Nieuws van politieke partijen in Zuid-Holland inzichtelijk

33 documenten

Lies van Aelst op RTV Rijnmond over Rotterdam Airport

SP SP Zuid-Holland 09-07-2022 11:56

Op initiatief van Lies van Aelst namen de Staten afgelopen woensdag een motie aan over de participatie rond Rotterdam Airport. De Staten van Zuid-Holland stellen: de participatie is mislukt! Waarom? ">Luister hier naar Lies op RTV Rijnmond. Lies is te horen vanaf 15.00 ongeveer.

Miljoeneninvestering in bereikbaarheid Hoeksche Waard

VVD VVD Zuid-Holland 02-07-2020 09:45

De komende jaren wordt zo’n 25 miljoen euro geïnvesteerd om de Hoeksche Waard bereikbaar te houden. De gemeente Hoeksche Waard, het waterschap Hollandse Delta, Rijkswaterstaat en de provincie Zuid-Holland hebben hierover afspraken gemaakt. Het geld wordt ingezet om de overlast voor weggebruikers tijdens de renovatie van de Heinenoordtunnel te beperken en is ook om de regio voor de toekomst bereikbaar te houden

https://hoekschewaard.vvd.nl/nieuws/40127/miljoeneninvestering-in-bereikbaarheid-hoeksche-waard

Vorig jaar mei stemde minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) van Infrastructuur en Waterstaat in met een plan om de Hoeksche Waard tijdens de renovatie van de Heinenoordtunnel bereikbaar te houden. Het budget van 15 miljoen euro wordt onder meer gebruikt om de Tweede Heinenoordtunnel die nu voor landbouwverkeer is, geschikt te maken voor lijnbussen. Daarnaast worden bedrijven geholpen om thuiswerken te stimuleren of hun medewerkers op een andere manier te laten reizen. Ook worden werknemers verleid te fietsen door 1500 extra parkeerplekken voor hen te maken. Een uitbreiding van lijndiensten van Connexxion moet er voor zorgen dat meer mensen met het openbaar vervoer reizen.

De Heinenoordtunnel is een belangrijke schakel in de A29 tussen Rotterdam en de Hoeksche Waard, de Zuid-Hollandse eilanden, de Randstad en Antwerpen. Voor de renovatie gaat de tunnel in 2023 en 2024 verschillende keren dicht. De impact hiervan voor de omgeving is zo groot dat er bovenop de 15 miljoen euro, nu 10 miljoen euro extra wordt uitgetrokken. De minister heeft een kleine 4 miljoen euro gereserveerd, de andere partijen zo’n 6 miljoen.

“We hebben met Rijkswaterstaat, de minister, maar natuurlijk ook met de gemeente en het waterschap goede afspraken gemaakt om te zorgen dat de Hoeksche Waard bereikbaar blijft in die periode van dat onderhoud. Want vrachtauto’s, auto’s, fietsers, en natuurlijk ook het openbaar vervoer moeten wel goed op hun bestemming kunnen blijven komen”, vertelt  gedeputeerde Floor Vermeulen (VVD) van Verkeer en Vervoer van de provincie Zuid-Holland.

Extra geld voor permanente aanpassingen

De 10 miljoen extra wordt onder meer gebruikt voor allerlei aanpassingen in en rond de N217. Zo wordt de rotonde (Maasdamseweg) in ’s-Gravendeel veranderd. Op de kruising N217 – aansluiting Polderweg komen verkeerslichten, de kruising bij Recreatieoord Binnenmaas wordt aangepast. Het aantal parkeerplaatsen wordt uitgebreid, zoals bij P+R Numansdorp en de aanleg P+R busstation Heinenoord/Reedijk. Een onderzoek volgt er naar het verbeteren van de bus- en treindiensten vanuit Brabant naar Rotterdam zodat er minder overgestapt hoeft te worden.

Het extra budget is ook voor permanente extra parkeerplaatsen voor de fiets. Tussen de kruising Reedijk/Blaaksedijk en de Tweede Heinenoordtunnel wordt versneld een vrij liggend fietspad aangelegd. Van de Reedijk naar busstation Heinenoord komt een fietsoversteek. Onderzoek wordt er gedaan naar de aanleg van een parallelweg voor agrarisch verkeer langs de N217 tussen Maasdam en ’s-Gravendeel.

SP stemt tegen tolheffing Kiltunnel

SP SP Zuid-Holland 08-06-2020 09:41

Ooit is er de belofte gedaan dat de Kiltunnel bij Dordrecht voor een periode van maximaal vijftien jaar een toltunnel zou zijn, maar 43 jaar na dato wordt er nog steeds tol geheven. Dat vindt SP Fractievoorzitter Lies van Aelst onacceptabel: ‘Wij zien tolheffing sowieso als een oneerlijke extra belasting, die vooral mensen treft met een kleine portemonnee, maar het is ook niet uit te leggen omdat weggebruikers al wegenbelasting betalen. Het wordt dus tijd om de belofte dat er maximaal 15 jaar tol geheven zou worden, ruim over tijd, in te lossen.’

Al jaren pleit de SP lokaal, provinciaal en landelijk voor de afschaffing van de tolheffing, maar tot noch toe zonder succes. Nu opnieuw de begroting voor de Kiltunnel vastgesteld moet worden heeft de SP dan ook tegengestemd.

Opinie: Tijd rijp voor offensief tegen verkeershufters

CDA CDA Zuid-Holland 22-05-2020 11:45

In deze crisistijd zijn er ook lichtpuntjes. Zo laat onze maatschappij zien hoe solidair we eigenlijk zijn met onze medemens. Zelfs als je diegene niet kent. Dat gebeurt al door iets heel simpels: jezelf aan de regels houden. Gek genoeg zien we die solidariteit in het verkeer veel minder vaak terug. Terwijl ook daar de gezondheid van andere weggebruikers centraal hoort te staan. Toch zie je dat zelfs de grootste braverik achter het stuur kan veranderen in een enorme aso. Waarbij het alleen maar draait om ‘ikke eerst’, en de ander niet bestaat. Nu veel mensen vanwege corona hun reisgedrag aanpassen, en vaker de auto of fiets zullen pakken in plaats van de trein, wordt het hoog tijd dat de overheid een offensief start tegen hufterig gedrag in het verkeer. Daarmee voorkom je onnodig leed, IC-opnames en wordt meteen een heldere norm gesteld. Om te beginnen met een grootschalige campagne, zodat die boodschap duidelijk in ieders oren wordt geknoopt. Dat is hard nodig, want alleen al tijdens de coronacrisis zijn de ongelukken ernstiger geworden. Bovendien is het een investering die je dubbel en dwars terugverdient.Ooit was Nederland een van de beste jongetjes van de klas op het gebied van verkeersveiligheid, maar dat is allang niet meer zo. Samen met Malta en Zweden hebben we de twijfelachtige eer dat we de enige zijn in Europa waar ten opzichte van 2010 meer verkeersdoden zijn gevallen. In totaal 661, een cijfer waar verschrikkelijk leed achter schuil gaat. Terwijl we volgens onze minister streven naar nul slachtoffers in 2030. Niet alleen de ellende is toegenomen, maar ook de maatschappelijke kosten van verkeersongevallen zijn in tien jaar met bijna een miljard euro gestegen. Afleiding, middelengebruik en te hoge snelheid zijn grote boosdoeners. Maar ook asociaal gedrag zoals bumperkleven of het negeren van stoplichten en rode kruizen blijft aan de orde van de dag. Een fractie afleiding kan al fataal zijn.De komende periode gaat uitwijzen hoe snel de drukte op de wegen gaat toenemen, en welke vormen dit aanneemt. Wereldwijd geeft in ieder geval een eenduidig beeld: waar de lockdown versoepelt, neemt de verkeersdrukte direct toe. Wat dat betreft is het goed als werkgevers zoveel mogelijk kijken naar flexibele werktijden. Daar zullen we, in ieder geval voor een tijdje, meer naartoe moeten om de filedruk in de spits tegen te gaan. Maar als we echt beter uit de crisis willen komen, met significant minder verkeersslachtoffers, zullen we veel duidelijker een norm moeten stellen. Dat betekent meer handhaven, zowel met slimme camera’s als met staandehoudingen. Maar ook meer communiceren. Hoe sneller we starten met een overheidscampagne tegen verkeershufters, hoe beter. Wijs mensen op hun verantwoordelijkheid. Zodat we ook meer van die solidariteit gaan terugzien op de weg.Wytske Postma, Tweede Kamerlid CDA en woordvoerder mobiliteit & verkeersveiligheid

CDA HW wil praktische oplossing bij afsluiting Heinenoordtunnel

CDA CDA Zuid-Holland 15-04-2020 13:37

CDA HW wil praktische oplossingen voor een goede verkeersdoorstroming, bijvoorbeeld verkeersregelaars in de weekends dat de Heinenoordtunnel dicht gaat. Bij ‘s Gravendeel loopt het dan snel vast. Als vervolg op onze toer langs alle knelpunten in de Hoeksche Waard stelde ons Provinciale StatenlidMaurits de Haanvragen over de mogelijkheden. In het AD: In schriftelijke vragen laat hij weten dat door het plaatsen van professionele verkeersregelaars bij de rotondes het in- en uitrijden van de dorpen Maasdam, Puttershoek en 's-Gravendeel mogelijk blijft en filevorming zoveel mogelijk wordt beperkt. De Haan deed het idee vorig jaar op na een gesprek met winkeliers in 's-Gravendeel. CDA-raadslid Ad Valkenburg uit Oud-Beijerland is blij met de vragen van zijn statenlid. ,,Zo houden we de druk erop bij de provincie. Want er wordt natuurlijk veel over gedacht en gesproken, maar we zien nog niet heel veel concrete dingen gebeuren. Terwijl de bereikbaarheid van de Hoeksche Waard tijdens de renovatie van de Heinenoordtunnel van het grootste belang is voor onze inwoners en voor de ondernemers die hier actief zijn.'' Chaos Valkenburg weet nog van eerdere weekendafsluitingen van de snelwegtunnel dat chaos regeerde op de N217. Elke automobilist die normaal gesproken de Heinenoordtunnel doorreed, was nu veroordeeld tot de Kiltunnel én de N217 om de Hoeksche Waard in te komen. ,,Het was niet te doen om een dorp als 's-Gravendeel in of uit te rijden, vanwege de file op de rotonde voor het dorp. Niemand liet een plekje over en je kon het dorp niet in, omdat het vaststond met mensen die er juist uit wilden. Verkeersregelaars kunnen dat wellicht voorkomen.'' Voor ondernemers zou een dergelijke verkeersopstopping op de Hoeksche Waardse wegen een ramp kunnen betekenen. Valkenburg: ,,In deze tijd verdienen ze al niets door de strenge - en terechte - coronamaatregelen, maar als ze dan ook nog klanten missen tijdens het werk aan de tunnel is dat helemaal vervelend. De tunnel is slechts in één richting dicht, maar mensen interpreteren dat toch alsof het eiland 'op slot' zit.''

CDA HW wil praktische oplossing bij afsluiting Heinenoordtunnel

CDA CDA Zuid-Holland 15-04-2020 13:37

CDA HW wil praktische oplossingen voor een goede verkeersdoorstroming, bijvoorbeeld verkeersregelaars in de weekends dat de Heinenoordtunnel dicht gaat. Bij ‘s Gravendeel loopt het dan snel vast. Als vervolg op onze toer langs alle knelpunten in de Hoeksche Waard stelde ons Provinciale StatenlidMaurits de Haanvragen over de mogelijkheden. In het AD: In schriftelijke vragen laat hij weten dat door het plaatsen van professionele verkeersregelaars bij de rotondes het in- en uitrijden van de dorpen Maasdam, Puttershoek en 's-Gravendeel mogelijk blijft en filevorming zoveel mogelijk wordt beperkt. De Haan deed het idee vorig jaar op na een gesprek met winkeliers in 's-Gravendeel. CDA-raadslid Ad Valkenburg uit Oud-Beijerland is blij met de vragen van zijn statenlid. ,,Zo houden we de druk erop bij de provincie. Want er wordt natuurlijk veel over gedacht en gesproken, maar we zien nog niet heel veel concrete dingen gebeuren. Terwijl de bereikbaarheid van de Hoeksche Waard tijdens de renovatie van de Heinenoordtunnel van het grootste belang is voor onze inwoners en voor de ondernemers die hier actief zijn.'' Chaos Valkenburg weet nog van eerdere weekendafsluitingen van de snelwegtunnel dat chaos regeerde op de N217. Elke automobilist die normaal gesproken de Heinenoordtunnel doorreed, was nu veroordeeld tot de Kiltunnel én de N217 om de Hoeksche Waard in te komen. ,,Het was niet te doen om een dorp als 's-Gravendeel in of uit te rijden, vanwege de file op de rotonde voor het dorp. Niemand liet een plekje over en je kon het dorp niet in, omdat het vaststond met mensen die er juist uit wilden. Verkeersregelaars kunnen dat wellicht voorkomen.'' Voor ondernemers zou een dergelijke verkeersopstopping op de Hoeksche Waardse wegen een ramp kunnen betekenen. Valkenburg: ,,In deze tijd verdienen ze al niets door de strenge - en terechte - coronamaatregelen, maar als ze dan ook nog klanten missen tijdens het werk aan de tunnel is dat helemaal vervelend. De tunnel is slechts in één richting dicht, maar mensen interpreteren dat toch alsof het eiland 'op slot' zit.''

CDA: Schrap onnodige herkeuringen rijbewijs

CDA CDA Zuid-Holland 20-12-2019 12:03

Het CDA wil dat het aantal herkeuringen voor een rijbewijs fors naar beneden gaat. De lijst met medische aandoeningen waarvoor herkeuringen nu verplicht zijn, is aan herziening toe. Ook het CBR zelf moet kijken welke keuringen overbodig zijn. Binnenkort komt de Gezondheidsraad met een advies over de eisen wanneer tot keuring overgegaan moet worden. Nu is het zo dat iemand met een stabiel ziektebeeld, of iemand die genezen is verklaard, nog een leven lang herkeurd moet worden. Bijvoorbeeld iemand met een kortere arm, of met een vorm van autisme. CDA-Kamerlid Wytske Postma: “Het is veel eerlijker wanneer je deze kosten, die steeds verder oplopen, voor mensen kunt besparen. Het is niet uit te leggen dat iemand steeds moet terugkomen, zonder dat er iets veranderd is aan de kwaal. Bovendien verlicht je hiermee de druk op de organisatie van het CBR, zodat wachttijden sneller teruggedrongen worden. Ook dat is hard nodig. Wat mij betreft kan de lijst met medische eisen voor herkeuring echt korter, uiteraard zonder dat het ten koste gaat van de verkeersveiligheid.”Het CDA wil dat het kabinet ervoor zorgt dat de systemen tijdig klaar gemaakt worden om de veranderingen probleemloos door te voeren. Bovendien moet het CBR onnodige keuringen melden die zij in de praktijk tegenkomen, zodat dit meegenomen wordt in de versoepeling van de lijst. Postma heeft hiervoor een motie ingediend die deze week is aangenomen.

VVD wil minder openingen Haringvlietbrug voor minder files

VVD VVD Zuid-Holland 18-12-2019 07:47

De VVD Hoeksche Waard vindt mobiliteit en goede bereikbaarheid belangrijk en wil de filevorming op de A29 verminderen. Het beperken van het aantal openingen van de Haringvlietbrug op werkdagen kan daar aan bijdragen. In het vaarseizoen kan de brug van 09.30 uur tot 20.00 uur namelijk tot wel 9 keer open gaan. Door de toegenomen verkeersdrukte op de A29 leidt dit de hele dag tot filevorming en vertraging en dan met name rond de spitstijden. Honderden auto’s staan in de file voor het laten passeren van zeilboten met een te hoge mast. Om de files aan te pakken heeft de VVD daarom een motie ingediend die mede ondersteund werd door D'66 en HWSP, waarin het College wordt gevraagd om bij Rijkswaterstaat aan te dringen op minder brugopeningen. De motie is unaniem aangenomen door de gemeenteraad van 17 december jl.

https://hoekschewaard.vvd.nl/nieuws/37753/vvd-wil-minder-openingen-haringvlietbrug-voor-minder-files

© Rijkswaterstaat

Het verkeer op A-29 is sinds het doortrekken van de A4 van Dinteloord tot aan Bergen op Zoom gedurende de gehele werkdag aanmerkelijk drukker geworden. In de periode van 1 april tot en met  31 oktober 2019 werd de Haringvlietbrug gedurende de werkdagen vanaf 09.30 uur  tot 20.00 uur tot wel  9 keer geopend, waarbij een aantal openingstijden dichtbij de spitstijden lag (09.30 uur,  15.45 uur en 18.30 uur). De toegenomen drukte leidt sowieso al tot problemen in de verkeersdoorstroming en de brugopeningen versterken dit effect. Ongemak, economische schade en extra uitstoot van uitlaatgassen zijn de directe gevolgen.

“Wij vinden de extra vervuiling en de vertraging en economische schade voor vele automobilisten en professionele chauffeurs niet in verhouding staan tot het recreatieve genot van een beperkt aantal zeilers, die met hun boot niet onder een gesloten Haringvliet brug met een doorvaarhoogte van ca. 14m door kunnen. Bovendien is het bij bruggen in drukke verbindingswegen landelijk gebruikelijk, dat het aantal brugopeningen op werkdagen beperkter is dan 9 en dat er meer rekening wordt gehouden met de spitstijden. De ervaring leert dat de zeilers hier prima op kunnen anticiperen. Het is daarnaast niet ondenkbaar, dat de hulpdiensten hinder hebben van de brugopeningen en de gerelateerde filevorming. Door het beperken van het aantal  brugopeningen hopen wij de verkeersdoorstroom en daarmee ook de veiligheid te verbeteren.”, aldus VVD-fractievoorzitter Arnold de Man. De Man vervolgt: “Wij hopen op een brede steun in de gemeenteraad en dat het College de motie overneemt en zoals gevraagd ook in overleg treedt met andere Colleges in de regio om samen het verzoek bij Rijkswaterstaat in te dienen”.

'Goede bereikbaarheid maakt eiland veiliger'

VVD VVD Zuid-Holland 10-11-2019 08:52

Het was een helder advies aan de gemeentelijke VVD, die gisteren enkele landelijke en provinciale partijgenoten op bezoek had. ,,Er moet inderdaad wat gebeuren, maar de A4 staat niet hoog op de planning bij het kabinet. Jullie vliegen de discussie over mobiliteit aan met bereikbaarheid, maar daarmee kom je niet ver. Het gaat om de veiligheid van je inwoners, dat is een uniek punt voor dit gebied'', adviseerde Tweede Kamerlid Mark Harbers.

Want hoe snel kunnen Hoeksche Waarders het eiland verlaten in geval van nood? Die zorg speelt ook in Spijkenisse, wist Harbers. ,,Betrek daarom partijgenoten aan de andere kant van het water, maar ook de Rotterdamse VVD en het Havenbedrijf bij jullie pleidooi voor de aanleg van de A4-zuid'', gaf hij aan.

Kennismaking

Restaurant Binnenmaas was gisteren de plek voor de kennismaking van de lokale VVD-fractie met landelijke en provinciale partijgenoten. Daarbij werd gesproken over mobiliteit, duurzaamheid, zorg en wonen in de Hoeksche Waard.

VVD-fractievoorzitter Arnold de Man kenschetste de Hoeksche Waard als een gebied waar het plezierig en veilig wonen is, maar waar de 87.000 inwoners op een oppervlakte van 325 vierkante kilometer wel op de auto zijn aangewezen.

En juist die bereikbaarheid is een knelpunt: de A29 loopt snel vast, er zijn maar vier verbindingen om het eiland te verlaten, het openbaar vervoer is niet dekkend, er is veel doorgaand vrachtverkeer en de wegenstructuur schiet tekort, zette De Man uiteen. ,,Een sense of urgency is er wel bij de gemeente, maar het mag wat meer peper krijgen'', gaf de fractievoorzitter aan.

  Een sense of urgency is er wel bij de gemeente, maar het mag meer peper krijgen-Arnold de Man 

Oplossingen

Een betere wegenstructuur, aanleg van de A4-zuid, een goede P&R-plek en eventueel een lightrail-verbinding met Rotterdam-Zuid, noemde De Man als mogelijke oplossingen om de druk weg te nemen.

Volgens VVD-gedeputeerde Floor Vermeulen kan een uitbreiding met R-net-lijnen voor hoogwaardig openbaar vervoer de doorstroming verbeteren, maar er is meer nodig. ,,De verbindingen zijn niet zo slecht, maar de A29 staat vol'', wist VVD-raadslid Leon Niemantsverdriet. Als de lokale VVD inzet op meer veiligheid hoeft dat niet alleen om grote calamiteiten te gaan, adviseerde statenlid Mirjam Nelisse. ,,Er gebeuren geregeld ongelukken op de doorgaande wegen in de Hoeksche Waard. Ook die veiligheid moet je in de gaten houden.’’

De verbindin­gen zijn niet slecht, maar de A29 staat vol-Leon Niemantsverdriet 

De actuele stikstofdiscussie kwam ter sprake bij het onderwerp duurzaamheid. Raadslid Odila Sibrijns liet weten raadsvragen voor te bereiden over de gevolgen voor de Hoeksche Waard. Volgens VVD-bestuurslid Arie Verhorst zijn de Natura 2000-gebieden niet stikstofgevoelig, maar is er geen ruimte voor uitbreiding. Harbers tipte zijn partijgenoten gebruik te maken van de 'vliegende brigade' van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit die in korte tijd alle gegevens in kaart kan brengen.

Windmolens

Raadslid Marijke Boorsma herinnerde VVD-kamerleden aan een brief met een oproep voor een nationaal onderzoek naar de effecten van het laagfrequente geluid van windmolens op omwonenden. Een duidelijk antwoord daarop bleef gisteren uit

 

CDA-plan voor maximumsnelheid op matrixborden aangenomen

CDA CDA Zuid-Holland 30-10-2019 13:22

Een meerderheid in de Tweede Kamer steunt een voorstel van CDA-Kamerlid Wytske de Pater-Postma om de matrixborden boven de snelwegen, voor zover ze daarvoor geschikt zijn, standaard de actuele maximumsnelheid aan te laten geven. "Het is voor automobilisten veel duidelijker, en daarmee veiliger, als de snelheid op matrixborden standaard wordt weergegeven", zegt De Pater-Postma. "Bovendien kan het boetes schelen, zeker als bij natuurgebieden de maximumsnelheid plotseling wordt verlaagd."De maximumsnelheid verschilt niet alleen sterk per snelweg, ook geldt op sommige trajecten 's avonds en 's nachts een andere limiet dan overdag. Daar komt nog bij dat door de stikstofaanpak van het kabinet op veel plaatsen de maximumsnelheid mogelijk omlaag gaat.Nu worden de matrixborden alleen gebruikt om aan te geven dat ergens tijdelijk een afwijkende maximumsnelheid of adviessnelheid geldt, bijvoorbeeld in verband met drukte, werkzaamheden of na een ongeval. Of om te waarschuwen dat een rijstrook is afgesloten.Verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen aarzelt nog over het voorstel, mede omdat niet alle matrixborden in staat zijn een maximumsnelheid met drie cijfers weer te geven. Wel gaf zij al aan dat zij met wegbeheerder Rijkswaterstaat wil overleggen over "wat wel en niet kan".