Nieuws van politieke partijen in Oldebroek inzichtelijk

11 documenten

ABO: maakt de weg vrij voor Oldebroekse ondernemers

Algemeen Belang Oldebroek (ABO) Algemeen Belang Oldebroek (ABO) Oldebroek 04-03-2024 18:50

Vanwege de toenemende verkeersdrukte wil ABO voor inwoners én ondernemers extra inzetten op veilige bereikbaarheid. De bereikbaarheid van bedrijven brengt transportbewegingen met zich mee: van personenauto’s tot zwaardere vrachtwagens. Maar niet alle toe-leidende wegen laten veilig transport toe.

In onze gemeente is bijvoorbeeld de situatie in de kern van Oldebroek voor velen een doorn in het oog. Zwaar verkeer dat elkaar moet passeren heeft nauwelijks ruimte en maakt de aanwezige fietsers vogelvrij. Een erg onveilige verkeerssituatie met veel verkeersongelukken tot gevolg. Ook in het nieuwe gemeentelijke Verkeers- en Vervoersplan komt dat naar voren. Dat is de reden dat ABO in een motie heeft gevraagd om een haalbaarheidsonderzoek naar een Rondweg voor Oldebroek. Goed voor ondernemers en anderen die op een veilige manier door kunnen rijden en het centrumverkeer ontlasten. En goed voor de lokale middenstand dat zal profiteren van een leefbaar en veilig centrum wat aantrekkingskracht zal hebben op het winkelende publiek.

ABO zal zich blijvend inzetten om dit perspectief te realiseren!

CVO kritisch op laadvisie elektrische auto’s

Christelijk Verbond Oldebroek (CVO) Christelijk Verbond Oldebroek (CVO) Oldebroek 28-02-2024 09:59

Voor CVO is deze laadvisie een dilemma: enerzijds delen wij het doel, dat in 2050 álle auto’s emissievrij moeten zijn (en daarmee dus elektrisch), zeker niet. Anderzijds willen we al onze inwoners faciliteren als gemeente, ook al onze inwoners met een elektrische auto.

Tijdens de behandeling van de laadvisie heeft CVO aandacht gevraagd voor de volgende 4 punten:

1. Wat is werkelijk duurzaam en klimaatvriendelijk?

Als enige partij legde CVO de vinger bij de totstandkoming van de elektrische auto, waarbij het winnen van zeldzame grondstoffen in mijnen onder slechte werkomstandigheden aan de orde van de dag is. Dit verdient ook van onze gemeente aandacht.

Ook Oldebroek heeft helaas te maken met netcongestie. Extra druk op het net kan daarom voor grote problemen zorgen, waar we voor moeten oppassen. Zeker aangezien Liander aangeeft dat ze niet kunnen aangeven of het stroomnet deze plannen aankan, en of alle laadpalen daarmee geplaatst kunnen worden.

3. Géén voorrang voor elektrische auto

Wat CVO betreft is voorrang voor de elektrische auto, ten opzichte van auto’s op benzine en diesel, niet aan de orde.

De komst van extra laadpalen mag er niet voor zorgen dat er druk op parkeerplaatsen komen (omdat er daarmee plekken worden onttrokken voor anderen), waardoor er onvoldoende plek meer is voor andere automobilisten!

Nog steeds geen duidelijkheid over de Kamphal

Christelijk Verbond Oldebroek (CVO) Christelijk Verbond Oldebroek (CVO) Oldebroek 17-10-2023 08:40

Om ons als fractie goed voor te kunnen bereiden op een nieuw voorstel van het college over de Kamphal, zijn alle 3 de gemeenteraadsleden van CVO voor de zomer op bezoek geweest bij deze sporthal. We hebben een uitgebreide rondleiding gekregen van de locatiebeheerder, waarbij ook de gevolgen van het continu uitstellen werden besproken. Als er nu wat kapot is, is het continu een afweging of en hoe het vervangen moet worden, of dat er niet beter gewacht kan worden op de renovatie. Concreet werden er de ringen genoemd die kapot waren, waar bij vervanging best een prijskaartje aan hangt.

Wethouder, komt er nog wat van?! Nieuwe vragen aan het college over Zuiderzeestraatweg

Christelijk Verbond Oldebroek (CVO) Christelijk Verbond Oldebroek (CVO) Oldebroek 25-05-2023 13:53

Als Christelijk Verbond Oldebroek (CVO) maken we ons al tijden hard voor maatregelen aan de Zuiderzeestraatweg, die de verkeersveiligheid moeten verbeteren. Met veel ongelukken valt daar nog een wereld te winnen. Zo hebben we al eerder een petitie georganiseerd en aangeboden aan de Provinciale Staten van Gelderland. Maar ook in de raadszaal van Oldebroek zetten we druk op de wethouder om in actie te komen voor een verbetering aan deze provinciale weg.

Supertraag college…

Wat was daarvoor nodig? De Provincie had gevraagd of de gemeente schriftelijk kon onderbouwen wat nu precies het probleem was. Daarvoor was een brief nodig. Dat wist het college al tijden. In een artikel van De Stentor, die naar aanleiding van de druk van CVO op het dossier was gedoken, reageerde de gemeente Oldebroek over die brief dat in juli 2022 er ‘nog een aantal zaken geregeld moesten worden’, en die daarna verstuurd kon worden. Vervolgens was het november 2022, 4 maanden later: de brief is dan nog steeds niet verstuurd! CVO bevraagt wethouder Engberts, en hij geeft richting CVO aan dat de brief nu eindelijk ‘in concept’ is. Uiteindelijk is deze brief, waar haast bij geboden is, pas op 1 februari 2023 verstuurd. De Oldebroekse gemeenteraad kreeg de brief ook opgestuurd, en CVO schrok zich wild. Het was een algemene brief van slechts 2 A4’tjes. Waarom heeft dat zo lang moeten duren? Nog diezelfde dag ondervroeg CVO wethouder Engberts waarom deze algemene brief een half jaar op zich heeft laten wachten. Zie hier de video die CVO daar eerder over maakte.

CVO vroeg tijdens de raadsvergadering ook of de verstuurde brief aan de voorwaarden van de provincie voldeed en of het college ons op de hoogte kon houden. Bekijk hier de vragen en antwoorden van het college daarover terug.

Hoe staat het er nu voor?

Tot zover de situatie in februari dit jaar. Door naar het heden. Het college schreef in de brief aan de provincie op dat zij verwacht ‘op korte termijn ambtelijk en bestuurlijk in overleg te treden’ met de provincie over het vervolg. Maar we zijn nu in mei 2023, en de gemeenteraad heeft nog steeds niets hierover gehoord! Nadat de brief dus eerst al een half jaar op zich liet wachten, is het ook nog eens onzeker of er wel voortgang is geboekt.

CVO wil nu duidelijkheid: geachte wethouder, komt er nog wat van?! Is het gesprek al eindelijk gevoerd? Komt de Provincie nu in actie om de weg veiliger te maken? Etc.

De fractie van het Christelijk Verbond Oldebroek heeft daarom onderstaande vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders. Zo houden we de vinger aan de pols! Wanneer de antwoorden binnen zijn, zullen we deze uiteraard communiceren.

CVO brengt bezoek aan Jan Bakker

Christelijk Verbond Oldebroek (CVO) Christelijk Verbond Oldebroek (CVO) Oldebroek 02-05-2023 10:36

Vorige maand (april) heeft een afvaardiging van CVO een bezoek gebracht aan het mooie bedrijf Jan

Bakker. Na een warm welkom door oprichter Jan en dochter Angela met koffie en gebak, is er

gesproken over de ontstaansgeschiedenis van dit mooie imperium en wat zij vandaag de dag

betekent voor de werkgelegenheid van vele inwoners uit gemeente Oldebroek.

Na een uitgebreide rondleiding te hebben gehad, heeft CVO een duidelijk beeld gekregen van de

markten waar Jan Bakker op actief is. Veel van de bedrijfsactiviteiten hangen nauw met elkaar

samen.

Wat betreft innovatie vindt dat niet alleen plaats bij het wagenpark: ook wat betreft hernieuwbare

energie heeft de firma Jan Bakker goed aan de weg getimmerd. Er liggen ruimschoots voldoende

zonnepanelen om alle elektrische apparatuur op te kunnen laten draaien en het personeel er

warmpjes bij te laten zitten. Om opgewekte energie niet verloren te laten gaan, komen er op termijn

nog 3 accu’s op het terrein, zodat ’s nachts de elektrische vrachtwagens kunnen opladen met de

overdag opgewekte stroom.

Voor de donkere periodes in het jaar, wanneer de energievraag groter is dan het aanbod vanuit de

zonnepanelen, komen er ook eens 2 aggregaten, welke zullen draaien op waterstof. Zo laat de firma

Jan Bakker zien zich serieus in te zetten voor rentmeesterschap.

Al met al kan CVO terugkijken op een waardevol bedrijfsbezoek.

Motie verkeersveilige maatregelen Zuiderzeestraatweg

CDA CDA Oldebroek 11-11-2022 18:54

De raad van de gemeente Oldebroek, in vergadering bijeen op 10 november 2022, behandelende de begroting 2023 (agendapunt 9): Constaterende dat: In de diverse kernen en door inwoners de Zuiderzeestraatweg in onze gemeente als onveilig wordt ervaren, zowel binnen als buiten de bebouwde kom; Ook vrachtverkeer de Zuiderzeestraatweg veelvuldig gebruikt; Snelheidsverlaging leidt tot minder (dodelijke) verkeersongevallen, vooral bij kwetsbare verkeersdeelnemers zoals ouderen, kinderen en mindervaliden. er in het college uitvoeringsprogramma geld gereserveerd is om in 2023 maatregelen uit te werken om de verkeersveiligheid te verbeteren; Overwegende dat: Het onderwerp veiligheid Zuiderzeestraatweg al jaren actueel is en besproken zonder dat concrete maatregelen werden genomen; Het afwachten van de uitkomsten van het onderzoek met een mogelijke aanleg van een rondweg in de toekomst ons niet ontslaat om nu noodzakelijke veiligheidsmaatregelen te nemen; Maximale snelheid van 30 km per uur op de Zuiderzeestraatweg binnen de bebouwde kom een ambitie is die past bij het een verkeersveilige gemeente Oldebroek willen zijn en voorziet in een behoefte van inwoners aan een grotere verkeersveiligheid; Maximale snelheid van 60 km per uur op de Zuiderzeestraatweg buiten de bebouwde kom een ambitie is die past bij het een verkeersveilige gemeente Oldebroek willen zijn en voorziet in een behoefte van inwoners aan een fysiek veiligere weg; deze snelheden ook al toegepast wordt op gedeelten van de Zuiderzeestraatweg in onze gemeente en op andere gedeelten van deze weg elders in de provincie; Er veel manieren zijn om de maximumsnelheid in een straat te verlagen, variërend van een complete herinrichting tot creatieve en optische oplossingen en snelheidsbeperkende maatregelen. Verzoekt het college: bij de provincie Gelderland – voor het deel van de weg in beheer bij de provincie – te pleiten voor: een verlaging van de maximale snelheid op de Zuiderzeestraatweg binnen de bebouwde kom naar 30 km/uur voor het traject Stouwdamsweg tot Rustenburgsweg. een verlaging van de maximale snelheid op de Zuiderzeestraatweg buiten de bebouwde kom naar 60 km/uur; optische en fysieke snelheidsbeperkende maatregelen; optische en fysieke maatregelen om vrachtverkeer te ontmoedigen/beperken; meer fysieke ruimte voor fietsers en voetgangers op de Zuiderzeestraatweg om de verkeersveiligheid van fietsers en voetgangers en de leefbaarheid in onze kernen te vergroten; meer veilige oversteekplaatsen op de Zuiderzeestraatweg; permanente handhaving van de maximumsnelheden binnen en buiten de bebouwde kom; de raad te informeren over de uitkomst van het pleidooi; voorts: Voor het deel van de Zuiderzeestraatweg in gemeentelijk beheer met een aanpak te komen, identiek op de punten zoals genoemd voor het deel in beheer van de weg bij de provincie. En gaat over tot de orde van de dag. CDA

Voordeel van € 77,95 voor alle klanten van Vitens in Oldebroek

ChristenUnie ChristenUnie Oldebroek 18-01-2020 15:08

https://oldebroek.christenunie.nl/k/n6121/news/view/1310099/58129/precario.jpg

Nog één keer Vitens en precariobelasting. In een vorig artikel hebben wij uitleg gegeven over precariobelasting op het waterleidingnetwerk van Vitens en het beroep bij de rechter dat gewonnen is door Vitens waardoor de gemeente de belasting moet terugbetalen. Vitens heeft deze belasting echter al doorberekend aan haar klanten in Oldebroek. De fractie van ChristenUnie heeft bij het college aangedrongen om in gesprek te gaan met Vitens om te zorgen dat dit geld dat Vitens niet toekomt, of bij de gemeente of bij onze inwoners terugkomt. Vitens heeft besloten om de (doorberekende) precariobelasting terug te betalen aan haar klanten. Alle klanten zijn daar inmiddels over geïnformeerd.  

Wat betekent dit nu concreet:

De gemeente Oldebroek heeft Vitens voor de jaren 2016 t/m 2019 een aanslag opgelegd van 1,3 miljoen euro. Vitens heeft dit doorberekend; in 2018 - € 77,95 en in 2019 - € 80,90 per aansluiting. Dit bedrag wordt volledig door Vitens terugbetaald aan de klanten in de gemeente Oldebroek. Omdat we wisten dat Vitens deze belasting door zou berekenen heeft gemeente Oldebroek bij de gemeentelijke heffingsaanslag 2019 € 77,95 gecompenseerd. Dit betekent een uitgave van bijna 7 ton voor de gemeente en deze compensatie gaan we niet meer terugvragen aan de inwoners. Uiteindelijk levert het dus een voordeel op van € 77,95 per huishouden.

Commissielid Ron Van Pieterson was ...

Algemeen Belang Oldebroek (A.B.O.) Algemeen Belang Oldebroek (A.B.O.) Oldebroek 06-03-2019 20:04

Commissielid Ron Van Pieterson was vanavond aanwezig bij het raadsgesprek #A28moetstiller in Wezep, waarbij de resultaten van het onderzoek 'geluidsoverlast en fijnstof' werden besproken. Wordt vervolgd.

Nieuwe Vrachtwagenparkeervoorziening(en) H2O

VVD VVD SGP ChristenUnie Oldebroek 20-12-2018 00:43

Op 13 december heeft er een uiterst bewogen vergadering van de gemeenteraad plaatsgevonden. Er stond maar één agendapunt op de planning: De realisatie van een nieuwe vrachtwagenparkeerplaats op het H2O terrein.

Tot in de late uurtjes werd er gedebatteerd. Er waren twee initiatieven. De eerste optie hield in dat de vrachtwagens op de huidige plek op H2O bleven, met aanpassingen aan de parkeerplaats, die werd onderhouden door de chauffeurs zelf middels een daarvoor opgerichte stichting. De andere optie hield in dat de chauffeurs op het terrein van een lokale ondernemer, die ook gevestigd is op H2O, zouden gaan staan. Beide initiatieven zouden €100.000 subsidie krijgen van de gemeente, die van de algemene reserve - gemeenschapsgeld - zou worden afgehaald.
Enkele randvoorwaarden hielden in dat er ruimte moest zijn voor 50 vrachtwagens en natuurlijk dat het toegankelijk en ruimtelijk inpasbaar moest zijn. Ook was een van de voorwaarden dat er voor de optie werd gekozen die financieel het meest gunstige was voor de samenleving. Een lastige keuze voor de Raad. Ook voor de VVD, beide voorstellen hadden immers sterke punten. Zo resulteerde het voorstel van de lokale ondernemer op H2O in een vrijkomend kavel op het oude parkeerterrein, wat voor meer bedrijvigheid op H2O zorgde. Aan de andere kant was het voorstel van de stichting volledig in de gedachte van Oldebroek voor Mekaar, waarin initiatieven van doeners uit de samenleving toejuicht worden. De VVD was bereid een keuze te maken. De coalitiepartijen, SGP, ChristenUnie en ABO waren echter niet van plan om een duidelijke keuze te maken en sloegen een heel andere weg in door een amendement in te dienen, een aanpassing op het voorstel.

In dit amendement zouden beide initiatieven groen licht krijgen, een vergoeding van zeventigduizend euro elk voor in totaal 70 vrachtwagens. Volgens het amendement zouden er 35 parkeerplekken gerealiseerd worden op de bestaande locatie en 35 op locatie van de lokale ondernemer. De VVD was, en is nog steeds, verbijsterd. De gang van zaken op zich is schandalig te noemen, doordat twee jaar overleg en inspraak in de prullenbak werd gegooid. De betrokkenen zijn verder niet gehoord door de partijen. Het nieuw gecreëerde voorstel zelf had daarnaast vele gebreken. Er is helemaal geen behoefte aan zo veel parkeerplekken voor vrachtauto’s in onze gemeente. Zelfs toekomstige groei zal de zeeën aan ongebruikt asfalt niet kunnen vullen. Voor al die ongebruikte ruimte word €40.000 extra uit de reserve gehaald, geld dat de samenleving nu nooit meer op een andere manier zal dienen. Concluderend is de VVD zeer teleurgesteld met dit voorstel, waar de SGP, CU en ABO voor hebben gestemd. Beide initiatiefnemers kunnen zich dan wel winnaar noemen, maar de samenleving draait op voor de kosten. De Oldebroekse samenleving is hier de grote verliezer

ABO heeft schriftelijke vragen ...

Algemeen Belang Oldebroek (A.B.O.) Algemeen Belang Oldebroek (A.B.O.) Oldebroek 13-11-2018 17:26

ABO heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college en aandacht gevraagd voor de verkeersveiligheid Wolthuisweg in Wezep. https://www.locourant.nl/nieuws/politiek/21679-abo-aandacht-voor-verkeersveiligheid-wolthuisweg-in-wezep

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.