Nieuws van politieke partijen over Partij Vrij Almelo (PVA) inzichtelijk

11 documenten

Bezoek aan de H2 Hub in Almelo

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 06-03-2024 16:02

Ton Beune van Hub Twente – Hoe wordt waterstof gemaakt?

Op vrijdag 1 maart zijn we te gast bij het innovatiecentrum H2 Hub in Twente aan de Kolfofsingel 8 in Almelo. Thema: Waterstof, de energiedrager van de toekomst! In deze Learning Community werken ondernemers en onderwijs samen aan onderzoek, ontwikkeling en toepassing van waterstoftechnologie.

We gingen in gesprek met Ton Beune, Manager van H2 Hub Twente. Hij legt in vogelvlucht uit wat de rol van waterstof in bijvoorbeeld de energietransitie is. Ton: de waterstofindustrie zal banen opleveren voor technische mbo-ers. Zo’n beetje elke denkbare technische functie op mbo-niveau zal vereist zijn in de opkomende waterstofsector. De toelichting van Ton op de rol van waterstoftechnologie in de Nederlandse energietransitie was voor ons helder. De productie in Nederland komt pas na 2024 opgang, voornamelijk alleen nog voor de industrie en chemie. In een filmpje werd de toon gezet. De komende jaren wordt er gewerkt aan verschillende manieren om in de regio voldoende energie beschikbaar te hebben voor bedrijven en burgers.

Waterstof is een schone brandstof, want bij verbranding komt alleen maar water(damp) vrij, en het kan gemaakt worden uit water en (duurzame) elektriciteit. Als energiedrager zou waterstof geschikt zijn om bijvoorbeeld aardgas voor verwarming of benzine in auto’s te vervangen. Met een relatief kleine aanpassing zouden de huidige gasleidingen ook geschikt kunnen zijn voor het transport van waterstof. Daarom kan waterstof in de toekomst een belangrijke rol gaan spelen. Waterstofgas kan aardgas vervangen zonder grote aanpassingen aan het gasnet en apparatuur. De verwachting is dat waterstof al voor 2030 in bepaalde gebieden gebruikt kan worden in woningen.

We kregen een rondleiding, er was een hapje en drankje en nog even tijd om na te praten.

Partij Vrij Almelo

Beantwoording raadsvragen PVA over aanpak verkeersveiligheid op de N36

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 27-01-2024 20:11

Uw brief van 7 december 2023

Beantwoord 23 januari 2024

Onderwerp:

Beantwoording raadsvragen PVA over aanpak verkeersveiligheid op de

Geachte heer Korte,

Door middel van deze brief geven wij antwoord op de vragen die door uw fractie zijn gesteld over de aanpak van de verkeersveiligheid op de N36.

Vraag

1a. Kunt u een overzicht geven van het aantal ongevallen die hebben plaatsgevonden op de N36 tussen 1 januari 2007 en 1 januari 2023 op de rijksweg N36 (op het traject Almelo/Wierden Arriërveld/Ommen)?

Antwoord:

Een overzicht van de periode 1 januari 2007 tot en met 1 januari 2023 is er niet. In het onderzoeksrapport van Arcadis zijn de ongevalsgegevens van de periode 2014 tot 2021 gebruikt als input voor de besluitvorming van de Minister (Kamerbrief d.d. 23 juni 2023). Het onderzoeksrapport is te downloaden via (Verkeersveiligheidsmaatregelen N36 en N50 Kampen- Ramspol – Rijkswaterstaat Publicatie Platform).

Vraag

1b. Kan bovengenoemd overzicht gespecificeerd worden naar aantallen ongevallen met (zwaar)gewonden én die met dodelijke afloop?

Antwoord:

Het onderzoeksrapport geeft een gespecificeerd overzicht.

Vraag

2. Hoeveel mensen zijn door een verkeersongeval om het leven gekomen op vergelijkbare wegen, te weten N rijks-, en provinciale wegen, over deze periode?

Antwoord:

In het onderzoeksrapport is deze vergelijking niet gemaakt. Wel is er door Adviesbureau Sweco een top 10 gemaakt van gevaarlijkste N-wegen in Nederland. Dit rapport is te vinden via Top-10 onveilige N wegen | Rapport | Rijksoverheid.nl.

Vraag

3. Hoeveel procent onveiliger is de N36 gemiddeld genomen in vergelijking met een gemiddelde N rijks/provinciale weg?

Antwoord:

Deze vergelijking is niet gemaakt binnen het project N36, dus wij beschikken niet over deze gegevens.

Vraag

4a. Deelt u de mening dat er een grote urgentie is om deze weg veiliger te maken?

Antwoord:

Ja, wij delen deze mening.

Vraag

4b. Indien het college bovenstaande vraag bevestigend beantwoordt, welke concrete stappen zijn danwel worden ondernomen om dit vraagstuk onder de aandacht van relevante overleg- partijen te brengen, en kan dit concreet gedocumenteerd danwel geadstrueerd worden?

Antwoord

Zowel bestuurders als ook ambtenaren hebben veel gelobbyd bij regio Twente, provincie Overijssel en het Rijk. Vanwege deze lobby is er in het regeringsakkoord 2021-2025 bijna 60% van € 200 miljoen beschikbaar gesteld voor de verbetering van de verkeersveiligheid op de N36. Inclusief de gelden voor onderhoud betekent dat dat er voor de N36 een taakstellend budget beschikbaar is van € 125 miljoen. Wethouder Maathuis (namens de Twentse gemeenten) en wethouder Te Rietstap van Hardenberg (namens West Overijssel) zijn als bestuurders betrokken bij de N36 en hebben periodiek overleg met de projectleiding van Rijkswaterstaat / Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Daarnaast hebben ambtenaren van de gemeente Almelo maandelijks overleg over het opstellen van het plan van aanpak, de vorming van het projectplan en het uitwerkingsplan van de herinrichting van de N36. Medio januari 2024 heeft ten aanzien van de handhaving tevens een bestuurlijk overleg plaatsgevonden, tussen de gemeenten Twenterand en Almelo, politie en Rijkswaterstaat om tot een actieplan te komen op het gebied van gedrag en handhaving tot en met de start van de nwerkzaamheden in 2028.

Vraag

5. Hoeveel jaar komt de onveiligheid op de N36 al voor op de agenda van de bestuurlijke overleggen en worden er afspraken gemaakt over monitoring, verbetering en plannen, en welke voortgang is geboekt?

Antwoord:

Al vele jaren wordt er gelobbyd voor een verkeersveiligere N36. Het Rijk heeft in het recente verleden wel kleine verkeersveiligheidsmaatregelen getroffen, echter deze hebben niet geleid tot een structurele verbetering van de verkeersveiligheid. Met de huidige impuls wordt de verkeersveiligheid verbeterd door het aanleggen van een fysieke rijbaanscheiding.

Vraag

6a. Kunt u aangeven voor elk van de in februari 2014 al aangekondigde maatregelen, wanneer deze eindelijk worden uitgevoerd en opgeleverd?

Antwoord:

Het is ons niet bekend naar welke maatregelen u verwijst.

Vraag

6b. Indien en voorzover er inhoudelijke of procesmatige obstakels of belemmeringen de uitvoering van in februari 2014 aangekondigde maatregelen traineren of frustreren, kan het college uitvoerig informatie verschaffen welke oorzaken daaraan ten grondslag liggen en op welke wijze het college denkt deze te doorbreken?

Antwoord:

Op 23 juni 2023 heeft de minister de gekozen veiligheidsmaatregelen kenbaar gemaakt (Kamerbrief over MIRT voorjaar 2023 | Kamerstuk | Rijksoverheid.nl). Bij raadsbrief van 25 juli 2023 (Raad-2307819) bent u hierover geïnformeerd. De huidige veiligheidsmaatregelen hebben betrekking op het aanleggen van een fysieke rijbaanscheiding over het gehele tracé en het aanleggen van een weg met een obstakelvrije berm. Daarnaast wordt er gekeken naar het afsluiten en aanpassen van gelijkvloerse kruispunten naar een ongelijkvloerse variant. Het taakstellend budget van € 125 miljoen is niet toereikend voor de gekozen veiligheidsvariant van de minister. De aanpassingen van de kruispunten zijn niet opgenomen in het budget. Lobby bij provincie en Rijk blijft daarom noodzakelijk. De kans van slagen is afhankelijk van de urgentie die de toekomstige regeringscoalitie toebedeelt aan verbetering van verkeersveiligheid op de N36. Naast onvoldoende budget zijn er meer risico’s die vertraging (kunnen) veroorzaken. U kunt hierbij denken aan verschillende onderzoeken (bijvoorbeeld stikstof en milieueffecten) en aankoop van gronden, maar daar heeft het college geen invloed op.

Vraag

7. Deelt u in algemene zin de mening van de Partij Vrij Almelo dat versnelde aanpak hier echt aan de orde is en alles in het werk gesteld dient te worden om met prioriteit een einde aan deze zeer onwenselijke situatie op de N36 te maken?

Antwoord:

Ja, wij delen deze mening.

Vraag

8a. Is het College op de hoogte van de brief van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, gedateerd 28-06-2022 kenmerk IENW/BSK-2022/143262 aan de Tweede Kamer, waarin bij Tranche 2 een grootschalige aanpak met fysieke rijrichtingscheiding van de N36 wordt voorzien met uitvoering daarvan vanaf de jaren 2025 en 2026.

Antwoord

Ja, maar deze brief is achterhaald door de kamerbrief van 23 juni 2023 (zie antwoord 6b).

Vraag

8b. Indien bevestigend, heeft het College hierop schriftelijk danwel op enige andere wijze inhoudelijk gereageerd, waaruit kan worden opgemaakt dat het College de urgentie van dit vraagstuk en de prioritering daarvan bij de uitvoering (nogmaals) onder de aandacht heeft gebracht?

Antwoord:

Uw raad heeft bij de begroting voor 2024 € 750.000,- beschikbaar gesteld voor het aanpassen van de kruispunten onderaan de op-/afrit van N36 op Bedrijvenparksingel. Met deze financiële bijdrage proberen wij het Rijk uit te nodigen om dit knelpunt in de aanpak van de N36 mee te nemen. Verder wordt zowel bestuurlijk als ambtelijk in de periodieke overleggen aandacht gevraagd voor de urgentie.

Hoogachtend,

Burgemeester en wethouders van Almelo,

DODENWEG N36 SNELLER AANPAKKEN

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 18-01-2024 20:01

Partij Vrij Almelo samen met Hart van Nederland op dodenweg N36 (foto Partij Vrij Almelo)

Schriftelijke vragen aan college van B&W

Almelo, 7 december 2023

Geacht college,

De verkeersveiligheid op de N36 schiet al jaren tekort. Helaas worden we telkens weer geconfronteerd met afschuwelijke ongevallen. Ook nu zijn er bij een ernstig ongeluk op de N36 bij Vriezenveen zaterdagmorgen zes mensen gewond geraakt. De N36 tussen Wierden en Ommen is een van de beruchtste wegen van Overijssel qua verkeersonveiligheid.Er rijdt veel vrachtverkeer met een maximumsnelheidvan tachtig kilometer per uur, terwijl de toegestane snelheid op grote delen van de weg honderd kilometer per uur is. Dit leidt tot frustratie en ondoordachte verkeersmanoeuvres onder automobilisten en motorrijders, niet zelden met fatale afloop.

Vanwege de vele ongelukken die op de N36 gebeuren, staat de weg bekend als de dodenweg. De N36 gaat grondig op de schop, maar dat gebeurt niet voor 2028. Dat duurt veel te lang. Hoeveel doden en zwaargewonden moeten er nog vallen? Wij vinden dat de werkzaamheden om de N36 structureel verkeersveiliger te maken geen uitstel meer duldt en zo snel mogelijk moeten starten.

De Partij Vrij Almelo blijft al jaren aandacht vragen voor dit probleem. Een probleen dat er niet hoeft te zijn.

Bij elk dodelijk ongeluk is er weer commotie en publiciteit in de media, dit wordt echter snel naar de achtergrond verdrongen doordat het treurig genoeg een zich vaak herhalend fenomeen is geworden.

Dit kan en mag maatschappelijk en politiek gezien geen geaccepteerd ritueel en routine worden. Daarom is actie nu nodig, en de Partij Vrij Almelo formuleert dan ook in dat kader de volgende (schriftelijke) vragen:

Vraag 1a.

Kunt u een overzicht geven van het aantal ongevallen die hebben plaatsgevonden op de N36 tussen 1 januari 2007 en 1 januari 2023 op de rijksweg N36 (op het traject Almelo/Wierden Arrierveld/Ommen)?

Vraag 1b.

Kan bovengenoemd overzicht gespecificeerd worden naar aantallen ongevallen met (zwaar)gewonden én die met dodelijke afloop?

Vraag 2.

Hoeveel mensen zijn door een verkeersongeval om het leven gekomen op vergelijkbare wegen, te weten N rijks-, en provinciale wegen, over deze periode?

Vraag 3.

Hoeveel procent onveiliger is de N36 gemiddeld genomen in vergelijking met een gemiddelde N rijks/provinciale weg?

Vraag 4a.

Vraag 4b.

Indien het college bovenstaande vraag bevestigend beantwoord, welke concrete stappen zijn danwel worden ondernomen om dit vraagstuk onder de aandacht van relevante overleg partijen te brengen, en kan dit concreet gedocumenteerd danwel geadstrueerd worden?

Vraag 5.

Hoeveel jaar komt de onveiligheid op de N36 al voor op de agenda van de bestuurlijke overleggen en worden er afspraken gemaakt over monitoring, verbetering en plannen, en welke voortgang is geboekt?

Vraag 6a.

Kunt u aangeven voor elk van de in februari 2014 al aangekondigde maatregelen, wanneer deze eindelijk worden uitgevoerd en opgeleverd?

Vraag 6b.

Indien en voorzover er inhoudelijke of procesmatige obstakels of belemmeringen de uitvoering van in februari 2014 aangekondigde maatregelen traineren of frustreren, kan het college uitvoerig informatie verschaffen welke oorzaken daaraan ten grondslag liggen en op welke wijze het college denkt deze te doorbreken?

Vraag 7.

Vraag 8a.

Is het College op de hoogte van de brief van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, gedateerd 28-06-2022 kenmerk IENW/BSK-2022/143262 aan de Tweede Kamer, waarin bij Tranche 2 een grootschalige aanpak met fysieke rijrichtingscheiding van de N36 wordt voorzien met uitvoering daarvan vanaf de jaren 2025 en 2026.

Vraag 8b.

Indien bevestigend, heeft het College hierop schriftelijk danwel op enige andere wijze inhoudelijk gereageerd, waaruit kan worden opgemaakt dat het College de urgentie van dit vraagstuk en de prioritering daarvan bij de uitvoering (nogmaals) onder de aandacht heeft gebracht?

Wij zien de beantwoording van de schriftelijke vragen van de PVA graag binnen 6 weken tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Partij Vrij Almelo

En weer gaat het mis !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Uit: TCTubantia

Beantwoording raadsvragen PVA over fietsveiligheid in Almelo

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 03-01-2024 19:34

Fietssnelweg F35 was ambitieus, maar levert gevaarlijke kruisingen op, waar het regelmatig misgaat

(foto Partij Vrij Almelo)

Geacht college,

De bijna verdubbeling van het aantal fietsers dat in Overijssel om het leven kwam bij een verkeersongeluk is een duidelijk signaal dat het snel beter moet met de infrastructuur. Dat zegt directeur Esther van Garderen van de Fietsersbond.

De fractie van de Partij Vrij Almelo maakt zich al langere tijd grote zorgen over de fietsveiligheid in de stad. Onze partij vraagt zich af hoe dit zich verhoudt tot de Verkeersvisie, waarin de fiets prioriteit krijgt. Ook willen wij weten welke stappen het college gaat zetten om ongevallen te voorkomen.

In Almelo vinden er gemiddeld 10,9 fietsongevallen per 10.000 inwoners plaats. Dat is hoger dan het landelijk gemiddelde van 8,5. Dat zou dus kunnen betekenen dat Almelo een van de meest fiets gevaarlijke gemeenten van Nederland is.

Aan: Dhr. Korte Partij Vrij Almelo

Beantwoording raadsvragen Partij Vrij Almelo over fietsveiligheid in Almelo

Geachte heer Korte,

Door middel van deze brief geven wij antwoord op de vragen die door uw fractie zijn gesteld over de fietsveiligheid in Almelo.

Vraag 1.

Herkent het college de cijfers van Rijkswaterstaat? Komen deze cijfers overeen met de cijfers van de politie en die van het centraal bureau voor de statistiek?

Antwoord:

Nee, het college herkent zich niet in de cijfers van Rijkswaterstaat. In het Bestand geregistreerde Ongevallen Nederland (BRON) van Rijkswaterstaat zijn alle door de politie geregistreerde ongevallen opgenomen. De betrouwbaarheid van de data uit BRON laat helaas te wensen over. Ongevallen worden niet altijd juist geregistreerd (bijvoorbeeld te summier of een onjuiste locatie), waardoor wij onze bedenkingen hebben bij de juistheid van de cijfers. De cijfers van Rijkswaterstaat komen niet één op één overeen met die van politie en het CBS. Het CBS maakt gebruik van meerdere bronnen (waaronder BRON) maar heeft geen gegevens per ongevalslocatie.

Vraag 2.

Kan het college voor de periode 2020 – 2022 aangeven waar in Almelo ongevallen met fietsers hebben plaatsgevonden?

Antwoord:

Nee, op basis van de data uit BRON kan niet aangegeven worden waar ongevallen met fietsers hebben plaatsgevonden. Uw raad is eerder geïnformeerd over de nog op te stellen mobiliteitsvisie en daaruit voortvloeiende mobiliteitsplan. Bij het plan maken we gebruik van de dan beschikbare verkeersanalyses.

Vraag 3:

Hoe verhouden deze cijfers zich tot de cijfers van omringende gemeenten en een gemeente van vergelijkbare grootte?

Antwoord:

Elke gemeente, stad of dorp, kent een eigen vervoerswijzeverdeling. Dit maakt het vergelijken met andere omringende gemeenten en een gemeente van vergelijkbare grootte discutabel.

Vraag 4:

Welke maatregelen is het college voornemens om de verkeersveiligheid van fietsers in Almelo te verbeteren?

Antwoord:

Wij geven er prioriteit aan dat de veiligheid op vrij liggende fietspaden wordt verbeterd door zoveel mogelijk obstakels (paaltjes en eilandjes) van deze fietspaden te verwijderen. Dit is belangrijk, omdat er eenzijdige ongevallen plaats vinden vanwege deze obstakels. De snelfietsroute F35 stimuleert niet alleen het fietsgebruik, maar zorgt er ook voor dat er veiliger gefietst kan worden via kwalitatief hoogwaardige routes met een minimum aan belemmeringen. Bij onderhoudswerkzaamheden aan wegen wordt het belang van veilige fietsroutes ook integraal meegewogen wanneer zich daarvoor kansen aandienen.

Vraag 5:

Wat is de gemiddelde leeftijd van verkeersdeelnemers, bij hoeveel eerdere ongevallen speelden drank of drugs een rol?

Antwoord:

Deze data zijn niet bekend op lokaal niveau.

Vraag 6.

Klopt het dat niet wordt bijgehouden of een fiets die betrokken is bij een ongeval al dan niet een elektrische fiets is?

Antwoord:

Nee, dat klopt niet. In de data van BRON worden fietsers en e-bikers apart geregistreerd.

Vraag 7.

Antwoord:

Ja, het is belangrijk om over de juiste data te beschikken, maar verkeersveiligheid wordt niet alleen bepaald door data. Ook richtlijnen en het gedrag van mensen zijn van invloed op de verkeersveiligheid. Wij hebben daar in beperkte mate invloed op. Wij streven naar het verbeteren van de verkeersveiligheid, daar waar het kan.

Vraag 8.

Veel gebruikte fietsroutes in Almelo blijken uit onderzoek niet veilig te zijn. Zijn deze door het college in kaart gebracht en worden deze jaarlijkse geactualiseerd, en kunnen deze gegevens met de raad worden gedeeld?

Antwoord:

In het kader van het mobiliteitsplan analyseren we de veiligheid van verkeerssituaties en dan zal blijken of en zo ja, waar de verkeersinrichting beter kan. Te zijner tijd delen wij met u het mobiliteitsplan.

Vraag 9.

Indien bovenstaand bedoeld overzicht niet voorhanden is, dan wel niet gedeeld kan worden, wat zijn de moverende redenen hiervoor van het college?

Antwoord:

Zie antwoord onder vraag 8.

Vraag 10.

Wat is het concrete plan van aanpak van het college voor fiets onveilige routes, welke prioritering krijgt dit qua beleid en uitvoering, en hoe wordt de effectiviteit van genomen maatregelen gemonitord?

Antwoord:

Er is geen concreet plan van aanpak voor fietsonveilige routes. Wij benaderen het verkeerssysteem integraal, waarbij wij oog hebben voor de veiligheid van de fietser, maar ook voor die van de overige verkeersdeelnemers.

Vraag 11.

Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat heeft 50 miljoen opzij gezet voor fietsveiligheid waarmee ook gemeenten financieel worden ondersteund bij hun plannen voor verkeersveiligheid. Wat is de verdeelsleutel, hoeveel wordt voor Almelo beschikbaar gesteld en komt Almelo hiervoor in aanmerking? Zo ja, welke hotspots qua fiets onveiligheid worden met dit budget aangepakt en op welke wijze?

Antwoord:

Het is nog niet bekend op welke wijze de 50 miljoen euro voor fietsveiligheid beschikbaar wordt gesteld.

Hoogachtend,

Burgemeester en wethouders van Almelo,

Dodenweg N36 sneller aanpakken

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 07-12-2023 13:54

Partij Vrij Almelo samen met Hart van Nederland op dodenweg N36 (foto Partij Vrij Almelo)

Schriftelijke vragen aan college van B&W

Almelo, 7 december 20

Geacht college,

De verkeersveiligheid op de N36 schiet al jaren tekort. Helaas worden we telkens weer geconfronteerd met afschuwelijke ongevallen. Ook nu zijn er bij een ernstig ongeluk op de N36 bij Vriezenveen zaterdagmorgen zes mensen gewond geraakt. De N36 tussen Wierden en Ommen is een van de beruchtste wegen van Overijssel qua verkeersonveiligheid.Er rijdt veel vrachtverkeer met een maximumsnelheidvan tachtig kilometer per uur, terwijl de toegestane snelheid op grote delen van de weg honderd kilometer per uur is. Dit leidt tot frustratie en ondoordachte verkeersmanoeuvres onder automobilisten en motorrijders, niet zelden met fatale afloop.

Vanwege de vele ongelukken die op de N36 gebeuren, staat de weg bekend als de dodenweg. De N36 gaat grondig op de schop, maar dat gebeurt niet voor 2028. Dat duurt veel te lang. Hoeveel doden en zwaargewonden moeten er nog vallen? Wij vinden dat de werkzaamheden om de N36 structureel verkeersveiliger te maken geen uitstel meer duldt en zo snel mogelijk moeten starten.

De Partij Vrij Almelo blijft al jaren aandacht vragen voor dit probleem. Een probleen dat er niet hoeft te zijn.

Bij elk dodelijk ongeluk is er weer commotie en publiciteit in de media, dit wordt echter snel naar de achtergrond verdrongen doordat het treurig genoeg een zich vaak herhalend fenomeen is geworden.

Dit kan en mag maatschappelijk en politiek gezien geen geaccepteerd ritueel en routine worden. Daarom is actie nu nodig, en de Partij Vrij Almelo formuleert dan ook in dat kader de volgende (schriftelijke) vragen:

Vraag 1a.

Kunt u een overzicht geven van het aantal ongevallen die hebben plaatsgevonden op de N36 tussen 1 januari 2007 en 1 januari 2023 op de rijksweg N36 (op het traject Almelo/Wierden Arrierveld/Ommen)?

Vraag 1b.

Kan bovengenoemd overzicht gespecificeerd worden naar aantallen ongevallen met (zwaar)gewonden én die met dodelijke afloop?

Vraag 2.

Hoeveel mensen zijn door een verkeersongeval om het leven gekomen op vergelijkbare wegen, te weten N rijks-, en provinciale wegen, over deze periode?

Vraag 3.

Hoeveel procent onveiliger is de N36 gemiddeld genomen in vergelijking met een gemiddelde N rijks/provinciale weg?

Vraag 4a.

Vraag 4b.

Indien het college bovenstaande vraag bevestigend beantwoord, welke concrete stappen zijn danwel worden ondernomen om dit vraagstuk onder de aandacht van relevante overleg partijen te brengen, en kan dit concreet gedocumenteerd danwel geadstrueerd worden?

Vraag 5.

Hoeveel jaar komt de onveiligheid op de N36 al voor op de agenda van de bestuurlijke overleggen en worden er afspraken gemaakt over monitoring, verbetering en plannen, en welke voortgang is geboekt?

Vraag 6a.

Kunt u aangeven voor elk van de in februari 2014 al aangekondigde maatregelen, wanneer deze eindelijk worden uitgevoerd en opgeleverd?

Vraag 6b.

Indien en voorzover er inhoudelijke of procesmatige obstakels of belemmeringen de uitvoering van in februari 2014 aangekondigde maatregelen traineren of frustreren, kan het college uitvoerig informatie verschaffen welke oorzaken daaraan ten grondslag liggen en op welke wijze het college denkt deze te doorbreken?

Vraag 7.

Vraag 8a.

Is het College op de hoogte van de brief van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, gedateerd 28-06-2022 kenmerk IENW/BSK-2022/143262 aan de Tweede Kamer, waarin bij Tranche 2 een grootschalige aanpak met fysieke rijrichtingscheiding van de N36 wordt voorzien met uitvoering daarvan vanaf de jaren 2025 en 2026.

Vraag 8b.

Indien bevestigend, heeft het College hierop schriftelijk danwel op enige andere wijze inhoudelijk gereageerd, waaruit kan worden opgemaakt dat het College de urgentie van dit vraagstuk en de prioritering daarvan bij de uitvoering (nogmaals) onder de aandacht heeft gebracht?

Wij zien de beantwoording van de schriftelijke vragen van de PVA graag binnen 6 weken tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Partij Vrij Almelo

Uit: TCTubantia

Schriftelijke vragen over fietsveiligheid in Almelo

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 20-11-2023 12:43

Almelo, 20 november 2023

Aan het college van B&W Almelo

Geacht college,

De bijna verdubbeling van het aantal fietsers dat in Overijssel om het leven kwam bij een verkeersongeluk is een duidelijk signaal dat het snel beter moet met de infrastructuur. Dat zegt directeur Esther van Garderen van de Fietsersbond.

De fractie van de Partij Vrij Almelo maakt zich al langere tijd grote zorgen over de fietsveiligheid in de stad. Onze partij vraagt zich af hoe dit zich verhoudt tot de Verkeersvisie, waarin de fiets prioriteit krijgt. Ook willen wij weten welke stappen het college gaat zetten om ongevallen te voorkomen.

In Almelo vinden er gemiddeld 10,9 fietsongevallen per 10.000 inwoners plaats. Dat is hoger dan het landelijk gemiddelde van 8,5. Dat zou dus kunnen betekenen dat Almelo een van de meest fiets gevaarlijke gemeenten van Nederland is.

De Partij Vrij Almelo heeft de volgende vragen:

Vraag 1.

Herkent het college de cijfers van Rijkswaterstaat? Komen deze cijfers overeen met de cijfers van de politie en die van het centraal bureau voor de statistiek?

Vraag 2.

Kan het college voor de periode 2020 – 2022 aangeven waar in Almelo ongevallen met fietsers hebben plaatsgevonden?

Vraag 3.

Hoe verhouden deze cijfers zich tot de cijfers van omringende gemeenten en een

gemeente van vergelijkbare grootte?

Vraag 4.

Welke maatregelen is het college voornemens om de verkeersveiligheid van fietsers in Almelo te verbeteren?

Vraag 5.

Wat is de gemiddelde leeftijd van verkeersdeelnemers, bij hoeveel eerdere ongevallen speelden drank of drugs een rol?

Vraag 6.

Klopt het dat niet wordt bijgehouden of een fiets die betrokken is bij een ongeval al dan niet een elektrische fiets is?

Vraag 7.

Vraag 8.

Veel gebruikte fietsroutes in Almelo blijken uit onderzoek niet veilig te zijn. Zijn deze door het college in kaart gebracht en worden deze jaarlijkse geactualiseerd, en kunnen deze gegevens met de raad worden gedeeld?

Vraag 9.

Indien bovenstaand bedoeld overzicht niet voorhanden is, dan wel niet gedeeld kan worden, wat zijn de moverende redenen hiervoor van het college?

Vraag 10.

Wat is het concrete plan van aanpak van het college voor fiets onveilige routes, welke prioritering krijgt dit qua beleid en uitvoering, en hoe wordt de effectiviteit van genomen maatregelen gemonitord?

Vraag 11.

Minister Harbers van (Infrastructuur en Waterstaat) heeft 50 miljoen opzij gezet voor fietsveiligheid waarmee ook gemeenten financieel worden ondersteund bij hun plannen voor verkeersveiligheid. Wat is de verdeelsleutel, hoeveel wordt voor Almelo beschikbaar gesteld en komt Almelo hiervoor in aanmerking? Zo ja, welke hotspots qua fiets onveiligheid worden met dit budget aangepakt en op welke weize?

Graag zouden wij bovenstaande (schriftelijke) vragen beantwoord zien.

Partij Vrij Almelo

Snelfietsroutes zijn lang niet overal goed ingericht

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 20-09-2023 10:28

Kruising Haven Noordzijde en de Egbert Gorterstraat

Fietssnelweg F35 was ambitieus, maar levert gevaarlijke kruisingen op, waar het regelmatig misgaat.

Snelfietsroutes zijn lang niet overal goed ingericht en zorgen zodoende nog vaak voor onveilige situaties. Een van de oorzaken is dat de wegen gedeeld worden met gemotoriseerd verkeer.

Bij kruisend autoverkeer wordt vaak niet goed gewaarschuwd voor fietsers. Soms zelfs helemaal niet. Terwijl fietsers soms met hoge snelheid uit beide richtingen kunnen komen. Dus ook uit de richting waaruit je ze niet verwacht. Natuurlijk hebben fietsers zelf ook verantwoordelijkheid. Anderzijds wanen zij zich veilig: zij volgen immers een speciale snelfietsroute. Het kan wel goed, als op bepaalde routes en bij sommige kruisingen opvallende, fluorescerende borden staan. Maar dat is niet overal zo!

Als voorbeeld noemen wij de F-35 vanaf de Grenzen richting de Haven Noordzijde en de Egbert Gorterstraat waar de fietssnelweg op dit traject twee kruisingen gedeeld wordt met gemotoriseerd verkeer.

Op deze en meer plekken zouden waarschuwingen kunnen komen voor gemotoriseerd verkeer voor fietsers.

Partij Vrij Almelo

De F-35 vanaf de Grenzen richting de Haven Noordzijde en de Egbert Gorterstraat

Foto’s Ronald Groothedde (Partij Vrij Almelo)

Een mensenleven en de N36. Wat hebben die twee met elkaar te maken

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 08-08-2023 15:10

Partij Vrij Almelo samen met Hart van Nederland op dodenweg N36

Economen hebben eens uitgerekend. Wat is de waarde van een mens in geld uitgedrukt? Dat blijkt volgens hen ongeveer 9 miljoen euro te zijn. We hebben nu 16 doden. Alle gevallen op de N36. De economische schade is dan 16 x 9 miljoen. Totaal 144 miljoen. Wat een bizarre conclusie.

De Partij Vrij Almelo blijft aandacht vragen voor dit probleem. Een probleem wat er niet hoeft te zijn. Bij elk dodelijk ongeval is er weer commotie, maar net als het vuurwerk, gaat dat nieuws weer naar de achtergrond. En dat politiek ritueel moet eens een keer stoppen. Actie is nodig. Hoe dan, vraag je je af?

De Partij Vrij Almelo heeft enkele wegenbouwers gevraagd wat één kilometer vangrail in het midden van de N36 kost. Inclusief asfaltverbreding weerszijden van de N36.  Dat blijkt ongeveer 10 miljoen te zijn. Overijssel heeft ruim 1 miljoen inwoners. Dat is 10,- euro per kilometer per inwoner. Voor die 144 miljoen hadden we dus 14 kilometer vangrail in het midden kunnen aanleggen op de N36. Dat is bijna het gehele traject van N36. Dat van vangrail in het midden kan worden voorzien.

Als die middengeleider, zo heten die dingen, over de 14 kilometer 15 jaren geleden al was aangelegd. Hoeveel doden hadden we dan niet te betreuren gehad?  Misschien wel alle 16. Wat gaan we doen. Weer stemmen op de traditionele landelijke partijen? Om over 15 jaren de teller op 32 terecht te laten komen?

Niet als het aan de Partij Vrij Almelo ligt.

Marcel Middelkamp

Wanneer pakt men nu voor eens en altijd de gevaarlijke dodenweg N36 aan?

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 08-08-2023 13:59

Partij Vrij Almelo samen met Hart van Nederland op dodenweg N36

Volgens de meest recente planning van de provincie Overijssel kan het zeker nog vijf jaar duren voor er begonnen wordt met de noodzakelijke werkzaamheden aan de N36. Daar zou op dit moment nog geen geld voor zijn. Toch was het één van de prioriteiten van het kabinet.

Het kabinet trok voor 2023 € 200 miljoen uit voor het verder verbeteren van de verkeersveiligheid op Rijks-N-wegen. Voorrang zou worden gegeven aan wegen waarop het risico op verkeersslachtoffers heel groot is.

Dit betekent dus voor ons dat verder uitstel van de definitieve aanpak van de dodenweg N36 voor de Partij Vrij Almelo onaanvaardbaar is. Want de N36 in Overijssel behoort tot de gevaarlijkste wegen van Nederland.

Harry de Olde

Fietsslang

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 20-07-2023 19:31

Snelfietsroutes zijn lang niet overal goed ingericht en zorgen zodoende nog vaak voor onveilige situaties. Dat concludeert de ANWB in een onderzoek naar negen ‘fietssnelwegen’ in heel Nederland. Een van de oorzaken is dat de wegen gedeeld worden met gemotoriseerd verkeer.

Waarom niet lekker op de fiets door Almelo zonder uit te hoeven kijken voor auto’s, brommers of zelfs maar een voetganger?

Cykelslangen ofwel Fietsslang is de naam van een opvallende nieuwe fietsverbinding in Kopenhagen. Een vier meter breed fietspad dat zich over 220 meter zo’n 5,5 meter boven het havengebied voort slingert.

Toch een soort (mono) rail door Almelo?

Dromen, maar…………………………..