Nieuws van politieke partijen over Keerpunt 2010 inzichtelijk

12 documenten

Provincie Noord-Brabant schrijft brief over de consequenties afwijken voorgestelde bestemmingsplanprocedure.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 08-10-2019 09:11

GraverMaat: Op de foto van de plankaart is rechtsboven de benzinepomp geprojecteerd.

De Arnoud van Gelderweg wordt achter de benzinepomp installatie verlegd.

In IBabs is deze brief van de provincie van 3 oktober toegevoegd aan de stukken van vanavond.

Vanavond staat de bestemmingsplanprocedure herinrichting N 324 op de agenda.

Hieronder de brief:

College van burgemeester en wethouders van de gemeente Grave Postbus 7

Onderwerp

Bestemmingsplanprocedure herinrichting N324 – rotonde Tolschestraat en Industriestraat te Grave.

Geacht college,

Naar aanleiding van het besluitvormingsproces rondom de vaststelling van het bestemmingsplan Herinrichting N324 – rotonde Tolschestraat en Industriestraat heeft u de provincie gevraagd om aan te geven wat de consequenties zijn van het niet of gedeeltelijk vaststellen van het bestemmingsplan.

Allereerst merken wij op dat wij voorstander zijn van het vaststellen van het bestemmingsplan Herinrichting N324 – rotonde Tolschestraat. De redenen daarvoor zijn divers:

– Er is een uitvoerig proces met de omgeving aan vooraf gegaan;

– Er zijn afspraken gemaakt met die omgeving;

– Er is een zorgvuldig (aanbestedings)proces gevolgd om aanpassingen aan de provinciale weg in het belang van verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid mogelijk te maken;

– Er zijn contractuele afspraken gemaakt met de aannemer;

– Uitstel of afstel kost geld (wie draagt dan de kosten?);

– Uitstel of afstel en draagt niet bij aan de doelstellingen van

verkeersveiligheid en bereikbaarheid.

Redenen waarom wij op voorhand onze zorg uitspreken en u verzoeken om alle belanghebbende zaken zorgvuldig te wegen in samenspraak met uw gemeenteraad.

In deze brief gaan wij op uw verzoek in op de volgende scenario’s:

1. Rotonde Tolschestraat vaststellen en geen nieuwe locatie voor Tango.

2. Het gehele bestemmingsplan niet vaststellen.

3. Rotonde Tolschestraat vaststellen en een nieuwe locatie voor Tango aanwijzen.

4. Vaststellen bestemmingsplan in huidige vorm.

Voorafgaand kan worden gemeld dat voor scenario’s 1 t/m 3 geldt:

Arnoud van Gelderweg wordt deels verlegd.

Momenteel ligt een deel van de Arnoud van Gelderweg nog open (een deel van de grond is nog niet in het bezit van de provincie). In deze gevallen wordt het resterende stukje grond niet aangekocht en wordt de weg gerealiseerd op de grond in eigendom van de provincie/gemeente. Waarschijnlijk moeten er dan ter plaatse kabels en leidingen opnieuw worden verlegd.

Overigens wordt in de tussentijd een tijdelijke doorgaande route gecreëerd voor de fietsers, zodat zij niet langer hoeven om te fietsen via de Koninginnedijk.

Uitwerking scenario’s

1. Alleen rotonde Tolschestraat vaststellen en geen nieuwe locatie Tango

2. Het gehele bestemmingsplan niet vaststellen.

Effect van deels vaststellen van het bestemmingsplan is hetzelfde als het effect van het niet vaststellen van dit bestemmingsplan. Op basis van een kosten- /batenanalyse zal in dat geval worden besloten de rotonde niet aan te leggen én wordt de Tango niet verplaatst naar de Industriestraat.

Bij deze scenario’s treedt het volgende op:

Wordt niet voldaan aan een duurzaam veilige inrichtin

Wordt de beoogde (kwaliteit)verbetering niet bereikt;

Is verplaatsing van de frituur niet noodzakelijk;

Moeten afspraken worden gemaakt over reeds gemaakte en nog te makenkosten;

Wordt de planning opgeschoven naar 2021.

Ter toelichting:

Er wordt niet voldaan aan een duurzaam veilige inrichting

Uit onderzoek is gebleken dat voor een optimale duurzaam veilige inrichting het aanleggen van een rotonde de beste oplossing biedt. Het aanleggen van de rotonde Tolschestraat betekent dat de huidige locatie Tango aldaar moet worden gesaneerd. Tango werkt hier onder voorwaarden aan mee. Deze voorwaarden zijn dat zij op een andere locatie binnen de gemeente Grave en langs de N324 een nieuw tankstation mogen bouwen.

Wordt er geen invulling gegeven aan deze voorwaarden, dan zijn zij niet voornemens de locatie te saneren. Laatste mogelijkheid is de Tango ter plaatse uit te kopen. Als provincie zijn wij niet voornemens dit te doen, omdat de investering (enkele miljoenen euro’s) niet in verhouding staat tot de voordelen die de ombouw naar een rotonde met zich meebrengt.

In dit geval zal op de kruising grootschalig onderhoud plaatsvinden (vervanging asfalt en aanpassing/ optimalisatie fietspaden) met een (gedeeltelijke) vernieuwing van de VRI. Hiermee wordt niet volledig voldaan aan het duurzaam veilig profiel. Op een paar plekken is onvoldoende ruimte om bijvoorbeeld fietsers af te schermen van de hoofdrijbaan.

De beoogde (kwaliteits)verbetering wordt niet bereikt

Onderzoek heeft uitgewezen dat het kruispunt in de huidige vorm de (toekomstige) capaciteitsuitbreiding van de weg niet aan kan. Daarnaast wordt op dit moment het huidige kruispunt als onveilig ervaren (rood licht negatie) door langzaam verkeer. Door geen rotonde ter plaatse te realiseren worden de knelpunten niet opgelost.

Daarnaast zal ook geen invulling worden gegeven aan een aantal gemaakte afspraken met de omgeving, namelijk:

De herinrichting van het parkeerterrein van zorgresidentie Mariëndaal;

Geluidsschermen ter hoogte van Motel Koolen.

De verplaatsing van de frituur is niet noodzakelijk.

Er is reeds een beëindigingsovereenkomst gesloten met de eigenaar van de frituur (Tolschestraat). Zij moeten 31 oktober aanstaande de grond vrij van gebouwen opleveren. Het liefst willen zij de frituur ter plaatse voortzetten. In afwachting van het besluit van de gemeenteraad stellen zij het definitief afbreken van de frituur nu uit. Echter zijn er reeds stappen gezet om de locatie ter plaatste te beëindigen (afscheid genomen van klanten en aanbouw is reeds afgebroken).

Er moeten afspraken worden gemaakt over reeds gemaakte en nog te maken kosten.

Op basis van het vorige bestemmingsplan zijn reeds een aantal voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd, namelijk het bouwrijp maken van de locatie Industriestraat (inclusief verleggen van kabels en leidingen).

Op verzoek van de gemeente is op deze locatie ook een infiltratieriool aangelegd als maatregel om te voldoen aan de waterbergingseis bij een toename van verhard oppervlak.

Wanneer niet wordt ingestemd met het bestemmingsplan moeten aanvullende afspraken met de gemeente worden gemaakt over de financiering van al deze werkzaamheden.

Wordt de planning opgeschoven naar 2021.

Er zal een nieuwe technische voorbereiding worden gestart voor de kruising Tolschestraat en Industriestraat. Uitvoering in 2020 is niet zeker, mogelijk wordt het 2021. Mede door een aantal onzekerheden kan hier nog geen uitsluitsel over worden gegeven, namelijk het verleggen van kabels en leidingen en de levertijden van VRI’s.

3. Alleen rotonde Tolschestraat vaststellen en een nieuwe locatie Tango aanwijzen.

Het gevolg van dit scenario is dat daardoor:

De rotonde wordt gerealiseerd en de (ruimtelijke) kwaliteitsverbetering is bereikt.

Er een nieuwe ruimtelijke procedure noodzakelijk is.

De kosten voor dit scenario aanzienlijk hoger zijn.

• De uitvoering met ongeveer 3 jaar wordt uitgesteld

De rotonde wordt gerealiseerd en de (ruimtelijke) kwaliteitsverbetering wordt bereikt.

De weg wordt volledig duurzaam veilig ingericht en afspraken met de omgeving over (kwaliteit)verbetering worden nagekomen.

Er een nieuwe ruimtelijke procedure noodzakelijk is.

Er zal een nieuwe locatiestudie voor de Tango moeten plaatsvinden samen met de belanghebbenden (Tango, eigenaar ondergrond van Tango en de gemeente). Als een nieuwe locatie gevonden wordt, zal een nieuwe ruimtelijke procedure worden doorlopen met de daar bijhorende onderzoeken (natuur, bodem, water, externe veiligheid, geluid etc.) en wettelijke procedures.

De kosten voor dit scenario aanzienlijk hoger zijn

Zoals hierboven reeds vermeld zijn er op basis van het oude bestemmingsplan reeds voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd op de locatie industriestraat (infiltratieriool, verleggen van kabels en leiding en bouwrijp maken locatie). Daarnaast dienen er extra kosten te worden gemaakt voor:

 Nieuwe locatieonderzoeken;

 Verleggen van kabels en leidingen nieuwe locatie;

 Grondverwerving nieuwe locatie;

Over bovenstaande kosten en planschade moeten nieuwe afspraken worden gemaakt met de gemeente.

 De uitvoering met ongeveer 3 jaar wordt uitgesteld.

Er dient een nieuwe ruimtelijke procedure te worden doorlopen. Hierbij moet rekening gehouden worden met een doorlooptijd van minimaal 2 jaar. Daarna zal de aannemer pas een planning kunnen maken voor de werkzaamheden. Echter, de vraag is of de huidige aannemer het werk wel kan en mag uitvoeren in het kader van de aanbestedingswet. Dit zal opnieuw getoetst moeten worden. Een nieuwe aanbesteding met hoge kosten is niet uitgesloten. Mocht de aannemer het werk wel mogen uitvoeren dan dienen er afspraken te worden gemaakt over onder meer vertragingskosten.

4. Vaststellen in de huidige vorm

In dit scenario zijn er, ondanks de huidige vertraging, geen gevolgen voor gemaakte afspraken en planning, waardoor wij eind 2020 een veilige inrichting van de N324 door Grave kunnen opleveren.

Met de daarbij horende verplaatsing van de Tango naar de Industriestraat.

Conform afspraken in het bestemmingsplan is er een verplichting om het tankstation ter plaatse landschappelijk in te passen.

Op dit moment is sprake van een goede samenwerking tussen gemeente, provincie en aannemer.

Dit biedt kansen tot een voortvarende aanpak en het nakomen van alle gemaakte, ook contractuele, afspraken.

Daarom doen wij een dringende beroep op u om op korte termijn duidelijkheid te verschaffen over het bestemmingsplan Herinrichting N324 – rotonde Tolschestraat en Industriestraat.

Conform het contract moet de aannemer uiterlijk 1 december 2019 uitsluitsel hebben over de werkzaamheden die moeten worden verricht.

Hebben zij dit niet dan moeten de kosten worden vergoed die tot op heden zijn gemaakt voor deze fase.

Daarnaast heeft BAM na deze datum recht op herreking van prijzen, de verrekening van uitloopkosten en daarnaast nog aanvullende eisen te stellen.

Deze extra kosten zijn wij niet voornemens te gaan maken.

Wij hopen erop dat deze uiteenzetting van consequenties u helpt om te komen tot een besluit dat recht doet aan onze doelstelling om de weg opnieuw in te richten voor betere doorstroming, veiligheid en leefbaarheid op en naast de N324.

Komt er een doorstart van frituur Koolen?

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 07-10-2019 07:03

GraverMaat: Op dinsdagavond 8 oktober vergadert de Graafse gemeenteraad in een extra vergadering over het aanpassen van bestemmingsplannen die het mogelijk moeten maken dat de penzinepomp van Tango verplaatst kan worden naar het Wisseveld en de Velpse rotonde gerealiseerd kan worden.

Op 16 september werd dit onderwerp van de raadsagenda gehaald.

Na bestudering van de onderliggende stukken op iBabs lijkt me de kans groter geworden dat de verplaatsing van Tango niet doorgaat.

Vanmorgen van 9 tot 11 uur ben ik bezig geweest om de gemeentelijke informatie op onze website te zetten.  Ik vind het belangrijk dat iedereen op de hoogte is van wat er speelt en er is summier melding gemaakt van de ingrijpende verplaatsing van Tango en de gevolgen daarvan. Iedere keer als ik naar Catharinahof rijd zie ik dat het werk stilligt. Nu weet ik ook waarom.

Er is een extra stuk toegevoegd over de consequenties uitstel bestemmingsplan N324. Ook zijn er drie zienswijzen ingediend en wordt daar op gereageerd. Beide documenten plaats ik, ter informatie, ook integraal.

Als de verplaatsing niet doorgaat komt er ook geen rotonde in Velp en hoeft de familie Koolen ook het terrein op 31 oktober niet leeg op te leveren.

De Gelderlander schreef onlangs over frituur Koolen o.a. het onderstaande:

Koolen hoopt nog een goede bestemming te vinden voor de friettent. ,,Het gebouwtje zelf is nog prima. Pas in 2007 neergezet. Het is te koop. Voor 15.000 euro heb je een complete cafetaria, inclusief een bijna nieuwe ijsmachine van 10.000 euro. Je kan het gebouwtje in zijn geheel optillen en ergens anders weer neerzetten. Gas water en licht aansluiten en je kunt beginnen.”

En als zich geen koper meldt voor het gebouwtje?

,,Dan haal ik het uit elkaar. Dan is het over en uit.

Op 31 oktober moet het terrein hier leeg worden opgeleverd worden, maar dan ben ik hier al lang en breed weg.”

Stand van zaken bestemmingsplan N324 (Tolschestraat/ verplaatsing Tango)

1. Alleen rotonde Tolschestraat vaststellen en geen nieuwe locatie Tango.

2. Het gehele bestemmingsplan niet vaststellen.

3. Alleen rotonde Tolschestraat vaststellen en een nieuwe locatie Tango aanwijzen.

1. Alleen rotonde Tolschestraat vaststellen en niet nieuwe locatie Tango

2. Het gehele bestemmingsplan niet vaststellen.

Effect van deels vaststellen bestemmingsplan is hetzelfde als het effect van het niet vaststellen van dit bestemmingsplan. Vanwege kosten-/batenanalyse zal de rotonde niet worden aangelegd én wordt het tankstation niet verplaatst naar de Industriestraat.

Gevolgen afspraken Tango/ Hendriks (eigenaar ondergrond bestaande en nieuwe locatie Tango).

Gemaakte afspraken zijn onder voorbehoud van een definitief bestemmingsplan.

Voor het aanleggen van de rotonde Tolschestraat, moet de huidige locatie Tango aldaar worden gesaneerd. Zij hebben eerder aangegeven onder voorwaarden hieraan mee te werken. Deze

voorwaarde is dat zij op een andere locatie binnen de gemeente en langs de N324 een nieuw tankstation mogen bouwen.

Wordt er geen invulling gegeven aan deze voorwaarden, dan zijn zij niet voornemens de locatie te saneren. Laatste mogelijkheid is dan de Tango ter plaatse uit te kopen. De provincie gaat dit niet

doen, omdat de investering (enkele miljoenen euro’s) niet in verhouding staat tot de voordelen die de ombouw naar een rotonde met zich meebrengt.

Gevolgen afspraken met gemeente.

Ter plaatse van de Tolschestraat zal geen rotonde worden gerealiseerd, door aanwezigheid van de Tango is er te weinig ruimte beschikbaar. Op het kruispunt zal dan grootschalig onderhoud

plaatsvinden (vervanging asfalt en aanpassing/ optimalisatie fietspaden) met een (gedeeltelijke) vernieuwing van de VRI.

Momenteel ligt een deel van de Arnoud van Gelderweg nog open (een deel van de grond is nog niet in het bezit van de provincie). In deze situatie gaan we het resterende stukje grond niet aankopen en gaan we de weg realiseren op de grond in eigendom van de provincie/gemeente.

Overigens gaan we in de tussentijd wel een tijdelijke doorgaande route creëren voor de fietsers, zodat zij niet langer hoeven om te fietsen via de Koninginnedijk.

Het niet aanleggen van een rotonde zorgt niet voor een verbetering van de doorstroming op de N324 en ook niet voor een verkeersveiliger situatie voor met name langzaam verkeer. Daarnaast

leidt het ook tot een verslechtering van de ruimtelijke kwaliteit (zie omgeving).

Onderzoek heeft uitgewezen dat het kruispunt in de huidige vorm de (toekomstige) capaciteitsuitbreiding van de weg niet aan kan.

Daarnaast wordt op dit moment het huidige kruispunt als onveilig ervaren (rood licht negatie) door langzaam verkeer.

Gevolgen afspraken met aannemer.

Conform contract moeten wij de aannemer (BAM) uiterlijk 1 december 2019 uitsluitsel geven over

de werkzaamheden die zij moeten verrichten. Hebben zij dit niet, dan:

Krijgt BAM kosten betaald die tot op heden zijn gemaakt voor deze fase;

Indien er toch aanpassingen of vervolgens een rotonde gerealiseerd dient te worden is opdrachtgever binnen 2 jaar verplicht BAM opdracht te verlenen. BAM heeft recht op

herrekening van prijzen, uitloopkosten te verrekenen en aanvullende eisen te stellen.

Gevolgen voor financiën.

De locatie voor Tango ligt al bouwrijp klaar.

Op verzoek van de gemeente, is op de locatie Industriestraat een infiltratieriool aangelegd als maatregel om te voldoen aan de waterbergingseis bij een toename van verhard oppervlak.

Niet geheel duidelijk: maar mogelijk liggen reeds verlegde kabels en leidingen deels op een mogelijk toekomstig tracé van de Arnoud van Gelderweg. Kans is dus dat deze kabels en

leidingen wederom verlegd moeten worden.

De eigenaar van de frituur in Velp heeft de eerste stappen al gezet om zijn frituur ter plaatse te beëindigen. Bij onzekerheid over doorgang rotonde willen ze de mogelijkheid open houden om toch de frituur ter plaatse te handhaven. Hiervoor moeten zij kosten maken.

Met de gemeente moeten afspraken worden gemaakt over deze gemaakte en extra te maken kosten.

Gevolgen voor omgeving.

In de aanloop van het bestemmingsplan zijn er afspraken gemaakt met de omliggende bedrijven om de ruimtelijke kwaliteit verder te verbeteren. Deze gaan dan niet door.

Onder andere:

De herinrichting van het parkeerterrein van zorgresidentie Mariëndaal;

Geluidsschermen ter hoogte van Motel Koolen.

Er zijn afspraken gemaakt met de eigenaar over het beëindigen van de frituur ter plaatse. Zij moet 31 oktober aanstaande de grond vrij van gebouwen en kaal opleveren. Dit is voor hun

een emotionele keuze die zij liever niet hadden gemaakt. Een van de redenen is dat er meerder potentiele kopers zijn voor deze frituur. Inmiddels hebben zij in augustus een afscheid gehad met trouwe klanten. Mocht de rotonde er niet komen, dan willen zij de frituur ter plaatse behouden. Wij hebben hen nu geadviseerd de frituur niet af te breken. Echter hebben zij inmiddels wel kosten gemaakt (de aanbouw is reeds afgebroken en in afwachting van definitieve besluitvorming moeten zij nu gas/water/licht, verzekering en huur blijven

Imagoschade.

Gevolgen voor planning.

Doordat de Tango niet wordt uitgekocht en wij dus geen rotonde gaan aanleggen, moet een nieuwe technische voorbereiding worden gedaan voor de kruising Tolschestraat en Industriestraat. Hierdoor blijft de huidige situatie langer gehandhaafd. Het is nog onduidelijk hoe lang hiervoor nodig is. Uitvoering in 2020 is nog niet zeker, mogelijk wordt het 2021.

Daarnaast nog een aantal onzekerheden in de planning:

Verleggen van kabels en leidingen;

Levertijden VRI’s en deze aan te laten sluiten op de overige VRI’s.

Alleen rotonde Tolschestraat vaststellen en een nieuwe locatie Tango aanwijzen.

Gevolgen afspraken Tango/eigenaar ondergrond bestaande en nieuwe locatie Tango).

Gemaakte afspraken zijn allen onder voorbehoud van een definitief bestemmingsplan.

Er zullen opnieuw afspraken gemaakt moeten worden. Het proces moet weer vanaf het begin worden opgestart (zoeken andere geschikte locatie).

Gevolgen afspraken met gemeente.

Er zullen opnieuw afspraken gemaakt moeten worden over:

Nieuwe locatie, zie hierboven. Met als gevolg:

Nieuwe onderzoeken (bodem, grondwater, externe veiligheid, geluid etc.)

Nieuwe bestemmingsplanprocedure.

Planschade.

Momenteel ligt een deel van de Arnoud van Gelderweg nog open (een deel van de grond is nog niet in het bezit van de provincie). In deze situatie gaan we het resterende stukje grond niet aankopen en gaan we de weg realiseren op de grond in eigendom van de provincie/gemeente.

Besluit hierover volgt na behandeling van het bestemmingsplan in de gemeenteraad. Overigens gaan we in de tussentijd wel een tijdelijke doorgaande route creëren voor de fietsers, zodat zij niet langer hoeven om te fietsen via de Koninginnedijk.

Gevolgen afspraken met aannemer.

Conform contract moeten wij de aannemer (BAM) uiterlijk 1 december 2019 uitsluitsel geven over de werkzaamheden die zij moeten verrichten.

Hebben zij dit niet, dan:

Krijgt BAM kosten betaald die tot op heden zijn gemaakt voor deze fase;

Indien er toch aanpassingen of vervolgens een rotonde gerealiseerd dient te worden is opdrachtgever binnen 2 jaar verplicht BAM opdracht te verlenen.

BAM heeft recht op herrekening van prijzen, uitloopkosten te verrekenen en aanvullende eisen te stellen.

Gevolgen voor financiën.

De locatie voor Tango ligt al bouwrijp klaar.

Op verzoek van de gemeente, is op de locatie Industriestraat een infiltratieriool aangelegd als maatregel om te voldoen aan de waterbergingseis bij een toename van verhard oppervlak.

Niet geheel duidelijk: maar mogelijk liggen reeds verlegde kabels en leidingen deels op een mogelijk toekomstig tracé van de Arnoud van Gelderweg. Kans is dus dat deze kabels en leidingen wederom verlegd moeten worden.

Nieuwe onderzoeken op de nog te vinden nieuwe locatie.

Onderhandelingen met eigenaar nog te vinden locatie, Tango en de eigenaar van het huidige perceel van het tankstation over grondverwerving moeten gestart worden.

Nieuwe locatie dient bouwrijp gemaakt te worden.

Met de gemeente moeten afspraken worden gemaakt over de gemaakte en extra te maken kosten.

Gevolgen voor omgeving.

Afspraken met de omgeving worden nagekomen.

Gevolgen voor planning.

Er dient een nieuwe ruimtelijke procedure te worden doorlopen. Hierbij moeten we rekeninghouden met een doorlooptijd van minimaal 1,5 jaar.

Nota zienswijzen en wijzigingen.

Bestemmingsplan ‘Herinrichting N324 – rotondes Tolschestraat en Industriestraat’.

Nota zienswijzen en wijzigingen.

Het ontwerpbestemmingsplan ‘Herinrichting N324 – rotondes Tolschestraat en Industriestraat’ ende bijbehorende stukken hebben van 12 juni 2019 tot en met 23 juli 2019 ter inzage gelegen.

Tijdens deze termijn van terinzagelegging zijn er 3 zienswijzen kenbaar gemaakt. In deze nota treft u aan:

Van de volgende personen/bedrijven/instanties is een zienswijze ontvangen:

A.[GEANONIMISEERD]

B. GBB Grond- en Bouw Bureau BV, Postbus 109, 3925 ZJ Scherpenzeel

C. Goudzwaard Advies (namens Hajedeem B.V.), Lentepark 50, 2151 EV Nieuw-Vennep

A.[GEANONIMISEERD]

Datum: 20 juni 2019 (datum registratie brief 20 juni 2019)

Beknopte weergave inhoud:

1. Het verplaatsen van het Tango tankstation naar een locatie binnen 400 meter van het tankstation van de indieners van de zienswijze zal van invloed zijn op de omzet en kan resulteren in sluiting van hun

tankstation. Gevolg is het verlies van vijf arbeidsplaatsen, verminderde tankservice voor klanten en het pensioen van de indiener van de zienswijze wordt teniet gedaan. Tussen bemande en onbemande tankstations bestaat een oneerlijk speelveld. Op geen enkele wijze wordt service verleend, dit maakt het sociale leven schraler.

2. Het aanleggen van een rotonde op de huidige plaats van het Tango tankstation is niet noodzakelijk. Er zijn al lange tijd geen ongelukken en de huidige verkeerlichtinstallatie biedt voldoende veiligheid voor het verkeer. Uit literatuur blijkt dat verkeerslichten voor de zwakkere verkeersdeelnemer een grotere veiligheid bieden dan een rotonde. Daarbij speelt ook dat er veel recreatiefietsers door Velp komen vanhet natuurgebied Keent.

3. De uitgevoerde locatiestudie bevat een magere motivatie voor de afwijzing van locatie 1 en 2. Bij de eerste bekendmaking van de plannen van de reconstructie van de N324 was er sprake van dat er in de buurt van de huidige locatie van Tango een nieuwe plek werd gezocht. Pas bij de voorlichting over de werkzaamheden aan het wegvak Grave werd duidelijk dat de Industriestraat als locatie was gekozen.

4. Bij de presentatie door GBB van bouwplannen voor woningen op de Industriestraat is nooit sprake geweest van een tankstation. Verplaatsing van de Tango naar de nieuwe locatie is een slechte zaak

vanwege geluidsoverlast van o.a. slaande deuren, draaiende pompen en rumoer veroorzakende bestuurders en passagiers.

Afweging gemeente:

1. Op grond van de Europese Dienstenrichtlijn en de daaruit voortvloeiende jurisprudentie mag niet gestuurd worden op economische belangen (concurrentieoverwegingen), maar louter op ruimtelijke overwegingen. Daarbij moet beoordeeld worden of een nieuw bestemmingsplan zodanige leegstandseffecten tot gevolg heeft dat dit tot een uit oogpunt van een goede ruimtelijke ordening

onaanvaardbare situatie zal kunnen leiden. Het enkele feit dat de voorziene ontwikkeling kan leiden tot beëindiging van de eigen bedrijfsactiviteiten ter plaatse en daardoor tot leegstand van het in gebruik zijnde bedrijfsgebouw, is op zichzelf onvoldoende om te concluderen dat zich relevante leegstand zal voordoen. Beoordeeld is of in de voorliggende situatie zich bijzondere omstandigheden voordoen, waardoor toch sprake zou kunnen zijn van relevante leegstand. De indiener van de zienswijze heeft hierover zelf geen argumenten, anders dan het niet-ruimtelijke argument over de verschraling van het sociale leven, aangedragen.

Uit de feitelijke situatie ter plaatse blijkt niet dat het bedrijfsgebouw dermate bijzondere bouwkundige dan wel locatie-specifieke eigenschappen heeft, dat andersoortig gebruik – al dan niet door

transformatie – niet of onder zeer bezwarende omstandigheden tot de mogelijkheden behoort. Ook in de omgeving zijn geen ontwikkelingen voorzien die tot relevante leegstand kunnen leiden.

Voor de gemeente zijn er daardoor geen argumenten om alsnog over te gaan tot het stellen van ruimtelijke beperkingen ten aanzien van locaties van tankstations.

2. De provincie is voornemens om het huidige kruispunt bij de Tolschestraat te vervangen voor een enkelstrooksrotonde omdat dit nodig is voor de (toekomstige) capaciteitsuitbreiding van de weg en de verkeersveiligheid vergroot. De rotonde levert een verbeterde doorstroming van al het gemotoriseerde verkeer en een veilige oversteek voor fietsers door de verlaging van de snelheid van het gemotoriseerd verkeer.

De huidige onveilige beleving van het kruispunt door de angst voor rood licht negatie, wordt door de rotonde weggenomen.

Een verbeterde VRI-kruising heeft op deze locatie door de benodigde opstelvakken een te groot ruimtelijk impact en is een veel duurdere oplossing.

Daarnaast nemen de wachttijden en wachtrijen juist toe bij een verbeterde VRI-kruising, wat vanuit het oogpunt van

verkeersafwikkeling en de daarmee samenhangende mate van verkeersonveiligheid niet acceptabel is.

Uit de zienswijze wordt niet duidelijk waarom de locatiestudie onvoldoende zou zijn. In de studie zijn de locaties onder andere vergeleken qua beleid, fysieke ligging en relatie met andere ontwikkelingen in de omgeving. De gemeente is van oordeel dat hiermee een zorgvuldige locatieafweging heeft

In de plantoelichting is naast de bestaande woningen in de omgeving van de nieuwe locatie voor het tankstation, ook gekeken naar de effecten op de beleidsmatig voorziene woningen.

Daarbij is ingegaan op de geluidseffecten van het nieuwe tankstation.

Conclusie is dat niet voldaan wordt aan de richtwaarde, maar dat de berekende waarden wel voldoen aan de gemeentelijke kaders om hogere grenswaarden te kunnen verlenen.

Conclusie:

Het bestemmingsplan wordt niet aangepast naar aanleiding van de ingediende zienswijze.

B. GBB Grond- en Bouw Bureau BV

Datum: 23 juni 2019 (datum registratie brief 25 juni 2019)

Beknopte weergave inhoud:

1. GBB maakt op grond van de te verwachten geluidsbelasting op de geprojecteerde nieuwbouw bezwaar tegen de vaststelling van dit bestemmingsplan, tenzij de gemeente verklaart dat zij zal

meewerken aan het vaststellen van een hogere waarde waardoor de geprojecteerde nieuwbouw wel mogelijk is.

2. Er zijn geen harde waarborgen opgenomen om de beeldkwaliteit van de entree van de wijk (die het tankstation wordt) zo aantrekkelijk mogelijk te maken. In de regels ontbreekt nog steeds de

verplichting om een beeldkwaliteitsplan op te stellen. Daarnaast wordt wel ruimte gereserveerd voor een landschappelijke inpassing, maar wordt dit niet correct vertaald in specifieke regels in het

bestemmingsplan. De noodzakelijke landschappelijke inpassing dient de bestemming Natuur of Groen te krijgen, geborgd via een voorwaardelijke verplichting waarbij verwezen wordt naar een

Afweging gemeente:

1. De gemeente Grave hanteert een beleidsregel voor het verlenen van hogere grenswaarden. Het uitgevoerde akoestische onderzoek voldoet aan de daarin gestelde voorwaarden en maximale

ontheffingswaarden. Indien de woningen worden uitgevoerd conform de uitgangspunten van het akoestisch onderzoek, dan zal de gemeente de benodigde hogere grenswaarden verlenen.

2. Via een bestemmingsplan worden de regels geborgd voor zover het een goede ruimtelijke ordening betreft. Mede naar aanleiding van de zienswijze zijn de regels rondom de borging van de

landschappelijke inpassing nader uitgewerkt.

Bij zowel de bestemming ‘Bedrijf – Verkooppunt motorbrandstoffen zonder lpg’ als ‘Verkeer’ is een voorwaardelijke verplichting opgenomen, waarmee de realisatie en instandhouding van de in de bijlagen opgenomen landschappelijke inpassing wordt gewaarborgd.

Het toekennen van een bestemming Groen of Natuur heeft geen

meerwaarde ten opzichte van de borging via een voorwaardelijke verplichting.

Beeldkwaliteit voor zover het buiten een goede ruimtelijke ordening valt, wordt geborgd via de welstand. In de welstandsnota is hiervoor aan de locatie de bij de beoogde ontwikkeling passende

categorie ‘Bedrijventerrein’ toegekend.

Conclusie:

Het bestemmingsplan wordt wel aangepast naar aanleiding van de ingediende zienswijze:

Verbeelding:

Verwijderen van de aanduiding ‘overige zone – landschappelijke inpassing’ (de landschappelijke inpassing wordt geregeld via regels bij de bestemmingen voor het tankstation en de naastgelegen

Regels:

Verwijderen van artikel 10.3 Overige zone – landschappelijke inpassing en toevoegen van artikelen ‘voorwaardelijke verplichting’ in de bestemmingen ‘Bedrijf – Verkooppunt motorbrandstoffen zonder lpg’ en ‘Verkeer’ (onder de specifieke gebruiksregels in artikel 3.3 en 5.3).

Toevoegen van een inrichtingstekening als bijlage bij de regels i.v.m. borging van de landschappelijke inpassing..

C. Goudzwaard Advies, namens Hajedeem B.V.

Datum: 23 juni 2019 (datum registratie brief 25 juni 2019)Registratienummer: D/19/149271

Beknopte weergave inhoud:

1. De indiener van de zienswijze maakt op grond van de te verwachten geluidsbelasting op de geprojecteerde nieuwbouw bezwaar tegen de vaststelling van dit bestemmingsplan, tenzij de

gemeente verklaart dat zij zal meewerken aan het vaststellen van een hogere waarde waardoor de geprojecteerde nieuwbouw wel mogelijk is.

2. De wijze waarop getracht wordt om te voorkomen dat de geprojecteerde nieuwbouw geuroverlast zal ervaren, is onvoldoende. Voorstel is om aan de westzijde van het bestemmingsvlak voor het

tankstation een beperkte zone op te nemen waarin geurbronnen zich mogen bevinden, zodat voldaan wordt aan de afstandseis van 30 meter ten opzichte van de voorgevels van de geprojecteerde nieuwbouw.

3. Er zijn geen harde waarborgen opgenomen om de beeldkwaliteit van de entree van de wijk (die het tankstation wordt) zo aantrekkelijk mogelijk te maken. In de regels ontbreekt nog steeds de

verplichting om een beeldkwaliteitsplan op te stellen. Daarnaast wordt wel ruimte gereserveerd voor een landschappelijke inpassing, maar wordt dit niet correct vertaald in specifieke regels in het bestemmingsplan. De noodzakelijke landschappelijke inpassing dient de bestemming Natuur of Groen te krijgen, geborgd via een voorwaardelijke verplichting waarbij verwezen wordt naar een

Afweging gemeente:

1. De gemeente Grave hanteert een beleidsregel voor het verlenen van hogere grenswaarden. Het uitgevoerde akoestische onderzoek voldoet aan de daarin gestelde voorwaarden en maximale

ontheffingswaarden. Indien de woningen worden uitgevoerd conform de uitgangspunten van het akoestisch onderzoek, dan zal de gemeente de benodigde hogere grenswaarden verlenen.

2. Naar aanleiding van de zienswijze is in het bestemmingsplan een zone van 30 meter opgenomen waarbinnen de vestiging van (stationair) geurbronnen niet is toegestaan.

3. Via een bestemmingsplan worden de regels geborgd voor zover het een goede ruimtelijke ordening betreft. Mede naar aanleiding van de zienswijze zijn de regels rondom de borging van de

landschappelijke inpassing nader uitgewerkt.

Bij zowel de bestemming ‘Bedrijf – Verkooppunt

motorbrandstoffen zonder lpg’ als ‘Verkeer’ is een voorwaardelijke verplichting opgenomen, waarmee de realisatie en instandhouding van de in de bijlagen opgenomen landschappelijke inpassing wordt

gewaarborgd. Het toekennen van een bestemming Groen of Natuur heeft geen meerwaarde ten opzichte van de borging via een voorwaardelijke verplichting.

Beeldkwaliteit voor zover het buiten een goede ruimtelijke ordening valt, wordt geborgd via de welstand. In de welstandsnota is hiervoor aan de locatie de bij de beoogde ontwikkeling passende

categorie ‘Bedrijventerrein’ toegekend.

Conclusie:

Het bestemmingsplan wordt wel aangepast naar aanleiding van de ingediende zienswijze:

Verwijderen van de aanduiding ‘overige zone – landschappelijke inpassing’ (de landschappelijke inpassing wordt geregeld via regels bij de bestemmingen voor het tankstation en de naastgelegen weg).

Toevoegen van de aanduiding “overige zone – geurzone” om de vestiging van (stationaire) geurbronnen binnen 30 meter van de toekomstige woningen op Wisseveld uit te sluiten.

Regels:

Verwijderen van artikel 10.3 Overige zone – landschappelijke inpassing en toevoegen van artikelen ‘voorwaardelijke verplichting’ in de bestemmingen ‘Bedrijf – Verkooppunt motorbrandstoffen zonder lpg’ en ‘Verkeer’ (onder de specifieke gebruiksregels in artikel 3.3 en 5.3)

Toevoegen van een inrichtingstekening als bijlage bij de regels i.v.m. borging van de landschappelijke inpassing.

Toevoegen van artikel 10.3 Overige zone – geurzone met bijbehorende begripsbepaling 1.33 (stationaire) geurbronnen.

Buren Sportpark Kranenhof schrijven brief aan de raad.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 03-09-2019 11:44

GraverMaat: Op Kotor kreeg ik dit bericht van Ben Litjens. Ton Jansen schreef deze brief aan alle raadsleden.

Geacht raadslid,

Als buren van het sportpark Kranenhof aan de noordzijde willen wij u, alvorens u een belangrijk besluit moet nemen, graag informeren en onze zorgen doorgeven over het voorstel zoals nu aan u voorgelegd wordt.

Zoals tijdens de openbare info avond met de gemeenteraad op 26 augustus 2019 duidelijk werd, is er veel onduidelijkheid en risico bij de plannen voor een geheel nieuwe inrichting van het sportpark.

Onze bezwaren bij deze plannen zijn bovendien:1. Een forse toename van geluid overlast door intensiever gebruik.

2. Verwijderen van de voor ons aangrenzende geluidswal hetgeen nog extra geluid overlast oplevert.

In de planschetsen is dit zichtbaar want een of meer van de velden overlapt voor een deel de houtwal. Deze zijn rondom het terrein aangewezen als EHS en hebben historische waarde.

De functie van EHS en die van de historische plaats en vorm mogen niet aangetast worden.

4. Minder verkeersveiligheid langs de Hoogeweg.

De houtwal is inmiddels dermate versmald en uitgedund dat sommige mensen (sporters?) op die plaats het sportpark betreden, hun auto achterlatend langs de Hoogeweg of fietspad.

Dit gebeurt nu ook al.

5. Een forse toename van overlast door uitbreiding gebruik van het nieuwe multi functionele gebouw.

Wij zijn voornemens officieel en uitgebreid bezwaar te maken tegen de plannen op de genoemde punten.

Er zijn meerdere onzekerheden bij dit plan, zoals tijdens de info-avond naar voren gebracht werden,  met risico op zware financiële tegenvallers.

Waar anders dan bij de gemeente zal de fusievereniging aankloppen bij financiële problemen vroeg of laat in die lange periode van 40 jaar.

Dat wilt u als gekozen volksvertegenwoordiger niet op uw geweten hebben lijkt mij.Ik wens u wijsheid en moed bij het binnenkort te nemen besluit.

Met vriendelijke groet,

A.H.G. Janssen

Hoogeweg 3

5364NK  Escharen

Like Laden…

Graafse Meedenkers: Verkeer in de binnenstad!

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 04-08-2019 09:58

GraverMaat: Bij de ingekomen stukken van de gemeente Grave zag ik deze brief. De brief, van 29 juli,  is gericht aan het college. Afschriften zijn gestuurd naar de politieke partijen. De heer SCJ Klabbers schreef deze brief. Hieronder zijn verhaal;

Beste Gemeente Grave,

Wij wonen ondertussen alweer een dik jaar in het centrum van Grave en een aantal zaken op het gebied van verkeer vallen ons op:

Parkeren buiten de blauwe vakken.

Wat opvalt is dat er in de binnenstad veel buiten de blauwe parkeervakken wordt geparkeerd en dat daar helemaal niet op wordt gehandhaafd. Niet door de BOA’s en niet door de politie die beide toch regelmatig langs verkeerd geparkeerde auto’s lopen/rijden.

Niet plaatsen van een parkeerschijf.

Veel auto’s plaatsen überhaupt geen parkeerschijf. Ook daar hebben we het afgelopen jaar nog niemand op zien handhaven. Mijn vraag is of dit bewust beleid is of dat dit bij de gemeente Grave nooit is opgevallen? Vaak is het zelfs de combinatie van buiten de parkeervakken parkeren en geen parkeerschijf plaatsen.

Snelheid.

Ik woon zelf in de Ruyterstraat en daar is het regelmatig een racebaan. De 30 km/h zone is daar bij veel bestuurders onbekend. Daarnaast is de straat, zonder snelheidsbeperkende maatregel, blijkbaar ideaal voor, met name jonge bestuurders om de auto’s even flink op te trekken. Ook hier nooit iemand zien handhaven. Het gaat een keer fout in de straat!

Samenvattend een aantal vragen m.b.t. uw verkeersbeleid in de binnenstad.

Als laatste de vraag waarom wij als bewoners van het centrum een dure parkeervergunning betalen als op het parkeren niet wordt gehandhaafd? Niet op parkeerlocatie en niet op tijd?

Met vriendelijke groet,

SCJ Klabbers

Voorstel beeldvormende avond fusie voetbalverenigingen en krediet nieuwe sportaccommodatie

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 21-05-2019 17:08

GraverMaat: In de agendacommissie wordt vanavond besloten om op 11 juni of 26 augustus een beeldvormende avond te organiseren over de fusie van de drie voetbalverenigingen en het krediet nieuwe sportaccommodatie.

Locatie: Raadszaal Grave

Op 12 februari heeft de raad van Grave een amendement aangenomen, waarin hij een aantal voorwaarden stelt aan de kredietverstrekking voor een nieuwe sportaccommodatie. In de RIB 2019-21 heeft het college de raad

geïnformeerd over de voortgang m.b.t. de vernieuwing sportpark Kranenhof. Op 25 juni (raadsvergadering) staatzowel het krediet als de wensen en bedenkingen geagendeerd. Eerder heeft de agendacommissie 11 juni

gereserveerd voor een mogelijke avond ter voorbereiding op de behandeling van deze agendapunten.

Het voorstel is om als volgt de avond vorm te geven

Doel: Beeldvormende avond voor de raads- en commissieleden, waarin ze uitleg krijgen en de mogelijkheid hebben

om vragen te stellen. Vragen kunnen vooraf ook al schriftelijk worden aangekondigd, zodat men zich hierop kan voorbereiden.

Opzet:

Openbare avond, zodat iedereen er kennis van kan nemen.

Fracties (in ieder geval de woordvoerders en mogelijk hun ondersteuning) nemen plaats in de cirkel.

Overige belangstellenden nemen plaats op de publieke tribune.

Avond wordt live (alleen geluid) uitgezonden.

Voorgesteld programma:

Welkomstwoord en inleiding door wethouder Joosten.

Stand van zaken door voetbalverenigingen.

Uitleg (financiële) gevoeligheidsanalyse door Stichting Waarborgfonds Sport.

Uitleg overeenkomst door Stichting Vereniging en Recht.

Uitleg breed verkeerskundig onderzoek door Met Graumans

Vervolg

Vervolgens kan in de commissievergadering I&B op 10 september de oordeelsvorming plaatsvinden en op 16

september de besluitvorming omtrent dit onderwerp.

En nu de verkeersveiligheid in de Sint Elisabethstraat nader onderzoeken????

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 VVD CDA Grave 18-05-2019 18:56

GraverMaat:

Naar aanleiding van de ingediende “motie vreemd aan de orde van de dag” door LPG-er Jan Schraven over de verkeersveiligheid in Gassel vraagt Keerpunt 2010 zich af met welke boodschap CDA-er  wethouder Ben Peters naar de provincie gaat om een einde te maken  de overlast die er nog steeds in de binnenstad ondervonden wordt door het vele verkeer door de Sint Elisabethstraat.

Er is zelfs al een onderzoek gestart naar de ernst van de beschadigingen aan onze monumentale Hampoort.

Het is al heel lang stil over het meest gewenste tracé van de N321.

Moet de Wijkraad Binnenstad ook een onderzoek opstarten samen met Veilig Verkeer Nederland?

En neemt dan onze wethouder die uitkomst ook lachend mee naar Den Bosch???

Nieuws uit de Graafse gemeenteraad

Motie over verkeersveiligheid Gassel warm ontvangen

GASSEL – Een “motie vreemd aan de orde van de dag” die afgelopen dinsdag in de Graafse raad werd behandeld kon op een zeer brede steun rekenen. Indiener Jan Schraven (LPG), die eerder het Rapport over de verkeersveiligheid bij en in Gassel aan wethouder Ben Peters had overhandigd, mocht de motie presenteren:

Jan Schraven (links) overhandigt het rapport aan wethouder Ben Peters.

– ‘Overwegende dat: De overheid, gemeente en provincie, de nadruk legt op de aanpak van de N324 tussen Grave en Oss. De provinciale weg N321 ter hoogte van Gassel echter net zo goed veiligheidsmaatregelen behoeft in plaats van alleen de onderhoudswerkzaamheden die de overheid van plan is. Dat was de trigger om binnen Gassel een werkgroep op te richten om met een korte vragenlijst de verkeersonveilige situaties in kaart te brengen; Welke locaties zijn het? Wat maakt de situatie onveilig? Welke zijn het belangrijkste en moeten voorrang krijgen? Deze vragenlijst is opgesteld in samenwerking met Veilig Verkeer Nederland, die de antwoorden heeft verwerkt.

– De enquête heeft 222 reacties opgeleverd, waarmee gevaarlijke locaties in en rondom Gassel in kaart zijn gebracht. Een relatief hoge respons voor een klein dorp. Dat toont de betrokkenheid en ernst van de situatie aan. Behalve door de Dorpsraad en het Gassels Nieuws heeft de werkgroep ook support gekregen van sportverenigingen en de lokale basisschool om de enquête onder de aandacht te brengen. Het brede draagvlak voor de enquête en de enorme hoeveelheid reacties geeft aan dat verkeersonveiligheid leeft in Gassel’.

Verder in gewone taal

Eerder meldde Arena al de knelpunten: De provinciale weg, die door 53,6% van de respondenten als meest onveilig werd ondervonden. Gevolgd door de Graafsedijk/Wijnroemer met 17,1% en de situatie rondom de basisschool met 8 %. Jan Schraven las verder het dictum voor: “Verzoekt het college: Kennis te nemen van de gehouden enquête. De resultaten van de enquête met de provincie Noord-Brabant te delen en hen de bezorgdheid van de inwoners van Gassel met betrekking tot de N321 over te brengen met het verzoek om gepaste maatregelen. In overleg met de werkgroep te gaan en samen met gepaste voorstellen voor maatregelen te komen voor wat betreft de gemeentelijke wegen”.

En men ging over tot de orde van de dag, die bestond uit reacties vanuit de raad.

Ben Litjens (Keerpunt 2010) vond de motie sympathiek: “Maar ik had liever eerst overleg gehad. Ik hoor er hier nu over”.

Jochem Jacobs (CDA): “Prachtig hoe de Gasselse gemeenschap dit heeft gedaan. Veel mensen erbij betrokken. Wij steunen de motie. Maar ook met de toevoeging dat dit niet alleen voor Gassel geldt, maar ook voor de andere dorpen”.

Rob Bannink (VVD) raakte in conflict met zijn zus Astrid Bannink (LPG): “Ik kan me vinden in de woorden van de LPG en het CDA. En ik begrijp dat de heer Schraven met dit voorstel komt. Maar we zien dit soort situaties in alle kernen. Elke keer zal een situatie veranderen. En de gemeente houdt alles goed in de gaten. Ik vind deze motie overbodig”. Astrid Bannink (LPG): “Gassel heeft dit initiatief genomen. Stel dat ze een speeltuintje hadden gewild, moeten dan alle andere kernen ook een speeltuintje? Rob Bannink: “Moeten inwoners in andere kernen dan ook steeds een onderzoek doen? Elk dorp weet wel een paar onveilige situaties”. Astrid Bannink: “U doet deze mensen tekort. Wij brengen mensen die iets bijzonders doen voor het voetlicht”. Rob Bannink: “En u doet de andere mensen tekort”.

Ook de andere fracties waren aangenaam getroffen door dit fraai stukje burgerinitiatief. Indiener Jan Schraven: “Als we nu niet naar de provincie gaan duurt het misschien nog wel 15 jaar voordat er iets gebeurt. Op de dag dat het stukje van de werkgroep in de Arena verscheen gebeurde er alweer een ongeluk op de N321”.

Wethouder Ben Peters: “Mooi dat Gassel deze vorm heeft gekozen. Ik juich die betrokkenheid toe. De gemeentelijke wegen zijn voor ons staand beleid. We treden op voorhand met bewoners in overleg. Dus ik wil graag met de werkgroep in contact treden”.

De stemming was niet verrassend: 13 -1 vóór de motie. Alleen Rob Bannink stemde tegen.

Informatieborden zijn zonder instemming welstandscommissie en omgevingsvergunning geplaatst.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 30-04-2019 07:18

In een verklaring in de Gelderlander geeft het college toe dat de strakke borden zonder de vereiste vergunningen geplaatst zijn.

Op de sociale media worden veel reacties geplaatst. In een van de reacties staat: “Tellen regels enkel voor bedrijven en burgers? Niet voor de gemeente?”

De krant schrijft: Borden stadhuis: “Het is natuurlijk ook een kwestie van smaak”. Strak op historisch, kan dat? Er heeft een ambtelijke beoordeling plaatsgevonden. Een strak en sober ontwerp is het meest passend. De procedure voor de formele vergunningverlening is inmiddels gestart. Het bord moet de aandacht vestigen op het toeristisch informatiepunt vestigen en daar is ook informatie te krijgen over de Zuidwaterlinie.

Voor meer details zie de Gelderlander van 30 april.

Opmerkelijke reactie op Facebook van de fractievoorzitter van de LPG, Astrid Bannink, op Facebookpagina Peter Linders:

Peter: Over een smaak valt niet te twisten! Reactie op krantenartikel: Ik vind het bord prima! Smaakvol ontworpen, dat is niet de discussie. Ik ben ook niet voor een Anton Pieck-achting ontwerp. Ik vind dat er überhaupt geen bord aan de historische gevel moet hangen. Er zijn veel alternatieven om dezelfde boodschap over te brengen, i.p.v. zo’n massaal object die het mooie beeld van het eeuwenoude historische stadhuis verstoord! Die combinatie is foeilelijk…vind ik.

Astrid Bannink: De procedure voor de formele vergunningaanvraag was evenwel nog niet in gang gezet!!!!! Tegenwoordig zeker niet meer nodig, eerst doen en dan pas vergunning 🤔

Update maatregelen opstoppingen in centrum voorkomen.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 10-04-2019 05:52

GraverMaat: Een zwarte  plastic zak over verkeersbord verboden in te rijden op de hoek Brugstraat/Rogstraat hangen is de beste en goedkoopste oplossing. Veel vrachtauto’s negeren regelmatig dat inrijverbod al jaren. Simpel, goedkoop en effectief.

Facebookreacties: Ik zal er zo effe doorheen knallen,🤔 kijken of het echt niet kan!.. 😬 Hef tijdelijk eenrichtingsverkeer in Brugstraat op! Auto’s hoeven dan niet door de Hamstraat!

Update 2 van de verkeerssituatie in de binnenstad van Grave.

Wethouder Ben Peters heeft zojuist het volgende laten weten:

Beste raads- en commissieleden,

Met betrekking tot de omleidingsroutes door Grave centrum het volgende:

Morgen is er een eerste interne evaluatie met gemeente, BAM en provincie met als onderwerp de eerste dagen van de afsluiting van het tweede deel van de N324.

De mogelijkheden worden onderzocht voor de volgende aanvullende maatregelen:

Extra verkeersregelaars bij de ingang Wisseveld om vrachtverkeer terug te leiden naar de brug, hiervoor wordt een keerlus ingericht.

Extra verkeersregelaars bij de ingang Brugstraat om vrachtverkeer door te verwijzen naar N324 en niet de stad in.

Bericht 1.

Extra handhaving op het eenrichtingverkeer in de brugstraat.

Het eenrichtingverkeer in de brugstraat omdraaien waardoor verkeer vanuit de Klinkerstraat makkelijker de Cuijksedijk op kan en verkeer vanaf de Cuijksedijk via de Oliestraat wordt geleid.

Doel van de maatregelen moet zijn om het doorgaande vrachtverkeer uit de binnenstad te weren, vlottere doorstroom van het verkeer door de Klinkerstraat en een soort ringroute via de Oliestraat tot stand te brengen. De verwachting is daarmee de overlast terug te dringen.

Met vriendelijke groet,

Ben Peters

Er is veel verkeersdrukte in de binnenstad van Grave. Wethouder Peters heeft vandaag via de griffie aan de gemeenteraadsleden en commissie leden daarover het volgende laten weten:

Beste raads- en commissie leden,

Volgens planning is de N324 tussen de kruising Elisabethstraat en Wisseveld afgesloten.

Dit heeft gisteren geleid tot opstoppingen in het centrum van Grave.

Hoewel dit op de eerste dag van de afsluiting te verwachten was, was de overlast groter dan gewenst.

Vooral doorgaand vrachtverkeer reed zich vast in de nauwe straten in het centrum.

Er is direct contact opgenomen met de provincie en de BAM met het verzoek aanvullende maatregelen te nemen.

Zodra er vanuit provincie en / of BAM mededelingen komen, zal ik jullie verder op de hoogte houden.

Met vriendelijke groet,

Ben Peters,

Wethouder gemeente Grave

Ben Litjens steunt NL Doet. Stenen storten op Graafse Werf zou 105 euro kosten.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 16-03-2019 16:58

In de omgeving van Cuijk-Grave-Mill ligt een netwerk van ruim 100 km ruiter- en menroutes. Om deze routes begaanbaar te houden is onderhoud nodig. We gaan tijdens NLDoet de routes controleren, bewegwijzering herstellen en schoonmaken, snoeien en ander onderhoud dat op ons pad komt verrichten.

Op facebook zag ik deze foto van de werkzaamheden in het “Raamdal”.

Tijdens deze onderhoudswerkzaamheden in het kader van NL Doet moesten overbodige stenen afgevoerd worden. Bij de gemeentelijke “stort” zou 15 euro per vrachtje op de aanhangwagen betaald moeten worden. Een van de vrijwilligers stelde voor om naar het bedrijf van Ben Litjens te rijden.

Ben helpt een handje mee om de aanhanger leeg te maken.

Ben Litjens bood spontaan aan om de stenen gratis achter te laten als geste naar de vrijwilligers bij deze NL Doet actie. Er werd 7 keer een aanhangwagen met stenen “afgestort” bij Ben.

Inbreng Ben Litjens in de raadsvergadering van 19 februari 2019.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 22-02-2019 08:47

De eerste 19 punten zijn behandeld in de raadsvergadering van 12 februari 2019

Betreft Agendapunt 20: Uitvoeringsagenda visie op de vestingstad Grave

In de raadscommissie Ruimte van 29 januari 2019 ben ik uitvoerig ingegaan op de opvattingen van Keerpunt 2010.

Wij zijn voor de ontwikkeling van het Visio terrein maar niet op deze manier.

Het maken van stedenbouwkundige ontwerpen enzovoorts is nutteloos als niet vaststaat op welke wijze het nieuwe traject N 321 loopt over  of nabij het Visio-terrein.

In het Collegeprogramma 2018-2022 is gekozen voor dit tracé.

Zorg eerst voor een overeenkomst met de provincie, dat de keuze voor het nieuwe tracé met varianten dit jaar in gang zet. Indien dit tracé vaststaat lijkt mij eerst de tijd gekomen om een stedenbouwkundig ontwerp te maken.

Onderzoeken om te weten waar de oude gracht heeft gelegen zijn zinloos. Iedereen in Grave weet dit.

Kosten maken zonder inzicht in een exploitatie is wederom onverantwoord.

Keerpunt 2010 ondersteunt een motie, die vraagt om een duidelijke exploitatie opzet.

Aanleg van parkeerterreinen is op dit moment te voorbarig.

Eerst het wegtracé N 321, dan een stedenbouwkundige ontwerp, dan een bestemmingsplanprocedure en daarna eerst aanleg van parkeervoorzieningen.

Projectontwikkelaars heffen om eigen gewin parkeerplaatsen in de Vesting Grave op.

In Wisseveld worden nog steeds niet nabij de Vesting Grave parkeerplaatsen aangelegd of gepland en de gemeente gaat weer kortzichtig de portemonnee trekken met een bedrag van € 250.000,-, waarvan reeds nu met stelligheid kan worden vastgesteld dat dit een ondoelmatige uitgave is.

Betreft Agendapunt 21: Kadernota Omgevingsdienst Brabant-Noord (ODBN)

Ik heb geconstateerd dat sommige fracties in deze gemeenteraad zich nu zorgen gaan maken over het uurtarief van € 97,-.

Ik maakte mij al zorgen bij het uurtarief van € 60,-.

Het is niet zo, dat de personeelsleden dit bedrag krijgen, want dan zouden zij alle al boven de Balkenende-norm zitten.

Het personeel en de deelnemende gemeenten zitten met de gevolgen van jarenlang slecht beleid.

Meerdere jaren heb ik gevraagd om een vergelijking met de kosten van andere Omgevingsdiensten.

Dat kon niet werd toen gezegd door het College. Nu is er wel een vergelijkend cijfer.

Grote organisaties kosten grote bedragen met weinig resultaat.

In onze regio zijn er nauwelijks nieuwe grote bedrijven gekomen. Dit zou eerder moeten leiden tot verlaging van de kosten maar de praktijk is helaas anders.

Het toezicht op de toekomstige asbestsanering is voor mij de enige nieuwe taak maar nergens heb ik kunnen lezen welke invloed dat heeft op het totaal.

De Veiligheidsregio Brabant-Noord is ook zo’n instantie, die maar geld blijft vragen en waar slecht management een gewoontezaak is.

Straffeloos kan daar beweerd worden dat iets wat door een ander geheel wordt betaald te duur is en onze gemeenteraad accepteert dat bij onze verdwenen ladderwagen.

Ik stem tegen deze Kadernota.

Betreft Agendapunt 22: Rapport rekenkamercommissie Land van Cuijk “Raadsperspectief op jeugdhulp”

Keerpunt 2010 ondersteunt dit voorstel omdat de gemeenteraad meer wordt betrokken bij het beleid Ook de genoemde beleidsvoornemens hebben mijn steun.

Wel heb ik graag meer inzicht in de kosten van het Centrum voor Jeugd en Gezin en in de tussen de verschillende gemeenten gemaakte afspraken.

Niet toch weer € 500.000,- aan Boxmeer weggeven ten koste van onze eigen jeugd?

Betreft Agendapunt 23: Wijziging Verordening en SamenwerkingsovereenkomstRekenkamercommissie Land van Cuijk en verhoging bijdrage per inwoner

Akkoord met voorstel. Een verhoging van 5 ct per inwoner zijn bedragen waar ik mij wel in kan vinden.

Overigens had ik liever een voorstel gezien, dat wij deze samenwerkingsovereenkomst Land van Cuijk zouden ontbinden en er een nieuwe samenwerkingsovereenkomst met alleen de gemeente Mill en St. Hubert werd gesloten.

Van LPG had ik een dergelijk voorstel wel verwacht.

Betreft Agendapunt 24: Beheerskwaliteitsplan groen 2019-2023

Het onderhoud en beheer van het openbaar kan beter.

Ik ondersteun het beleid om de zogenaamde “parels” en de begraafplaatsen te behandelen met een A-kwaliteit.

Dat voor het onderhoud voor het overige groen een B-kwaliteit wordt gehanteerd heeft eveneens mijn instemming.

Dat de gemeente een beroep doet op burgerschapszin  steun ik ook, maar ik verwacht er weinig van als je als gemeente zo met geld smijt, zoals dit College doet.

Een goede band met onze burgers is essentieel voor een goede burgerschapszin.

Op sommige plekken de natuur iets meer zijn gang laten gaan voor de insecten, bijen en vlinders ondersteun ik ook.  Dat is niet zo moeilijk, omdat ik daar uit ervaring over kan praten.

Een motie van VP Grave ondersteun ik om meer variatie in het openbaar groen te krijgen heeft mijn steun.

Betreft Agendapunt 25: Initiatiefvoorstel Motiemarkt

Ik ondersteun dit voorstel.

Ieder voorstel van dit College om te komen tot een beter contact met de inwoners ondersteun ik.

Dat is heel hard nodig.

Betreft Agendapunt 26: Motie Uitvoeringsprogramma bij het Integraal veiligheidsplan

Ik steun de motie, omdat dit de positie en inbreng van BOA’s versterkt in Grave.

Wel zou ik graag zien, dat de motie reeds nu om extra budget zou vragen voor de uitbreiding met één fte. Geen nieuwe taken zonder uitbreiding van het aantal fte’s. Anders werkt het niet.

Liever één BOA er bij en één politiefunctionaris minder.

Boa’s zijn de enige veiligheidsfunctionarissen, die een band met de inwoners kunnen opbouwen en die weten hoe de hazen lopen in onze gemeente. Zij verhogen zichtbaar de veiligheid en dat is heel effectief bij handhaving, preventie en misdaadoplossing.

De politie ervaar ik als mensen, die in snelle auto’s op zoek zijn naar bekeuringen maar nauwelijks de gemeenschap kennen en altijd te laat komen bij overvallen en inbraken.

Tijd voor het doen van een aangifte voor een normale burger is bij de politie ook nauwelijks mogelijk. Geef mij maar de oude veldwachters en plaatselijke politiefunctionarissen.

Betreft Agendapunt 27: Krediet aanvraag onderzoek bestuurlijke toekomst

Ik ondersteun dit voorstel omdat in de gegeven omstandigheden een beter inzicht nuttig is.

In december had de gemeenteraad in mijn ogen een totaal ander besluit moeten nemen namelijk uitvoering van de opiniepeiling van 2018. Dit houdt in dat alles ingezet moeten worden op een levenskrachtige, democratische en zelfstandige gemeente met een extra band met Mill en St. Hubert. Een gemeente die staat voor een gezond agrarisch bedrijfsleven, een mooi en levenskrachtig landschap en landelijk uitblinkt in recreatie, dienstverlening, cultuurbehoud met facilitering van extra zorg voor samenhorigheid voor elkaar.

Dan hadden wij deze uitgave ook niet behoeven te doen.

Ben Litjens,

fractieleider Keerpunt 2010

Escharen, 19 februari 2019

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.