Nieuws van politieke partijen in Medemblik inzichtelijk

8 documenten

Rick Mensink (HvM) pleit voor verhoogde verkeersveiligheid bij de kruising Markerwaardweg en fietspad Oosteinde Opperdoes.

Hart voor Medemblik Hart voor Medemblik Medemblik 21-10-2023 14:16

Opperdoes – De inwoners van Opperdoes en Medemblik zijn er vast wel bekend mee: de inmiddels beruchte kruising tussen de Markerwaardweg en het fietspad Oosteinde Opperdoes, vaak ook aangeduid als het Opperdoezerpad of Medemblikkerpad. Voor velen die deze route regelmatig nemen, is het een welbekend knelpunt in het verkeer.

Het was dan ook schrikken toen het nieuws ons bereikte dat een fietsbezorger afgelopen woensdag gewond raakte na een aanrijding met een auto op deze specifieke kruising. Dit tragische incident werpt een schaduw op de toch al groeiende zorgen over de veiligheid van deze locatie.

Raadslid Rick Mensink van de fractie Hart voor Medemblik heeft daarom vragen gesteld aan het college omtrent deze verontrustende situatie. Rick Mensink: “Deze kruising staat al jaren bekend als onveilig. Het is absoluut noodzakelijk dat er op korte termijn maatregelen worden getroffen om herhaling van zulke tragische incidenten te voorkomen.”

Het is waar dat er al plannen op tafel liggen om de verkeerssituatie te verbeteren. De parallelweg van de Markerwaardweg zal, volgens deze plannen, doorgetrokken worden tot aan de N239, waardoor de fietsoversteekplaats naar verwachting veiliger wordt door de aanleg van een middeneiland. Maar, zoals Rick Mensink terecht opmerkt, zal de realisatie van deze plannen nog minstens vier jaar duren. En wat gebeurt er in de tussentijd?

In de raadsvragen stelt Mensink een tweetal opties voor om de veiligheid op korte termijn te verbeteren:

Het ophogen van het fietspad aan beide zijden van de Markerwaardweg, zodat het overzichtelijker wordt voor zowel fietsers als automobilisten.

Het plaatsen van extra waarschuwingsborden om zowel fietsers als automobilisten te waarschuwen voor de gevaarlijke kruising.

“Elk ongeluk is er één te veel,” benadrukt Rick Mensink. “We moeten nu actie ondernemen en niet wachten op grootschalige infrastructurele veranderingen. De veiligheid van onze inwoners moet altijd vooropstaan.”

Het is nu aan het college om te reageren op de vragen en voorstellen van het raadslid.

Winkelhart Zwaagdijk

CDA CDA Medemblik 21-03-2020 12:13

Onze fractievoorzitter Ed Meester is blij dat er wat gaat gebeuren aan de verkeersveiligheid in Zwaagdijk-Oost. “Dat dit jaren heeft moeten duren heeft niet aan de gemeente gelegen. Daar is de heer Entius zelf debet aan. Hij is een winkelcentrum begonnen en wil de gemeenschap laten betalen voor een veilige verkeerssituatie. Zijn wens is om verder uit te breiden door parkeerplaatsen te realiseren op het veld naast Winkelhart Zwaagdijk. De huidige parkeerruimte kan dan gebruikt worden voor detailhandel. Wat het CDA betreft komt er echter geen vierkante meter detailhandel bij. Ondernemers in de nabije omgeving hebben hun klandizie zien wegtrekken. Dus wat het CDA betreft is het maximum winkeloppervlak bereikt; tot hier en niet verder.” De intentieovereenkomst over een verkeersplan is op 19 maart getekend. De handtekeningen van de heer Entius en burgemeester Streng zijn gezet. Er kunnen nu stappen worden gezet voor een veilige verkeerssituatie.

Winkelhart Zwaagdijk

CDA CDA Medemblik 21-03-2020 12:13

Onze fractievoorzitter Ed Meester is blij dat er wat gaat gebeuren aan de verkeersveiligheid in Zwaagdijk-Oost. “Dat dit jaren heeft moeten duren heeft niet aan de gemeente gelegen. Daar is de heer Entius zelf debet aan. Hij is een winkelcentrum begonnen en wil de gemeenschap laten betalen voor een veilige verkeerssituatie. Zijn wens is om verder uit te breiden door parkeerplaatsen te realiseren op het veld naast Winkelhart Zwaagdijk. De huidige parkeerruimte kan dan gebruikt worden voor detailhandel. Wat het CDA betreft komt er echter geen vierkante meter detailhandel bij. Ondernemers in de nabije omgeving hebben hun klandizie zien wegtrekken. Dus wat het CDA betreft is het maximum winkeloppervlak bereikt; tot hier en niet verder.” De intentieovereenkomst over een verkeersplan is op 19 maart getekend. De handtekeningen van de heer Entius en burgemeester Streng zijn gezet. Er kunnen nu stappen worden gezet voor een veilige verkeerssituatie.

Zwemkom Vooroever Koopmanspolder ...

BAMM BAMM Medemblik 12-02-2019 21:12

Ter infoGemeente MedemblikDe rotonde ...

BAMM BAMM Medemblik 19-10-2018 10:55

Ter info

Tjeu Berlijn - ...

VVD VVD Medemblik 09-03-2018 00:21

VVD tegen betaald parkeren en schrappen parkeerplaatsen in Medemblik

VVD VVD Medemblik 18-01-2018 09:09

https://medemblik.vvd.nl/nieuws/26679/vvd-tegen-betaald-parkeren-en-schrappen-parkeerplaatsen-in-medemblik

Alle opties openhouden

De VVD staat achter een onderzoek naar de mogelijkheid van een ondergrondse parkeergarage bij het huidige parkeerterrein aan de Oude Haven. Het onderzoeken van de locatie-Pekelharinghaven zou ook nog een kans moeten krijgen. Maar wij willen dat er tegelijkertijd wordt uitgezocht wat het zou kosten om het plan Medemblik Aan Zee (MAZ) niet door te laten gaan, want hoeveel draagvlak is er nog? Om een goede keuze te maken heb je immers alle informatie nodig. De VVD en Gemeentebelangen gaan inititiatief nemen om deze opties ook te laten onderzoeken. Dat is conclusie na de bewonersavonden en de commissievergaderingen van 18 januari.

Hoog tijd voor een goede oplossing
Vooral voor de Oosthoekbewoners is het noodzakelijk dat zij hun auto gewoon kwijt kunnen. Maar zeker ook op andere plekken in de binnenstad is de parkeerdruk hoog, zie bijv. het Westereiland. Voor de winkeliers is het belangrijk dat er geen betaald parkeren wordt ingevoerd en dat er geen parkeerplaatsen op de Nieuwstraat geschrapt worden. In het parkeerrapport staan dit als mogelijke opties genoemd, maar de VVD wil dat op voorhand uitsluiten. In de raadsvergadering van 1 februari a.s. zullen we hiervoor voorstellen indienen. Maatregelen om auto’s te weren leidt tot uitholling van het lokale winkel- en horecabestand, net zoals in Enkhuizen is gebeurd.
Namens de VVD-fractie,
Mark Raat

VVD kritisch over schrappen ontsluitingswegen bij woningbouwplannen Midwoud

VVD VVD Medemblik 12-11-2017 02:25

De VVD Medemblik is ontstemd over het schrappen van twee verkeersontsluitingen bij de woningbouwplannen in het verlengde van de Weder te Midwoud (achter de straten Paulusland en Osseweid) . De fractie gaat vragen stellen aan de wethouder, waarbij de hamvraag luidt waarom er wordt afgeweken van het voorontwerpbestemmingsplan. VVD-fractielid Matthijs de Vries: “In het originele plan zouden er voor de ca. 90 woningen drie ontsluitingen komen, waaronder via de Weder, maar dat is nu beperkt tot slechts één aan de Zuid. Dit leidt tot grote verkeersdrukte en dus zeer onveilige situaties. Mede omdat daar scooters, fietsers en ruiters op uitkomen die vanaf fietspad de Leijen via de Punt en de Zuid over de verbinding met de Tripkouw zullen rijden.” Inmiddels zijn omwonenden en aanwonenden een handtekeningenactie gestart en diverse mensen officieel een zienswijze ingediend tegen het bestemmingsplan bij de gemeente. De Vries roept betrokkenen op zoveel als mogelijk hun zienswijze in te dienen, zodat een krachtig signaal richting de gemeente afgegeven wordt. “Als je een prettige en veilige buurt wil creëren zijn goede ontsluitingen noodzakelijk. De VVD gaat zich hiervoor inzetten, want uiteindelijk is de gemeenteraad aan zet om het definitieve besluit te nemen. We zullen ook aangeven dat de nieuwe plannen zullen leiden tot extra verkeershinder in het lintdorp Midwoud, want automobilisten zullen niet vaak meer de weg richting Hoorn vinden via de Broerdijk.” aldus De Vries. De VVD Medemblik houdt u op de hoogte van het vervolg.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.