Nieuws van politieke partijen over PvdA inzichtelijk

672 documenten

Resultaat: bomen weg

ZW14 ZW14 PvdA Waalre 28-02-2024 10:30

De Heikantstraat wordt een ā€˜mooieā€™ 60 km weg, waar vrachtwagens elkaar met 60 km/uur kunnen passeren. Het fietspad komt dichter langs de rijbaan te liggen, zonder heggen ertussen ā€˜want die zijn te duurā€™. Door samenwerking van PvdA, AWB en ZW14 heeft de wethouder wel toezeggingen gedaan over een groene entree van Waalre. Ook wordt onderzocht of de 30 km zone eerder kan beginnen, zodat autoā€™s niet meer het dorp binnen denderen. Helaas blijft men vasthouden aan de landelijke richtlijnen voor de inrichting van wegen. De monumentale bomen bij de entree van Waalre-Dorp zullen zeer waarschijnlijk sneuvelen door het star vasthouden aan die regels. Ā ā€˜Groen hoeft niet perse een boom te zijn.ā€™ ZW14 heeft daarom tegen het ontwerp gestemd. Een meerderheid stemde voor. Uit het definitieve ontwerp moet blijken of de wethouder toch nog enigszins naar de gemeenteraad heeft geluisterd.

Tegen de voorgestelde reconstructie Heikantstraat

ZW14 ZW14 PvdA Waalre 26-02-2024 13:45

Op 27 februari 2024 besluit de gemeenteraad Waalre of ze wel of niet instemt met de gehanteerde kaders voor de reconstructie van de Heikantstraat.

ZW14 zal tegentemmen omdat ā€˜Het voorliggende voorstel is volledig gebaseerd op faciliteren van vrachtwagens en autoverkeer en toepassing van CROW richtlijnen en mist daardoor kansen om hun snelheid al buiten het dorp omlaag te brengen, terwijl het belang van onze inwoners en behoud van de karakteristieke monumentaleĀ  bomen net buiten het dorp niet zijn meegenomen.ā€™

Samen met de PvdA en AWB wordt een motie ingediend om de kaders te verbeteren. O.a. dat niet standaard alle richtlijnen van de CROW (een landelijke organisatie over inrichting van wegen, waardoor alle wegen er hetzelfde uitzien) worden toegepast, maar maatwerk. Ofwel gekeken wordt naar wat met behoud van karakteristieke lokale kenmmerken mogelijk is in combinatie met de lokale verkeersproblemen.

In Waalre is het probleem dat jarenlang doorgaand verkeer gefaciliteerd is. DAT MOET STOPPEN.

De N65 (het vervolg)

PvdA PvdA Vught 05-02-2024 21:04

Mijn vorige bijdrage op deze site heette ā€˜N65 (reprise)ā€™. Je hoopt dat na de reprise de ā€˜grande finaleā€™ komt maar dat zal de werkelijkheid niet zijn.

VKA+ vernietigd door Raad van State

In de gemeenteraad was op 1 februari het collegevoorstel aan de orde dat de huidige partners verder gaan met inspanningen om de N65 te verbeteren. Tevens om de gereserveerde gelden daarvoor beschikbaar te houden. Die partners zijn: het Rijk, de provincie, en de gemeenten Vught en Oisterwijk. Als uitgangspunt wordt het huidige ontwerp (verder VKA+) gebruikt. Veel mensen en organisaties vonden dat raar: VKA+ is toch afgeschoten, ā€˜vernietigdā€™ door de Raad van State. Hoe kun je dat dan toch als uitgangspunt gebruiken? Nou: het afschieten door de RvS is niet gebaseerd op de inhoud van het plan waar het de ongelijkvloerse kruisingen, de snelfietsroute, het voorkomen van geluidsoverlast et cetera betreft. Ā Maar wel op basis van een probleem met stikstofverbindingen (en nog een paar wel oplosbare problemen).

Een lange weg te gaanĀ 

Het grote probleem is nu dat er om de verbeteringen voor het hele traject te bereiken een nieuw bestemmingsplan gemaakt moet worden. Daar moet besluitvorming over plaatsvinden. Daarbij moet Inspraak weer mogelijk zijn en de weg voor bezwaar en beroep staat natuurlijk – en terecht – opnieuw open. Dat betekent dat er een traject moet worden afgelegd dat door optimisten op tenminste 5 tot 7 jaar wordt ingeschat. Mijn inschatting is, kijkend naar het traject dat we voor het VKA+ hebben afgelegd, dat dat eerder op de dubbele tijdsinvestering zal neerkomen. Dat denk ik omdat het probleem van de onjuiste cijfers die zijn gebruikt – zie mijn vorige bijdrage – de problemen, zeker rondom de stikstof, eerder vergroten dan verkleinen.

Roep om verbeteringen nu

Probleem is natuurlijk dat de verkeersveiligheid, de oversteekbaarheid, geluid- en fijnstofĀ overlast, niet zo lang op een oplossing kunnen wachten. Dat is de reden dat de raad een motie heeft aangenomen waarin wordt opgeroepen de oorspronkelijke doelen van de verbetering opnieuw vast te leggen als noodzakelijke uitkomst.Ā DaarinĀ tevens de oproep een groot aantal tijdelijke verbeteringen nu al uit te voeren. De oorspronkelijke doelen waren vergroting verkeersveiligheid, vermindering geluidsoverlast, verbetering luchtkwaliteit en vermindering barriĆØrewerking. De tijdelijke maatregelen zijn nogal divers: bermbeveiliging, stil asfalt, maximum snelheid 50 km/h binnen de bebouwde kom, de snelfietsroute alsnog realiseren enz.Ā Als je de complete motie wil lezen dan vind je die hier.Ā De bijna complete raad (een lid was tegen) roept het college op voor het eind van het jaar met een uitvoeringsplan hiertoe te komen.

Zijn we daarmee 100% gelukkig met dit resultaat? Zeker niet,Ā maar op dit moment is het het beste resultaat dat bereikt kan worden. Dit gezien de gang naar de Raad van State, de reacties uit de bevolking en de overtuiging dat veiligheid en milieu maximaal gediend moeten worden.Ā Natuurlijk blijven we dit proces nauwkeurig volgen met als ankerpunt de 4 genoemde oorspronkelijke doelen.

 

https://www.pvda-gl.nl/de-n65-het-vervolg/Ton van der Vossen

Het bericht De N65 (het vervolg) verscheen eerst op PvdA-GroenLinks.

Wat doen wintersporters met tochtlatten?

PvdA PvdA Venlo 01-02-2024 15:34

Wintersport is een geliefde bezigheid voor velen, vooral in de koude wintermaanden. Skiliefhebbers trekken massaal naar de bergen om te genieten van de sneeuw en de prachtige pistes. Bij het beoefenen van wintersport is het belangrijk om de juiste uitrusting te hebben, waaronder de nodige bescherming tegen de weersomstandigheden. Een veelgestelde vraag is wat wintersporters doen met tochtlatten.

Tochtlatten in de wintersport

Tochtlatten zijn dunne stroken kunststof die aan de zijkanten van ski’s zijn bevestigd. Ze hebben als doel om de skiĆ«r te beschermen tegen de koude wind die langs de benen en voeten waait tijdens het afdalen. Daarnaast verminderen tochtlatten ook de weerstand van de sneeuw, waardoor de skiĆ«r gemakkelijker snelheid kan maken.

Voordelen van tochtlatten

Het gebruik van tochtlatten biedt verschillende voordelen voor wintersporters. Ten eerste zorgen de latten voor een betere isolatie van de benen en voeten, waardoor de skiƫr comfortabeler kan afdalen. De koude wind kan immers voor ongemak zorgen, vooral op hogere snelheden.

Daarnaast verminderen tochtlatten de weerstand van de sneeuw, waardoor de skiƫr sneller kan afdalen. Dit kan vooral handig zijn op steilere hellingen, waar snelheid belangrijk is. Bovendien helpen tochtlatten ook bij het behouden van de juiste ski-oriƫntatie, aangezien ze een stabiliserend effect hebben.

Onderhoud van tochtlatten

Om optimaal gebruik te maken van tochtlatten, is het belangrijk om ze goed te onderhouden. Na elke wintersportvakantie is het raadzaam om de latten grondig te reinigen en te inspecteren op eventuele beschadigingen. Indien nodig kunnen beschadigde latten worden vervangen om de functionaliteit te behouden.

Daarnaast is het essentieel om tochtlatten regelmatig te waxen om hun glijvermogen te verbeteren. Waxen zorgt ervoor dat de ski soepel over de sneeuw glijdt en vermindert ook de wrijving. Dit draagt bij aan het behoud van snelheid en een betere afdaling.

Conclusie

Tochtlatten zijn een belangrijk onderdeel van de uitrusting van wintersporters. Ze bieden bescherming tegen de koude wind en verminderen de weerstand van de sneeuw, wat resulteert in een comfortabelere en snellere afdaling. Het onderhoud van tochtlatten is van groot belang om hun functionaliteit te behouden. Dus, wat doen wintersporters met tochtlatten? Ze maken gebruik van deze handige accessoires om hun wintersportervaring te verbeteren.

Bron: doen wintersporters met tochtlatten

Nieuwe toekomst voor de Schaapskooi

PvdA PvdA Ermelo 27-11-2023 18:40

Door Bert Visser – De stichting Schapedrift en de gemeente Ermelo tekenden maandagmiddag 27 november jl. een nieuwe beheerovereenkomst met de gemeente Ermelo, tijdens een feestelijke bijeenkomst in de Schaapskooi. Begin 2023 bleken er door toenemende kosten flinke tekorten te … Vervolgd

The post Nieuwe toekomst voor de Schaapskooi first appeared on Progressief Ermelo.

Maak werk van betere communicatie rondom verhuizing Cloetta!

Roosendaalse Lijst Roosendaalse Lijst PvdA Roosendaal 28-09-2023 17:43

Cloetta (beter bekend in Roosendaal als Red Band) is al bijna 100 jaar verbonden met Roosendaal. En die verbinding willen ze graag houden maar wel op een andere plek. Het voornemen is om de huidigeĀ Ā fabrieken (Turnhout en Roosendaal) samen te voegen en nieuw te bouwen aan de Meeten 2. De Roosendaalse Lijst volgt deze ontwikkeling nauwlettend en kritisch.

We zijn trots dat een mooi bedrijf zoals Cloetta met haar werkgelegenheid behouden blijft voor onze gemeente, maar naast werkgelegenheid zijn er ook andere belangen. Zo moet er goed rekening gehouden worden met de juiste inpassing in het gebied en de mogelijke hinder of overlast voor omwonenden. Afgelopen weken werd over dit dossier gedebatteerd in een commissie- en raadsvergadering. De Roosendaalse Lijst is van mening dat er vanuit het college niet pro-actief wordt gecommuniceerd met de omwonenden. Dit terwijl het college in haar eigen ambities en collegeprogramma vol inzet op het actief opzoeken van inwoners, een open gesprek voeren en participatie doorvoeren. Kortom actief communiceren en inwoners betrekken bij ontwikkelingen in hun omgeving.

Nu veel omwonenden juist aangeven dat er niet goed gecommuniceerd wordt, schermt het college met procedures in plaats van dat er oog is voor de menselijke maat. Juist in een lastig dossier waar uitgangspunten steeds lijken te wijzigen en zaken zoals stikstof, geur en de toegezegde MER (milieu effect rapportage) nog steeds niet helder zijn, is het zaak om duidelijk, regelmatig en transparant te communiceren richting deze bewoners. Aangezien dit vanaf januari tot heden niet gebeurd is, heeft de Roosendaalse Lijst gezamenlijk met de PvdA Roosendaal een motie ingediend om hier echt werk van te maken.

Helaas zien de wethouder en de overige coalitiepartijen na een eenzijdig debat in de commissie, maar een pittig debat in de raadsvergadering hier nog steeds de noodzaak niet van in. De motie werd ondanks de volledige steun van de oppositie niet aangenomen. We keuren het niet pro-actief communiceren met de bewoners af, maar we hopen dat de boodschap wel is aangekomen en er nu echt stappen worden gezet om blijvend met de omwonenden in gesprek te gaan.Ā Ā We gaan ervan uit dat de zorgen van de bewoners serieus worden genomen en er alles aan gedaan wordt om deze waar mogelijk weg te nemen en vragen te beantwoorden.

Wordt vervolgd.

Update vanuit de fractie: Visie ā€˜Traverseā€™ deel 1 (overwegingen)

PvdA PvdA Bunnik 05-06-2023 12:11

Dankzij een motie van de fractie van P21 uit 2021 heeft de gemeente een visie opgesteld met een toekomstbeeld van de provinciale weg door het centrum van het dorp Bunnik (de Traverse). Het opstellen van een visie was al lang geleden afgesproken maar door gebrek aan geld niet van de grond gekomen. In 2021 vonden wij dat het niet langer uitgesteld kon worden. Wij wilden meewerken aan plannen van de provincie voor een doorfietsroute (Veenendaal-USP) door het centrum van het dorp, maar hadden er ook zorgen over. Voor ons was het belangrijk eerst inzicht te hebben in de integrale opgaven waar wij rekening mee moeten houden, waaronder leefbaarheid, verkeersveiligheid en het terugdringen van het autoverkeer in het algemeen.

Wij hebben erop aangedrongen dat het opstellen van de visie in samenspraak met de inwoners van Bunnik gebeurde. Er zijn 2 inspraakavonden georganiseerd en er is overleg geweest met een klankbordgroep met vertegenwoordiging vanuit een aantal belanghebbenden. We zijn er trots op dat dankzij de inzet van onze fractie en wethouder Julie d’ Hondt deze visie er gekomen is.

Een visie is geen uitgewerkt ontwerp en er zal in fases over vele jaren naartoe moeten worden gewerkt. De aanleg van de doorfietsroute zou een eerste stap in de uitvoering kunnen zijn die dankzij een provinciale subsidie op korte termijn uitgevoerd zou kunnen worden. Maar hoe zorgen wij ervoor dat er in iedere fase van de uitvoering een verbetering in de verkeersveiligheid en leefbaarheid komt, en geen verslechtering? En hoe verhoudt deze visie zich tot het nog uit te werken verkeersplan voor de hele gemeente, waaronder plannen hoe om te gaan met doorgaande verkeer op de Julianalaan naar Zeist? Deze punten willen wij nog met de wethouder en andere fracties bespreken. De visie moet bijdragen aan duurzame mobiliteit en meer ruimte voor de fiets ten opzichte van de auto. Als gemeenteraad besluiten we hierover in juni.

Arjen Hussem, Fractievoorzitter P21

Opwaardering dorpskern Altweerterheide bekrachtigd door gemeenteraad

CDA CDA PvdA Weert 24-04-2023 18:27

De raad van Weert is akkoord gegaan met de het plan om de dorpskern van Altweerterheide op te knappen. De dorpskern wordt op de schop genomen en hierbij wordt ook het Kerkplein meegenomen. De wegen en trottoirs en het openbaar groen worden heringericht. De wegen worden zo aangelegd dat de snelheid van het verkeer wordt afgeremd. Het plan is tot stand gekomen op initiatief van de werkgroep Groei en Bloei van de dorpsraad Altweerterheide. In 2016 heeft de werkgroep het initiatief opgepakt om de dorpskern grondig op te knappen. Het is een lang en intensief proces geweest waarbij de inspraak van de inwoners van Altweerterheide en alle betrokken partijen, zoals het kerkbestuur, Kindcentrum Altweerterheide en omwonenden is meegenomen in het uiteindelijke ontwerp. De CDA-fractie heeft twee moties opgesteld en ingediend. DUS Weert, PvdA en fractie Van de Loo dienden de moties mee in. Een motie met de wens om het doorgaand vrachtverkeer te weren uit het dorpscentrum en de andere motie met de oproep om het doorgaande verkeer om te leiden, zodat dit niet meer door de dorpskern gaat rijden. Beide moties, die het college oproepen te onderzoeken welke maatregelen genomen kunnen worden, zijn door de gemeenteraad unaniem aangenomen. De CDA-fractie is blij dat de gemeente eindelijk begint met de daadwerkelijke aanpak van het dorpscentrum van Altweerterheide. Iets waar we ons jaren voor hebben ingezet. Volgens de planning is de oplevering in het tweede kwartaal van 2024. Afbeelding omslag: Jos Hebben

PvdA/GroenLinks: herinrichting Raadhuisplein in Panningen kan anders en veel goedkoper

PvdA PvdA Peel en Maas 18-03-2023 12:14

https://pvdagroenlinks.nl/pvda-groenlinks-herinrichting-raadhuisplein-in-panningen-kan-anders-en-veel-goedkoper/

Er is in Peel en Maas veel te doen over de peperdure herinrichting van een deel van het centrum van Panningen, waarvoor zeven goede woningen gesloopt moeten worden. Althans dat is wat B&W voorstelt.

Middels een amendement stelt PvdA/GroenLinks aan de gemeenteraad voor om te kiezen voor een andere, veel betere en ook veel goedkopere variant voor de herinrichting van de Raadhuisstraat en het Raadhuisplein. Het is een nadere invulling van variant 3 die als voornaamste kenmerk heeft dat er geen enkele woning gesloopt hoeft te worden.

Deze uitwerking van variant 3 heeft de volgende kenmerken: – Geen sloop van woningen, dat is niet nodig en zeker in deze tijd van woningtekorten niet uit te leggen.

– Doorgaand verkeer van Patersstraat richting Beekstraat en vice versa wordt onmogelijk: men kan met de auto alleen vanaf Patersstraat naar Raadhuisplein rijden om de auto daar te parkeren en als er geen plek is moet men weer terug naar de Patersstraat. Daarom spreken we van een parkeerhaven. Dat maakt dit deel van het centrum al veel rustiger, want nu is er veel sluipverkeer.

– Beatrixstraaat en Julianastraat worden aan beide zijde (zijde Raadhuissstraat en zijde Wietelweg) afgesloten voor autoverkeer; alleen mensen die aan deze straten wonen kunnen daar met hun auto in- en uitrijden.

– Voorlopig behoud van het merendeel van de parkeerplaatsen op het Raadhuisplein; dat plein kan geheel autovrij worden als ons idee omtrent de Snuffelshop-locatie doorgaat. Dat idee is om de Aldi niet op de locatie van de Snuffelshop te vestigen, maar daar eventueel parkeerplekken te maken; dan hoeven daar ook geen goede woningen gesloopt te worden, het wordt minder druk op het kruispunt Patersstraat-Raadhuisstraat en op de postkantoorlocatie, waar nu ook nog geparkeerd wordt, kunnen dan woningen gebouwd worden.

– De parkeerplaatsen achter Change (Leerlooierweg) worden ook ingericht als een parkeerhaven: de autoā€™s kunnen er inrijden vanaf Tummers/Ruysstraat en moeten langs deze weg weer terug als er geen plek is.

– Er mag maar hooguit 1 uur geparkeerd worden op beide parkeerhavens (Raadhuisplein en Leerlooierweg), behalve genoeg plekken voor invaliden die daar de auto 3 uur mogen parkeren.

– De huidige wegligging van het stukje Raadhuisstraat vanaf Patersstraat tot bij Omsels blijft zoals het nu is; in de plannen van het College wordt die weg verlegd naar het Raadhuisplein, zodat er een breder wandelgebied komt langs de daar liggende winkels; maar dat lijkt ons een erg dure zaak en ook niet meer nodig als heel veel sluipverkeer daar weggehaald wordt door het afsluiten van de mogelijkheid om vanaf Patersstraat binnendoor via Leerlooierweg naar Ruijsstraat of Beekstraat te rijden en vice cersa.

– Het Raadhuisplein wordt voorlopig op een goedkope maar fatsoenlijke wijze vergroend, via grote plantenbakken zoals die staan voor het Huis van de Gemeente. Als er kermis is kunnen die bakken gemakkelijk verplaatst worden.

– Voor ons hoeft de bestrating van het Raadhuisplein en de trottoirs langs dit gedeelte van de Raadhuisstraat ook niet vervangen te worden.

– Daarmee houden we de uitgaven ook beperkt. We hebben die uitgaven taakstellend gesteld op 150.000 euro. Dat is een heel ander bedrag dan de 6 miljoen die het college aan de herinrichting van dit deel van het centrum wil besteden. En dat bedrag is naar ons idee enkele miljoenen te laag gehouden.

Deze punten zijn gemotiveerd weergegeven in het amendement dat PvdA/GroenLinks indient in de raadsvergadering van 21 maart 2023.

Het bericht PvdA/GroenLinks: herinrichting Raadhuisplein in Panningen kan anders en veel goedkoper verscheen eerst op PvdA Groenlinks.

Fractie blij met oproep oplossing landbouwverkeer Werkhoven

PvdA PvdA Bunnik 24-02-2023 14:16

Gisteren is er door de gehele gemeenteraad een motie aangenomen met een oproep aan het college om bij provincie Utrecht te pleiten voor een duurzame, structurele oplossing voor landbouwverkeer in Werkhoven. Omdat de snelheidslimiet op de N229 80 km/uur is (en geen 60 km/u) mag het landbouwverkeer geen gebruik maken van deze weg en moet dit verkeer door de dorpen rijden. Met dank aan werkgroep Leefbaar & Veilig Werkhoven, hebben de indieners van de motie (Fractie Visser, P21 en D66-Bunnik) de volgende overwegingen kunnen benoemen in hun pleidooi:

Door de tijd heen is het landbouwverkeer in en om Werkhoven en Cothen in intensiteit toegenomen: ook buiten de oogsttijden worden de voertuigen ingezet voor bouwprojecten en de voertuigen zijn zwaarder en breder dan vroeger het geval was. Inwoners van Werkhoven en Cothen als gevolg van doorgaand landbouwverkeer hebben dagelijks te maken met zeer onveilige verkeerssituaties, trillingen en fijnstofuitstoot van de landbouwvoertuigen. Agrariƫrs en loonwerkers zelf ook niet van harte door de dorpen heen rijden.

Hier kan je meer lezen over de zorgen van Leefbaar & Veilig Werkhoven. De fractie van P21 deelt deze zorgen en is daarom blij dat de motie unaniem door de gemeenteraad werd aangenomen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.