Nieuws van politieke partijen in Zeeland inzichtelijk

28 documenten

Vragen over slimme signalering Deltaweg

PvdA PvdA VVD Zeeland 06-02-2020 09:44

De provincie Zeeland investeert in de infrastructuur onder andere om de verkeersveiligheid en doorstroming op de Zeeuwse wegen te verbeteren. Er zijn diverse voorbeelden in Nederland zoals op de Tilburgse Heuvelring of in de proeftuin Nettelhorst waar slimme signalering onderzocht en / of toegepast wordt om de verkeersveiligheid en doorstroming te verbeteren. De VVD en PvdA hebben een aantal vragen over de toepassing van slimme signalering in Zeeland.

Vragen van de Statenleden Ralph van Hertum (PvdA) en Daniëlle de Clerck (VVD) aan Gedeputeerde Staten van Zeeland: 1. Is het college van Gedeputeerde Staten het met ons eens dat slimme signalering een instrument is wat de verkeersveiligheid en doorstroming op de Zeeuwse wegen kan verbeteren? 2. Maakt het instrument van slimme signalering momenteel onderdeel uit van de instrumenten die de provincie Zeeland als wegbeheerder kan gebruiken om de verkeersveiligheid en doorstroming te verbeteren? 3.Welk afwegingskader/beleid wordt er binnen Zeeland gehanteerd voor het wel of niet inzetten van dit instrument. 4. Ziet het college van Gedeputeerde Staten slimme signalering als een (tijdelijke) mogelijkheid om de verkeersveiligheid en doorstroming op de huidige Deltaweg te verbeteren? Is het college bereid om dit nader te onderzoeken?

Antwoorden op Statenvragen ‘Slimme signalering’ (06-02-2020)

Het bericht Vragen over slimme signalering Deltaweg verscheen eerst op PvdA Zeeland.

Voorkeursvariant Zanddijk Yerseke

SGP SGP Zeeland 16-12-2019 00:00

De Provincie heeft het afgelopen jaar maatregelen genomen om de Zanddijk – Molendijk richting Yerseke veiliger te maken. Echter om voor de toekomst dit tracé echt veiliger te maken en Yerseke nog beter bereikbaar te maken is een nieuwe weg nodig.

Noodzaak aanpakDat er iets aan de N673 moet gebeuren staat buiten kijf. Vanaf 2008 tot nu zijn er vijftig ongelukken gebeurd. De route over de Zanddijk wordt door veel verschillende verkeersdeelnemers gebruikt. Door eigen inwoners op de fiets of met de auto, door vrachtwagens van allerlei bedrijven, door de vele toeristen, etc. De verschillende groepen verkeersdeelnemers (van vrachtwagens tot fietsers en voetgangers) kruisen elkaar op gevaarlijke plekken. De weg is bovendien niet ingericht op deze verkeersdrukte en kan ook al het zware vrachtverkeer niet goed verwerken.

Onderzoek alternatievenIn de afgelopen periode is door de Provincie Zeeland, gemeenten Reimerswaal en Kapelle, waterschap Scheldestromen, Rijkswaterstaat en belanghebbenden onderzoek gedaan naar oplossingen voor de verkeersproblemen van de Zanddijk. In dit onderzoek zijn verschillende alternatieven uitgewerkt, namelijk Roze-Zwart, Bruin, Groen en Rood. Tevens is per alternatief aangegeven wat de effecten zijn voor de bereikbaarheid, doorlooptijd, kosten, etc. 

Voorkeursvariant De varianten Groen en Rood kunnen alleen gerealiseerd worden met een bijdrage van het Rijk. Het Rijk dient dan de kosten voor de aansluiting op de A58 te betalen. Helaas heeft het Rijk aangegeven de benodigde 17 miljoen euro niet te willen investeren. Ook de variant waarbij de dijk verbreed moet worden (variant Roze-Zwart) heeft niet de voorkeur. Feitelijk blijft dus alleen variant Bruin over. Vrijdag 6 december hebben Gedeputeerde Staten het alternatief Bruin als voorkeursvariant gepresenteerd. Volgens de berekeningen is variant Groen duurder dan Bruin. Daarom kunnen meekoppelkansen voor het poldertracé variant Groen (waarbij de regio en de gemeente meer financieel bijdragen) dit tracé wellicht toch realistischer maken.

Variant BruinHet voorkeursalternatief houdt in dat de huidige Zanddijk vanaf rotonde Nishoek tot over de spoorkruising wordt aangepakt. Ook de rotonde bij Nishoek zelf zal worden aangepakt. Vanaf de spoorkruising wordt een nieuwe weg aangelegd die afbuigt naar bedrijventerrein Olzendepolder. Ter hoogte van de Olzendedijk, waar de nieuwe weg kruist, wordt een nieuwe rotonde aangelegd. De huidige spoorwegovergang wordt vervangen door een viaduct. Voor langzaam verkeer (fietsers, landbouwverkeer) blijft de huidige Zanddijk-Molendijk als parallelweg beschikbaar. Het overige (vracht)verkeer rijdt straks over het nieuwe tracé. Gedeputeerde Van der Maas: ‘’Ik denk dat de weg zo veiliger wordt voor alle gebruikers. Ook voor kwetsbare verkeersdeelnemers als bijvoorbeeld fietsers. Door het aanleggen van deze nieuwe weg is Yerseke straks optimaal bereikbaar.’’

InloopavondOver het besluit van Gedeputeerde Staten vindt op D.V. dinsdag 17 december 2019 een inloopbijeenkomst plaats. Vertegenwoordigers van de Provincie Zeeland, gemeente Reimerswaal en waterschap Scheldestromen zijn dan aanwezig om het besluit toe te lichten en om met u in gesprek te gaan. Inloop is mogelijk tussen 19.00 en 21.00 uur in Partycentrum de Lepel, Lepelstraat 7A in Yerseke. Iedereen is welkom!

InspraakDaarnaast is het mogelijk om van 9 december 2019 tot en met 20 januari 2020 te reageren op het besluit van Gedeputeerde Staten over het voorgenomen voorkeursalternatief Bruin. Gedeputeerde Van der Maas: ‘’Als iedereen meedenkt en inbreng levert, verwacht ik dat we aan de hand daarvan het plan nog kunnen optimaliseren. Ik wil de precieze invulling van het plan graag met de bewoners bespreken.’’ Het besluit kunt u online inzien en ligt ter inzage in het Provinciehuis in Middelburg en het gemeentehuis van Reimerswaal in Kruiningen. Reageren is mogelijk via: https://www.formdesk.com/provinciezeeland/inspraak_zanddijk

PlanningMet de inbreng vanuit de inspraakperiode en de inloopavond nemen Gedeputeerde Staten in februari 2020 een besluit over het voorstel dat gepresenteerd zal worden aan Provinciale Staten. Statenlid Van den Berge: ‘’De SGP-fractie benut de komende tijd om te luisteren naar de reacties uit de regio en zal in het voorjaar alle belangen wegen om zo tot een verantwoorde keuze voor een tracé te kunnen komen.’’ In april 2020 nemen Provinciale Staten een definitief besluit over de aanpak. 

Meer informatie is te vinden op de website van de Provincie Zeeland, Omroep Zeeland en PZC:

https://www.zeeland.nl/verkeer-en-openbaar-vervoer/aanpak-voor-verkeersproblemen-zanddijk-yerseke https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/116848/De-kogel-is-door-de-kerk-Zanddijk-bij-Yerseke-wordt-deels-verlegd https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/yerseke-krijgt-de-weg-van-de-meeste-weerstand~a80f629b/

 

Statenvragen calamiteiten Westerscheldetunnel

PvdA PvdA Zeeland 26-10-2019 10:45

De PvdA-Statenfractie heeft drie jaar lang aan de hand van sms-alerts gemeten hoeveel gebeurtenissen plaatsvonden in de tunnel vanaf 2016 tot oktober 2019. Een ongewoon hoog aantal pechgevallen op deze strook asfalt. Hoe komt het en hoe kunnen we hier het beste op reageren? De PvdA pleit ervoor om de standaardprocedure bij een calamiteit nogmaals tegen het licht te houden en de gebruikers meer tegemoet te komen bij calamiteiten.

Deze maand ontvingen we een brief van de Stichting Werkgroep Gehandicapten Walcheren (SWGW), die zich zorgen maakt om mindervaliden in het geval van een calamiteit. Voor de PvdA staat de veiligheid van alle tunnelgebruikers voorop. Wij weten dat in de tunnel geen vluchtstrook ligt. Wel liggen in beide buizen twee rijstroken en kunnen mensen via deuren naar de andere buis vluchten.

Bijna één gebeurtenis vindt plaats in elke twee dagen. Op 6,6 kilometer rijweg vindt elke vier dagen één pechgeval plaats. Vaak levert een stremming in de tunnel flinke vertraging en overlast voor de gebruikers op. Wij pleiten om het veiligheidsprotocol nogmaals te bekijken. Ook is de tunnel tolvrij maken bij calamiteit voor ons een prima compensatie. Dit kan in sommige gevallen de verkeersafwikkeling bevorderen.

Naar aanleiding hiervan hebben de Statenleden Ralph van Hertum en Niek Joosse de volgende vragen aan Gedeputeerde Staten van Zeeland gesteld: 1. De PvdA vindt dat de veiligheid van de tunnelgebruikers op geen enkele manier in het geding mag komen. Bent u bekend met het veiligheidsprotocol van de Westerscheldetunnel? In hoeverre kunnen mindervaliden de tunnel veilig uitkomen bij een calamiteit? 2. In hoeverre is het mogelijk om in plaats van de tunnel af te sluiten aan één kant het verkeer over één rijstrook te leiden in de veilige tunnelbuis? Waarom wordt dit wel / niet gedaan? 3. Bent u het met de PvdA eens dat wanneer er aanzienlijke vertraging van het verkeer plaatsvindt in de tunnel de passage tolvrij wordt ter compensatie van de overlast? Zo nee, waarom niet?

Categorie

O

W

T

Eindtotaal

Brand DOW

1

1

Fietser

3

2

5

Wielertour

3

2

5

File

1

2

3

Hoogte

2

4

6

Onderhoud

15

27

67

109

Ongeval

5

8

3

16

Pech

170

151

2

323

Rommel

29

22

51

Spookrijder

1

1

2

Weer

17

17

Werkzaamheden

1

6

7

Eindtotaal

247

218

80

545

Hinder in Westerscheldetunnel van 22/6/2016 tot en met 16/10/2019. O = Oostbuis, W = Westbuis, T = beide buizen. Bron: SMS-alerts.

Antwoorden Statenvragen ‘Calamiteiten Westerscheldetunnel’ (26-10-2019)

Het bericht Statenvragen calamiteiten Westerscheldetunnel verscheen eerst op PvdA Zeeland.

Jij gaat 23 mei toch ook stemmen! ...

GroenLinks GroenLinks Zeeland 09-05-2019 18:08

Jij gaat 23 mei toch ook stemmen! Een filmpje met een aantal GroenLinks kandidaten, waaronder Kim van Sparrentak. Geboren en getogen in Zeeland. Kim zie je op 1.46 en 1.53. Stemmennnnn!

Openbaar vervoer wordt volledig ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Zeeland 17-03-2019 19:00

Openbaar vervoer wordt volledig elektrisch! De Partij voor de Dieren Zeeland wil dat het openbaar vervoer volledig elektrisch wordt. Het openbaar vervoer is veilig, betrouwbaar, betaalbaar en toegankelijk, ook voor mensen met een beperking en vormt overal een volwaardig alternatief voor de eigen auto. Kies 20 maart voor de #PvdD! Bij aanbesteding van openbaar vervoer wordt volledig elektrisch het uitgangspunt en milieuvriendelijkheid een essentiële voorwaarde. Al het openbaar vervoer is uiterlijk in 2023 emissievrij. De provincie zorgt voor snellere routes voor bussen en regiotaxi’s, stimuleert aparte busbanen, ook in de steden, en verzorgt voorrang voor bussen en regiotaxi’s bij files en knelpunten. Snellere routes voor de bus betekent niet het verminderen van haltes in woongebieden, want dan wordt de reistijd niet korter. Meer weten over onze standpunten? Lees of beluister ons verkiezingsprogramma: https://zeeland.partijvoordedieren.nl/verkiezingsprogramma

Een warm pleidooi voor een eigen ...

D66 D66 Zeeland 16-03-2019 19:16

Een warm pleidooi voor een eigen fietsinfrastructuur voor de fietser in Zeeland in alle variaties (fiets, e-bike, speed pedelec, vrachtfiets); langs de A58 een F58 aanleggen! #voordefietser #kiesvoordetoekomst #ps2019 #d66zeeland

Kamervragen over schrappen tolheffing

PvdA PvdA Zeeland 12-03-2019 13:40

Vragen van het Tweede Kamerlid Gijs van Dijk (PvdA) aan de minister Infrastructuur & Waterstaat over schrappen tolheffing Westerscheldetunnel voor betere bereikbaarheid Zeeuws-Vlaanderen:

Bent u bekend met de uitzending Goedemorgen Nederland van 12 maart 2019 over de Westerscheldetunnel en de berichten Zeeuws-Vlaamse boeren: ‘Tunnel moet tolvrij’ en Minister voert campagne in Zeeland? Vindt u het ook het onrechtvaardig dat inwoners van Zeeuws-Vlaanderen vanwege de tolheffing in de Westerscheldetunnel hoge kosten, meer dan  € 1600 per jaar, moeten maken voor woon-werkverkeer of een bezoek aan familie buiten Zeeuws-Vlaanderen? Wat vindt u ervan dat vele Zeeuws-Vlamingen de tolheffing door de Westerscheldetunnel als een mentale barrière ervaren? Klopt het dat 40% van de inwoners die vanwege woon-werkverkeer gebruik moet maken van de Westerscheldetunnel deze kosten niet vergoed krijgen door de werkgever en deze dus zelf moeten bekostigen? Bent u ook van mening dat het onwenselijk is dat deze mensen moeten betalen voor het gebruik van publieke voorzieningen terwijl er geen alternatief is? Klopt het dat de Westerscheldetunnel steeds vaker gebruikt wordt als onderdeel van de economische as Goes-Gent? Erkent u het belang van deze economische as? Denkt u ook dat het afschaffen van de tol op de Westerscheldetunnel deze economische corridor nog verder versterkt? Bent u ook, net zoals de Zeeuws-Vlaamse boeren, dat de tolheffing een vorm van concurrentievervalsing is? Ziet u ook dat de tolheffing in de Westerscheldetunnel ervoor zorgt dat het voor Zeeuws-Vlaanderen lastiger is om de bevolkingskrimp tegen te gaan en extra bedrijvigheid naar Zeeuws-Vlaanderen te trekken? Vindt u ook dat, vanwege deze bevolkingskrimp, het van groot belang is om de provincie Zeeland financieel bij te springen en er voor te zorgen dat de tolheffing zo spoedig mogelijk wordt afgeschaft? Bent u het eens dat het schrappen van de tolheffing enorme voordelen voor de inwoners van Zeeuws-Vlaanderen en de omgeving kan hebben? Klopt het dat in de Tunnelwet is afgesproken dat er te allen tijde een veerverbinding tussen Vlissingen – Breskens voor fietsers en voetgangers moet zijn? Vindt ook, vanwege het belang voor de inwoners van Zeeuws-Vlaanderen, dat dit een OV-verbinding moet zijn? Kunt u garanderen dat deze veerverbinding niet commercieel wordt geëxploiteerd?

Het bericht Kamervragen over schrappen tolheffing verscheen eerst op PvdA Zeeland.

Een drukbezochte ChristenUnie stand ...

ChristenUnie ChristenUnie Zeeland 23-02-2019 19:12

Een drukbezochte ChristenUnie stand op de Open Dag van Provincie Zeeland, vandaag.

Voorstel verlaging toltarief Westerscheldetunnel

SGP SGP D66 CDA PvdA Partij voor de Vrijheid VVD Zeeland 09-02-2019 00:00

Tien van de twaalf politieke partijen (SGP, PvdA, CDA, D66, CU, PVV, SP, VVD, PvZ en ZL) in de Zeeuwse Staten zijn indiener van het initiatiefvoorstel van het tariefbeleid Westerscheldetunnel.

Aanleiding is de extra groei van de passages die leidt tot het voorstel om geen trendmatige verhogingen tot het einde van de toltermijn door te voeren. Daarnaast wordt voorgesteld een korting voor veelgebruikers van minimaal 50% en een korting op T-Tagtarieven van minimaal 40% ten opzichte van een los kaartje. Hiermee worden de tarieven per 1 januari 2020 verlaagd in plaats van nieuwe tarieven per 1 januari 2021. Extra voordelen vanaf 2019 worden ingezet om de tunnel eerder tolvrij te maken. Lees hier het volledige voorstel.

In onderstaande afbeelding leest u feiten en cijfers met betrekking tot het voorstel.

/r/46ee97d87d337d7fab8a9061fe9df04a?url=http%3A%2F%2Fwww.zeeland.sgp.nl%2Factueel%2Fvoorstel-verlaging-toltarief-westerscheldetunnel%2F10267&id=f660a65c430abf5ce17816aebe9563c2e0ffceb9

Voorstel verlaging toltarief Westerscheldetunnel

SGP SGP D66 CDA PvdA Partij voor de Vrijheid VVD Zeeland 09-02-2019 00:00

Tien van de twaalf politieke partijen (SGP, PvdA, CDA, D66, CU, PVV, SP, VVD, PvZ en ZL) in de Zeeuwse Staten zijn indiener van het initiatiefvoorstel van het tariefbeleid Westerscheldetunnel.

Aanleiding is de extra groei van de passages die leidt tot het voorstel om geen trendmatige verhogingen tot het einde van de toltermijn door te voeren. Daarnaast wordt voorgesteld een korting voor veelgebruikers van minimaal 50% en een korting op T-Tagtarieven van minimaal 40% ten opzichte van een los kaartje. Hiermee worden de tarieven per 1 januari 2020 verlaagd in plaats van nieuwe tarieven per 1 januari 2021. Extra voordelen vanaf 2019 worden ingezet om de tunnel eerder tolvrij te maken. Lees hier het volledige voorstel.

In onderstaande afbeelding leest u feiten en cijfers met betrekking tot het voorstel.

/r/a7c4993ad2a7c69db5ec87156f2c83ab?url=http%3A%2F%2Fwww.zeeland.sgp.nl%2Fverkiezingen2019%2Fvoorstel-verlaging-toltarief-westerscheldetunnel%2F10267&id=c44cf0f8eb6d4092e38777cb671257c9cd62717d