Nieuws van politieke partijen in Leiderdorp inzichtelijk

26 documenten

Roep om zebrapad rond ‘dode hoek’ Vossiuslaan | Leiderdorp

GroenLinks GroenLinks Leiderdorp 06-09-2020 00:00

GroenLinks peilt meningen tijdens maandelijkse wijkactie

De meningen over het verdwenen zebrapad op de Vossiuslaan zijn verdeeld. Tijdens de wijkactie van GroenLinks zegt de ene Leiderdorper zaterdag dat het gemis meevalt, maar klaagt een andere steen en been over de verkeersveiligheid. ,,Genoeg munitie voor raadsvragen’’, zo vat ons gemeenteraadslid Jeannette Hofman-Züter de gepeilde meningen samen.

Zeker op een zaterdag in september loopt, fietst en rijdt het af en aan rond de brug die de Hans Vonkstraat verbindt met de Vossiuslaan. Jeannette en haar partijgenoten stellen voorbijgangers steeds dezelfde vraag: ‘mist u het zebrapad?’ De antwoorden variëren van ‘welk zebrapad?’ tot ‘als je nu een petitie voor een zebrapad opstelt, teken ik meteen’.

GroenLinks is blij met de spontane reacties. Daarmee kan de fractie aankomen in de gemeenteraad. ,,Wij verwoorden dan de zorgen van veel Leiderdorpers’’, stelt Jeannette. ,,Zij vinden de situatie onoverzichtelijk door het hoog opgroeiende groen hier. Er ontstaat als het ware een dode hoek. Daarnaast merken heel wat mensen op dat auto’s veel harder rijden dan de maximaal toegestane 30 kilometer per uur op dit deel van de Vossiuslaan. Dat maakt de situatie levensgevaarlijk, met name voor kwetsbare verkeersdeelnemers als kinderen, ouderen en ook gehandicapten die willen oversteken. De aanleg van een zebrapad kan deze plaats veiliger maken.’’

Gesterkt door de geluiden uit de wijk maakt GroenLinks van de nood een deugd. Gewapend met grijpers en vuilniszak ontdoen partijleden de struiken en stoepen van zwerfafval. De buurt moet niet alleen veiliger worden, maar ook schoner.

 

Aandacht voor verdwenen zebrapad Vossiuslaan | Leiderdorp

GroenLinks GroenLinks Leiderdorp 30-08-2020 00:00

GroenLinks pakt de draad van maandelijkse wijkacties weer op

Schoorvoetend organiseert GroenLinks Leiderdorp voor het eerst sinds de corona-uitbraak een wijkactie. Zaterdag 5 september staat het verdwenen zebrapad op de Vossiuslaan centraal, vlak bij de hoek naar de Heinsiuslaan. Vanaf 11.15 uur zijn onze raadsleden en partijvrijwilligers daar aanwezig om ideeën uit te wisselen en afval op te ruimen.

,,Wij willen niet wachten op ongelukken’’, zo motiveert Jeannette Hofman-Züter de keuze voor juist deze oversteekplaats. Anders dan het gemeentebestuur is ons ervaren gemeenteraadslid bang voor onveilige verkeerssituaties, ook al is de weg ingericht als 30 kilometerzone. In de omringende wijken wonen veel ouderen en kinderen, die in het verkeer per definitie kwetsbaar zijn.

Hoewel zebrapaden bij een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur niet verplicht zijn, pleit GroenLinks ervoor om van geval tot geval te bekijken of zo’n voorziening de veiligheid vergroot. Elders in Leiderdorp, in de buurt van scholen aan de Vronkenlaan en bij winkelcentrum Santhorst, is dat al het geval. ,,Ook de Vossiuslaan past volgens ons in dat rijtje”, aldus Jeannette. Zij rekent zaterdag op steunbetuigingen uit de omgeving, waarmee GroenLinks in de gemeenteraad aan de slag kan. ,,Daarnaast buigen wij ons ook graag over andere onderwerpen.’’

Wie een woonwijk wil voordragen voor een volgende wijkactie kan contact opnemen met fractie-assistent Tim Brouwer de Koning (e-mail tim.ank.bdk@ziggo.nl of telefoon 06-38030152).

 

 

 

 

Eén stem tekort voor lagere snelheid LRN | Leiderdorp

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie PvdA SGP VVD CDA Leiderdorp 21-04-2020 00:00

Pleidooi GroenLinks voor 50 km op Oude Spoorbaan vergeefs

Ondanks fel verzet van GroenLinks en andere oppositiepartijen wordt de Oude Spoorbaan een 70-kilometerweg. Dat was de uitkomst van de finale (digitale) gemeenteraadsvergadering over de Leidse Ring Noord (LRN). Een amendement van GroenLinks, PvdA en LPL om de maximumsnelheid tot 50 km/per uur te beperken kreeg één stem te weinig (10 tegen 11).

Argumenten speelden maandagavond nauwelijks een rol. Onze fractievoorzitter Bob Vastenhoud hamerde tevergeefs op de voordelen van een lagere snelheid: beter voor mens en natuur (minder lawaai, fijnstof, stikstof, CO2), de verkeersveiligheid en de doorstroming. ,,Daarnaast is het goed voor het uitzicht en de beleving van de inwoners’’, zegt Bob. ,,Zo vormt de weg de verbintenis tussen stad en platteland.’’

Daartegenover staat slechts een minieme tijdswinst (15 à 20 seconden) die automobilisten met 70 km/per uur kunnen behalen als zij over enkele jaren op de nieuwe vierbaans ringweg van en naar de rotonde bij de Schildwacht kunnen rijden. ,,Met name de grote hoeveelheid verkeerslichten op de andere routes maken de route via de Oude Spoorbaan en de N446 aantrekkelijk’’ volgens Bob. Burgemeester en wethouders, VVD, CDA en ChristenUnie/SGP waren al langer voorstander van die hogere maximumsnelheid, de nieuwe collegepartij D66 maakte maandagavond laat de draai. Angst voor de Leidse dreigementen – voorstander van de ringweg inclusief 70 km op de Oude Spoorbaan – weegt voor de Democraten zwaarder dan eerder geuite duurzaamheidsprincipes.

,,D66 laat zich afserveren door Leiden en levert zijn geloofwaardigheid in’’, zo betoogde Bob Vastenhoud. ,,Als Leiderdorp de rug recht houdt, moet Leiden wel met ons in gesprek. Zij laten het project niet klappen.’’ De Leidse dreiging om Leiderdorp miljoenensteun te onthouden als 50 km/per uur de maximumsnelheid betitelde Bob als bluf.

Na de ‘bedroevende stemming’ (Vastenhoud) ging de GroenLinks-fractie nog wel mee in een motie van D66 om de pijn voor omwonenden wat te verzachten. Er komen plaatselijk lagere geluidsschermen langs het tracé dan gepland en ook het asfalt wordt zo ‘stil’ mogelijk. Bob Vastenhoud: ,,GroenLinks is voorstander van de LRN als noodzakelijke ontsluiting van Leiden, maar niet tegen elke prijs. Nu echter de maximumsnelheid van 70 km/per uur vaststaat, denken we graag constructief mee over hoe de weg vervolgens op de best mogelijke manier tot stand komt.’’

Sluipverkeer Splinterlaan

CDA CDA Leiderdorp 25-02-2020 19:45

Sinds afgelopen zomer wordt het inrijverbod voor auto’s op de Splinterlaan met regelmaat overtreden. En vaak ook met de nodige snelheid, wat de verkeersveiligheid voor de mensen en kinderen die daar fietsen in gevaar brengt. Huibrecht Bos, CDA raadslid, heeft daarom vragen gesteld. In antwoord heeft het College aangegeven het stukje weg te gaan herinrichten. Lees hier de raadsvragen en het antwoord van het College. Lees hier het artikel op Unity.nu. Lees hier het artikel in het Leiderdorps Weekblad. Lees hier het artikel in het Leidsch Dagblad.

Sluipverkeer Splinterlaan

CDA CDA Leiderdorp 25-02-2020 19:45

Sinds afgelopen zomer wordt het inrijverbod voor auto’s op de Splinterlaan met regelmaat overtreden. En vaak ook met de nodige snelheid, wat de verkeersveiligheid voor de mensen en kinderen die daar fietsen in gevaar brengt. Huibrecht Bos, CDA raadslid, heeft daarom vragen gesteld. In antwoord heeft het College aangegeven het stukje weg te gaan herinrichten. Lees hier de raadsvragen en het antwoord van het College. Lees hier het artikel op Unity.nu. Lees hier het artikel in het Leiderdorps Weekblad. Lees hier het artikel in het Leidsch Dagblad.

Leidse Ring Noord - CDA Standpunt

CDA CDA GroenLinks D66 Leiderdorp 28-11-2019 20:44

Op maandag 18 november zou de Leiderdorpse Gemeenteraad het aangepaste kaderbesluit voor de Leidse Ringweg Noord bespreken. Zoals bekend, brak de LPL met de coalitie bij de start van de vergadering en zagen de wethouders zich gedwongen op te stappen. Het kaderbesluit kon daarom niet inhoudelijk worden behandeld. Waarom is 70 km p/u beter dan 50km p/u? CDA Leiderdorp heeft –samen met de VVD– gezocht naar een compromis. Een compromis in het belang van alle Leiderdorpers. Een compromis met geluidsmaatregelen, zicht op de polder en één die ervoor zorgt dat de weg snel wordt gerealiseerd. We hebben daarom een amendement ingediend dat garandeert dat geluidsschermen niet hoger worden dan 1,25m langs de Dijkwacht, waarmee zicht op de polder blijft behouden. Door middel van bijv. geluidsreducerend wegdek kan worden voldaan aan de wettelijke normen. Wij denken dat 70km p/u met geluidsmaatregelen en zicht op de polder een betere oplossing is dan een 50km-weg zonder geluidsmaatregelen. Bij een 50km-variant is de kans op geluidsoverlast immers zeer groot. Er wordt nu al veel te snel gereden op de weg en met de verdubbeling van de rijbanen zal de kans hierop niet afnemen. Daarnaast wil je de weg zo aantrekkelijk mogelijk houden, zodat het verkeer niet dwars door het dorp gaat. Waarom de ringweg? CDA Leiderdorp wil –net als de andere partijen– dat het verkeer zoveel mogelijk om ons dorp heen rijdt. De Leidse Ringweg Noord is dus een goede zaak voor Leiderdorp. Het verkeer gaat anders via de Engelendaal dwars door ons dorp. De weg moet snel worden gerealiseerd. Leiden zet Leiderdorp onder druk om de overeenkomst met 70km p/u in stand te houden. Het was oorspronkelijk immers 80km p/u. Deze Leidse druk helpt niet, maar het is wel zo dat Leiden de weg grotendeels betaalt (28mio), want de bijdrage van Leiderdorp is slechts 3,5mio. We zullen dus een compromis moeten vinden wat ook in de Leidse gemeenteraad kan worden aangenomen. Wat is het tracé door Leiderdorp? Het kaderbesluit valt voor Leiderdorp in twee delen uiteen: (1) Kruising Engelendaal/Oude Spoorbaan Diverse verbeteringen bij deze kruising, o.a. een fietstunnel onder de Engelendaal, een breder fietspad en geluidsschermen voor de Driegatenbrug en Buitenhof. (2) Oude Spoorbaan tot rotonde N445/N446 Verbreding van de weg tot 2x2 rijstroken en snellere rotondes. De voorgestelde snelheid is 70km. Geen vertraging voor Driegatenbrug CDA Leiderdorp hecht grote waarde aan de snelle realisatie van de Leiderdorpse delen van de Leidse Ring Noord. Waarbij de aanpak van de aansluiting Engelendaal, met een betere aansluiting voor langzaam verkeer en geluidsbescherming voor de woningen bij de Driegatenbrug een hele hoge prioriteit hebben. Met succes heeft het CDA in de informatieavonden gepleit dat de realisatie in Leiderdorp niet het sluitstuk van het project Leidse Ring Noord zou worden. De Engelendaal staat nu zelfs voorop in de volgorde van realisatie. Wij willen niet dat dit vertraging gaat oplopen. Dat is niet in het belang van de bewoners aan de Driegatenbrug en langs de Engelendaal. Wat is belangrijk bij de Oude Spoorbaan? De meeste aandacht is uitgegaan naar de inspanning aan de Oude Spoorbaan. Waar moet de Leidse Ringweg Noord aan voldoen? · Goede doorstroming Het moet voor automobilisten aantrekkelijk zijn om voor de Leidse Ring Noord te kiezen. In ieder geval aantrekkelijker dan een route via de Engelendaal. Daarom is het van belang dat de weg sneller is en ook voorspelbaar qua tijdsduur. Automobilisten moeten zonder na te denken voor de ringweg kiezen. · Geluidsbescherming Het is van belang voor de inwoners langs de route dat er geluidsmaatregelen worden genomen. Dit kan met stil asfalt, geluidsschermen enzovoort. Als dat niet voldoende is, kunnen er ook maatregelen op maat bij de woningen worden geregeld. · Zicht op de polder Leiderdorp kent de slogan ‘Kloppend hart tussen land en stad’. We willen graag zo goed mogelijk zicht houden op de polder. In de pers en commentaren lijkt de discussie nu alleen te gaan over 50 of 70km. Bij CDA Leiderdorp gaat het erom wat nodig is om Leiderdorp te beschermen tegen meer verkeer. Wij verwachten dat de Leidse Ring Noord vanaf de Zijlbrug niet alleen betekent twee rijbanen erbij, maar eindelijk ook goede geluidsbescherming voor de bewoners rond de Driegatenbrug en dat de geluidsbescherming voor de Dijkwacht de weg en de koplampen van de auto’s uit het zicht houdt, maar tevens bijdraagt aan zicht op de polder voor bewoners, fietsers en wandelaars. En daarbij verwachten wij dat de projectgroep en ons college volledig verantwoordelijkheid nemen en dat waar nodig zelfs aanpassingen en geluidsisolatie in en aan woningen worden gerealiseerd. Samenvattend Het CDA was tegen het oorspronkelijke plan waar werd gesproken over 2m hoge schermen. Wij willen maximaal 1,25m hoge geluidsschermen langs de Dijkwacht tot het ovaal. Hierdoor garandeer je zicht op de polder. De geluidsdeskundigen hebben aangegeven dat er oplossingen mogelijk zijn om de bewoners voldoende geluidsbescherming te geven bij 1,25m. Als de wethouder dit kan garanderen, dan is de 70km p/u voor ons acceptabel en draagt dit bij aan de aantrekkelijkheid voor automobilisten om Leiderdorp heen te rijden. Dit is de inzet via ons amendement wat vraagt om maximaal 1,25m geluidsschermen langs de Dijkwacht. We denken ook dat we hier uiteindelijk ook een betere oplossing bieden dan een 50km weg. Bij deze snelheid zullen er immers geen geluidsschermen worden geplaatst en is de kans op geluidsoverlast door te snel rijdende automobilisten zeer waarschijnlijk. Hoe nu verder? Er zijn nu nieuwe coalitieonderhandelingen tussen LPL, D66, GroenLinks en PvdA. De verwachting is uitgesproken dat het nieuwe college midden december kan worden geïnstalleerd. Daarna zal de Leidse Ringweg Noord opnieuw op de agenda staan. We hopen en verwachten dat het nieuwe college zo slim is om al tijdens de onderhandelingen contact te zoeken met Leiden en indien nodig de Provincie. Alleen met goede regionale samenwerking is een oplossing mogelijk en kunnen in ieder geval de (geluids)verbeteringen aan de kruising Engelendaal/Driegatenbrug snel worden gerealiseerd.

Meer oog voor de fietser en voetganger in Leiderdorp!

ChristenUnie ChristenUnie SGP Leiderdorp 15-11-2019 14:15

https://leiderdorp.christenunie.nl/k/n43028/news/view/1276290/1122616/Evaluatie verkeersplan.JPG

In het Forum van maandagavond 13 mei heeft de ChristenUnie-SGP tijdens de evaluatie van verkeers- en vervoersbeleid het volgende huiswerk aan het college meegegeven:

De evaluatie heeft laten zien dat de fietser er de laatste jaren bekaaid is afgekomen in Leiderdorp. Ondanks een aparte fietsnota in 2015 is er weinig gebeurd in Leiderdorp. Hierover hebben wij vragen gesteld aan het college en de antwoorden bevestigen dit beeld. Daarom moet het nieuwe mobiliteitsbeleid over een andere boeg met meer oog en voorzieningen voor de fietser. Mede door de ontwikkeling van de elektrische fiets is de fiets steeds meer een alternatief voor de auto en komt Leiderdorp meer en meer op fietsafstand van de andere steden in de Randstad te liggen.   Het voetgangersveiligheid moet worden verbeterd in Leiderdorp. De wegen lijken nu vooral ingericht te zijn voor auto’s maar de veiligheid op oversteekplaatsen voor voetgangers moet beter. Berucht voorbeeld is de Valk Boumaweg tussen Persant Snoepweg en Laan van Ouderenzorg. Hier wordt, mede door de inrichting, te hard gereden en dat resulteert in ongelukken. Onze boodschap is door de bril van de voetganger naar deze weg en andere wegen te kijken in Leiderdorp. Recente verkeerscijfers laten zien dat ondanks het verkeersmantra “verkeer buitenom” de verkeersintensiteit op het Engelendaal gaat toe nemen in toekomst. De toename is onafhankelijk van snelheid op de toekomstige Leidse Ring Noord en daarmee dus bijna een zekerheid. Onze fractie ziet graag terug in het nieuwe mobiliteitsbeleid hoe het college denkt om te gaan met deze toekomstige ontwikkeling.

Zie hieronder onze volledige bijdrage.

Algemene beschouwingen

CDA CDA Leiderdorp 08-11-2019 18:56

Op vrijdagmiddag 8 november was de begrotingsraad. Traditioneel spreken de fractievoorzitters van de partijen aan het begin hun algemene beschouwing uit. Mirjam van der Stelt - CDA fractievoorzitter - sprak deze uit namens het CDA. Zij vroeg aandacht voor drie thema's uit de begroting, namelijk duurzaamheid, verkeer en sociaal domein. Klik hier om de volledige tekst te lezen.

‘50 is snel genoeg op Oude Spoorbaan’ | Leiderdorp

GroenLinks GroenLinks VVD Leiderdorp 01-10-2019 00:00

GroenLinks maant wethouder tot handhaving

Met zijn pleidooi voor een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur krijgt Bob Vastenhoud met herhaaldelijk applaus duidelijk bijval van de volle publieke tribune. Tijdens het politiek forum van 30 september zijn omwonenden van de Oude Spoorbaan het roerend eens met onze fractievoorzitter. ,,We moeten dit complexe vraagstuk terugbrengen tot de kern’’, zegt Bob onomwonden. ,,Met 50 kilometer per uur worden alle doelstellingen behaald en kunnen de omwonenden goed leven. We moeten dan wel inzetten op goede handhaving.’’

 

Volgens wethouder Willem Joosten (VVD) is dat te kort door de bocht. Als één van de weinigen in de raadzaal houdt hij bij de bespreking van het kaderbesluit Leidse Ring Noord star vast aan 70 kilometer per uur als maximumsnelheid op dat deel van de ringweg. Hoop op handhaving heeft de hoeder van de wet op voorhand opgegeven. Bovendien nodigt de beoogde vierbaansweg volgens Joosten uit om harder te rijden dan 50.

Mocht de wil van Joosten wet worden, dan zitten de omwonenden tevens opgezadeld met metershoge geluidsschermen. Dat willen zij absoluut niet, omdat zij hun vrije uitzicht op de Boterhuispolder dan kwijtraken. En het is ook niet nodig, betoogt niet alleen Bob Vastenhoud maar ook collega-raadsleden van vrijwel alle partijen. Zij buitelen over elkaar heen met voorbeelden van wegen waar handhaving van de maximumsnelheid wel werkt. ,,Op de Churchilllaan in Leiden en de Ring Amsterdam’’, weet Bob, ,,nodigt de weg uit tot harder rijden, maar wordt met effectieve handhaving de beoogde verkeerssituatie bewaakt. Moeten wij maar accepteren dat dat in Leiderdorp niet gebeurt? Stap dan naar het Openbaar Ministerie’’, zo raadt hij de wethouder aan.

Net als de woordvoerders van de omwonenden van de Oude Spoorbaan is onze GroenLinks-voorman creatief genoeg om ook zonder flitspalen en politiecontroles automobilisten af te remmen, zoals ogenschijnlijke versmallingen en suggestiestroken. Het is alleen de vraag of wethouder Joosten het gesprek hierover wil aangaan en of alle gemeenteraadsfracties de rug rechten en voor 50 kilometer per uur blijven pleiten. Dat is niet alleen beter voor hun uitzicht, besluit de woordvoerder van de omwonenden, maar ook voor de veiligheid en het milieu. Bovendien is het tijdverlies voor automobilisten ten opzichte van een hogere maximumsnelheid te verwaarlozen.

Zie ook onze standpunten met betrekking tot het versterken en in stand houden van een groene en prettige leefomgeving.

Leidse Ringweg Noord in Politiek Forum

CDA CDA Leiderdorp 30-09-2019 18:26

In het politiek forum van 30 september j.l. is het kaderbesluit Leidse Ringweg Noord besproken. Met name het tracédeel Oude Spoorbaan leidde tot veel discussie in het politiek forum. In eerdere gepresenteerde varianten was sprake bij de kruising Schildwacht van een tunnel en later van een variant met verkeerslichten. Nu wordt in het kaderbesluit voorgesteld om de bestaande rotonde te handhaven en de weg te veranderen in een 2x2-baans 70km weg. Het CDA is voor een ringweg, die wegverkeer om Leiderdorp zal leiden. Ook zijn we blij met de verbeterde fietsroutes, o.a. het fietspad vanuit Oude Ade met veilige oversteek over de Oude Spoorbaan. Wel hebben we vragen gesteld bij de overgang over de Zijlbrug gezien de huidige drukte op dit stuk. Voor de Oude Spoorbaan wordt een 2x2 70km weg voorgesteld. Het CDA ziet, samen met een aantal andere partijen, geen voordeel in het verhogen van de huidige snelheid van 50km naar 70km. Met 70km is het gevolg dat geluidswering tot 2 meter hoog vereist is op het oostelijk gedeelte (richting rotonde N445/N446). Het CDA vraagt zich daarom af of we de beste variant nu op tafel hebben. Een variant die vaker wordt genoemd is de 'Dronten Passage'. In deze variant wordt een snelle weg naast de bestaande lokale Oude Spoorbaan gelegd. Deze snelle weg is te benaderen vanaf rotonde N445/N446 en vanuit Leiden is de aanluisting bij kruising Engelendaal of kruising IJsselmeeerlaan/Sumatrastraat. Het voordeel van deze variant is dat de snelle weg verder van de huizen ligt, eenvoudiger verdiept is aan te leggen en meer doorstroming geeft voor het verkeer richting de A4. In onze technische vragen is dit voorstel verder toegelicht (vraag 5). De wethouder gaf aan vast te willen houden aan het huidig voorstel en wenste niet mee te gaan met de CDA suggestie. In het politiek forum van 4 november wordt het debat vervolgd.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.