Nieuws van Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS inzichtelijk

6 documenten

Aantal werklozen fors gedaald Stede Broec

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Stede Broec 21-02-2019 20:32

Het aantal WW-uitkeringen is de afgelopen maand in West-Friesland toegenomen. Procentueel gezien is de stijging het grootst in Opmeer.

Landelijk steeg het aantal uitkeringen met ruim zes procent, in Noord-Holland was dit vier procent. Negatieve uitschieter is Opmeer met 7,8 procent, gevolgd door Hoorn (5,4%), Koggenland (4,9%), Enkhuizen (4,3%) en Medemblik (4,1%). In Drechterland nam het aantal uitkeringen juist af (-4%) en eenzelfde beeld laat Stede Broec zien (-2%).

Een toename van het aantal WW-uitkeringen is gebruikelijk in januari omdat veel arbeidscontracten worden afgesloten tot het eind van het kalenderjaar. Omdat niet iedereen meteen een nieuwe baan heeft stijgt het aantal uitkeringen.

Als je de afgelopen maand vergelijkt met precies een jaar geleden is de werkloosheid in alle West-Friese gemeenten gedaald. Ook hier scoren Stede Broec en Drechterland procentueel gezien het beste, de werkloosheid in beide gemeenten is in een jaar tijd met een vijfde afgenomen. Dat in deze gemeenten het aantal werklozen zo fors daalt, is deels te danken aan de grote vraag naar bouwvakkers. In Stede Broec en Drechterland is deze beroepsgroep sterker vertegenwoordigd dan elders.

West-Friesland doet het over het algemeen beter dan Noord-Holland Noord. ,,Dat heeft ook te maken met Amsterdam waar meer banen zijn’’, zegt woordvoerder Erik Stam van het UWV. ,,Vanuit West-Friesland is werken in de hoofdstad vanwege de beperkte reisafstand aantrekkelijker dan vanuit de Noordkop.’’

Wethouder gezocht!

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS PvdA Son en Breugel 27-01-2019 21:47

Als gevolg van het vertrek van Tom van den Nieuwenhuijzen is PvdA/GroenLinks Son en Breugel op zoek naar een nieuwe wethouder!

In de bijlage staat de procedure beschreven en staat een profiel opgenomen waaraan wij de kandidaat wethouders zullen toetsen.

Kandidaten dienen uiterlijk zaterdag 2 februari hun interesse kenbaar te maken.

Profielschets wethouder 2019Download

Vertrek wethouder Tom van den Nieuwenhuijzen

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS PvdA Son en Breugel 18-01-2019 11:00

De fractie van PvdA/GroenLinks Son en Breugel heeft met gemengde gevoelens kennisgenomen van het besluit van wethouder Tom van den Nieuwenhuijzen om zijn ontslag aan te bieden.

Sinds 2016 heeft Tom van den Nieuwenhuijzen zich met veel passie ingezet voor Son en Breugel. Door zijn bestuurlijke stijl en kwaliteit wist hij een breed draagvlak te creëren binnen en buiten de gemeenteraad van Son en Breugel. Wij kijken met voldoening terug op de resultaten die we samen met Tom hebben kunnen realiseren en willen hem hartelijk bedanken voor zijn enorme inzet voor ons dorp.

Met het vertrek van Tom raken we een bevlogen bestuurder en boegbeeld voor duurzaamheid kwijt. Wij betreuren zijn vertrek dan ook bijzonder, maar respecteren zijn beslissing vanwege de daaraan ten grondslag liggende motivatie. Wij wensen hem toe dat zijn drijfveren en ambities in een andere context beter tot hun recht kunnen komen.

De fractie zal zich de komende dagen beraden op de ontstane situatie en op zoek gaan naar kandidaten voor de opvolging van Tom van den Nieuwenhuijzen als wethouder. Daarbij staat voor de fractie voorop dat kandidaten bereid moeten zijn en over de kwaliteiten moeten beschikken om de komende jaren daadkrachtig en vasthoudend bij te dragen aan de verwezenlijking van de doelen die de huidige coalitie zich heeft gesteld. Ook moeten kandidaten in staat zijn om daarvoor binnen en buiten de gemeenteraad een breed draagvlak te verwerven.

Verklaring Tom van den Nieuwenhuijzen:

Zoals u weet zijn er twee zaken die mij drijven in het leven. Het werken aan een duurzamere wereld, om onze planeet beter terug te geven aan de volgende generaties dan dat wij hem aantroffen,  en het strijden tegen de “doe maar normaal” cultuur die zoveel mensen weerhoudt van het laten zien van hun ware talenten en identiteit. Ik zoek altijd een platform waar ik de meeste impact kan hebben op deze drijfveren. Het persoonlijke ontwikkeltraject dat ik de afgelopen periode heb doorlopen heeft mij extra bewust gemaakt van het feit dat ik trouw moet blijven aan mezelf en mijn drijfveren.

Gezien mijn twee hierboven genoemde drijfveren en mijn genoemde ontwikkeltraject kom ik tot de conclusie dat het wethouderschap van Son en Breugel mij niet meer past. Met pijn in mijn hart, maar met opgeheven hoofd bied ik u dan ook met dit schrijven mijn ontslag aan.

Ik wens Son en Breugel een prachtige toekomst toe.

Reactie van PvdA/GroenLinks op de begroting 2019 van de gemeente Peel en Maas

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS GroenLinks PvdA Peel en Maas 14-11-2018 14:27

Beschouwing over de begroting 2019

Voorzitter, leden van de raad,

Onlangs stond ik weer eens in de file op de A67. Toen ik vervolgens het thuisfront belde om te melden dat ik later zou zijn, antwoordde mijn echtgenoot droogjes: “je staat niet in de file, je bent de file”. En zo is het natuurlijk ook. Zo bezien, hebben we geen klimaatprobleem: we zijn het klimaatprobleem. Door ongebreideld tegen afbraakprijzen de wereld rond te vliegen, door steeds meer snelwegen aan te leggen, door de schaalvergrotingen in de landbouw zonder al te veel milieurestricties toe te staan, door producten over de hele wereld heen en weer te slepen, door de natuur steeds verder terug te dringen… We zijn zelf het klimaatprobleem. Voorzitter, dit college prijst zijn begroting aan onder het motto: ‘investeren in ontwikkeling en groei’ Onze fractie ziet in deze begroting een ander soort groei en ontwikkeling ontstaan, waar dit college geen antwoord op geeft. Groei bijvoorbeeld van de ongelijkheid, groei van de kloof tussen arm en rijk, tussen hoog- en laagopgeleid, tussen mensen die zich een riant huis kunnen veroorloven en mensen voor wie geen betaalbare woningen beschikbaar zijn. Tussen mensen die straks de klimaatmaatregelen niet kunnen betalen en zij die zich dat wel kunnen permitteren. Tussen mensen met baanzekerheid en de groeiende groep die zich met slecht betaald flexwerk moeten zien te redden. Dit college is nu al meer dan een half jaar bezig en formuleert geen ambitieuze, nieuwe ideeën die mogelijk antwoord kunnen geven op de belangrijkste vragen en kwesties van de nabije toekomst. Dat vinden wij meer dan jammer: net als de file, overkomt de nabije toekomst ons niet, die kunnen we voor een groot deel zelf vorm geven. Hoe gaan we bijvoorbeeld om met een snel veranderende agrarische omgeving in het buitengebied? Hoe dringen we de CO2-concentraties terug? Hoe gaan we straks om met al die vrijkomende gebouwen? Wat moeten we met de slogan van het college, dat het verantwoord wil investeren? Wat is dan ‘verantwoord’? Wat is die ‘gedragen balans tussen ruimtelijke kwaliteit tussen ruimtelijke kwaliteit en divers economisch gebruik’? Bedoelt u, dat er nog meer logistieke bedrijven gaan komen, nog meer agri-business? Kan het college ons antwoord geven op die twee vage aanduidingen? En wat is de ontwikkeling en groei in het woonbeleid van de gemeente? Wat doet u aan het tekort aan betaalbare huisvesting? We lezen er niets over. Voorzitter, de fractie Partij van de Arbeid/GroenLinks had gehoopt op nieuw elan bij deze forse coalitie die groot genoeg is om haar eigen agenda te zetten en uit te voeren…Dat we in deze begroting slechts al ingezet en bestaand beleid zien genoemd, stelt ons teleur. Wij hadden meer ambitie verwacht. Vandaar dat wij een aantal vragen aan de coalitiefracties en het college en aantal moties hebben voorbereid om een aantal problemen het hoofd te bieden. Zo stellen wij in elk geval aan u voor, om de ambitie klimaat- en energieneutraal te worden naar voren te halen en te stellen op 2030. Daar horen dan natuurlijk ook andere beleidsmaatregelen bij, zoals het instellen van een soort energiefonds, waardoor huishoudens makkelijker op andere energie dan gas kunnen overschakelen en bovendien hoort daar een helder beeld van de inrichting in het buitengebied bij om windmolens en zonneparken ruimtelijk goed in te passen. Hoe denken de fracties daarover? Wat vindt het college hiervan? Daarnaast stellen wij u middels een motie voor om als gemeente zelf een bijdrage te leveren aan het neerzetten van betaalbare, semi-permanente en duurzame huizen. De corporatie kan dit op dit moment niet en de markt doet het niet. Wij, als lokale overheid, kunnen dat wel. Hoe staan de overige fracties hier tegenover? En: wat vindt het college hiervan?

Om het bovenstaande mogelijk te maken en ook de gemeenschapsvoorzieningen op peil te houden hebben we dan wel een stevige financiële positie nodig. Het college wil ons doen geloven dat we er weer florissant voor staan. Dat blijkt in de praktijk toch tegen te vallen en bij een volgende tegenvaller vanuit de rijksbijdrage wordt onze positie er bepaald niet beter op. Onze fractie is van mening, dat we- in een economisch gunstigere periode- nu ook geld opzij moeten zetten om in te kunnen spelen op de maatschappelijke vraagstukken waar we mee geconfronteerd worden. Dat zouden we kunnen doen door het temporiseren van bepaalde projecten, maar ook door verhoging van de inkomsten. De OZB-stijging van 2%, nog onder de prijsinflatie, zouden we naar 3% kunnen brengen. Onze gemeente heeft immers al een laag tarief en we zouden de meeropbrengst van ca €75.000 per jaar kunnen aanwenden voor het energieneutraal maken van woningen voor mensen met een smalle beurs. Bovendien zouden we de verblijfsbelasting kunnen verhogen, zoals eerder door de Raad besloten, naar €1.20. Wat denken de overige fracties en het college hiervan? Niet alleen zijn we zelf de file en het klimaatprobleem; we zijn ook zelf de lokale democratie. De gemeenschap en als onderdeel daarvan, Raad en College, geven samen vorm aan de democratie. Die overkomt ons niet, die maken wij zelf en daar dienen we verantwoord en doordacht mee om te gaan. Onze kernwaarde ‘Zelfsturing’ een wat verwarrende term overigens, heeft een proces van voortdurende plaatsbepaling en herijking van ieders rol in gang gezet. Onze fractie vond het overigens wonderlijk om in de inleiding op de begroting te lezen, dat het college zich vereenzelvigt met de ‘Raad van de Toekomst en spreekt van ‘we’. Het college gaat over zijn eigen rol, de Raad gaat over de zijne. Hoe wij, leden van de Raad onze rol invullen is een zoektocht waar we al vanaf de start van de nieuwe gemeente mee bezig zijn en die om voortdurend onderhoud vraagt. Die zoektocht gaat met vallen en opstaan; de Sociale Raad, een nieuw fenomeen om de grote kwesties met gelote burgers te bespreken is van het toneel gehaald; oude vormen als het Technisch Overleg zijn weer terug. Onze fractie ziet daar overigens niets in. Weliswaar kunnen burgerraadsleden dan technische vragen stellen, maar aan de werkdruk of een nieuwe vorm waarin het politieke debat zou kunnen floreren, draagt dit niet bij.. Bovendien hebben we er weer een vergadering extra bij, zodat we er nu 4 op de planning hebben staan, voor 1 raadsvoorstel. Onze fractie pleit er dan ook voor samen eerst eens fundamenteel te bespreken welke rol en positie men de Raad wil geven in Peel en Maas, binnen de dynamiek van zelfsturende gemeenschappen en de opgaven voor de toekomst. Wat denken de overige raadsleden hiervan? Voorzitter, er zijn nog wat losse eindjes vanuit het vorige college, waar we toch nog eens naar willen vragen. Bij de vorige begrotingsbehandeling in 2017, verzekerde de portefeuillehouder Economie ons, dat we voorjaar 2018 meer zouden horen over het bestemmingsplan de Berckt, in het kader van huisvesting arbeidsmigranten. De Berckt krijgt nu al jaren achtereen een tijdelijke vergunning, in het kader van de pilot, maar er gebeurt niets en de rommel aan de overzijde van het park ligt er ook nog eens. Waar Breebronne zich met horten en stoten aan de afspraken heeft gehouden en heeft geïnvesteerd in het park en in het investeren in midstay-woningen, komt de Berckt er makkelijk vanaf met een jaarlijkse tijdelijke vergunning. Vindt u zelf, dat dit heel eerlijk is? Waarom is het bestemmingsplan er nog niet? En gaat u door met het verlenen van tijdelijke vergunningen? Hoe lang kan dit juridisch gezien? Kan de wethouder ons hierover opheldering geven?

Tot slot voorzitter, we staan niet in de file; we zijn de file. En als dit zo is, dan kunnen we er samen voor zorgen, dat we daaruit komen, dat we andere afslagen nemen. Graag horen we dan ook van de andere fracties, met welke nieuwe ideeën zij komen om de geschetste kwesties aan te pakken. Uiteraard bedanken we de organisatie voor de heldere, overzichtelijke begroting.

Woonwagenbeleid wordt aangepast!

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS GroenLinks PvdA Son en Breugel 17-02-2018 08:06

Op 28 februari 2018 wordt in de commissie AZ het collegevoorstel besproken om alle 49 standplaatsen voor woonwagens, ook 10 op Oranjetip, in stand te houden. Hoewel het veel te lang geduurd heeft, zijn we nu vooral opgelucht, trots en blij dat er een voorstel ligt waarin de cultuur en de daarbij behorende rechten van de woonwagenbewoners erkend worden! Er ontstaat eindelijk weer ruimte voor een nieuwe generatie woonwagenbewoners om zich te vestigen in Son en Breugel.

In april 2015 kwam PvdA/GroenLinks al tot de conclusie dat het woonwagenbeleid in Son en Breugel een discriminerende uitwerking had. We hebben hierover raadsvragen gesteld aan het toenmalige college van DorpsVISIE en Dorpsbelang en een artikel gepubliceerd. Er werd toegezegd dit op te pakken. In de jaren daarna hebben wij er herhaaldelijk bij het college op aangedrongen om het nieuwe beleid snel uit te werken. Nu is het dan gelukkig zo ver!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.