Nieuws van politieke partijen in Utrechtse Heuvelrug inzichtelijk

23 documenten

Spreekuur Peter Kranenburg: Verkeer en verkeersveiligheid in DOORN

CDA CDA Utrechtse Heuvelrug 03-12-2021 14:07

Aan de inwoners van Doorn Betreft: Verkeer en verkeersveiligheid in DOORN Het CDA Utrechtse Heuvelrug brengt wederom het verkeersprobleem en de verkeersveiligheid in beeld door met de Doornse inwoners in gesprek te gaan. In Doorn denken wij dan onder andere aan: Fietsveiligheid voor schoolgaande kinderen; Looproutes en oversteekplaatsen naar centrum/winkels en basisscholen; Belemmeringen voor rolstoelen en rollators; Verkeersdruk kruispunt Doorn; Busverbindingen naar station Driebergen en naar stad Amersfoort; Parkeren in centrum (blauwe zone). Peter Kranenburg houdt op woensdagavond 15 december een online SPREEKUUR om met u hierover te praten. Wij willen graag horen wat uw aandachtspunten zijn over deze onderwerpen, en van u te vernemen wat u ziet als oplossingsrichting. Het online spreekuur is van 19:45u – 21:00u. Vanwege de Corona maatregelen zal het spreekuur online plaatsvinden met MS Teams. Daarom dient u zich vooraf aan te melden. Aanmelden kan per email (peterkranenburg.cda@gmail.com). Wij ontmoeten u graag op 15 december. Met vriendelijke groet, Peter Kranenburg Fractievoorzitter CDA Utrechtse Heuvelrug M: 06-2712 1477 (whatsapp)

Raadsvragen tunneltje Maarn

VVD VVD Utrechtse Heuvelrug 03-03-2020 07:05

Evert de Boer stelt raadsvragen tijdens de open agenda ruimte van 19 Maart. Met Regelmaat rijden bestelbusjes en vrachtwagens zich klem in tunneltjes. Zo ook op zaterdag 1 februari bij het tunneltje onder de A12 en de spoorlijn Utrecht-Arnhem in het centrum van Maarn. Hoewel op het viaduct duidelijk staat aangegeven dat de maximale doorrijhoogte 2,5 meter is. En dat is niet de eerste keer.

https://utrechtseheuvelrug.vvd.nl/nieuws/38546/raadsvragen-tunneltje-maarn

 

Vragen voor Open Agenda Ruimte op 19 maart 2020

 

Met regelmaat rijden bestelbusjes en vrachtwagens zich klem in tunneltjes.   Zo ook op zaterdag 1 februari bij het tunneltje onder de A12 en de spoorlijn Utrecht-Arnhem in het centrum van Maarn. En dat is niet de eerste keer! Hoewel op het viaduct duidelijk staat aangegeven dat de maximale doorrijhoogte 2,5 meter is.

Naast het feit dat zo’n aanrijding gevaarlijk kan zijn voor de voetgangers op het naastliggende trottoir betekent het ook dat gedurende de tijd dat de vrachtwagen klem zit de tunnel niet gebruikt kan worden door de hulpdiensten.

 

Vragen:

 

Is geregistreerd hoe vaak dat in de afgelopen jaren op deze plaats is voorgekomen?

Is het misschien verstandig om een extra aanduiding aan te brengen?                                                  

 Gedacht kan worden aan:                                                                                                                      

a. Dwarsliggers enkele meters voor de tunnel op doorrijhoogte. Zodat de chauffeur tijdig een  waarschuwing krijgt dat zijn wagen te hoog is                                                                                             

  b. Waarschuwingsborden op ooghoogte vóór de tunnel

c.  Een andere (ons onbekende) voorziening

Is er iets bekend over de kosten? Te denken valt aan de maatschappelijke kosten (hulpdiensten) en de directe kosten voor de gemeente (opruim- en herstelwerkzaamheden).

 Fractie VVD

Evert de Boer

 

 

De maximum snelheid verlagen op alle provinciale wegen?

D66 D66 Utrechtse Heuvelrug 28-01-2020 17:53

Vorig week werd er in Doorn een symposium over het verkeer in onze provincie gehouden. Een van de sprekers was Gedeputeerde Arne Schaddelee. Op de website van RTV Utrecht verscheen een artikel met een uitspraak van de Gedeputeerde die bij mij vragen oproept: “Het liefst had ik vanmiddag een prachtig masterplan gepresenteerd om in de hele provincie de snelheid te verlagen vanaf morgen”. Laat ik vooraf duidelijk zijn; ik ben niet per definitie vanuit D66 tegen een verlaging. Echter, ik meen dat wij in het coalitieakkoord in de Provincie hebben afgesproken maatwerk te willen toepassen. Bovendien vraag ik mij af wat nu nog mijn rol als Statenlid is, als de Gedeputeerde blijkbaar al zijn politieke lijn heeft bepaald.

Het is des te opmerkelijker dat de Gedeputeerde nu met deze uitspraak komt. Vorige week tijdens de Commissie Milieu & Mobiliteit hebben wij uitgebreid gesproken over het verkeer in onze provincie. In de mobiliteitsprogramma’s werden de concrete plannen voor de komende jaren toegelicht. Nergens lees ik dat de maximum snelheid voor automobilisten op alle provinciale wegen moet worden verlaagd. Opmerkelijk dat de Gedeputeerde dat een week later wel stelt, en dan nog niet eens voor de mensen die hierover mogen beslissen.

Volgens mij voelt hij zelf ook wel nattigheid dat hij mogelijk voor zijn beurt spreekt. Enkele dagen na zijn uitspraak verscheen er een column van zijn hand op de website van de Provincie waar hij het een en ander probeerde te nuanceren. Is de Gedeputeerde bevraagt door de andere Gedeputeerden of hebben ambtenaren hem gezegd dat hij dat echt niet zo stellig kan zeggen dat op alle provinciale wegen de snelheid naar 60 km per uur moet worden teruggebracht? Er zitten namelijk nogal wat haken en ogen aan. Het is maar de vraag of dit in alle situaties het beste is voor de veiligheid en de doorstroming.

In het coalitieprogramma ‘Nieuwe energie voor Utrecht’ wordt ook met geen woord gerept over een generieke maatregel om de snelheid te verlagen. Hier komt dan ook de rol van Statenleden om de hoek kijken om te controleren of Gedeputeerde Staten wel correct het vastgesteld beleid uitvoeren. Reden voor D66 om schriftelijke vragen over het onderwerp te stellen: https://www.stateninformatie.provincie-utrecht.nl/documenten/Schriftelijke-vragen-art-47/2020

Ik zal hier niet alle vragen herhalen maar als automobilisten maar 60 km per uur in de toekomst mogen, dan geldt dat ook voor het openbaar vervoer. Bussen zullen dus langzamer moeten gaan rijden. Daarnaast kunnen er onduidelijke situaties ontstaan op provinciale wegen die aansluiten op wegen in andere provincies. Gaan die ook de snelheid terugbrengen naar 60 km per uur? Ik hoor ook mensen zeggen dat zij met 80 km per uur veel geconcentreerder rijden dan met 60 km. Ze vinden zelf dat ze beter opletten. Ik ben geen verkeerskundige en laat mij dan ook graag door onderzoek en studie vertellen wat wijsheid is. De Gedeputeerde heeft dat inmiddels ook toegezegd. Hij wil nu onderzoeken wat het effect is van het verlagen van de snelheid.

Het College van B&W van de gemeente Utrechtse Heuvelrug heeft voor de uitspraken van de Gedeputeerde een verzoek bij de Provincie ingediend om op het tracé tussen Doorn en Driebergen op de N225 maatwerk te leveren en de snelheid hier van 80 naar 60 km terug te brengen. Het argument is dat er nogal wat bochten in de weg zitten, er veel zijwegen zijn en er fietsers (kinderen) de weg moeten oversteken. Ik hoop dat de gemeente Utrechtse Heuvelrug niet op de studie van de Gedeputeerde hoeft te wachten op om alle provinciale wegen de snelheid naar 60 km terug te brengen. Laten we gewoon doen, wat we afgesproken hebben, en dat is maatwerk leveren. 60 km per uur waar 60 moet en 80 km per uur waar 80 kan. Intussen ben ik erg benieuwd naar de antwoorden op mijn schriftelijke vragen.

Erwin Kamp

D66 Statenlid Provincie Utrecht

Vragen over (tijdelijke) maatregelen fietsveiligheid Donderbergrotonde

D66 D66 Utrechtse Heuvelrug 04-11-2019 18:01

Onlangs is door de provincie de eindrapportage van het onderzoek rondom de Donderbergrotonde in Leersum openbaar gemaakt. Uit dit rapport blijkt dat er wordt verwacht dat het verkeer de komende 10 jaar toe zal nemen en dat dit gevolgen zal hebben voor zowel fietsveiligheid als de verkeersdoorstroming.

Een belangrijke conclusie van het rapport is dat de bypass (zoals in 2011 ontworpen) geen oplossing is voor de huidige problematiek.  Deze oplossing is nadelig voor het fietsverkeer en zal tijdens de avondspits de wachtrijen niet kunnen oplossen. De fractie van D66 is tevreden met deze conclusie, die ook aansluit bij de wens van onze inwoners.

Er wordt nu naar drie andere varianten gekeken:

Verkeersregelinstallatie met fietsoversteken Verkeersregelinstallatie met fietstunnel Turborotonde met fietstunnel

De fractie van D66 zal in de raadsvergadering van komende donderdag een aantal vragen stellen over de drie varianten en de vervolgprocedure, waarbij voor ons de belangrijkste vraag is welke tijdelijke maatregelen er worden genomen om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Is de Gemeente Utrechtse Heuvelrug betrokken bij het verdere onderzoek naar de verschillende varianten? Heet het College nu al voorkeur voor één van de drie varianten? Worden de inwoners van onze gemeente ook betrokken bij de keuze voor een van de drie varianten? Wanneer kan de besluitvorming over de toekomstige vormgeving van de rotonde Donderberg verwacht worden? Welke tijdelijke maatregelen worden er in de tussentijd genomen om de verkeersveiligheid te verbeteren? Op welke manier worden de inwoners bij het kiezen van de tijdelijke maatregelen betrokken?

Meer woningen kerklocatie Lange Dreef

SGP SGP VVD Utrechtse Heuvelrug 17-07-2019 00:00

 

In Driebergen ligt in de nieuwbouwwijk de Groene Tuinen een stuk grond vrij. Het is een kavel waar de Oranjelaan-kerk heen zou gaan. Deze hebben echter hun intrek genomen in de vrijgekomen Immanuëlkerk. De kavel heeft nu een maatschappelijke bestemming, waar geen invullin g voor is nu de kerk er van af ziet.

Daarom is een traject gestart om een nieuwe bestemming te vinden. Gezien de ligging is een woonbestemming een voor de hand liggende keuze. De Lange Dreef C.V. (50% eigenaar gemeente Heuvelrug en 50% Heuvelrug Wonen) presenteerde 2 jaar terug een plan voor 37 woningen.

Na stevige weerstand uit de buurt werd dit teruggebracht tot 24 woningen. Later was er nog de wens om er ooke en tandartspraktijk te huisvesten. Daardoor daalde het aantal woningen tot 20. Bezwaren zijn met name dat de woningdichtheid te hoog wordt en het parkeren en de verkeersdrukte. De Lange Dreef C.V. moet een principeverzoek indienen. In de raad is hier nog niet eerder over gesproken.

De VVD diende een motie in om toch 30-40 woningen te realiseren. Wij hebben dit plan gesteund. In dit geval vinden we deze woningaantal op deze locatie acceptabel. Op de Lange Dreef hebben we reeds maatregelen genomen voor de verkeersveiligheid. Parkeren moet binnen het bouwvlak gerealiseerd worden. Gezien de grote woningnood vinden we in dit geval de belangen van woningzoekenden meer gewicht in de schaal leggen dan de bezwaren vanuit de omgeving.

Wij hadden hier ons als raad eerder over uit moeten spreken. Omdat we ons hier niet eerder over hebben uitgesproken, leidt dat tot een lastig moment omdat de raad zich pas uitspreekt na de participatie. Dat we nu alsnog duidelijkheid gegeven als raad, en niet na de zomer, is omdat we niet willen dat straks bij het principeverzoek de raad het plan voor 20 woningen + tandartspraktijk afwijst en we onnodig een halfjaar verder zijn voor een nieuw plan wordt ontwikkeld. 

Vragen over de verkeersveiligheid in de gemeente

D66 D66 Utrechtse Heuvelrug 15-05-2019 16:12

D66 zet de fiets centraal. Dat betekent: goede, aantrekkelijke, maar bovenal veilige fietsroutes. Zeker om en nabij scholen. Over veilige fietsroutes van en naar scholen maken wij ons zorgen.

Van 8 tot 23 april kon iedereen een gevaarlijke verkeerssituatie melden bij het Meldpunt Onveilig Verkeer. In totaal werden er 110 meldingen gedaan van gevaarlijke situaties binnen de gemeente Utrechtse Heuvelrug, waarvan 27 binnen een straal van 500 meter van een basisschool. De gemelde situaties hebben vooral betrekking op de veiligheid van fietsers en op te hard rijdende automobilisten.

Omdat dit ons zorgen baart, stelt onze fractie onderstaande vragen op de raadsvergadering van 16 mei vragen over de verkeersveiligheid in de gemeente. We willen weten of wethouder Boonzaaijer zich in de meldingen herkent en wat hij eraan gaat doen.

1. In hoeverre beschouwt u de uitkomsten representatief voor de gemeente Utrechtse Heuvelrug? 2. Gaat u deze uitkomsten bespreken in het Verkeersberaad? 3. Welke acties gaat u uitvoeren om de verkeersonveiligheid bij scholen terug te dringen? 4. Gaat het u in gesprek met de provincie in gesprek over een mogelijke gezamenlijke aanpak? 5. Wat heeft het College van de Raad nodig om ervoor te zorgen dat de verkeersveiligheid binnen onze gemeente, en dan met name bij scholen, verbetert?

Zie ook: https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1912243/

Inmiddels heeft de wethouder beantwoord en kunnen hier ingezien worden. Bij de beantwoording van de vragen heeft wethouder Boonzaaijer toegezegd:

dat het in de raad gegeven antwoord schriftelijk aan de raad wordt toegestuurd, uitgebreid met kaartje (zie bijlage) en dat de uitkomsten en de analyse van de meldingen te zijner tijd met de raad worden gedeeld

fietspad Traay Driebergen – Austerlitz

ChristenUnie ChristenUnie Utrechtse Heuvelrug 08-05-2019 09:08

https://utrechtseheuvelrug.christenunie.nl/k/n7372/news/view/1275823/507362/dbg tunneltje verlengde traaij.jpgEr ligt een voorstel om het fietspad van Driebergen naar Austerlitz te verbreden. Dit betekent ook dat het karakter van het fietspad wijzigt van recreatief naar utilitair.

En dat betekent weer dat in herfst en winter van tijd tot tijd blad en sneeuw wordt geruimd. Voor de fietsers naar Amersfoort een hele verbetering. De realisatie gebeurt in samenwerking met de gemeente Zeist en met subsidie van de provincie Utrecht. Na enkele korte vragen werd het goedgekeurd als hamerstuk. Ook de CU fractie steunt dit project van harte.

Renovatie van de Amersfoortseweg (Doorn)

OPEN/GROENLINKS/P.v.d.A. OPEN/GROENLINKS/P.v.d.A. VVD Utrechtse Heuvelrug 10-04-2019 19:21

Op 4 april 2019 heeft het college de raad gevraagd akkoord te gaan met zijn plan de Amersfoortseweg in Doorn te renoveren. De weg is in slechte staat en daarnaast wordt er vaak te hard gereden.

Voorstel college

Om de snelheid en daarmee de veiligheid, geluidsoverlast en de fijnstof-uitstoot te verbeteren werd een aantal maatregelen voorgesteld:

Vervangen van het asfalt;

Verhogen van de huidige fietssuggestiestroken;

Uitbuigen van de weg ter hoogte van de komgrens;

Verkeerslichten aanbrengen bij de voetgangersoversteek bij basisschool De Kameleon.

Deze maatregelen passen niet binnen het hiervoor beschikbare budget van ruim 1 miljoen. Daarom stelde het college voor om budgetten binnen het programma van het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan anders te besteden. Versobering van de oversteekplaatsen Arnhemse Bovenweg in Driebergen maakt deel uit van deze wijziging.

Tijdens de beeldvorming bleek de door het college genoemde streefdatum van eind april 2019 veel te ambitieus geweest. 2020 zou een meer realistische datum zijn voor aanvang van de werkzaamheden.

Wat vindt OPEN?

De reden voor de renovatie is eigenlijk heel simpel: het asfalt en waarschijnlijk ook de fundering van het wegdeel is door het intensieve verkeer versleten. Een aantal jaar geleden had de Amersfoortseweg al aangepakt moeten worden en dat is aan de omwonenden ook al vaak gemeld.

Tijd om het dan ook echt aan te pakken nu.

Omwonenden ervaren veel (geluids)overlast van het snelle en zware verkeer. Gezondheid en veiligheid, ook voor de overstekende leerlingen van de Kameleon, waren voor ons belangrijke overwegingen om dit werk zo snel mogelijk uit te voeren.

Voor de ondernemers in het dorp was vooral het tijdstip van de uitvoering van belang. Zij dachten niet allemaal hetzelfde over wat hiervoor een gunstig tijdvak zou zijn.

Voor OPEN was het ook belangrijk hoe de omwonenden van de Arnhemse Bovenweg dachten over het voorstel. De oversteekplaatsen bij hen zouden immers versoberd worden. Gebleken is dat zij goed met de versobering konden leven.

OPEN is akkoord met het voorstel van het college.

Motie

D66 en VVD dienden  een motie in,  waarbij ze het college verzoeken: “Alles in het werk te stellen om dit jaar nog te starten met de uitvoering van het project en verdere vertraging te voorkomen”.

OPEN wil ook dat de werkzaamheden zo snel mogelijk van start gaan, maar wij vinden wel dat de uitvoering in eerste instantie altijd bij het college ligt. Daarnaast heeft het college al toegezegd zo snel mogelijk te willen beginnen, maar is er ook uitgelegd dat dit in 2019 bijna onmogelijk is; onder andere in verband met het regelen van wegomleidingen en een aanbestedingsprocedure. Ten slotte heeft het college aangegeven geleerd te hebben van het noemen van overambitieuze en enthousiaste startdata.

Voor OPEN is de motie daarom overbodig. Wij hebben deze niet gesteund.

Link naar raadsvergadering van 4 april 2019:

Herinrichting Amersfoortseweg opnieuw op langere baan?

D66 D66 VVD Utrechtse Heuvelrug 20-03-2019 06:30

De verkeersproblematiek en daaraan gerelateerde herinrichting van de Amersfoortseweg is een langlopende kwestie. Metingen in het voorjaar van 2016 bevestigden een flinke toename van met name het vrachtverkeer op deze weg. Dat was aanleiding voor de fracties van D66 en VVD het college te verzoeken de renovatie, die gepland stond voor 2018, te vervroegen en vóór de oplevering van de nieuwe Kameleon (in 2017) te laten plaats vinden. Een motie hierover kreeg destijds voldoende steun.

Toch heeft het nog 2,5 jaar geduurd voor de gemeenteraad van, inmiddels een nieuwe, wethouder een raadsvoorstel toegestuurd kreeg. De fractie van D66 heeft de afgelopen jaren veel gesproken met de aanwonenden van de weg en diverse malen aandacht gevraagd voor de voortgang van de herinrichting, de overlast van het vracht- en hardrijdend verkeer  en een veilige oversteek en fietspad richting basisschool de Kameleon. We zijn er  blij mee dat op de raadsvergadering van 4 april nu eindelijk wordt besloten over de renovatie en kunnen volmondig instemmen met de voorgestelde uitvoering en financiering. We betreuren het echter dat het allemaal zo lang heeft geduurd en kunnen ons goed voorstellen dat de vertraging van de afgelopen jaren voor veel frustratie en verlies aan vertrouwen bij  de inwoners heeft gezorgd.

Wanneer wordt er gestart?

Dat is aan het college. In de toelichting bij het raadsvoorstel is een vervolgtraject genoemd: eind april 2019 starten, zodat het project voor de bouwvak afgerond zou moeten zijn. Wethouder Boonzaaijer gaf echter tijdens de oordeelvormende vergadering van 14 maart al aan dat in het voorstel weliswaar deze planning genoemd staat, maar dat deze niet haalbaar is. Onzorgvuldig en lastig te begrijpen waarom deze planning in eerste instantie wel in het voorstel is opgenomen. Teleurstellend ook. Vooral omdat in dezelfde vergadering werd gezegd dat het meest realistische scenario nu “na de winter” is, dus pas in 2020.

De D66 fractie zou graag zien dat de wethouder nog eens met aanwonenden, basisschool, Doornse ondernemers en andere belanghebbenden om de tafel gaat om de bekijken wat er voor nodig/mogelijk is om toch dit jaar nog te starten met dit lang verwachte project dat essentieel is voor de leefbaarheid voor omwonenden en de verkeersveiligheid van de basisschoolleerlingen.

Vervolgbijeenkomst CultuurHoek samen organiseren van culturele activiteiten

OPEN/GROENLINKS/P.v.d.A. OPEN/GROENLINKS/P.v.d.A. Utrechtse Heuvelrug 10-03-2019 20:07

Op 19 maart organiseert de CultuurHoek een avond voor iedereen die geïnteresseerd is om mee te helpen bij het organiseren van culturele activiteiten, per thema in een zelfstandig werkgroepverband bij de CultuurHoek. Op de nieuwjaarsreceptie van OPEN op zaterdag 12 januari zijn we hartelijk ontvangen op de CultuurHoek en naast het klussen zijn er ook OPEN leden geweest die hebben deelgenomen aan de eerste brainstormsessie over het vormgeven van de culturele activiteiten.

Vind je het leuk om hieraan mee te doen, of ken je mensen die dit leuk vinden:  je bent welkom om mee te doen.

Opgeven voor de avond kan via Emmy Bolsius:

Mensen die geïnteresseerd zijn, maar die avond niet kunnen, kunnen zich ook bij Emmy melden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.