Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

3840 documenten

Haagse VVD in het nieuws: ‘Het Hofkwartier moet autoluw’

VVD VVD 's-Gravenhage 03-09-2021 10:57

Door Tanja Verkaik – De Telegraaf

Het vele sluipverkeer door de Prinsestraat is ondernemers van het Haagse Hofkwartier al jaren een doorn in het oog. Marc Tielrooij, bestuurslid BIZ Hofkwartier en ondernemer, maakte een plan voor een autoluw en groener Hofkwartier dat door ruim tachtig procent van de ondernemers wordt gesteund. „Het is hier te chaotisch”, zegt Tielrooij.

Een file met ronkende vrachtwagens en auto’s in de smalle winkelstraat is standaard sinds het stukje Noordwal/Veenkade eenrichtingsverkeer is geworden na het doortrekken van de gracht en aanleg van een volautomatische autoberging. Dat zorgt ervoor dat al dit verkeer vanuit de Mauritskade alleen via de Prinsestraat bij de Grote Markt kan komen.

De doorgaande weg zorgt voor chaos in Prinsestraat waar fietsers, voetgangers en automobilisten elkaar in de weg zitten. „Door de huidige twee pollers in de Molenstraat te verwijderen en te plaatsen aan het begin van de Prinsestraat kan dit probleem worden opgelost. Dan wordt de straat alleen toegankelijk voor hulpdiensten, bewoners en voor laden- en lossen. Hiermee bereik je een autoluw Hofkwartier en ontstaat er een mooie wandelroute van de Paleistuin naar de Grote Kerk”, legt Tielrooij uit. Het verkeer richting de Grote Markt kan dan via de bredere Torenstraat het centrum ingaan.

De ondernemer van interieurzaak Fort M ziet de hele dag verkeer voor zijn zaak rijden dat niets te zoeken heeft in de Prinsestraat richting Grote Kerk. „Soms is de herrie zo groot dat ik mijn klanten niet kan verstaan. Als ik aan het einde van de dag een vinger haal over het etalageraam is die zwart van de roet.’

„Je vraagt je af of de Prinsestraat wel gemaakt is om zoveel verkeer te verstouwen”, vult VVD-raadslid Ayse Yilmaz aan. Zij wil dat het stadsbestuur serieus kijkt naar de uitvoerbaarheid van het plan om de leefbaarheid te vergroten. „Dit voorstel is door de ondernemers zelf gemaakt, dat juichen wij alleen maar toe”, zegt het raadslid, dat potentie ziet in het initiatief. Wel moet er eerst goed worden nagedacht over de gevolgen van het plaatsen van pollers op de verkeerssituatie. Yilmaz stelt schriftelijke vragen aan het stadsbestuur.

„Er is één uitdaging”, zegt BIZ-bestuurslid Tielrooij. „Hoe het verkeer de stad weer uitkomt. Dat moet goed onderzocht worden. Voor het Hofkwartier biedt de aanpak kansen voor meer groen en brede stoepen.”

Het ondernemersinitiatief wordt binnenkort aan het stadsbestuur aangeboden. „Daarnaast zou ook het plein bij de Grote Kerk aangepakt moet worden”, zegt Tielrooij.

 

Verkeersonveiligheid in de kernen, 13 hotspots!

VVD VVD Krimpenerwaard 03-09-2021 07:33

https://krimpenerwaard.vvd.nl/nieuws/45222/verkeersonveiligheid-in-de-kernen-13-hotspots

De uitkomst uit de enquête laat duidelijk zien dat verkeersonveiligheid verder gaat dan alleen de harde ongevallencijfers. Wij vinden het belangrijk dat er ook gekeken wordt naar de 'zachte' kant. Pas dan is er een compleet beeld van de verkeerssituatie en kan er vervolgens aan een oplossing worden gewerkt. 

Het heeft even geduurd, maar het resultaat laat 13 hotspots verspreid over de gemeente zien. Op 1 staat de Burgemeester Neetstraat in Ouderkerk aan den IJssel bij winkelcentrum de Wetering. Gevolgd door de Kerkweg in Lekkerkerk en Koolwijkseweg in Stolwijk.

Nu de gemeente de meest prangende situaties in beeld heeft, is het wat ons betreft belangrijk om ook de volgende stap te zetten. Hoe kunnen deze situaties worden opgelost, zodat de verkeersveiligheid in (en om) de kernen wordt verbeterd. Wordt vervolgd.

Uit onze beschouwingen van 9 juli 2019;

Doordat er de komende jaren steeds meer wordt gebouwd in en rond de kernen komt de verkeersveiligheid ook meer onder druk te staan. De kadernota gaat uit van een ambitie dat in 2022 50% van de inwoners geen onveilige situaties meer ervaren. Wij vragen aandacht voor een intensiever beleid om de verkeersveiligheid juist in de kernen te verbeteren en vragen het college om een 10-punten plan per kern. Mede samengesteld door de inwoners. Wij hebben hiervoor motie M19-42 voorbereidt, ‘Verkeersveiligheid in de kernen’. 

Beantwoording Schriftelijke vragen: Werkzaamheden N289 Krabbendijke

CDA CDA Reimerswaal 02-08-2021 18:56

In navolging van dit nieuwsbericht (https://www.cda.nl/zeeland/reimerswaal/actueel/nieuws/schriftelijke-vragen-werkzaamheden-n289-krabbendijke) vindt u hier de beantwoording op de door ons gestelde vragen. Hoe kwalificeert ons college de communicatie vanuit de Provincie, omtrent dit onderwerp,richting de gemeente? De communicatie van de provincie was in dit specifieke geval niet voldoende. Wijgaan er vanuit dat dit een incident is geweest. Kan het college inzicht geven in de afwegingen die zijn gemaakt om de werkzaamhedenin september te laten plaats vinden? Er is ambtelijk gesproken met de provincie Zeeland. Tijdens dit gesprek is besloten om de werkzaamheden niet door te laten gaan in de voorgenomen periode voor de bouwvakantie. In samenspraak met de provincie is vastgesteld dat september 2021 de eerste periodeis waarin de werkzaamheden zouden kunnenplaatsvinden. Is er bij deze afweging rekening gehouden met het oogstseizoen van onze fruittelers wattot extra belasting van de omleidingsroutes leidt? In samenspraak met de provincie Zeeland zal worden gekeken naar dealternatieve uitvoeringsperiode en daarbij behorende pro’s en contra’s. Uiteraardzullen daarin ook de belangen van fruittelers worden afgewogen. In hoeverre kan de verkeersveiligheid worden gewaarborgd indien de polderwegen enwoonstraten weer worden gebruikt door schoolgaande kinderen, landbouwverkeer enwoon-werkverkeer? In samenspraak met de provincie Zeeland zal ook het aspect verkeersveiligheidzorgvuldig worden afgewogen. Is ons college bereid om, samen met betrokken partijen, tot een beter passend momentte komen om deze werkzaamheden te verrichten? Of op een andere manier in te vullenwaardoor de langdurige afsluiting van de Oude Rijksweg niet nodig is? Wij zijn ambtelijk in overleg met de provincie Zeeland om de werkzaamheden enbijbehorende omleiding zo goed als mogelijk af te stemmen. Wij wegen hierbijsamen met de provincie zorgvuldig alle belangen af. Inmiddels hebben we ook bijval gekregen van de ZLTO, ziehttps://www.pzc.nl/bevelanden/zlto-oude-rijksweg-niet-dicht-tijdens-oogsttijd~a15e26ae/

Vragen over de parkeerplaatsen op het Middeldijkerplein

D66 D66 Barendrecht 26-07-2021 10:34

Het opknappen van het Middeldijkerplein is in volle gang. Nu zijn de bloembakken geplaatst en die zullen wanneer ze gevuld zijn met planten en bloemen een mooie bijdrage leveren aan de opleving van dit plein.

Alleen hebben we wel vragen over de plaatsing van één van deze bakken en wel die voor het gezondheidscentrum Carnisselande is geplaatst. Bij de ligging van laatstgenoemde bloembak liggen ook parkeerplaatsen voor bezoekers van gezondheidscentrum Carnisselande. Deze zijn redelijk klein/kort.

Zijn er afmetingen waaraan een parkeerplek in Barendrecht op de openbare weg minimaal aan moet voldoen, zo ja wat is die afmeting? Is het college op de hoogte dat deze parkeerplekken kleiner/korter zijn dan de gemiddelde parkeerplek in Barendrecht? Is er bewust voor gekozen om deze plekken kleiner te maken, bijvoorbeeld omdat het om kort parkeren gaat of om het fietsen te stimuleren? Zijn er nog mogelijkheden om deze parkeerplekken te vergroten? Dit naar aanleiding van zorgen van inwoners die niet normaal hun auto daar kunnen parkeren. Kleine auto’s gaan nog wel, maar gemiddelde auto’s passen net (zie foto), maar grote auto’s of bestelbusjes kunnen de doorgang van de weg gaan blokkeren die over het Middeldijkerplein loopt.

The post Vragen over de parkeerplaatsen op het Middeldijkerplein appeared first on Barendrecht.

Vragenhalfuurtje: Ontwikkelingen centrum

CDA CDA Boxtel 21-07-2021 09:27

De laatste tijd zijn we door meerdereinwoners benaderd met vragen enopmerkingen over het centrum.Tijdens het vragenhalfuurtje van dinsdag 20 juli '21 hebben we daarom de volgende vragen gesteld over de ontwikkelingen in het centrum. 1.We hebben begrepen dat er winkeliers zijn die op verzoek van de gemeente een camera op hun gevel hebben gehangen, daarbij is overeengekomen dat de camera's altijd aan zouden staan. De laatste tijd is er sprake geweest van veel vernielingen en overlast in het centrum. Wat kunt u (binnen wet- en regelgeving) met deze camerabeelden doen? Antwoord: gemeentelijke camera's mogen pas ingezet worden als laatste redmiddel. Preventief gebruik is niet toegestaan. 2.Bewoners en winkeliers zijn nog niet op de hoogte hoe en wanneer de kentekenregistratie van start gaat en wat dit betekent voor bewoners met een parkeervergunning.Wanneer worden zij hierover geïnformeerd? Antwoord: In september treedt de kentekenregistratie in werking. 3.Bewoners en winkeliers ervarenmet name in de avondurenveel overlast (en gevaar) van auto's die met hoge snelheid door de Rechterstraat rijden. Wat kunt u hiertegen doen? Zodra de kentekenregistratie van start gaat, zal dit hopelijk verminderen, maar dat is helaas geen garantie. Antwoord: Verzocht wordt om dergelijke overtredingen te melden zodat er stappen ondernomen kunnen worden (zoals inzet van handhaving). 4.De tijdelijke afsluiting van Fellenoord leidt tot veel problemen en onveilige situaties. Is het mogelijk om de tijdelijke afsluiting zo snel mogelijk ongedaan te maken? En kunt u aangeven wat de toekomstige plannen zijn met betrekking tot de eventuele definitieve afsluiting van Fellenoord? Antwoord: Zodra de herinrichting van de Rechterstraat is afgerond, wordt deze afsluiting ongedaan gemaakt. Een definitieve afsluiting van Fellenoord is voorlopigniet aan de orde. 5.Aan het begin van de Stationsstraat is een verkeersbord geplaatst dat vragen oproept. Kunt u aangeven wat precies bedoeld wordt met dit bord? (Zie bijgaande foto) Antwoord: Het ging hier om een fout, het bord is inmiddels verwijderd. 6.In de Stationsstraat zijn de laatste weken meerdere (elektrische) fietsen gestolen. Is er bij de inrichting van de Stationsstraat een mogelijkheid om daar het cameratoezicht uit te breiden? Kan er tot die tijd meer controle op straat plaatsvinden? Antwoord: Ook hier het verzoek om dit te melden zodat er handhaving ingezet kan worden.

Stel het Piet Paaltjenspad weer open voor fietsverkeer

D66 D66 Leiden 23-06-2021 06:01

Veilige doorstroming van verkeer Tijdens de gemeenteraad van 22 juni 2021 werd door de gemeenteraad het uitvoeringsbesluit Plesmanlaan besproken, onderdeel van de Leidse Ring Noord. De gemeenteraad in Leiden is al lange tijd bezig om ...

Stovonde en op-en afritten A28

ChristenUnie ChristenUnie Staphorst 27-05-2021 20:40

Afgelopen dinsdag stond de bespreking van de verkenning van capaciteitsvergroting van de stovonde opnieuw op de agenda van de raad. In oktober 2020 deed het college een voorstel aan de raad om deze verkenning uit te voeren. De reden waarom dit voorstel naar de raad kwam was het alsmaar drukker worden verkeer in die omgeving. Enerzijds zorgt dit voor een steeds minder veilige situatie. Juist op deze plek waar veel fietsers, automobilisten en vrachtverkeer elkaar veelvuldig kruisen. Daarnaast loopt Staphorst mogelijk tegen nog een ander probleem aan. Doordat het verkeer, vooral tijdens de spits niet snel genoeg kan doorstromen, verwacht Rijkswaterstaat problemen op de A28.

CDA wil haalbaarheidsonderzoek vrijliggend fietspad Brandlichterweg

CDA CDA Dinkelland 25-05-2021 07:15

Het college heeft vorige week in een raadsbrief (19 mei 2021-46) gemeld dat een vrijliggend fietspad ter hoogte van het bedrijf W&B net buiten Denekamp niet nodig is. Volgens het college leidt een fietspad niet tot een veiliger situatie en is een fietspad dus niet nodig. CDA Dinkelland wil dat het college toch gaat verkennen of een vrijliggend fietspad aan de Brandlichterweg haalbaar is. Uit het verkeersonderzoek blijkt namelijk dat er verkeersonveiligheidsgevoelens bestaan door de aanwezigheid van fietsers en voetgangers in combinatie met (groot) gemotoriseerd verkeer. ‘’De CDA-fractie neemt deze gevoelens van onveiligheid serieus’’, legt CDA-raadslid Elke Klunder uit. ‘’Met name omdat er naast wonen veel functies samenkomen, zoals loonwerk, wagenbouwloodsen, manege en verenigingen.’’ Het onderzoek wijst uit dat de verkeersveiligheidsgevoelens wel degelijk kunnen worden verbeterd door de aanleg van een vrijliggend fietspad. Daarvoor is geld en medewerking van grondeigenaren nodig. ‘’Allereerst willen we dat het college in gesprek gaat met aanwonenden en gebruikers om te horen wat zij van deze maatregel vinden en dit mee te nemen in het haalbaarheidsonderzoek’’, vindt Klunder. Vervolgens moet volgens de CDA-fractie worden onderzocht of grondeigenaren willen meewerken en of er subsidies beschikbaar zijn om deze maatregel gedeeltelijk te bekostigen.’’ Op basis daarvan wil de CDA-fractie in gesprek met de andere fracties en het college om een gedegen besluit te kunnen nemen of een vrijliggend fietspad meerwaarde heeft. De motie wordt tijdens de raadsvergadering van dinsdag 25 mei behandeld. De CDA-fractie hoopt op steun van de andere politieke partijen.

Motie Stedin en motie Dukaton

ChristenUnie ChristenUnie De Ronde Venen 01-05-2021 12:38

Door RVB werd een motie ingediend over de energietransitie en de rol van Stedin daarbij. Door de PvdA/GL werd een motie ingediend over verkeersmaatregelen op de Dukaton in Mijdrecht.

Over de motie Stedin hebben we het volgende aangegeven. De motie heeft de verkeerde titel. De motie had moeten heten “verbod op windmolens” want dat is wat het dictum feitelijk beoogd. De ChristenUnie-SGP gaat daar niet in mee, in ons verkiezingsprogramma hebben wij altijd aangegeven geen problemen met windmolens te hebben en wat ons betreft zijn er ook best geschikte locaties te vinden (bijvoorbeeld langs het ARK en langs provinciale wegen N212 en N201) waar een aantal molens geplaats kunnen worden zonder hinder voor de bebouwde omgeving en (mits zorgvuldig in lijn geplaatst) ook acceptabel in het landschappelijk beeld.

De aanleiding van de motie Dukaton waren enkele brieven van omwonenden in de buurt van de Dukaton die erg veel overlast (verkeersveiligheid en lawaai) ervaren van met name het vrachtverkeer, wat de Dukaton als ontsluitingsroute ziet. In het verleden (2009) is daar ook al het nodige over te doen geweest en toenmalig wethouder Dekker heeft toen onder andere omleidingsborden laten plaatsen die nu weer verdwenen zijn. In de commissie is hier al uitvoerig over gesproken en de wethouder heeft aangegeven met de bewoners in gesprek te zullen gaan om te zien wat er mogelijk is.

Wij hadden er twee vragen over:

Zijn er gegevens over de overlast? Geluidsmetingen? Verkeerstellingen? Volgens de brief van de inwoners wel, maar wij als raad hebben die gegevens niet. We begrepen dat de Dukaton, omdat het een ontsluitingsweg is, geen 30km weg kan zijn? Dus maatregel vier als vermeld in de motie zou dan niet uitvoerbaar zijn. Daarnaast is er al een kort stukje een 30km deel (hoe kan dat dan).

De motie vroeg enerzijds die borden weer terug te plaatsen en anderzijds van de Dukaton gedeeltelijk een 30km route te maken.

De wethouder heeft aangegeven inmiddels al een afspraak te hebben met de bewoners. Omdat we dat eerst een kans willen geven, vonden wij het niet nodig om nu een motie te steunen. Als de resultaten niet goed zijn en de gegevens over overlast overtuigend zijn, kunnen maatregelen per motie alsnog gevraagd worden. 

Motie Verkeersexamen

VVD VVD Baarn 27-04-2021 00:05

https://baarn.vvd.nl/nieuws/44008/motie-verkeersexamen

© defietsmeesters

Ons raadslid Maike Koenders nam het initiatief tot het indienen van een motie om de groep 8-ers van dit jaar, die vorig jaar door Corona geen praktijk verkeersexamen hebben gedaan, dit alsnog te organiseren. De motie kreeg een ruime meerderheid. Maike had hier al eerder vragen over gesteld: Schriftelijke vragen fietsexamen

Het zou uit het oogpunt van verkeersveiligheid goed zijn als het alsnog kan plaatsvinden. Medewerking van scholen en de afdeling Baarn van VVN is nodig. We gaan zien of het daadwerkelijk gerealiseerd kan worden.

Luister ook dit radio interview op RTV Baarn met Maike Koenders: https://rtvbaarn.nl/?p=10754

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.