Nieuws van Algemeen Belang Laarbeek (ABL) inzichtelijk

3 documenten

Groei kan niet zonder mobiliteit

Algemeen Belang Laarbeek (ABL) Algemeen Belang Laarbeek (ABL) Laarbeek 27-04-2024 19:22

Er wordt in onze regio veel gesproken over mobiliteit en ook in de nieuwsbrieven is hier al vaak over bericht. De metropoolregio, ook wel de brainportregio genoemd, staat volop in de belangstelling rondom de ontwikkelingen van ASML. Mobiliteit is daarin een belangrijk issue waardoor plannen in een stroomversnelling lijken te komen. Maar hoe snel de ontwikkelingen aan de westzijde van Eindhoven lijken te gaan, hoe traag is het proces aan de oostzijde waar de problematiek rondom de Beekse Brug en de N279 al speelde ruim voor de stormachtige ontwikkelingen van ASML.

Door de Metropoolregio Eindhoven is aan alle 21 gemeenten de regionale mobiliteitsvisie voorgelegd. In deze visie wordt ingegaan hoe ons vervoerssysteem in grote lijnen eruit moet gaan zien in de komende decennia. De regionale mobiliteitsvisie van de metropoolregio is een goed document met belangrijke uitgangspunten voor mobiliteit in onze regio. Een duidelijke visie richting 2040, maar het is ook redelijk hoog over. Aan Laarbeek de vraag hierop te reageren door middel van een zienswijze.

Termen als Multimodaal Meerjarig MobiliteitsPakket, één urban daily system, BO-MIRT en het STOMP principe geven niet direct een goed beeld over een concrete invulling. Dat is ook niet erg, maar waar terminologie door de tijd geregeld is gewijzigd, geldt dat niet voor het mobiliteitsprobleem van Laarbeek en omliggende, vooral oostelijke, gemeenten. De Beekse Brug en de N279 waren al een probleem ver voor deze visie en zijn dat nog steeds bij het vaststellen van deze visie. Overlast van sluipverkeer en invloed op de leefbaarheid in de kernen tot gevolg.

Met samenwerking worden de belangen van deze oostzijde steeds actiever vertegenwoordigd door de betrokken wethouders. Met de zienswijze van Laarbeek op de nu voorliggende regionale mobiliteitsvisie willen we dit steun geven waarvoor we een amendement hebben ingediend voor een tekstuele aanscherping gericht op een actievere houding van de Provincie voor de N279 en Beekse brug.

Met het oog op de schaalsprong en de bijdrage die van iedere gemeente wordt verwacht, betekent dit ook dat deze mobilititeitsproblemen opgelost moeten worden om de leefbaarheid in onze gemeente te kunnen borgen.

Snelfietspaden in Laarbeek

Algemeen Belang Laarbeek (ABL) Algemeen Belang Laarbeek (ABL) Laarbeek 08-12-2023 18:13

In het kader van mobiliteit in onze regio wordt inzet op fietsen en openbaar vervoer. Vervoer met de auto is vooral ter aanvulling als fietsen en openbaar vervoer niet toereikend zijn.

Al sinds het bereikbaarheidsakkoord van 2018 wordt gesproken over snelfietspaden. Niet alleen in onze regio, maar in de gehele Provincie worden snelfietspaden gerealiseerd. Zo ontstaat een compleet netwerk. Voor Laarbeek wordt nu het snelfietspad Gemert-Eindhoven concreet onderzocht om daarna de volgende stap te nemen tot uitvoering hiervan.

In de Provincie Noord Brabant is een netwerk van fietspaden voorzien, deze worden aangemerkt met de letter ‘F’. Voor de gemeente Laarbeek kennen we 3 snelfietspaden, te noemen:

– Beek en donk – Tilburg    (F58 – Wilhelminakanaalroute)

– Gemert – Eindhoven  (F615)

– Gemert – Helmond (klein gedeelte door Laarbeek)

Het snelfietspad van Helmond naar Gemert wordt verder uitgewerkt met een variant langs de N279 die al eerder is behandeld. Hier heeft Laarbeek verder niet veel belang bij omdat deze voor Laarbeek niet gunstig ligt om naar Helmond te fietsen.

Belangrijker voor Laarbeek is het onderzoek naar het snelfietspad van Gemert naar Eindhoven. Een belangrijk deel van dit fietspad gaat door Laarbeek en daar liggen ook meteen de grootste uitdagingen. Zo is er een kruising van de Zuid-Willemsvaart bij de Beekse Brug, een keuze voor de route langs Beek en Donk en de keuze voor de kruising van het Wilhelminakanaal bij Lieshout.

In de laatste raadsinformatiebrief over de stand van de varianten bleken nog veel varianten open te staan waarbij ook een route langs de N615 is voorzien zowel bij Lieshout als bij Beek en Donk. In de raadsinformatie avond van 6 december jl is het aantal varianten flink verminderd. De meest voor de hand liggende varianten zijn hier getoond waarbij in de volgende richtingen wordt gedacht:

1. Vanuit het bos uit de richting Gerwen volgt het fietspad de Deense Hoek;

2. Bij de Deense Hoek volgt het fietspad het kanaal onder de bestaande brug Deense hoek door

3. Na de brug Deense Hoek steekt het fietspad met een nieuwe brug over naar de noordzijde van het Wilhelminakanaal

4. Het fietspad volgt het Wilhelminikanaal waarbij bepaald moet worden of het fietspad al bij de Laarweg afdraait naar Beek en Donk of helemaal doorloopt tot de Oranjebrug.

5. Bij de Beekse brug is de oplossing nog niet helder. Dit wordt meegenomen in de totaaloplossing voor de verkeerssituatie bij de Beekse Brug

6. Het fietspad volgt via de noordelijke kant van de N615 de route naar Gemert.

De aankomende periode zal een definitieve keuze worden gemaakt voor de verder uit te werken variant waarbij ook het bestuursakkoord wordt gesloten voor de aanleg met de deelnemende gemeentes. Een substantieel gedeelte van de financiering van het fietspad komt uit de pot van het bereikbaarheidsakkoord.

Tankstation Bosscheweg – N279

Algemeen Belang Laarbeek (ABL) Algemeen Belang Laarbeek (ABL) Laarbeek 14-10-2023 05:11

In de kern van Beek en Donk is al sinds jaar en dag benzinepomp Esso Visser (voorheen Jo van Hout) gevestigd. Hoewel vroeger een tankstation in de kern heel normaal was, is dit in de huidige tijd niet meer wenselijk vanwege andere inzichten op het gebied van veiligheid en milieu. Al enkele jaren geleden is door de eigenaar verzocht om mee te werken aan een verhuizing naar de rand van de kern. Deze nieuwe locatie wordt nu voorgesteld langs de Bosscheweg nabij de rotonde met de N279. Het tankstation krijgt verschillende vormen van brandstof, namelijk ook electrisch laden en waterstof. Brandstoffen voor de toekomst.

De impact van een tankstation in het buitengebied op deze plek is behoorlijk. Echter dat door deze ingreep een tankstation midden in het dorp verdwijnt en daarbij tevens ruimte biedt voor woningbouw maakt dit een te verantwoorden keuze. Het is dan wel belangrijk dat dit geheel goed ingepast wordt in de groene omgeving.

In de commissie ruimtelijk domein is uitgebreid ingegaan op de inhoud. Er is goed gekeken naar waterberging en aanvullend is verzocht voor meer ‘open’ verharding om ruimte te krijgen voor groen. Hiervan heeft de initiatiefnemer aangegeven naar te gaan kijken. Ook aan het mogelijke probleem met parkeren van vrachtwagens is gehoor gegeven door ruimte te geven voor kort parkeren van vrachtwagens.

Er blijven echter 2 punten over waar we ons zorgen over maken met het oog op landschappelijke inpassing. Het gaat namelijk over de omvang van de beoogde reclamemast en de verlichting van het complex. Hierom hebben wij gemeend middels een amendement, samen met de werkgroep, hier de regels aan te scherpen, namelijk de mast niet hoger dan 8,0 meter en beperkingen voor de verlichting.

Gedachte hier achter is dat het reclamebord van 8,0 meter, in combinatie met vroegtijdige bewegwijzering, in de huidige situatie ver genoeg te zien is om te besluiten het tankstation te bezoeken. Vanuit vrijwel alle richtingen is de mast goed te zien als deze maar 8 meter is. Enkel uit de richting Helmond op de N279 zou dit mogelijk wat kunnen afwijken vanwege bossages en bedrijfspanden, maar dat is met een hogere mast ook het geval.

Dit is echter alleen nog in de huidige situatie van de N279 van toepassing. In de nieuwe situatie van de N279 zou de zichtbaarheid vanaf de wegen juist weer erg goed zijn omdat de N279 zelf een beetje gelift wordt in het ontwerp wat nu op papier staat. Er zou ook gekozen kunnen worden om de mast tijdelijk verder richting de rotonde te plaatsen en pas na aanpassing van de N279 de locatie te herzien.

De inperkingen van de verlichting is bedoeld om te voorkomen dat dit een lichtobject gaat worden in de omgeving met lichtvervuiling tot gevolg.

In de raadsvergadering heeft wethouder van de Berkmortel toegelicht hoe het proces wordt aangepakt rondom de reclamemast en verlichting. Hierbij is duidelijk dat er een gedeelde zorg is en zijn voldoende toezeggingen gedaan waardoor we ons amendement niet meer in stemming hebben gebracht. ABL heeft positief gestemd over het bestemmingsplan.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.