Nieuws van politieke partijen in Noord-Holland inzichtelijk

43 documenten

Erfenis N23-werk: oplossing problemen ‘in de wacht’

SP SP Noord-Holland 12-10-2021 10:44

De realisatie van de N23 (nu: N194 en N307) heeft in de regio West-Friesland nieuwe problemen veroorzaakt. Landbouwverkeer door de dorpen, meer geluidsoverlast, onveilige (fiets)verbindingen, schade aan de natuur – volgens GS en een meerderheid van de Staten hoeven de gemeenten in de regio niet te rekenen op een spoedige oplossing.

In de Statenvergadering van maandag 11 oktober jl. pleitte de SP-fractie, bij monde van Wim Hoogervorst, voor extra aandacht voor de verkeers- en leefbaarheidsproblemen in de kernen langs de nieuwe provinciale weg. “Waar in de eindverantwoording, maar ook in de pers, eerst nog werd geschermd met een overschot van ruim 9 miljoen, ziet men het nu anders” zegt Hoogervorst. “De coalitie spreekt, op aanjagen van GS, nu ineens van 'een minder groot tekort', maar dat maakt de ontstane kwesties niet minder erg”.

Hoogervorst vindt dat nieuwe knelpunten, op welk vlak dan ook, die ontstaan als je als provincie ergens een groot project uitvoert, met enige voorrang moeten worden opgelost. “Als jij je schutting vervangt, en er breken een aantal tegels in de tuin van de buren, dan ga je dit snel oplossen. Dat lijkt ons een logische gang van zaken. We vroegen aan GS vooral een nauwkeurige inventarisatie van nieuwe problemen, en om de resterende € 9,17 miljoen opzij te zetten voor de oplossing van deze problemen”, aldus het SP-statenlid. “Bovendien hebben de gemeenten gewoon hun deel meebetaald aan de weg, dan mag je toch enige coulance verwachten”.

Een meerderheid van Provinciale Staten zet de problemen liever in de wachtrij. “Gewoon achter aansluiten, zegt men eigenlijk. Gedeputeerde Olthof wil ‘natuurlijk’ met de gemeenten in gesprek en daarna gaat men kijken of een oplossing wenselijk is”, is de conclusie. “Daarna komen eventuele maatregelen gewoon op de lijst van infrastructurele projecten, het iMPI. Uiteraard zullen we hier goed bovenop blijven zitten”, aldus Hoogervorst.

Lees meer hierover op onze site, 28 september jl.: "Niet alleen maar lof over N23"

En op NH Nieuws, 11 oktober jl.: "Resterende miljoenen Westfrisiaweg niet per se terug naar West-Friesland"

Verkeersopstopping bedrijvenpark WFO – Zwaagdijk-Oost

SP SP Noord-Holland 08-04-2021 08:24

Bedrijvenpark WFO in Zwaagdijk WFO, bij Zwaagdijk-Oost in de gemeente Medemblik, wordt drukker en drukker. Met het gereedkomen van de N307 (Hoorn-Enkhuizen) is het voor bedrijven aantrekkelijker om zich te vestigen op dit bedrijventerrein – vanaf het terrein is er namelijk rechtstreeks toegang tot de A7 richting Amsterdam of Leeuwarden.

In ochtend- en avondspits, maar ook daarbuiten, staat het verkeer regelmatig muurvast op de rotonde die leidt naar de opritten van de nieuwe Westfrisiaweg. Hierdoor ontstaan soms gevaarlijke situaties. Onlangs moest een fietser na een aanrijding nog ernstig gewond naar een ziekenhuis in Hoorn worden afgevoerd.

“De bedrijven trekken bij de gemeente Medemblik, maar ook bij de provincie aan de bel”, zegt SP-statenlid Wim Hoogervorst. “Als je de doorstroming naar en bereikbaarheid van dit bedrijvenpark als argument gebruikt om de N307 aan te leggen, en je verandert niets aan de toe- en afvoer van het gebied, dan ben je verkeerd bezig. We vragen ons af of met deze ontwikkeling rekening is gehouden”.

Er zijn verschillende opties aangedragen om de problemen te lijf te gaan. Zo gaan er stemmen op om een turborotonde aan te leggen. Ook zou er een nieuwe ‘parallelweg’ langs de N307 richting Hoorn kunnen worden aangelegd. “Wij willen weten of hier tussen de partijen, waaronder de provincie Noord-Holland, overleg is. Welke oplossing ligt voor de hand?”, wil Hoogervorst weten. “Misschien kan de groei van WFO gestopt worden? Op de zandvlakte die ‘Zevenhuis’ heet is nog ruimte voor bedrijfsvestiging. En: wie gaat een mogelijke oplossing betalen?”

Hoogervorst heeft, namens de SP-fractie, schriftelijke vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten.

De vragen treft u hieroder in de bijlage aan (PDF)

Druk houden op provinciaal fietsbeleid

D66 D66 Noord-Holland 15-09-2020 13:17

Fiets-woordvoerder en –fanaat Marcel Steeman houdt de druk op beter provinciaal fietsbeleid hoog. Fietsveiligheid en fietsverbindingen staan hoog op de agenda, maar intentieverklaringen leiden nog niet overal meteen tot brede fietspaden en rood asfalt.  Weliswaar heeft het provinciaal fietsnetwerk in het regionaal mobiliteitsprogramma een plek gekregen, omdat de CO2-uitstoot van verkeer omlaag moet, maar het gaat D66 niet snel genoeg.

In de vergadering van de provinciale commissie mobiliteit & bereikbaarheid (MB) op 31 augustus kreeg D66 van alle kanten bijval bij vragen naar aanleiding van de uitvoeringsregeling subsidie regionaal fietsnetwerk 2020. D66 had deze regeling geagendeerd naar aanleiding van de onlangs vernieuwde, maar niet verbrede fietsroute langs de N246 en klachten over de doorfietsroute Haarlem-Amsterdam – vooral over de belabberde kwaliteit van de fietspaden in Halfweg.

Toekomstig fietsgebruik moet uitgangspunt zijn voor de inrichting van nieuwe snelfiets-, doorfiets- en andere fietsroutes. Een bredere rode (asfalt-)loper moet overal uitgerold worden. Fietspaden moeten goed onderhouden worden. De Provincie helpt gemeenten om doorfietsroutes te realiseren. Zo krijgen we meer mensen op de fiets, en met de nieuwe elektrische tweewielers ook over langere afstanden voor woon-werk-verkeer. Dat is gezond en duurzaam. Belangrijk is om die samenwerking met gemeenten nu echt te stimuleren, want anders wordt het geld niet uitgegeven.

Bij omleidingen door werkzaamheden maken we nog te vaak mee dat de fietsomleidingsroute langer is en langer duurt dan nodig. Vaak krijgt de doorstroming van de auto’s de prioriteit en worden de fietsers weggejaagd. Dat willen we niet meer.

Er gebeurt ondertussen best veel, maar dat wordt niet altijd zichtbaar. D66 wil in de commissie over de resultaten van het fietsbeleid in het vervolg beter geïnformeerd worden met een integrale rapportage zoals bijvoorbeeld binnen de Vervoerregio gedaan wordt met de jaarlijkse voortgangsrapportage metropolitane fietsroutes.

Het college beloofde nadrukkelijk een kritische blik op fietsinfrastructuur en betrokkenheid van partijen zoals de Fietsersbond om tot betere resultaten te komen.

In de Provinciale Statenvergadering van 14 september kwam het probleem van veerponten in fietsroutes weer boven drijven: het in de vaart houden van het veerpont Ilpendam-Landsmeer over het Noord-Hollandskanaal lijkt moeilijk te worden. Een voorstel om hierin als Provincie met de gemeenten in gesprek te gaan werd unaniem aanvaard.

En Steeman was natuurlijk op de fiets naar de PS-vergadering in Egmond aan Zee gekomen!

Weer kansen voor lagere snelheid op de N246

SP SP Noord-Holland 06-09-2020 19:33

Doordat er veel stikstof op de natuurgebieden rond Zaanstad neerdaalt en omdat er heel veel woningbouwplannen zijn, moeten er maatregelen genomen worden om de stikstofuitstoot sterk te verkleinen. Dat kan op meerdere manieren. Eén van de maatregelen die zal zorgen voor minder stikstof is minder hard rijden met de auto.

Tekst: Anna de Groot

De SP weet al heel lang dat minder hard rijden ervoor zorgt dat er minder stikstof op de natuurgebieden (en de parken, gazonnetjes en tuintjes) neerdaalt. In 2005 dienden we een motie in om de snelheid op de provinciale weg N246 omlaag te brengen, in 2019 deden we dat nog een keer. Beide moties werden aangenomen, maar zowel in 2005 als in 2019 werd de snelheid op de N246 niet verlaagd. In 2020, na vele malen vragen om de motie uit te voeren, deelde de provincie mee dat het mogelijk was om de N246 tussen Westzaan en de A8 een 80 km weg te maken, maar de N246 tussen Wormerveer en de A8 niet. Een snelheidsverlaging op dat stukje weg zou, volgens de provincie, ongeloofwaardig zijn.

Op 4 juni 2020 stelden we maar weer eens actualiteitsvragen aan verkeerswethouder Gerard Slegers. Waarom geen 80 km/u op de N246 tussen Wormerveer en de A8? De antwoorden waren teleurstellend. Een snelheidsverlaging van 100 km/u naar 80 km/u was om verkeerstechnische redenen niet mogelijk en trajectcontrole niet gewenst. En dat terwijl het dringend noodzakelijk is om de grote uitstoot van stikstof een halt toe te roepen.

Maar er gloort licht aan de horizon. Wethouder Wessel Breunesse vraagt zich in een memo aan de gemeenteraad hardop af waarom de gewenste snelheidsverlaging niet zou kunnen. Hij schrijft: "Daarnaast verzoeken we om een heroverweging voor de N246, voor het gedeelte tussen de A8 en Wormerveer. Het onderzoek (van de provincie, AdG) stelt dat een snelheidsverlaging daar niet 'geloofwaardig' kan worden doorgevoerd. Een snelheidsverlaging op dit weggedeelte lijkt wel substantieel bij te dragen aan een verkleining van de stikstofdepositie. We vragen daarom om dit weggedeelte nogmaals te overwegen en te bezien welke maatregelen nodig zijn om hier wel geloofwaardig een snelheidsverlaging te realiseren."

Trajectcontrole lijkt ons een goed idee. De camera's en het bijbehorende computersysteem zullen door de bijbehorende boetes snel terugverdiend worden.

Lastige verkeerssituaties centrum Enkhuizen

SP SP Noord-Holland 01-09-2020 07:40

Sinds 1 juni jl. is in het oude stadscentrum van Enkhuizen meer ruimte voor de horeca. Zo zijn de terrassen tijdelijk vergroot en is ’t Landje van Top bij mooi weer ook een terrassengebied. De horeca is blij met deze uitbreiding, maar er zijn ook andere geluiden: de Melkmarkt is nu afgesloten voor gemotoriseerd verkeer en dat veroorzaakt sluiproutes en lastige verkeerssituaties.

De SP is de afgelopen weken al vaak benaderd door inwoners van ’t Suud, het buurtje waar de meeste overlast wordt ervaren. Bezoekers van de binnenstad gebruiken de smalle straatjes daar als sluiproute en zelfs vrachtwagens lopen er met regelmaat vast. Maar in o.a. de Paulus Potterstraat is de overlast toegenomen.

Na het terrasseizoen wordt de verkeerssituatie in het centrum geëvalueerd. Dan zal worden bekeken wat er goed ging, wat slecht was en waar meer of minder overlast is ervaren.

U kunt er van op aan dat wij alle voor- en tegenargumenten goed tegen elkaar zullen afwegen. Wilt u er iets over kwijt, dan kunt u ons mailen of uw reactie hieronder achterlaten.

 

Uit de fractie: Alsof we het al niet wisten

SP SP Noord-Holland 13-07-2020 05:36

Gedurende de behandeling van de Voorjaarsnota 2021-2024 deed de Zaanse SP-fractie een aantal voorstellen om geld te verschuiven van niet direct nodig naar buurthuizen, sport, maatschappelijke instellingen en armoedebeleid. Dus van doelen die niet direct prioriteit hebben naar urgente doelen. Per slot van rekening is het (corona)crisis en weet het college van B&W nog steeds niet hoe de financiële problemen van de buurthuizen, sport, maatschappelijke instellingen en de mensen met (zeer) weinig geld opgelost moeten worden.

Tekst: Anna de Groot - steunfractielid SP Zaanstad

Daarom bedacht de SP- fractie deze keer om € 7,- miljoen uit de reserve voor de provinciale snelweg A8-A9 te plukken en die te bestemmen voor een reserve voor de buurthuizen, sport, maatschappelijke instellingen en de mensen die in armoede leven. De meeste gemeenteraadsleden waren het niet met het voorstel van de SP eens. Zodoende staat er nog steeds € 14,- miljoen klaar om ingezet te worden voor een provinciale snelweg.

De Rli (Raad voor de leefomgeving en infrastructuur) adviseerde onlangs de regering om na de coronacrisis aan de slag te gaan met de samenloop van het economisch herstelbeleid en de transitie naar een duurzame samenleving. Dus om de economie een boost te geven met duurzaam beleid. Het advies heet dan ook 'Groen uit te crisis'.   De Rli adviseert om voorlopig niet te investeren in de aanleg van nieuwe wegen, onder meer omdat deze minder hard nodig zijn nu meer mensen thuiswerken. "De mobiliteit is teruggevallen naar lagere niveaus in de spits, online werken is in brede delen van de bevolking een geaccepteerde werkvorm geworden en we blijken bereid om onze verplaatsingen te beperken", aldus het advies. Geld dat eigenlijk bestemd was voor deze nieuwe wegen, kan dan voor andere maatregelen gebruikt worden.

Alsof we het al niet wisten ... En dat is precies het advies dat de SP ook gegeven heeft. Besteed het geld voor de A8-A9, dat al sedert 2009 in de oude sok zit, aan het nu oplossen van andere problemen! Problemen van mensen en belangrijke instellingen in moeilijkheden, wat ons betreft.   Natuurlijk laten we het er niet bij zitten en zullen we bij een volgende gelegenheid de mensen weer voorop stellen.

SP wil aanpak N240 na ernstig verkeersongeval

SP SP Noord-Holland 05-06-2020 09:35

De fractie van de SP wil dat de provincie op korte termijn de verkeerssituatie op de N240 onder de loep neemt. Op deze provinciale weg, tussen Medemblik en De Haukes, vond onlangs het zoveelste ernstige verkeersongeval plaats, waarbij twee arbeidsmigranten de dood vonden.

Op 26 mei jl. was de weg het toneel van een ernstig ongeval. Naast de dodelijke slachtoffers vielen er ook acht gewonden. “De weg is al langer onderwerp van discussie”, aldus SP-statenlid Wim Hoogervorst. “Meerdere gebruikers en deskundigen hebben de provincie al gewezen op de gevaarlijke situaties die zich langs het traject kunnen voordoen. Op veel plekken is het uitzicht slecht, de weg nodigt te veel uit tot hard rijden en het wegdek is soms heel hobbelig.”

De SP wil van de provincie weten of zij de staat van de N240 goed op het netvlies hebben. “Wat is er de afgelopen jaren gebeurd met de signalen die afgegeven zijn?”, vraagt Hoogervorst zich af. Ook wil de SP weten of er op korte termijn maatregelen genomen worden om de veiligheid in het gebied te vergroten. “De provincie werkt met een gedetailleerd onderhoudsprogramma. Maar om de een of andere reden staat deze probleemweg hier (nog) niet op. Het zal toch niet zo zijn dat wegen in wat afgelegen gebieden minder aandacht krijgen”, aldus Hoogervorst.

De schriftelijke vragen over dit onderwerp zijn vandaag ingediend bij gedeputeerde staten. 

U treft de schriftelijke vragen hieronder in de bijlage aan.

Artikel NHD over het recente ongeluk

Artikel NHNieuws over het recente ongeluk

Aanbesteden openbaar vervoer: nadelen groter dan voordelen

SP SP Noord-Holland 04-03-2020 19:34

De provincie Noord-Holland is verantwoordelijk voor het goed inrichten van het openbaar vervoer in onze provincie. Noord-Holland kent een aantal concessiegebieden, en OV-bedrijven kunnen deze concessiegebieden in de wacht slepen. Tegen de kandidatuur van EBS bestaat weerstand in de regio. In Israël worden Palestijnen namelijk uit de bussen van hun moedermaatschappij geweerd.

In concessiegebied ‘Gooi- en Vechtstreek’ loopt op dit moment een aanbesteding. Vervoerders kunnen zich inschrijven om mee te dingen naar het kunnen verzorgen van OV in deze regio. De provincie betaalt daarvoor een prijs – het vervoersbedrijf mag, binnen bepaalde kaders, het vervoer zo gunstig mogelijk maken.

De reden destijds om over te gaan tot het aanbesteden van openbaar vervoer was dat ‘men’ (de SP niet) ervan overtuigd was dat de markt voor verbeteringen zou zorgen: meer openbaar vervoer voor minder geld. Dat er minder geld werd uitgetrokken voor het laten rijden van bus, tram, metro of trein klopt, maar daar is wel een prijs voor betaald. Haltes werden en worden opgeheven, lijnen gestrekt of opgeheven. Er kwam dus juist minder openbaar vervoer.

Tegelijkertijd veranderde er ook iets in de politieke bevoegdheden. Aanbesteden van openbaar vervoer is een privaatrechtelijke overeenkomst. Het is het provinciebestuur (lees: de gedeputeerde) dat beslist welke maatschappij het vervoer mag gaan verzorgen. Statenleden hebben daar helemaal geen zeggenschap meer over.

Of het vervoersgeld nu gebruikt wordt om scholen of kleine dorpen bereikbaar te houden en dus een omweg te maken of dat het gestoken wordt in minder, maar snellere buslijnen is aan de vervoersmaatschappij. Welke busmaatschappij uiteindelijk voor het vervoer mag zorgen is aan het provinciebestuur.

Momenteel worden statenleden in Noord-Holland benaderd om busmaatschappij EBS te weren van de aanbesteding voor de Gooi- en Vechtstreek. EBS heeft een dubieuze reputatie opgebouwd. Deze maatschappij verzorgt ook het busvervoer in Israël en de Palestijnse gebieden. Alleen mogen Palestijnen niet meereizen in de bussen van Egged, de moedermaatschappij van EBS. Hoewel de SP-fractie ook graag zou zien dat EBS niet kan meedoen aan deze aanbesteding, valt daar heel weinig aan te doen.

https://noord-holland.sp.nl/nieuws/2020/03/aanbesteden-openbaar-vervoer-nadelen-groter-dan-voordelen

Maar het is niet alleen dat bepaalde maatschappijen niet kunnen worden tegengehouden, het hele aanbestedingscircus is de SP een doorn in het oog: de aanbestedingsprocedure kost veel geld, de invloed van de politiek is weg en de reiziger moet verder lopen naar de halte of is zijn bus helemaal kwijt en moet daar ook nog eens de hoofdprijs voor betalen.

Zie ook: Openbaar vervoer

Veertien jaar oude motie actueler dan ooit

SP SP GroenLinks D66 ChristenUnie PvdA Noord-Holland 16-11-2019 16:00

Huidig SP-steunfractielid en toenmalig SP-fractievoorzitter Anna de Groot diende op 24 november 2005 een motie in voor onder meer terugdringing van fijn- en stikstof. De SP'er kreeg veel bijval, de fracties van D66, GroenLinks, ROSA, ZOG, ChristenUnie en PvdA steunden het volledig. En de meerderheid van de Zaanse raadsleden van destijds was zo enthousiast dat de motie aanvaard werd.

Veertien jaar geleden had de SP een vooruitziende blik. Ook in 2005 wist men dat fijn- en stikstof teruggedrongen moesten worden om woningen te realiseren. Nu, veertien jaar later, is het idee achter de motie actueler dan ooit. De provincie Noord-Holland gaat onderzoeken of de maximale snelheid op provinciale wegen omlaag moet van 100 naar 80 kilometer en in de buurt van Natura 2000-gebieden zelfs naar 70 of 60 kilometer per uur, dit moet dus ook op de N246 tussen Wormerveer en Westzaan waar overigens al stil asfalt komt.

Hoe het veertien jaar geleden afliep in de onderhandelingen tussen wethouder Robert Linnekamp van Zaanstad en Gedeputeerde Staten van Noord-Holland is overduidelijk. Langs de N246 tussen Wormerveer en Westzaan staan nog steeds borden die een maximale snelheid van 100 km/u aangeven en waar vaak zelfs harder gereden wordt.

De SP-fractie in Zaanstad gaat nu de motie van 24 november 2005 afstoffen en deze in een modern jasje steken om alsnog de snelheid op de N246 naar beneden te krijgen. Misschien wel naar 70 kilometer per uur, want ons Natura 2000-gebied Guisveld verdient de allerbeste bescherming! En de Zaanse woningzoekenden willen ook ergens wonen, hiervoor moet moet je bouwen.

Gaan ZE-bussen kwaliteit van het OV aantasten?

SP SP Noord-Holland 22-07-2019 08:54

In de Vervoerregio Amsterdam (VRA), maar nu ook in concessiegebied Haarlem-IJmond duiken waarschuwingen op over een bedreiging voor de kwaliteit van reizen in het OV: de elektrische bus. Reden voor SP-statenleden Alberts en Hoogervorst om hier eens vragen over te stellen aan Gedeputeerde Staten.

De SP vindt het uiteraard een goede zaak dat op termijn alle bussen binnen het openbaar vervoer elektrisch worden. In het kader van de aanpak van de CO2-uitstoot is het belangrijk dat de vervoerders in de OV-concessiegebieden zo snel als mogelijk overstappen op ‘zero-emissie-bussen’ (kortweg ZE-bussen). De snelle overschakeling dreigt wel de kwaliteit van reizen aan te tasten. Omdat accu’s van elektrische bussen op dit moment voor het overgrote deel nog maar een actieradius hebben van 72 km – een bus kan dus maar 36 km ‘wegrijden’ van een oplaadpunt – dreigt het gevaar van extra overstappen, of zelfs het inkorten van buslijnen en lijndiensten. Nu is wellicht één keer extra overstappen niet zo heel erg, maar bij lange ritten zou het noodzakelijk kunnen zijn om een paar keer te moeten overstappen. Risico daarvan is dat aansluitingen gemist gaan worden. Als dat vaak gebeurt zullen mensen mogelijk snel de overstap (weer) maken naar de auto, met alle gevolgen van dien. In plaats van reizigers het OV in krijgen, gebeurt dan het tegenovergestelde.

In de beantwoording op de vragen van de SP-fractie ziet de provincie geen enkel probleem opdoemen. Volgens GS moet de vervoerder er maar voor zorgen dat de kwaliteit van het OV-reizen gegarandeerd blijft. “Dit is op zich logisch, maar wij maken ons zorgen over wat er gebeuren gaat als het de vervoerder niet op tijd lukt om zero-emissie te gaan rijden”, zegt Wim Hoogervorst. “De provincie lijkt ons toch echt verantwoordelijk. Men verwacht nu wel dat de technische ontwikkelingen zodanig zullen zijn dat op korte termijn accu’s worden ontwikkeld waardoor bussen wel 170 km kunnen rijden, maar dit is geen garantie”.

Opvallend is overigens dat in het Haarlems Dagblad van 20 juli jl. een woordvoerder van Connexxion, de vervoerder in concessiegebied Haarlem-IJmond, zijn zorgen uit over de nabije toekomst. “Connexxion geeft aan, dat er snel nieuwe elektrische bussen besteld gaan worden, maar dat men rekening moet houden met het opknippen van lijnen of het vaker moeten overstappen”, concludeert Remine Alberts. “Zo zou R-net-lijn 300 (een snelle busdienst Haarlem-Schiphol-Bijlmer Arena) vanaf 2021 mogelijk niet meer met één bus verzorgd kunnen worden, maar is halverwege een overstap op een bus met volle accu nodig. Dat kan toch niet de bedoeling zijn van het streven naar emissieloos rijden.”

In het artikel beschrijft de Connexxion-woordvoerder ook een door de SP al geconstateerd ander probleem: waar zijn de oplaadpunten? Volgens de provincie moet de vervoerder dit regelen, maar Connexxion voorziet dat dit problemen gaat opleveren. “Een probleem dat natuurlijk ook voor andere OV-aanbieders zal spelen. Kan ons elektriciteitsnet dit aan?”, vragen Alberts en Hoogervorst zich af.

De SP-fractie houdt de ontwikkelingen goed in de gaten.

Zie ook: Openbaar vervoer