Nieuws van politieke partijen in Rotterdam Delfshaven inzichtelijk

4 documenten

ChristenUnie en GroenLinks willen terugkeer autoloze zondag | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie Rotterdam Delfshaven 11-10-2019 00:00

ChristenUnie en GroenLinks dienen volgende week gezamenlijk een voorstel in voor de terugkeer van autoloze zondag.

Vorige maand waren er in Europese steden als Londen, Parijs en Brussel autoloze zondagen. Kamerleden Carla Dik-Faber (ChristenUnie) en Suzanne Kröger (GL) waren onder de indruk van de beelden.

Dik-Faber: “Mensen ontmoeten elkaar op plekken waar anders auto’s staan te ronken. Het is goed voor mens en natuur om één keer per jaar gas terug te nemen, tot rust te komen en te laten zien dat we best wat vaker zonder de auto kunnen”.

Kröger: "Auto’s nemen ontzettend veel plek in. Stel je voor wat een feest het wordt als we de stad teruggeven aan spelende kinderen, voetgangers en fietsers?"

Autoloze zondag is bedoeld als feest, maar dient ook ter bewustwording. De auto draagt bij aan het klimaatprobleem en bovendien is de luchtkwaliteit in grote delen van Nederland is niet goed. Autoloze zondag toont dat er alternatieven zijn voor de auto. De fiets, de trein of elektrische bussen bijvoorbeeld.

De Kamerleden doen hun voorstel woensdag tijdens het debat over de begroting van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het plan geeft het ministerie de opdracht om het voor gemeenten makkelijker te maken een autoloze zondag te organiseren. Dik-Faber en Kröger hopen dat volgende jaar september de eerste Nederlandse gemeenten meedoen aan de wereldwijde autovrije zondag.

Na auto’s ook CO2-uitstootnormen voor zware vrachtwagens | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Rotterdam Delfshaven 18-04-2019 00:00

De CO2-uitstoot van nieuwe vrachtwagens en andere zware bedrijfswagens moet omlaag. Tegen 2025 met 15 procent, en tegen 2030 moet de CO2-uitstoot zware vrachtwagens 30 procent minder zijn ten opzichte van 2019. Donderdag stemde een overweldigende meerderheid van het Europees Parlement in met deze eerste CO2-emissienormen voor vrachtwagens en andere zware vrachtvoertuigen.

Het Europees Parlement voert vanaf 2025 ook een prikkel in van 2% voor nul- en lage-emissievoertuigen. Doel is hiermee fabrikanten te stimuleren te investeren in alternatieven voor vervuilende verbrandingsmotoren. GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout: “Stimulansen voor de productie van emissiearme en emissievrije voertuigen moeten de Europese auto-industrie ertoe aanzetten om wereldwijd koploper te worden op het gebied van klimaatvriendelijke technologie."

Klimaatverandering

Vrachtwagens en andere zware voertuigen zijn goed voor 25 procent van de totale CO2 -uitstoot in het wegverkeer. "Het werd hoog tijd dat er - net als in andere werelddelen - CO2-standaarden voor zwaar vrachtverkeer werden ingevoerd. Vrachtwagens vormen een belangrijk aandeel van het totale wegverkeer. Deze CO2-normen zullen daarom zeker bijdragen aan de strijd tegen klimaatverandering”, aldus Eickhout.   Het voorstel waarover donderdag werd gestemd was het resultaat van onderhandelingen tussen de Europese Commissie, EU-ministers en het Europees Parlement.

Eickhout smeedt Europees akkoord voor schone vrachtwagens, ondanks Duitse tegenwerking | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Rotterdam Delfshaven 19-02-2019 00:00

“Ondanks forse tegenwerking van de Duitse regering zetten we een flinke stap om ook de transportsector in Europa een stuk klimaatvriendelijker te maken.” Na een nacht onderhandelen heeft Europarlementariër Bas Eickhout vanochtend vroeg een akkoord bereikt met de EU-landen over het terugdringen van de CO2-uitstoot door vrachtwagens. Die sector had tot nu toe nog geen uitstootlimieten.

Vrachtwagens moeten in 2025 15 procent minder uitstoten, in 2030 moet dat zijn teruggebracht tot 30 procent. Ook moet in 2025 2 procent van de verkochte vrachtwagens zonder of met heel weinig uitstoot zijn. Nu bedraagt de CO2-uitstoot van zware bedrijfsvoertuigen, zoals vrachtwagens, bussen en touringcars, nog zes procent van de totale CO2-uitstoot in Europa.

Eickhout: “Het waren lange en moeizame onderhandelingen, vooral doordat Duitsland steeds op de rem stond. Ik vind dat onbegrijpelijk, omdat juist duurzame innovatie de kansen geeft om in voorsprong te nemen op andere fabrikanten in de wereld. Toch is het een groot succes dat de Europese Unie voor het eerst actie onderneemt om de CO2-uitstoot door vrachtwagens aan te pakken.”

De nieuwe wetgeving zorgt er vooral voor dat het voor bedrijven goedkoper wordt om schonere vrachtwagens aan te schaffen. Volgens de klimaatafspraken moeten we ervoor zorgen dat we in 2050 geen CO2 meer uitstoten. Juist de transportsector kan die omslag relatief makkelijk maken, maar dan moet ze nu wel gaan inzetten op innovatie.

Eickhout krijgt steun voor terugbrengen CO2-uitstoot van vrachtwagens | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Rotterdam Delfshaven 14-11-2018 00:00

Het Europees Parlement stemde woensdag in met voorstellen van Europarlementariër Bas Eickhout om de CO2-uitstoot van vrachtwagens aanzienlijk terug te brengen. Eickhout slaagde erin om de eisen voor vrachtwagens verder aan te scherpen, ondanks zware tegenstand van de conservatieve partijen in het Europarlement.

In de voorstellen van Eickhout staat dat vrachtwagens in 2025 20 procent minder CO2 moeten uitstoten. Vanaf 2030 moet dat verder zijn teruggebracht tot 35 procent. Hiermee scherpt Eickhout het eerder Commissievoorstel verder aan.

Zonder uitstoot

Fabrikanten moeten ook investeren in schonere vrachtwagens. Vanaf 2025 moet vijf procent van de nieuwe vrachtwagens bestaan uit voertuigen met een lage uitstoot of liefst zonder uitstoot, bijvoorbeeld elektrisch of met op waterstof.

Een groter aanbod van schonere voertuigen zal een gunstig effect hebben op de aanschafprijs, verwacht Eickhout. “Dat maakt het voor bedrijven aantrekkelijker schonere vrachtwagens te kopen.” De CO2-uitstoot van vrachtwagens moet uiterlijk in 2050 op nul zitten.

Parijs

Het terugdringen van CO2-uitstoot van vrachtwagens is hard nodig om ook maar een beetje in de buurt te komen van de doelen uit het Parijsakkoord. “Het is tijd voor de Europese Unie om in te zetten op schone vrachtwagens. Landen als de VS, China, Canada en Japan lopen niet alleen ver voor op ons met de aanpak van CO2-uitstoot. Ze zijn ook verder in het produceren van schonere voertuigen. We laten als Europa kansen liggen als we zelf geen stappen zetten richting duurzame alternatieven voor de transportsector”, aldus Eickhout.

De CO2-uitstoot van zware bedrijfsvoertuigen, zoals vrachtwagens, bussen en touringcars, telt voor ongeveer zes procent van de totale CO2-uitstoot in de Europese Unie en maar liefst 25 procent van het wegvervoer binnen Europa. 

Het is nu aan de Raad van Europese ministers om een standpunt op dit dossier in te nemen, daarna gaan ze om de tafel om samen met het Europees Parlement tot een akkoord te komen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.