Op initiatief van Belangen Buitengebied Coevorden (BBC2014) kunnen inwoners van de gemeente Coevorden reisdocumenten zoals paspoorten, rijbewijzen en ID-kaarten vanaf 1 januari a.s.  thuisbezorgd krijgen.

BBC2014 is blij met service aan de inwoners. Volgens de grootste fractie in de gemeenteraad van Coevorden is het bezorgen van reisdocumenten van deze tijd en innovatief. Thuisbezorgen is  voor veel inwoners in de buitendorpen een uitkomst, zeker voor ouderen.

Voor het aanvragen van een reisdocument moeten de inwoners nog wel zelf naar het gemeentehuis. Maar als ze 4,95 euro betalen, hoeven ze niet nog een keer in de rij te staan; dan wordt hun paspoort, rijbewijs of identiteitskaart aan huis bezorgd of op een andere locatie, bijvoorbeeld het werk. De mogelijkheid om de documenten in het gemeentehuis op te halen blijft uiteraard.

De redactie van Coevorden HuisAanHuis sprak met medewerkers van afdeling burgerzaken en klantcontactcentrum over de invoering van dit nieuwe product:

‘De technische kant is ingericht’, aldus Iris Mus van de afdeling burgerzaken. ‘We moeten nu de extra mogelijkheden kenbaar maken aan de inwoners.’ De aanvraag op zich verandert niet zo veel. Inwoners dienen op afspraak de aanvraag in het gemeentehuis te doen, ook in verband met de vingerafdruk die bij de aanvraag moet worden gevoegd en het zetten van de handtekening.

Aflevertijden

Daarna kan via een bezorgdienst op digitale wijze een afspraak voor aflevering van de documenten worden gemaakt. Afleveren van de documenten kan van maandag tot en met vrijdag 8.00 tot 22.00 uur en op zaterdag van 8.00 van 18.00 uur.

Karin Back van het klantcontactcentrum: ‘De gemeente is groot, dus mensen vinden het vaak lastig om een tweede keer naar het gemeentehuis te komen. Voor hen is deze mogelijkheid ideaal.’ Iris Mus vult aan: ‘Veel werkende mensen kunnen vaak alleen op donderdagavond en dan is het hier behoorlijk druk. Op deze manier wordt het een stuk gemakkelijker.’

De kosten voor het laten bezorgen zijn 4,95 euro per adres, ongeacht het aantal documenten. ‘Dat weegt vaak niet op tegen de tijd en de kosten voor het reizen naar het gemeentehuis’, aldus Karin Back.

Verzegeld

Een bezorgdienst haalt de documenten in verzegelde zakjes op in het gemeentehuis. Het document dient door de aanvrager zelf in ontvangst te worden genomen. Bij de aflevering wordt de identiteit vastgesteld en hij/zij moet een handtekening voor ontvangst zetten. ‘In het gemeentehuis’, vertelt Iris, ‘krijgen wij dan een seintje dat de spullen zijn afgeleverd.’

Het hele proces is zo ingericht, dat er bij elke stap rekening wordt gehouden met het veilig vervoeren en afleveren van het document. De klant wordt bij elke stap door de bezorgdienst nauwkeurig op de hoogte gehouden.

‘Wij blijven bereikbaar’

Het betreft hier een extra service. ‘Natuurlijk blijven wij telefonisch, aan de balie en via social media bereikbaar’, benadrukt Karin. ‘Iedereen kan kiezen tussen de verschillende mogelijkheden voor contact met de gemeente.’ Daarnaast gaan medewerkers van de gemeente enkele malen per jaar naar de woonzorgcentra in de gemeente om de oudere inwoners te helpen. Voor iedereen geldt: maak een afspraak bij de afdeling burgerzaken. Wij werken volledig op afspraak.’ Door het eenvoudiger maken van het verkrijgen van nieuwe reisdocumenten wil de gemeente de inwoners graag van dienst zijn.