Nieuws van politieke partijen in Schagen inzichtelijk

22 documenten

Reactie Rijkswaterstaat op onze vragen over de situatie in De Stolpen

CDA CDA Schagen 30-06-2020 16:59

Bijgaand vindt u de antwoorden die wij gekregen hebben van Rijkswaterstaat. Raadslid GertJan Slijkerman zal dit met de inwoners bespreken en op basis hiervan een vervolg bepalen. Antwoorden op vragen van fractie CDA Schagen: 1. Allereerst duidelijkheid over verkoop van de huizen in de buurt om snel buren te krijgen die hun huizen en de buurt onderhouden. De huizen, nu nog in bezit van Rijkswaterstaat, verloederen steeds meer en één is er inmiddels zelfs onbewoonbaar. Men vindt het een schande dat er zo met publiek geld wordt omgegaan. Wilt u toezien op de bewoning van deze huizen en controleren of daar onbedoeld geen arbeidsmigranten worden gehuisvest? Na aanleg van de omlegging N9 de Stolpen is geïnventariseerd welke gronden en gebouwen niet meer bestemd waren voor de publieke taak. Deze onroerende zaken zijn overtollig gesteld en aangeboden aan het Rijksvastgoedbedrijf. De woningen aan de Rijksweg te Schagerbrug zijn eind 2016 aan het Rijksvastgoedbedrijf aangeboden. Om de woningen aan te kopen moeten vooraf een aantal onderzoeken worden uitgevoerd, zoals een bodem- en een asbestonderzoek en een taxatie. Vervolgens heeft het Rijksvastgoedbedrijf de woningen van Rijkswaterstaat aangekocht. Daarna is het proces gestart om de woningen te verkopen. Alle 4 woningen zijn (eventueel onder voorbehoud) via een plaatselijke makelaar aan de hoogste bieder verkocht. 2. De parkeerplaatsen langs de weg zorgen niet alleen voor overlast maar ook voor gevaarlijke situaties. Kunt u met een ‘rug’ zand en beplanting dit afschermen, zodat de klanten van het restaurant gedwongen worden hun auto op de grote parkeerplaats neer te zetten De parkeerplaatsen worden niet alleen door de gasten maar vooral door de afhalers van het WOK-restaurant gebruikt. Zij willen zo dicht mogelijk bij het restaurant parkeren. Doordat niet alleen de parkeerplaatsen langs de weg, en in de bermen, maar ook alle ruimte er omheen wordt gebruikt om te parkeren ontstaan voor de bewoners van De Stolpen die hun huis willen bereiken of verlaten zeer gevaarlijke situaties. Daarom wordt er gevraagd om het parkeren langs de weg onmogelijk te maken. Er zijn diverse (on)mogelijkheden: Parkeren langs de weg alleen voor bewoners middels vignetten, die de gemeente regelt, is een mogelijkheid als de politie handhaaft. Oplossing voor het kortstondig parkeren langs de Rijksweg zou kunnen zijn om een parkeer- en stilstandsverbod voor de beide zijden van de Rijksweg in te voeren. Dan mag er niet meer gestopt en/of geparkeerd worden langs de kant van de weg waar het bord E2 staat, behalve in de parkeervakken. Hiervoor dient wel een verkeersbesluit genomen te worden en afstemming plaats te vinden met de politie. Ook hier is de vraag of de politie genegen is te handhaven. Verder betekent dit dat er ook niet meer door bewoners geparkeerd mag worden buiten de vakken. Bij Rijkswaterstaat is niet bekend of dat gebeurt en/of bewoners dit willen. Parkeerplaats Wok uitbreiden naar het westen, richting N9, is al eens afgestemd met Rijkswaterstaat, maar dit is niet gewenst omdat de Staat het perceel beschikbaar wil houden voor andere toepassingen in de toekomst, zoals bijvoorbeeld zonnepanelen. 3. In de walkant tussen het kanaal en de weg groeit nu hoog struikgewas dat niet wordt gesnoeid. Hierdoor is het uitzicht van de bewoners nihil. Kan het struikgewas langs het kanaal 1 of 2 maalper jaar gesnoeid worden? De vaste bewoners willen dit in ieder geval wel, ze willen allemaal graag uitzicht op het NH kanaal. De nieuwe bewoners zijn nog onbekend, aangezien de huizen te koop staan, of verkocht zijn, maar nog niet bekend is wie er gaan wonen. Rijkswaterstaat heeft geconstateerd, en betreurt, dat een deel van de aanwezige struiken reeds zonder overleg is verwijderd. Voor wat betreft de vraag voor het laag snoeien: Rijkswaterstaat kan terug snoeien tot aan situatie zoals die zo’n 3 jaar geleden was. Als de omgeving de beplanting nog lager gesnoeid of zelfs helemaal verwijderd wil hebben, dan is dit op basis van een aantal randvoorwaarden mogelijk, echter niet voor kosten van Rijkswaterstaat. Rijkswaterstaat vraagt zich daarbij ook af of de bewoners aan de oostzijde van het Noord-Hollands Kanaal het er ook mee eens zijn dat de struiken lager worden, dan wel verwijderd worden. Eventueel inspraak middels vergunningstraject ? Bij keuze voor heel laag snoeien, dan wel verwijderen van de struiken moet dit eerst goed beoordeeld worden. Er komen een aantal randvoorwaarden onder andere: Geparkeerde auto’s in de berm aan de kanaalzijde zijn ongewenst in verband met risico op onveiligheid en een nieuwe zichtbeperking. Vooraf uitvoeren van een ecologisch onderzoek door of via de gemeente en het resultaat afstemmen/ accorderen met Rijkswaterstaat. Check op noodzaak herplantplicht door gemeente i.o.m. Rijkswaterstaat. Bij herplantplicht de voorkeur om in overleg met Rijkswaterstaat de boomsoort te kiezen. 4. Van de 4 verlichtingspalen op de grote parkeerplaats is er 1 nog in werking. Kan de verlichting op de grote parkeerplaats spoedig hersteld worden? Met de grote parkeerplaats wordt die bij het busstation bedoeld. Alle verlichting is hersteld, ook naar aanleiding van de extra vraag. 5. De afslag linksaf van de N9 vanuit Alkmaar naar de Stolpen is een 90 graden bocht, met tekort ruimte voor lange vrachtwagens, die daardoor veel schade aanrichten. Kan deze ruimer gemaakt worden? Hiermee bedoelen we de afslag vanaf de N9 voor de WOK die aansluit op de oude N9. Uit ons onderzoek is gebleken dat in de bocht bochtverbreding, middels grasbetontegels langs de bocht, aanwezig zijn. Er zijn stootblokken geplaatst om teveel afsnijden van de bocht te voorkomen. Het te krap nemen van bochten door lange vrachtwagens kan Rijkswaterstaat helaas niet voorkomen. Maar we gaan controleren of deze bocht voldoende breed is ontworpen/ aangelegd. Dit kan enige tijd in beslag nemen. 6. Kan er op de grote parkeerplaats een aparte plek voor vrachtwagens gemaakt worden ? Betreft parkeerplaats op bustransferium. Deze vraag is niet heel simpel met een ja of nee te beantwoorden. Aandachtspunten zijn: · Voor vrachtwagenparkeren zal het gehele terrein en de toeleidende weg aangepast moeten worden. · Als er een deel van het perceel van de Staat beschikbaar gesteld kan/ mag worden voor vrachtwagenparkeren, zal dit door de gemeente aangekocht moeten worden. · Is er onderzoek gedaan naar de behoefte, gaan chauffeurs hun vrachtwagen inderdaad op deze plek parkeren als deze er komt, mede gezien risico op inbraak of diefstal? · Willen de omwonenden het extra vrachtverkeer ? Een aantal afdelingen binnen Rijkswaterstaat moeten daar hun visie op geven. We adviseren de gemeente daarom om deze vraag goed onderbouwd in te dienen. 7. Bij de vijver achter de huizen wordt regelmatig gezwommen en gerecreëerd, door deze mensen wordt ook afval achter gelaten. Kan hier een afvalbak geplaatst worden ? Bedoeld is de “vierkante” vijver vlakbij de rotonde en Stolperbrug over het NH Kanaal. Op deze locatie is het helaas niet toegestaan om te zwemmen, het water is niet opgenomen op de waterrecreatiekaart van de Provincie Noord-Holland: https://maps.noord-holland.nl/WebViewer/index.html?viewer=waterrecreatie. Om deze reden willen we het dus ook niet faciliteren middels een afvalbak.

Ondertussen in Burgervlotbrug

PvdA PvdA VVD Schagen 01-03-2020 21:00

Op 21 februari werd een werkbezoek georganiseerd in Burgervlotbrug. De discussie over een vaste oeververbinding stond hierbij centraal.

Op uitnodiging van wethouder Jelle Beemsterboer kwamen twee VVD Statenleden op werkbezoek naar de Vlotbrug in Burgervlotbrug. Mirjam van Meerten, voorzitter van de Statencommissie Mobiliteit en Bereikbaarheid en Grethe van Geffen, lid van dezelfde Staten commissie. Vanuit de PvdA waren Marjan Leijen en Vera van Vuuren aanwezig.

Verschillende sprekers waaronder de wethouder, de voorzitter van de Ondernemers Federatie Schagen (OFS), de voorzitter van de Bedrijvenvereniging Zuid Zijpe, een inwoner namens de inwoners en Schuttevaer waren gevraagd het woord te voeren over een vaste oeververbinding over het Noord Hollands Kanaal. De uitnodiging stelt na een inleiding over de problemen met de vlotbrug: “Kortom, inwoners en ondernemers willen een normale, vaste oeververbinding over het Noord-Hollands kanaal.”

Met uitzondering van de spreker namens Schuttevaer (de ANWB van het verkeer over water), die het liefst geen brug wil en overigens wel wil meedenken in termen van eisen die de scheepvaart stelt aan een brug, waren alle geplande sprekers het eens over de noodzaak van een vaste oeververbinding.

De voorzitter van de dorpsraad nam uit zichzelf het woord na afloop om te benadrukken dat de belasting van de infra in het achterland een hele grote zorg is. Verder liet de dorpsraad weten neutraal te zijn.

Verschillende aanwezige inwoners spraken zich fel uit tegen de manier waarop deze zorg nauwelijks meegenomen lijkt te worden.

Als laatste reflecteerde Grethe van Geffen, statenlid van de VVD, in het kort op wat ze gehoord had:

Relativerend: #verkeersbewegingen in Burgervlotbrug is van heel andere orde dan een brug in de randstad. (Criterium om een brug aan te pakken) Veiligheid is mede een belangrijk argument om het probleem van de verbinding aan te pakken. Vergelijk met brug over IJ: als je alles in goede aansluiting wil realiseren komt het nooit van de grond. Andersgezegd: een probleem in stukjes aanpakken helpt.

Als PvdA zijn we het met dat laatste niet mee eens: de effecten van de aanzuigende werking van een vaste verbinding kan je niet 10 jaar later pas gaan oplossen. Na afloop sprak Marjan Leijen met een inwoonster. Zij is blij met het feit dat de PvdA haar zorg omtrent het achterland deelt in deze discussie over de oeververbinding.

 

foto: Schuttevaer

Het bericht Ondertussen in Burgervlotbrug verscheen eerst op PvdA Schagen.

Werkbezoek VVD statenfractie inzake burgervlotbrug

VVD VVD Schagen 17-02-2020 07:12

Op 21 februari bezoeken VVD Statenleden Burgervlotbrug, om een kijkje te nemen bij de locatie waar mogelijk een nieuwe vaste oeververbinding kan komen.

https://schagen.vvd.nl/nieuws/38376/werkbezoek-vvd-statenfractie-inzake-burgervlotbrug

De historische vlotbrug in Burgervlotbrug geeft ondernemers en inwoners in de regio al lang overlast. De brug kent een breedte van één rijbaan, waardoor verkeer vaak vastloopt. Zwaar verkeer kan geen gebruik maken van de brug, waardoor vracht en landbouwverkeer 14 kilometer moet omrijden. Er zijn met enige regelmaat ongevallen met de brug, met langdurig omrijden voor inwoners en stremmingen voor de scheepvaart tot gevolg. Kortom, inwoners en ondernemers willen een normale, vaste oeververbinding over het Noord-Hollands kanaal.

Sinds begin jaren ’70 voerende dorpen Burgervlotbrug en Burgerbrug samen met de bedrijvenvereniging Zuid Zijpe actie voor een vaste oeververbinding. De provinciale statenverkiezingen van 2019 leek er licht aan het eind van de tunnel. Een meerderheid van de partijen gaf in de Kieswijzer aan achter het plan van de inwoners en ondernemers te staan(zie bijlagen). Tot op heden is echter onduidelijk hoe hier gevolg aan gegeven kan worden. Inwoners en ondernemers zijn dan ook blij met het bezoek van een afvaardiging van de provinciale VVD-fractie.

Wij gaan graag met u in gesprek over de voorgeschiedenis, de plannen voor een vaste oeververbinding en de weg daarnaartoe. U bent van harte welkom! De planning voor het programma van 21 februari:

15.00 uur: aankomst café Halfweg Burgerbrug (Burgerweg 9, Burgerbrug)15.05 uur: bezoek vlotbrug, te voet15.45 -16.05 uur: toelichting problematiek (wethouder Jelle Beemsterboer)16.05 -16.15 uur: belang ondernemers (voorzitter OFS Hans Bouterse)16.20 -16.30 uur: belang inwoners (Nancy Tesselaar)16.35 -16.45 uur: belang binnenvaart (voorzitter Schuttevaer Hans Stammes en Andries de Weerd)16.45 -16.50 uur: belang tweede brug (oud-ondernemer Dhr. W. Kramer)16.50 -17.00 uur: lokale ondernemers (voorzitter bedrijvenvereniging Zuid Zijpe, Gustaaf Hoogland)17.00: uur in gesprek met inwoners en ondernemers onder het genot van een hapje en drankje

Zie ook ons eerdere bericht: VVD Schagen blijft pleiten voor vaste oeververbinding bij Burgervlotbrug

Jaarverslag 2019 van de wethouder

PvdA PvdA Schagen 24-01-2020 16:08

JAAROVERZICHT 2019 door wethouder Hans Heddes. Het eerste gehele jaar voor de PvdA in dit college. Al bladerend door mijn agenda zijn er een aantal zaken die in 2019 opvallend vaak aanwezig zijn.

Verkeer

Zoals de verkeerssituaties in de verschillende dorpen en kernen. Vrijwel alle dorpsraden heb ik aan tafel gehad om de verkeerssituatie ter plekke te bespreken. Er wordt te hard gereden op smalle weggetjes, er wordt met groot materieel te hard gereden op dezelfde smalle constructies met als achterliggende vraag: “wat kunnen we hieraan doen?”.

Onze wegen in het buitengebied zijn uit de vorige eeuw en niet berekend op het verkeer van nu. We hebben geen mogelijkheden om verkeer om te leiden en de politie komt niet om te bekeuren.

Ook willen we alle wegen toegankelijk houden voor alle verkeerstromen. Kortom dat is geen eenvoudige opgave. In gesprek gaan met de LTO maar ook bewoners zelf lijkt wel iets op te leveren, maar blijft ook een gesprek dat continu gevoerd moet blijven worden.

Een reconstructie van een weg kan de snelheid beperken, maar als dan 90% van de aanwonenden van bv. de Schagerweg liever asfalt heeft, i.v.m. trillingen onder niet onderheide woningen, dan wordt het beperken van de snelheid iets lastiger. Als de LTO aangeeft dat deze weg wel heel breed moet blijven omdat tractoren met grote aanhangers wel gewoon door moeten kunnen blijven rijden dan wordt de puzzel weer iets complexer.

We gaan er zeker uitkomen in Schagerbrug met een veilige weg, waar iedere weggebruiker zonder hoge snelheid langs gaat kunnen rijden.

Biodiversiteit

Waar ik ook regelmatig ben gesignaleerd is langs de weg of in een kern om bomen, bollen of heesters te planten. Hoogtepunten hierin waren toch wel het planten van 7 bomen bij het Regius College van het oude appelras “Schager Rood”. Op meerdere plekken gaat dit ras en andere fruitsoorten terug komen.

Plus het hoogtepunt bij zorgkwekerij Croon en Bergh, waar we samen met de bezoekers/familie van dit activiteitencentrum zo’n 200 bomen hebben geplant. Het is heel dankbaar om te mogen doen, evenals de bermsafari’s van afgelopen zomer. Met veel passie vertellen medewerk(st)ers van de gemeente over de biodiversiteit die voor velen anders onzichtbaar zou blijven. Hier past ook bij de uitbreiding van het bos in Eenigenburg. Naast het bestaande bos van Hans v.d. Geest gaat op natuurlijke wijze nog een bos ontstaan.

https://schagen.pvda.nl/nieuws/jaaroverzicht-2019-van-de-wethouder/

Bermsafari (foto: Hans Heddes)

 

Overige projecten

Dan enige projecten die zeer regelmatig terug kwamen en genoemd moeten worden: alle bedrijven industriegebied ’t Zand onder de zonnepanelen, gezond maken viswater Heemtmeer, verkeerssituatie Thorbeckestraat, campagne Europese verkiezingen, vergroenen wagenpark gemeente, verkeersassen Tuitjenhorn, afronding Basis op orde, regionale energie strategie, het (snel)fietspad Schagen- Alkmaar is echt op de kaart verschenen, afronding reconstructie Dirkshorn, overdracht wegen van het waterschap, overleg GehandicaptenPlatform Schagen over op-/afritjes trottoirs, kermis op een andere locatie, gedoe met de Omgevingsdienst, aanleg hondenveldjes en het geluidsscherm Muggenburg (in afrondende fase).

Samenwerking

Het is voor mij onmogelijk om alle activiteiten van 2019 hier de revue te laten passeren en ik wil eindigen met een aantal zaken die echt belangrijk waren. Zoals het constructieve overleg met de fractie en steunfractie. We zijn het niet altijd met elkaar eens, maar zoeken dan wel naar de grootste gemene deler. Zonder een goed functionerende (steun)fractie met een basis van vertrouwen wordt dit werk er niet leuker op.

Ook wil ik nog even noemen onze partijgenoot Tim Bijpost, die weer 150 vmbo-ers het gemeentehuis in heeft weten te loodsen om in debat te gaan. Verder wil ik nog even stilstaan bij het volledige herstel van collega Sigge, gezondheid is een groot goed en daarom alle goeds voor 2020!

Hans Heddes, wethouder duurzaamheid, openbaar gebied & infrastructuur.

Het bericht Jaarverslag 2019 van de wethouder verscheen eerst op PvdA Schagen.

VVD Schagen bezorgt om herinrichting Zeeweg Sint Maartensvlotbrug

VVD VVD Schagen 26-11-2019 08:07

https://schagen.vvd.nl/nieuws/37495/vvd-schagen-bezorgt-om-herinrichting-zeeweg-sint-maartensvlotbrug

Na een aantal jaren van nadenken presenteerde de gemeente Schagen onlangs de plannen voor de herinrichting van het oostelijke deel van de Zeeweg, welke loopt vanaf de vlotbrug (bij Sint Maartensvlotbrug) tot aan de Belkmerweg (bij Sint Maartenszee). De plannen leidden tot grote ongerustheid bij weggebruikers en lokale bewoners, die vinden dat de veiligheid erdoor in gevaar wordt gebracht.

De tekeningen van de wethouder tonen dat het huidige fietspad wordt versmald tot wandelpad en dat de fietsers zich voortaan op de rijbaan moeten begeven. Fietsers fungeren op die manier als menselijk schild en de gemeente verwacht dat dit het rijgedrag van verkeersdeelnemers positief beïnvloedt. 

Direct na de presentatie bereikten diverse negatieve geluiden de Schager VVD, die besloot om dit onderwerp te bespreken tijdens een speciaal georganiseerde bijeenkomst in dorpshuis Uijtkijk. Daar werd bekend dat de gemeente tijdens de planvorming met inwoners gesproken zou hebben, maar dat slechts enkele Zeeweg-bewoners bij dat overleg betrokken is geweest. Tevens bleek, dat de lokale bewoners de plannen als zeer zorgelijk ervaren, waarbij termen als ‘onsmakelijk’, ‘levensgevaarlijk’ en ‘moord’ werden aangehaald. Men voorziet files doordat het verkeer vanaf de N9 niet kan doorstromen en heeft de angst dat fietsers iets overkomt, die straks op dezelfde weg moeten rijden als auto’s met caravans, campers, vrachtwagens en grote landbouwvoertuigen. Bovendien verwacht men overlast van steeds afremmende en optrekkende voertuigen. Al met al een zeer onwenselijke situatie, aldus de inwoners.

De Schager VVD bevestigde dat zij meer geluiden hadden ontvangen van weggebruikers, die de plannen volstrekt onacceptabel vonden. De partij vindt dat de inwoners en de duizenden toeristen die deze specifieke regio jaarlijks bezoeken een veilige en verzorgde omgeving verdienen. VVD-fractievoorzitter Jonne van de Beek: “De plannen van de PVDA-wethouder stuiten heel logisch op veel weerstand. Ze vormen geen oplossing De gemeente had dat kunnen weten, maar sloeg alle adviezen in de wind. Wij roepen de wethouder op om de plannen te herzien. Dat betekent dat we vragen om een onderhoudsbeurt van het fietspad, de rijbaan en de bossages. Daarnaast moet het onveilige gevoel bij de kruising met de Belkmerweg worden weggenomen. We verwachten dat deze verbeteringen binnen de begroting realiseerbaar zijn”. De gemeenteraad vergaderd dinsdag in commissie over dit onderwerp naar aanleiding van een brief van de fietsers bond.

VVD Schagen deelt zorgen om herinrichting Zeeweg Sint Maartensvlotbrug

VVD VVD Schagen 26-11-2019 08:07

https://schagen.vvd.nl/nieuws/37495/vvd-schagen-deelt-zorgen-om-herinrichting-zeeweg-sint-maartensvlotbrug

Na een aantal jaren van nadenken presenteerde de gemeente Schagen onlangs de plannen voor de herinrichting van het oostelijke deel van de Zeeweg, welke loopt vanaf de vlotbrug (bij Sint Maartensvlotbrug) tot aan de Belkmerweg (bij Sint Maartenszee). De plannen leidden tot grote ongerustheid bij weggebruikers en lokale bewoners, die vinden dat de veiligheid erdoor in gevaar wordt gebracht.

De tekeningen van de wethouder tonen dat het huidige fietspad wordt versmald tot wandelpad en dat de fietsers zich voortaan op de rijbaan moeten begeven. Fietsers fungeren op die manier als menselijk schild en de gemeente verwacht dat dit het rijgedrag van verkeersdeelnemers positief beïnvloedt. 

Direct na de presentatie bereikten diverse negatieve geluiden de Schager VVD, die besloot om dit onderwerp te bespreken tijdens een speciaal georganiseerde bijeenkomst in dorpshuis Uijtkijk. Daar werd bekend dat de gemeente tijdens de planvorming met inwoners gesproken zou hebben, maar dat slechts enkele Zeeweg-bewoners bij dat overleg betrokken is geweest. Tevens bleek, dat de lokale bewoners de plannen als zeer zorgelijk ervaren, waarbij termen als ‘onsmakelijk’, ‘levensgevaarlijk’ en ‘moord’ werden aangehaald. Men voorziet files doordat het verkeer vanaf de N9 niet kan doorstromen en heeft de angst dat fietsers iets overkomt, die straks op dezelfde weg moeten rijden als auto’s met caravans, campers, vrachtwagens en grote landbouwvoertuigen. Bovendien verwacht men overlast van steeds afremmende en optrekkende voertuigen. Al met al een zeer onwenselijke situatie, aldus de inwoners.

De Schager VVD bevestigde dat zij meer geluiden hadden ontvangen van weggebruikers, die de plannen volstrekt onacceptabel vonden. De partij vindt dat de inwoners en de duizenden toeristen die deze specifieke regio jaarlijks bezoeken een veilige en verzorgde omgeving verdienen. VVD-fractievoorzitter Jonne van de Beek: “De plannen van de PVDA-wethouder stuiten heel logisch op veel weerstand. Ze vormen geen oplossing De gemeente had dat kunnen weten, maar sloeg alle adviezen in de wind. Wij roepen de wethouder op om de plannen te herzien. Dat betekent dat we vragen om een onderhoudsbeurt van het fietspad, de rijbaan en de bossages. Daarnaast moet het onveilige gevoel bij de kruising met de Belkmerweg worden weggenomen. We verwachten dat deze verbeteringen binnen de begroting realiseerbaar zijn”. De gemeenteraad vergaderd dinsdag in commissie over dit onderwerp naar aanleiding van een brief van de fietsers bond.

CDA Schagen wil De Zwerm voor Sint Maarten behouden

CDA CDA Schagen 06-11-2019 17:45

Basisschool De Zwerm in Sint Maarten is toe aan nieuwbouw of renovatie. Het CDA pleitte dinsdagavond bij de algemene beschouwingen voor een meer voortvarende aanpak bij het openhouden van de school door de gemeente. De CDA fractie vergaderde woensdag 30 oktober in Sint Maarten en sprak daar met betrokken ouders die ook renovatie of nieuwbouw willen. Zij zijn erg blij met de school en geven aan dat deze onmisbaar is voor het dorp. Fractievoorzitter Sander Lensink “De gemeente is verantwoordelijk voor het groot onderhoud van schoolgebouwen en de Zwerm kent zichtbaar achterstallig onderhoud. Dat vraagt snelle actie van de gemeente. Gaan we renoveren of komt er een nieuwe school? Misschien kan dit zelfs in combinatie met nieuwbouw voor de nabijgelegen regenboogschool in Stroet? Sluiting van de school, waarover achter de schermen gespeculeerd wordt, is wat het CDA betreft onacceptabel. Sluiting van De Zwerm is voor het CDA onacceptabel omdat voor de leefbaarheid in het dorp het behoud van een kwalitatief zeer goede school erg belangrijk is. In 2015 won De Zwerm de TechniekTrofee voor de basisschool met het beste techniekonderwijs van Nederland. Als het voor de continuïteit van de school op de lange termijn noodzakelijk is dat er meer woningbouw nodig is in Sint Maarten dan kunnen wat het CDA betreft de palen meteen de grond in!

Langzaam verkeer leeft!

PvdA PvdA VVD Schagen 05-09-2019 08:05

De avond over langzaam verkeer, georganiseerd door Yvar de Nijs (PvdA), Lars Dignum (Jess) en Angelique van Wijk (VVD) is een succesvolle avond geworden. In een overvolle Kastanjeboom werd op 2 september druk gediscussieerd over de veiligheid van het langzame verkeer.

Daarbij zorgden de sprekers van de avond ervoor dat iedereen met genoeg denkstof naar huis ging. of daarbij een eenduidig antwoord is gekomen op de veiligheidsvraag is nog maar de vraag. de aanwezigen waren het in ieder geval over een ding eens: er moet een mentaliteitsverandering komen bij de weggebruikers!

https://schagen.pvda.nl/nieuws/langzaam-verkeer-leeft/

Fietsvisie

Na de opening van de organisatoren was er eerst ruimte voor een aantal presentaties van experts. Zo sprak bijvoorbeeld Charles van der Mark van de fietsersbond over de fietsvisie 2040. Volgens Van der Mark moet er meer geld naar de veiligheid van fietsers en moet de gemeente actief een visie opstellen omtrent fietsveiligheid.

Blackspots

Gemeenteambtenaar Anton Munniks over de blackspots in onze gemeente. Deze blackspots zijn plaatsen waar extra veel ongelukken gebeuren en de gemeente dus extra moet kijken naar de veiligheid.

https://schagen.pvda.nl/nieuws/langzaam-verkeer-leeft/Paneldiscussie

Tijdens deze presentaties werd het al duidelijk dat er veel vragen waren voor de aanwezige sprekers. Deze vragen kwamen allemaal aan bod bij de paneldiscussie, die volgde na een kleine pauze. Bij deze paneldiscussie schoof ook wethouder Hans Heddes aan om het beleid van de gemeente te verduidelijken. Zo was er veel onduidelijkheid over de richtlijnen voor de bescherming van gehandicapten in het verkeer.

Groenveld

Een ander onderwerp dat leefde bij de bezoekers, was de inrichting van de Groenveldsdijk. Veel bewoners van Groenveld waren uitgerukt naar de bijeenkomst om hierover vragen te stellen. De bewoners voelden zich onveilig op deze weg door de veelvuldige snelheidsovertredingen van andere weggebruikers. Hier zal in de nabije toekomst naar gekeken moeten worden.

Een geslaagde bijeenkomst!

 

https://schagen.pvda.nl/nieuws/langzaam-verkeer-leeft/

Het bericht Langzaam verkeer leeft! verscheen eerst op PvdA Schagen.

Langzaam verkeer in de schijnwerper

PvdA PvdA VVD Schagen 01-09-2019 13:13

Hoe houden we de weg veilig voor langzaam verkeer? Hoe richten we onze wegen veilig in en wat is eigenlijk een veilige weg? over deze vragen zullen een aantal experts hun licht laten schijnen op 2 September.

Op initiatief van Yvar de Nijs (PvdA), Lars Dignum (Jess) en Angelique van Wijk (VVD) wordt er daarom een beeldvormende vergadering georganiseerd in de Kastanjeboom, Dorpsstraat 15 te Dirkshorn. Op 2 september is iedereen vanaf 19.30 uur welkom.

​Deze avond is nodig omdat er veel verwarring is over de veiligheid van langzaam verkeer. Wist u namelijk dat een onoverzichtelijke weg een veilige weg is. Veelal gebeuren ongelukken juist op een overzichtelijke weg. Hier voelt de gebruiker zich meer in controle over de wegsituatie en neemt dus meer risico. Op een onoverzichtelijke weg neemt de gebruiker juist minder risico uit angst voor een ongeluk.

​Hierom is het goed om iedereen extra informatie te geven. Als we allemaal op hetzelfde informatieniveau zitten, kunnen we beter gemotiveerde beslissingen nemen omtrent de veiligheid in het verkeer. Zo is er minder discussie over bijvoorbeeld de plaatsing van een zebrapad en kunnen we samen werken aan een veiliger verkeer.

Het bericht Langzaam verkeer in de schijnwerper verscheen eerst op PvdA Schagen.

Duidelijkheid is gewenst! In 2018 ...

Seniorenpartij Schagen Seniorenpartij Schagen Schagen 18-05-2019 13:54

Duidelijkheid is gewenst! In 2018 is beloofd onderhoud op te pakken, maar tot op heden is er nog niets gedaan. Seniorenpartij Schagen vindt dat de gemeente al dan iets gedeeltelijk over de brug moet komen en haar inwoners zo snel mogelijk moet informeren. #beloftenietwaargemaakt

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.