Nieuws van politieke partijen in Wassenaar inzichtelijk

15 documenten

’t Kan verkeren

Democratische Liberalen Wasssenaar Democratische Liberalen Wasssenaar Wassenaar 08-03-2024 19:16

Bredero’s lijfspreuk, die wij nu nog kennen en gebruiken, was: ’t Kan verkeren’ oftewel: het leven is wisselvallig. Die spreuk is voor Democratische Liberalen Wassenaar (DLW) zeker relevant in het verkeersdossier. Wij hebben in ons verkiezingsprogramma staan dat wij vrij liggende fietspaden willen handhaven of aanleggen. Dit kreeg door onze inbreng een plek in het coalitieakkoord. Toch hebben wij ons door het college laten overtuigen dat het handhaven van het fietspad op de Schouwweg technisch niet realiseerbaar was; maatwerk leek niet mogelijk. Groot was onze verbazing dat bij de bespreking over het ontwerp-wegencategoriseringsplan bleek dat maatwerk wel degelijk mogelijk is!

Inmiddels heeft een petitie vóór handhaving van het desbetreffende fietspad ruim 2.200 handtekeningen opgeleverd. De fractie van DLW is van mening dat de politiek deze petitie serieus moet nemen. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Vandaar dat we in een motie met de lokale partij Lokaal Wassenaar het college hebben opgeroepen met alle belanghebbenden alsnog serieus in gesprek te gaan. Dat wil niet zeggen dat er een ander besluit komt, maar we hopen hiermee wel dat er ditmaal naar alle belanghebbenden wordt geluisterd.

Diezelfde wens hebben wij voor het wegencategoriseringsplan. Daar moet goed naar de belangen van onze inwoners geluisterd worden en niet alleen naar enkele zeer mondige bewoners die aan de desbetreffende weg wonen. Ook willen we niet dat het inrichten van 30 km/u-wegen ten koste gaat van de dienstverlening, de doorstroming en de veiligheid. Het kan wat ons betreft alleen als het duidelijk is dat het openbaar vervoer, de politie en andere hulpdiensten daar geen nadeel van ondervinden.

DLW wil bovendien het sluipverkeer serieus aanpakken met camera’s aan de ingangs- en uitgangswegen van Wassenaar. Ben je te snel van de ene naar de andere kant, dan ben je geen bestemmingsverkeer en volgt er automatisch een boete. Zeg niet dat het niet kan, want de N44 staat nu al vol camera’s die de kentekens van voorbijrijdende auto’s scannen.

De Rijkstraatweg mag wat ons betreft na de opening van de Rijnlandroute niet afgewaardeerd worden. Met behoud van de capaciteit en met een groene golf kan het verkeer beter doorstromen. Gevolg: minder vervuiling en met minder geluidsoverlast, terwijl de bereikbaarheid van Wassenaar niet wordt aangetast. Ook het sluipverkeer door Wassenaar zal hierdoor verminderen.

Ten slotte nog dit. Wij willen het middenstuk van de Jagerslaan teruggeven aan de natuur. Het zou een wijk Jagerslaan Noord en Jagerslaan Zuid creëren. Een win-winsituatie voor de kwetsbare natuur van het Nationaal Park Hollandse Duinen, die nu door de stikstofdispositie onder druk staat.

U ziet het, DLW komt op voor onze inwoners. Wij staan open voor constructieve voorstellen en zijn benieuwd naar uw reactie. Ons e-mailadres is: info@democratischeliberalen.nl.

Ben Paulides, fractievoorzitter Democratische Liberalen Wassenaar (DLW)

Leegstand van winkels en horeca nu aanpakken!

Coalitie bestaat 1 jaar: veel bereikt!

Geringe inspraak zorgt voor zwalkende verkeersvisie

Lokaal Wassenaar! Lokaal Wassenaar! Wassenaar 11-11-2023 09:45

In het raadsvoorstel verkeer staat het volgende geschreven; in Wassenaar willen we de verkeersveiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid verbeteren.

Ondanks alle maatregelen om de verkeersveiligheid te verbeteren zien we dat de afgelopen jaren het aantal verkeersslachtoffers in Nederland weer toeneemt. Uitgangspunt van de gemeente is de verbetering van de verkeersveiligheid. Daarnaast zijn ook de leefbaarheid, tegengaan van geluidshinder ook heel belangrijk voor Wassenaar. Net zoals het terugdringen van sluipverkeer waardoor de luchtkwaliteit zal verbeteren. Geen wonder dat het overgrote deel van de Wassenaarse bevolking vóór een 30kilometer dorp is, met uitzondering van wellicht diegenen die zulke grote tuinen hebben dat ze geen last hebben van het verkeer en zelf snel het dorp willen verlaten.

Gelukkig schrijft het college dan ook in haar raadsvoorstel: We hebben de ambitie om bijna overal in de bebouwde kom de snelheid van 30 km/u te behouden of in te voeren. Waarom zou je het niet helemaal doen? Het scheelt 5 miljoen euro die je nu gaat uitgeven aan wegaanpassingen, het is voor iedereen duidelijk hoe hard je waar mag rijden; het vergroot de leefbaarheid in ons dorp. En invoering kan op de korte termijn. Het enige nadeel is dat je er twee minuten langer over doet om van Zuid naar Noord te rijden.

Dus alle zorgen en protesten van alle inwoners, die hebben ingesproken tijdens de raadsvergadering, al dan niet verenigd in buurt- of wijkverenigingen, zijn met 30 km invoering in één klap van de baan. Geen waterbedeffect, geen sluipverkeer, geen kapitaalvernietiging, geen bomen tegen de vlakte …

De wethouder geeft aan dat er bij de individuele wegindeling nog inspraak van inwoners mogelijk is. Maar de categorisering is nu aan de orde; besluiten die je nu neemt, zijn rechtstreeks van invloed op de wegindeling van straks. Daarom moet je de inwoners nu betrekken bij dit soort fundamentele besluiten. Het feit dat het college steeds zwabbert tussen de door hen zo geliefde CROW richtlijnen en tegelijkertijd spreekt over maatwerk geeft ook geen vertrouwen. Waarom moest een veilig vrijliggend fietspad aan de Schouwweg onlangs weg terwijl maatwerk kennelijk wel kan?

Voor Lokaal Wassenaar is de keuze wel duidelijk; Geheel Wassenaar moet een 30 km zone worden!

Wie luistert er nog naar de inwoners?

Het wegencategoriseringsplan en de piketpalen van DLW

Democratische Liberalen Wasssenaar Democratische Liberalen Wasssenaar Wassenaar 10-11-2023 14:29

Afgelopen maandag 6 november jl. werd het Wassenaarse wegencategoriseringsplan besproken. 97% van de wegen in Wassenaar is al als 30 km/h-zone aangewezen, maar vaak nog niet als zodanig ingericht. Dat kost heel veel geld en daarom is er besloten werk met werk uit te voeren. Dat wil zeggen dat als de riolering wordt vervangen of de rijbaan moet worden vernieuwd, de inrichting van de weg op dat moment wordt aangepakt. Een inrichting die in principe bij de categorisering van de weg hoort. In principe, omdat er sprake is van adviezen en er altijd maatwerk nodig kan zijn.

Een belangrijke eis is dat de weg herkenbaar is ingericht voor het type weg waarin deze is geclassificeerd. Dit omdat anders handhaving van de maximumsnelheid door politie en justitie wordt geweigerd. Er kan zelfs sprake zijn van aansprakelijkheid van de gemeente bij schade als de weg niet conform de adviezen van het Kennisplatform CROW is ingericht. Probleem was bij deze discussie wel dat de inrichting van de wegen geen onderdeel is van het wegencategoriseringsplan. Na vaststelling van het wegencategoriseringsplan zal de inrichting van de wegen aan de orde komen, waarbij de bewoners en andere belanghebbenden worden geraadpleegd.

De fractie van Democratische Liberalen Wassenaar (DLW) is van mening dat hulpdiensten zoals brandweer, politie en ambulance, maar ook het openbaar vervoer, geen overlast mag ervaren door de wegencategorisering en de daarbij behorende inrichting. De hulpdiensten moeten op tijd overal in Wassenaar kunnen zijn en het openbaar vervoer mag niet langer onderweg zijn met het gevolg dat de dienstregeling wordt uitgekleed.

Uiteraard is er voor bewoners en ondernemers een belang van bereikbaarheid, waarbij het verminderen van verkeersoverlast (sluipverkeer, geluidsoverlast, stikstof- en fijnstofdispositie) ook zeker belangrijke onderwerpen zijn. Wassenaar heeft geen rondweg, maar slechts noord-zuid- en oost-westverbindingen wat de discussie niet

eenvoudiger maakt. Wij willen de groene long in de Randstad blijven, maar ook een belangrijke recreatieve functie vervullen en tegelijkertijd minder verkeersoverlast ervaren. Dat is dus lastig. De door diverse politieke partijen gewenste afwaardering van de Rijksstraatweg (N44) tot 2×1 rijbaan is in dat verband wat ons betreft onacceptabel. Door het waterbedeffect zal dat immers nog meer sluipverkeer in Wassenaar veroorzaken.

Onze fractie wacht de voorstellen voor de inrichting van de wegen af. We zullen de plannen van het college hierover op basis van bovenstaande uitgangspunten beoordelen.

Ben Paulides,

fractievoorzitter Democratische Liberalen Wassenaar (DLW)

Raadsmeerderheid voor ambitieuze plannen voor 2024 van college

Aan het Wassenaarse strand is er van alles aan de hand

Investeren in een mooi dorp

VVD VVD Wassenaar 03-11-2023 08:08

Afgelopen dinsdag heeft de gemeenteraad de begroting 2024 vastgesteld. Een sluitende begroting, waarin de inkomsten en uitgaven met elkaar in evenwicht zijn. En waarin ruimte is voor investeringen: onder meer in verkeersveiligheid, onderhoud van wegen en groen, een levendige dorpskern en sport.

https://wassenaar.vvd.nl/nieuws/54097/investeren-in-een-mooi-dorp

Afgelopen dinsdag heeft de gemeenteraad de begroting voor 2024 vastgesteld. Een sluitende begroting, waarin de inkomsten en uitgaven met elkaar in evenwicht zijn. En waarin ruimte is voor investeringen: onder meer in verkeersveiligheid, onderhoud van wegen en groen, een levendige dorpskern en sport. Voorzieningen waar elke inwoner plezier van heeft. 

Veilig verkeer en een schoon dorp 

We investeren in verkeersveiligheid, omdat we willen dat onze kinderen, onze ouders en wijzelf veilig van A naar B kunnen. We vroegen nogmaals aandacht voor de fietsveiligheid op de Dr. Mansveltkade, de weg naar sportverenigingen. De wethouder heeft toegezegd hiervoor op korte termijn met tijdelijke maatregelen te komen. We investeren in een schoon dorp: met nette stoepen en groen dat goed wordt bijgehouden. En in een (kosten-)efficiënte afvalinzameling.

Een levendige dorpskern

We investeren in de dorpskern, zodat inwoners en bezoekers daar met plezier naar toe gaan. En waar ondernemers kunnen ondernemen. (Dat laatste geldt overigens voor heel Wassenaar.) We willen winkels, geen leegstand. We willen dat de dorpskern klaar is voor de toekomst. Inclusief klimaatverandering. Dus dat het hittebestendig is, dat er bomen staan en dat er een goede waterafvoer is. We vroegen wel aan het college om hier ook echt kritisch te blijven op alle uitgaven.

Sport en gezondheid

De afgelopen jaren hebben we veel maatregelen genomen om de zorg en maatschappelijke ondersteuning zo goed mogelijk in te richten. Zo is er nu 1 loket waar onze inwoners terecht kunnen. We zetten in op preventie. En we investeren in goede sportmogelijkheden. Vorige week nog keurde de gemeenteraad een krediet goed voor de gemeentelijke sporthal. Vanaf april kunnen Wassenaarders daar naar hartenlust sporten en allerlei sociale activiteiten ondernemen. Dit draagt bij aan onze gezondheid en aan verbinding. 

Heeft u vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit artikel? Mail dan naar CRogge@wassenaar.nl.

DLW is tegen autootje pesten

Democratische Liberalen Wasssenaar Democratische Liberalen Wasssenaar Wassenaar 29-09-2023 10:15

DLW is tegen autootje pesten – alleen maximaal 30 km/u waar dat vanwege de veiligheid nodig is

De huidige raadsperiode 2022-2026 kende geen gelukkige start. Door de val van het vorige college lagen veel plannen stil. Er was veel tijd verloren en dat zet druk op de komende periode. Een van de onderwerpen waarbij het nieuwe college een inhaalslag moet maken, is de wegencategorisering.

Door het landelijke Programma Duurzaam Veilig worden de wegen in Nederland ingedeeld in 3 categorieën, waarbij de veiligheid voor de weggebruikers wordt verhoogd als deze indeling consequent wordt doorgevoerd:

• stroomwegen: wegen met een primaire verkeersfunctie, zoals de Rijksstraatweg;

• gebiedsontsluitingswegen: wegen die bedoeld zijn om landelijk of stedelijk gebied te ontsluiten. De wegvakken hebben hierbij een doorstroomfunctie, terwijl de kruispunten uitwisseling van verkeer mogelijk maken met erftoegangswegen, zoals Prinsenweg;

• erftoegangswegen: wegen in een woonwijk.

Democratische Liberalen Wassenaar (DLW) is tegenstander van het idee van sommigen om voor alle wegen in Wassenaar een snelheidsbeperking toe te passen van 30 km/uur. Het openbaar vervoer moet wat ons betreft kunnen doorrijden en de hulpdiensten moeten snel ter plekke kunnen komen. DLW is geen partij die mensen uit hun auto wil pesten. Ons uitgangspunt is: maximaal 30 km/uur binnen de bebouwde kom, tenzij er sprake is van stroomwegen of gebiedsontsluitingswegen waar op een veilige manier harder gereden kan worden.

Het hanteren van een maximumsnelheid van 30 km/u op wegen waar zonder enig gevaar met gemak 50 km/u kan worden gereden, slaat wat ons betreft nergens op. Bovendien geldt dat auto’s bij 30 kilometer per uur 20% meer brandstof verbruiken en uitstoten dan bij 50 kilometer per uur en daardoor meer bijdragen aan de luchtvervuiling.

Juist de drukkere gebiedsontsluitingswegen moeten daarom wat DLW betreft 50 km/u-wegen blijven, om een vlotte doorstroming te bevorderen. Dit kan alleen veilig wanneer deze doorgaande wegen als zodanig worden ingericht. Dit betekent dat de fietsers zoveel mogelijk gescheiden worden van de weg door vrijliggende fietspaden of, als daarvoor de ruimte ontbreekt, brede fietsstroken. Fietsers en voetgangers op doorgaande wegen veilig moeten kunnen oversteken.

Wat het tegengaan van sluipverkeer betreft, wil DLW dat wordt onderzocht of sommige wegen uitsluitend toegankelijk kunnen worden gemaakt voor bestemmingsverkeer. Bijvoorbeeld door het verlenen van vergunningen en door de plaatsing van camera’s bij in- en uitvalswegen.

Kortom, DLW is voor een nuchtere benadering van het wegencategoriseringsplan!

Ben Paulides, fractievoorzitter Democratische Liberalen Wassenaar (DLW),

www.democratischeliberalen.nl

Ondanks minder vliegtuigen meer herrie boven Wassenaar – wat gaat de gemeente doen?

Wanneer gaan de twee andere lokale partijen zich constructief opstellen?

T-splitsing Violierenweg

Lokaal Wassenaar! Lokaal Wassenaar! Wassenaar 24-08-2023 09:11

In gesprek met de fractie

In de maanden juli en augustus is er wegens reces/vakantie geen bijeenkomst. In september gaan onze fractieleden en bestuur weer graag met u in gesprek over ieder onderwerp wat Wassenaar betreft.

Op de goede weg met het verkeersplan.

Democratische Liberalen Wasssenaar Democratische Liberalen Wasssenaar Wassenaar 14-04-2023 09:41

Op de goede weg met veiligheid en duurzaamheid

Het coalitieakkoord 2023-2026 is genaamd Koersvast, Open en Betrokken. Het stelt dat er pragmatisch omgegaan wordt met de ambitie om bijna overal in de bebouwde kom 30-km/u-wegen in te voeren. Met ‘praktisch omgaan’ wordt bedoeld dat de invoering gefaseerd verloopt. Doorgaande wegen blijven 50 k/u-wegen, zo mogelijk voorzien van fietspaden. Het gefaseerd invoeren, gecombineerd met regulier onderhoud, Dat is verstandig, want het volledig opnieuw inrichten kost dat circa € 750.000 per 100 meter nieuwe weg. Wassenaar moet dat zelf betalen en heeft maar een beperkt budget voor de infrastructuur.

Een goed ontwerp en juiste vormgeving van de weg is belangrijk. Weggebruikers moeten uit het ontwerp herkennen welk gedrag van hen wordt verwacht. Het moet duidelijk zijn met welke snelheid er gereden mag worden en hoe de voorrangsregeling op de kruispunten is. Welke verkeersdeelnemers kun je verwachten?

Alleen 30 km/u-borden aanbrengen zal, zonder aanpassing van de weg, weinig helpen. Het is onwaarschijnlijk dat automobilisten op een lange, doorgaande en rechte weg van een paar kilometer, die niet als 30-km/u-weg is ingericht, 30 kilometer per uur gaan rijden. Op zo’n weg  mag de politie niet handhaven. Het handhaven zou ‘ongeloofwaardig’ zijn

Verder zal overal waar de maximumsnelheid beperkt is tot 30 km/u de automobilist op zoek gaan naar een snelle route door het dorp. Er ontstaat dan veel meer kruipdoor-sluipdoorverkeer met auto’s in de woonwijken. Overal 30 km/uur is dus niet eens veiliger, maar ook nog niet eens duurzaam. Het zal meer CO, fijnstof en geluidsoverlast veroorzaken. Dat wil je niet en er moet daarom een balans blijven tussen goed ingerichte 30- en 50-km/u-wegen.

Je hebt nu eenmaal ook wegen nodig waar je 50 km/u mag rijden, want versmallingen en drempels belemmeren de hulpdiensten en het openbaar vervoer. De coalitie heeft als eerste prioriteit om de 50-km/u-wegen veiliger te maken door, waar mogelijk, gescheiden fietspaden aan te leggen daar waar deze er nog niet zijn. Daarnaast streeft de coalitie ernaar de fietspaden ook bij 30 km/u-wegen te behouden of aan te leggen.

Net als de grote steden Den Haag, Utrecht en Rotterdam heeft Wassenaar dus gekozen om gefaseerd te werk te gaan. De komende jaren passen wij de betreffende wegen één voor één aan. En dat in combinatie met andere werkzaamheden, zoals rioleringswerkzaamheden, want dat is wél betaalbaar.

Rationele of emotionele politiek?

Opmerkelijk: twee oppositiepartijen tegen eigen verkeersplan

D66: aanpak N44…

D66 D66 Wassenaar 09-09-2020 10:17

Het college van Wassenaar doet een voorstel om de verkeersproblemen op de N44 aan te pakken. Het kiest voor een gewaagd scenario waarbij de N44 wordt afgewaardeerd naar een tweebaansweg; aangevuld met Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV). Verkeerstechnisch heeft D66 nog veel vragen. Zo worden ondertunneling en verdiepte kruisingen niet meer genoemd. D66 wil eerst diepgaand verkeerskundig nader onderzoek en komt met voorstellen.

In de afgelopen maanden heeft het college er hard aan gewerkt om de raad mee te nemen in de voorbereiding van het voorliggende raadsvoorstel. De kern is: de RijnLandRoute (RLR) is medio 2023 klaar en biedt zo de mogelijkheid het verkeer vanuit het noorden om te leiden; bij Wassenaar vandaan.

Voor het college is bij de keuze belangrijk geweest dat andere belanghebbenden het plan van de ondertunneling van de N44 niet steunen. De gemeente Den Haag is niet voor ondertunneling omdat een betere doorstroming op de N44 de verkeersproblemen alleen maar vergroot, is de gedachte. Als eigenaar van de weg is Rijkswaterstaat ook niet voor omdat er nog andere prioriteiten eerst zijn op te lossen aan de A44. Zo bleek in de commissie Fysieke Leefomgeving vorige week.

Het voorstel gaat uit van landschappelijke inpassing en houdt Wassenaar bereikbaar: belangrijk voor D66, maar niet genoeg! De positieve effecten voor milieu en klimaat omarmen wij natuurlijk. Voor D66 staat een oplossingsrichting voorop die ook bewezen verkeerskundig haalbaar is. Kan de RLR straks al het zgn. niet-bestemmingsverkeer weg leiden van ons dorp: zeker ook het vrachtverkeer en hoe organiseer je dat dan? Ook wil D66 dat de gevolgen voor de verkeersdrukte met de komst van 5000 woningen bij Valkenburg worden onderzocht.

D66 is altijd voorstander geweest van verdiepte kruisingen bij de Rozenweg en de Lange Kerkdam: die moeten in de vervolgstudies zeker en plaats krijgen. Voor de inwoners vinden we de toegankelijkheid van ons dorp van groot belang. Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) moet er komen. D66 wil dat dat gedaan gaat worden met elektrische bussen. Van Lightrail zijn wij geen voorstander. Uit studies komt naar voren dat elektrische bussen goedkoper zijn in exploitatie en flexibeler in gebruik dan lightrail. Ook is het mooier voor de beeldkwaliteit; de omgeving wordt niet belast met rails en bovenleidingen.

D66 wil dat het college snel actie onderneemt om de voorgestelde 50 km maatregel ingevoerd te krijgen. Dat is een zgn. “no-regret”-maatregel die prima past in het terugdringen van de overlast.

Fractie D66

Dit artikel is tevens geplaatst in de media van Wassenaar  in week 37. 

The post D66: aanpak N44… appeared first on Afdeling Wassenaar .

VVD blijft scherp op verkeer

VVD VVD Wassenaar 11-03-2020 00:49

https://wassenaar.vvd.nl/nieuws/38629/vvd-blijft-scherp-op-verkeer

Nu de Prinsenweg richting noord weer open is, lijkt de rust in het dorp weergekeerd. Maar wat vandaag normaal lijkt, omdat het gisteren erger was, is niet normaal. De Wassenaarse VVD heeft de verbetering van de leefbaarheid én de bereikbaarheid hoog op de agenda staan.

“Afgelopen zomer wilde ik met een elektrische drone een bootje filmen op het IJsselmeer. Dat kon alleen in een klein hoekje bij Durgerdam omdat de rest van het water Natura2000 is”, zegt Bernard Menken. “Maar we mogen wel dagelijks met 16.000 auto’s langs Lentevreugd en Meijendel rijden. En met 80.000 stuks langs de Horsten. Dat krijg ik aan mezelf niet uitgelegd.”

Verleden week werd duidelijk dat de nieuwe woonwijk op Vliegkamp Valkenburg niet maximaal, maar minstens, 5000 woningen groot wordt. De afspraak dat dit niet tot extra verkeersdruk in Wassenaar mag leiden blijft onverkort staan. “Sterker nog, die druk moet omlaag”, stelt Menken. “We verwelkomen alle Nieuw-Valkenburgers op onze scholen, in onze winkels en op onze sportclubs. Maar de duizenden auto’s die ’s morgens vanaf de N206 ons dorp inknallen en er bij Duindigt weer uitrollen komen niets brengen en niets halen.” stelt hij.  “En ’s avonds gaat het de andere kant op. Beide stromen horen thuis op de A4.” De werkgroep Keer – Verkeer heeft geholpen om de verkeersproblematiek binnen de bebouwde kom weer op de kaart te krijgen. “Wij zijn het erover eens dat drukte op de A4 niet moet lijden tot files op de N44 en sluipverkeer over de Stoeplaan. Dat hebben we de afgelopen 30 jaar in de regio slecht uitgelegd.”

Op vele plaatsen in het land zijn Gemeentes bezig met spits-sluitingen, slim weggebruik andere maatregelen om de leefbaarheid te verbeteren. Wassenaar mag hierbij niet achterblijven. 

De VVD is blij met het aanstaande verkeersonderzoek. Met de feiten op een rij geeft dit handvatten om gerichte maatregelen te nemen. “Onze winkels moeten bereikbaar zijn, onze wegen begaanbaar. We moeten zelf ons dorp uitkunnen en iedereen is welkom. Maar we gaan hier de komende 30 jaar niet de stikstof en CO2 doorslikken dat het sluipverkeer in Wassenaar achterlaat.” 

VVD houdt focus op verkeer

VVD VVD Wassenaar 18-03-2019 08:41

https://wassenaar.vvd.nl/nieuws/34577/vvd-houdt-focus-op-verkeer

Afgelopen vrijdagavond organiseerde de VVD in Bar ’t Ruime Sop een politiek verkeerscafé. Panel-leden Mirjam Nelisse (Statenlid, verkeersdeskundige en nummer 10 op de VVD lijst voor de PS), wethouder Caroline Klaver en raadslid Bernard Menken spraken onder leiding van VVD-raadslid Iwein Borm met een groot aantal ondernemers, buurtverenigingen en geïnteresseerden. 

VVD’ers Iwein Borm en Gerbrand Nijman hebben de afgelopen maanden zeker 50 gesprekken gevoerd met provinciale en landelijke politici en deskundigen over de structurele aanpak van de N44:  de Amsterdamsebaan. “Met een technisch verhaal over een Wassenaars probleem redden we het niet. Alles wat de A4 niet aankan gaat naar de N44 of wordt sluipverkeer. Met een integraal verhaal over een regionaal probleem, waarbij ook naar leefbaarheid en OV gekeken wordt, maken we veel meer kans.” stelt Iwein Borm. ”Maar laten we duidelijk zijn, en geen valse beloften doen. De oplossing voor dit probleem zal er niet voor 2030 zijn.” De aanpak van de N44 staat wél expliciet in het VVD-verkiezingsprogramma voor de Provinciale Staten. 

Er was een geëngageerde discussie met de nodige emotie over het sluipverkeer. Door de afsluiting van de Storm is de impact voor iedereen heel duidelijk geworden. De VVD werd gecomplimenteerd voor de daadkracht bij de versnelling van de Storm. De Storm is klaar voor Goede Vrijdag.

Mirjam stelde “doseerlichten in de spits zijn een goed idee, want dit zal het sluipverkeer reduceren zonder nadelige gevolgen voor de Wassenaarders zelf.” Belemmerende maatregelen leveren namelijk ook last op voor de Wassenaarders. Reductie van het sluipverkeer zal de leefbaarheid en verkeersveiligheid verhogen. Volgens Mirjam kunnen de mobiliteitsproblemen van Wassenaar alleen worden opgelost door samenwerking van Wassenaar met omliggende gemeenten, de provincie en het Rijk, net zoals zij dat voor elkaar heeft gekregen met de N59. 

Ook de Rijnlandroute en Valkenburg kwamen ter sprake. Hoewel de Rijnlandroute tijdelijk verlichting zal bieden, zal het binnen 10 jaar alweer drukker zijn dan nu. Valkenburg krijgt geen hoofd-aansluiting op de Katwijkseweg, hier komt geen extra sluipverkeer vandaan. Goed nieuws is dat de N441 (Katwijkseweg)wordt afgewaardeerd. 

Wethouder Klaver heeft de focus voor de komende 3 jaar op veiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid. “Verkeer is een lastig dossier, er spelen altijd veel verschillende belangen waardoor elk besluit nadelen kent”. stelt Klaver. “verkeer is net als een waterbed: als je aan de ene kant duwt komt het aan de andere kant omhoog.” Binnenkort start een gedegen onderzoek naar het sluipverkeer, wat resulteert in een integraal verkeersplan.

Na het plenaire gedeelte gingen de geanimeerde discussies nog lang door. De VVD gaat de vele suggesties op hun haalbaarheid evalueren.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.