Nieuws van politieke partijen in Horst aan de Maas inzichtelijk

11 documenten

Fijne feestdagen en al het goeds voor 2023!

CDA CDA Horst aan de Maas 24-12-2022 15:00

Wij willen via deze weg iedereen fijne feestdagen toewensen, en al het goeds voor 2023!

Oppassen voor tunnelvisie...

SP SP Horst aan de Maas 13-01-2020 09:57

Tijdens de raadsvergadering van 21 januari 2020 wordt de omgeving van station Horst-Sevenum besproken en wordt er eindelijk besloten welke aanpassingen er uitgevoerd gaan worden.

Volgens SP-fgractievoorzitter Bart Cox is dit ontzettend belangrijk, omdat vooral de verkeersveiligheid bij de spoorwegovergang echt aangepast moet worden. Hoe langer dit besluit uitgesteld wordt, hoe meer risico fietsers en voetgangers lopen bij de huidige onveilige verkeerssituatie.

De SP is altijd voorstander van de fietstunnel geweest en vond het dan ook niet uit te leggen dat deze in eerdere plannen niet terugkwam, met toen als voornaamste reden kostenbesparing. "Dat is bezuinigen op de veiligheid van verkeersdeelnemers en mag niet gebeuren", aldus Cox.

Ondertussen is de fietstunnel weer onderdeel van het plan en wordt zowel de omgeving van het station (onder andere extra parkeerplaatsen) als de verkeerssituatie aangepakt. Het integraal oppakken van deze twee onderdelen is verstandig omdat dit de impact van eventuele overlast verkleint voor de gebruikers van het station, het verkeer en de omwonenden.

Juist de omwonenden hielden tijdens de voorbereidende vergadering van zeven januari 2020 een pleidooi voor meer integraliteit (het tegelijkertijd aanpakken van alle zaken binnen dit gebied). Bart Cox: "Er is zoveel bedrijvigheid in de omgeving en er staan nog verschillende veranderingen op de rol. Neem de aanwezigheid van het Citaverde College, het Loopcentrum en de vele bedrijven tussen de Spoorstraat en de Berghemweg en de mogelijke verbouwing van het voormalige Rabobankkantoor. Dus waarom niet zoveel mogelijk in één keer aanpakken zodat er niet elk jaar opnieuw een schop in de grond hoeft?"

Hoewel de SP vooral de fietstunnel een urgente zaak vindt, is zij het met het voorstel van de omwonenden eens, om zo overlast en kosten te besparen.

Zie ook: Verkeer

De nieuwe omgevingswet

CDA CDA Horst aan de Maas 24-09-2019 14:00

We zijn in Nederland aan de slag met het invoeren van de nieuwe omgevingswet. In 2021 moet de basis voor deze wet er liggen. Dat betekent dat de gemeentelijke overheden, dus ook Horst aan de Maas, hier actief mee aan de slag zijn. Dit onderwerp lijkt droge kost, maar is het niet. Deze wet waar de leefomgeving, ruimte voor maatwerk en een goede omgevingsdialoog centraal staat is van belang voor ons allemaal. Deze nieuwe wet is toegesneden op de snel veranderende wereld waarin we leven. Ten opzichte van de huidige wetten worden een paar fundamentele wijzigingen doorgevoerd. Ten eerste komt de initiatiefnemer centraal te staan, ten tweede gaan we van goede ruimtelijke orde naar kwaliteit van de leefomgeving en ten derde gaan we van regels naar de bedoeling van initiatieven. Wat betekent dit dan voor mij vraagt u zich wellicht af? Dat betekent onder andere het volgende: er is ruimte voor initiatieven, we gaan van controle naar vertrouwen, er is ruimte voor participatie en actieve betrokkenheid (omgevingsdialoog) en we gaan van “nee, tenzij” naar “ja, mits”. Dit spreekt ons als CDA erg aan. Vorige week dinsdag zijn we met de gemeenteraad in dialoog geweest over de structuurvisie, die als basis gaat dienen voor de omgevingsvisie. Sommigen gaven aan dat alles aan de voorkant afgetimmerd moet zijn (zwart – wit), maar tijdens de sessie bleek dat het merendeel voor maatwerk is. Dit past ook in de geest van de nieuwe wet. We gaan met de nieuwe wet de initiatieven belonen die op waarde worden geschat binnen en door de leefomgeving. Eric Brouwers Raadslid CDA Horst aan de Maas

Verkeersmaatregelen rond Horster basisschool De Doolgaard

SP SP Horst aan de Maas 01-09-2019 15:05

Nieuw straatmeubilair en een verdere uitbreiding van het verbod om met de auto stil te staan. Dat moet volgens het College van B&W van Horst aan de Maas de omgeving van basisschool De Doolgaard in Horst veiliger maken. B&W hebben die maatregelen genomen naar aanleiding van vragen van de  SP-fractie in de gemeenteraadsvergadering van 18 juni 2019 (lees hier het eerdere artikel op deze site).

Het College van B&W voelt er echter niets voor om van de Doolgaardstraat een 30-kilometerzone te maken, zoals de SP gevraagd heeft. Volgens het college betreft de Doolgaardstraat een doorgaande weg en daar zou de limiet van 50 kilometer per uur moeten gelden.

In overleg met de school komen er bij het schoolgebouw een aantal maatregelen. Naast nieuw straatmeubilair dat verkeersdeelnemers nog nadrukkelijker op de aanwezigheid van schoolkinderen wijst, wordt het stilstaanverbod in de directe omgeving van de school uitgebreid. Ouders die hun kinderen met de auto brengen, moeten op grotere afstand van de school parkeren. Fietsers en voetgangers worden voortaan ter hoogte van de oversteekplaats gescheiden.

De SP houdt de situatie goed in de gaten en als het nodig is, zal ze weer aan de bel trekken.

Zie ook: Verkeer

Lichtreclame bij megastal langs A73 Grubbenvorst verwijderd

SP SP Horst aan de Maas 28-08-2019 08:31

De lichtreclame van een Horster verhuurbedrijf is op verzoek van de gemeente Horst aan de Maas verwijderd uit een wei langs de A73, ter hoogte van Grubbenvorst. Dat meldt het Dagblad de Limburger.

De SP-fractie in de gemeenteraad van Horst aan de Maas heeft melding gemaakt van de plaatsing van reclameborden langs de autosnelweg ter hoogte van de megastal die daar wordt gebouwd (lees hier het artikel over de vragen van de SP). Drie borden zouden er inmiddels staan, terwijl Behoud de Parel in het verleden door de gemeente is gesommeerd om een protestbord dat ze daar hadden geplaatst weg te halen.

Volgens verantwoordelijk wethouder Thijs Kuipers zijn twee borden van de aannemer die de genoemde megastal aan het bouwen is. Het is wettelijk zo geregeld dat aannemers reclameborden mogen plaatsen bij de bouwplaatsen waar ze aan het werk zijn. Dat mag bij woningen, maar ook bij grote projecten zoals de stal in Grubbenvorst. Kuipers in Dagblad de Limburger: „Daarvoor hoeven aannemers ook geen vergunning aan te vragen. Daarnaast zorgen de borden niet voor (verkeers)onveilige situaties en is er geen dus enkele reden om ze weg te laten halen.”

Dat laatste geldt niet voor de grote lichtbak, die een groot Horster verhuurbedrijf op dezelfde locatie had neergezet. Kuipers wist niet dat het er stond. De gemeente heeft er geen toestemming voor gegeven. „We hebben die ondernemer inmiddels verzocht om dat bord daar weg te halen en dat heeft hij ook al gedaan.”

Zie ook: Verkeer

Vragen SP over reclameborden NGB langs A73

SP SP Horst aan de Maas 17-08-2019 08:14

De SP-fractie in de gemeenteraad van Horst aan de Maas heeft aan B&W gevraagd of het college haar beleid met betrekking tot het verbod op reclameborden langs de A73 heeft aangepast. De SP-fractie vraagt dat naar aanleiding van de plaatsing van een groot aantal reclameborden nabij de kippenstallen van het Nieuw Gemengd Bedrijf langs de A73.

Eerder, in de periode 2011-2012, heeft Horst aan de Maas in het kader van Handhaving acties gericht op het verwijderen van een spandoek van de Vereniging Behoud de Parel inzake de komst van het NGB. Ondanks een beroep op de vrijheid van meningsuiting door de vereniging bleef de gemeente bij haar besluit werd het spandoek uiteindelijk toch verwijderd door de gemeente. De gemeente beriep zich daarbij op de verkeersveiligheid. Het spandoek zou de aandacht van de weg afleiden en wees op het verbod op het plaatsen van borden langs de A73.

Nu er toch weer reclameborden langs de A73 staan, vraagt de SP zich af of het beleid gewijzigd is. Als dat het geval is, wil de SP weten waarom dat beleid gewijzigd is. Indien het beleid niet gewijzigd is, vraagt de SP waarom er richting de reclame-uitingen nabij het NGB géén actie wordt ondernomen, waar dat eerder bij protestborden tegen datzelfde NGB wél het geval was.

Zie ook: Verkeer

Zorgen over aanpassingen verkeersregels Doolgaardstraat Horst

SP SP Horst aan de Maas 19-07-2019 14:33

Bewoners aan de Doolgaardstraat en ouders en leerkachten van de Doolgaardschool maken zich zorgen over de verkeersveiligheid op de Doolgaardstraat. De Doolgaardstraat is voortaan een voorrangsweg en dat kan volgens bewoners, school en de SP gevaarlijke situaties opleveren, onder andere rondom basisschool de Doolgaard. Dat betoogde Aniet Fonteyne aan het begin van de gemeenteraadsvergadering van Horst aan de Maas van dinsdag 18 juni 2019.

SP-raadslid Fonteyne meldde aan de raad dat de basisschool zich zorgen maakt om de verkeersveiligheid voor de 400 leerlingen. Waar eerst het verkeer afgeremd werd door de wegen van rechts, waaraan voorrang verleend moest worden, kan er in deze situatie volgens de SP-woordvoerder op volledige snelheid doorgereden worden. De buurtbewoners en de basisschool werden verrast door de aanpassingen. Zij zijn niet eerder op de hoogte gebracht van de plannen.

Het is voor de bewoners van de Doolgaardstraat niet de eerste keer dat ze hun zorgen uiten met betrekking tot plannen ten opzichte van verkeersveiligheid in de Doolgaardstraat. Eerder hebben de bewoners samen met de SP met succes gepleit om van de Doolgaardstraat geen doorgangsweg te maken.

Het SP-raadslid wees er op dat er in het verleden al wat maatregelen genomen zijn. Zo mogen bewoners tegenover de school - zeg maar tussen de Torenstraat en het zebrapad - geen auto’s parkeren op straat. Dat heeft er toe geleid dat veel bewoners op eigen kosten opritten naast hun huizen hebben aangelegd. Maar 's morgens en 's middags staat de straat toch behoorlijk vol met auto’s van ouders die hun kinderen afzetten en ophalen van school. Ook hierbij geldt weer dat - door de aangepaste situatie - de snelheid van het verkeer nu niet meer wordt afgeremd door de voorrangssituatie.

Wethouder Beurskens (Essentie) stelde als reactie op het betoog van Fonteyne, dat de gemeenteraad enkele jaren geleden het verkeers- en vervoersplan heeft vastgesteld en daarin is opgenomen, dat de Doolgaardstraat "geuniformeerd" wordt in wegclassificatie met de Wetsingel, net als de Doolgaardstraat deel uit makend van de centrumring. De aanpassing van de verkeersregels zouden aangekondigd zijn in een artikel in het weekblad Hallo. Maar Beurskens kon zich voorstellen dat niet iedereen dat artikel gelezen heeft.

Met de Doolgaardschool wordt in gesprek gegaan over aanvullende maatregelen, zo stelde Beurskens. Fonteyne vond het onbegrijpelijk dat dat nu pas gebeurd. Beurskens gaf toe dat er met het schoolbestuur eerder overleg had moeten plaats vinden, vóórdat de verkeerssituatie op de Doolgaardstraat aangepakt zou worden.

Aniet Fonteyne gaf aan dat de Doolgaardstraat een 50 kilometerweg is en de zijwegen zitten op 30 kilometer per uur. Zij pleitte er voor om voor de Doolgaardstraat - zeker ter hoogte van de Doolgaardschool - , ook een maximum van 30 kilometer te laten gelden. Dat zou volgens de SP veel veiliger zijn. Beurskens zegde toe dat hij dat voorstel nader gaat onderzoeken en daar nog op terug zal komen in de raad. zo zullen er onder andere tellingen gehouden worden. Maar in verband met de schoolvakantie zal het eind augustus/september pas echt duidelijk worden wat dit onderzoek voor eventueel te nemen maatregelen zal betekenen.

Overigens heeft het college de suggestie van de SP - 30-km-limiet instellen - inmiddels overgenomen. Onlangs zijn er namelijk 30-km-borden geplaatst ter hoogte van de Doolgaardschool. En er staan borden bij de school met parkeerverbod van maandag t/m vrijdag 08.00 tot 16.00 uur. Het ziet er allemaal tot dusver ‘tijdelijk’ uit, dus afgewachten moet worden of deze maatregelen gehandhaafd blijven.

Zie ook: Verkeer

Duurzaam Vooruit! Eveline en Maarten ...

D66/GROENLINKS D66/GROENLINKS Horst aan de Maas 11-05-2019 17:42

Duurzaam Vooruit! Eveline en Maarten zetten iedere een toptijd neer op de 5. Thijs gaat nu op voor de 10 kilometer! #gezondsteregio #HorstaandeMaas #rundjeumuthundje

Antwoord GS Limburg op vragen SP over veiligheid Stationsomgeving

SP SP CDA Horst aan de Maas 27-04-2019 14:26

Gedeputeerde Staten van de Provincie Limburg heeft antwoord gegeven (zie bijlage) op vragen van de SP-fractie in Provinciale Staten over de onveilige verkeerssituatie bij het station Horst-Sevenum (lees hier het artikel over de door de SP-fractie gestelde vragen). Kort samengevat komt het er op neer dat het College van GS van mening is dat Horst aan de Maas aan zet is om een keuze te maken uit drie mogelijkheden: een rotonde, een fietstunnel of een voetgangersbrug. Volgens GS bieden deze drie opties voldoende verkeersveiligheid, ook voor fietsers en voetgangers.

Opvallend in het antwoord van GS: het college doet geen uitspraak over de meest verkeersveilige oplossing. De tunnel is - volgens de SP - de meest verkeersveilige optie. Dat blijkt ook uit nader onderzoek van Bureau Kragten. De provincie heeft - zo blijkt uit de antwoorden aan de SP - in een ambtelijk overleg met de gemeente Horst aan de Maas wel aangegeven wat men maximaal vanuit de provincie wil bijdragen om prijsstijgingen in de bouwsector en een lagere dan verwachte rijksbijdrage op te vangen. Daarbij gaat het om een extra bijdrage tot maximaal € 2,45 miljoen voor een veilige oplossing met gelijkvloerse oversteek voor fietsers en voetgangers en tot maximaal € 3,1 miljoen voor een oplossing die voorziet in een fietstunnel. Daarmee resteert een tekort van € 1.36 miljoen. Dat vraagt volgens GS om een aanvullende gemeentelijke financiering, waarover de gemeente Horst aan de Maas nog dient te besluiten, aldus GS.

De gemeenteraad heeft signalen ontvangen dat B&W van Horst aan de Maas bereid zou zijn de portemonnee te trekken voor de helft van het bedrag dat ze tekort komt, dus zo'n 6 ton, onder de voorwaarde dat de Provincie dit ook zal doen. Naast de SP staat het CDA ook voor de veiligste oplossing, de fietstunnel! En ook andere partijen in de gemeenteraad van Horst aan de Maas lijken voor deze oplossing te kiezen. De provincie is nu dus aan zet.

Het blijft afwachten wat uiteindelijk het resultaat zal zijn van het overleg tussen de gemeente Horst aan de Maas en de provincie. De SP in Provinciale Staten en in de gemeenteraad van Horst aan de Maas zullen er alles aan doen om de bestuurders te overtuigen dat ze die bijdrage voor een veilige oplossing in de vorm van een fietstunnel verstrekken.

Zie ook: Verkeer

Poster-soap

SP SP CDA PvdA Horst aan de Maas 11-03-2018 06:27

Donderdag kondigde comité ’t  zwembad mót bliêve aan dat zij een postercampagne ging houden waarin duidelijk gemaakt werd wie vóór het behoud van zwembad De Berkel zijn, zoals bijvoorbeeld de SP, en wie voor een nieuw maar sober wedstrijdbad zijn in de Kasteelse Bossen, zoals bijvoorbeeld CDA en PvdA.

Vrijdag gingen de plakploegen van het comité op pad. Probleem was dat enkele partijen (m.n. CDA en PvdA) dachten dat de verkiezingsborden er speciaal voor hen staan. Naast een grote poster plakten deze partijen de borden vol met posters van lokale kandidaten. Dat betekende dat de posters van het comité in een aantal gevallen over één van de posters van die partijen terecht kwamen.

https://horstaandemaas.sp.nl/nieuws/2018/03/poster-soap
Foto: Comité 't zwembad mót bliêve / Comité 't zwembad mót bliêve

Kennelijk schoot dat in het verkeerde keelgat van met name het CDA. De partij ging alle verkiezingsborden af en trok de posters van het comité van de borden. En plakte daar de poster van het CDA voor in de plaats. Eén van de CDA-kandidaten werd op heterdaad betrapt bij zijn destructieve actie. Daar op aangesproken stelde hij dat de borden exclusief bedoeld zouden zijn voor “politieke partijen”.  Daar kennelijk in het bijzonder  het CDA mee bedoelend.

De situatie lijkt op vorige verkiezingen. Vereniging Behoud de Parel had langs de A73 een groot spandoek geplaatst met de tekst “Gezondheid Eerst!”. Daarmee doelde de vereniging op de plannen voor een giga varkens- en kippenstal in Grubbenvorst. Onder leiding van CDA-burgemeester Van Rooij werd de vereniging juridisch gedwongen het spandoek te verwijderen. Het spandoek zou het verkeer afleiden en daarmee gevaarlijk zijn. Dat het spandoek – vanwege het thema – tegen het zere been van het CDA (dat vóór de gigastallen is) was, werd er niet bij gezegd. Dat de officieel aangevoerde reden voor verwijdering nep was, bleek uiteindelijk toen het CDA bij de verkiezingen pontificaal een grote poster van één vaan haar kandidaten langs de A73 plaatste.

Kennelijk redeneert het CDA in Horst aan de Maas vanuit het principe “alle dieren zijn gelijk, maar wij zijn iets gelijker dan de andere dieren” (naar Animal Farm).

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.