Nieuws van politieke partijen in Zeist inzichtelijk

40 documenten

Hardloopwedstrijd Bunniks Mooiste plaats.

ZeisterBelang ZeisterBelang Zeist 07-09-2022 18:26

Op zaterdag 3 september j.l. vond de 15e editie van de hardloopwedstrijd Bunniks Mooiste plaats. Het warme weer kon de vele hardlopers niet weerhouden om opnieuw deel te nemen aan deze prachtige sportieve krachtmeting.

Het parcours van 6 km ging deels door Rhijnauwen, deels door de bebouwde kom van Bunnik. Voor de 12 kilometer werd dit parcours twee keer gelopen.

Buitengewoon raadslid Niels de Kruijf liep de 12 kilometer en legde de afstand in een respectabele tijd af. ZeisterBelang is trots op dit sportieve fractielid!

Fietstunnel Utrechtseweg | Zeist

GroenLinks GroenLinks Zeist 08-03-2020 00:00

Er komt een fietstunnel tussen de Kromme-Rijnlaan en de Dreef onder de Utrechtseweg door. GroenLinks wil natuurlijk dat steeds meer mensen de fiets pakken, dus dat klinkt als een goed idee. Maar die tunnel komt aan de verkeerde kant van de Kromme-Rijnlaan.

De tunnel komt aan de verkeerde kant van de Kromme-Rijnlaan waardoor fietsers alsnog de drukke Kromme-Rijnlaan moeten oversteken richting Noordweg, Bisschopsweg en Uithof. Ronald pleit voor een beter, integraal plan. Want veiligheid en doorstroming van de fietser moet voorop staan!

Meer ruimte voor de fiets | Zeist

GroenLinks GroenLinks Zeist 26-01-2020 00:00

Zeist en de Regio Utrecht groeien. Meer woonruimte is een goed idee, maar moeten we dan ook veel meer verkeer voor lief nemen? Ronald pleit voor meer ruimte voor de fiets. Met de fiets of e-bike kom je snel, schoon en gezond in heel de gemeente en regio.

Het hart van Zeist: levendig en goed bereikbaar

VVD VVD Zeist 25-11-2019 10:19

https://zeist.vvd.nl/nieuws/37492/het-hart-van-zeist-levendig-en-goed-bereikbaar

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536869121 1107305727 33554432 0 415 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536859905 -1073732485 9 0 511 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-ansi-language:EN-GB; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoNoSpacing, li.MsoNoSpacing, div.MsoNoSpacing {mso-style-priority:1; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-ansi-language:EN-GB; mso-fareast-language:EN-US;} @page WordSection1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:72.0pt 72.0pt 72.0pt 72.0pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} -->

De Slotlaan in ons mooie dorp is meer dan ooit het hart van nieuwe winkelconcepten, aantrekkelijke horeca en evenementen. Maar de conclusie van de onlangs uitgevoerde evaluatie van de centrumvisie is glashelder: het centrum is slecht bereikbaar. Winkeliers stellen: “autoluw maakt klanten schuw” en dat kost banen. Daarom moet er snel iets gebeuren: heropen de Markt, daarna de Korte Steynlaan en ook de Jagerlaan zien we graag weer open.

 

Niet vergeten: Zeist heeft veel potentie

Bij alle kritiek op de bereikbaarheid van Zeist zouden we het bijna vergeten: er is ook volop goed nieuws over ons mooie centrum. Zeist heeft in tegenstelling tot veel omliggende gemeentes een prachtig historisch hart met veel bijzondere winkels en horecazaken. Dit trekt bezoekers uit de hele regio. Tegelijk is er nog steeds te veel leegstand, al heeft het college nu wel eindelijk de wapens om leegstand samen met de ondernemers te lijf te gaan. Panden met een winkelbestemming buiten het kernwinkelgebied kunnen straks eenvoudiger een woonbestemming krijgen. Daarmee slaan we twee vliegen in 1 klap.

 

Evaluatie centrumvisie: verkeersdoolhof

De evaluatie toont aan dat inwoners en bezoekers Zeist op dit moment als een verkeersdoolhof ervaren. De bereikbaarheid van het centrum scoort zeer negatief en onderzoeksbureau Enneus stelt dan ook dat het hard nodig is dat de bereikbaarheid van het centrum snel verbetert. Een kristalheldere conclusie die ons de raad dwingt om in actie te komen.

 

Inspraak bevestigt conclusie uit evaluatie: de Markt moet open

Op 14 en 21 november hebben zo’n 40 mensen - zowel winkeliers als bewoners uit de omliggende wijken - ingesproken over de evaluatie van de centrumvisie. Een enkele uitzondering daargelaten klonk overal hetzelfde geluid: open de route via de Markt en daarna kan de Korte Steynlaan weer open. Opvallend daarbij is dat de winkeliers precies hetzelfde willen als de inwoners van de omliggende wijken. Vrijwel iedereen heeft last van de slechte bereikbaarheid van het centrum en is boos over het vele omrijden dat geen enkel doel dient.  

 

Het probleem is duidelijk: de oplossing ligt voor het oprapen

Inwoners en ondernemers hebben simpelweg gelijk als ze zeggen dat het centrum slecht bereikbaar is. De evaluatie en de vele reacties daarop laten geen misverstand bestaan: we zijn als politiek doorgeschoten bij het weren van doorgaand verkeer door het centrum. Het is duidelijk dat de huidige onbereikbaarheid een groot knelpunt is voor veel winkeliers, waarvan een aantal het water tot de lippen staat. Bovendien versterkt een slechte bereikbaarheid zichzelf. Het begint met minder bezoekers, dat leidt vervolgens tot meer leegstand, wat daarna weer leidt tot minder bezoekers en zo gaat het verder. Het is zaak om deze cirkel zo snel mogelijk te doorbreken. En dat kan, want we zien gelukkig veel draagvlak voor concrete oplossingen die op korte termijn gaan helpen.

 

Wat is op de korte termijn al mogelijk?

De VVD wil dat het centrum weer goed bereikbaar wordt waarbij we tegelijkertijd voorkomen dat er onnodig omgereden moet worden. Uitgangspunt daarbij is dat we zo snel mogelijk doorpakken als een verkeersmaatregel de bereikbaarheid verbetert en min of meer onomstreden is. Een voorbeeld van zo’n maatregel is het openstellen van de route over de Markt. Het heropenen van deze route lost het probleem van het omrijden over de Steynlaan en de Van Lenneplaan per direct op. Vanzelfsprekend kiezen we daarbij voor een veilige inrichting waarmee we deze route tevens onaantrekkelijk maken voor sluipverkeer van de A28 naar de A12.

 

Wat zou daarna ook kunnen?

Zodra deze Noord-Zuid verbinding is gerealiseerd, zien we geen bezwaar tegen het openstellen van de Korte Steynlaan. Hierbij is wel een integrale aanpak nodig: in overleg met de Wilhelminaparkbuurt en het Lyceumkwartier moeten we een goede balans vinden tussen veiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid. De VVD wil doorgaand verkeer in wijken voorkomen maar de huidige afsluiting van de Korte Steynlaan maakt de Wilhelminaparkbuurt zeer slecht bereikbaar. De afsluiting van de Korte Steynlaan leidt tot onnodig omrijden wat in aanliggende wijken overlast en onveiligheid veroorzaakt. Wat de VVD betreft is het goed denkbaar dat vervolgens ook de huidige afsluiting van de Lorentzlaan en de Lyceumlaan wordt hersteld, mits daar draagvlak voor bestaat. Ook wil de VVD de Jagerlaan, in ieder geval vanaf de Slotlaan en - mits daar draagvlak voor bestaat - ook vanaf de Antonlaan weer openstellen. Beide maatregelen zullen leiden tot minder druk op de verkeerslichten aan het einde van de Slotlaan en op de rotonde Steynlaan/Antonlaan.

 

Zijn er ook dingen die we niet willen?

We horen ook mensen die ervoor pleiten om alle verkeersmaatregelen in te trekken. De VVD vindt dat geen goed idee. Het kernwinkelgebied van Zeist bestaat naast de Slotlaan ook uit het Belcour en de 1e Hogeweg. De verbinding tussen deze gebieden is de Korte Weeshuislaan. Om die reden zien we hier liever geen autoverkeer. Ook is de VVD geen voorstander van het openstellen van het busstation aangezien de Slotlaan daarmee onbedoeld aantrekkelijk wordt voor doorgaand verkeer.

 

Kort samengevat: evaluatie biedt handvaten om door te pakken

Er gaat veel goed in het centrum van Zeist. Vooral daar waar het ondernemerschap zichtbaar is met een onderscheidend winkelaanbod, aantrekkelijke horeca en aansprekende evenementen. Dat moeten we koesteren!

 

 

Evaluatie Centrumvisie | Zeist

GroenLinks GroenLinks Zeist 20-10-2019 00:00

De evaluatie van de centrumvisie is verschenen. Er komt een divers beeld uit. Er gaat minder doorgaand verkeer door het centrum, wat ruimte geeft voor meer gezelligheid. Winkelend publiek is dan ook best tevreden, ook over de bereikbaarheid van het centrum.

De bereikbaarheid voor de bewoners van het centrum kan beter. Ronald roept op om samen het de wijken te werken aan bereikbaarheid.

Verder hoeven er geen grote aanpassingen meer te worden gedaan; zo kan het busstation gesloten blijven voor auto’s. Laten we weer naar de toekomst kijken: hoe maken we van de Slotlaan het gezellige winkelhart van Zeist?

Wat vinden de bewoners van Den Dolder van het sluiten van de spoorwegovergang? | Zeist

GroenLinks GroenLinks Zeist 15-09-2019 00:00

De spoorovergang Den Dolder gaat sluiten voor gemotoriseerd verkeer vanwege de veiligheid. GroenLinks ging huis aan huis in Den Dolder om eens mensen te vragen dat ze er eigenlijk van vinden. Het beeld is een beetje fiftyfifty: voor-tegen.

Eigenlijk zijn veel mensen ook genuanceerd in hun verhaal: ja, ze vinden het vervelend als ze moeten omrijden maar zij zien ook wel dat het gewoon niet veilig is.  Maar wat doet dat voor de directe woonomgeving? Woonstraten mogen niet extra belast worden. Dus GroenLinks vindt: ja afsluiten, maar ook goed oog hebben voor de consequenties die dat heeft in allerlei straten en buurten, in eigenlijk het hele dorp. 24 September is er een debat. Daar zullen wij onder andere dit punt inbrengen.

De Spoorwegovergang Den Dolder gaat ...

GroenLinks GroenLinks Zeist 22-07-2019 07:00

De Spoorwegovergang Den Dolder gaat dicht voor auto's. Deze Spoorwegovergang is een van de gevaarlijksten in Nederland. Ronald Camstra vindt dat de veiligheid voorop moet staan. Het wordt daarmee iets lastiger voor auto's om het spoor te kruisen. Voor fietsers zijn er straks twee routes, voor auto's komt er een omleidingsroute. Door een andere inrichting wordt het voor iedereen veiliger en uiteindelijk ook beter voor het dorp.

Spoorwegovergang Den Dolder | Zeist

GroenLinks GroenLinks Zeist 21-07-2019 00:00

De Spoorwegovergang Den Dolder gaat dicht voor auto's. Deze Spoorwegovergang is een van de gevaarlijksten in Nederland. Ronald vindt dat de veiligheid voorop moet staan.

Het wordt daarmee iets lastiger voor auto's om het spoor te kruisen. Voor fietsers zijn er straks twee routes, voor auto's komt er een omleidingsroute. Door een andere inrichting wordt het voor iedereen veiliger en uiteindelijk ook beter voor het dorp.

CDA Zeist wil meer weten over de toekomstige verkeersveiligheid in Den Dolder

CDA CDA Zeist 05-07-2019 11:08

Maandagavond 1 juli was er een druk bezochte avond in Den Dolder over de veiligheid rondom de spoorwegovergang. Er is een heldere presentatie gegeven over de risico’s en mogelijke oplossingen. Er bleven nog wel vragen open. Het CDA stelt deze vragen nu aan het college, om scherper in beeld te krijgen wat de (on)mogelijkheden zijn voor afsluiting van de spoorwegovergang. Fractievoorzitter Aline Pastoor: ‘De rapporten die er nu liggen, spitsen zich met name toe op de onveiligheid van de spoorwegovergang. Vraag is hoe het zit met de veiligheid van alternatieve routes. In hoeverre is daar onderzoek naar gedaan? De N238 lijkt een stuk drukker geworden. Er zijn andere bestuurders aan het roer in de provincie. En er liggen plannen voor een nieuw te bouwen wijk op het terrein van de WA-hoeve.In hoeverre is er naar al die randvoorwaarden onderzoek gedaan en wat betekent dat voor de veiligheid?’ Het CDA heeft de volgende vragen gesteld en verwacht op korte termijn antwoord van het college: Hoe veilig is het om een nieuwe aansluiting te maken (via Andreas Foxlaan) op de N238, die afgelopen jaren zichtbaar drukker is geworden? Wat zijn daarvan de risico’s? Zijn er actuele verkeerstellingen van de N238?Is hierover al contact geweest met Provincie en de VRU? Hoe kijken zij nu aan tegen een aanpassing op de N238 en de afsluiting van de spoorwegovergang?Wie betaalt een mogelijke ‘bypass’ en de aanpassingen aan de N238?Zijn er gesprekken met de bewoners, die aan de mogelijke ‘bypass’ wonen, gevoerd?Hoe worden de nieuwe bewoners van het gebied van de WA-hoeve straks met Den Dolder verbonden? Hoeveel aantrekkende verkeersbewegingen genereert dat en waar?Wanneer wordt de gevaarlijke kruising Pleineslaan-Dolderseweg in combinatie met de aansluiting (nieuwe rotonde) Pleineslaan / N238 aangepakt?

Vannacht is het zover: dan wordt de ...

GroenLinks GroenLinks Zeist 15-06-2019 13:16

Vannacht is het zover: dan wordt de Nacht van de Vluchteling gehouden. De 40 km tocht van Utrecht naar Amersfoort loopt dwars door Zeist. Het 20 km-punt van de route ligt op de Slotlaan. Tussen 02:30 en 05:00 zal het Beauforthuis speciaal geopend zijn om de lopers warm te ontvangen. U kunt het team van GroenLinks Provincie Utrecht nog steeds sponsoren: https://www.nachtvandevluchteling.nl/team/groenlinks-provincie-utrecht Helpt u ze over de grens van € 5000 heen ?

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.