Nieuws van politieke partijen in Oosterhout inzichtelijk

36 documenten

Weg met ‘overdaad’: in Oosterhout kan een op de tien verkeersborden weg

VVD VVD Oosterhout 07-02-2023 09:10

https://oosterhout.vvd.nl/nieuws/51956/weg-met-overdaad-in-oosterhout-kan-een-op-de-tien-verkeersborden-weg

© BN De Stem

"Weg met ‘overdaad’: in Oosterhout kan een op de tien verkeersborden weg" Dat kopte BN De Stem vandaag in haar krant.

Op verzoek van VVD-raadslid Mathijs Raaijmakers, heeft het college besloten een onderzoek te laten uitvoeren. Men verwacht dat er zo'n 10% overbodig is en deze weg kunnen, zonder da de verkeersveiligheid in het geding komt.

De inventarisatie die de gemeente Oosterhout laat uitvoeren, moet leiden tot een gestructureerder, veiliger en rustiger straatbeeld.

Daarnaast gaat dit waarschijnlijk een jaarlijkse besparing van 125.000 euro opleveren, omdat er geen onderhoud aan deze borden gedaan hoeft te worden en ze niet vervangen hoeven te worden.

Het groene hart van Oosterhout

VVD VVD Oosterhout 04-07-2020 03:55

https://oosterhout.vvd.nl/nieuws/40156/het-groene-hart-van-oosterhout

https://oosterhout.vvd.nl/nieuws/40156/Logo VVD.jpg

 

Wie over het groene hart praat denkt misschien als eerste aan de Randstad. Denk je dan als eerste aan de drukke steden er om heen, of juist aan de rust en ruimte in het gebied zelf? Dat was waar de VVD aan moest denken bij het lezen van de visie Slotjesveld. Als je wat meer uitzoomt zie je hoe uniek het gebied van het Slotjesveld en Slotparken is. Bureau Mecanoo heeft dat goed uitgelicht. We mogen best wel trots zijn op de unieke plek waar we wonen, werken en verblijven.

 

Het Slotjesveld met het Slotpark vormt een groene buffer, een groen hart in onze eigen stad. Maar als je nu over het Slotjesveld praat, denk je misschien aan de rommelige bebouwing, geparkeerde auto’s en weinig samenhang. Maar als we in 2030 over het Slotjesveld praten, praten we over het groene hart van Oosterhout. De plek waar volop ruimte is voor groen, spelen en ontmoeten. 

 

Om in 2030 daar te kunnen zijn, is wel lef gevraagd. Lef om te kiezen voor een totale aanpak van het gebied. De gemeenteraad heeft in juni lef getoond en het besluit genomen om de visie Slotjesveld vast te stellen. Het is een unieke kans om met de ontwikkeling van het stadhuis, nieuwe woningen, activiteitencentrum en school echt te werken aan die kwaliteit.

 

In de raadsvergadering heeft de VVD aandacht gevraagd voor verkeer en parkeren. We begrijpen de wens om het Slotjesveld en parken te verbinden. De Ridderstraat heeft nu een belangrijke verkeersfunctie in de centrumring. Er zijn plannen om de Van Oldenneellaan in te richten als 30 km-gebied. Maar het is het één of het ander. Om de bereikbaarheid van het centrum goed te houden voor openbaar vervoer en auto, zal er een keuze gemaakt moeten worden. We hebben gevraagd om de verkeersafwikkeling breder te bekijken en de plannen voor de Van Oldenneellaan nog niet uit te werken en bij de raad terug te komen met een voorstel waarbij de verkeersstructuur breder bekeken is met voor- en nadelen. 

 

In het gebied zal veel verkeer samen komen. In april is uitgebreid gesproken over de bereikbaarheid van de buurtbus en deeltaxi bij het stadhuis. Het blijkt mogelijk om een ontsluitingsweg voor het OV te maken recht voor het stadhuis. Er komt een tijdelijke ontsluitingsweg voor de bouw dus misschien kan deze blijven liggen zodat de bereikbaarheid verbeterd. Wat de VVD betreft kan deze weg voor zowel auto als OV open blijven. Als je geen parkeerplek vindt, kun je gemakkelijker doorrijden naar andere plekken. We geven het graag mee voor de verdere uitwerking.

 

Bij de behandeling van de plannen voor het stadhuis is er ook veel gesproken over parkeren. We zien dat in de visie ruimte is voor maatwerk. De VVD wil deze ontwikkelingen goed volgen. Er moeten voldoende parkeerplekken zijn om te voorkomen dat de buurt belast wordt met parkeerdruk. Maar als het slimmer kan door combinaties te maken, dan kan dat zeker.

 

Het wordt een uniek woongebied in Oosterhout. Pak nu de kans om te bouwen voor jongeren. Neem in de plannen goedkope en middeldure huur- en koopappartementen mee. Ontmoeten in het gebied is belangrijk: in zowel het stadhuis als in het gebied zelf. We zien graag in het Programma van Eisen van het nieuwe stadhuis meer uitwerking over het ontmoeten. Hoe wordt dat ingevuld? In het park zal zelf zal ook ontmoeten centraal staan. We zien dat u Oosterhout daarbij betrekt. Misschien leuk om een waterspeeltuin en natuurlijke speelruimtes te realiseren. Water en groen versterken het gebied. Betrek de jeugd hierbij.

 

De VVD is enthousiast. Ons groene hart gaat er sneller van kloppen. We hebben de kans om het gebied in één keer goed aan te pakken. Als we het voortaan over het groene hart van Oosterhout hebben, weet iedereen het te vinden!

Schriftelijke vragen GroenLinks Oosterhout over vormgeving rotondes | Oosterhout

GroenLinks GroenLinks Oosterhout 14-04-2020 00:00

In de loop van de tijd zijn er in de bebouwde kom van Oosterhout een groot aantal rotondes aangelegd. Het valt de fractie van GroenLinks op dat deze rotondes verschillende voorrangsregelingen hebben. De rotondes hebben gemeen dat al het verkeer op de rotonde voorrang heeft op aankomend gemotoriseerd verkeer. Maar voor fietsers is dit al anders: op de ene rotonde heeft de vietser voorrang op de aankomende fietser, op de andere rotonde juist weer niet. Ook voor de voetgangers is er een verschil: op de ene rotonde loopt het zebrapad door over het fietspad, maar elders weer niet.

Op nieuwere rotondes zoals bijvoorbeeld op de Hoofseweg (kruising met Sterrenlaan en kruising met Oostpolderweg) heeft het langzaam verkeer dan weer voorrang op al het aankomend verkeer. GroenLinks is van mening dat eenduidigheid in de vormgeving van rotondes de verkeersveiligheid zal bevorderen.

1. Bent u het met GroenLinks eens dat eenduidigheid in de vormgeving van rotondes de verkeersveiligheid bevordert? Zeker gezien het feit dat dit in het concept Duurzaam Veilig een speerpunt is.

a. Zo nee, waarom niet?

2. Bent u het met GroenLinks eens dat het, bijvoorbeeld, moeilijk uit te leggen is aan een kind dat voor het eerst als fietser gaat deelnemen in het verkeer, dat het op de ene rotonde wel voorrang moet geven aan de aankomende fietser en op de andere rotonde niet?

3. Bent u het met ons eens dat het van belang is om alle rotondes binnen de bebouwde kom van Oosterhout te voorzien van dezelfde voorrangsregelingen?

a. Zo ja, op welke termijn voorziet u dit?

b. Zo nee, waarom niet?

4. Bent u het met ons eens dat de voorrangsregelingen zoals toegepast op de nieuwste rotondes zoals die op Hoofseweg/Sterrenlaan en Hoofseweg/Oostpolderweg daarvoor het meest passend zijn?

Onderzoek naar aanleg fietspad Bergsebaan

VVD VVD Oosterhout 22-02-2020 10:50

https://oosterhout.vvd.nl/nieuws/38439/onderzoek-naar-aanleg-fietspad-bergsebaan

 

In de mobiliteitsvisie is  volop aandacht voor fietsers en verkeersveiligheid. Daar waar het kan, worden fietsers en auto’s van elkaar gescheiden. Vanaf december 2018 wordt er al over het fietspad langs de Bergsebaan gesproken. De VVD vindt het belangrijk om de fietsveiligheid te verbeteren langs de Bergsebaam Diverse fietsers vanuit Den Hout maken gebruik van deze route net als vele toeristen en recreanten van dit gebied. Alle reden dus om het onderzoek te starten. 

 

De gemeenteraad heeft ingestemd met het onderzoek. Ook is een voorstel van Gemeentebelangen en VVD aangenomen om ook de fietsveiligheid op de aansluitende wegen in het gebied te onderzoeken samen met Breda en belangengroepen. De VVD blijft werken aan het verbeteren voor de bereikbaarheid voor zowel fietsers als auto's!

Reactie GroenLinks Oosterhout op voorstel Bergse Baan | Oosterhout

GroenLinks GroenLinks VVD Oosterhout 20-02-2020 00:00

GroenLinks staat voor goede, veilige en snelle fietsverbindingen van en naar de kerkdorpen. Dit is waarom we het nieuwe plan voor de bromtolrotonde omarmen. Dit is waarom we het fietspad naar Dorst altijd hebben gesteund. Het is ook waarom we ons in december 2018 achter een motie van de VVD voor een vrijliggend fietspad langs de Bergsebaan hebben geschaard. Een belangrijk argument daarbij was dat er, in tegenstelling tot bij voorgaande plannen van het college, geen bomen gekapt zouden gaan worden.

Het college besloot uiteindelijk medio vorig jaar om deze motie naast zich neer te leggen. In samenspraak met belangenverenigingen zoals de Fietsersbond, Milieuvereniging en bewoners van Den Hout kwam men tot de conclusie dat het voorstel uit de motie niet het beste was. GroenLinks is content met de nieuwe plannen die géén verbreding van de rijbaan maar wel een verbetering van de fietsveiligheid zou betekenen. Dat er bovendien maatschappelijk draagvlak voor deze oplossing is, is voor de fractie van GroenLinks ook belangrijk.

Voorzitter, het voorstel van het college dat nu voorligt is opgesteld naar aanleiding van een motie die door een nipte meerderheid van de raad werd aangenomen. Wij snappen dat het college een dergelijke motie niet twee keer naast zich neerlegt. Evenwel betekent dit niet dt we het eens zijn met dit voorstel. GroenLinks ziet op dit moment de meerwaarde van een losliggend fietspad langs deze weg niet meer. Al helemaal niet als dit betekent dat er vele tientallen of mogelijk zelfs honderden bomen zullen verdwijnen.

De Bergsebaan heeft op dit moment twee duidelijke fietssuggestiestroken. Uitgevoerd in het rood, zodat het voor iedere weggebruiker duidelijk is dat de fietsers daar horen. De rijbaan voor automobilisten lijkt erg smal. Dit heeft het psychologische effect dat automobilisten minder snel het gaspedaal in zullen drukken. De huidige situatie op de Bergsebaan vanaf de Ter Aalsterbrug tot de kruising met het Hoeveneind is in feite dus veilig. Geen reden om daar aanpassingen op aan te brengen.

Voor GroenLinks is het dus duidelijk dat deze herinrichting niet nodig is, voorzitter. Het is duidelijk dat een fietspad met een breedte van 3,5 meter zorgt voor de kap van veel bomen. Iets waar wij niet achter kunnen staan. Zeker niet nu er een goede infrastructuur voor fietsers ligt. Het uitvoeren van een Flora en Fauna of Bomen Effect Analyse is niet nodig om te zien dat er veel natuur verloren zal gaan bij het uitvoeren van deze plannen.

Voorzitter, ook verkeerstechnisch is er het een en ander op dit plan aan te merken. We gaan hier immers een veilig fietspad van niets naar nergens creëren. Het Ruiterspoor van Den Hout tot de Bergsebaan wordt niet veiliger. Fietsers die vanaf de Bergsebaan rechtsaf slaan richting Meerberg komen ook op een gevaarlijk stuk weg terecht. Uiteindelijk creëren we hier misschien een vals veiligheidsgevoel.

Om het nog maar niet te hebben over automobilisten die op een brede rijloper het gaspedaal net iets verder indrukken. Dat brengt een groter risico op ongelukken met zich mee. Dat gezegd hebbende, hopen we ook niet dat het de bedoeling is om de maximumsnelheid te verhogen en hier zodoende een opmaat naar de Westelijke Rondweg te creëren.

Voorzitter, ter afsluiting. GroenLinks is vóór veilige fietsverbindingen van en naar de kerkdorpen. Maar dan moeten deze ook wel van en naar de kerkdorpen gaan. Niet van niets naar nergens. Bovendien is GroenLinks van mening dat er geen natuur verwoest moet worden als er een goed alternatief is. In dit geval ligt dat alternatief er zelfs al.

Schriftelijke vragen GroenLinks over Holtroplaan | Oosterhout

GroenLinks GroenLinks Oosterhout 31-12-2019 00:00

Op dinsdag 10 december 2019 heeft er een informatieavond plaatsgevonden waarin bewoners werden geïnformeerd over de reconstructie van de Burgemeester Holtroplaan en de Vondellaan. Verschillende bewoners maken zich naar aanleiding van deze avond zorgen. Met name over het verdwijnen van zebrapaden en het rooien van oude bomen.

 

Klopt het dat er op deze avond richting bewoners is gesproken over 5 verschillende plannen? a. Zo ja, bent u dan met GroenLinks van mening dat het college deze plannen zou moeten voorleggen aan bewoners om zo de beste oplossing te vinden? b. Kunt u deze plannen toesturen bij de beantwoording van deze vragen?

Eén van de bomen die volgens het voorlopige ontwerp verwijderd wordt, zou onderdeel zijn geweest van het oorspronkelijke Landgoed Oosterheide, momenteel staat deze op de parkeerplaats van Winkelcentrum Zuiderhout. GroenLinks heeft hier de volgende vragen over:

Klopt het dat minimaal één van de te rooien bomen inderdaad onderdeel was van Landgoed Oosterheide. a. Zo ja, bent u het dan met GroenLinks eens dat deze boom als monumentaal aangemerkt zou moeten worden om deze zo te bewaren als materieel erfgoed? b. Zo nee, kunt u verklaren waar deze verwarring vandaan komt? Kunt u aangeven hoeveel bomen er gerooid worden, om wat voor bomen dit gaat en welke leeftijd deze bomen hebben? Kunt u aangeven hoeveel bomen er teruggeplaatst worden, om wat voor bomen dit gaat en hoe lang het duurt voordat deze even groot zijn als de huidige bomen? Hoeveel parkeerplaatsen bij Winkelcentrum Zuiderhout (zijde Vondellaan) zijn er in de huidige situatie? Hoeveel parkeerplaatsen worden er door de reconstructie toegevoegd?     a. Kunt u ook kwantificeren hoeveel parkeerplaatsen verloren gaan mochten de oude bomen niet gerooid worden?

Bewoners zijn er ook van geschrokken dat er zebrapaden gaan verdwijnen ter hoogte van Bushalte Zuiderhout, Buurstede en Sporthal Oosterheide. Dit zou gedaan worden om de verkeersveiligheid van voetgangers te vergroten. Buurtbewoners krijgen echter het idee dat hiermee met name de automobilisten vrij baan krijgen.

Begrijpt u het gevoel van bewoners dat het college hiermee kiest voor automobilisten boven voetgangers? a. Zo nee, waarom niet?

In het voorlopig ontwerp zien wij dat ter hoogte van Bushalte Zuiderhout en Sporthal Oosterheide slechts de tekst ‘zebrapad verwijderen’ staat ingetekend. Ter hoogte van Buurstede staat een voetgangersoversteek zonder zebrapad ingetekend.

Betekent dit dat de oversteek bij de sporthal en bushalte Zuiderhout volledig wordt geschrapt? a. Zo nee, wat komt hiervoor in de plaats? Klopt het dat de zebrapaden verwijderd worden omdat deze een gebiedsontsluitingsweg kruisen en dit niet kan volgens het convenant Duurzaam Veilig? a. Zo ja, op welke locaties in Oosterhout vinden we nog meer zebrapaden in gebiedsontsluitingswegen en verdwijnen deze in de toekomst ook?    b. Volgens het convenant duurzaam veilig moeten er voor fietsers een losliggend fietspad of eigen route gecreëerd worden langs zo’n weg. Waarom is daar dan niet voor gekozen?

GroenLinks ziet het als optie om verkeerslichten met drukknopregeling te plaatsen, bijvoorbeeld bij de sporthal en het winkelcentrum. Dit leidt tot een veiliger oversteek voor voetgangers en kan ervoor zorgen dat de gemiddelde snelheid van automobilisten omlaag gaat.

Is het college het met GroenLinks eens dat dit een goede oplossing zou zijn om de situatie ter plaatse te verbeteren? a. Zo ja, hoeveel hoger worden de kosten van het project hierdoor?     b. Zo nee, waarom niet?

Tot slot nog twee algemene vragen

Hoeveel ongelukken hebben er de afgelopen 5 jaar plaatsgevonden op de Burgemeester Holtroplaan en waar vonden deze precies plaats? Zijn er recent snelheidsmetingen geweest op de Burgemeester Holtroplaan?     a. Zo ja, wat waren de gemiddelde snelheden overdag, ‘s avonds en gemeten over 24 uur?

Energietransitie Oosterhout 2030

VVD VVD Oosterhout 23-10-2019 10:33

https://oosterhout.vvd.nl/nieuws/36920/energietransitie-oosterhout-2030

In de raadsvergadering van 22 oktober 2019 lag ter besluitvorming de ambitienota 2030 en de routekaart 2019-2022.  In juni heeft de gemeenteraad daar eerder over gesproken en het standpunt van de VVD was dat we vooral een realistisch beleid moet voeren en niet te ver voor de troepen uit moeten lopen. Ook wij begrijpen de urgentie van het probleem maar de VVD wil niet dat we doorslaan en veel te snel rigoureuze beslissingen nemen. Liever zorgvuldig handelen dan te snel. Het moet ook haalbaar, betaalbaar en effectief zijn voor bedrijven en burgers. De Oosterhoutse VVD vindt het ook zeer belangrijk dat bedrijven goed kunnen blijven presteren en mensen een baan hebben. Zonder een vitale economie kunnen we ook geen grootschalige maatregelen betalen om natuur en milieu te beschermen. En mensen die geen werk hebben worden ook niet gelukkig van alleen mooie natuur.

Maar het is niet het een of het ander. De VVD wil óók dat kwetsbare natuur wordt hersteld en dat we met elkaar in een mooie en schone omgeving kunnen leven. Dat is goed voor de gezondheid en het welzijn van Nederland. Natuurherstel heeft dan ook zeker prioriteit bij de VVD. 

De fractie heeft er in juni op gehamerd dat het meeste winst op korte termijn is te halen met besparing van energie, isoleren dus en dat in samenwerking met Thuisvester en stichting One. Dat is dichtbij en daar is de grootse eerste winst te behalen. Het vol leggen van daken met zonnepanelen bij bedrijven en particulieren moet de komende jaren ook prioriteit krijgen. 

In het bestuursakkoord is opgenomen dat windenergie een tussenoplossing is op weg naar nieuwe manieren van duurzame energieopwekking. Qua locatie is een strook langs de A59 opgenomen, in het verlengde van de huidige windmolens en op ruime afstand van woongebieden. Verder is in het Bestuursakkoord opgenomen dat op andere locaties in Oosterhout geen mogelijkheden zijn voor traditionele grootschalige windmolens. 

 

Wat betreft de locatie voor de windturbines vinden wij de bundeling met de A59 en de bestaande windturbines nog de meest acceptabele. De keuze voor zonneweides erbij en dan ook zo grootschalig kunnen wij niet helemaal plaatsen. Daar was in juni ook niemand echt een voorstander van. Wellicht kan overwogen worden om een extra windmolen te plaatsen, of misschien die op Weststad te vervangen door nieuwere, zodat er minder of geen zonneweides gerealiseerd hoeven te worden. Wij geven het ter overweging mee aan het college.

 

We staan graag nog even stil staan bij de samenvatting van de opiniërende behandeling. Daarin is te lezen dat de VVD met windturbines aan de slag wil. Dat ligt iets genuanceerder. De VVD ziet windenergie als één van de tussenoplossingen en dan wel alleen op de locatie langs de A59 en niet grootschalig op andere locaties.

De VVD-fractie gaat akkoord met het voorstel van het college maar geven de volgende adviezen mee:

Zet vol in op energie besparing

Organiseer veel meer voorlichting en communicatie naar bedrijven en burgers (moet ik die kapotte CV ketel nog vervangen of niet?)

Maak de activiteiten van Thuisvester onderdeel van uw doelstellingen

Overweeg minder zonneweide en wellicht een extra windmolen, dan wel opwaardering van bestaande molens

Geef ook andere initiatieven langs de A59 een kans en focus niet alleen Eneco en Shell. Zeker ook als andere plannen kunnen zorgen voor lokaal eigendom en dus meer draagvlak heeft dat onze voorkeur.

Zorg dat de infra op orde is zodat die alle nieuwe ontwikkelingen aan kan.

Geen zonneweides in het buitengebied voordat zoveel mogelijk daken zijn vol gelegd met zonnepanelen. 

Belangrijker is om ons te focussen op 2030 dat is het eerste belangrijke meetpunt en dat is ook van toepassing voor de warmtevisie per wijk.

Voer een realistisch beleid en laat u niet opjagen. 

Tenslotte, neem je voorbeeldrol serieus. Verduurzaam je gemeentelijk vastgoed.

 

 

<!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:8.0pt; margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ascii-font-family:Arial; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Arial; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; color:#1C1C1C; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US;} p {mso-style-noshow:yes; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-ansi-language:NL;} p.MsoListParagraph, li.MsoListParagraph, div.MsoListParagraph {margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:8.0pt; margin-left:36.0pt; mso-add-space:auto; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ascii-font-family:Arial; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Arial; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; color:#1C1C1C; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoListParagraphCxSpFirst, li.MsoListParagraphCxSpFirst, div.MsoListParagraphCxSpFirst {mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ascii-font-family:Arial; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Arial; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; color:#1C1C1C; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoListParagraphCxSpMiddle, li.MsoListParagraphCxSpMiddle, div.MsoListParagraphCxSpMiddle {mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ascii-font-family:Arial; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Arial; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; color:#1C1C1C; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoListParagraphCxSpLast, li.MsoListParagraphCxSpLast, div.MsoListParagraphCxSpLast {mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:8.0pt; margin-left:36.0pt; mso-add-space:auto; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ascii-font-family:Arial; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Arial; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; color:#1C1C1C; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US;} @page Section1 {size:595.3pt 841.9pt; margin:72.0pt 72.0pt 72.0pt 72.0pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} /* List Definitions */ @list l0 {mso-list-id:1666321056; mso-list-type:hybrid; mso-list-template-ids:-1575175350 -1480443716 67698691 67698693 67698689 67698691 67698693 67698689 67698691 67698693;} @list l0:level1 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-13.3pt; font-family:Wingdings; color:#EC6B1A;} -->

Doorpakken met de Bromtol

VVD VVD CDA Oosterhout 25-09-2019 05:04

https://oosterhout.vvd.nl/nieuws/36511/doorpakken-met-de-bromtol

 

De economie trekt aan en dat is op de weg goed te merken. De files nemen weer toe. Zo ook rondom de Bromtol. Er wordt al sinds 2012 gesproken over een oplossing voor de Bromtol. Na vele discussies, afwegingen en varianten is in 2016 een duidelijke keuze gemaakt. Een keuze voor een betere bereikbaarheid van de bedrijven op Weststad, Oosterhout én Den Hout.

 

De VVD vindt een aanpak van de Bromtol hard nodig. Weststad en de vele bedrijven die daar gevestigd zijn, zorgen er voor dat de Oosterhoutse economie draait. Een betere bereikbaarheid is niet voor niets opgenomen in de Toekomstvisie en de mobiliteitsvisie. Kortom: we moeten een keuze maken met het oog op de bereikbaarheid van Oosterhout in de toekomst. 

 

Tussenstap, maar wel snel door!

 

Vanwege de gestegen kosten heeft het college voorgesteld om alle varianten nog een keer op een rij te zetten. De VVD heeft dit voorstel ondersteund, maar wel gevraagd om snelheid. Er is al veel onderzocht. Misschien is de variant met een verlaagde bypass voor doorgaand verkeer vanaf de A59 naar Oosterhout toe, nu opeens wel financieel haalbaar? CDA en VVD hebben deze opties eerder ingebracht. Of zijn er maatregelen te nemen zodat er een fietsveilige oplossing komt? Dit kan best wat kosten, maar dan zetten we geld voor wegen wel in met het meeste effect: voor de doorstroming en verkeersveiligheid.

 

De gemeenteraad heeft besloten om de varianten opnieuw te bekijken. In januari 2020 neemt de raad een nieuw besluit over de Bromtol. Wat de VVD betreft blijven er niet omheen draaien: de files moeten we aanpakken!

 

Inbreng GroenLinks raadsvergadering 17 september 2019 | Oosterhout

GroenLinks GroenLinks Oosterhout 18-09-2019 00:00

In de raadsvergadering van 17 september heeft GroenLinks het woord gevoerd over de Bromtolrotonde en de ontwikkelagenda gezondheid. Er zijn mondelinge vragen gesteld over de kruising wethouder van Dijklaan/Stadsbosweg, de stille kermis en de fietsenstalling bij het busstation.

Mondelinge vragen kruising fietspad Wethouder van Dijklaan/Stadsbosweg (Van der Pluijm)

Voorzitter, het fietspad van Oosterhout naar Dorst zorgt sinds de aanleiding voor een veel betere fietsroute naar Dorst. Veiliger, prettiger en dankzij de speciale lantaarns die er door een voorstel van GroenLinks zijn gekomen niet alleen goed verlicht maar ook goed voor de fauna. Toch levert het fietspad ongewild wat overlast op in het bos. Op de kruising van het fietspad met de Stadsbosweg is de slagboom die ongeoorloofd verkeer op de Stadsbosweg moet voorkomen niet verplaatst. Door de brede berm tussen de Wethouder van Dijklaan is het voor auto's eenvoudig om, weliswaar met wat behendigheid, door te rijden op de Stadsbosweg. Dat heeft al voor wildkampeerders die met auto en al het bos in gaan gezorgd, maar maakt het organisatoren van illegale feesten in het bos ook eenvoudig.

GroenLinks is benieuwd of het college bekend is met deze situatie en zo ja hoe lang dit al bekend is bij het college. Daarnaast willen we graag weten wát het college gaat doen om dit in de toekomst te voorkomen.

Bromtolrotonde (Van der Pluijm)

Het is alweer 3 jaar geleden dat de raad besloot de Bromtolrotonde om te bouwen tot turborotonde. Toch is het onderwerp dankzij de oppositie nooit van de politieke agenda verdwenen. Daar had de fractie van GroenLinks goede redenen toe. Niet alleen was de reconstructie van de rotonde veel te duur, vragen over de noodzaak hiervan bleven namelijk en bovendien zorgde het afsluiten van Den Hout voor terechte zorgen bij de bewoners van het dorp. Kortom: een prestigeproject.

De afgelopen jaren is er niet veel gebeurd op het gebied van uitvoering van de plannen. De twijfels bij GroenLinks bleven en werden bovendien alleen maar groter. Want nu de economie weer is aangetrokken, blijken de kosten hoger dan begroot. Bovendien werd ook het kopen van agrarische grond voor het aanleggen van een bypass voor de Stelvenseweg als een hete aardappel doorgeschoven.

Voorzitter, zo bezien is het niet gek dat GroenLinks dit dossier nooit helemaal heeft afgesloten. Zéker niet als u zich bedenkt dat we eerder dit jaar een nieuwe mobiliteitsvisie hebben vastgesteld die ontzettend zou lijden onder dit plan. En al helemaal niet met de bezuinigingen die de komende jaren gepland staan in het achterhoofd.

Hoewel GroenLinks zich altijd heeft ingespannen om de plannen nog bij te stellen, dachten we ergens dat het moment nooit zou komen. Totdat het college begin juli de lont in het kruitvat stak met de boodschap dat er extra geld was gereserveerd voor de uitvoering van het project. Geld dat weliswaar door de raad aan het college was gemandateerd, maar volgens de regels nooit aan de bromtol had mogen besteden. Iets dat het college zelf ook heeft toegegeven. Voorzitter, wij hebben samen met de andere oppositiepartijen uitgebreid antwoord gekregen op de vragen hierover.

Toch horen we van de portefeuillehouder graag nog eens in zijn eigen woorden hoe het zo heeft kunnen zijn dat niemand in de ambtelijke organisatie is geweest, die heeft opgemerkt dat hier een besluit genomen zou gaan worden dat in strijd is met de financiële verordening en de nota investerings- en afschrijvingsbeleid 2017 en dat dit ook bij het college niet is opgevallen.

Dan het voorstel zelf. In de toelichting wordt gesproken over nieuwe onderzoeken en het openhouden van een vijfde tak. Hierdoor zou de rotonde bovendien aanzienlijk goedkoper kunnen blijven dan in juli gemeld. GroenLinks is daar gematigd blij mee. Immers, het doet recht aan de terechte kritiek die wij jaren op het plan hebben gehad. Er komt een nieuw verkeerstelling, Den Hout blijft bereikbaar en het zou allemaal goedkoper worden dan gedacht.

Waarom dan gematigd blij? Nou, voorzitter, die 2,1 miljoen die in de toelichting van het voorstel is volgens GroenLinks wel érg optimistisch. Wij horen graag van de wethouder of dit gaat om de bedragen van 2016 of dat deze al zijn herberekend voor 2019.

En zelfs als het bedrag klopt, dan betekent dit dat we veel prangender verkeersproblemen in Oosterhout niet kunnen oplossen. Denk bijvoorbeeld aan de Bredaseweg of de onveilige Burgemeester Holtroplaan, waar een volledige reconstructie werd beloofd maar niet uitgevoerd. Iets waar de Oosterheidenaren niet gelukkig van worden. Het feit dat er al jaren uit allerlei potjes geld bij elkaar gescharreld moet worden betekent dat de rotonde een financieel zwart gat dreigt te worden. Eerst werden de zorggelden al gekaapt en nu moeten ook andere verkeersprojecten wijken. Ten koste waarvan willen we dit project door laten gaan als politiek?

Voorzichtig zijn we met het reserveren van 1,1 miljoen zoals gevraagd in het voorstel van het college. Voorzitter, zeker gezien wat er in juli gebeurde voelt dit als het uitschrijven van een blanco cheque. Wij dienen daarom met de rest van de oppositie een amendement in waarin we dit bedrag storten in de algemene reserve. Daarnaast voegen we enkele voorwaarden toe waardoor wij als gemeenteraad de regie over dit onderwerp kunnen overnemen. Iets wat ieder raadslid een goed idee zou moeten vinden.

Zo is GroenLinks van mening dat de vijftaks knierotonde die eerder is uitgetekend opnieuw meegenomen moet worden in het onderzoek. Natuurlijk wel met aanpassingen voor de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers bijvoorbeeld door het omleggen van fietspaden of een kleine bypass, zoals GroenLinks eerder al heeft voorgesteld aan het college. Er zijn zelfs schetsen voor gemaakt. Dat geldt ook voor andere vijftaksoplossingen.

Een turborotonde is voor onze fractie zeker geen doel op zich. Het draait om de bereikbaarheid van Oosterhout, Den Hout en Weststad. De rotonde moet voldoende verkeer kunnen verwerken, maar het is niet de bedoeling dat we al het sluipverkeer dat tijdens de spits van de A59 via de rotonde naar de A27 rijdt accommoderen. De factor Hooipolder is tot op heden niet meegenomen in berekeningen.

Verder is het heel belangrijk dat omwonenden en andere belanghebbenden opnieuw een stem krijgen. Met name de inwoners van Den Hout voelden zich bij het vorige onderzoek niet serieus genomen. Tijd om dit op te lossen, dus.

Om dit alles te controleren, moet ieder deelvoorstel door het college voorgelegd worden aan de raad. Ook als de genoemde 1,1 miljoen wél benodigd is. Alleen op die manier kunnen wij als raad op een juiste manier beslissen over dit extra budget en is het geen blanco cheque. Wat ons betreft hoeft het proces hierdoor geen verdere vertraging op te lopen.

Voorzitter, ik kom tot een afronding. De geschiedenis van de bromtolrotonde is nog lang geen ‘eind goed al goed’-verhaal. Het heeft wel de potentie om dat te worden. Zoals vorige week tijdens de inspraakavond al bleek, kunnen inwoners van Den Hout zich goed vinden in het nieuwe plan. Hoe anders waren de kaarten 2 maanden geleden geschud. Toen het college ineens voornemens was om een turborotonde zonder aansluiting voor Den Hout te realiseren zonder dat er ook maar enig idee was of er ooit een bypass voor de Stelvenseweg. Als de oppositie niet gezamenlijk aan de bel had getrokken, was dat idee uitgevoerd.

Om het verhaal inderdaad af te laten sluiten met een ‘eind goed, al goed’ moet de gemeenteraad nu de regie overnemen. Eindelijk eens laten zien wie er de baas is in Oosterhout. Anders kan het alsnog wel eens ‘too little, too late’ blijken. En dat is toch heel iets anders.

Ontwikkelagenda gezondheid (Van der Zanden)

Voorzitter, de ontwikkelagenda gezondheid opent ermee dat voor gezondheid het uitgangspunt is dat inwoners in de eerste plaats zelfverantwoordelijk zijn voor hun gezondheid. De belangrijkste taak voor de gemeente betreffende gezondheid ligt volgens de ontwikkelagenda op het gebied van de preventie. Dat klinkt op zich logisch, maar hoeft niet altijd zo te zijn.

Luchtkwaliteit

Algemeen bekend is, dat de aanwezige hoeveelheid fijnstof in de lucht, die weer een gevolg is van de uitstoot van industrie en verkeer een negatieve invloed heeft op de gezondheidstoestand van mensen. Je zult maar in een wijk wonen in Oosterhout die in de buurt van de A27 ligt. Een snelweg waar een aantal jaren geleden door de landelijke overheid de maximumsnelheid verhoogd is van 120 naar 130 kilometer per uur zodat de automobilisten lekker door kunnen rijden, om het maar eens populair te zeggen.

Een ander actueel onderwerp is de huidige situatie betreffende het stilleggen van allerlei bouwprojecten vanwege een uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof. Ook bij stikstof is er sprake van een negatieve invloed op de gezondheid van mensen.

In beide gevallen is er dus sprake van een negatief effect op de gezondheid van mensen, zonder dat individuele mensen daar invloed op hebben. Duidelijk is dus dat bij beide situaties de overheid, haar preventieve taak met betrekking tot de gezondheid van inwoners niet is nagekomen.

Gezonde voeding

Jaap Seidell, hoogleraar voeding en gezondheid heeft ooit de volgende uitspraak gedaan: “Gezond gedrag is als een bal een helling opduwen. Hoe steil die helling is, wordt onder meer bepaald door hoeveel geld er in je portemonnee zit. Als je meer geld hebt, kun je gewoon een gezonde maaltijd voor je láten klaar­maken’,” Op pagina 21 van de ontwikkelagenda gezondheid staat met betrekking tot gezonde voeding de volgende ambitie: “Doordat inwoners zelf de keuze (voor hun kinderen) maken om gezonder te eten en meer te bewegen stijgt het aantal Ooster­houtse inwoners op een gezond gewicht.” Interessant is vervolgens om te lezen wat een woordvoerder van de gemeente Oosterhout zegt in het artikel in BN De Stem van 31 augustus jl. dat als titel heeft “Gemeenten doen niets tegen snelle opmars fastfoodrestaurants”. De woordvoerder geeft aan “Een maaltijdsalade of vettere hap, dat is de keuze van de mensen zelf”. Tja, wat willen we dan als gemeente Oosterhout op dit gebied, vraag ik me af.

En voor wat de betaalbaarheid van gezonde voeding geeft ook de landelijke overheid dubbele signalen af. Zo heeft het huidige kabinet het lage btw-tarief verhoogd van 6 naar 9 procent. Dat terwijl bij de landelijke overheid het geld inmiddels over de plinten heen klotst. Dit is dus juist een maatregel die ervoor zorgt dat groente en fruit duurder worden terwijl ze eigenlijk goedkoper zouden moeten worden om gezond eten te promoten.

Voorzitter, natuurlijk heeft iedere inwoner van Oosterhout een eigen verantwoordelijkheid op het gebied van zijn of haar eigen gezondheid. De kern van de vraag is, wat de taak van de overheid is met betrekking tot preventieve maatregelen om de gezondheid van de Oosterhoutse inwoners te bevorderen. De gezondheidseffecten van maatregelen behoren wat GroenLinks betreft dan ook een standaardonderdeel te zijn wanneer er nieuw beleid ontwikkeld wordt in deze gemeente. En dan gaat het niet alleen om maatregelen op het gebied van sport, maar ook om inrichting van de openbare ruimte, bouwplannen en verkeer. Wij doen dan ook een ernstige oproep aan het college om gezondheidseffecten voortaan standaard mee te nemen bij nieuw beleid/nieuwe plannen.

SAMEN STERK voor OOSTEIND!Afsluiting ...

Gezond Burger Verstand Gezond Burger Verstand Oosterhout 19-08-2019 17:35

SAMEN STERK voor OOSTEIND!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.