Nieuws van politieke partijen in Harderwijk inzichtelijk

44 documenten

Werkbezoek ‘emissieloos woonrijp maken’ Waterfront

Harderwijk Anders Harderwijk Anders Harderwijk 22-06-2023 15:29

Een trigger, een besluit, een match en de next step!

Vier gebruikelijke kernwoorden in een project die, in Harderwijk voor Waterfront 3, leidde tot het eerste grote 100% emissieloos bouwproject. Een uitdagende en lerende samenwerking die gemeente Harderwijk en hoofdaannemer Boskalis zijn aangegaan.

Donderdag 22 juni werden Tim, Gert, Christel en Sandra tijdens commissie ruimte meegenomen in de totstandkoming van deze innovatieve uitdaging, de huidige situatie in het veld en de toekomstdromen wanneer deze missie is geslaagd!

‘Emissieloos woonrijp maken’ betekent zonder gebruik van machines met brandstofmotoren, maar alleen met elektrisch materieel. Dit vraagt zowel van de gemeente als van de aannemer een andere manier van denken en werken.

‘Als we verschillende werkzaamheden op het Waterfront als emissieloos kunnen uitvoeren, moet dat ook op andere plekken binnen onze gemeente kunnen’, aldus Maarten van Dooren, projectleider Waterfront Harderwijk

Bedankt voor de uitnodiging!

Verkeersveiligheid N302

CDA CDA Harderwijk 12-02-2021 18:52

Er gebeuren de laatste tijd veel ongelukken op de Leuvenumseweg in Harderwijk. Wij hebben samen met D66 schriftelijke vragen gesteld over de verkeersveiligheid en geluidsoverlast van de N302/Leuvenumseweg. Geachte college, In het najaar van 2020 hebben wij gesproken met bewoners van de Leuvenumseweg en Sonnevanck. Deze bewoners hebben destijds ook gebruik gemaakt van het inspraakrecht bij de commissie Ruimte om hun zorgen kenbaar te maken, met name omtrent verkeersveiligheid en geluidsoverlast van de N302. Op het betreffende, 4 kilometer lange, weggedeelte van de N302 is een maximumsnelheid van 80 km/h is toegestaan. Het traject tussen de splitsing met de Jonkheer Dr. C.J. Sandbergweg en de kruising met de Ceintuurbaan bevat diverse oversteekplaatsen voor fietsers, wandelaars en atleten. Er zijn parkeerplaatsen voor het Hondenbos, de trimbaan, het natuurspeelterrein en de regionale mountainbike route. Een afslag naar dierenasiel De Ark, naar verpleeghuis Sonnevanck en bovendien nog twee gedeeltes met een adviessnelheid van 50km/h omdat er gevaar bestaat voor overstekend wild. Veel dynamiek op 4 kilometer! Het traject is wel opgenomen in het verkeersveiligheid plan van de gemeente Harderwijk en een regionale lijst maar heeft geen prioriteit omdat hier voornamelijk gevoelsmatig onveiligheid ervaren zou worden. Bent u ervan op de hoogte dat op genoemd weggedeelte de laatste tijd diverse, ernstige ongevallen met letsel hebben plaatsgevonden? Is het college bereid om dit nogmaals onder aandacht te brengen van onze provincie omdat we van hen afhankelijk zijn voor een aanpak van de N302. Zo nee, waarom niet. Zo ja, wat zijn uw plannen en acties daartoe? Komt dit weggedeelte van de N302 voor op de inventarisatielijst en/of de provinciale uitvoeringsagenda verkeersveiligheid? Wat betekent dit voor de planning van onderhoud en de mogelijkheid tot verbetering van de verkeersveiligheid van dit weggedeelte? Op welke wijze kan de gemeente Harderwijk bijdragen aan versnelling van het proces en de prioriteit helpen verhogen? Recreatie speelt, met name in deze Coronatijd, een grote rol in de drukte op dit weggedeelte net buiten de bebouwde kom van Harderwijk. Er zijn bezoekers van het hondenlosloopgebied en het natuurspeelterrein, wandelaars, overstekende atleten tussen de atletiekbaan en trimbaan en bovendien kruist de succesvolle, regionale mountainbikeroute dit weggedeelte. Hoe ziet u kans om voor hen de veiligheid te vergroten? Bestaat de mogelijkheid om op dit weggedeelte van de N302, over de lengte van 4 kilometer, een pilot te starten om de veiligheid te vergroten door de maximumsnelheid te verlagen naar 60km/h ? Zo nee, waarom niet? De parkeergelegenheid aan de Watertorenweg is nu vaak al overvol. Is het mogelijk om op momenten van grote drukte, bijvoorbeeld in de weekenden en/of wanneer het weer mooi weer wordt, verkeersregelaars in te zetten? Klik hier voor de schriftelijke vragen Foto:wegforum.nl

CDA stelt zich op de hoogte van nieuwbouwplannen locatie Flora Jozina

CDA CDA Harderwijk 21-01-2020 11:25

Maandag 20 januari presenteerde Veldboom Vastgoed samen met SVP-architecten hun woningbouwplan aan omwonenden en geïnteresseerden op de plek van voormalig bloemenhuis ‘Flora Jozina’.De omwonenden van het voormalig bloemenhuis waren uitgenodigd om de plannen te bekijken en vragen te stellen aan medewerkers van Veldboom Vastgoed en het architectenbureau.Ruim 60 bewoners rondom de Stadsdennenweg kwamen erop af. Het plan van Veldboom is de bouw van 80 1,2 of 3 kamer-appartementen in vier blokken, zowel sociale huur als koop. Op sommige strategische punten drie verdiepingen hoog. Het voorstel is bovendien auto’s te delen, zodat maar een parkeerdek van geringe omvang nodig en gepland is. Volgens de projectontwikkelaar is autodelen in Groningen een succes.De CDA-fractie volgt dit project al een tijd en daarom lieten Ida Stoevelaar en Gerdien Morren, zich uitgebreid informeren door de architect en projectontwikkelaar, maar zij hadden vooral een luisterend oor naar de omwonenden.De aanwezige bewoners konden hun mening over het plan schrijven op een bord en worden nogmaals uitgenodigd voor een tweede info moment in de maand mei.De gehoorde signalen en meningen nemen we mee in het vervolgproces.

Fietspad sportpark 'De Strokel'

CDA CDA Harderwijk 11-01-2020 10:37

Begin augustus hebben wij schriftelijke vragen gesteld over de verlichting langs het fietspad Strokelpad. Omwonenden, maar ook de aanwezige sport- en scoutingverenigingen hebben bij ons signalen afgegeven over het onveilige gevoel door de gebrekkige aanwezigheid van verlichting. Zij zouden graag zien dat er meer verlichtingsarmaturen geplaatst worden langs het fietspad. De beantwoording vanuit de gemeente was dat voordat het besluit genomen hierover genomen kan worden, afstemming dient plaats te vinden met de provincie Gelderland. Een deel van het gebied is Natura2000 gebied. Natura2000 is een Europees netwerk van beschermde natuurgebieden. In Natura2000 gebieden worden bepaalde diersoorten en hun natuurlijke leefomgeving beschermd om de biodiversiteit te behouden. Aanpassingen in het gebied kunnen dus niet zomaar worden doorgevoerd. 3 jaar geleden is er onderzoek in het gebied gedaan. De provincie heeft nu geconcludeerd dat het vorige rapport herziend dient te worden. Er moet opnieuw onderzocht worden of de vleermuizen hier hun foerage en of leefgebied hebben. Zij zijn op dit moment in winterslaap. Het onderzoek hiernaar kan daarom pas in april tot juni plaatsvinden. Dit betekent geen concreet resultaat op de korte termijn. Dit hebben wij als fractie de betrokkenen laten weten. Zij stellen het zeer op prijs dat wij dit onderwerp hebben opgepakt en afgesproken is om contact te houden. Voor ons is het nog niet klaar. Wij zullen de voortgang van het onderzoek blijven monitoren en waar nodig opnieuw vragen stellen om voortgang in het proces te houden. Naast de verlichting hebben wij nog een ander signaal gekregen waarmee we samen met de Gelderse CDA-fractie aan het werk zijn. Voordat men per fiets of wandelend Sportpark 'De Strokel' op kan moet men eerst de N302 oversteken. Deze weg wordt steeds drukker, en bij het oversteken leidt dit ook tot onveilige gevoelens. Een brug en of tunnel zou het probleem kunnen oplossen. Een vertegenwoordiger van de provincie Gelderland heeft eind november een afspraak met onder andere AV Athlos. Met het bestuur van Athlos is afgesproken om begin december weer contact te hebben. Dennis Koning

CDA wil extra verlichting op Strokelpad

CDA CDA Harderwijk 11-01-2020 10:37

Het sportpark “De Strokel” trekt het hele jaar door veel bezoekers, ook in deze donkere wintermaanden. Maar de Strokelweg is slecht verlicht, en dat maakt dat er, vooral voor fietsers, onveilige situaties zijn.Al in augustus heeft het CDA schriftelijke vragen gesteld over de verlichting langs het fietspad Strokelpad. Omwonenden, maar ook de aanwezige sport- en scoutingverenigingen, hebben bij ons signalen afgegeven over het onveilige gevoel door de gebrekkige aanwezigheid van verlichting. Zij zouden graag zien dat er meer verlichtingsarmaturen geplaatst worden langs het fietspad. De beantwoording vanuit de gemeente is dat, voordat een besluit hierover genomen kan worden, afstemming dient plaats te vinden met de provincie Gelderland. Een deel van het gebied is Natura2000 gebied. Natura2000 is een Europees netwerk van beschermde natuurgebieden. In Natura2000-gebieden worden bepaalde diersoorten en hun natuurlijke leefomgeving beschermd om de biodiversiteit te behouden. Aanpassingen in het gebied kunnen dus niet zomaar worden doorgevoerd.Drie jaar geleden is er onderzoek in het gebied gedaan. De provincie vindt nu dat het vorige rapport herzien moet worden. Dit betekent opnieuw onderzoeken. Er moet onderzocht worden of de vleermuizen hier hun leefgebied hebben. Zij zijn nu in winterslaap. Het onderzoek hiernaar kan dus pas in april-juni plaatsvinden. Dit betekent geen concreet resultaat op de korte termijn. Dit hebben wij als fractie de betrokkenen laten weten. Zij stellen het zeer op prijs dat wij dit onderwerp hebben opgepakt, en afgesproken is om uiteraard contact te houden.Voor ons is het nog niet klaar. Wij zullen de voortgang van het onderzoek blijven monitoren en waar nodig opnieuw vragen stellen om het proces op gang te houden.Naast de verlichting hebben wij nog een ander signaal gekregen waar we samen met de Gelderse CDA fractie mee aan het werk zijn. Voordat men per fiets/ wandelend Sportpark “De Strokel” op kan moet men eerst de N302 oversteken. Deze weg wordt steeds drukker, en bij het oversteken leidt dit ook tot onveilige gevoelens. Een brug en of tunnel zou het probleem kunnen oplossen. Wij zorgen er voor dat de gemeente en de provincie hier met de betrokkenen tot een goede oplossing komen.Dennis Koning

Meer laadpalen voor elektrische auto’s

CDA CDA Harderwijk 11-01-2020 10:07

De gemeente gaat het aantal oplaadpalen voor elektrische auto’s in de binnenstad uitbreiden.Op dit moment zijn er 24 oplaadpunten in de binnenstad. Dit aantal gaat tot 2025 toenemen met 60 stuks tot 84 oplaadpunten. Ook buiten de binnenstad komen er oplaadpalen bij. Het is de bedoeling dat we in 2025 zo’n 700 laadpalen hebben in de gemeente Harderwijk. Deze oplaadpunten zijn bedoeld voor bewoners, bezoekers en werkenden in de binnenstad.In december 2018 heeft de raad hiervoor de motie “openbare laadpalen voor elektrische auto’s” aangenomen. Ook wij zijn voorstander van deze uitbreiding. In deze motie wordt de ambitie uitgesproken om het aantal oplaadpunten aan te laten sluiten bij de landelijke ambitie voor wat betreft de groeiende trend voor elektrisch rijden. In deze motie hebben wij het College verzocht met een plan van aanpak te komen en afgelopen december is deze in de commissie Beleid Algemeen besproken.Momenteel kan er alleen een paal geplaatst worden als deze door een inwoner van de gemeente wordt aangevraagd. Voor bezoekers van Harderwijk wordt het dan lastig zijn/ haar auto op te laden. Met deze uitbreiding wordt Harderwijk aantrekkelijk om een tussenstop te maken en tijdens het opladen de stad te bezoeken. Op deze manier dragen we bij aan een gastvrij en duurzaam Harderwijk; dat vinden wij goed voor elkaar. Andrea Oosting - Klock

Voorstel van VVD Harderwijk-Hierden ter vergroting verkeersveiligheid basisscholen

VVD VVD Harderwijk 08-11-2019 08:54

 

In de achterliggende maanden heeft de VVD Harderwijk-Hierden veel contact gehad met ouders en leerkrachten van de diverse scholen in de gemeente. Veel is goed geregeld als het gaat om de verkeersveiligheid. Toch kwamen bij bijna elke school kleine punten naar voren die voor verbetering vatbaar zijn. Kleine zaken die, als ze op de juiste manier opgelost worden, voor een groot resultaat kunnen zorgen. Soms gaat het hierbij om aanpassingen in de fysieke omgeving direct rond de school, zoals het aanduiden van een niet-parkeer zone, het bestraten van een fietsparkeerplaats of het plaatsen van een hek. Anderzijds kan het gaan om maatregelen die sturen op gedrag, zoals fout parkeren of te hard rijden.

De VVD vindt het belangrijk dat de school zelf de regie heeft over het beschikbare bedrag, op een laagdrempelige manier. Scholen weten immers zelf het beste wat er speelt. Via een daarvoor aangewezen beheerder bij de gemeente kunnen zij dan direct hun aanvraag doen, met een maximum van €1.000,- per school per jaar.

Noha Lammerts van Bueren maakt werk van verkeersveiligheid basisscholen

VVD VVD SGP CDA Harderwijk 08-11-2019 08:54

Noha Lammerts van Bueren heeft in de raadsvergadering van 7 november jl. een voorstel ingediend om een bedrag van €15.000,- per jaar vrij te maken, dat basisscholen zelf kunnen besteden aan kleine maatregelen om verkeersveiligheid rond de school te vergroten. Het initiatief werd mede ingediend door Harderwijk Anders, de SGP en het CDA en unaniem gesteund door de rest van de raad.

In de achterliggende maanden heeft de VVD Harderwijk-Hierden veel contact gehad met ouders en leerkrachten van de diverse scholen in de gemeente. Veel is goed geregeld als het gaat om de verkeersveiligheid. Toch kwamen bij bijna elke school kleine punten naar voren die voor verbetering vatbaar zijn. Kleine zaken die, als ze op de juiste manier opgelost worden, voor een groot resultaat kunnen zorgen. Soms gaat het hierbij om aanpassingen in de fysieke omgeving direct rond de school, zoals het aanduiden van een niet-parkeer zone, het bestraten van een fietsparkeerplaats of het plaatsen van een hek. Anderzijds kan het gaan om maatregelen die sturen op gedrag, zoals fout parkeren of te hard rijden.

De VVD vindt het belangrijk dat de school zelf de regie heeft over het beschikbare bedrag, op een laagdrempelige manier. Scholen weten immers zelf het beste wat er speelt. Via een daarvoor aangewezen beheerder bij de gemeente kunnen zij dan direct hun aanvraag doen, met een maximum van €1.000,- per school per jaar.

Beantwoording schriftelijke vragen verlichting Strokelpad

CDA CDA Harderwijk 29-09-2019 06:37

Begin augustus hebben wij schriftelijke vragen gesteld over de verlichting langs het Strokelpad. Dit omdat uit gesprekken met omwonenden, sport- en scoutingverenigingen is gebleken dat er behoefte is aan goede verlichting. Erg belangrijk vinden wij, dit vergroot de verkeersveiligheid en het veiligheidsgevoel. Eind augustus kregen wij bericht dat het beantwoorden van de schriftelijke vragen iets langer zou duren in verband met de vakantieperiode. Eind vorige week hebben wij eindelijk antwoord gekregen op de vragen, deze kunt onderstaand lezen. Hierin staat dat de gemeente met de provincie in gesprek gaat om mogelijke oplossingen te onderzoeken. Helaas hebben wij hier nog geen terugkoppeling van gehad en zoals het er nu uitziet zal de verlichting ook niet voor de winter gerealiseerd zijn. Erg jammer, wij blijven hier aandacht voor vragen en hopen binnenkort meer duidelijkheid te kunnen geven. Schriftelijke vragen en antwoorden Vraag 1: Is het college op de hoogte van de zorgen die er nog altijd zijn bij omwonenden, sport- en scoutingverenigingen omtrent de onveilige, donkere situatie op het Strokelfietspad? Zo ja, wat heeft het college met deze zorgen gedaan of wat gaat het college ermee doen? Antwoord 1: Dit is inderdaad bij het college bekend. We gaan daarom deze maand nog in overleg met de provincie om de mogelijkheden te onderzoeken en een oplossing te vinden waarmee we, ondanks de gestelde voorwaarde in de aanlegvergunning, alsnog verlichting langs het Strokelfietspad kunnen aanleggen. Aansluitend komen we met een voorstel met daarin de eventuele mogelijkheden en de daaraan verbonden kosten. Tot die tijd zijn de fietsende sportparkbezoekers na zonsondergang aangewezen op de verlichte route via de Korhoenlaan en het fietspad Boslaan. Vraag 2: Bent u het met het CDA eens dat het plaatsen van vier ‘verlichtingsobjecten’ langs het fietspad niet het gewenste effect heeft om de veiligheid echt te vergroten? Hoe gaat u dit effect wel bereiken? Antwoord 2: Vier extra lichtmasten dragen enigszins bij en kunnen als ‘baak’verlichting (richtpunt om naar toe te fietsen) fungeren. Maar zowel 4 extra lichtmasten als het gehele pad voorzien van verlichting kan pas als de voorwaarde die in de vergunning is gesteld van tafel is. Vraag 3: Waarom is de verlichting van het betreffende fietspad nog niet uitgevoerd? Bent u bereid dit alsnog voor de winterperiode uit te voeren? Zo nee, waarom niet? Antwoord 3: Zie antwoord vraag 1 Vraag 4: Hoe verklaart u het dat het plaatsen van verlichting langs het fietspad vanwege Natura 2000 beperkt toegestaan is, terwijl er elke avond lichtmasten bij de sportverenigingen aan staan? Antwoord 4: De lichtmasten van de sportverenigingen staan er al van voor de Natura 2000 wetgeving. Voor zover bekend schrijft de wet niet voor dat deze moeten worden verwijderd. Vraag 5: Met het oog op Natura 2000 bestaat de mogelijkheid om straatverlichting met bewegingssensoren te plaatsen. Is deze mogelijkheid in het onderzoek meegenomen? Zo nee, bent u bereid dit alsnog te onderzoeken? Antwoord 5: Die optie is destijds niet meegenomen, omdat het niet verlichten van het pad als voorwaarde was opgenomen in de vergunning voor aanleg van het pad. Zie verder antwoord vraag 1. Vraag 3: Waarom is de verlichting van het betreffende fietspad nog niet uitgevoerd? Bent u bereid dit alsnog voor de winterperiode uit te voeren? Zo nee, waarom niet? Antwoord 3: Zie antwoord vraag 1 Vraag 4: Hoe verklaart u het dat het plaatsen van verlichting langs het fietspad vanwege Natura 2000 beperkt toegestaan is, terwijl er elke avond lichtmasten bij de sportverenigingen aan staan? Antwoord 4: De lichtmasten van de sportverenigingen staan er al van voor de Natura 2000 wetgeving. Voorzover bekend schrijft de wet niet voor dat deze moeten worden verwijderd. Vraag 5: Met het oog op Natura 2000 bestaat de mogelijkheid om straatverlichting met bewegingssensoren te plaatsen. Is deze mogelijkheid in het onderzoek meegenomen? Zo nee, bent u bereid dit alsnog te onderzoeken? Antwoord 5: Die optie is destijds niet meegenomen, omdat het niet verlichten van het pad als voorwaarde was opgenomen in de vergunning voor aanleg van het pad. Zie verder antwoord vraag 1. Beantwoording schriftelijke vragen, link

Terugblik op de Commissie Ruimte

VVD VVD Harderwijk 19-09-2019 07:27

Lees hier de terugblik op de Commissie Ruimte waar Theo Schuurmans en Maarten van Panhuis namens de VVD het hebben gehad over onder andere het strandeiland en verkeersonveilige kruispunten.

https://harderwijk.vvd.nl/nieuws/36469/terugblik-op-de-commissie-ruimte

© Bron foto: Waterfront ...

Allereerst sprak de heer Hoog van de firma Van den Bosch in over de overlast van het laden en lossen bij de Waltorenstraat. En dat deze situatie alleen maar erger geworden is door dat het laden en lossen in de binnenstad na 11:00 uur niet meer mogelijk is. De heer Hoog verzoekt de gemeente met een oplossing te komen voor dit probleem. De VVD heeft direct actie ondernomen en is voornemens in de raadsvergadering van oktober hiervoor een motie in te dienen die het college verzoekt met een oplossing te komen voor een oplossing.

 

Het tweede punt op de agenda was “Evaluatie Strandeiland” Natuurlijk een positief resultaat van de ervaringen van de inwoners van Harderwijk. Aandachtspunten voor de toekomst zijn er zeker ook. De VVD heeft aangegeven dat de gemeente geen dubbele dingen moet doen en goed moet afwegen of er bijvoorbeeld extra camera’s geplaatst zouden moeten worden en anderzijds de behoefte er mogelijk is voor het plaatsen van de ophaalbrug of een af te sluiten Hek op een vaste brug. Dit brengt mogelijk extra kosten met zich mee die niet gewenst zijn. Als VVD zijn we trots op het enorme succes van het strandeiland en de populariteit hiervan bij zowel toerist als inwoner!

 

Het derde punt op de agenda “Nieuwe welstandseisen zonnepanelen binnenstad” Het College stelt de raad voor nieuwe welstandseisen voor zonnepanelen binnenstad vast te stellen. Doel is om meer panden in de binnenstad mogelijkheden te bieden voor het plaatsen van zonnepanelen, waarbij het historische karakter van de binnenstad blijft behouden. De VVD heeft aangegeven deze welstandseisen een gewenste toevoeging te vinden zoveel waar mogelijk de inwoners van de binnenstad ook de mogelijkheid te bieden hun woningen te verduurzamen. Daarnaast heeft de VVD gevraagd of het college wel de technische ontwikkelingen van de zonnepanelen goed te volgen en zodoende alsnog meerder mogelijkheden te kunnen bieden aan verduurzaamheidsmaatregelingen. Denk daarbij aan zonnecollectoren in Glas of verandering van kleur en vorm van zonnecollectoren. 

 

Daarnaast werd gesproken over een aantal verkeersonveilige punten in Harderwijk. In het verkeersveiligheidsplan uit 2016 is aangegeven dat er gekeken moet worden naar de locaties Kruising Smeepoortstraat / Vitringasingel / Westeinde, de Kruising Kuipwal/Hogeweg/Waltorenstraat, de Waltorenstraat en de Minirotonde Havenkade / Scheepssingel / Vogelstraat. Daar wordt in dit voorstel op ingegaan. De VVD was al waakzaam op dit punt, daar het maar een klein aantal punten zijn van de lijst van 100 punten, die destijds is opgesteld. In een voorgaande commissie ruimte is een inventarisatie gedaan en is de raad en bewoners gevraagd mee te denken over een betere oplossing voor deze knelpunten. Met deze input van de raad en bewoners is dit voorstel vervaardigd. Na de presentatie van de wethouder en zijn ambtenaren ontstonden er al een aantal vragen over de gekozen oplossingen en ontstonden er veel inhoudelijke vragen en suggesties aangaande details van de oplossingen. VVD heeft een punt van orde ingebracht aangaande het geen ontstond, namelijk de vraag of we het agendapunt zouden kunnen behandelen zoals hij wordt ingebracht namelijk “de raad wordt gevraagd een besluit te nemen over de begrotingswijziging hierover” De commissie wilde graag eerst de voorstellen inhoudelijk beoordelen en bespreken alvorens een besluit te kunnen nemen over de begrotingswijziging. Er is besloten een voorstel te doen het agendapunt in een latere commissievergadering inhoudelijk eerst te bespreken in een praktische sessie waarin de verkeersknelpunten kunnen worden besproken met de commissie en andere belangstellende alvorens een besluit te nemen over de begrotingswijziging. De VVD is tevreden met de gekozen weg en zal in een later stadium dit geheel kritisch blijven volgen ook in het kader van de financiën en de andere verkeersknelpunten van de lijst van 100.

 

 

 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.