Nieuws van politieke partijen in Woerden inzichtelijk

32 documenten

Opnieuw vragen over Berkenlaan Kamerik

Inwonersbelangen Inwonersbelangen Woerden 06-04-2024 15:52

Ruim een maand geleden hebben CU/SGP en Inwonersbelangen vragen gesteld over de Berkenlaan in Kamerik. De beantwoording hiervan riep meer vragen op dan dat het de vragen beantwoord had. Daarom hebben we verduidelijkende vragen gesteld.

Wordt de 30-km zone en het verbod op vrachtverkeer en tractoren gehandhaafd

Vraag was: Wordt de 30-km zone en het verbod op vrachtverkeer en tractoren gehandhaafd? Met andere woorden, worden er controles uitgevoerd? Zo ja, hoe vaak en wat zijn de resultaten? Zo nee, waarom niet? Is het college bereid om dit alsnog te doen in samenwerking met de handhaving(sinstanties)?

Antwoord College: Handhaving van snelheid kan alleen door de politie worden uitgevoerd. De politie handhaaft alleen in uitzonderlijke situaties in 30-km gebieden. Uitgangspunt is dat de weg zodanig ingericht moet zijn dat deze niet uitnodigt tot te snel rijden. Het verbod op tractoren en vrachtwagens kan ook gehandhaafd worden door eigen BOA’s. Er zijn echter nog geen overtredingen waargenomen. Op deze locaties zijn niet veel specifieke controles geweest omdat er geen meldingen van overlast bekend zijn . Meldingen van dit type overlast via de gemeentelijke website worden rechtstreeks gemeld aan de BOA’s.

Vervolg-vraag:

Als er geen klachten/meldingen bekend/gearchiveerd zijn dan is het zeer wenselijk dat het college contact opneemt met de bewoners. Om de vele klachten/meldingen rechtstreeks te ontvangen, te achterhalen waarom ze niet bekend zijn bij de gemeente en er inhoudelijk kennis van te nemen. Om zo een goed beeld te vormen van de verkeersproblematiek op de Berkenlaan. Kan het college dit toezeggen?

Klopt het dat er onderzoek is gedaan naar het afsluiten van de Berkenlaan?

Klopt het dat er onderzoek is gedaan naar het afsluiten van de Berkenlaan? Zo ja, wat zijn hiervan de resultaten?

Antwoord College: Er is geen uitgebreid onderzoek uitgevoerd naar een afsluiting. Uit de gevoerde gesprekken met de inwoners en het dorpsplatform bleek dat men vreest dat door een afsluiting van de Berkenlaan extra verkeer naar de Van Teylingenweg, in het centrum van Kamerik, uitwijkt. Hiermee is voor het afsluiten van de Berkenlaan geen breed draagvlak. Daarbij komt dat een afsluiting van de Berkenlaan voor hulpdiensten en bijvoorbeeld vuilnisauto’s onwenselijk is

Vervolg-vragen:

2.1  Er wordt geconcludeerd dat er geen breed draagvlak is. De basis om de uitspraak te kunnen doen is onduidelijk. Bij de bewoners wonend aan de Berkenlaan en aangrenzende straten zal het draagvlak zeer groot zijn, grenzend aan de 100%. Hoe is bepaald dat er geen breed draagvlak is? Hoeveel gesprekken heeft de gemeente uitgevoerd en is dit voldoende om tot de conclusie te kunnen komen? Hoe is het dorpsplatform tot haar gevreesde uitkomst gekomen? Kan bij het afsluiten van de Berkenlaan geen aanvullende maatregelen genomen worden dat het logisch wordt om de route over Beukenlaan te nemen? Hierbij in acht nemende dat de Beukenlaan een goede en brede weg is in vergelijking tot de nu voor hand liggende route (omdat men onbekend is met de Beukenlaan) via de Berkenlaan.

2.2  Waarop wordt gebaseerd dat een afsluiting van de Berkenkaan onwenselijk is voor hulpdiensten en vuilnisauto’s. Via de Eikenlaan worden de Berkenlaan, Lindenlaan, Goudenregenlaan en Meidoornlaan uitstekend ontsloten via de Beukenlaan.

Is het college bereidt om samen met de bewoners en het dorpsplatform te zoeken naar een doelmatige oplossing?

Vraag was: Is het college bereidt om samen met de bewoners en het dorpsplatform te zoeken naar een doelmatige oplossing?

Antwoord College: Er zijn gesprekken geweest met inwoners en het dorpsplatform. Een harde afsluiting van de Berkenlaan is zoals hierboven benoemd als niet wenselijk beschouwd. De meningen van de verschillende gesprekspartners lopen uiteen. Er wordt gekozen voor een stapsgewijze aanpak. Eerst zal op gedrag gestuurd worden (o.a. door het bord doorgaand verkeer). Daarnaast is een verkeersbesluit in voorbereiding om de route via de Berkenlaan volledig 30 km te maken. Hierbij wordt in de Meent en de Lindenlaan 30 km de maximum snelheid. Hiermee wordt de route via de Beukenlaan vanzelfsprekender. Maatregelen worden in overleg met inwoners en dorpsplatform genomen. Als dit geen verbetering laat zien dan kan een infrastructurele maatregel worden overwogen. Hierbij wordt gedacht aan het aanpassen van de bocht naar de Beukenlaan zodat de voorkeursroute duidelijker wordt. Uiteraard wordt bij groot onderhoud van een van de straten ook naar verdere optimalisaties van de inrichting gekeken.

Vervolg-vragen:

Op de Berkenlaan is de maximum snelheid al 30 km en er worden allerlei andere maatregelen aangekondigd, maar zonder datum of jaartal. Wanneer gaan ze starten met het plaatsen van de 30 km borden in de Meent en Lindenlaan?

Welke maatregelen gaat de gemeente verder treffen voor de inrichting van de Berkenlaan, Lindenlaan en Meent om het verkeer te matigen? En wanneer?

Verkeer in Kamerik – Berkenlaan

Inwonersbelangen Inwonersbelangen ChristenUnie Woerden 09-02-2024 19:24

Verschillende bewoners van de Berkenlaan, Meidoornlaan en Goudenregenlaan in Kamerik maken zich zorgen over de verkeersveiligheid in de Berkenlaan. De bewoners hebben hierover contact gezocht met de ChristenUnie-SGP en Inwonersbelangen. 

Alternatieve route Beukelaan

Er loopt een fietsroute door de Meidoornlaan en er is veel gemotoriseerd verkeer. Op sommige momenten is het spits bijv. rond 4 uur, omdat er veel klusbusjes rijden of in de ochtend als mensen naar het werk gaan en de kinderen naar school fietsen.

Een aantal jaren geleden is er een alternatieve route gemaakt voor het doorgaande verkeer via de Beukenlaan. De Berkenlaan wordt ondanks de alternatieve route nog steeds gebruikt als doorgaande weg waar (te) hard gereden wordt en gevaarlijke situaties ontstaan. De bewoners zijn al enige tijd in gesprek met het dorpsplatform en met de gemeente, maar de bewoners, het dorpsplatform en gemeente komen niet tot elkaar als het gaat om een doelmatige oplossing.

https://inwonersbelangen.nl/verkeer-in-kamerik-berkenlaan/Verkeer Kamerik

Onlangs is een bord doorgaand verkeer geplaatst om automobilisten te duiden dat de Beukenlaan de doorgaande weg is en niet de Berkenlaan. Echter, het bordje is geplaatst aan de achterzijde van een verkeersbord en staat aan de linkerkant van de weg, voorbij de bocht. Wij verwachten niet dat dit bordje een groot verschil zal gaan maken. Dit ook omdat er al borden 30 km zone en ‘verboden in te rijden voor vrachtverkeer en tractoren’ geplaatst zijn maar weinig effect hebben. 

Vragen over verkeer in Kamerik

De ChristenUnie-SGP en Inwonersbelangen hebben de volgende vragen voorgelegd aan het college:

Is het college op de hoogte van de klachten van de inwoners van de Berkenlaan en omgeving? Klopt het dat er onderzoek is gedaan naar het afsluiten van de Berkenlaan? Zo ja, wat zijn hiervan de resultaten? Wordt de 30-km zone en het verbod op vrachtverkeer en tractoren gehandhaafd? Met andere woorden, worden er controles uitgevoerd? Zo ja, hoe vaak en wat zijn de resultaten? Zo nee, waarom niet? Is het college bereid om dit alsnog te doen in samenwerking met de handhaving(sinstanties)? Wat beoogt het college met het bordje ‘Doorgaand verkeer’ te bereiken? Is het college van mening dat dit tot verandering van rijgedrag leidt? Welke mogelijkheden ziet het college om het doorgaande autoverkeer over de Berkenlaan te ontmoedigen of de doorgaande route te blokkeren? Bijvoorbeeld in de herinrichting van de Berkenlaan. Is het college bereidt om samen met de bewoners en het dorpsplatform te zoeken naar een doelmatige oplossing?

Lees hier de vragen op website van de gemeente.

Het bericht Verkeer in Kamerik – Berkenlaan verscheen eerst op Inwonersbelangen.

Oostelijke randweg dringend gewenst

Lijst van der Does Lijst van der Does Woerden 23-01-2024 11:41

Dit is een kwalijke zaak voor zowel de weggebruiker als voor de aanwonenden. Hun woongenot wordt ernstig aangetast door stilstaande auto’s voor hun deur, lawaaioverlast en roetdeeltjes op de gevels van hun woningen. Kortom veel overlast voor  weggebruikers en aanwonenden. Ook kan deze situatie de bereikbaarheid door hulpverleners ernstig in gevaar brengen. De oplossing is minder auto’s op de weg of een randweg aan de oostzijde van Woerden. Minder auto’s of minder autogebruik is vooralsnog een utopie dus is een randweg dringend gewenst. Jaren geleden heeft LijstvanderDoes reeds aandacht gevraagd voor een oplossing aan zoals de westzijde als oostzijde van Woerden. Aan de westzijde heeft de parallelweg ( H.A.van Zwietenweg) langs Rijksweg 12 enig soelaas gebracht en er is inmiddels s ook besloten tot de aanleg van een brug over de Rijn waardoor de verkeershinder aan de westkant van Woerden gedeeltelijk zal afnemen. Wel moet hier nog de beslissing genomen worden om daadwerkelijk een randweg aan de leggen want de Hollandbaan is geen randweg, Voor de aanleg van een randweg zijn de gronden al in bezit van de gemeente zodat het een relatief goedkope weg kan worden.

Aan de oostkant van Woerden is dringend een randweg nodig om het verkeer buiten de woonwijken om te leiden. In de wijk Snel en Polanen worden de komende jaren nog ca 800 woningen gerealiseerd zodat de verkeersdruk vanuit deze wijk ook verder toeneemt. De beste oplossing is een doortrekking van de Ir.Enschedeweg ( weg Woerden-Wilnis) ,in zuidelijke richting, naar een aan te leggen parallelweg langs Rijksweg 12.Hier kan men dan linksaf naar Harmelen en rechtsaf naar Woerden. LijstvanderDoes heeft deze prioriteit al sinds 2014 in het verkiezingsprogramma opgenomen en zal hier voor blijven ijveren. De huidige situatie is onhoudbaar en zal alleen maar verergeren. Actie en tempo van College en Raad is gewenst.Gelet op de kosten van deze investering is financiële hulp van de provincie zeer wenselijk, zeker gelet op het feit dat veel verkeer doorgaand is en geen eindbestemming heeft in Woerden. (regionaal verkeer) Als partij die het groen koestert is het moeilijk de keuze te maken voor meer asfalt ten koste van  groen, maar de leefbaarheid en veiligheid in woonwijken prevaleert in dit geval. Het is helaas de tol die betaald wordt voor toenemende mobiliteit en in dit geval voor veel regionale mobiliteit.

Namens de fractie van LijstvanderDoes

Jaap van der Does fractie assistent  0624592349

Lenie van Leeuwen  raadslid

Fractie ChristenUnie-SGP blij met renovatie Hoge Rijndijk

ChristenUnie ChristenUnie Woerden 06-12-2023 21:47

De ChristenUnie-SGP-fractie is blij met de nieuwe bewegwijzering en asfaltlaag op de Hoge Rijndijk. Van de wethouder hebben we ook de toezegging gekregen dat de fietsveiligheid op deze weg de aandacht houdt.

CU-SGP-fractie blij met reactie op schriftelijke vragen over fietsveiligheid Hoge Rijndijk

ChristenUnie ChristenUnie Woerden 04-11-2023 12:46

Op 8 augustus 2023 moest er een traumahelikopter aan te pas komen om hulp te verlener aan een fietser die geschept werd door een bestelbus. Twee jaar eerder, op 19 november 2021, overleed op de Hoge Rijndijk een fietser aan haar verwondingen door een aanrijding met een bestelbus. En in de tijd tussen twee ongelukken door zijn er de nodige aanrijdingen geweest tussen fietsers en (bestel)auto’s.

2 auto’s voor de deur?

Lijst van der Does Lijst van der Does Woerden 07-08-2023 07:12

Zelfs in deze ‘meest duurzame wijk’ willen gezinnen twee eigen auto’s voor de deur: ‘Meer plekken nodig’

More...

Ook in Woerden zullen dezelfde problemen zich gaan voordoen. LvdD waarschuwt hier telkens weer voor, maar er wordt halsstarrig volgehouden dat het in Woerden wel mee gaat vallen, omdat mensen voor aanvaarding huis/appartement weten dat er weinig parkeer gelegenheid is en het OV dichtbij. LvdD denkt dat de woningnood inmiddels zo hoog is dat mensen desondanks toch maar de woning aanvaarden omdat er geen andere keus is!

Link naar het originele bericht uit het AD:

Lenie van Leeuwen

Fractievoorzitter LijstvanderDoes

Veilige Rijnstraat

Inwonersbelangen Inwonersbelangen Woerden 18-06-2023 15:08

Afgelopen zaterdag was het weer zo’n dag dat er problemen ontstonden in de Rijnstraat. Het is er niet veilig doordat alle soorten verkeer (fietsen, auto’s, scooters en willekeurig geparkeerd) en terrassen voor chaotische situaties veroorzaken. Oorzaak is dat het college geen keuzes maakt over de Rijnstraat.

De hele week problemen in de Rijnstraat

De problemen zijn er de hele week, maar hebben een extra dimensie op woensdag – marktdag en in de weekenden wanneer er ook vele voetgangers zijn die vaak gebruik maken van de terrassen. De ongehoorde zwarte scooters die het te bont maakten bij het optreden van de koren vanwege het Shanty festival zijn de druppels die de emmer doen overlopen. Afgelopen maart was er zelfs een vechtpartij.

Dit is al jarenlang een enorme ergernis van inwoners/toeristen en ondernemers, en het wordt steeds erger. Inwonersbelangen krijgt hier vele klachten/opmerkingen over waarom er niet ingegrepen wordt.

De zak paal die iedereen met een vinger kan bedienen (zins kort opgelost)

De pasjesregeling: wie mag en hebben nu eigenlijk de toegangspas?

De onduidelijkheid van de borden (tijd dat de paal niet gebruikt kan en mag worden)

De inzet van optredende parkeerwachters c.q. handhavers

Het afsluiten bij festival activiteiten d.m.v. hekken

Het tegen de richting in rijden

Het hebben van duidelijke fietsplekken en het tekort aan rekken

Het laad en losbeleid?

Is het een wandelgebied?

Is het een fietsstraat?

Is het een bromfietssnelweg?

Is het een gewone weg?

Is het een snelfietspad voor flits bezorgers?

Is het een gevaarlijke plasgoot?

Is het een parkeerterrein?

De verwarring en chaos op onze woensdag, marktdag?

Is dit gastvrijheid in de Hoofdstad van het Groene Hart ?

Hoe kunnen ondernemers goed functioneren?

Hoe kunnen evenementen veilig plaatsvinden?

Voor Inwonersbelangen is bovenstaande reden om het college de volgende vragen voor te leggen:

Is het college het met Inwonersbelangen eens dat de huidige situatie niet meer oké is?

Komen erbij het college deze signalen ook binnen, van inwoners en ondernemers?

Zo ja wat heeft het college met deze signalen gedaan?

Weke stappen gaat het college ondernemen om een gast en verkeersvrije situatie te regelen?

Op welke termijn kunnen we voorstellen van het college verwachten om de Rijnstraat de verblijfsstraat te maken die het verdient ?

Hoe verminder je geluidsoverlast op de Hollandbaan?

ChristenUnie ChristenUnie Woerden 21-01-2022 18:57

De bewoners aan de Hollandbaan ervaren geluidsoverlast. Dit wordt veroorzaakt door te hard rijden, slecht wegdek en een niet goed ingerichte rijbaan. Eric en Just werden bijgepraat door omwonenden.

Bomen Excercitieveld voorlopig behouden

D66 D66 Woerden 25-07-2020 09:07

Al enkele maanden wordt er in de gemeenteraad gesproken over de bomen op het Excercitieveld. Wat is er nou aan de hand?

Een paar jaar geleden is via een enquête onder alle Woerdenaren besloten dat het Excercitieveld bij een renovatie het romantische beeld, met aan beide kanten van de weg een rij bomen, moet behouden. In maart dit jaar werd de raad echter geïnformeerd dat het college van plan was voorlopig een enkele rij bomen terug te plaatsen om zo de optie voor een parkeergarage onder het veld te behouden. Dit was tegen het zere been van de raad in, en ook niet afgesproken. Er zou een dubbele rij bomen komen was de afspraak.

Dit was voor partijen reden om andere voorstellen in te dienen. Zowel voor het terug planten van een dubbele rij bomen, maar ook voor het behoud van de huidige bomen. Want bij de renovatie zouden die sneuvelen. Dit laatste had meerdere redenen; Het riool aan 1 kant van het veld moest vervangen worden, en door het graven zouden de bomen omvallen, de bomen zijn al wat ouder en sommige zijn zelfs ziek zodat ze in de komende jaren (vele over 10-15 jaar) toch echt weg zouden moeten. Daarbij kwam dat planten van nieuwe (kleinere) bomen tussen bestaande bomen niet goed zou zijn voor de nieuwe bomen omdat die niet goed kunnen groeien.

Voor onze fractie een lastig dilemma. Want het kappen van bomen vinden wij sowieso al zonde, maar zeker zulke mooie grote bomen die zo bepalend zijn voor de sfeer van het veld. Maar omdat aan 1 kant de bomen sowieso weg zouden moeten en omdat herplant van kleiner bomen tussen de bestaande bomen moeizaam zou zijn, kozen wij er toch voor dan maar alles weg te halen en het hele veld te omringen met nieuwe bomen. De voordelen hiervan wogen voor ons zwaarder: in plaats van de 43 bomen (waarvan sommige ziek) die er nu staan zouden er 75 gezonde nieuwe bomen geplant gaan worden. Bomen die jarenlang meekunnen en die in die jaren kunnen uitgroeien tot grote bomen zoals we ze nu ook kennen. Dat zou nu pijn doen, maar is voor onze toekomst de beste optie zo vonden wij. Iets dat onderstreept werd door de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit en Erfgoed, die ook de optie ‘alles in 1 keer’ adviseerde. En uiteraard met een dubbele rij, naar de wens van de inwoners. Het beste besluit zo dachten wij.

Tot de raad na de vergadering geïnformeerd werd dat bij het vervangen van het riool, de huidige riolering kan blijven liggen en dat er dus alternatieven bestaan omdat de bomen aan die ene kant dus niet allemaal weg zouden moeten. Onze informatie bleek dus niet te kloppen. En wat vonden we met deze nieuwe informatie van onze beslissing? Wat vele inwoners dachten was wel duidelijk. Een protestactie tegen de kap van de bomen op het veld kreeg veel aandacht. Het argument dat als aan 1 kant alles weg moet, dat aan de andere kant ook te doen bleek dus geen argument meer. Maar dat de bomen oud en ziek zijn is een feit. En ook dat er gaten vallen in de structuur die er nu is omdat nieuwe bomen niet goed groeien tussen de huidige is geen mooi gezicht. En dat zou alleen maar erger worden de komende jaren.

Een duivels dilemma dus. Er lag een voorstel van partijen dat aan het college vroeg om een scenario aan de raad voor te leggen waarbij de bomen behouden blijven. Dat vonden wij in principe een goed idee, maar we moeten de argumenten om toch in 1 keer alles aan te pakken ook goed kennen. Daarom deed de fractie van D66 bij monde van raadslid Tom Boersma het voorstel om het college aan meerdere scenario’s te laten werken, waarbij in ieder geval een scenario zou zitten waarbij de huidige bomen behouden blijven, maar ook scenario’s waarbij alles vervangen wordt. Dus hoe zit het met de riolering? Hoe zit het nou met het planten van nieuwe bomen tussen oude bomen? Hoe zit het met de veiligheid? Als dat alles op een rijtje staat, pas dan kan de raad de juiste beslissing nemen.

Dit voorstel werd door alle partijen in de raad overgenomen. En zo zullen de bomen dus voorlopig blijven staan en kunnen we er nog de hele zomer van genieten. Want dat de bomen hartstikke mooi zijn, daar twijfelt niemand aan.

Ontsluiting Harmelerwaard in aantocht

CDA CDA Woerden 24-04-2020 22:29

Toen in het begin van de jaren negentig van de vorige eeuw werd besloten tot de grootschalige woningbouw van de VINEX-locatie Leidsche Rijn, moesten de glastuinders in dat gebied uitwijken naar een ander gebied. Na een heftige discussie tussen de Provincie Utrecht, de gemeente Utrecht en de toenmalige gemeente Harmelen werd uiteindelijk besloten om de tuinders te verplaatsen naar het gebied in de Harmelerwaard, gemeente Harmelen. Aanvankelijk werd rekening gehouden met 125 ha voor de tuinders, maar uiteindelijk werd een gebied ingericht van 40 ha. Bij de verdere ontwikkeling van het kassengebied rond het jaar 2000 werd uitgegaan van een ontsluiting van het kassengebied, ten behoeve van het vrachtverkeer voor de glastuinbouwbedrijven, over de Dorpeldijk en door de wijk Vleuterweide. Al snel bleek echter dat die route niet voldoende was. In samenwerking met de betrokken gemeenten en de Provincie Utrecht werd gestart met de zoektocht naar een alternatief. Gedurende die zoektocht ontstond met de aanleg van de oostelijke Randweg Harmelen (Bravo 8) de mogelijkheid om een directe ontsluiting naar de A12 te realiseren, middels een nieuwe brug over de Leidsche Rijn, aansluitend op de bestaande Hugo de Vriesweg. Na stevige onderhandelingen tussen de betrokken gemeenten over de kosten hiervan werd, met instemming van de verschillende gemeenteraden en de Provincie, overeenstemming bereikt over de verdeling van de kosten. Maar zoals we weten uit de praktijk is het realiseren van een goede infrastructuur een project van vooral lange adem. Denk alleen al aan de verwerving van de benodigde gronden voor de aanleg van de brug en de planologische procedures. Gelukkig staan we nu aan de vooravond van de realisatie van de aanleg. Het voorontwerp bestemmingsplan is gereed en het tracé van de weg is bekend. Na de goedkeuring van het bestemmingsplan kan worden gestart met de voorbereidende werkzaamheden voor de aanleg van de brug. Met de aanleg van de nieuwe brug ontstaat er een directe ontsluiting van de Harmelerwaard op de snelweg A12. Dit moet in de toekomst het gebruik van het hoofd- en onderliggende wegennet door bestemmingsverkeer voor de Harmelerwaard voorkomen. Met de aanleg van de brug zal gezorgd worden voor een betere verkeersafwikkeling van het drukke vrachtverkeer van en naar de glastuinbouwbedrijven in de Harmelerwaard. De brug zorgt vooral ook voor een veilige fietsroute voor met name de schoolgaande jeugd richting Utrecht op de Harmelerwaard, en het mogelijk maken van de toekomstige aanleg van een snelle fietsroute van Woerden richting Utrecht door de Provincie. Ook zal er dan veel minder vrachtverkeer in en rond de dorpskern van Harmelen rijden. Voor het welslagen van de beoogde doelen is het wel noodzakelijk dat in het gebied een knip komt op de Dorpeldijk, zodat het vrachtverkeer gedwongen wordt de nieuwe route te volgen. Het CDA Woerden is blij dat de gemeenteraad op 23 april 2020 heeft besloten om het benodigde aanvullende krediet te voteren, zodat het project ook financieel haalbaar blijkt. Een dossier met een lange historie wordt daarmee afgerond, en er kan invulling worden gegeven aan een betere en veiligere verkeersafwikkeling in en rond Harmelen. Daar zijn vooral de inwoners van Harmelen erg blij mee.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.