Nieuws van politieke partijen in Papendrecht inzichtelijk

13 documenten

Groen licht voor nieuwe brandweerkazerne aan de Willem Dreeslaan

Onafhankelijk Papendrecht Onafhankelijk Papendrecht Papendrecht 30-10-2019 20:12

Tekst uit de Notulen van de Gemeenteraadsvergadering

De heer LAMMERS heeft in een artikel in het AD gelezen dat de kosten voor de brandweerkazerne hoger uitvallen dan gepland. Hij vraagt of de portefeuillehouder hier een toelichting op kan geven.

Portefeuillehouder MOERKERKE is blij dat men heeft kunnen constateren dat het gehele AB unaniem akkoord is met het voorstel voor de nieuwe brandweerkazerne. In verband met de overschrijding van het budget merkt hij op dat dit was geraamd met prijzen van 2014-2015. Inmiddels zijn deze prijzen behoorlijk gestegen en zijn dus ook de kosten hoger geworden. Ook het aantal deuren is een belangrijke reden voor de verhoging van de kosten. De huidige kazerne heeft 10 deuren en het voorstel van de Veiligheidsregio (VR) was om terug te gaan naar 5 deuren. Na berekeningen van het aantal auto’s en de functie in de regio is gebleken dat dit te weinig zou zijn en heeft men besloten voor 7 deuren. De verhoging van het prijspijl en de meerkosten vanwege het aantal deuren zijn de belangrijkste redenen voor de kostenverhoging. Hij merkt op dat de kosten voor de brandweerkazerne voor rekening van de Veiligheidsregio komen. Uiteraard draagt de gemeente Papendrecht, volgens de kosten verdeel systematiek, een klein deel van dat bedrag in de vorm van kapitaallasten bij. Verder is hij uitermate blij dat men na de ambulancepost en de politiekazerne ook de brandweerkazerne in een nieuw jasje kan steken.

Doel in zicht: maximaal 80 km/uur op de ringwegen rondom Papendrecht

Onafhankelijk Papendrecht Onafhankelijk Papendrecht Papendrecht 08-10-2019 09:48

Onder het motto 'Samen voor een gezonde lucht' hebben zo'n 40 mensen zaterdag 23 mei actie gevoerd voor een 80 kilometer zone rond de Drechtsteden.

De actie van Milieudefensie Drechtsteden wil mensen bewust maken van het gevaar van (ultra) fijnstof voor de gezondheid van de inwoners van deze regio. Een onzichtbare ramp vormen deze ultrafijne deeltjes, kleiner dan 0,1 micrometer, die zich door het hele lichaam verspreiden. Dit verhoogt bij omwonenden het risico op hart- en longziekten en kanker en zorgt ervoor dat Nederlanders gemiddeld drie jaar korter leven en de laatste jaren van hun leven behoorlijk ziek kunnen zijn.

,,De gezondheidsrisico's zijn het grootst langs snelwegen en drukke wegen. In de dichtbebouwde Drechtsteden voldoen we op papier wel aan de Europese fijnstof-norm, maar het gaat ons om gezonde lucht voor de bewoners en niet om de norm waarin ultrafijnstof niet wordt meegerekend" zegt Willy Verbakel, voorzitter van Milieudefensie Drechtsteden.

80 km-zone. Het uiteindelijke doel van Milieudefensie is om op de Drechtse Ring (N3, A15, A16) een 80 km-zone te bereiken. Het beperken van de snelheid op de doorgaande wegen vermindert de schadelijke uitstoot. Daarnaast bepleit Milieudefensie ook andere maatregelen voor gezonde lucht.

Ruud Lammers maakt zich al sinds jaren zorgen over de hoeveelheid fijnstof die over de inwoners van Papendrecht en de Drechtsteden dagelijks wordt uitgestort en hij heeft hierover regelmatig vragen aan het College van B&W gesteld.

Redacteur website Papendrecht.net blijft tegen gelijke behandeling

Onafhankelijk Papendrecht Onafhankelijk Papendrecht Papendrecht 22-07-2019 19:49

Ziet u het volgende persberichtfragment in juli 2025 - dus over zeven jaar - al voor zich? “Station de Witte Brug feestelijk geopend door Koningin Maxima!” en het krantenartikel vervolgt: “Na een korte intensieve periode van planvorming, overleg en dito besluitvorming heeft de provincie Zuid-Holland er een fonkelnieuwe spoorlijn bij. De 18 km Lightrail-spoorweg die Sliedrecht en Papendrecht via Alblasserdam en Ridderkerk met Rotterdam verbindt, omzeilt de files, en brengt u vanaf station de Witte Brug in nog geen 15 minuten in hartje Rotterdam!” Toekomstmuziek? Jazeker. Maar aan alle toekomstdromen gaan ideeën en kansen vooraf. Die ideeën en kansen zijn op dit moment volop aanwezig.

Maar eerst gaan we even terug in de tijd om te zien hoe het kan gaan. Laten we kijken naar de verbreding van de A15 die tot een betere verkeersdoorstroming moet gaan leiden. Een citaat uit een krantenartikel van destijds: “Partijen zetten zich in voor een betere verkeersdoorstroming op de A15 tussen Papendrecht en Sliedrecht in beide richtingen”. In 2012 leken verkeersmaatregelen nog onhaalbaar. De gemeenten Alblasserdam, Papendrecht, Sliedrecht en Hardinxveld-Giessendam besloten echter om gezamenlijk een verkeerskundige studie naar de doorstromingsproblemen te starten. Door deze regionale samenwerking kwam de A15 in 2013 toch weer op de politieke agenda.

Wat gaat er gebeuren?

In de richting Rotterdam wordt de oprit Sliedrecht-west met de afrit Papendrecht–N3 verbonden. Zo ontstaat er een extra lang vak tussen Sliedrecht en Papendrecht zodat het verkeer makkelijker kan in- en uitvoegen. In de richting Gorinchem-A27 wordt de spitsstrook verlengd van Papendrecht–N3 tot Sliedrecht-oost. Deze maatregelen zorgen ervoor dat het verkeer vlotter kan doorrijden en het sluipverkeer op het onderliggende wegennet wordt tegengegaan. Dat is goed voor de bedrijven in de regio en goed voor de leefbaarheid in de gemeenten. Uiterlijk in 2020 moeten de werkzaamheden zijn afgerond. Met dit besluit ging een lang gekoesterde wens van de regio in vervulling.

En dan nu naar de Lightrail. Op dit moment gaat ongeveer 13% van de mensen die in Papendrecht wonen naar hun werk in de Rotterdamse (Rijnmond-) regio. Maar het is onze verwachting, vanwege het aantrekken van de economie, dat dit percentage de komende jaren verder zal stijgen. En nog verder als naast de auto een kwalitatief goed alternatief in de vorm van een snelle spoorverbinding beschikbaar zou komen. Vanaf station de Witte Brug in minder dan 15 minuten in hartje Rotterdam. Dat betekent ook snelle aansluiting op andere spoorverbindingen in de provincie Zuid-Holland en de Randstad.

De komende jaren staat Papendrecht samen met de gemeenten in de Drechtsteden voor de afweging duizenden nieuwe woningen erbij te bouwen. Dan is het ook zaak na te denken over een goede ontsluiting van deze (nieuwe) woningen. Papendrecht is ingesloten door snelwegen en de rivier. Goede alternatieve vervoersverbindingen zijn er niet, even afgezien van de bus en de waterbus. Een Lightrail rechtstreeks van Papendrecht via Alblasserdam en Ridderkerk naar Rotterdam biedt een uitkomst. Niet alleen voor studerenden die thuis (kunnen) blijven wonen in Papendrecht, maar die wel snel in Rotterdam/de Randstad moeten zijn. Maar ook voor het reguliere woon-werk verkeer is dit alternatief een uitkomst. Mensen laten de auto graag staan en sparen zo het milieu. Als er maar een goed, snel, veilig en betrouwbaar alternatief voorhanden zou zijn! En vergeet niet dat de ruimtelijke economische opgave op een goede wijze kan worden ondersteund door de aanleg juist van hoogwaardige spoorverbindingen.

Daarom pleit ik voor een actieve opstelling van de gemeente bij de verschillende overlegtafels als het gaat om het verbeteren en vernieuwen van het Openbaar Vervoer in de provincie Zuid-Holland en in het bijzonder in de regio Drechtsteden (en dan de noordflank). Papendrecht heeft belang bij een directe aansluiting op het Hoofdspoorwegennet. Het is nu aan de gemeenteraad en het college van b. en w. om dat helder over het voetlicht te brengen.

Ruud Lammers.

Onveilige verkeerssituatie rotonde burgemeester Keijzerweg-Veerweg

CDA CDA Papendrecht 16-03-2019 18:00

HetCDA wil veiliger rotonde Burgermeester Keijzerweg- Veerweg Een paar dagen voor Sinterklaas vroeg het CDA aan de inwoners van Papendrecht, welke wensen heeft u op uw verlanglijstje staan om te bespreken met de gemeente en ofhet College. Eén van de wensen was een veilige verkeerssituatie bij de rotondevan de Burgermeester Keijzerweg- Veerweg. Na zelfonderzoek, heeft het CDAgeconstateerd dat er onveilige verkeerssituaties zijn bij deze rotonde. Wij zijn alsfractie geschrokken van hetaantalkleinere en grotereongevallen.De fietsers kunnenop de rotonde van twee kanten rijden, waardoor veel verwarring ontstaat bij de automobilisten. Wat ook van belang is dat de locatie op een schoolfietsroute ligt. Voor het CDAheeftverkeersveiligheideen hogeprioriteit en vooral op schoolfietsroutes. Naar aanleiding hiervanhebben we vragen gesteld aan het College of het Collegehet met het CDA eensisdat de verkeersveiligheid op schoolroutes dehoogste prioriteit heeft? Zo ja, wat gaat hetCollege doen om de veiligheid verder tevergroten op deze routes? Ook is er gevraagd ofhetismogelijk om slimme signalering teplaatsen zoals opde rotonde bij de oprit van de N3. Het CDA ziet met belangstellingde (schriftelijke) beantwoording van onze vragen tegemoet enwijhopen dat hetCollegezichook bewust is van de onveilige verkeersituatie bij de rotonde Burgemeester Keijzerweg - Veerwegen hier spoedig maatregelen voor neemt.

De 30 km/zone begint vlak voor de ...

Onafhankelijk Papendrecht Onafhankelijk Papendrecht Papendrecht 14-01-2019 09:49

De 30 km/zone begint vlak voor de kruising met de PC Hooftlaan zoals in bovenstaande afbeelding is weergegeven.

De 30 km/zone bij de Veerweg

Onafhankelijk Papendrecht Onafhankelijk Papendrecht Papendrecht 14-01-2019 08:50

De 30 km/zone begint vlak voor de kruising met de PC Hooftlaan zoals in bovenstaande afbeelding is weergegeven.

Papendrecht.netMinister Cora van ...

D66 D66 Papendrecht 29-06-2018 17:50

En weer een uit debat van vrijdag 15 ...

PvdA PvdA Papendrecht 18-03-2018 14:16

En weer een uit debat van vrijdag 15 maart j.l. OP wil een tunnel en geeft aan dat de brug dan kan verdwijnen. Dit omwille van tegengaan van verkeersoverlast en fijnstof e.d. Als de tunnel er zou komen, zul je de brug moeten behouden voor lokaal verkeer. Stuur je die door de tunnel, creëer je een situatie van files onder de grond die bovengronds ook merkbaar zijn. Voorts kun je de tunnel niet op de plek van de brug bouwen. Zal ernaast moeten. Met gevolgen voor de woningen die er staan. Die worden dan afgebroken, kan niet anders. Met meer pech dus ook gevolgen voor het historisch dijklint. Kortom het is wenselijk dat roepen en nadenken samen opgaan. Wilt u doordachte ideeën, dus meer dan holle frases stem gerust PvdA en u krijgt het.