat er een snelle vervanging van de brug kwam. De brug is inmiddels bijna een jaar buiten werking, nadat hij vorig jaar september werd aangevaren door een schip. 

Een tijdelijke fietsbrug van negen meter hoog zou een oplossing zijn. Maar het kost volgens Rijkswaterstaat meer tijd om de plannen te ontwikkelen. Tom: ‘Onze landelijke fractie wil weten waarom er niet sneller een tijdelijke oplossing kan zijn, zoals de minister liet doorschemeren in antwoord op eerdere Kamervragen. Er ligt sinds gisteren een brief bij omwonenden die stelt dat er een pontje kan varen, maar of dit doorgaat en wanneer moet nog blijken.’ 

Schonis vraagt de minister verder welke veiligheidsafwegingen achter het wel of niet plaatsen van een tijdelijke brug zitten, en op welke wijze de omwonenden, gemeente en provincie betrokken zullen worden bij de verdere besluitvormingsprocedure. Tom: ‘We blijven het merkwaardig vinden dat een bedieningsfout aanleiding is om de hele veiligheid ter discussie te stellen. Daarom probeert ons kamerlid Rutger Schonis te achterhalen of de planstudie uit 2015 nog actueel is of dat er een compleet nieuwe studie moet komen en waarom dat dan is.’

Het bericht D66 stelt opnieuw Kamervragen over Paddepoelsterbrug verscheen eerst op Groningen.

D66: fietsvoorrang Hoendiep richting Hoogkerk behouden

D66 D66 Groningen 26-08-2019 12:28

D66 wil dat het college zich inspant om de voorrang voor fietsers op de rotonde Hoendiep/Van Zwedenlaan tussen Groningen en Hoogkerk te behouden. Raadslid Tom Rustebiel: ‘Het is nu al een drukke route en met alle nieuwe woningbouwplannen moeten we voor de fietser kiezen.’

 

Het was de gemeenteraad zelf die instemde met het veranderen van de situatie, maar volgens D66 is er nu aanleiding om dat besluit te heroverwegen. Tom: ‘We hebben toen in één keer besloten om een kleine 30 knelpunten op het gebied van verkeersveiligheid aan te pakken. Dit was er één van. Maar door de versnelde woningbouw in onder meer De Held, het Suikerfabriekterrein en bij het Westpark komen er in dit gebied minstens 10.000 inwoners bij. Een andere situatie dan toen en voor D66 reden om te kijken of we de fietsersvoorrang toch kunnen behouden.’

 

D66 onderschrijft daarmee het pleidooi van het Wijkoverleg Vinkhuizen, dat met dezelfde argumentatie deze zomer een bezwaar indiende. Ook het Wijkoverleg stelt dat deze nu al belangrijkste fietsroute tussen Hoogkerk en Groningen nog drukker gaat worden. Het Wijkoverleg stelt voor om de 50km-zone te vergroten, bijvoorbeeld door de bebouwde kom van Groningen en Hoogkerk op elkaar aan te laten sluiten. Tom: ‘Een interessant idee dat het onderzoeken waard is. Maar ook andere scenario’s om de fietsvoorrang te behouden moeten wat ons betreft opnieuw bekeken worden.’

Het bericht D66: fietsvoorrang Hoendiep richting Hoogkerk behouden verscheen eerst op Groningen.

Minder blik op straat | Groningen

GroenLinks GroenLinks D66 Partij voor de Dieren PvdA Groningen 26-06-2019 00:00

De openbare ruimte weer meer openbaar maken, dat is één van de doelen van de nieuwe parkeerregelgeving. Door de tarieven voor het straatparkeren te verhogen wordt gestimuleerd dat bezoekers van de stad hun auto’s in parkeergarages parkeren of nog liever op een P&R-terrein.

GroenLinks woordvoerder Benni Leemhuis verwacht dat de maatregel ook het gebruik van andere vormen van vervoer bevordert.

Leemhuis: “In het coalitieakkoord is het herwinnen van de openbare ruimte een centraal thema. Het is goed om beleid op dit vlak verder uit te werken”.

Afgelopen woensdag werd de nieuwe parkeerregelgeving beproken in de raadsvergadering. GroenLinks deed samen met D66, PvdA, CU en PvdD een oproep om een proef te doen met fietsvlonders. Zo’n vlonder bevat 8 fietsparkeerplekken en kan op verzoek van bewoners (tijdelijk) op een autoparkeerplek worden geplaatst.

 

Minister over Paddepoelsterbrug: ‘Tijdelijke fietsbrug op locatie oude brug’

D66 D66 Groningen 07-06-2019 13:32

Naar aanleiding van gestelde kamervragen door D66 Tweede Kamerlid Rutger Schonis over de Paddepoelsterbrug heeft de Minister van Infrastructuur en Waterstaat woensdag aangegeven dat het aanleggen van een tijdelijke hoge fiets-voetgangersbrug de meest kansrijke mogelijkheid is. Vandaag kwam naar buiten dat die brug er ook echt komt. D66-raadslid Tom Rustebiel is blij. ‘Dit stemt voorzichtig positief, maar naast een tijdelijke fiets- wandelbrug moet er ook een definitieve oplossing komen.’

D66 hield voor die definitieve oplossing afgelopen woensdag nog een pleidooi in de gemeenteraad. Rustebiel: ‘Wij stelden er in januari al schriftelijke vragen over, maar kregen nu bijval van alle andere fracties. Ook het college gaf aan dat een definitieve oplossing in de vorm van een brug voor in elk geval fietsers de inzet van de gemeente vormt. Het eerste resultaat is er nu, een hoge fiets- wandelbrug. Dat betekent wel lopen met de fiets denk ik, maar het is in elk geval een hele stap vooruit.’

Het belang van de in september aangevaren brug werd volgens Rustebiel eerst onderschat. ‘Er verzamelden zich vele honderden mensen in de groep ‘brug terug’ en ook de lokale, regionale en nu dus landelijke politiek voerden de druk flink op. Het werd meer en meer duidelijk dat deze brug een onmisbare schakel vormt voor het langzame verkeer en ook nog eens van grote toeristische en recreatieve waarde is, want onder meer het Pieterpad loopt eroverheen.’

Rustebiel blijft de kwestie namens D66 nauwgezet volgen. ‘De vaarweg Lemmer-Delfzijl krijgt een opwaardering voor de scheepvaart, maar dat mag ook in de definitieve oplossing niet ten koste gaan van de fiets- en wandelverbinding. We zijn blij dat lokale en regionale overheden hier eensgezind in optrekken, want het is echt aan ons om de lokale belangen bij Rijkswaterstaat op tafel te blijven leggen.’

De antwoorden van de minister op de kamervragen deze week: (juni 2019) https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/kamervragen/detail?id=2019D23127&did=2019D23127

D66 blij met inzet college voor herstel van de Paddepoelsterbrug: (april 2019) https://groningen.d66.nl/2019/04/04/college-zet-in-op-herstel-paddepoelsterbrug/

D66 wil oplossing voor kapotgevaren Paddepoelsterbrug (januari 2019) https://groningen.d66.nl/2019/02/01/d66-wil-oplossing-voor-paddepoelsterbrug/

 

Het bericht Minister over Paddepoelsterbrug: ‘Tijdelijke fietsbrug op locatie oude brug’ verscheen eerst op Groningen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.