Nieuws van politieke partijen in Haarlem inzichtelijk

60 documenten

Betaald parkeren

SP SP Haarlem 29-09-2023 09:18

https://haarlem.sp.nl/betaaldparkeren

Update vrijdag 29 september: Het referendum-verzoek kan worden getekend, dat kan hier: https://haarlem.nl/gemeenteraad-geeft-akkoord-voor-inleidend-verzoek-raadgevend-referendum-parkeren • In Haarlem geldt dat voor gemeentelijke zaken Haarlemmers vanaf 16 jaar mogen stemmen en ondertekenen. • Dit is een nieuwe tekenronde (eerdere ondertekeningen voor het inleidend-verzoek zijn vervallen, teken dan opnieuw) • Aangezien dit maar tijdelijk kan (tot 9 november), als u/je dit steunt doe dit dan zsm.

Algemeen: • Er is ook een facebook pagina hierover waarvoor ook is aan te melden. • Er is ook een maillijst hierover, die nieuws ontvangt wanneer dat er is.   (aan-/afmelden hiervoor kan met een mailtje naar haarlem@sp.nl) • Berichten in de media

Mocht u evt. verder nog een vraag of opmerking hebben hierover, mail deze dan gerust naar haarlem@sp.nl

Eerdere berichten over referendum verzoek:

10 maart: De gemeente laat weten voor het inleidend-verzoek inmiddels al meer dan de 400 benodigde getekende ondersteuningsverklaringen (geverifieerd) binnen te hebben. Voor een mediabericht hierover zie hier. Eerder waren hierover 2 bijeenkomsten: • https://haarlem.sp.nl/agenda/item/betaald-parkeren-7-maarthttps://haarlem.sp.nl/agenda/item/betaald-parkeren-8-maart

14 maart: was hierover inspreekgelegenheid bij commissie Beheer (aanmelden voor inspreken kon tot 9 maart, bezoeken kon zonder afspr.)

22 maart: De gemeente laat weten dat de referendumcommissie tot een advies is gekomen aangaande het inleidend verzoek voor een referendum over betaald parkeren. Er is geen belemmering gevonden. Voor de brief van de commissie hierover zie hier. Morgen (23/3) bij commissievergadering Beheer en donderdag (30/3) bij de gemeenteraad de volgende hobbels.

31 maart: Gisteravond bij de raadsvergadering is onder de weinig menselijk leiding van de Haarlemse coalitie (PvdA, D66, GL, CDA en De Actiepartij) een verzoek voor een (niet eens bindend) referendum naar de prullenbak verwezen. Dit terwijl de vraagstelling van het referendum nog niet eens duidelijk was. Waar is de coalitie bang voor? Dit is dus precies waarom mensen geen vertrouwen meer hebben in de huidige zogenaamde volksvertegenwoordiging. En wel de mond vol hebben over weinigzeggende burgerberaden, hoe is dat nu toch met elkaar te rijmen? Begrijpt de coalitie het zelf nog wel? Een andere vraag is: Wie is hier nu weggelopen? Toch is er duidelijkheid, namelijk dat met deze coalitie helaas niet (meer) is te praten. Dan is het helaas nu aan de juristen, wordt vervolgd.

29 april: Na uitgebreide juridische voorbereiding is het bezwaar tegen het niet overnemen van het advies voor een referendum, vandaag ingediend bij de rechtbank.

1 juni: Zojuist is bekend geworden dat deze zaak op maandag 12 juni om 13:30u bij de rechtbank in Haarlem (Jansstraat 81) zal plaatsvinden. De zitting is openbaar.

12 juni: Vandaag was de zaak bij de rechtbank in Haarlem. Ondanks het warme weer was de opkomst enorm, ruim 120 mensen. Dan ziet de rechter ook dat 't veel Haarlemmers bezighoudt, in plaats van enkel horen zeggen.

De rechter pakte het gestructureerd aan. Ze deelde de zitting op in twee delen: 1: Kan de rechter hier een uitspraak over doen en is het spoedeisend? 2: Zijn er wel of geen gegronde redenen voor afwijzing van het referendumverzoek?

De rechter doet uiterlijk over 2 weken, 26 juni schriftelijk uitspraak, dus eerder zou ook nog kunnen. Er zijn grofweg drie uitspraken denkbaar: A: Het is niet spoedeisend; de gemeenteraad moet eerst over het bezwaar oordelen. Dat gebeurt in september. Als de gemeenteraad dan toch hetzelfde besluit neemt, gaan we weer naar de rechter! B: Het is wel spoedeisend, maar de rechter heeft een marginale rol en de gemeenteraad heeft het recht een referendumverzoek af te wijzen. Dan gaan we in hoger beroep! C: Het is wel spoedeisend en het referendumverzoek is ten onrechte afgewezen. Dan worden we dus in het gelijkgesteld. We weten niet hoe de rechter in dit geval besluit wat er daarna moet gebeuren; daar zijn verschillende varianten denkbaar, maar dat zullen dan horen.

De hoorzitting over het bezwaarschrift heeft de raad op woensdag 28 juni om 09:00 uur. In september volgt daarover dan ook nog een beslissing. Ook dat zal interessant zijn: Blijft de raad bij het eerdere standpunt (geen referendum toestaan) met het risico later gecorrigeerd te worden door de rechter, of het standpunt heroverwegen en een referendum toestaan.

22 juni: De rechter heeft gesproken: De gemeente moet het verzoek voor een referendum heroverwegen en daar de uitslag van afwachten alvorens verband-houdende plannen voort te zetten. Zoals het er nu naar uitziet zal de gemeente dit eind september in behandeling gaan nemen.

18 juli: Bijeenkomst waar de laatste stand van zaken wordt besproken.

15 september: Het ziet er naar uit dat het referendum er toch gaat komen. Voor meer hierover zie o.a. hier en/of dit bericht op facebook.

28 september: De raad geeft alsnog formeel toestemming dat de Haarlemmers een raadgevend referendum mogen aanvragen. Als dit gesteund wordt met minstens 4000 ondertekeningen binnen 6 weken, zal de referendum-commissie aan de raad een advies uitbrengen over de vraagstelling en wanneer.

Geen betaald parkeren invoeren zonder draagvlak

Hart voor Haarlem Hart voor Haarlem Haarlem 29-05-2022 12:09

HvH stemt tegen uitbreiding van betaald parkeren.

Het college wil betaald parkeren uitbreiden aan de oostkant van de stad. Entree Oost bestaat uit een nieuw ontwikkeld gebied en bestaande volkstuinen. Omdat het tussen Schalkwijk en Zone C ligt, wordt voorgesteld een nieuwe zone te hanteren, genaamd Zone E.

Entree Oost, ook wel Vijverpark genoemd, is het gebied tussen de Boerhaavelaan en de Schipholweg ten oosten van de Amerikaweg. De nieuwe woonwijk krijgt ongeveer 420 woningen. Het gebied heeft het karakter van een tuinstad met een ontspannen woonmilieu.

De tarieven voor straatparkeren en voor bewoners-, bezoekers- en bedrijfsvergunningen in Zone E zijn lager dan in Zone C en hoger dan in Schalkwijk.

De eigenaren van de volkstuinen kunnen een ook een vergunning krijgen.

Een vergunning kost 75 euro. Voor een tweede auto moet er 280 euro betaald worden.

Hart voor Haarlem vindt uitbreiding van betaald parkeren niet de oplossing van onze mobiliteitsproblemen.

We vinden dat er geen betaald parkeren moet worden ingevoerd zonder draagvlak. Daarbij is nog niet aangetoond dat de parkeerdruk in deze wijk groot is.

Dus zijn we tegen dit voorstel.

Verlieslatend deelautoproject IZOOF kost Haarlem inmiddels al 350.000 euro

VVD VVD Haarlem 15-03-2021 07:26

https://haarlem.vvd.nl/nieuws/43338/verlieslatend-deelautoproject-izoof-kost-haarlem-inmiddels-al-350-000-euro

We zetten het even kort op een rijtje. Inmiddels draait het IZOOF deelautoproject al ruim 3 jaar sinds 2018. In die tijd heeft Spaarnelanden, dat het IZOOF deelautoproject onder zijn hoede heeft en financieel verantwoordelijk is al minimaal 350.000 euro belastinggeld uitgegeven aan dit project. Belastinggeld ja. Spaarnelanden is immers eigendom van de gemeente Haarlem (90%) en de gemeente Zandvoort (10%.) 

  

Bedroevend laag aantal deelnemers. 

Dan constateren we ook een bedroevend laag aantal deelnemers na 3 jaar. In februari 2019 wordt de Evaluatie Izoof Car Sharing gepresenteerd. Er zijn dan na één jaar 73 actieve deelnemers. Uit het factsheet Pilotproject IZOOF uit oktober 2020 blijkt dat er inmiddels 128 deelnemers zijn. Dus na het 1e proefjaar, zijn er in 2 jaar tijd slechts 55 deelnemers bijgekomen. Een totaal dus van 128 deelnemers. 

  

Subsidiëren van autoritten 

Spaarnelanden heeft dus per IZOOF-deelnemer 2735,- euro uitgegeven om de deelnemer in een deelauto te laten rijden. Of anders gezegd alle Haarlemmer hebben voor 350.000,- euro meebetaald om een zeer kleine selecte groep goedkoop in een deelauto rond te laten rijden. En let wel deze deelnemers betalen nog steeds gereduceerde pilot tarieven, die niet kostendekkend zijn. Je kan wel bedenken wat er gebeurt met het aantal deelnemers, als de tarieven wel kostendekkend en marktconform worden. Die lopen nog verder terug. 

  

Wat we ook constateren blijkt uit onderzoek is dat autodelen, hoe tegenstrijdig dat ook klinkt, juist lijkt te doen afzien van het gebruik van de fiets of het ov, of dat deelnemers zelfs reizen gaan maken met de auto die ze anders niet zouden maken. We zijn dus eigenlijk op deze manier autoritjes aan het stimuleren en subsidiëren. Anders zouden ze waarschijnlijk de fiets of ov hebben gepakt. 

  

Sociaal wenselijke antwoorden 

De deelnemers IZOOF geven aan tevreden te zijn met het project en Spaarnelanden schermt met de resultaten van deelnemers, die aan hebben gegeven geen auto’s te hebben gekocht of te hebben weggedaan, omdat ze nu een deelauto gebruiken. Het scheelt auto’s op straat, stelt men. Wij stellen echter vast dat dit “onderzoek van Spaarnelanden en de resultaten daarvan dat nog steeds niet ter beschikking is gesteld aan de gemeenteraadsleden. 

  

Daarbij blijkt ook uit een ander onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving met betrekking tot autodelen dat ook daar werd aangegeven in de notitie dat de opstellers van het onderzoek denkt dat de respondenten sociaal wenselijke antwoorden hebben gegeven op de vragen over hun rijgedrag. Dat zal hier in Haarlem niet anders zijn. Zeker als je bedenkt dat de rest van Haarlem meebetaalt aan de goedkope ritjes van de deelnemende IZOOF deelnemers. 

  

Wij vinden dat Spaarnelanden zich vooral moet richten op zijn kerntaken: het huisvuil ophalen en de stad onderhouden. Daar hebben ze hun handen aan vol, blijkt wel uit de aanhoudende stroom klachten over volle afvalcontainers en papierbakken. Belastinggeld uitgeven aan het IZOOF deelautoproject, waar slechts een kleine groep Haarlemmers van profiteert moet zo snel mogelijk ophouden, voordat de financiële schade nog groter wordt. En laten we wel wezen, er bestaan genoeg commerciële autodeelbedrijven, zoals Greenwheels, om deze service aan te bieden aan Haarlemmers, die dat wel graag willen. 

 

Parkeerbeleid gemeente en regulering bij Entree | Haarlem

GroenLinks GroenLinks Haarlem 04-07-2020 00:00

Op 18 juni bespreekt de commissie Beheer het voorstel van het college om in de nieuwe wijk Entree oftewel Vijverpark reguleren van parkeren in te voeren. Omdat we het enige tijd geleden heel regelmatig over parkeren hadden, maar de laatste tijd veel minder, een kleine uitleg over dit beleid, geconcentreerd in de wijk Vijverpark.

Het voorstel van het college is dat net als in en rond het centrum het parkeren voor bewoners aan een vergunning wordt onderworpen. Doel daarvan is dat er parkeerruimte is voor bewoners met een vergunning en dat anderen, die niet in de wijk wonen en daar niet op bezoek zijn, niet in de wijk parkeren dan wel daarvoor betalen. Zo blijft er voor bewoners een plaats om hun auto te parkeren. Voor de vergunning moet wel betaald worden. Maar het voorstel is dat, net als in de zogenaamde C-wijken (de wijken rond het centrum), voor de eerste auto een beperkt bedrag wordt gevraagd (rond € 100,-- per jaar), een tweede auto kost meer (rond € 400,-- per jaar).

GroenLinks Haarlem ondersteunt dit beleid in deze wijk. De wijk is pas voor een klein deel  gebouwd en als we nu vastleggen dat een vergunning gevraagd moet worden om een auto op straat te mogen zetten, weten de mensen die daar nog komen wonen, tevoren dat dat zo is en kunnen zij tijdig een vergunning aanvragen of beslissen dat zij geen auto nodig hebben en de auto niet meenemen naar Haarlem. De wijk ligt naast de Schipholweg, op de hoek is de bushalte en de stad is per bus of fiets snel en eenvoudig te bereiken. Het zou dus het mooist zijn als mensen beslissen dat zij geen auto nodig hebben. Mocht dat (nog) niet zo zijn, dan proberen we in elk geval het hebben van meer dan één auto te ontmoedigen.

Reguleren van parkeren wordt steeds meer nodig, omdat de stad voller wordt. En dat komt door de  vele ontwikkellokaties voor nieuwe woningen, die we aan het bouwen zijn. GLH is blij dat we woningen kunnen bouwen en daarmee de grote woningnood kunnen terugdringen. Maar dat betekent wel dat we moeten proberen het aantal auto’s in de stad te beperken. Reguleren in nieuwbouwwijken is één van de maatregelen, naast bijv. het nog verder verbeteren van het OV, het stimuleren van deelauto’s en het stimuleren van fietsmobiliteit.

Sacha Schneiders

Steeds meer 30 km wegen | Haarlem

GroenLinks GroenLinks Haarlem 04-07-2020 00:00

Op 11 en 18 juni zijn in de commissie Beheer diverse groot-onderhoudprojecten van wegen in Haarlem, in diverse fasen van besluitvorming, besproken. Ditmaal betrof het de Jan Gerritzlaan-Willem Klooslaan, Professor Eijkmanlaan en Zuid Schalkwijkerweg. Telkens doet GLH het verzoek de snelheid te beperken tot 30 km. In de doorgaande fietsroute vragen we rood asfalt voor de fiets en in het midden klinkers om de automobilisten te bewegen rustig te rijden. Soms gaat dat eenvoudig, soms is er het een en ander voor nodig het voor elkaar te krijgen, maar tot nu toe lukt het goed. Alleen het Houtplein is een 50 km-weg gebleven, maar daarvan was de reden dat de Provincie anders niet wilde meebetalen aan het groot onderhoud. We gaan door en zorgen ervoor dat langzamerhand de hele stad 30 km gebied wordt.

Sacha Schneiders

 

Gemeentenieuws: in coronatijd meer groen licht voor de fiets | Haarlem

GroenLinks GroenLinks Haarlem 13-05-2020 00:00

De gemeente Haarlem heeft de afgelopen weken een groot aantal verkeerslichten anders ingesteld om de wachttijd voor fietsers te verkorten en 'ophopingen' te voorkomen. Omdat er minder autoverkeer is en er meer wordt gefietst, krijgen fietsers vaker groen. Veel verkeerslichten staan nu standaard op groen voor fietsers als er geen verkeer is. De duur van groen licht voor auto’s is verkort zodat fietsers eerder door kunnen.

Ongeveer de helft van de verkeerslichten in Haarlem is nu tijdelijk aangepast.

Veiligheid voorop bij het Houtplein | Haarlem

GroenLinks GroenLinks Haarlem 14-12-2019 00:00

Uitgesproken GroenLinks door Melissa Oosterbroek

Donderdag 12 december was een bespreking over het “Voorlopig Ontwerp Plus van de herinrichting Houtplein, hierin is een duidelijke afweging bij het bestaand groen besproken. GroenLinks heeft haar complimenten uitgesproken voor het stuk. We waren erg blij met de afwegingen. We hebben de wethouder de mogelijkheid van het plaatsen van boombunkers in het herplant-onderzoek meegegeven.

GroenLinks is blij om te horen dat de onderzoeken voor extra fietsparkeerplaatsen in volle gang is. GroenLinks is dus positief over de herontwikkeling en het VO+ van het Houtplein. Het kan altijd beter, Rome is ook niet in een dag gebouwd. Laten we hier mee beginnen. Het plein wordt groener en we krijgen er naar alle waarschijnlijkheid een fietsparkeergarage voor terug. Dus

Groenlinks gaat voor een definitief ontwerp waar de auto de bus niet in de weg zit voor een veilige situatie. Groenlinks gaat voor een definitief ontwerp waar de fiets veilig kan fietsen door de Tempeliersstraat. Groenlinks gaat voor het groenplan zoals omschreven bij het VO+ van het Houtplein, met als kers op de taart een boombunker.

We willen een beter OV in Haarlem en daarom zet onze wethouder de heer Berkhout stappen op het gebied van Haarlems OV vervoer. Dat is wat GroenLinks betreft het gesprek over de mobiliteit in de stad.  

Voor meer informatie over onze beleidstukken met betrekking tot de mobiliteit bekijkt u deze infographic:

 

https://gemeentebestuur.haarlem.nl/Vergaderingen/Commissie-beheer/2019/12-december/17:00/17-20-uur-Ontwikkelagenda-Mobiliteitsbeleid-RB/2019565203-3-Bijlage-2-Ontwikkelagenda-Mobiliteitsbeleid-Figuur-1-1.pdf

 

De insprekers hadden ook enkele vragen:

 

Is minder bussen een optie voor het Houtplein?

 

Ja, daar doen we ons best voor, dat is onderdeel van verschillende plannen. Onze organisatie heeft hier verschillende beleidsnota’s voor die we aan het aanpassen zijn.

 

https://gemeentebestuur.haarlem.nl/Vergaderingen/Commissie-beheer/2019/12-december/17:00/17-20-uur-Ontwikkelagenda-Mobiliteitsbeleid-RB/2019565203-3-Bijlage-2-Ontwikkelagenda-Mobiliteitsbeleid-Figuur-1-1.pdf

 

 

Willen we stoppen met de dubbeldekkers?

 

Ja liever wel, maar ze zijn nu al aangekocht en zijn bestaande afspraken waar we rekening mee moeten houden. We hebben overigens wel afspraken gemaakt waardoor er nu zo min mogelijk dubbeldekkers rijden buiten de spit.

 

Willen we elektrische bussen?

 

Ja graag, en die krijgen we ook in 2021. Dat hebben we al afgesproken met de bus exploitanten.

 

Willen we dat de druk voor buschauffeurs om op tijd te rijden omlaag gaat?

 

Jazeker, we vinden het niet handig om mensen zo strak op tijd te laten rijden. Hierdoor nemen verschillende buschauffeurs te veel risico dat moet worden aangepakt in de afspraken met de bus vervoerders.

 

Voor meer inzichten met betrekking tot het Houtplein leest u hier:

https://haarlem.groenlinks.nl/nieuws/meer-groen-en-auto-luw-houtplein

Pletterijdebat 13 november: Toeristen overspoelen Haarlem | Haarlem

GroenLinks GroenLinks VVD Haarlem 10-11-2019 00:00

Steeds meer toeristen uit de hele wereld bezoeken de Randstad. In Amsterdam weten ze daar alles van. Maar ook in Haarlem klinkt in toenemende mate het geratel van rolkoffers en stroomt de binnenstad steeds voller met bezoekers. Pessimisten vrezen Amsterdamse toestanden. Bloemendaal aan Zee en Zandvoort worden al gepromoot als Amsterdam Beach. Zelfs de gemeente Haarlem gaat vraagtekens zetten bij de toeristenstroom. Willen we dit allemaal wel? En valt het tij nog te keren?  

In twee debatten op 13 en 26 november draagt de Pletterij bij aan de discussie. Het debat 13 november gaat vooral over: wat komt er op ons af en willen we dat wel. De tweede avond 26 november gaat specifieker in op de lusten en lasten van het stijgende toerisme voor Haarlem. De eerste avond komen twee experts met hun visie: Stephen Hodes uit Amsterdam (die sterk gekant is tegen het massatoerisme) en Marjolein Demmers (Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur). De Haarlemse gemeenteraadsleden Moussa Aynan (Jouw Haarlem) en Joris Blokpoel (VVD) gaan met elkaar en het publiek in debat over wat de overheid wel en niet kan regelen. En journalist Peter Bruyn geeft zijn eigen mening in de vorm van een column.

20.00 – 22.00 uur Lange Herenvest 122, 2011 BX Haarlem

Toegang: 3 euro, met WAP-pas gratis, met Haarlem Pas 1,50, onder de 25 jaar 1,50

Uitbreiding autoluwe binnenstad Haarlem

PvdA PvdA Haarlem 27-08-2019 17:10

De fractie is blij dat dit college kiest voor fietsers, voetgangers en meer groen in de binnenstad. Hopelijk is dit een mooi opstapje naar een milieuzone in de binnenstad van Haarlem!

Sinds maandag 1 juli 2019 is de autoluwe binnenstad in Haarlem uitgebreid. Dat betekent dat er meer straten in de binnenstad van Haarlem autoluw worden en alleen toegankelijk worden voor fietsers, voetgangers en op sommige plekken ook snorfietsers. De fractie zet zich in voor een gezondere, verkeersveiliger, leefbaardere en meer groen stad en vindt het uitbreiden van het autoluwe gebied een goede zaak.  

De Haarlemse binnenstad is druk en heeft veel nauwe en smalle straatjes. Dat betekent veel drukte en gevaarlijke situaties, waarbij fietsers en voetgangers constant moeten uitkijken voor langs rijdende auto en scooters. Daarnaast zijn al die auto’s geen mooi aangezicht in de historische binnenstad van Haarlem. Bovendien is ongewenst dat de hele dag bestelbussen en vrachtwagens de binnenstad in kunnen rijden. Door de uitbreiding van de autoluwe binnenstad krijgen voetgangers en fietsers minder met gevaarlijke situaties te maken. De luchtkwaliteit in de nu toegevoegde straten, zal verbeteren doordat het gemotoriseerde verkeer tot een minimum wordt beperkt. 

Ondanks de grote voordelen zijn niet alle bewoners enthousiast. Er zullen ongeveer 130 parkeerplaatsen verdwijnen, waardoor zij verder van hun woning moeten gaan parkeren. Positief is dat er meer ruimte komt voor verbeteren van de Openbare Ruimte, voor onder andere groen. Binnenkort worden de bewoners door de gemeente uitgenodigd om samen na te denken over wat er in de plaats van de parkeerplaatsen kan komen. 

Maar hoe zit het dan met de bewoners van de binnenstad en ondernemers die in de binnenstad wonen en ondernemen? Ondernemers kunnen dagelijks tussen 06:00 en 11:00 uur ’s ochtends hun winkels bevoorraden en bewoners van de binnenstad die een auto hebben kunnen hun auto tegen een gereduceerd tarief in een van de parkeergarages van Haarlem parkeren. Ook kan er een toegangspas worden aangevraagd om buiten de venstertijden toegang tot het autoluwe gebied te krijgen. 

Waar nog wel goed over nagedacht moet worden, is hoe mindervaliden die de binnenstad willen bezoeken hun eindbestemming kunnen bereiken. Want zij moeten nu hun auto aan de rand van het autoluwe gebied parkeren en vanaf daar verder gaan zonder auto. Dat is uiteraard niet wenselijk en hier moet snel een oplossing voor gevonden worden. Wij gaan dit de komende periode bij de wethouder mobiliteit zeker aankaarten om zo tot een structurele oplossing te komen. 

Mindervaliden die in het autoluwe gebied wonen, behouden in overleg met de gemeente een parkeerplaats dichtbij huis. 

Matin Abbasi

Schaduwraadslid Beheer

Het bericht Uitbreiding autoluwe binnenstad Haarlem verscheen eerst op PvdA Haarlem.

Aanscherping ...

ChristenUnie ChristenUnie CDA Haarlem 17-07-2019 18:29