Nieuws van politieke partijen in Ridderkerk inzichtelijk

27 documenten

Verkeersdrukte in en rondom Ridderkerk

Burger op 1 Burger op 1 Ridderkerk 10-10-2023 07:48

In Nederland hebben we te maken met verhoogde verkeersintensiteit. De gevolgen zijn voor iedereen duidelijk: files, geluidsoverlast en een verslechterde luchtkwaliteit. Ridderkerk als middelpunt tussen de A15 en A16, heeft het niet gemakkelijk.

Het verkeer/ vrachtverkeer zal de komende decennia niet verminderen. De media staat er vol van. De migratie naar schonere brandstofvoorzieningen en dan vooral het rijden op waterstof zal een positieve bijdrage leveren aan een schonere leefomgeving. De inzet op elektrisch rijden geeft minder geluid maar veel meer fijnstof en raakt daarom van lieverlee ook omstreden.

Het is niet alleen het verkeer rond Ridderkerk waar we alert op moeten zijn. Het vinden van een goede balans tussen wonen en werken wordt in toenemend belangrijk. Er is een toenemende behoefte aan woningen en dat geeft onomstotelijk meer verkeersbewegingen. Het College zoekt naar locaties binnen onze gemeente voor extra woningbouw, o.a. bij Bolnes.

Met het bouwen van woningen en uitbreiden van bedrijfsterreinen lopen we tegen beperkingen aan waar het de afwikkeling van verkeer betreft. In dit geval de nieuw geplande woongebieden langs de rivier. De ambitie voor 2030 is:  921 woningen in Bolnes, 965 woningen in Slikkerveer en 473 woningen in Oud-IJsselmonde en Beverwaard. De enige grote toegangsweg is de Rijnsingel, die nu al rond de spitstijden files heeft. Een extern bureau heeft zich over deze problemen gebogen. Resultaat: er zijn heel veel woningen gepland, er is niet gekeken naar de ontsluiting voor verkeer en het OV is ontoereikend. Bij vragen wordt gezegd dat dit niet in de scope van het onderzoek zat. En dat er, kijkend naar de kaart, geen alternatieven zijn. De Rijnsingel is erg druk, zeker in de spits, deze loopt dwars door Bolnes heen en er wordt te hard gereden, daar is onderzoek naar gedaan. De uitkomst van het onderzoek: de fietsroutes verbeteren, de Rijnsingel versmallen, max. 30 km en een oversteek-eiland ter hoogte van het winkelcentrum. Dus max. 30 km. op een doorgaande weg! en geen enkele oplossing voor de toename van auto’s. Het zal dus nog meer dringen worden, nog meer files op deze weg. Het onderzoek heet: ‘Mobiliteit in Bolnes’ en staat op de website van de gemeente.

BURGER OP 1 maakt zich al jaren grote zorgen over de ontsluiting van Ridderkerk. Het verlagen van max. snelheden, extra fietspaden gaat hierin niets oplossen. OV verbeteren hebben wij niet in de hand. Ook onze hulpdiensten, politie, ambulance en brandweer ondervinden hier in toenemende mate hinder van.

Wij benoemen al jaren het grote belang van een evenwichtige afweging tussen wonen, werken en verkeer, waarbij bereikbaarheid en leefkwaliteit binnen onze gemeente belangrijk uitgangspunt moet zijn, voor nu en voor de toekomst.

Petra van Nes-de Man, BURGER OP 1 Pieterkej@gmail.com

Fietsveiligheid in Ridderkerk onder de aandacht.

Burger op 1 Burger op 1 Ridderkerk 02-01-2023 14:21

De veiligheid van één van de meest kwetsbare verkeersdeelnemers, fietsers, krijgt veel aandacht in Ridderkerk. Maar wat is veiligheid? Is dat een 5 meter brede (gebieds-ontsluitings) weg, met vrachtverkeer, landbouwverkeer en personenauto’s omdopen tot ‘Fietsstraat? Een gebieds-ontsluitings-weg omdopen tot 30 km. weg? Is dat de herinrichting Erasmuslaan met deels een twee- richtingen fietspad en deels de parallelweg als fietspad? De Fietsbond, die toch weet waarover ze praat, noemt dit soort zaken juist ON-VEILIG en SCHIJN-VEILIG! Op de zo-genaamde ‘Fietsstraten’ mengt het verkeer als vanouds en dat gaat goed, status overbodig. Ook de Fietsbond geeft richtlijnen voor de ‘Fietsstraat’, daar vallen gebiedsontsluitingswegen mét gemengd verkeer zeker niet onder. Ook twee-richtingen fietspaden zijn minder veilig dan een vrij liggend fietspad aan beide zijden van de weg. Waar mogelijk, leg vrijliggende fietspaden aan met duidelijke oversteekplaatsen. Zie de oversteek bij de Piramide op de Burgemeester de Zeeuwstraat.

Het Gemini College is verhuisd naar het sportpark, met de ingang bij het parkeerterrein van de Fakkel/RVVH. Onderdeel van de scholengemeenschap is de Leeronderneming. Daar zitten kinderen van 10 to 14 jaar, die op een andere manier de overstap maken naar voortgezet onderwijs. Dit zijn dus jonge kinderen die op de fiets naar school gaan. Zij hebben in het pand hun eigen entree en fietsenstalling, aan de Sportlaan.  Afgelopen donderdag heeft BURGER OP 1 de wethouder gevraagd op zeer korte termijn, daar een veilige oversteekplaats te realiseren, ter hoogte van de ingang Leeronderneming. Aan beide zijden Sportlaan is een vrij liggend fietspad, de doorsteek in de grasberm om naar de overkant te gaan is bestraat maar op en langs de weg daartussen staat niets. De kinderen gaan NU in donker naar school en moeten de drukke Sportlaan oversteken. Het antwoord van de wethouder luidde ongeveer: ‘er loopt een onderzoek naar een twee-richtingen fietspad langs de Populierenlaan, dit is maart 2023 afgerond en dan kunnen we maatregelen nemen’. Wij hebben om een snelle, wellicht tijdelijke oplossing op de Sportlaan gevraagd, bijvoorbeeld een paar simpele witte strepen om aan te geven dat hier een oversteek is. Ook Buurtpreventie en wijkoverleg vragen hier al maanden om vanwege de veiligheid. Hopelijk zetten de vragen nu wel aan tot actie.

In contact wat ik hierover had met de wethouder gaf hij aan blij te zijn met onze vragen maar nogmaals dat hij er niet eerder iets mee kan voor maart dit jaar ….

Het is een oversteek-route van fietsende scholieren, dat zie je al als je er een paar uur gaat kijken. Hoezo ONDERZOEK … en een paar ‘nood’ strepen op de weg, om aandacht te vragen aan de automobilisten dat er IETS gebeurt op dit deel van de weg, desnoods met aandachtsborden in bijvoorbeeld de kerstvakantie….. maar helaas ook dit kan ECHT niet!

De voor- en nadelen van side bars

D66 D66 Ridderkerk 13-10-2021 11:45

Side bars worden meestal geplaatst aan de onderkant van vrachtwagens of SUV’s om een breder opstapoppervlak te bieden. Je kunt ervoor kiezen om zwarte sidebars aan beide of een van beide zijden van jouw voertuig te installeren, afhankelijk van jouw voorkeuren en behoeften. Side bars zijn verkrijgbaar in verschillende materialen, maar de meeste zijn gemaakt van een soort staal of gegoten kunststof. Sommige hebben ook stevige aluminium plinten om de stevigheid te verbeteren.

Laten we vandaag eens kijken naar de voor- en nadelen van side bars.

Voordelen van side bars

Naast het feit dat het een stijlvolle aanvulling op jouw voertuigis , zijn treeplanken ook nuttig als je kleine kinderen of oudere passagiers hebt. Ze dienen als opstapje om kortere of wankelere passagiers gemakkelijker in het voertuig te laten stappen. Zonder een extra opstapje kan het moeilijk zijn om in jouw vrachtwagen of SUV te stappen.

Een ander voordeel is dat side bars de voertuigen beschermen tegen steenslag. Wanneer auto’s rijden, trappen de wielen verschillende vormen van puin op, zoals vuil, stenen en spijkers. Dit puin kan destructief zijn als het in contact komt met de zijpanelen, deuren of ruiten van jouw voertuig. Treeplanken helpen het vuil tegen te houden en beschermen jouw voertuig tegen schade.

Treeplanken helpen ook het interieur van jouw voertuig schoon te houden. Ze fungeren als een soort deurmat en bieden passagiers de mogelijkheid om vuil van hun voeten te vegen voordat ze in jouw truck of SUV stappen.

Nadelen van side bars

Side bars kunnen het moeilijk maken om onder jouw truck of SUV te kruipen als je iets wilt bekijken of repareren. Als je een doe-het-zelver bent en regelmatig jouw olie ververst of ander auto-onderhoud uitvoert, kunnen side bars deze projecten een beetje uitdagender maken.

Een ander nadeel is dat de gewichtslimiet voor treeplanken vrij laag kan zijn, afhankelijk van het materiaal dat je kiest. Dit geldt vooral voor gegoten plastic dat geen plint heeft.

Omdat ze als ladders fungeren, is het ook belangrijk om de treeplanken droog en schoon te houden om uitglijden te voorkomen, wat tot ernstige verwondingen kan leiden. Let op slijtage van het grijpoppervlak en voeg indien nodig extra tractie toe (bijv. plakband).

Lees ook: Top 3 voordelen van lokale SEO voor digitale marketing

Weinig draagvlak voor fietsstraat Pruimendijk (raadsbijdrage Jeroen Rijsdijk)

PvdA PvdA Ridderkerk 13-07-2020 06:07

Met het wijzigen van de komgrens wil het college het mogelijk maken om de Pruimendijk verder in te richten als fietsstraat. Eén kilometer van de Pruimendijk is ingericht als fietsstraat en als het aan het college ligt, komt daar straks twee kilometer bij. De PvdA Ridderkerk is een voorstander van goede voorzieningen voor fietsers en voetgangers. Fietsstraten en snelfietsroutes horen daarbij.

Betekent dit dat we vanavond zullen instemmen met het voorliggende voorstel? Nee. We vinden het namelijk minstens zo belangrijk dat besluiten zoveel mogelijk in samenspraak met onze inwoners worden genomen en dat daarvoor draagvlak is. Gesprekken met inwoners, digitale ‘inspreekbijdragen’ en ingezonden brieven vandaag in de Combinatie geven ons dat gevoel vooralsnog niet. Belangrijkste punt van kritiek: inwoners zijn naar eigen zeggen niet betrokken bij het eerdere besluit om de Pruimendijk in te richten als fietsstraat. Met de voorgenomen wijziging van de komgrens voelen zij zich nu (bijna) voor een voldongen feit geplaatst.

Volgens de wethouder is het besluit om de Pruimendijk verder in te richten als fietsstraat nu eenmaal genomen, zullen de meeste bezwaren wel worden weggenomen en zullen alle bewoners straks blij zijn met de verlengde fietsstraat. Daarmee gaat hij eraan voorbij dat het deze collegeperiode wel vaker is misgegaan met de inspraak in Oostendam. Denk aan de tijdelijke afsluiting van de Damweg en de voorgenomen afsluiting van de Oostmolendijk. Ook in Rijsoord zijn inwoners regelmatig kritisch over de wijze waarop door de gemeente wordt omgegaan met inspraak.

In het verleden gemaakte fouten kun je niet altijd terugdraaien. Wel kun je daar, mits je daarvoor openstaat, lering uittrekken om het een volgende keer beter te doen. De PvdA Ridderkerk wil daarom dat het college met de bewoners en ondernemers van de Pruimendijk in gesprek gaat over hun bezwaren. En dat er opnieuw wordt gekeken of het wel zo verstandig is om de Pruimendijk verder in te richten als fietsstraat. Of dat het bijvoorbeeld beter is om hier alleen de snelheid te verlagen en te kijken naar een alternatief. Bij het voeren van een gelijkwaardig gesprek past het volgens ons niet dat de raad nu al instemt met een wijziging van de komgrens. Dat zet het proces onnodig onder druk.

Vraag aan de wethouder: kunt u toezeggen met bewoners en ondernemers in gesprek te zullen gaan over hun bezwaren en de raad daarover te informeren?

Het bericht Weinig draagvlak voor fietsstraat Pruimendijk (raadsbijdrage Jeroen Rijsdijk) verscheen eerst op PvdA Ridderkerk.

Mobiliteitsplan Ridderkerk

VVD VVD Ridderkerk 03-07-2020 06:23

De keuzevrijheid om zelf te bepalen hoe men aan het verkeer deelneemt is voor de VVD heel belangrijk. Wij zijn er dan ook geen voorstander van prioriteit te geven aan een bepaalde mobiliteit. Daarbij kan de keuze hoe men zich wil verplaatsen ook nog van diverse omstandigheden afhangen. De beste vorm van mobiliteit bestaat simpelweg niet. Die verschilt per keer.

Verkeersveiligheid vinden wij veel belangrijker. Het veilig kunnen aankomen op de plek van bestemming is uitgangspunt en wij zijn dan ook blij met één van de doelen van dit mobiliteitsplan, namelijk nul dodelijke verkeersslachtoffers. Het liefst willen we uiteraard helemaal geen slachtoffers. Voor dit doel moet de infrastructuur voor alle verkeersdeelnemers op orde zijn, waarbij wel extra rekening gehouden moet worden met de kwetsbare groepen. Goede en veilige fiets- en voetpaden en de juiste verbindingen zijn daarbij onmisbaar.  Om de automobilisten daarvoor echter bijna overal maar als gast in Ridderkerk te laten rondrijden, gaat ons te ver. Hierdoor lijkt het dat de automobilist de veroorzaker van vrijwel alle problemen is. Voor de CO2 uitstoot is het overigens ook geen goede zaak, wanneer auto’s vaak moeten stilstaan om fietsers voorrang te geven.

Dit mobiliteitsplan heeft ook aandacht voor nieuwe initiatieven en dat juichen wij toe. Bedenk daarbij echter wel dat er ook nadelen aan verbonden kunnen zijn. Neem bijvoorbeeld de deelscooters zoals die er al in veel steden zijn. Die worden overal te pas en te onpas neergezet, nemen daardoor ruimte in en kunnen voor rommelige en soms ook onveilige situaties zorgen. En dat is nu juist dat de automobilisten verweten wordt.

Bij verschillende genoemde deelprojecten is het risico voor het zogenaamde waterbedeffect groot. Hierbij willen wij o.a. wijzen op de plannen met betrekking tot de infrastructuur rond het centrum. Voordat dergelijke plannen uitgevoerd worden zal dit goed uitgezocht moeten zijn om overlast in de desbetreffende gebieden te voorkomen. Wat de oplossing voor een deel van de inwoners betekent, kan overige inwoners enorm benadelen. Gezond verstand moet bij deze keuzes dan ook voorop staan.

Voorzitter,

Er zijn honderdduizenden euro’s nodig voor onderzoek en voorbereidingskredieten en voor de uiteindelijk uitvoering zullen miljoenen nodig zijn. Investeren vinden wij als VVD zeker niet verkeerd. De investeringen dienen dan wel weloverwogen en zinvol te zijn en ook gezien de nu nog onbekende financiële gevolgen van de corona crisis in de juiste verhouding te staan tot andere noodzakelijke uitgaves. Bij sommige mobiliteitsplannen hebben wij daar twijfels over. Zeker de enorme hoeveelheid geld die gemoeid is met onderzoek en voorbereiding doet de wenkbrauwen meer dan fronsen.

Het Mobiliteitsplan Ridderkerk is veelomvattend en daarom is het, gezien de spreektijd, lastig om er gedetailleerd op in te gaan. De VVD Ridderkerk ziet een aantal goede uitgangspunten in dit mobiliteitsplan staan en bij een aantal plannen hebben wij onze bedenkingen. Gelukkig wordt er per deelproject besloten of er tot uitvoering overgegaan wordt. Wij zullen voor dit Mobiliteitsplan stemmen, waarbij wij echter nu al aangeven, dat de kans groot is dat wij later tegen een aantal deelprojecten zullen stemmen.

De voordelen van het nemen van rijlessen

D66 D66 Ridderkerk 09-03-2020 07:00

Het krijgen van de juiste training voorafgaand aan het besturen van een voertuig is gunstig op zowel persoonlijk als financieel vlak. Hier enkele voordelen van het bijwonen van rijlessen voorafgaand aan het afleggen van je rijexamen:

Maak kennis met vrienden en rijpartners

Veel rijscholen koppelen je aan andere studenten tijdens rijlessen, zodat je niet alleen van je eigen fouten kunt leren, maar ook van die van anderen. Nog een voordeel? Rijschool Den Haag is een geweldige plek om nieuwe vrienden en rijpartners te ontmoeten. Je hebt genoeg mensen om mee te oefenen.

Betere veiligheid

Het volgen van een rijschool zorgt ervoor dat je de regels van de weg op de rug van je hand kent. Je beschikt niet alleen over een betere rijtechniek, maar ook over een opleiding om je aan te passen aan wisselende weersomstandigheden, om een aanrijding te vermijden en om defensief te kunnen rijden. Het bijwonen van rijlessen verzekert zowel je veiligheid als die van andere bestuurders op de weg.

Oefenen voor de praktijk test

Er is geen betere manier om je kansen op het afleggen van het rijexamen te vergroten dan met rijlessen. Elke sessie wordt je op de weg getest in reële situaties, waarbij je leert hoe je veilig kunt navigeren door veelvoorkomende problemen en uitdagingen op de weg. Terwijl je oefent, krijg je meer zelfvertrouwen op de weg. Op de dag van de echte test voel je je als een pro en word je niet gehinderd door angst of stress.

Blijf op de hoogte van de regels en voorschriften

De regels en voorschriften op de weg zijn altijd in beweging. Een professionele rij-instructeur is op de hoogte van alle wetten die met het rijden te maken hebben en kan je op de hoogte brengen van recente wijzigingen in de regelgeving, zodat je de eerste keer op de weg kunt testen.

Lees ook: De meest voorkomende oorzaken van waarom je project niet soepel verloopt

Wat te doen als je je autosleutels verliest…

D66 D66 Ridderkerk 28-12-2019 10:28

Nog niet zo lang geleden was het niet zo erg om je autosleutels kwijt te raken, of erger nog, om ze te verliezen. Je liet misschien zelfs van tevoren al een autosleutel bijmaken en een reserve aan je auto laten hangen in een klein doosje, vastgeplakt aan de binnenkant van de bumper. Maar omdat auto’s technologisch geavanceerder zijn geworden, hebben ze ook hun sleutels, die duurder zijn dan ooit om te vervangen.

Afhankelijk van het model en het jaar waarin je rijdt, kan het vervangen van een verloren of gestolen sleutel enkele stappen en enkele honderden euros kosten. Als je geen tweede autosleutel hebt, laat dan een back-up maken en bewaar deze op een veilige plaats.

Hier zijn een paar belangrijke soorten autosleutels, en enkele suggesties over wat te doen als de jouwe vermist raakt.

Traditionele autosleutel

De standaard sleutel die door de auto-industrie wordt gebruikt is puur mechanisch; steek hem in een ontstekingscilinder en draai hem om om je auto te starten.

Als je hem verliest: Je zou een slotenmaker kunnen bellen, die je ter plekke een nieuwe sleutel kan komen maken. In sommige gevallen – een ongebruikelijk of ouder voertuig – kan een slotenmaker niet helpen. Het kan zijn dat je een nieuwe cilinder en sleutel van het contactslot moet kopen bij de dealer of een onafhankelijke reparatiewerkplaats.

Autosleutel hanger

De eerste fobs waren add-ons en bedoeld als een gemak. Ze kunnen je voertuig vergrendelen en ontgrendelen, maar je gebruikt nog steeds een traditionele sleutel om de auto te starten. De sleutel kan ook gebruikt worden om de deuren te ontgrendelen.

Als je hem verliest: Als je alleen de sleutel verliest, ben je in orde. Je kunt nog steeds je sleutel gebruiken om je auto te ontgrendelen en te starten. Fobs zijn direct beschikbaar als aftermarket producten en zijn eenvoudig te programmeren; je hebt geen speciaal gereedschap nodig. Je kunt ze vinden bij dealers, auto-onderdelenwinkels of online. Ze zijn ook goedkoop (minder dan €20).

Slimme sleutel

Ook wel bekend als “contactloos sleutel”, een slimme sleutel wordt geassocieerd met voertuigen die een startknop op het dashboard hebben. Smart-key technologie werkt via een nabijheidssensor in het voertuig die automatisch weet wanneer de smart key (die helemaal geen sleutel is, maar een gekoppelde sensor) in de buurt is. Vervolgens wordt het voertuig ontgrendeld en kan het met een druk op de knop worden gestart.

Als je hem verliest: Je moet met je auto naar de dealer slepen als je geen reservesleutel hebt, bestel dan een sleutel (als de dealer geen sleutel op voorraad heeft) en laat hem aan je voertuig koppelen. De duurste van de sleutels, deze kunnen oplopen tot €320 om te vervangen, met een mogelijke sleeplading daarbovenop.

Lees ook: Voor- en nadelen van verschillende soorten brei- en haakdraden

Een brug te ver

VVD VVD Ridderkerk 26-11-2019 07:09

De VVD Ridderkerk blijft tegen een brug tussen Bolnes en de Krimpenerwaard. In het AD stond vandaag een artikel dat Kamerfractie VVD een bommetje legt onder Rotterdamse stadsbrug. We hebben vandaag gesproken met de indiener van de motie van de VVD in de Tweede Kamer.

De motie is ingediend om de 200 miljoen van het rijk alleen te besteden aan het verminderen van de drukte bij de Van Brienenoordbrug. De brug naar Kralingen en Rotterdam Zuid vermindert de filedruk op de A16 niet. Volgens de indiener van de motie doet Rotterdam dus een oneigenlijk beroep op de Rijksbijdrage. Volgende week dinsdag wordt in de Tweede Kamer over de motie gestemd.

Voor de VVD Ridderkerk blijft een brug tussen Krimpen en Ridderkerk een brug te ver!

De motie is hier te lezen: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/moties/detail…

Raadsbijdrage: Geluid- en luchtmaatregelen Oosterpark

SGP SGP Ridderkerk 17-10-2019 00:00

 

Voorzitter,

Dank voor het rapport van KuiperCompagnons en dank aan 3VOBiotoop voor de inspreekbijdrage en het commentaar op het rapport. Het heeft de SGP-fractie stof tot nadenken gegeven. Het rapport geeft inzicht in een aantal mogelijke maatregelen en de effecten. Duidelijk wordt dat een scherm of wal vooral effect heeft op het Oosterpark zelf en de huizen die met name aan de rand van het park staan. Het effect op volgende huizenrijen is beperkt doordat de daarvoor staande huizenrij het geluid al tegenhouden. Duidelijk is ook dat met name een scherm direct langs de snelweg effect heeft. Het effect van een scherm of wal wat verder van de snelweg af doet het geluiddempende effect snel verminderen. Alle maatregelen kosten veel geld en het effect op de wijk Drievliet als geheel is relatief beperkt.

De fractie kijkt uit naar maatregelen die meer effect geven tegen lagere kosten. Biedt bijvoorbeeld toepassing van diffractoren kansen? Het is dan ook logisch om vervolgonderzoek te doen. Graag zou de SGP fractie bij een volgend rapport naast de plaatjes met geluidcontouren ook tabellen zien waarin inzichtelijk wordt bij hoeveel huizen verbetering optreedt en in welke mate het aantal decibels daalt.

De geluidsoverlast wordt met name veroorzaakt door de snelwegen. De SGP-fractie is van mening dat het wenselijk is dat ingezet wordt op actie van Rijkswaterstaat. Rijkswaterstaat kan als probleemeigenaar worden gezien en dient ook als zodanig te worden aangesproken. Kan het college ook nagaan of Rijkswaterstaat mogelijkheden heeft voor toepassing van geluidreducerend asfalt en snelheidsverlaging op de snelweg? De SGP fractie ziet graag het effect hiervan in kaart gebracht, zodat dit vergeleken kan worden met de varianten met een scherm of wal.

De SGP fractie vraagt ook om 3VObiotoop en het wijkoverleg blijvend mee te nemen bij de komende onderzoeken en ook het commentaar op het bestaande rapport aan de opstellers voor te leggen.

Ook duidelijk is dat het onderzoeken niet eindeloos dient te duren en het wenselijk is dat volgende jaar een knoop wordt doorgehakt of er wel of geen maatregelen genomen gaan worden en wie daarbij de aangewezen instantie is om dat te doen.

Hoe zorg je ervoor dat je de juiste Vespa scooter koopt?

D66 D66 Ridderkerk 04-10-2019 23:19

Als het te maken heeft met je eerste Vespa aankoop, kan de pure hoeveelheid keuze die beschikbaar is behoorlijk overweldigend zijn voor de niet-ingewijden. Nieuw, gebruikt, vintage, modern, handmatig, automatisch, klein frame, groot frame – er zijn zoveel opties en veel mensen maken uiteindelijk de verkeerde beslissingen.

Echter, door jezelf op te leiden en rekening te houden met de juiste factoren, zul je uiteindelijk veel minder geld uitgeven aan gas, een meer kosteneffectieve rit hebben, en voel je je veel vrijer op de weg dankzij de open aard van de Vespa scooter. Ze komen ook met lagere verzekeringspremies, goedkoper parkeren en meer gebruiksgemak dan traditionele motorfietsen – plus niet meer vast komen te zitten in het verkeer!

Dus, hoe vermijd je de verkeerde keuzes te maken? Hoe zorg je ervoor dat je de juiste Vespa-scooter koopt? Hieronder staan enkele belangrijke punten op wat je moet weten voordat je je eerste Vespa scooter koopt.

Nieuw, modern gebruikt of vintage classic? Het kopen van een nieuwe Vespa

Een nieuwe moderne Vespa wordt geleverd met een garantie, de nieuwste technologie en automatische transmissie, waardoor het rijden gemakkelijker wordt. Omdat je de eerste eigenaar bent, hoef je je ook geen zorgen te maken over vervelende verrassingen in de geschiedenis van je machine, zoals eerder slecht onderhoud.

Modern gebruikt

De voor de hand liggende waarschuwing bij het kopen van een nieuwe Vespa is dat het je in eerste instantie meer kan kosten, dus een gelukkige middenoptie is waarschijnlijk om een moderne gebruikte Vespa te kopen. Deze zijn meestal vrij goed geprijsd, hebben veel van de voordelen van een nieuwe Vespa, en worden meestal verkocht zonder grote problemen. Sommige kunnen zelfs een garantie, dus zorg ervoor dat je hierover vragen stelt voordat je het koopt.

Vintage of klassieke Vespa

De conditie van je Vespa gaat bepalen hoeveel plezier je er aan beleeft en hoeveel tijd je kwijt bent aan onderhoud, dus dit is een goede plek om de discussie te starten. Een vintage Vespa kan visueel verbluffend zijn en bij goed onderhoud zal de waarde ervan toenemen, maar ze komen vaak met veel problemen. De werkende onderdelen zullen regelmatig onderhoud nodig hebben, daarom is de vintage optie beter geschikt voor iemand die gewend is om reparaties uit te voeren op een scooter.

Gerelateerd: Meest effectieve en eenvoudige manieren om geld te besparen

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.