Nieuws van politieke partijen over Burger Partij Amersfoort (BPA) inzichtelijk

5 documenten

Vragen – Parkeren in Amersfoort met Dagvergunningen

Burger Partij Amersfoort (BPA) Burger Partij Amersfoort (BPA) Amersfoort 18-11-2019 19:18

Nummer: 2019-123

Datum: 18 November 2019

Aan de voorzitter van de gemeenteraad van Amersfoort.

Steller: Burger Partij Amersfoort (BPA)

Onderwerp: Parkeren in Amersfoort middels z.g. (meerdaagse ) Dag-vergunningen

Het College wordt verzocht (n.a.v. onderstaande BPA Toelichting) de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:

Is het College op de hoogte van de BPA toelichting zoals hieronder vermeld ?

Heeft het College een overzicht van het aantal afgegeven Dag-vergunningen (en Dag-vergunningen, die vaak ook voor meerdere dagen, weken, achter elkaar worden uitgegeven ) in bijvoorbeeld het A-1 gebied van de Binnenstad van Amersfoort ?

Zo ja, welke aantal kan (en mag) Parkeerservice dan dagelijks, wekelijks voor het A-1 gebied uitgeven ?

Zo nee, waarom niet ?

Is het College bereidt om nu al paal en perk te stellen aan het uitgeven van Dag-vergunningen (en Dag-vergunningen vaak ook voor meerdere dagen, weken, achter elkaar) in bijvoorbeeld het A-1 gebied van de Binnenstad van Amersfoort ?

Zo nee, waarom niet ?

Hoe denkt het College deze problematiek aan “te vliegen” zodra de eerste fase van, de Binnenstad van Amersfoort wordt Autoluw, wordt ingevoerd ?

( Graag als uw antwoorden stuk voor stuk en feitelijk c.q. getalsmatig onderbouwen ! )

BPA Toelichting:

In de diverse Parkeer vergunning gebieden, zeker in de Binnenstad en daar strak omheen, is de verhouding tussen de afgegeven reguliere Parkeervergunningen en het aantal beschikbare parkeerplaatsen praktisch een-op-een.  ( 1-op-1 )

Regelmatig komt het ook in bepaalde Parkeer vergunning gebieden voor, en vlak aan de rand van de Binnenstad, dat daar grote aannemers / verbouwings- of andere projecten (zoals TV opnames, in de avond, nacht of weekend ) plaatsvinden.

In principe worden daar door Parkeerservice erg ruim Dag-vergunningen (en Dag-vergunningen vaak ook voor meerdere dagen, weken, achter elkaar) voor afgegeven !

Zelfs ook voor auto’s die eigenlijk in de Parkeergarages, passen en daar dus thuis horen !

Dit levert veel overlast op voor bewoners met een reguliere Parkeervergunningen, en leidt soms zelfs tot de situatie:

Ik kan NU mijn auto nergens meer in het/mijn A-1 gebied enz. kwijt.

Ralph Langendam

en

Hans van Wegen

fractie Burger Partij Amersfoort (BPA)

Motie – Meer BOA’s in Amersfoort

Burger Partij Amersfoort (BPA) Burger Partij Amersfoort (BPA) Amersfoort 01-07-2019 17:17

Amersfoort een gemeente met meer dan 150.000 inwoners is en momenteel slechts 23 BOA’s in dienst heeft.

Iedere andere vergelijkbare gemeente met meer dan 150.000 inwoners in Nederland, minimaal 35 á 40, en soms zelfs 59 BOA’s (Haarlemmermeer met 154.321 inwoners) in dienst heeft.

Handhaving overdag, in de (weekend) avonden en (weekend) nachten steeds belangrijker wordt, omdat de Politie niet overal tegelijk aanwezig kan zijn.

Amersfoort net zoveel behoefte heeft aan 24/7 BOA’s ten behoeve van handhaving- en controle-capaciteit rondom overlast, parkeren, ondersteuning van de politie, optreden in de weekend Horecanachten etc.

Binnen de Kadernota extra geld te reserveren voor het aanstellen van BOA’s, waarmee het huidige aantal wordt aangevuld tot in totaal tenminste 35, maar bij voorkeur 40 BOA’s (Fulltime FTE’s) in de gemeente Amersfoort.

Ralph Langendam        Hans van Wegen

BPA                            BPA

Graag delen ! de BPA maakt zich ...

Burger Partij Amersfoort (BPA) Burger Partij Amersfoort (BPA) Amersfoort 11-06-2019 18:05

Graag delen ! de BPA maakt zich (weer) zorgen over de Handhaving en Prefentieve acties van de BOA’s (samen met de Politie033 ) en meer specifiek in het Soesterkwartier ! https://www.burgerpartijamersfoort.nl/2019/06/11/vragen-onveiligheid-caspar-van-wittelplantsoen/ - . .

Delen ! . de gemeente Amersfoort ...

Burger Partij Amersfoort (BPA) Burger Partij Amersfoort (BPA) Amersfoort 02-04-2019 18:08

Delen ! . de gemeente Amersfoort heeft weer een onzalig Verkeer Parkeer beleid voor de B-Vergunning-Parkeer gebieden ! . https://www.burgerpartijamersfoort.nl/2019/04/02/persbericht-geen-betaald-parkeren-rondom-de-binnenstad/ - . .

Persbericht – Geen betaald Parkeren rondom de Binnenstad

Burger Partij Amersfoort (BPA) Burger Partij Amersfoort (BPA) ChristenUnie Amersfoort 02-04-2019 18:01

Betaald parkeren rondom de binnenstad is onzes inziens een oplossing voor een niet bestaand probleem. Er is namelijk geen capaciteitsprobleem, maar slechts een onbekende behoefte vanuit enkele bedrijven naar meer parkeerplaatsen voor bezoekers. Het opofferen van goed functionerend vergunning parkeren ten faveure van betaald parkeren zal de parkeerdruk alleen maar verhogen en de hoeveelheid zoekverkeer doen toenemen. Dit gaat niet alleen in tegen het coalitieakkoord, maar doorkruist ook het voornemen tot een autoluwe binnenstad. Niet in de laatste plaats stuit dit voorstel vanuit het D66-, GroenLinks-, VVD- en ChristenUnie-College op zeer veel weerstand van bewoners uit alle getroffen wijken. Voor de BPA is het dan ook helder: gewoon niet doen!

Tijdens de ronde over dit onderwerp van 2 april 2019 werden voorgenoemde punten nogmaals onderstreept. Het is dan ook zeer opvallend dat het College dit voorstel aan de raad voorlegt. Temeer omdat zij naar eigen zeggen veel waarde hecht aan de opvattingen van betrokken burgers. De betreffende wijken kennen drukke straten met veel spelende kinderen en voldoende capaciteit in de parkeergarages. Het toevoegen van extra zoekverkeer is volgens de BPA dan ook spelen met vuur.

Dit alles voor, naar het lijkt, een makkelijke manier van geld graaien. Boetebedragen voor overtredingen van vergunning parkeren gaan namelijk direct naar de rijksoverheid, terwijl heffingen en boetes voor betaald parkeren de gemeentekas zullen spekken. Dit voorstel zal de gemeente dan ook veel geld opleveren. Alle andere voor-argumenten lijken dan ook slechts een façade om de werkelijke graaicultuur te verhullen. Om er enkele te noemen.

“De opbrengsten kunnen worden gebruikt voor betere handhaving.” Wat de BPA betreft staat handhaving volledig los van het parkeerbeleid. De grote problemen die Amersfoort reeds kent op het gebied van handhaving worden hiermee niet opgelost; ook niet wanneer voor bijvoorbeeld kenteken parkeren wordt gekozen.

“Opbrengsten uit betaald parkeren kunnen ten gunste komen van de wijk” De BPA ziet de opbrengsten van dit voorstel terugvloeien naar de algemene middelen, waardoor er in de praktijk niets van dit idee terecht komt.

“Het gebruik van parkeerplekken in de openbare ruimte wordt geoptimaliseerd” De BPA ziet hierin geen doel op zich. Sterker nog, door betaald parkeren in te voeren valt te verwachten dat de parkeerdruk alleen maar verder toe zal nemen. Onzes inziens een zeer onwenselijke situatie, juist in de wijken waar vergunning parkeren destijds is ingevoerd om dit probleem op te lossen. Wanneer de tarieven dusdanig hoog worden dat parkeren buiten garages actief wordt ontmoedigd is het de vraag welke opbrengsten deze investering nog rechtvaardigen.

De nieuw aangeschafte parkeerautomaten uit 2014 zouden minstens 10 jaar mee moeten kunnen gaan. Naast de verkwisting van kapitaal door de kunstmatig hoge afschrijving is het onzeker of de nieuw te bestellen parkeerautomaten kunnen worden afbesteld indien de voorgestelde ‘proef’ in de eerste wijken faalt.

Burgers kunnen nu nog slechts meepraten over zaken als tarieven, venstertijden en differentiatie op locatie. Dit terwijl het meeste essentiële onderwerp, draagvlak, wordt overgeslagen. De principes burgerparticipatie en starten voor de start worden hiermee wederom geweld aangedaan.

Slide van insprekers met rekenvoorbeeld JvO-laan

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.