Nieuws van politieke partijen in Pijnacker-Nootdorp inzichtelijk

20 documenten

Vijf vragen over de Metropolitane Fietsroute

Eerlijk Alternatief Eerlijk Alternatief Pijnacker-Nootdorp 14-03-2024 20:22

Vijf vragen over de Metropolitane Fietsroute

En… waarom Eerlijk Alternatief tegen dit project is.

Wat is de Metropolitane Fietsroute (MFR) eigenlijk?

De MFR moet een soort ‘snelwegfietspad’ worden tussen Rotterdam Alexanderpolder en Delft (daarna door naar Den Haag). De bedoeling is dat dit snelwegfietspad een alternatief gaat worden voor het autogebruik, waardoor de files op de weg van Rotterdam naar Den Haag en terug minder zullen toenemen. Daarnaast is de bedoeling dat de MFR een verbinding maakt tussen verschillende natuurgebieden voor de recreatieve fietser. Dit fietspad zou ontwikkeld moeten worden door een aantal gemeenten in de regio Rotterdam-Den Haag, waaronder ook Pijnacker-Nootdorp.

Wat is het traject waar deze route wordt aangelegd?

De MFR gaat onder de A20 door in Rotterdam en gaat via de gemeente Lansingerland door Pijnacker-Nootdorp naar Delft. De route is ingepland door het natuur- en stiltegebied van de Ackerdijkse Plassen, langs Oude Leede ten zuiden van de gemeente Pijnacker-Nootdorp. En via een fietsecoduct van 900 m over de A13 naar Delft zal ook de TU  Campus goed bereikbaar zijn per fiets. Het is ook de bedoeling dat er een verbinding wordt gemaakt over de Schie en het spoor richting Midden- Delfland.

Wat is een fietsecoduct?

Het fietsecoduct is een viaduct over de A13 voor fietsers en brommers. Naast dit fietspad wordt een natuurpad aangelegd voor verschillende kleine dieren, die graag van de Ackerdijkse Plassen richting Midden-Delfland willen en weer terug, zoals bijvoorbeeld de haas, konijn, muis, rat, pad enzovoorts.

Wat gaat dat kosten? En wat gaat het kosten voor de gemeente Pijnacker- Nootdorp?

In 2021 waren de kosten voor dit fietspad begroot op totaal iets minder dan 30 miljoen euro.  De betrokken gemeentes betalen met elkaar 30 % van deze kosten. De bijdrage van een gemeente is afhankelijk van het deel wat door de gemeente heen gaat. In 2021 was voor Pijnacker-Nootdorp 1.2 miljoen als bijdrage verwacht. Inmiddels zijn de kosten gestegen. Het totale project is nu geraamd op ruim 64 miljoen euro. Voor de gemeente Pijnacker-Nootdorp is het bedrag meer dan verdubbeld naar ruim 2.5 miljoen. De verwachting is daarbij dat het project verder zal oplopen in kosten.

Waarom is Eerlijk Alternatief tegen deze MFR?

Nou, eigenlijk was Eerlijk Alternatief in 2021 vóór de MFR. Maar wel met de waarheid en de gegevens van toen. Nu in 2024 zijn de gevolgen van de aanleg van dit tracé veel duidelijker en hebben we kennis kunnen nemen van de visie en know how van de diverse verenigingen en vele inwoners. Er zijn verschillende redenen voor Eerlijk Alternatief om nu wel tegen dit plan te zijn.

De kosten. Wij vinden het hele project verschrikkelijk kostbaar worden, ondanks dat er subsidies worden gegeven. Het is wel gemeenschapsgeld!

De bijdrage aan de MFR van Pijnacker-Nootdorp is ruim twee keer meer dan waar wij destijds van uit zijn gegaan. En de kosten zullen naar verwachting nog meer worden. De kosten worden daarmee te hoog voor wat we er voor terug krijgen

Wij vinden een fietsecoduct niet nodig. Er zijn tussen Delft en Rotterdam negen doorgangen voor de dieren die graag naar de andere kant van de A 13 willen. En er zijn voldoende alternatieve fietsverbindingen vanuit Pijnacker-Nootdorp naar Delft. Voor de route naar Rotterdam is een extra viaduct over de A13 eigenlijk niet nodig.

Wij vinden het ook bezwaarlijk dat de MFR dwars door de Ackerdijkse Plassen wordt aangelegd. Wij zien hierin een verstoring van het natuur- en stiltegebied. Er mogen ook brommers op het fietspad rijden en de route wordt natuurlijk drukker.

De MFR komt ten zuiden van onze gemeente, bijna tegen de gemeentegrens aan. Inwoners van Nootdorp, Pijnacker en Delfgauw (en Oude Leede) zullen nauwelijks voor woon-werkverkeer gebruik maken van de MFR. Misschien slechts op een mooie Pinksterdag bij een recreatief fietsritje of uit nieuwsgierigheid.

Natuurmonumenten heeft geadviseerd om verlichting voor de dieren minimaal te houden. Eerlijk Alternatief begrijpt dat, maar maakt zich zorgen over de veiligheid en het zicht voor de fietsers als het donker is.

Tot op heden zijn de inwoners onvoldoende betrokken bij de plannen. De route is vastgelegd zonder hun inbreng en een ander tracé of route is niet overwogen. Naar ons oordeel is het gebrek aan participatie dan ook onderdeel van een proces dat niet goed gevolgd is.

Eerlijk Alternatief heeft goed geluisterd naar inwoners en de argumenten die zij aangedragen hebben. In samenhang met bovengenoemde punten is Eerlijk Alternatief tot het besluit gekomen om niet akkoord te gaan met het voorstel.

In de besluitvormende raadsvergadering van 29-02-24 was er in de gemeenteraad toch een meerderheid voor de MFR. Wij als Eerlijk Alternatief vinden dat onverklaarbaar. Er is te weinig geluisterd naar betrokkenen. Daarbij wordt de verhoging van de kosten voor lief genomen. Middels een mtoie hebben we de wethouder gevraagd nogmaals in gesprek te gaan met betrokken partijen over de kosten.

Helaas heeft de wethouder deze motie ontraden en heeft de meerderheid van de raad de motie verworpen.

Ben Glaser

Fractievoorzitter Eerlijk Alternatief

Zijdeweg geopend

VVD VVD Pijnacker-Nootdorp 17-07-2020 10:31

https://pijnackernootdorp.vvd.nl/nieuws/40333/zijdeweg-geopend

Meer dan 10 jaar na de eerste plannen was het nu dan toch zover. De Zijdeweg is geopend door VVD Wethouder Ilona Jense.  Met deze weg gaat een lang gekoesterde wens in vervulling  om de bereikbaarheid van dit gebied te verbeteren. De ontsluiting voor ondernemers uit het glastuingebied, de Boezem en de bewoners van de oostelijke wijken in Pijnacker is nu veel beter geworden. Bovendien is er een verbeterslag gemaakt op de verkeersveiligheid door het vrij liggende fietspad. Daarnaast is de natuur (12 hectare) opnieuw aangelegd en een stuk beter ingericht. Echter voor heel veel inwoners betekent dit ook goed nieuws. Namelijk dat het vrachtverkeer niet meer door de woonkern mag rijden. Hierdoor neem de rust en verkeersveiligheid ook verder toe.

Vanuit de VVD is hier in de afgelopen 10 jaar  door meerdere wethouders aan gewerkt en de VVD is dan ook erg tevreden met het bereikte resultaat. Op de foto zijn een aantal lokale ondernemers die met hun vrachtwagen als eerste over de Zijdeweg rijden. 

Onze wethouder Ilona Jense en Floor Vermeulen de gedeputeerde van de Provincie houden het gespannen lint omhoog waar de vrachtwagens doorheen rijden.  Vanaf dat moment (vrijdag 16 juli 10 uur) is de zijdeweg open voor al het verkeer.

 

Leuke feitjes over de zijdeweg:

De totale lengte bedraagt 2,5 km.

De weg bevat 3 gelijkvloerse kruisingen en sluit via een rotonde aan op de N470

Er is 12 hectare nieuw groen en water aangelegd.

Het nieuwe fietspad is 2 kilometer lang. 

Beschouwingen over de Begroting 2020 en Uitvoeringsprogramma 2019-2023

ChristenUnie ChristenUnie SGP Pijnacker-Nootdorp 08-11-2019 21:59

https://pijnacker-nootdorp.christenunie.nl/k/n6132/news/view/1281386/43758/Electrische auto.jpg

Op dinsdag 5 november 2019 is in de gemeenteraad de 'Begroting 2020' en het 'Uitvoeringsprogramma 2019-2023' behandeld.De tekst die deze avond door Cock Weerheim is uitgesproken, namens de fractie ChristenUnie-SGP, is weergegeven onder > Standpunten ... > Algemene beschouwingen.

Beschouwingen over de Begroting 2020 en Uitvoeringsprogramma 2019-2023

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie Pijnacker-Nootdorp 08-11-2019 21:59

Op dinsdag 5 november 2019 is in de gemeenteraad de 'Begroting 2020' en het 'Uitvoeringsprogramma 2019-2023' behandeld.

De tekst die deze avond door Cock Weerheim is uitgesproken, namens de fractie ChristenUnie-SGP, is weergegeven onder > Standpunten ... > Algemene beschouwingen.

VVD is blij met de Komkommerweg, maar wil verder!

VVD VVD Pijnacker-Nootdorp 12-10-2019 00:03

Dinsdag 8 oktober is het eerste deel van de Komkommerweg door VVD-wethouder Ilona Jense geopend. De VVD is verheugd over de openstelling van de Komkommerweg omdat daarmee een grote stap gezet wordt in het verbeteren van de bereikbaarheid en verkeersveiligheid, maar het is ook een verbetering van het woon- en leefklimaat in met name Delfgauw en Pijnacker.

https://pijnackernootdorp.vvd.nl/nieuws/36775/vvd-is-blij-met-de-komkommerweg-maar-wil-verder

Dinsdag 8 oktober is het eerste deel van de Komkommerweg door VVD-wethouder Ilona Jense geopend. Niet alleen een weg, maar ook een fietstunnel, twee rotondes én een kruising zijn in de afgelopen periode aangelegd.

Ilona gaf tijdens de opening aan verheugd te zijn over de openstelling van de Komkommerweg omdat daarmee een grote stap gezet wordt in het verbeteren van de bereikbaarheid en verkeersveiligheid, maar ook een verbetering van het woon- en leefklimaat in met name Delfgauw en Pijnacker. Vrachtverkeer van en naar het glastuinbouwgebied Pijnacker West hoeft nu niet meer door de kernen Pijnacker en Delfgauw. Goed voor de ontsluiting van het glastuinbouwgebied, de verkeersveiligheid én voor de woonkwaliteit!    

En nu doorpakken met de verlengde Komkommerweg.

De Komkommerweg is een aanzienlijke verbetering van de ontsluiting van het glastuinbouwgebied van Pijnacker West, maar de VVD ziet graag dat de Komkommerweg wordt doorgetrokken naar de Hoefslag. De tuinders aan de Hoefslag zijn nu aangewezen op ontsluiting via smalle wegen, zoals de Rijskade en Delfgauw. Het doortrekken van de Komkommerweg ontlast de dorpskernen nog beter, verhoogd de verkeerveiligheid van met name fietsers en voetgangers op de Noordeindseweg en de Rijskade en verbetert de bereikbaarheid van de glastuinbouwbedrijven in de Noordpolder.

Beheerplan buitensport

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Pijnacker-Nootdorp 06-10-2019 10:00

Op de agenda stond de vaststelling van het beheerplan Sportvelden 2020-2023. Het gaat hier in hoofdzaak om groot onderhoud en renovatie buitensport en de gevolgen hiervan te verwerken in de najaarsnota 2019 en de begroting 2020. Fractielid Bernard Minderhoud gaf aan dat Gemeentebelangen de voorstellen zal steunen, maar wil niet dat er kosten worden afgewimpeld op de sportverenigingen.

Veilige parkeervoorziening voor vrachtauto’s

VVD VVD Pijnacker-Nootdorp 03-07-2019 09:24

De VVD staat voor een gemeente waar het goed ondernemen is. Momenteel speelt op Bedrijventerrein Oost-Ambacht een probleem.  (Lokale) vrachtwagenchauffeurs stallen hun vrachtwagens op het bedrijventerrein omdat er in de directe omgeving geen alternatief voor handen is.  Er is een gebrek aan goede parkeerplaatsen om hun wagens ’s nachts veilig te kunnen parkeren. Vanwege klachten van de daar gevestigde bedrijven is de gemeente gaan handhaven en dat betekent dat er bonnen worden uitgeschreven.  De VVD vindt veiligheid belangrijk en ziet graag een structurele oplossing. Een aantal chauffeurs hebben gevraagd of op Heron geen oplossing te bedenken is.  Als we als VVD fractie op de kaart kijken is wellicht ook de kleine driehoek bij de Hofweg een geschikte locatie. De VVD vindt het belangrijk dat er een goede voorziening wordt gecreëerd om dit probleem op te lossen. De VVD fractie komt bij de behandeling van de kadernota (volgende week) met een motie waarin het college wordt opgeroepen in overleg met betrokkenen een goede locatie te vinden die als veilige parkeervoorziening voor vrachtauto’s kan dienen.

 

Drukte in de spits In de Raad van ...

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Pijnacker-Nootdorp 06-06-2019 07:41

Drukte in de spits In de Raad van 16 mei werd gesproken over drukte in de spits van het openbaar vervoer. Gemeentebelangen is voorstander van de verhoging van de frequentie van het openbaar vervoer in de spits maar ook in de avonduren. Gemeentebelangen is, volgens woordvoerder Bernard Minderhoud, tegen een tariefsverhoging in de spits. Reizigers die de auto laten staan moeten hierdoor niet onnodig worden gestraft vond hij. Wel denkt hij aan een goedkoper tarief voor bij voorbeeld senioren, maar dan alleen in de daluren.

Jolanda van Leeuwen vertelt hoe we, ...

Politieke Vereniging Eerlijk Alternatief Politieke Vereniging Eerlijk Alternatief Pijnacker-Nootdorp 16-04-2019 14:00

Jolanda van Leeuwen vertelt hoe we, samen met de gehele gemeenteraad, ervoor konden zorgen dat er een aanvullend onderzoek komt naar verkeersveiligheid. De start van dit onderzoek is de input geweest die we gevraagd hebben aan inwoners van Pijnacker-Nootdorp. Dank voor de zeer nuttige input! http://www.eerlijkalternatief.nl/nieuws/april-2019/meer-aandacht-voor-verkeersveiligheid/

Ook CDA kiest voor aanvullend onderzoek verkeersveiligheid.

CDA CDA Pijnacker-Nootdorp 05-04-2019 17:45

Op initiatief van Eerlijk Alternatief, CDA en PPN, met bij stemming unanieme steun van alle fracties, is een motie aangenomen om aanvullend onderzoek te doen naar de verkeersveiligheid in Pijnacker-Nootdorp. Pijnacker-Nootdorp is – als naar de landelijke cijfers gekeken wordt- best een veilige gemeente. Wethouder Ilona Jense is al goed op weg, zij gaf aan dat deze motie ondersteunend is aan beleid dat al in uitvoering is, nl het uitvoeren van de Projectagenda Verkeersveiligheid waarbij die plekken worden aangepakt waar al ongelukken zijn gebeurd en waarbij de politie betrokken is geweest of waar mensen zich onveilig voelen. Maar veel ongelukken worden afgewikkeld zonder dat de politie erbij is geroepen, zeker als het gaat om de blikschadegevallen. Ook de ‘bijna-ongelukken’ worden hierbij niet meegenomen. De partijen willen met dit onderzoek de focus leggen hoe ongelukken voorkomen kunnen worden. Onderzoek naar risico’s en maatregelen Er zijn namelijk manieren ontwikkeld om te onderzoeken op welk type wegen het meeste risico gelopen wordt om daar een ongeluk te krijgen. Het is dan natuurlijk zinvol om op die wegen, die dezelfde kenmerken hebben, maatregelen te treffen om zo ongelukken te voorkomen. Dat dit goed kan, is al in meerdere gemeenten aangetoond. Er zijn allerlei aanpassingen denkbaar die bijvoorbeeld de snelheid uit het verkeer halen of die mensen beter waarschuwen dat er een gevaarlijk punt aankomt. Dit hoeft echt niet altijd door het neerleggen van allerlei hobbels en verkeersheuvels. Dat kan bijvoorbeeld ook door het gebruik van afwijkende kleuren of ander wegmateriaal. Wie lopen het meeste risico? Het onderzoek zal ook kijken naar de verkeersdeelnemers. Lopen bepaalde verkeersdeelnemers meer risico dan anderen? Zijn het de voetgangers of bijvoorbeeld scooterrijders? Zijn het jongeren tussen de 12 en 16 of juist 70-plussers? Als dat bekend is, kan de voorlichting en educatie daar veel beter op afgestemd worden. Oorzaak en gevolg Natuurlijk moet ook onderzocht worden wat precies de oorzaak is van een ongeluk. Was het gedrag (appen, te hard rijden, drank, drugs)? Was het een rare bocht? Werden kwetsbare deelnemers (fietsen) te veel gemengd met auto’s? Was er te weinig verlichting? Was het kruispunt niet goed te overzien omdat het riet te hoog stond? De partijen zijn in afwachting van de uitkomsten van het onderzoek dat parallel aan de reeds ingezette uitvoering van het beleid uitgevoerd zal worden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.