Nieuws van D66 inzichtelijk

288 documenten

D66 dient aangepaste wet ‘Voltooid Leven’ in bij Tweede Kamer

D66 D66 Nederland 07-11-2023 04:10

In 2020 heeft de Raad van State advies uitgebracht over het initiatiefwetsvoorstel. ‘Dat advies hebben we zorgvuldig en uitgebreid bestudeerd. Het gaat om een complex thema, we wilden weloverwogen en goed geïnformeerd een volgende stap zetten’, aldus Podt over haar werk aan de wet.  ‘Op basis van het advies van de Raad van State en vele waardevolle gesprekken met belanghebbenden, experts en ouderen hebben we het wetsvoorstel op een aantal punten aangepast. We zijn nu klaar voor behandeling in de Tweede Kamer.’

Het advies van de Raad van State ging onder meer over de betrokkenheid van een arts en de duur en intensiteit van het traject. In het aanvankelijke wetsvoorstel hadden artsen geen betrokkenheid, dat passen we nu aan. De arts wordt in het aangepaste voorstel betrokken in het voortraject en informeert de levenseindebegeleider over de medische situatie van de oudere. Zo kan de levenseindebegeleider het verzoek beter wegen. Ook kan worden bezien of de oudere wellicht (ook) terecht zou kunnen bij de euthanasiewet.

Ook passen we de duur en intensiteit van het traject met de levenseindebegeleider aan. In het aanvankelijke voorstel liep het traject minimaal twee maanden met daarin minimaal twee gesprekken. We breiden het traject uit naar minimaal zes maanden met daarin minimaal drie gesprekken. Deze periode biedt de levenseindebegeleider genoeg tijd om de coherentie en duurzaamheid van de wens om het leven te beëindigen vast te stellen.

Moet ik een uitzendbureau gebruiken?

D66 D66 Ridderkerk 01-08-2022 14:59

Je solliciteert voor baan na baan. Je leest alle boeken over het zoeken naar een baan, je stemt je cv en sollicitatiebrief zorgvuldig af op elke functie waarvoor je solliciteert, je doorzoekt alle juiste websites en onderhoudt alle juiste social media-profielen, en…niets. Geen baan. Is het de moeite waard om professionele hulp in te schakelen van een uitzendbureau?

Wat is een uitzendbureau?

Een snelle zoektocht op Google leert je dat mensen het niet allemaal eens zijn over wat deze term betekent. Is een uitzendbureau hetzelfde als een recruitment center? Iets in het midden? Beide?

Je kunt uitzendbureaus en recruiters zien als de tegenovergestelde uiteinden van het arbeidsbemiddelingsspectrum. Aan de ene kant staan de uitzendbureaus. De meeste mensen zijn wel bekend met uitzendbureaus (in ieder geval van TV). Deze bureaus zoeken tijdelijke arbeidskrachten voor korte of lange termijn voor bedrijven. Een werkzoekende kan veel met een uitzendbureau werken, zelfs voor onbepaalde tijd. Aan de andere kant van het spectrum staan de recruiters. Recruiters worden ingehuurd door bedrijven om de perfecte persoon te vinden voor een specifieke permanente positie.

Uitzendbureaus bevinden zich ergens in het midden. Uitzendbureaus koppelen werkzoekenden aan posities, die meestal vast zijn, maar ook tijdelijk (of temp-to-hire) kunnen zijn.

Waarom een uitzendbureau inschakelen?

Simpel gezegd: je betaalt voor de hulp van iemand die er verstand van heeft. Uitzendbureaus werken rechtstreeks met werkgevers en weten vaak beter waar ze precies naar op zoek zijn. Ze kunnen ook op de hoogte zijn van vacatures waarvan je zelf waarschijnlijk niet op de hoogte zou komen.

Bureaus kunnen je ook helpen een betere kandidaat te zijn. Ze willen dat je de baan krijgt – zo worden ze betaald. Daarom bieden ze vaak (maar niet altijd) persoonlijke hulp, of het nu gaat om advies over je cv of om je voor te bereiden op het grote sollicitatiegesprek.

Hoe zit het met een recruiter?

Recruiters (ook wel “headhunters” genoemd) zullen je vaak als eerste vinden, vooral sinds websites als LinkedIn het makkelijker hebben gemaakt om kandidaten te zoeken. Je kunt echter ook contact opnemen met recruiters. Als je hooggekwalificeerd bent en op zoek bent naar werk in een sector waar veel vraag naar is, is de kans groot dat er recruiters zijn die in jou geïnteresseerd zijn.

Hoewel je een recruiter kunt benaderen, meld je je niet aan bij een wervingsbureau zoals bij een uitzend- of uitzendbureau. Recruiters worden ingehuurd door werkgevers en hebben als taak om de best mogelijke kandidaat te vinden. Hoewel ze misschien enthousiast zijn om jouw cv te zien – en je misschien zullen werven – is dat meestal de totaliteit van hun relatie met jou. Ze zijn geïnteresseerd in het vervullen van specifieke vacatures, niet in het helpen groeien en ontwikkelen van jou. Het is onwaarschijnlijk dat ze je feedback zullen geven of je zullen helpen bij het vinden van een baan in het algemeen.

Lees ook: Waarom zijn Nike schoenen zo populair?

“De leukste begroting in de afgelopen 12 jaar”

D66 D66 Enschede 15-11-2021 21:14

Wethouder June Nods begon de behandeling van de gemeentebegroting op 8 november met deze toespraak.

“De leukste begroting in de afgelopen 12 jaar.” Aldus oud-burgemeester Onno van Veldhuizen bij het vaststellen van de begroting 2022-2025 door het college van burgemeester en wethouders. Vandaag is uw raad aan zet en ik zal u uitleggen waarom het college en onze oud-burgemeester in het bijzonder positief zijn over de begroting en de toekomst van onze stad. Een toekomst die we bouwen voor onze kinderen, een toekomst die inclusief is en aan iedereen recht doet. En tegelijkertijd is het belangrijk om realistisch te zijn. Alleen vanuit de stand van zaken nu kunnen we de volgende stappen zetten.

Balans opmaken

De stad komt vanuit de ingewikkelde situatie van de corona pandemie. En alhoewel die nog niet voorbij is, lijken de gevolgen voor de samenleving beter in beeld. Tegelijkertijd houden we oog voor de onzekerheden voor onze inwoners, organisaties en ondernemers.

Na ruim drie jaar van deze coalitieperiode is het ook tijd om de balans op te maken. Waar kunnen we het komende jaar nog op inzetten en wat geven we door aan de volgende coalitie. Dat betreft in ieder geval de gezonde en gedegen financiële situatie van Enschede die deze begroting biedt.

Verbetering financiële positie

Daarmee is onze stad goed toegerust op de ondersteuning van uitvoering en beleid. De financiële positie van Enschede is verbeterd. Voor het eerst in vele jaren voert het woord ‘investeren’ in plaats van ‘bezuinigen’ de boventoon in deze gemeentebegroting. We gaan letterlijk en figuurlijk bouwen aan de stad. Zoals het investeren in kansengelijkheid en het bouwen van woningen. Dankzij een realistisch en spaarzaam financieel beleid, positieve economische ontwikkelingen, meer grip op de inkomsten en uitgaven in het sociaal domein en meer geld van het Rijk, staat Enschede er financieel gezonder voor.

Investeren

We zijn als college nu zelfs in staat om een investeringsagenda aan u voor te leggen, waardoor we de strategische opgaven van de stad sneller kunnen aanpakken. De transformatie in het sociaal domein begint vruchten af te werpen. Het beleid ‘Rondkomen met je inkomen’ is ingezet. Onhaalbare taakstellingen zoals ‘scherpe keuzes in het sociaal domein, de inspanningsverplichting van Sportaal en de taakstellingen van jeugd, staan niet langer op de rol. Ook ‘bed bad brood’, kansengelijkheid, de LEA, de SES en vroeg signalering van schulden plus nazorg detentie hebben structurele budgetten gekregen.

Financieel Beleid

Het realistische en spaarzame financiële beleid zetten we met deze meerjarenbegroting gewoon door. We speculeren niet op onzekere inkomsten en we dekken structurele uitgaven met structurele middelen. Tegenvallers in een domein worden in hetzelfde domein opgelost. We zetten ons spaarprogramma voort en financiële risico’s, veelal positief, die we komende jaren voorzien, staan beschreven in de gemeentebegroting. Positieve risico’s, het klinkt als een contradictio interminus of te wel, hoe kan een risico positief zijn. Ik zal het u uitleggen. Omdat het nieuwe kabinet er nog niet is, blijven een aantal vraagstukken onbeslist. Bijvoorbeeld de herijking van de rijksmiddelen. Op dit moment staat het voorstel op een stevig voordeel voor onze gemeente, maar het laatste woord is er nog niet over gezegd. Dit voordeel is niet meegenomen in de begroting die voor u ligt en daarom zal de uitkomst een voordeel op gaan leveren in financiële zin. Daardoor blijven we ook in de toekomst in staat om onverwachte tegenvallers op te kunnen vangen. En daarmee is er ruimte voor de volgende coalitie!

Grote vraagstukken

Het is ook belangrijk om realistisch te blijven kijken naar de vele vraagstukken die op ons afkomen. Ik noem er een paar. De arbeidsmarkt vraagt onze aandacht nu er een nieuw probleem ligt: er zijn meer banen dan werkzoekenden. Hoe behouden we een bruisende binnenstad voor onze inwoners en ondernemers. Het voorstel voor de invulling van de terrassen is tot stand gekomen met winkeliers en ondernemers. Een mooie participatie, die geresulteerd heeft in een gezamenlijk voorstel. Ook maken we een actieplan om te komen tot integraal groen plan voor de binnenstad. Duurzaamheid heeft in vele voorstellen een haakje, maar als u het mij vraagt is het belangrijk om tot een samenhangend voorstel te komen op basis van de Sustainable Development Goals. Dat kunnen we overigens niet alleen: daarbij hebben we ook middelen van de rijksoverheid nodig.

Kortom er liggen genoeg uitdagingen voor de toekomst. De voorliggende begroting biedt daar mogelijkheden voor. Om aan te sluiten bij de woorden van Onno: De leukste begroting in vier jaar!

Het bericht “De leukste begroting in de afgelopen 12 jaar” verscheen eerst op Enschede.

Niet tijdrekken in blessuretijd, maar actie!

D66 D66 s-Hertogenbosch 19-10-2021 11:58

Fractievoorzitter René van den Kerkhof sprak de volgende tekst uit tijdens de behandeling van de begroting 2022 op 18 oktober 2021 in de commissie Bestuur. Uiteraard is de gesproken versie leidend.

Voorzitter, het coronavirus leek op zijn retour en de weg naar het ‘nieuwe normaal’ lag volledig open. De coronacijfers van afgelopen week, zorgen ervoor dat we de komende maanden nog met samengeknepen billen de coronacijfers in de gaten gaan houden. Zoals ook het OMT vorige week al aangaf, brengen de herfst- en wintermaanden nog een grote mate van onzekerheid met zich mee.

Onzekerheid zien we ook terug in de nu voorliggende begroting. Niet zo zeer voor het jaar 2022, want dat is een sluitende en beleidsarme begroting. Met een positief effect van de septembercirculaire van wel geteld 5,7 miljoen voordeel voor 2022.

Nee voorzitter, de onzekerheden zitten met name in de jaren erna, onder meer door het uitblijven van keuzes in Den Haag. Ondanks de vele onzekerheden is voor ons één ding zeker: dat we na 2022 ook blijven investeren in een groene en toekomstbestendige stad. Dat vraagt, als er meer inzicht en duidelijkheid is, om keuzes. We willen de voorzieningen minimaal op peil houden en waar nodig versterken. Daarvoor moet er naar de inkomsten- en uitgavenkant gekeken worden. Daarbij ontkomen we niet aan een prioritering van het structuurfonds.

Voorzitter, vanuit dit financieel onzekere perspectief is het aan de gemeente om altijd perspectief te blijven bieden. Zoals we in de afgelopen jaren ook telkens op creatieve wijze hebben gedaan. Niemand spreekt tegen dat de Bossche Zomer een succes was. Door vooral te denken in wat wél kan, door samen met ondernemers en creatievelingen ‘De Bossche Zomer’ te promoten en te laten leven in onze Cultuurstad van het Zuiden. Dit vanuit een basis – een organisatie – waar de gemeente garant voor stond. We weten allemaal niet hoe de zomer van 2022 gaat verlopen. Wat we wel weten is dat De Bossche Zomer twee jaar op rij een succes is geweest. Dat succes willen wij vasthouden en komende zomer samen met de stad en dorpen verder uitbouwen. Investeer daarom nu in de organisatie van De Bossche Zomer 2022 en biedt daarmee zekerheid in onzekere tijden!

Voorzitter, ik ben een optimist. Met veel werk en inzet vanuit o.a. de wetenschap en de zorg is het gelukt om het coronavirus in een zekere mate onder controle te krijgen en de samenleving meer vrijheden terug te geven. Maar zelfs als ras optimist kan ik situatie op de woningmarkt niet meer anders dan een ‘crisis’ aanduiden. Het is één groot drama voor mensen – vooral jonge mensen en starters – die een woning zoeken. Werden wij in maart 2019 nog uitgelachen dat de ambitie in het woonbeleid naar 1600 woningen per jaar opgeschroefd moest worden. Iedereen is het er nu over eens dat veel meer huizen bouwen noodzakelijk is, in hoog tempo ook. Dat willen we allemaal. Maar dat ontslaat ons niet om naar de werkelijkheid te kijken: er zijn onvoldoende goed opgeleide mensen in de bouw en grondstoffen en materialen zijn schaars. Als gemeente moeten we ook hier perspectief bieden, kijken wat wel kan. Zoals investeren in het beste beroepsonderwijs, in de aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt en in de circulaire economie. Zodat materialen en grondstoffen een tweede of zelfs derde leven krijgen en we niet meer alleen afhankelijk zijn van materialen van buiten Europa. Mijn collega’s in de commissies Omgeving en Bedrijvigheid komen hier deze week op terug.

Voorzitter, de coronacrisis heeft zaken bloot gelegd en ontwikkelingen versterkt of in versnelling gebracht. Zoals de groeiende ongelijkheid in kansen tussen mensen. Ongelijke kansen zijn gemiste kansen. Gemiste kansen voor ieder kind dat wel talenten heeft, maar niet de mogelijkheid om die talenten te benutten: is een gemiste kans voor onze samenleving. Want als mensen niet de kans krijgen om het beste uit zichzelf te halen, leidt individuele kansenongelijkheid tot collectieve verarming. Goed onderwijs is de belangrijkste motor voor gelijke kansen. Wij zijn dan ook blij dat naast de miljarden aan investeringen die afgelopen jaar al vanuit Den Haag zijn aangekondigd voor het onderwijs, ook in onze gemeente de investeringen in de Gelijke Kansen Alliantie en het Onderwijskansenfonds in 2022 worden voortgezet. Ondanks dat de beperkende coronamaatregelen achter ons liggen, zijn de opgelopen onderwijsachterstanden nog lang niet weggewerkt.

In de strijd tegen kansenongelijkheid zijn bibliotheken een onmisbare schakel. Daar worden voor iedereen op een laagdrempelige wijze educatie en studieplekken aangeboden. We zien echter dat juist op die plekken in de stad waar die laagdrempelige educatieve functie een must is, de achterstanden en kansenongelijkheid toenemen. Uit gesprekken met onder meer Huis73 blijkt dat met name in West (Helftheuvel) en Noord (Rompert) een behoefte is aan een laagdrempelige bibliotheekvoorziening. Iets dat twee periodes geleden weliswaar is wegbezuinigd, maar waar nu de wrange vruchten van plukken. Wij willen dan ook dat de mogelijkheden om wijkbibliotheken in West en Noord weer terug te brengen nader worden onderzocht.

Eerder hebben we ook het idee geopperd voor meer studieplekken op bijzondere locaties in de stad en dorpen. Daar is destijds door het College positief op gereageerd, maar daarna werd het stil. Hier komen mijn collega’s in de commissie Omgeving en Sociaal dan ook op terug.

Voorzitter, wie de wetenschap niet wil geloven, kon het deze zomer met eigen ogen zien. De zeer hoge waterstanden in de Maas, Dieze en Dommel. En als we iets verder over onze provinciegrenzen heen keken zagen we het onheil in Limburg, Duitsland en België. En dan te bedenken dat de drie zomers daarvoor nog extreem droog waren. We zijn de eerste generatie die zeker weet dat de mens veroorzaker is van deze klimaatverandering en de laatste generatie die daar radicaal nog iets tegen kan doen. Die urgentie proef ik inmiddels bij meerdere partijen hier in de raad en de forse investeringen deze bestuursperiode op klimaat vormen een mooi begin. De komende jaren zijn echter meer concrete stappen nodig. Daarbij gaat het niet meer om een windmolen meer of minder in de polder, maar is een hogere klimaatambitie nodig. Onze klimaatambitie kan alleen slagen als het gepaard gaat met een even hoge sociale ambitie. Zo moeten we energiearmoede voorkomen en moet deelmobiliteit voor al onze inwoners toegankelijk en betaalbaar zijn. Of je nu in de binnenstad of in Vinkel of Nuland woont. Iedereen moet een gelijke kans krijgen om te kiezen voor een schoon alternatief.

Voorzitter, om die hoge ambities kracht bij te zetten en de grote opgaven aan te gaan, komen we er alleen – met een krap sluitende begroting – niet. Dat vraagt om samenwerking op regionaal, provinciaal en landelijk niveau. Als ook om de mogelijkheden die Brussel biedt te benutten. Kennis, contacten en geld liggen op het gebied van klimaat, innovatie en onderwijs voor het oprapen in Brussel. Het is goed om in de technische beantwoording te lezen dat er zovele miljoenen aan Europese subsidies zijn binnengehaald voor zowel sociale als duurzame projecten in onze stad en regio. Ook het opzoeken van actieve samenwerking binnen Europese Programma’s is fantastisch. Wat mij wel bevreemd is dat ik deze gegevens enkel krijg na het technisch opvragen hiervan. Alhoewel in de jaarrekening op hoofdlijnen wordt gerapporteerd over Europa, zien wij toch liever dat in zowel de jaarrekening als in de begroting de doelstellingen en resultaten van de zoektocht binnen de Europese Fondsen worden omschreven. Want alleen met steun vanuit Den Haag en Brussel, kunnen we de grote opgaven van morgen tegemoet. Ik hoor graag van het College of zij bereid is tot deze halfjaarlijkse actieve informatieverstrekking.

Voorzitter, het laatste fluitsignaal in de strijd tegen corona heeft nog niet geklonken. We zitten in blessuretijd. In die extra tijd kunnen we niet tijdtrekken, want de groeiende kansenongelijkheid in het onderwijs, de klimaatcrisis en woningnood schreeuwen om actie. Laten we dan ook niet achterover gaan leunen. Laten we in het zicht van de finish van deze bestuursperiode nog een extra tandje bijzetten, en perspectief blijven bieden voor een groen, bruisend en toekomstbestendig ‘s-Hertogenbosch.

Niet tijdrekken in blessuretijd, maar actie!

D66 D66 s-Hertogenbosch 19-10-2021 11:58

Fractievoorzitter René van den Kerkhof sprak de volgende tekst uit tijdens de behandeling van de begroting 2022 op 18 oktober 2021 in de commissie Bestuur. Uiteraard is de gesproken versie leidend.

Voorzitter, het coronavirus leek op zijn retour en de weg naar het ‘nieuwe normaal’ lag volledig open. De coronacijfers van afgelopen week, zorgen ervoor dat we de komende maanden nog met samengeknepen billen de coronacijfers in de gaten gaan houden. Zoals ook het OMT vorige week al aangaf, brengen de herfst- en wintermaanden nog een grote mate van onzekerheid met zich mee.

Onzekerheid zien we ook terug in de nu voorliggende begroting. Niet zo zeer voor het jaar 2022, want dat is een sluitende en beleidsarme begroting. Met een positief effect van de septembercirculaire van wel geteld 5,7 miljoen voordeel voor 2022.

Nee voorzitter, de onzekerheden zitten met name in de jaren erna, onder meer door het uitblijven van keuzes in Den Haag. Ondanks de vele onzekerheden is voor ons één ding zeker: dat we na 2022 ook blijven investeren in een groene en toekomstbestendige stad. Dat vraagt, als er meer inzicht en duidelijkheid is, om keuzes. We willen de voorzieningen minimaal op peil houden en waar nodig versterken. Daarvoor moet er naar de inkomsten- en uitgavenkant gekeken worden. Daarbij ontkomen we niet aan een prioritering van het structuurfonds.

Voorzitter, vanuit dit financieel onzekere perspectief is het aan de gemeente om altijd perspectief te blijven bieden. Zoals we in de afgelopen jaren ook telkens op creatieve wijze hebben gedaan. Niemand spreekt tegen dat de Bossche Zomer een succes was. Door vooral te denken in wat wél kan, door samen met ondernemers en creatievelingen ‘De Bossche Zomer’ te promoten en te laten leven in onze Cultuurstad van het Zuiden. Dit vanuit een basis – een organisatie – waar de gemeente garant voor stond. We weten allemaal niet hoe de zomer van 2022 gaat verlopen. Wat we wel weten is dat De Bossche Zomer twee jaar op rij een succes is geweest. Dat succes willen wij vasthouden en komende zomer samen met de stad en dorpen verder uitbouwen. Investeer daarom nu in de organisatie van De Bossche Zomer 2022 en biedt daarmee zekerheid in onzekere tijden!

Voorzitter, ik ben een optimist. Met veel werk en inzet vanuit o.a. de wetenschap en de zorg is het gelukt om het coronavirus in een zekere mate onder controle te krijgen en de samenleving meer vrijheden terug te geven. Maar zelfs als ras optimist kan ik situatie op de woningmarkt niet meer anders dan een ‘crisis’ aanduiden. Het is één groot drama voor mensen – vooral jonge mensen en starters – die een woning zoeken. Werden wij in maart 2019 nog uitgelachen dat de ambitie in het woonbeleid naar 1600 woningen per jaar opgeschroefd moest worden. Iedereen is het er nu over eens dat veel meer huizen bouwen noodzakelijk is, in hoog tempo ook. Dat willen we allemaal. Maar dat ontslaat ons niet om naar de werkelijkheid te kijken: er zijn onvoldoende goed opgeleide mensen in de bouw en grondstoffen en materialen zijn schaars. Als gemeente moeten we ook hier perspectief bieden, kijken wat wel kan. Zoals investeren in het beste beroepsonderwijs, in de aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt en in de circulaire economie. Zodat materialen en grondstoffen een tweede of zelfs derde leven krijgen en we niet meer alleen afhankelijk zijn van materialen van buiten Europa. Mijn collega’s in de commissies Omgeving en Bedrijvigheid komen hier deze week op terug.

Voorzitter, de coronacrisis heeft zaken bloot gelegd en ontwikkelingen versterkt of in versnelling gebracht. Zoals de groeiende ongelijkheid in kansen tussen mensen. Ongelijke kansen zijn gemiste kansen. Gemiste kansen voor ieder kind dat wel talenten heeft, maar niet de mogelijkheid om die talenten te benutten: is een gemiste kans voor onze samenleving. Want als mensen niet de kans krijgen om het beste uit zichzelf te halen, leidt individuele kansenongelijkheid tot collectieve verarming. Goed onderwijs is de belangrijkste motor voor gelijke kansen. Wij zijn dan ook blij dat naast de miljarden aan investeringen die afgelopen jaar al vanuit Den Haag zijn aangekondigd voor het onderwijs, ook in onze gemeente de investeringen in de Gelijke Kansen Alliantie en het Onderwijskansenfonds in 2022 worden voortgezet. Ondanks dat de beperkende coronamaatregelen achter ons liggen, zijn de opgelopen onderwijsachterstanden nog lang niet weggewerkt.

In de strijd tegen kansenongelijkheid zijn bibliotheken een onmisbare schakel. Daar worden voor iedereen op een laagdrempelige wijze educatie en studieplekken aangeboden. We zien echter dat juist op die plekken in de stad waar die laagdrempelige educatieve functie een must is, de achterstanden en kansenongelijkheid toenemen. Uit gesprekken met onder meer Huis73 blijkt dat met name in West (Helftheuvel) en Noord (Rompert) een behoefte is aan een laagdrempelige bibliotheekvoorziening. Iets dat twee periodes geleden weliswaar is wegbezuinigd, maar waar nu de wrange vruchten van plukken. Wij willen dan ook dat de mogelijkheden om wijkbibliotheken in West en Noord weer terug te brengen nader worden onderzocht.

Eerder hebben we ook het idee geopperd voor meer studieplekken op bijzondere locaties in de stad en dorpen. Daar is destijds door het College positief op gereageerd, maar daarna werd het stil. Hier komen mijn collega’s in de commissie Omgeving en Sociaal dan ook op terug.

Voorzitter, wie de wetenschap niet wil geloven, kon het deze zomer met eigen ogen zien. De zeer hoge waterstanden in de Maas, Dieze en Dommel. En als we iets verder over onze provinciegrenzen heen keken zagen we het onheil in Limburg, Duitsland en België. En dan te bedenken dat de drie zomers daarvoor nog extreem droog waren. We zijn de eerste generatie die zeker weet dat de mens veroorzaker is van deze klimaatverandering en de laatste generatie die daar radicaal nog iets tegen kan doen. Die urgentie proef ik inmiddels bij meerdere partijen hier in de raad en de forse investeringen deze bestuursperiode op klimaat vormen een mooi begin. De komende jaren zijn echter meer concrete stappen nodig. Daarbij gaat het niet meer om een windmolen meer of minder in de polder, maar is een hogere klimaatambitie nodig. Onze klimaatambitie kan alleen slagen als het gepaard gaat met een even hoge sociale ambitie. Zo moeten we energiearmoede voorkomen en moet deelmobiliteit voor al onze inwoners toegankelijk en betaalbaar zijn. Of je nu in de binnenstad of in Vinkel of Nuland woont. Iedereen moet een gelijke kans krijgen om te kiezen voor een schoon alternatief.

Voorzitter, om die hoge ambities kracht bij te zetten en de grote opgaven aan te gaan, komen we er alleen – met een krap sluitende begroting – niet. Dat vraagt om samenwerking op regionaal, provinciaal en landelijk niveau. Als ook om de mogelijkheden die Brussel biedt te benutten. Kennis, contacten en geld liggen op het gebied van klimaat, innovatie en onderwijs voor het oprapen in Brussel. Het is goed om in de technische beantwoording te lezen dat er zovele miljoenen aan Europese subsidies zijn binnengehaald voor zowel sociale als duurzame projecten in onze stad en regio. Ook het opzoeken van actieve samenwerking binnen Europese Programma’s is fantastisch. Wat mij wel bevreemd is dat ik deze gegevens enkel krijg na het technisch opvragen hiervan. Alhoewel in de jaarrekening op hoofdlijnen wordt gerapporteerd over Europa, zien wij toch liever dat in zowel de jaarrekening als in de begroting de doelstellingen en resultaten van de zoektocht binnen de Europese Fondsen worden omschreven. Want alleen met steun vanuit Den Haag en Brussel, kunnen we de grote opgaven van morgen tegemoet. Ik hoor graag van het College of zij bereid is tot deze halfjaarlijkse actieve informatieverstrekking.

Voorzitter, het laatste fluitsignaal in de strijd tegen corona heeft nog niet geklonken. We zitten in blessuretijd. In die extra tijd kunnen we niet tijdtrekken, want de groeiende kansenongelijkheid in het onderwijs, de klimaatcrisis en woningnood schreeuwen om actie. Laten we dan ook niet achterover gaan leunen. Laten we in het zicht van de finish van deze bestuursperiode nog een extra tandje bijzetten, en perspectief blijven bieden voor een groen, bruisend en toekomstbestendig ‘s-Hertogenbosch.

Een leefbaar Opsterland – óók voor de toekomstige generatie?

D66 D66 Opsterland 21-09-2021 20:57

“Het kan!! – maar dat kunnen we niet alleen.”

Meld je aan als D66-kandidaat voor de Gemeenteraadsverkiezingen 2022.

Ook in Opsterland is het tijd voor nieuw leiderschap. Leiderschap dat omkijkt naar mensen en vooral verder kijkt dan morgen. Als we zo door blijven kabbelen blijft “Mienskip” een hol begrip, neemt de kansenongelijkheid verder toe, nemen het voorzieningenniveau en de bereikbaarheid af en nemen we de verkeerde afslag in de energietransitie. Juist in Opsterland sprake van een groot tekort aan betaalbare woningen, jonge Opsterlanders kunnen hier nu onmogelijk blijven. Tijd om te bouwen aan de toekomst!

Aan de toekomst van onze woonvoorraad, scholen, sportfaciliteiten, culturele instellingen, de lokale zorg, bereikbaarheid en  inrichting van de lokale democratie. Alles is politiek en alles is toekomst.

Voor de Raadsperiode 2022-2026 zijn wij op zoek naar integere en ambitieuze kandidaten die in een fris team aan de toekomst van Opsterland willen bouwen. Alles onder het motto:  “Een prachtig Opsterland, óók voor de volgende generatie”

Durf jij mee te bouwen aan deze toekomst? Ben je constructief en praktisch ingesteld, maar zeker niet bang om aan je progressieve standpunten vast te houden? Doen zoeken wij jou!

Meld je voor 30 september aan via: hans.ten.hoopen@d66opsterland.nl

Ben je geïnteresseerd, maar twijfel je nog? Stuur dan ook gerust een bericht en dan nemen we contact met je op!

Amendement spaar de minima!

D66 D66 Bergen op Zoom 27-05-2021 17:12

Bij deze het amendement dat wij voor vanavond hebben ingediend. Het doel van dit amendement is om bij de komende bezuinigingen de minima te sparen! Het college moet eerst leveren op de ingezette bezuinigingen en het preventie-beleid op het Sociaal Domein, voordat we kijken naar eventuele verdere bezuinigingen.

Met de voorgestelde bezuinigingen zullen de minima geïsoleerd raken in de samenleving, zo is er het voorstel om de sociaal-culture bijdrage te halveren. Juist door deze bijdrage kunnen inwoners, waaronder kinderen, die van het sociaal minimumleven meedoen aan het sociale leven. De bijdrage zorgt er namelijk voor dat bijv. de contributie voor de voetbal wordt betaald.

Wij hopen dat dit amendement vanavond wordt aangenomen!

Bijgevoegd AmendementspaardeminimaD66

Liever kleine woningen in het centrum dan grote in het buitengebied

D66 D66 Oosterhout 08-03-2021 21:01

Afgelopen raadsvergadering is de woningbouwvisie aangenomen. Wij zien dat er de komende tijd een enorme vraag naar woningen komt, ook in onze regio. We vinden, net als het college, dat ook onze gemeente een verantwoordelijkheid moet nemen om hier een antwoord op te geven. Maar we vinden dat er ideologie mist.

De manier waarop er werk wordt gemaakt van het realiseren van extra woningen is wat ons betreft niet de juiste. Wij zijn voor inbreiden en tegen uitbreiden. En zeker met de aankoop van de Arendshof II, naast het nog te ontwikkelen bankenplein biedt hiervoor ruimte, dichtbij de ‘bruisende binnenstad’ die we graag zo bruisend mogelijk willen maken. We zien meer in kleinere en betaalbare woningen met veel groen aan en rond gebouwen, dan een uitgestrekte provinciestad die bestaat uit grondgebonden woningen met tuin. We willen een familiestad zijn en ook starters aantrekken. Dat doe je niet met dure panden. Kleiner is beter. Bovendien wonen veel mensen in Oosterhout vanwege het compacte karakter, dat willen we ook graag behouden. In het plan om in te gaan zetten op tiny houses zien we wel heil. We hebben het daar in verkiezingstijd niet voor niets ook al over gehad.

Tot slot zien we met de toename van het aantal inwoners ook dat het drukker wordt in onze buitengebieden. Mensen willen er tussenuit om een luchtje te scheppen. Dat leefklimaat is belangrijk. We zetten de buitengebieden het liefst in voor een gezonde wandeling of een sportrondje.

Liever kleine woningen in het centrum dan grote in het buitengebied

D66 D66 Oosterhout 08-03-2021 21:01

Afgelopen raadsvergadering is de woningbouwvisie aangenomen. Wij zien dat er de komende tijd een enorme vraag naar woningen komt, ook in onze regio. We vinden, net als het college, dat ook onze gemeente een verantwoordelijkheid moet nemen om hier een antwoord op te geven. Maar we vinden dat er ideologie mist.

De manier waarop er werk wordt gemaakt van het realiseren van extra woningen is wat ons betreft niet de juiste. Wij zijn voor inbreiden en tegen uitbreiden. En zeker met de aankoop van de Arendshof II, naast het nog te ontwikkelen bankenplein biedt hiervoor ruimte, dichtbij de ‘bruisende binnenstad’ die we graag zo bruisend mogelijk willen maken. We zien meer in kleinere en betaalbare woningen met veel groen aan en rond gebouwen, dan een uitgestrekte provinciestad die bestaat uit grondgebonden woningen met tuin. We willen een familiestad zijn en ook starters aantrekken. Dat doe je niet met dure panden. Kleiner is beter. Bovendien wonen veel mensen in Oosterhout vanwege het compacte karakter, dat willen we ook graag behouden. In het plan om in te gaan zetten op tiny houses zien we wel heil. We hebben het daar in verkiezingstijd niet voor niets ook al over gehad.

Tot slot zien we met de toename van het aantal inwoners ook dat het drukker wordt in onze buitengebieden. Mensen willen er tussenuit om een luchtje te scheppen. Dat leefklimaat is belangrijk. We zetten de buitengebieden het liefst in voor een gezonde wandeling of een sportrondje.

Inbreng D66-fractie debat over Werklandschap Wijkevoort (14 september 2020)

D66 D66 Tilburg 14-09-2020 17:40

Meneer de Voorzitter,

Vandaag spreken wij met elkaar over de nota toekomstbestendige werklocaties. Een nota die verschillende eerdere nota’s over bedrijventerreinen, kantoorlocaties en bedrijvige binnenwijkse terreinen vervangt. Een nota die nu meer dan ooit nodig is, gelet op de actuele uitdagingen voor Tilburg. Ik noem als voorbeeld de kantoorleegstand en behoefte aan ontmoetingsplekken in de wijk.

Ik zal in mijn betoog vanavond echter stilstaan bij Wijkevoort; daar zijn de meeste ogen begrijpelijkerwijs op gericht.

In deze nota wordt ons gevraagd de eerder toegekende prioritering aan werklandschap Wijkevoort te bevestigen. Daarnaast wordt met deze nota – naar grote tevredenheid van D66 – afscheid genomen van Zwaluwenbunders als mogelijk bedrijventerrein.

De D66 fractie heeft zich al meermaals positief uitgesproken over de visie die ten grondslag ligt aan Werklandschap Wijkevoort. Dit beeld is niet gewijzigd. D66 is van mening dat het plan voor Wijkevoort een stapeling van kansen kent die meerwaarde oplevert voor Tilburg. Wijkevoort moet hét toonaangevende voorbeeld worden waar slimme industrie, logistiek, landschap en energietransitie goed worden gecombineerd. Hét bedrijventerrein van de toekomst.

Ik loop de ‘stapeling van kansen’, vijf stuks, met u door:

De ontwikkeling van Wijkevoort levert, afhankelijk van het gerealiseerde scenario, tussen de 2.800 en 4.400 arbeidsplaatsen op. Daarnaast creëren we nieuwe groeimogelijkheden voor Tilburgse bedrijven. Investeringen in ecologie. De ontwikkeling van Wijkevoort levert middelen op die we herinvesteren in de directe omgeving van de Reeshof. Er wordt 6,5 hectare nieuwe natuur ontwikkeld, de beekdalen verbreed en het Wijckerbos wordt ontwikkeld tot moerasbos. Ook verbeteren we de leefomgeving van beschermde diersoorten. Het Wijckerbos blijft toegankelijk, mogelijkheden voor recreatie op en rond het Wijckermeer worden verkend en de Hultense weg wordt verbeterd voor fietsers en wandelaars. In het groen-blauwe lint worden extra wandelpaden aangelegd. Wijkevoort is een belangrijk onderdeel van onze regionale energie- en klimaatstrategie. Alle bedrijven krijgen de verplichting om zonnepanelen op het dak te plaatsen. Dit levert naar schatting 49 miljoen kWh per jaar op. Genoeg om alle huishoudens in de Reeshof van stroom te voorzien. Circulaire economie. De coronacrisis laat zien dat het belangrijk is om productie en opslag dichter bij huis te organiseren. Daarvoor is ruimte nodig en dat faciliteren we met Wijkevoort.

Voorzitter, ook wij horen de kritische geluiden. Een nieuw bedrijventerrein is voor D66 geen vanzelfsprekendheid en daarom stellen we hoge eisen. Wij zijn door de omgevingsdialoog gesterkt in ons streven naar een toekomstbestendige ontwikkeling waar héél Tilburg van profiteert. Wij begrijpen dat omwonenden liever iets anders hadden gezien. D66 is er echter van overtuigd dat dit op de langere termijn de beste keuze is voor héél Tilburg.

D66 zet aanvullend in op drie zaken:

Niet alle bedrijven zijn welkom. Wat D66 betreft komen op Wijkevoort alleen bedrijven die passen bij en voldoen aan het profiel slimme logistiek en/of slimme industrie. Dit profiel is volgens ons nog onvoldoende uitgewerkt en niet vastgelegd als hét uitgangspunt. Wij zullen een motie indienen die dit borgt. Vanwege de relatief hoge milieucategorie 4.2 vrezen inwoners de komst van overlastgevende bedrijven van het type IFF. D66 wil grip houden op het soort bedrijven dat zich op Wijkevoort vestigt. Nu en bij doorverkoop in de toekomst. Wethouder, hoe blijven wij als raad aan zet? Welke garanties gaat u ons en inwoners geven dat er geen overlastgevende bedrijven op Wijkevoort landen? Om arbeidsvraag en -aanbod in balans te brengen is nu al actie nodig. Het vraagt om een gezamenlijke actie van het onderwijs, UWV, Midpoint Brabant, gemeente, enzovoorts. Ook vraagt het om visie over de positie van arbeidsmigranten. Wethouder, deelt u dit beeld en welke stappen gaat het college wanneer zetten?

Voorzitter, wij zien uit naar de antwoorden van het college en het vervolg van dit debat.