Nieuws van politieke partijen in Utrecht inzichtelijk

102 documenten

Nederland verdient beter, jíj verdient beter!

SP SP Utrecht 20-11-2022 10:18

De FNV organiseert op zaterdag 26 november de #NLverdientBeter Manifestatie. Het is de start van een landelijke beweging tegen de ongelijkheid.

De manifestatie vindt plaats in het Olympisch Stadion, Amsterdam, van 14.00 - 15.30 uur (inloop vanaf 13.30 uur).

Meer informatie over het programma en opstapplaatsen van de bussen vind je op de site van FNV.

Stoplichten Goylaan weg: wat vindt u ervan?

SP SP Utrecht 16-09-2020 19:39

Na de proef in januari dit jaar, waarbij de stoplichten op de kruising Goylaan-Linschotensingel-Scherpenburglaan uit werden gezet, wil de gemeente ze definitief weghalen. De kruising wordt dan krapper ingericht en de weg versmald, is het plan. De SP is benieuwd naar wat de buurt daarvan vindt en doet daar de komende weken onderzoek naar.

In januari 2020 startte de proef zonder stoplichten, waarbij ook de rijbanen voor afslaand verkeer werden afgezet. Die proef zou drie maanden duren, maar werd na een week of drie al gestopt. Vrijwel direct vanaf het begin werden verkeersregelaars ingezet om kruisend en overstekend verkeer te helpen oversteken.

Tijdens de proef kreeg de SP diverse reacties van mensen die dagelijks gebruik maken van de kruising. Nu de maatregelen definitief lijken te worden vinden wij het belangrijk te weten wat de buurt daarvan vindt, zodat we uw mening kunnen laten horen in de gemeenteraad. Lees hier de brief (p.2-3) waarin de gemeente de raad informeerde over de plannen.

De komende weken gaan we daarom langs de deuren in de directe omgeving, maar u kunt ons ook online laten weten hoe u erover denkt door een reactie te geven op dit bericht, een email te sturen naar utrecht@sp.nl, of via onze website utrecht.sp.nl/contact.

We horen graag van u!

Met vriendelijke groet, Tim Schipper, fractievoorzitter SP Utrecht

https://utrecht.sp.nl/nieuws/2020/09/stoplichten-goylaan-weg-wat-vindt-u-ervanaugustus 2020: chaos bij winkelcentrum 't Goylaan

Geluidsoverlast opgevoerde voertuigen aanpakken

CDA CDA Utrecht 21-08-2020 16:47

Al jaren is het een probleem, de overlast van luidruchtige voertuigen door de straten van Utrecht. Het gaat ten koste van de verkeersveiligheid, rust en met name plezier in de wijk om te zijn en te wonen. Wat ons betreft houdt dat echt een keertje op. Het wordt steeds gekker. Bijvoorbeeld op de Kanaalstraat of de Europalaan, waar de opgevoerde quads en andere voertuigen je voorbij racen. Reden om in de gemeenteraad een nieuwe poging te doen om dit een halt toe te roepen. Ons voorstel is om te gaan handhaven op de geluidsoverlast die aan de uitlaat optreedt en de wettelijke normen overschrijdt. Inandere stedengebeurt dit inmiddels ook, soms ook ondersteund door camera’s en meetapparatuur. Naast dit optreden moeten we natuurlijk ook het ongewenste verkeersgedrag bespreekbaar maken en de inrichting van straten verbeteren, zodat het weer veilig en plezier wordt voor iedereen, van jonge gezinnen tot ouderen, om deel te nemen aan het verkeer. “Onze stad is geen racecircuit. Ik vind het niet alleen asociaal maar ook nog eens totaal niet inclusief als we wegkijken voor deze overlast. We moeten hard optreden:de stad is van ons allemaal!”– Jantine Zwinkels, CDA Utrecht

Emissieloos vervoer: ja. Milieuzone/autoverbod: nee

VVD VVD Utrecht 15-07-2020 08:55

De VVD is voorstander van emissieloos vervoer: auto’s zonder uitstoot. Echter, wel op vrijwillige basis: dus niet met een autoverbod voor andere auto’s. De Utrechtse milieuzone heeft niet geholpen, en de nieuwe versie van de milieuzone helpt ook niet.

https://utrecht.vvd.nl/nieuws/40312/emissieloos-vervoer-ja-milieuzone-autoverbod-nee

De VVD ziet graag meer ruimte voor elektrische auto’s en heeft zelfs om ruimte voor een waterstoftankstation gevraagd. Er komen inmiddels meer laadpalen, zodat inwoners die willen overstappen op een elektrische auto, dat ook kunnen doen. Het waterstoftankstation is er nog steeds niet, tot ergernis van de VVD en van ondernemers die een waterstofvrachtwagen of -bestelbus wilden aanschaffen. Kortom, de VVD juicht de overstap naar emissieloos vervoer toe. Maar wel op vrijwillige basis!

De milieuzone is eigenlijk een autoverbod: de stad zal ook in de toekomst toegankelijk moeten blijven voor auto’s. We zien dat nu in tijdens de coronacrisis veel inwoners het veiliger vinden om met een auto te reizen dan met het OV. Deze keuzevrijheid moet mogelijk blijven. De plannen voor een strengere milieuzone zorgen er juist voor dat mensen die geen nieuwe auto kunnen kopen, geen keuze meer hebben: zij moeten met het OV. Dat is geen vrijheid, en het zorgt voor ongelijkheid in de samenleving. Dat kan niet.

Daarnaast heeft onderzoek van TNO uitgewezen dat de huidige milieuzone niet werkt. De lucht is niet door milieuzone schoner geworden. De lucht is wel schoner geworden door de overstap naar elektrische bussen. Dat werkt dus wel. Met de plannen voor de nieuwe milieuzone vraagt de VVD zich af waarom er niet geleerd wordt van eerder onderzoek.

Verder is het van belang dat in deze zware economische crisis ondernemers niet verplicht worden om extra in hun wagenpark te investeren. Als je nu als schilder of timmerman een dieselbusje hebt, dan wil je daar misschien nog mee doorrijden, omdat je nu niet wil of kan investeren in deze onzekere tijd. De overstap naar elektrische voertuigen komt echt wel, maar dat hoeft niet opgelegd te worden.

Overigens heeft de VVD ook gevraagd om faciliteiten te bieden voor elektrische trucks. Het antwoord van het linkse college: die zijn er nog niet, dus we doen dat niet. En nu komt datzelfde college met de verplichting dat binnen 5 jaar er alleen nog maar elektrische trucks in de stad mogen komen. De realiteitszin is ver te zoeken.

Op dit moment worden er nog steeds dieselbestelbusjes en vrachtwagen verkocht. Zelfs als alle nieuwe vrachtwagens en bestelbusjes elektrisch zouden zijn, dan nog is er een tweedehands markt en zouden binnen 5 jaar niet alle vrachtwagens en bestelbusjes in Utrecht emissieloos zijn. Kortom, het is totaal niet realistisch om in 2025 alle bestelbusjes en vrachtwagens op diesel of benzine te weren.

Tot slot, het uitbreiden van de milieuzone naar zo het grootste gedeelte van stad zorgt ervoor dat een groot gedeelte van de inwoners geen oude auto (diesel) meer mag hebben. Dus daar gaat je oldtimer waar je al die jaren zo goed voor hebt gezorgd. Daar gaat je vrijheid om te rijden in de auto die jij wilt, ook al rijd je misschien niet zoveel en stoot je ook niet zoveel CO2 uit. De VVD wil geen uitbreiding van de milieuzone.

Kortom, de plannen voor de strengere milieuzone zijn ronduit slecht. Laten we vertrouwen op de Utrechtse inwoners en ondernemers dat zij in de toekomst vanzelf overstappen naar elektrische auto’s en waterstofauto’s: het is hun keuze en zij kiezen vanzelf voor de nieuwe modellen van autofabrikanten. De VVD is een partij waar vrijheid belangrijk is en het autoverbod dat de milieuzone heet gaat daar tegenin. Daarom roept de VVD het college op om meer vertrouwen te hebben in de inwoners en ondernemers van Utrecht!

Wethouder in de fout met geld herinrichting bodemloze put ’t Goylaan

SP SP GroenLinks Utrecht 05-03-2020 19:23

Wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) heeft voor de aanpassingen aan de ’t Goylaan een ton uitgegeven die de gemeenteraad nog niet had vrijgegeven. Dat bleek uit de beantwoording van vragen uit de raad. ‘Financieel balletje balletje’, noemde SP-fractievoorzitter Tim Schipper de handelwijze van de wethouder, die via een paar andere potjes de boel weer recht denkt te breien.

De ’t Goylaan moet opnieuw op de schop, voor 1,2 miljoen euro die de gemeenteraad moet goedkeuren op 12 maart. Daarvan heeft van Hooijdonk in januari echter al een ton ingezet, voor de proef (LINK) met het uitzetten van de verkeerslichten bij de Linschotensingel. In de vergadering van de commissie Stad en Ruimte van 5 maart noemde ze dat zelf ‘slordig’.

Hoewel veranderingen aan de weg noodzakelijk zijn voor de verkeersdoorstroming en veiligheid, hekelt de SP de enorme geldverspilling die hieraan vooraf is gegaan. Tim Schipper: “De weg was in 2016 nog voor miljoenen omgebouwd tot ‘Stadsboulevard’, van vier rijstroken naar twee, en een nieuw verkeersplein met meer groen eromheen. Mooi voor het oog, maar slecht voor de verkeersveiligheid. Al sinds de oplevering regent het klachten van omwonenden, fietsers en automobilisten over drukte en gevaarlijke verkeerssituaties.”

Meerdere metingen en onderzoeken hebben bevestigd dat de nieuwe verkeerssituatie juist heeft gezorgd voor meer onveiligheid. Enkele weken geleden wees de voortgangsrapportage verkeersveiligheid gemeente Utrecht nog uit dat het kruispunt op de ‘t Goylaan als nieuwkomer in de top 5 is binnengekomen van de meest onveilige kruispunten van de stad. Om de verkeersdoorstroming en verkeersveiligheid te bevorderen heeft de Gemeente een nieuw maatregelenpakket samengesteld dat in 2020 en 2021 uitgevoerd dient te worden.

De SP stelt vraagtekens bij de nieuwe plannen: “Ook voor het huidige ontwerp was uitgebreid onderzoek gedaan en het zou allemaal prima kunnen. Ook qua doorstroming,” aldus Tim Schipper. “Kunnen we er zeker van zijn dat dit nieuwe ontwerp het ei van Columbus is? Het moet nu echt goed zijn, want het extra budget voor dit nieuwe ontwerp gaat ten koste van andere, hard nodige maatregelen elders.”

Na de verbouwing in 2016, gevolgd door een stapeling aan evaluaties, onderzoeken en verkeersproeven, is de ‘Stadsboulevard’ inmiddels veranderd in een bodemloze put van publieksgeld. In de raadsvergadering van 12 maart zal de SP het definitieve oordeel vellen, over de verbouwing, maar ook over de handelwijze van Lot van Hooijdonk.

Blog: De Utrechtse VVD wil graag meer ruimte voor elektrische trucks

VVD VVD Utrecht 24-02-2020 00:03

Het is niet onbekend dat de VVD graag klimaatverandering wil tegengaan via innovatie. Dus geen verbod op auto’s, maar de overgang naar elektrische auto’s. Zo ook voor vrachtwagens. Daar is nu nog niets voor geregeld.

Terwijl de laadpalen voor elektrische auto’s overal in de stad verschijnen, zien we nog geen elektrische vrachtwagens. Toch worden deze wel ontworpen, o.a. door Volvo Trucks. Ook lijkt het mogelijk te zijn voor logistieke bedrijven om een business case rond te krijgen volgens TU Eindhoven hoogleraar Maarten Steinbuch in het FD. Dus als de logistieke sector het mogelijk acht en fabrikanten het mogelijk achten, wat moet er dan nog gebeuren?

“Het wordt tijd dat de politiek obstakels voor elektrische vrachtwagens wegneemt”, aldus VVD raadslid Martijn van Dalen. Hij heeft namens de Utrechtse VVD vragen gesteld over wat de gemeente kan doen om ruimte aan elektrische vrachtwagens te geven. Allereerst zorgt dat ervoor dat het rijden met elektrische vrachtwagens ook daadwerkelijk mogelijk is: dat scheelt CO2-uitstoot. Maar ook de voorbeeldrol van de gemeente speelt mee: Waarom zijn er nog geen elektrische vuilnisauto’s? Natuurlijk is waterstof ook prima, het gaat immers om het terugdringen van de CO2-uitstoot, en daar heeft de gemeente ook zelf een voorbeeldrol in.

Locaties voor laadpalenMaar wat moet er dan gebeuren? Allereerst zullen er laadpalen voor vrachtwagens geplaatst moeten worden. Vrachtwagens staan zo min mogelijk stil. Tijd is geld. Dus het elektrisch laden zal met name daar plaats moeten vinden waar vrachtwagens hun vracht laden of lossen. Dat zal vaak bij distributiecentra zijn. Bedrijven hebben dan ook zelf de verantwoordelijkheid om op eigen terrein laadfaciliteiten te plaatsen. Omdat het laden en lossen relatief snel gaat, zal ook het opladen van vrachtwagens relatief snel moeten gaan: dus het moet mogelijk zijn voor bedrijven om snellaadpalen te plaatsen.

Daarnaast zijn er veel vrachtwagens onderweg, waarbij er ook geluncht en gerust wordt (rusttijdenwet). Ook dan staan er vrachtwagens stil. Bij de huidige snellaadfaciliteiten is vaak niet mogelijk om daar met een vrachtwagen te komen (te laag, te krappe bochten, alleen voor personenauto’s), dus zijn er aparte snellaadfaciliteiten voor vrachtwagens nodig. Maak snellaadpalen mogelijk op locaties waar vrachtwagens toch al stilstaan. Dat kan dus ook op openbare (vrachtwagen)parkeerplaatsen en bij (weg)restaurants.

Laden en lossen gebeurt ook vaak in op bedrijventerreinen en bij winkelcentra, inclusief de Binnenstad. Daar staan dus ook regelmatig vrachtwagens stil en zou het handig zijn als vrachtwagens zouden kunnen bijladen. Op centrale plaatsen op deze locaties zou dat mogelijk moeten kunnen zijn. Bij stadsdistributie speelt ook nog de mogelijkheid om het laden en lossen van meerdere vrachtwagens bij een logistiek bedrijf op bijvoorbeeld industrieterrein Lage Weide te laten plaatsvinden (een ‘hub’), waarna kleinere (elektrische) voertuigen verder naar de Binnenstad rijden: een fijnmaziger distributienetwerk met als doel om het aantal vervoersbewegingen te verminderen. Op Lage Weide zit al een bedrijf dat dit met elektrische voertuigen uitvoert: City Hub. Zero emission dus. Maar dat neemt niet weg dat er helemaal geen vrachtwagens meer in de Binnenstad komen: er zullen nog steeds leveringen nodig zijn, waardoor ook de noodzaak om op een centrale en logische locatie ruimte voor snellaadpalen te plaatsen blijft bestaan (denk aan de bevoorrading van Hoog Catharijne). Wellicht kunnen ook supermarkten bij hun bevoorrading rekening houden met bijladen.

Ook vrachtwagens ’s staan nachts ergens stil. Als dat niet op eigen terrein is, maar op bijvoorbeeld vrachtwagenparkeerplaatsen, dan is dat de goede locatie om gewone laadpalen (dus geen snellaadpalen) te plaatsen.

Impact op het stroomnetElektrische trucks zijn groter en zwaarder dan gewone, elektrische auto’s. Ook de batterij is groter en het kost dus ook meer tijd tijd om deze te laden. Daarvoor zijn nu al snellaadpalen ontwikkeld met een hoge laadsnelheid, waardoor binnen relatief korte tijd zelfs grote elektrische vrachtwagens opgeladen kunnen worden. Goed dat deze techniek er is. Echter, deze snellaadpalen hebben wel impact op het stroomnet. Dat geldt natuurlijk ook voor de hele laadinfrastructuur, maar voor deze snelladers nog meer. Het is daarom ook van belang dat de gemeente met de netwerkbeheerder (Stedin) in gesprek gaat over wat er nodig is voor het stroomnet om dit mogelijk te kunnen maken. En hoe eerder de gemeente dit doet, hoe beter de netwerkbeheerder hierop kan inspelen. Geen tijd te verliezen dus!

Voorbeeldrol gemeenteTot slot, de gemeente heeft ook zelf een voorbeeldrol. De vrachtwagens die gebruikt worden zijn o.a. vuilniswagens. De gemeente kan er ook al voor kiezen om haar vuilniswagens elektrisch te laten rijden. Hiermee stimuleert zij de technologische ontwikkelingen en laat zij zien dat het mogelijk is om met elektrische vrachtwagens te rijden. Dat kan natuurlijk ook op waterstof. Want ook de Utrechtse VVD heeft om ruimte voor een waterstoftankstation gevraagd. Belangrijk is dat de gemeente deze voorbeeldrol oppakt en laat zien dat het rijden met zero emission trucks mogelijk is.

Kortom…Het uitrollen van (snel)laadfaciliteiten voor vrachtwagens kan beginnen. Dat hoeft niet in één keer, maar kan geleidelijk (immers, de elektrische vrachtwagens zijn er nog niet). Het is wel belangrijk dat de gemeente, en dus de politiek, haar medewerking verleent: zorg ervoor dat bedrijven op eigen terrein (snel)laadpalen mogen plaatsen, zorg voor ruimte voor snellaadpalen voor vrachtwagens op een aantal logische openbare plaatsen (maak een plan samen met bedrijven, toets dit plan, en zorg voor een aanbesteding), ga met de netwerkbeheerder in gesprek over wat er nodig is om de uitrol van elektrische vrachtvervoer mogelijk te maken, en pak de eigen voorbeeldrol op. De politiek is aan zet!

Initiatiefvoorstel Utrechtse VVD: duizenden woningen in Rijnenburg

VVD VVD Utrecht 04-02-2020 09:12

Als het aan de Utrechtse VVD ligt kan er binnen 5 jaar worden gestart met de bouw van de eerste woningen in de polder Rijnenburg. In een vandaag gepresenteerd initiatiefvoorstel laat VVD-raadslid Gertjan te Hoonte zien hoe er de komende jaren 20 jaar bijna 25.000 woningen kunnen worden gerealiseerd en tegelijkertijd ruimte is voor de grootschalige opwekking van duurzame energie en warmte. In tegenstelling tot de eerder gepresenteerde plannen van het Utrechtse college gaat de polder in het initiatiefvoorstel niet op slot door de bouw van windmolens.

https://utrecht.vvd.nl/nieuws/38220/VVD initiatiefvoorstel Rijnenburg
IntiatiefvoorstelIn het voorstel van de Utrechtse VVD worden de eerste woningen vanaf 2025 opgeleverd zonder dat er grote investeringen van Rijk en provincie nodig zijn. Gertjan te Hoonte: “Met dit voorstel slaan we vier vliegen in een klap: duizenden woningen, een roeibaan, grootschalige energie- en warmteopwekking met zonnepanelen en géén windmolens. Op deze manier dragen we bij aan het oplossen van de woon- en energiecrisis waar onze stad voor staat.”

25.000 woningen Met ondersteuning van ambtenaren van de gemeente Utrecht heeft raadslid Gertjan te Hoonte een eerste verkenning gedaan van de mogelijkheden voor woningbouw in Rijnenburg. In de eerste fase van het plan (tot 2030) is het mogelijk om 7.000 woningen te realiseren. In fase 2 (na 2030) kunnen door intensiever te bouwen en in te zetten op Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) nog eens tot 18.000 woningen extra worden opgeleverd. Te Hoonte: “Met deze stap pakken we de wooncrisis in Utrecht serieus aan. Op dit moment willen veel mensen in Utrecht wonen terwijl de woningbouw in Leidsche Rijn bijna af is. We hebben een nieuwe locatie nodig die naast de binnenstedelijke ontwikkelingen voor een continu en gegarandeerd aanbod aan woningen zorgt.”Door te starten buiten de geluidscontouren van de A2 en A12 en gebruik te maken van de bestaande infrastructuur kan er met een relatief bescheiden investering worden gestart met de bouw van de nieuwe wijk. Een wijk die gemiddeld een hogere dichtheid krijgt dan Leidsche Rijn maar waar ook ruimte is voor buurten met lagere dichtheden en een dorps karakter.Direct goed openbaar vervoerDe wijk moet direct goed op het HOV=netwerk van Utrecht aangesloten zijn. De Utrechtse VVD zet daarom bij aanvang in op directe busverbinding via Strijkviertel en de busbaan over Papendorp naar Utrecht CS. Die bus moet direct hoogfrequent rijden, bijvoorbeeld door er een U-Link verbinding van te maken. In de uiteindelijke situatie heeft een rechtstreekse tramverbinding samen met een fietspad dwars over Knooppunt Oudenrijn of een aftakking van de SUNIJ-tram direct na het Amsterdam-Rijnkanaal de voorkeur. Deze stap kan niet zonder extra investeringen vanuit het Rijk.Optimaliseren bestaande afritten De basis voor de auto ontsluiting zullen de bestaande op en afritten aan de A2 en A12 zijn. In eerste instantie door optimalisatie van de afrit De Meern (A12) Later ook door aansluiting op de afrit Nieuwegein (A2) en Harmelen (A12). Die zullen op sommige plekken geoptimaliseerd moeten worden.

Roeibaan en GroenDe Utrechtse VVD stelt voor om de woningbouw te combineren met een roeibaan in de zuidzijde van de polder tegen het IJsselbos aan. Zo ontstaat een nieuwe groene zone om de stad, terwijl tegelijkertijd zand beschikbaar komt om waar nodig de polder op te hogen. Tijdelijk energielandschapOok de Utrechtse VVD wil inzetten op een tijdelijk energielandschap en kiest daarbij voor zon. De huidige zon opbrengst kan omhoog door niet alleen op ZON-PV (elektriciteit) maar ook op ZON-Thermiek.

Verkeersexperiment ’t Goylaan is bezigheidstherapie gemeente

SP SP Utrecht 30-01-2020 19:48

Om de doorstroming van het verkeer op ‘t Goylaan te verbeteren is de Gemeente een proef gestart waarbij de verkeerslichten op het kruispunt met de Linschotensingel/Scherpenburglaan zijn uitgeschakeld en de rijwegen versmald. Vreemd genoeg zijn echter direct vanaf de start van de proef tijdens de spitsuren verkeersregelaars actief die de functie van die verkeerslichten overnemen. SP-Fractievoorzitter Tim Schipper stelde hierover mondelinge vragen aan verkeerswethouder Lot van Hooijdonk.

Het experiment, dat ongeveer 3 maanden zou moeten duren, lijkt hiermee dus verder zinloos. Fractievoorzitter Tim Schipper stelde daarom vragen over het doel en de uitvoering van de proef en het nut van de verkeersregelaars.

Schipper: “De wethouder gaf aan dat de proef niet zonder verkeersregelaars kan en het tot het einde op deze manier zal worden uitgevoerd. In dat antwoord zit eigenlijk al de erkenning dat het niet gaat werken. Laat dat nou net zijn wat ik al dacht. Afslaand en kruisend verkeer komt er in de spits gewoon niet door. Als je dat nu al weet, kan je er net zo goed meteen mee kappen. Bezigheidstherapie.”

De verkeersdoorstroming en verkeersveiligheid van ’t Goylaan zijn al langer een pijnpunt voor de gemeente. Eerder is al besloten tot herinrichting van het voorrangsplein, verderop aan ’t Goylaan, na een klachtenregen over de onduidelijke en gevaarlijke verkeerssituatie en vele ongelukken. De kosten voor herinrichting van de rotonde en de weg, die in 2016 al voor miljoenen waren getransformeerd, zullen €1,2 miljoen bedragen.

Unieke kans voor historische Maliebaan met meer ruimte voor fietsers en voetgangers | Utrecht

GroenLinks GroenLinks Utrecht 19-12-2019 00:00

De Maliebaan wordt opnieuw ingericht. De middenbaan wordt een wandel en fietspromenade en auto’s mogen alleen nog 30 km/u rijden op de ventwegen aan de zijkant. Het voorstel van het stadsbestuur hiervoor kwam tot stand na jarenlange gesprekken met de buurt en haalde donderdagavond een meerderheid in de Utrechtse gemeenteraad. 

GroenLinks raadslid Thijs Weistra: “Dit is een unieke kans om een historisch stuk Utrecht extra glorie te geven, met meer ruimte voor groen, voetgangers en fietsers. We kunnen hier geschiedenis schrijven en de Maliebaan nog mooier te maken.”  

Er lagen twee plannen voor het opnieuw inrichten van de Maliebaan. Voor de keuze van GroenLinks was verkeersveiligheid essentieel. Uit een vergelijking van een onafhankelijk onderzoeksbureau bleek het voorstel van het stadsbestuur het meest veilig. Ook was het voor GroenLinks belangrijk dat het kruispunt met de Nachtegaal/Reigerstraat veilig zonder verkeerslichten kan. 

Plan B kwam van een groep bewoners van de straat. Zij pleitten voor een middenbaan ingericht als fietsstraat waarbij de auto te gast is. Weistra: “Mooi dat er veel betrokkenheid is vanuit de buurt. We zullen bij de uitwerking van de plannen scherp blijven letten op veiligheid, geluid en trillen en dat het een prettige straat blijft voor gebruikers en bewoners.” 

Schriftelijke vragen over misstanden renovatie Rooseveltlaan

SP SP Utrecht 10-12-2019 14:20

‘Groot onderhoud’ door Mitros zorgt voor woonongemak voor bewoners aan de Rooseveltlaan. Faciliteiten voor minder mobiele bewoners dreigen te verdwijnen en ingrijpende maatregelen staan gepland om uitgevoerd te worden in hartje winter. De bewonerscommissie van de flats geeft aan dat Mitros haar afspraken over het renovatieproces niet nakomt. SP-fractievoorzitter Tim Schipper heeft schriftelijke vragen ingediend om opheldering te vragen aan de wethouder, want steeds maar weer gaat het mis bij dit soort zware werkzaamheden en zijn de bewoners de klos.

Aan de Rooseveltlaan in Kanaleneiland vinden op dit moment werkzaamheden plaats in de 10-hoog flats. Nadat een eerder voorstel voor renovatie het benodigde draagvlak onder bewoners niet haalde, is Mitros nu begonnen met wat zij bestempelen als ‘groot onderhoud’ in bewoonde staat. Dit zijn echter ingrijpende werkzaamheden die van invloed zijn op het gebruiksgemak van de flat en de oppervlakte van de woningen. Onder meer worden hier kozijnen vervangen, isolatie geplaatst aan de binnenzijde van de woningen, wordt de lift vervangen en verdwijnt de toegang tot de berging voor bewoners met een scootmobiel of rollator door het verwijderen van een minilift.

De werkzaamheden aan de meest zuidelijke flat aan de Rooseveltlaan zijn al een tijdje aan de gang. Een afspraak met bewonerscommissie om deze werkzaamheden te evalueren voordat de volgende flat aan de beurt zou zijn, is niet nagekomen door Mitros. De bewonerscommissie geeft aan dat er slecht met ze wordt gecommuniceerd, er steeds wordt gewisseld met contactpersonen en dat er geen goede begeleiding is voor de oudere bewoners. Zoals een van de bewoners het beschreef: “Een orkaan die over je heen komt. Later kijken ze wel wat de schade is.”

SP-Fractievoorzitter Tim Schipper heeft eerder dit jaar een unaniem door de gemeenteraad gesteunde motie ingediend die het stadsbestuur opriep tot het opstellen van betere en eenduidige voorwaarden waaronder renovaties en onderhoud plaatsvinden. “Dat het keihard nodig is om hierin een flinke slag te maken blijkt keer op keer. Ook op de Rooseveltlaan zijn de bewoners weer de dupe van de doordenderende trein die Mitros op ze los laat”, aldus Schipper.

Lees hier de vragen van de SP

Zie ook: Wonen

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.