Nieuws van politieke partijen in Leeuwarden inzichtelijk

5 documenten

Aan de slag met een autoluwe binnenstad | Leeuwarden

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie D66 PvdA Partij voor de Dieren Leeuwarden 11-09-2020 00:00

In de anderhalvemetersamenleving is het gebruik van de openbare ruimte wezenlijk veranderd.  Aan de ene kant zijn er minder autobewegingen en wordt het openbaar vervoer minder gebruikt. Aan de andere kant hebben de toenemende aantallen voetgangers en fietsers meer ruimte nodig om veilig afstand te houden. Dit speelt met name in de binnenstad van Leeuwarden, waar de publieke ruimte schaars is. Wat PAL GroenLinks betreft is nu dan ook het uitgelezen moment om extra stappen te zetten om de binnenstad van Leeuwarden versneld autoluw te maken.

 

Een autoluwe stad is een gezonde en aantrekkelijke stad

Steeds meer steden kiezen voor een autoluwe binnenstad en dat is ook helemaal niet gek, want eigenlijk zijn er vooral voordelen aan verbonden. Minder autoverkeer draagt bij aan de volksgezondheid. De leefomgeving is prettiger, groener en schoner door minder uitstoot van uitlaatgassen en fijnstof. Sowieso is het gezonder om de auto te laten staan en de fiets of benenwagen te nemen waar mogelijk. Daarnaast bevordert een autoluwe binnenstad ook de verkeersveiligheid: er zijn nou eenmaal minder verkeersongelukken als er minder auto’s rijden.

Een autoluwe binnenstad houdt meer publieke ruimte over voor terrassen, wandelaars en openbaar groen. Dit heeft ook positieve gevolgen voor winkeliers en horeca. Twee jaar geleden werd onder andere de Gran Vía - de grootste winkelstraat van Madrid - autoluw gemaakt tijdens de decembermaand en dat leidde tot een omzetstijging van maar liefst 9.5%.

 

Nieuwe manier van kijken door corona

Door de coronacrisis wordt anders naar de inrichting van de publieke ruimte gekeken. Grote Europese steden als Berlijn, Brussel, Parijs en Milaan kozen er enkele maanden geleden al voor om de rode loper uit te rollen voor fietsers en voetgangers. Zo werden stadscentra omgetoverd tot woonerven, zijn stille autowegen in gebruik genomen als (tijdelijke) fietspaden en zijn er plannen aangekondigd voor uitgebreide fietsnetwerken. Bestuurders van deze steden hebben al aangekondigd dat deze maatregelen om de steden fietsvriendelijker te maken niet weer onderaan de stapel belanden als de coronacrisis voorbij is.

Ook op nationaal niveau zijn er de nodige ontwikkelingen. Onder andere de gemeenteraden van Amersfoort, Amsterdam en Haarlem hebben al stappen gezet richting een autoluwe binnenstad en een groot deel van de binnenstad van Delft en Groningen is al geruime tijd autoluw. Partij voor de Dieren en PAL GroenLinks stelden voor de zomer al schriftelijke vragen over de maatregelen die het college treft om de publieke ruimte in Leeuwarden beter te verdelen tussen voetgangers, fietsers en auto’s.

 

Eerste stappen in Leeuwarden

Ook in de gemeente Leeuwarden zijn de eerste stappen richting een autoluwe binnenstad al gezet. Eerder dit jaar stemde een meerderheid van de Leeuwarder gemeenteraad in met een motie van PAL GroenLinks, D66, PvdA en de Christenunie om de binnenstad voor 2035 zo autoluw mogelijk te maken. Er wordt inmiddels hard gewerkt om het Gouverneursplein, Hofplein, Raadhuisplein en de Eewal en Wortelhaven autoluw te maken en er zijn ook al plannen in de maak voor de Korfmakersstraat.

 

Meer kansen

Wat PAL GroenLinks betreft zijn er nog wel meer mogelijkheden om de stad autoluwer en aantrekkelijker in te richten. Wat te denken van de Voorstreek, de Kelders, de Tuinen, de Tweebaksmarkt en het Ruiterskwartier? Op veel van deze straten is doorgaand autoverkeer nog steeds mogelijk. Wij zouden liever zien dat er geen sluiproutes meer mogelijk zijn, dat er alleen auto’s worden toegelaten voor mensen die in de binnenstad wonen en dat het aantal parkeerplaatsen wordt teruggedrongen ten bate van ruimte voor voetgangers, terrassen en openbaar groen.

CDA blij met autoluwe straten in binnenstad

CDA CDA Leeuwarden 16-06-2020 09:03

Het college van Leeuwarden is voornemens om onder andere de Eewal en het Gouverneursplein autovrij te maken. Het CDA juicht dit toe. De leefbaarheid in dit gebied zal toenemen. Veel bewoner zien de, soms hard, rijdende auto’s in hun straat als een grote ergernis. Ook auto’s die rondjes rijden op het Gouverneursplein om naar de daar gevestigde coffeeshop te gaan zal voorkomen worden. De bestaande horeca en detailhandel zal ook meer uitstraling krijgen als er niet meer overal auto’s geparkeerd staan en rondrijden. Voor het CDA is het wel van groot belang dat de bevoorrading van de ondernemers wel goed geborgd is en dat bewoners hun huizen nog wel met de auto kunnen bereiken.De stad blijft goed bereikbaar door de vele parkeermogelijkheden aan de rand van deze hoek van het centrum. Daarom is het CDA van mening dat zowel de gezelligheid, de veiligheid als de leefbaarheid met dit plan gebaat is.

Motie: Tienskip (aangenomen)

D66 D66 Leeuwarden 16-04-2019 15:32

Motie Tienskip

In de veiligheidsagenda staat dat het lastig is om te werken aan de afname van het onveiligheidsgevoel. Je wilt dat inwoners zich veilig voelen in hun dorp of wijk, in hun huis, maar ook op de fiets. Een aantal jaar terug hebben we een pittige discussie gehad in deze raad toen het ging over het verwijderen van openbare verlichting. Een discussie die we niet volledig over willen doen. Maar soms kom je er achter dat als verlichting eenmaal verwijderd is dat dat er voor zorgt dat fietsers zich onveiliger voelen. En dat kan niet de bedoeling zijn.

Vorige maand hebben we geluisterd naar de presentatie van het succesvolle project Tienskip. 700 studenten hebben zich gebogen over problemen en knelpunten binnen onze gemeente. Bijna 10% van de deelnemers gaf aan iets te willen doen aan het ontbreken van de verlichting op een aantal veelgebruikte fietspaden in het buitengebied, oa bij Hempens-Teerns en op de route Stiens-Leeuwarden.

Omdat D66 het belangrijk vindt dat we niet alleen maar luisteren naar de jongeren, maar ook wat met die informatie doen, dienen we vanavond een motie in. We verzoeken het college om, samen met Tienskip, te onderzoeken welke fietsroutes in het buitengebied onvoldoende verlicht zijn. Hiervoor een plan van aanpak op te stellen en dit voor 1 oktober 2019 aan de raad voor te leggen. Bij de uitvoering van het plan gebruik te maken van zogenaamde ‘slimme’ verlichting.

De motie werd met algemene stemmen aangenomen.

Motie Verlichte Fietspaden

The post Motie: Tienskip (aangenomen) appeared first on D66 Leeuwarden .

Binnenkort stemmen? Ja, op 20 maart ...

ChristenUnie ChristenUnie Leeuwarden 15-02-2019 20:05

Binnenkort stemmen? Ja, op 20 maart gaan de stembussen weer open. Tienskip en Suksawat vragen zich af hoe er gedacht wordt over de Friese taal. Kijken dus!

Jongeren betrekken bij de politiek | Leeuwarden

GroenLinks GroenLinks Leeuwarden 27-09-2018 00:00

Politiek saai? Daar wil Tienskip verandering in brengen. Deze organisatie; jongeren willen jongeren betrekken bij politiek, werkt in Leeuwarden aan de hand van projectdagen op middelbare scholen. Op een laagdrempelige manier maken de leerlingen kennis met de gemeentepolitiek. Tijdens die projectdagen worden de leerlingen uit hun klaslokaal gehaald en in de maatschappij gezet.

In het schooljaar 2018/2019 is de missie van Tienskip helder: het betrekken van 1000 jongeren op middelbare scholen over heel Leeuwarden. Op 7 september was de eerste projectdag waaraan 120 leerlingen van scholengemeenschap Piter Jelles Impulse meededen.

Plannen maken en consensus PAL GroenLinks Raadslid Andries Bergsma werd op die dag als ‘expert’ gekoppeld aan een groep leerlingen, die iets wilde gaan doen aan de verkeersveiligheid in de stad. Er werden ongeveer 20 groepen samengesteld en gekoppeld aan evenzoveel onderwerpen. De leerlingen leerden deze dag hoe je plannen bedenkt en hoe je vervolgens consensus moet zien te bereiken. Want de groepen kwamen met verschillende oplossingen voor hetzelfde probleem. De groep waar Andries aan gekoppeld was, had het thema fietsveiligheid.

Probleem De knelpunten, waarmee de groep aan de slag ging, waren het kruispunt bij Bakker Bart, de Mercuriusfontein en de oversteek bij het station. Voor het probleem bij Bakker Bart bedacht de groep om van de Wirdumerdijk een voetgangersgebied te maken. Zo haal je een verkeersstroom weg en wordt de kruising gevoelsveiliger. Bij de Mercuriusfontein wilden de leerlingen de ingang van parkeergarage Zaailand naar de Nieuweweg verplaatsen, zodat het autoverkeer niet meer over de rotonde langs de Beurs hoefde te rijden. Bij het station werd gekozen voor verkeerslichten om de verkeersstromen te regelen. Waarbij het belangrijk is dat bij de verkeerslichten aangegeven zou worden hoelang je moet wachten op groen licht.

Het was opvallend om te zien hoe gemotiveerd de leerlingen aan de slag gingen met de opdracht. Aan het einde van de ochtend deelden de groepen hun plannen met de andere groepen. Er komt nog een vervolg op deze ochtend waarbij de meest gewaardeerde plannen verder uitgewerkt zullen worden.

Andries is deze ochtend van één ding overtuigd geraakt: aan deze jongeren kun je de toekomst wel over laten!

www.Tienskip.frl tienskip.facebook.com

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.