Nieuws van politieke partijen over Lokale Partij Grave inzichtelijk

24 documenten

Hoe veilig is Grave? 50 ongelukken in drie jaar tijd in Grave!

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 14-11-2019 13:20

Dat blijkt uit cijfers van Rijkswaterstaat, die RTL Nieuws heeft geanalyseerd. Mogelijk is het aantal ongelukken nog groter. Niet elk ongeluk wordt namelijk geregistreerd en van een deel van de ongelukken is niet bekend waar deze precies plaatsvonden.

RIVM: 80 KM OP N-WEGEN ZINLOOS VOOR STIKSTOF

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 14-11-2019 13:03

RIVM: 80 KM OP N-WEGEN ZINLOOS VOOR STIKSTOF

Geschreven door Ben Martini op

. Gepost in Nieuws en actualiteiten

Een snelheidsverlaging op provinciale wegen van 100 naar 80 kilometer per uur heeft slechts zeer geringe effecten op de mate van stikstofuitstoot. Dat zegt het RIVM in een presentatie die het milieuinstituut eerder gaf aan betrokken ministers.

Onderzoeken

Deze week nam Provinciale Staten van Noord-Holland nog een motie aan die het provinciebestuur vraagt om de snelheid op 100 kilometerwegen te verlagen naar 80 en de effecten van een snelheidsverlaging op de stikstofdepositie te onderzoeken. Uit berekeningen zou blijken dat een lagere snelheid in ieder geval beter is voor de doorstroming en een gunstig effect heeft op de luchtkwaliteit en verkeersveiligheid.

Verwaarloosbaar

Maar uit de eerste berekeningen van het RIVM blijken de effecten op de uitstoot en neerslag van stikstof verwaarloosbaar. Omdat er maar op enkele provinciale wegen 100 gereden kan worden, is de winst heel klein. Een verdere snelheidsverlaging, van 80 naar 70 of 60 km/u heeft zelfs helemaal geen effecten op de uitstoot en depositie van stikstof.

/index.php/2339-hoe-veilig-is-grave-50-ongelukken-in-drie-jaar-tijd-in-grave

/index.php/2337-gemeenten-schieten-weinig-op-met-stikstofplannen

Dit zijn de maatregelen van het kabinet tegen de stikstofcrisis

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave VVD Grave 13-11-2019 11:20

Een verlaging van de maximumsnelheid op snelwegen, een noodwet voor projecten als dijkversterking, aangepast veevoer en extra geld voor het uitkopen van varkensboeren: premier Mark Rutte presenteerde vanmorgen de kabinetsmaatregelen om de stikstofproblemen het hoofd te bieden.

Politieke redactie 13 november 2019 de Gelderlander

Maximumsnelheid snelwegen naar beneden

De plannen lekten grotendeels gisteren al uit via deze krant. De maatregelen zijn nodig om allerlei woning- en wegenbouwprojecten door te kunnen laten gaan. Veel vergunningen worden niet verstrekt nadat de rechter oordeelde dat er te veel stikstof wordt uitgescheiden in Nederland, waardoor natuurregels worden overtreden. Volgens Rutte kan Nederland zich dit niet veroorloven.

Om de boel vlot te trekken gaat de maximumsnelheid overdag in heel Nederland omlaag naar 100 kilometer per uur. Tussen 19.00 en 06.00 uur mag er op de plekken waar dat nu ook al mag nog wel 130 kilometer per uur gereden worden. Coalitiepartij VVD voelt er niets voor om de maximumsnelheid altijd én in het hele land te verlagen naar 100 kilometer per uur. Die optie levert wel de meeste stikstofruimte op, maar gekozen is dus voor een compromis.

Deze optie is doorgerekend door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en levert volgens het kabinet genoeg stikstofruimte op om de woning- en wegenbouw uit het slop te trekken én om de stikstofneerslag in de natuur te verlagen. ,,Volgens jaar moeten we zo 75.000 woningen kunnen bouwen‘’, aldus minister Stientje van Veldhoven (Wonen).

Rutte noemde het vanmorgen een ‘rotmaatregel’. ,,Niemand vindt het leuk, maar er speelt echt een groter belang. Dit is nodig om te zorgen dat Nederland niet op slot gaat en dat banen verloren gaan. We willen niet dat met Kerst onnodig banen zijn verdwenen in de bouw. Ik zou mezelf anders niet in de spiegel kunnen aankijken.’’ Rutte hoopt dat we over een paar jaar opnieuw 130 kilometer mogen rijden wanneer er meer elektrische auto's op de weg zijn en het verkeer minder uitstoot. Maar hij benadrukt dat hij dat niet kan beloven.

Wanneer de snelheidsverlaging ingaat, kan het kabinet nog niet zeggen. Er moeten borden langs de weg worden aangepast. ,,Het kan daarom niet overal tegelijkertijd gebeuren’’, aldus minister Cora van Nieuwenhuizen (Verkeer). Volgens haar gaat de snelheidsverlaging wel binnen enkele maanden overal in. Volgens de ANWB wordt de verlaging ‘een uitdaging’.

MILIEUZONES DEFINITIEF GELIJKGETROKKEN

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 13-11-2019 06:22

Gemeenten die de dieseluitstoot van verkeer in hun stadkernen willen reguleren kunnen per 1 januari 2020 nog maar kiezen tussen twee soorten milieuzones. Minister Van Veldhoven heeft een versimpeld milieuzonebeleid definitief vastgesteld.

Regels

Tot nu toe ontbrak landelijk beleid over milieuzones, waardoor er in de dertien steden waar nu al een milieuzone van kracht is, verschillende regels gelden voor de diesel personen- en bestelauto’s. In overleg met de autobranche en vervoerders zijn er nu landelijke regels opgesteld die voorzien in twee soorten milieuzone: een “gele zone” waarin dieselauto’s worden geweerd die zijn gebouwd voor 2001, en een strengere “groene zone”, waarin alleen dieselauto’s van na 2006 mogen rijden.

Branche

Evofenedex, de brancheorganisatie van logistieke bedrijven, is blij met de vereenvoudiging. Het nieuwe beleid zorgt volgens hen voor duidelijkheid en eenduidigheid voor handels- en productiebedrijven. Volgens de brancheverenigingen is het voor ondernemers van belang dat de regels werkbaar zijn. De logistiek- en vervoersbranche heeft in het Klimaatakkoord afgesproken dat binnensteden in 2025 geheel emissievrij worden bevoorraad. Daarom moeten gemeenten er voor die tijd voor te waken om geen al te strenge eisen te stellen. ‘Het instellen van een aanvullende milieuzone in de tussentijd brengt extra investeringen voor ondernemers met zich mee. Dat geld kan door een ondernemer dan niet meer worden gestoken in de transitie naar daadwerkelijk schone distributie, waardoor die ontwikkeling wordt vertraagd.’

Buitenland

Er is nog wel een probleem met dieselauto’s met buitenlandse kentekens. De milieuzones maken gebruik van een elektronische signalering, waarbij het kenteken wordt gescand en opgezocht in een database waar het bouwjaar staat. Maar in die database staan alleen Nederlandse kentekens. Met België heeft de minister inmiddels afspraken gemaakt, maar Duitsland weigert, uit privacyoverwegingen, om kentekengegevens van de Duitse auto’s over te dragen. Ook andere landen staan niet te trappelen om kentekengegevens uit te wisselen. De minister hoopt dat hier Europese regels voor komen.

Groen

De steden met een bestaande milieuzone voor personenauto’s, Arnhem, Amsterdam en Utrecht, gaan in de loop van volgend jaar over naar een groene zone. In Rotterdam gaat de nu nog gecombineerde milieuzone van personen- en vrachtverkeer over naar een milieuzone uitsluitend voor vrachtauto’s. Ook steden als Den Haag, Haarlem, Leiden, Maastricht en Nijmegen overwegen in de komende jaren een milieuzone in te stellen.

Wegafsluiting N321 wegens vervangen wegdek

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 22-10-2019 08:40

Wegafsluiting N321 wegens vervangen wegdek

Geschreven door Ben Martini op

. Gepost in Nieuws en actualiteiten

De provinciale weg N321 bij Beers is van maandag 28 oktober 2019 (05.00 uur) tot en met maandag 4 november 2019 (05.00 uur) in beide richtingen afgesloten wegens wegwerkzaamheden. Het asfalt en de betonlaag worden vervangen.

Er zijn omleidingsroutes ingesteld. De verwachte vertraging door de werkzaamheden bedraagt 10 tot 30 minuten.

/index.php/2244-burgemeester-spin-in-het-web-bij-integriteitskwesties

/index.php/2242-veel-jeugdzorginstellingen-in-rode-cijfers

RIJKSWATERSTAAT MAAKT INFRA SLIMMER MET AI

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 10-10-2019 05:45

Rijkswaterstaat werkt met start-up SAS aan een slimmere infrastructuur. Tijdens een conferentie over kunstmatige intelligentie in Zaandam, gaf Stijn van Balen, hoofd van RWS Datalab, een aantal voorbeelden van succesvolle AI-toepassingen.

Cool

De gemiddelde leeftijd van de 9000 werknemers bij Rijkswaterstaat is 51. De gemiddelde werknemer van SaS is misschien maar half zo oud. De truc is om samen ideeën te bedenken die echt wat opleveren, zegt Van Balen tijdens zijn presentatie op World Summit AI. Niet 'doen wat je altijd doet, maar dan wat sneller', maar evenmin ideeën uitvoeren die vallen in de categorie 'zou het niet cool zijn als…'. De toepassingen moeten het werk van de ingenieurs van Rijkswaterstaat aanvullen en vergemakkelijken. De betere ideeën worden gematcht aan domeinexperts, die samen met SaS aan het ontwikkelen slaan.

Afleidende billboards

Leiden billboards van modellen in ondergoed langs de snelweg tot meer ongelukken? Rijkswaterstaat heeft tegenwoordig de data in huis om dat te controleren. Bij verkeersinspecties vanuit voertuigen worden veel foto's gemaakt. Dat helpt onder meer om te bepalen welke verkeersborden aan vervanging toe zijn. Maar de foto's geven ook weer waar er billboards langs de weg staan. Gecombineerd met data over ongevallen kan Rijkswaterstaat controleren of de billboards ècht zo afleidend zijn.

Politiedata

In totaal beschikt Rijkswaterstaat over ongeveer dertig databronnen waaruit kan worden geput, van onderhoudsdata tot verkeersdata tot weersvoorspellingen. Eén databron vormen politierapporten over ongevallen. Voorheen voerden medewerkers van Rijkswaterstaat de informatie uit de rapporten handmatig in. Inmiddels is dit proces geautomatiseerd. Op welke plekken is de kans op ongelukken het grootst? Een zelflerend algoritme leert plekken te herkennen waar mogelijk ongelukken zullen gebeuren. Deze kennis wordt ingezet om weginspecteurs sneller op de juiste locatie te krijgen.

PROVINCIES MOETEN WEGEN VEILIGER MAKEN

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 19-09-2019 05:13

Provincies moeten in de buidel tasten om de provinciale wegen waarop veel ongelukken gebeuren, ook wel ‘dodenwegen’ genoemd, veiliger te maken. Veilig Verkeer Nederland denkt aan een bijdrage van 3 miljoen euro per provincie, meldt De Telegraaf.

De meeste dodelijke ongelukken gebeuren op 80 kilometerwegen en gemeentelijke wegen, aldus de woordvoerder van Veilig Verkeer Nederland (VVN) in De Telegraaf. ‘Jaarlijks harken de twaalf provincies samen via opcenten zo ‘n 1,5 miljard euro aan belasting op auto’s bij elkaar. Dat is geld dat ze vrij kunnen besteden, maar wij vragen daar nu 2 procent van vrij te maken voor bevordering van de verkeersveiligheid.’

Dodelijke slachtoffers

De ANWB steunt de oproep. ‘Hoewel slechts 6 procent van het totale wegennet te boek staat als provinciale weg, valt een vijfde deel van de dodelijke slachtoffers hier. Dat is een onacceptabel percentage waar aan gewerkt moet worden’, aldus de zegsman. In 2018 kwamen volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek 678 mensen om in het verkeer. (ANP)

Digitaal verlengen rijbewijs breidt uit tot dertig gemeenten

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 07-09-2019 09:14

Dertig gemeenten bieden de mogelijkheid om een rijbewijs online te verlengen, of gaan daar binnenkort toe over. Wel is hiervoor een Android smartphone met NFC nodig, andere telefoons of computers ondersteunen dit nog niet.

Wie zijn rijbewijs wil verlengen, kan dit digitaal regelen als hij of zij inwoner is van een van de gemeenten die deelneemt aan de proef Digitaal aanvragen rijbewijs. De naam van het experiment is overigens misleidend. Op dit moment biedt de online module alleen de mogelijkheid om het rijbewijs te verlengen of om een categorie toe te voegen. Het aanvragen van een nieuw rijbewijs is niet mogelijk. Het is wel de bedoeling om dit naar aanleiding van de proef in de toekomst mogelijk te maken.

Eerder werden er al vijftien gemeenten aangewezen voor de proef. Dat wordt dus uitgebreid tot dertig, meldt de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Het experiment moet uitwijzen of digitalisering leidt tot vereenvoudiging en betere fraudebestendigheid van het aanvraag- en afgifteproces. Vorig jaar ging Arnhem als eerste gemeente van start.

5 MILJOEN EURO VOOR SLIMME LAADPLEINEN

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 03-09-2019 12:06

Staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) stelt 5 miljoen euro subsidie beschikbaar voor gemeenten die willen investeren in de aanleg van slimme laadpalen. Met het geld komen in 21 Nederlandse gemeenten door heel Nederland laadpleinen met in totaal 472 slimme laadpunten.

Elektrische auto’s kunnen aan een slimme laadpaal niet alleen opladen, maar bij overschot ook terugleveren aan het elektriciteitsnet. Staatssecretaris Van Veldhoven: “Elektrisch rijden wordt het nieuwe normaal. Ik wil daarom niet alleen meer laadpalen, maar ook slimmere. Deze laadpalen zijn de toekomst. Ze ontlasten het stroomnet, benutten groene stroom beter en maken het laden van je auto nog voordeliger. Daarom wil ik de aanleg ervan versnellen. Het laden van je elektrische auto moet net zo makkelijk worden als het laden van je mobiele telefoon.”

Om te voorkomen dat elektrische auto’s onverwacht leeg zijn na het ontladen, stelt het voertuig een deel van de accucapaciteit beschikbaar teruglevering aan het elektriciteitsnet. De eigenaar geeft hier toestemming voor en bepaalt zelf hoeveel elektriciteit van de auto gebruikt mag worden. De eerste slimme laadpleinen zijn in 2020 klaar voor gebruik.

Een van de steden waar slimme laadpleinen worden gecreëerd is Utrecht. Hier staan in totaal twintig slimme laadpleinen gepland. Wethouder Victor Everhardt: “Naar schatting rijden er in Utrecht 12.000 elektrische auto’s rond in 2020. Om deze auto’s allemaal te kunnen laden zijn er ongeveer 1600 laadpunten nodig. De laadpleinen zijn dus essentieel om de groei in de vraag naar laadpunten de komende jaren aan te kunnen. Daarnaast zijn de laadpalen die op deze pleinen komen te staan geschikt om lokale duurzaam opgewekte stroom in deelauto’s op te slaan en later terug te geven aan het elektriciteitsnet. Daarmee leveren deze laadpleinen een belangrijke bijdrage aan de energietransitie.”

SNELWEGEN 'S NACHTS WEER VERLICHT

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 31-07-2019 05:58

Sinds het voorjaar van 2013 gaan op sommige snelwegen 's avonds na 21.00 uur of na 23.00 uur de lampen uit. De wegen waar dat gebeurt zijn bij elkaar zo'n 550 kilometer lang. In het regeerakkoord is al afgesproken dat de maatregel zou worden teruggedraaid op plaatsen waar de verkeersveiligheid erbij gebaat is dat de verlichting de hele nacht blijft branden. Nieuw onderzoek wijst uit dat verlichting in het algemeen zowel de verkeersveiligheid als de beleving daarvan verbetert.

Diersoorten