Nieuws van PvdA inzichtelijk

468 documenten

Raadspraat: Mijn week (Joost Lubbers)

PvdA PvdA Bunnik 27-10-2023 10:43

Voor mij, als gemeenteraadslid met de portefeuille sociaal domein, was afgelopen week (week 41, 9 tot en met 15 oktober) druk en inspirerend. Vier avonden mocht ik, naast mijn reguliere werkzaamheden overdag, voor of namens de raad op verschillende plekken aanschuiven. Een aantal lopende zaken van deze week wil ik bij deze graag uitlichten:

Maandagavond is altijd onze fractievergadering en actueel is dat we binnenkort in de raad de begroting gaan behandelen. Daarbij gaan moeilijke (sociale) keuzes gemaakt worden. Hopelijk komt er in de komende tijd over bepaalde zaken meer duidelijkheid en kunnen er weloverwogen besluiten genomen worden.

Op dinsdagavond was er een drukbezochte en inspirerende netwerkbijeenkomst van BunnikSamen. Het gepresenteerde werkplan is aantrekkelijk en doordacht. Ook was het mooi om te zien dat zoveel mensen zich willen inzetten! Ik kan het iedereen aanraden om zich als vrijwilliger aan te melden bij één van de diverse nuttige initiatieven. Neem daarom een kijkje op www.bunniksamen.nl .

Afgelopen woensdagavond was er een regionale raadsinformatieavond van de Regionale Sociale Dienst in het AZC van Leersum. Naast belangrijke informatie over schuldhulpverlening, werk en inkomen zijn we ook bijgepraat over de energietoeslag die binnenkort weer aangevraagd kan worden door huishoudens die hier recht op hebben.

Op donderdagavond stond er een raadsvergadering gepland. Daarbij is o.a. een wijziging vastgesteld van de Verordening doelgroepen nieuwbouw, sociale koop, sociale huur en middenhuur. Hopelijk komen specifieke groepen woningzoekenden hierdoor uiteindelijk makkelijker aan een woning.

Op vrijdagavond stond er even niets gepland en kon ik wat reflecteren op de afgelopen week. Daarbij kwam ik vooral tot de slotsom dat er goede, sociale dingen spelen maar dat er nog genoeg te doen is. Gelukkig is er geen reden om aan te nemen dat hier niets mee gebeurt.

Gezien de titel moet ik nu volledigheidshalve ook iets melden over mijn weekend. Mede omdat dit een Raadspraat is laat ik dat voor nu maar even achterwege! Mocht u echter vragen of opmerkingen hebben dan kunt u mij via j.lubbers@bunnik.nl wel contacten. 7 dagen in de week.

Joost Lubbers, Raadslid P21

Kwetsbaarheid

PvdA PvdA Meerssen 11-05-2023 18:33

https://www.kijkmeerssen.nl/nieuws/kwetsbaarheid/Uit: De jongen, de mol, de vos en het paard van Charlie Mackesy

“Een paar weken terug zag ik een Ted Talk van Brené Brown. Ze is hoogleraar aan de Universiteit van Houston, waar ze al meer dan twaalf jaar onderzoek doet naar kwetsbaarheid, moed, authenticiteit en schaamte. Ik was onder de indruk van haar verhaal, wat heel toepasselijk is op mijn leven op dit moment.Geïnspireerd door Brené schrijf ik nu dit stukje, over mijn leven en rol als wethouder. Kwetsbaarheid ten top…

Ze spreekt over de kracht van kwetsbaarheid; dat je door je kwetsbaar op te stellen echt verbinding maakt met de mensen om je heen en meer liefde ontvangt. Je leven wordt er mooier door. Kwetsbaarheid is volgens haar het nemen van risico’s, zonder dat het succes gegarandeerd is: de uitdaging aangaan!

Net zoals ik me voelde op 1 juli afgelopen jaar, toen ik gestart ben als wethouder, een sprong in het diepe! Een risico nemen om je baan vaarwel te zeggen en een nieuwe rol aan te nemen, als bestuurder voor de gemeente Meerssen. Een risicovolle rol…En risico’s nemen past nou niet echt bij mijn persoonlijkheid. Ik voelde me kwetsbaar.

Na bijna een jaar aan de slag te zijn, heb ik veel geleerd, over de inhoud van mijn portefeuilles, over het politieke spel, over de samenwerking tussen bestuurders en ambtenaren en over Meerssen en haar inwoners. Ik heb heel veel mooie mensen ontmoet en hele mooie ervaringen opgedaan. Ik merk dat ik gegroeid ben in mijn rol. Ik voel me steeds sterker.

Dat komt ook doordat we als team (college) een sterke verbinding hebben. We ondersteunen elkaar en vullen elkaar aan. Ik voel me gelukkig dat ik in dit team terecht ben gekomen. De verbinding onderling geeft me kracht!

En die nieuw verworven kracht kan ik ook in mijn privé-leven goed gebruiken, nu daar veel verandert en ik alleen verder ga met mijn kinderen op een nieuwe plek.De kwetsbaarheid van deze fase in mijn leven geeft ook kansen en ruimte voor nieuwe mooie verbindingen. Dat ervaar ik nu elke dag.

Ik haal nog steeds veel plezier en energie uit mijn werk als wethouder en ervaar veel steun aan mijn collega’s.Mijn collega-wethouder is laatst zelfs komen helpen om Ikea-bedden in elkaar te zetten. En dat is ons goed gelukt.. zonder ruzie te maken. Samenwerking ten top!

Eigenlijk zou elk nieuw college de Ikea-test moeten doen voordat ze starten, om te testen of de samenwerking gaat lukken.In Meerssen zijn we in elk geval geslaagd. https://www.kijkmeerssen.nl/nieuws/kwetsbaarheid/😊

Vanessa de Rond, wethouder in Meerssen

De visie van KIJK!!! op de begrotingscyclus 2022

PvdA PvdA Meerssen 26-07-2022 18:42

Afgelopen raadsvergadering hebben heeft de raad het vorige (financiële) jaar besproken en kort vooruitgeblikt. KIJK!!! heeft daarin gepleit voor een verdere verbetering van de jaarrekening: simpeler, digitaler, meer duiding en actueler.

De jaarrekening biedt heel veel financiële informatie. Het is wettelijk ook een document om terug te kijken naar het vorige jaar. Wat hebben we van onze doelstellingen behaald? Wat niet? Wat waren en zijn de struikelblokken en de kansen? Het is een document om naar burgers toe verantwoording af te leggen.

Als coalitie zetten we in op een zelfstandige gemeente die ‘samen verder bouwt’. Daarbij is een veerkrachtig ambtelijk apparaat een van de hoofddoelen, omdat het bereiken van onze doelen valt of staat bij de uitvoering. De meerderheid van de raad heeft ervoor gekozen dat we de gemeentelijke organisatie gaan vernieuwen en versterken. Vanaf het begin van dit proces heeft KIJK!!! gepleit voor een cultuurverandering binnen de gemeente. We zien kansen in het invoeren van een managementstijl gericht op blijven leren en die veel minder gericht is op bureaucratische controle, een waarbij mensen gecoacht worden om verder te kijken dan hun eigen werkveld. Dit moet leiden tot meer dienstbaarheid en een naar buiten gerichte organisatie.

De jaarrekening en daarbij de hele begrotings- en verantwoordingscyclus is het instrument bij uitstek om deze verandering mee te ‘meten’. Volgens KIJK!!! kan dit met een meer inzichtelijke verantwoording en een beperkt aantal meetcriteria.

Concreet hebben wij voorgesteld:

Versimpel de programma’s. Meerssen heeft meer programma’s dan omliggende gemeenten. Het zal overzichtelijker zijn om met minder programma’s te werken zoals in Beek, Beekdaelen en Valkenburg.Digitaliseer de jaarrekening waarbij burgers direct toegang hebben tot relevante indicatoren en informatie automatisch visueel kan worden omgezet in tabellen en grafieken. Dit helpt de achterliggende trends inzichtelijk te maken.Benoem ook uitdagingen en kansen in de verschillende programma’s en geef meer duiding en uitleg, ook als zaken minder snel kunnen worden opgepakt.Vraag aan ambtenaren hoe de gemeente in de jaarrekening rekenschap kan afleggen over cultuurveranderingen binnen de organisatie en dienstbaarheid.Actualiseer de doelstellingen en indicatoren. We missen heel erg inzicht op klimaatdoelstellingen, in het bijzonder recente thema’s als water, stikstof, biodiversiteit, meer bomen en inheems groen. We verwachten ook volgende jaren meer toelichting over de uitwerking van de nota: “Burgerparticipatie & Burgerkracht 2022”.En wat betreft het betrekken van burgers, we willen dat de ideeën van burgers waarover de gemeente verantwoording dient af te leggen, meegenomen wordt. Waaraan meten inwoners de dienstbaarheid van de gemeente?

Kaderbrief

We hebben als KIJK!!! geen vooruitblik gedeeld tijdens de vergadering over de aankomende begroting, omdat het nieuwe college al veel werk heeft met een nieuw bestuursakkoord waarin veel plannen staan die voor KIJK!!! belangrijk zijn. We blijven pleiten voor een begroting die gezond is, maar ook niet bang is voor het nemen van risico’s voor waardevolle projecten en plannen. De financiële toekomst van de gemeente is niet somber, maar wel onzeker. Er komt meer geld vanuit het rijk, maar tot nu toe veel incidenteel geld, en tegelijkertijd stijgen de kosten flink en is de arbeidsmarkt krap. Wat wel zeker is: Gemeente Meerssen kan buigen op een consistent overschot in de afgelopen 10 jaren van gemiddeld 1,3 miljoen Euro. Ook in de laatste 5 jaren is dit overschot gemiddeld ruim een miljoen gebleven. Dat is niet zo gebruikelijk als men denkt. Beek en Valkenburg hebben beiden ook tekorten gehad in de laatste 5 jaar.

De Hart voor Amsterdam-leergang in gesprek met PvdA-politici

PvdA PvdA Amsterdam 21-09-2020 08:59

In januari 2020 is de eerste Hart Voor Amsterdam-leergang van de PvdA Amsterdam van start gegaan. Na een voortvarende start met leuke, interactieve bijeenkomsten in het pand van de PvdA Amsterdam, was de leergang vanaf halverwege maart door het coronavirus aangewezen op online sessies. Tot aan vorige week zaterdag. Toen kwamen de 25 deelnemers – rekening houdend met de coronaregels – voor het eerst weer bij elkaar. Op het programma stond een gesprek met fractievoorzitter Sofyan Mbarki en onze wethouders Marjolein Moorman en Sharon Dijksma over de PvdA, idealen en het politieke handwerk in de gemeenteraad. Uri Mazor van het communicatieteam van de PvdA Amsterdam was erbij en maakte het onderstaande verslag.

Door: Uri Mazor

Elkaar een hand schudden kan nog niet en een borrel zit er nog niet in, maar voor mij is het bij binnenkomst meteen duidelijk dat alle deelnemers van de Hart voor Amsterdam-leergang blij zijn elkaar weer in het echt te zien. De Hart voor Amsterdam-leergang is door de PvdA Amsterdam opgezet om veelal jonge, nieuwe PvdA’ers te helpen om kennis te maken met de Amsterdamse politiek en ze te helpen hun weg te vinden binnen de partij. De deelnemers en organisatoren hebben zich uiteindelijk flink aan moeten passen, want na de eerste twee bijeenkomsten in de vroege lente zijn net zoals in de rest van het sociale leven de offline bijeenkomsten geschrapt en ging de leergang online verder. Tot aan vandaag. 

https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/de-hart-voor-amsterdam-leergang-in-gesprek-met-pvda-politici/

In het gebouw van Stichting Argan aan de Jan Tooropstraat in Nieuw-West, op een steenworp afstand van waar hij is opgegroeid en ook politiek naam heeft gemaakt, is het als eerste de beurt aan fractievoorzitter Sofyan Mbarki om het podium op te komen. Met het logo van de PvdA op de achtergrond vertelt Mbarki vol trots over ‘zijn’ Nieuw-West, zijn vroege jaren in de Amsterdamse politiek en de manier waarop hij nu het raadswerk combineert met zijn gezinsleven. Niet altijd makkelijk is dat, zegt hij.

De deelnemers luisteren aandachtig maar stellen ook vooral erg gerichte en adequate vragen. Het is duidelijk dat ze zich goed hebben voorbereid op deze middag. Logisch ook, want zo’n kans krijg je immers niet elke dag. Wanneer één van de deelnemers vraagt naar de reden voor Sofyan Mbarki om de politiek in te gaan komt er een mooi, oprecht verhaal bij Mbarki naar boven over de tijd dat hij les gaf aan het Calvijn College. “Op dat moment echt een school voor ‘andermans’ kinderen,” aldus de fractievoorzitter.

https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/de-hart-voor-amsterdam-leergang-in-gesprek-met-pvda-politici/

Verwaarlozing van scholen en dus leerlingen leidt volgens Mbarki tot verdere verwaarlozing van groepen mensen, dat in de ergste gevallen kan leiden tot dat we ze kwijtraken. Door bijvoorbeeld het afzakken naar de criminaliteit. Dit is een proces dat te voorkomen is wanneer je er als politiek voor iedereen bent, zowel voor de kinderen van het gymnasium in Oud-Zuid als het Calvijn in Nieuw-West. Dat verschil proberen te maken was voor hem de belangrijkste reden zich in 2014 kandidaat te stellen voor de PvdA.

Ook wordt Mbarki gevraagd naar zijn ervaringen met andere partijen en de verschillen binnen en buiten de coalitie. Politiek, en zeker lokale politiek, draait volgens hem naast om inhoud ook heel erg om relaties, een stelling die door de twee wethouders later bevestigd zou worden. Dit wordt volgens Mbarki wel steeds ingewikkelder in Amsterdam, omdat de aandacht van burgers en media voor de besluiten van de Amsterdamse raad steeds groter wordt en de belangen van die besluiten steeds zwaarwegender doordat er meer verantwoordelijkheden worden doorgeschoven vanuit Den Haag. Wat aan het eind van het gesprek het meest beklijft is zijn grote vertrouwen in de toekomst voor de PvdA Amsterdam: “Ik ga voor minimaal 8 zetels in 2022!”. 

Met de twee wethouders gaan de gesprekken met de leergang minder over idealen, maar vooral over concrete beleidsplannen, hoe deze plannen tot stand komen en wat de ervaringen van de wethouders zijn in de coalitie in Amsterdam. Ook zijn de deelnemers benieuwd naar hoe je als wethouder overlegt met ambtenaren en bewindspersonen in Den Haag. 

Dit is een goede vraag, blijkt als Sharon Dijksma (via Zoom) bevlogen en open begint te vertellen over de manier waarop zij haar Haagse ervaring en netwerk inzet voor de stad. Ook vertellen de wethouders over de typisch Amsterdamse ambtenaren, die bekend staan om hun enorme kennis van zaken en hun oren en ogen in de stad.

https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/de-hart-voor-amsterdam-leergang-in-gesprek-met-pvda-politici/

Terwijl de huilende baby van Sharon Dijksma op de achtergrond om wat aandacht vraagt (ze kon er niet in levende lijve bij zijn vanwege gebrek aan een oppas), beantwoordt ze nog een laatste vraag, namelijk waarom er landelijk nog nooit een vrouwelijke lijsttrekker is geweest namens de PvdA. “Wij zijn er als partij altijd mee bezig geweest, zo was ik een van de eerste Kamerleden die formeel met zwangerschapsverlof ging, en onze lijst is al jaren om en om man en vrouw,” zo verdedigt ze het beleid van de partij, hoewel een klein stukje teleurstelling en instemming met de vraag er toch wel uit te halen is. 

Voor de Hart voor Amsterdam-leergang 2020 loopt het jaar ten einde, met nog een bijeenkomst en een laatste essay-opdracht voor de boeg. Hoewel het een gek jaar was, wordt het toch door de meeste deelnemers als een succes beoordeeld. Erg jammer vonden ze het allemaal wel, zo weinig echte contactmomenten, maar het begrip is bij iedereen groot en ook het respect voor wat Peter de Jong en zijn mede-organisatie in korte tijd hebben gedaan om het programma om te gooien naar een online traject. Op naar de Hart voor Amsterdam-leergang 2021, zullen we maar zeggen!

https://amsterdam.pvda.nl/nieuws/de-hart-voor-amsterdam-leergang-in-gesprek-met-pvda-politici/

Het bericht De Hart voor Amsterdam-leergang in gesprek met PvdA-politici verscheen eerst op PvdA Amsterdam.

Wateroverlast Breedeweg

PvdA PvdA Berg en Dal 18-09-2020 09:30

Ons raadslid Lesley heeft de volgende kwestie op 18 september j.l. aan de orde gesteld bij het college.

Schriftelijke politieke vragen over “Voorstel wateroverlast Breedeweg”

Er is door de jaren heen door de voormalige gemeente Groesbeek (en later / nu gemeente Berg en Dal) veel geld beschikbaar gesteld voor maatregelen om de wateroverlast te bestrijden. Het is natuurlijk ook een ernstig probleem dat we allemaal willen aanpakken. Wij willen graag weten welke maatregelen dat door de jaren heen zijn geweest en hoeveel geld deze maatregelen tot nu toe gekost hebben (overzicht)? Welke garantie hebben we dat deze nieuwe voorstellen met bijbehorende gigantische som geld nu wel tot voldoende resultaten zullen leiden? Wat zijn de redenen dat het alternatieve voorstel van dhr. Lamers (Knapheideweg) niet de voorkeur krijgt, ondanks de hogere capaciteit van het plan (een kwart meer) en het feit dat het (uit)zicht nabij de Knapheideweg niet wordt belemmerd, zoals bij de graft-constructie? Dit tegenover (gezien het totale plan, beperkte) meerkosten van 50.000 euro. Graag horen wij meer over deze afwegingen. Welke voorbereidende werkzaamheden zijn al gedaan? Welke percelen zijn al aangekocht en waarom? Mocht worden gekozen voor een ander alternatief dan in de laatste versie van het voorstel van het college aan de raad, heeft dit dan gevolgen voor de al gedane werkzaamheden/gekochte percelen/etc? Er ligt ook een taak voor de agrariërs. Hoe is de samenwerking met de agrariërs? Wordt (of is) gekeken wat zij kunnen doen om de wateroverlast te bestrijden en is gekeken of daarin overeenkomsten te sluiten zijn (eventueel met compenseren…?). Wat was wel mogelijk, wat was niet mogelijk en waarom dan niet? Zie ook brief WMG. Wat zijn de kosten van onderhoud/structurele kosten van de voorgestelde plannen? Wij vragen u contact te leggen met betrokkenen, zoals voetbalclub Rood Wit over de voorgenomen plannen. Immers nemen wij in oktober in totaliteit een besluit over dit plan, inclusief de maatregelen die worden toegepast op die locatie. Ons is gebleken dat zij nog niet op de hoogte zijn van wat er gaat gebeuren op hun voetballocatie. Dit zou voorafgaand aan de raadsvergadering besproken moeten zijn, zodat belanghebbenden ook tijdig op de plannen kunnen reageren en/of inspreken. Dit geldt natuurlijk voor alle direct belanghebbenden/betrokkenen! Graag horen wij vóór de gemeenteraad van oktober wat wij kunnen verwachten van de Provincie binnen dit project en wat de uitkomst is van de gesprekken. Deze vraag hebben we zelf natuurlijk ook neergelegd bij onze Gedeputeerde. Welke prioriteiten kunnen worden gesteld in de werkzaamheden, met bijbehorende fasering? Denk aan ; eerst van wateroverlast naar waterhinder, allerhoogste prioriteiten eerst, en vervolgens weer verder. En dan ook in stappen (deelprojecten) naar de raad. Graag zien wij in ieder geval de fasering/planning van dit project duidelijker terug, zodat meer duidelijk is over de uitvoering, en ook over welke (grotere) (budget)keuzes daarbinnen eventueel te maken zijn. Indien fasering, deelbesluitvorming en/of duidelijke prioriteiten stellen binnen dit project naar uw mening niet mogelijk is, waarom niet?

Het bericht Wateroverlast Breedeweg verscheen eerst op PvdA Berg en Dal.

Wateroverlast Breedeweg

PvdA PvdA Berg en Dal 18-09-2020 09:30

Ons raadslid Lesley heeft de volgende kwestie op 18 september j.l. aan de orde gesteld bij het college.

Schriftelijke politieke vragen over “Voorstel wateroverlast Breedeweg”

Er is door de jaren heen door de voormalige gemeente Groesbeek (en later / nu gemeente Berg en Dal) veel geld beschikbaar gesteld voor maatregelen om de wateroverlast te bestrijden. Het is natuurlijk ook een ernstig probleem dat we allemaal willen aanpakken. Wij willen graag weten welke maatregelen dat door de jaren heen zijn geweest en hoeveel geld deze maatregelen tot nu toe gekost hebben (overzicht)? Welke garantie hebben we dat deze nieuwe voorstellen met bijbehorende gigantische som geld nu wel tot voldoende resultaten zullen leiden? Wat zijn de redenen dat het alternatieve voorstel van dhr. Lamers (Knapheideweg) niet de voorkeur krijgt, ondanks de hogere capaciteit van het plan (een kwart meer) en het feit dat het (uit)zicht nabij de Knapheideweg niet wordt belemmerd, zoals bij de graft-constructie? Dit tegenover (gezien het totale plan, beperkte) meerkosten van 50.000 euro. Graag horen wij meer over deze afwegingen. Welke voorbereidende werkzaamheden zijn al gedaan? Welke percelen zijn al aangekocht en waarom? Mocht worden gekozen voor een ander alternatief dan in de laatste versie van het voorstel van het college aan de raad, heeft dit dan gevolgen voor de al gedane werkzaamheden/gekochte percelen/etc? Er ligt ook een taak voor de agrariërs. Hoe is de samenwerking met de agrariërs? Wordt (of is) gekeken wat zij kunnen doen om de wateroverlast te bestrijden en is gekeken of daarin overeenkomsten te sluiten zijn (eventueel met compenseren…?). Wat was wel mogelijk, wat was niet mogelijk en waarom dan niet? Zie ook brief WMG. Wat zijn de kosten van onderhoud/structurele kosten van de voorgestelde plannen? Wij vragen u contact te leggen met betrokkenen, zoals voetbalclub Rood Wit over de voorgenomen plannen. Immers nemen wij in oktober in totaliteit een besluit over dit plan, inclusief de maatregelen die worden toegepast op die locatie. Ons is gebleken dat zij nog niet op de hoogte zijn van wat er gaat gebeuren op hun voetballocatie. Dit zou voorafgaand aan de raadsvergadering besproken moeten zijn, zodat belanghebbenden ook tijdig op de plannen kunnen reageren en/of inspreken. Dit geldt natuurlijk voor alle direct belanghebbenden/betrokkenen! Graag horen wij vóór de gemeenteraad van oktober wat wij kunnen verwachten van de Provincie binnen dit project en wat de uitkomst is van de gesprekken. Deze vraag hebben we zelf natuurlijk ook neergelegd bij onze Gedeputeerde. Welke prioriteiten kunnen worden gesteld in de werkzaamheden, met bijbehorende fasering? Denk aan ; eerst van wateroverlast naar waterhinder, allerhoogste prioriteiten eerst, en vervolgens weer verder. En dan ook in stappen (deelprojecten) naar de raad. Graag zien wij in ieder geval de fasering/planning van dit project duidelijker terug, zodat meer duidelijk is over de uitvoering, en ook over welke (grotere) (budget)keuzes daarbinnen eventueel te maken zijn. Indien fasering, deelbesluitvorming en/of duidelijke prioriteiten stellen binnen dit project naar uw mening niet mogelijk is, waarom niet?

Het bericht Wateroverlast Breedeweg verscheen eerst op PvdA Berg en Dal.

Wateroverlast Breedeweg

PvdA PvdA Berg en Dal 18-09-2020 09:30

Ons raadslid Lesley heeft de volgende kwestie op 18 september j.l. aan de orde gesteld bij het college.

Schriftelijke politieke vragen over “Voorstel wateroverlast Breedeweg”

Er is door de jaren heen door de voormalige gemeente Groesbeek (en later / nu gemeente Berg en Dal) veel geld beschikbaar gesteld voor maatregelen om de wateroverlast te bestrijden. Het is natuurlijk ook een ernstig probleem dat we allemaal willen aanpakken. Wij willen graag weten welke maatregelen dat door de jaren heen zijn geweest en hoeveel geld deze maatregelen tot nu toe gekost hebben (overzicht)? Welke garantie hebben we dat deze nieuwe voorstellen met bijbehorende gigantische som geld nu wel tot voldoende resultaten zullen leiden? Wat zijn de redenen dat het alternatieve voorstel van dhr. Lamers (Knapheideweg) niet de voorkeur krijgt, ondanks de hogere capaciteit van het plan (een kwart meer) en het feit dat het (uit)zicht nabij de Knapheideweg niet wordt belemmerd, zoals bij de graft-constructie? Dit tegenover (gezien het totale plan, beperkte) meerkosten van 50.000 euro. Graag horen wij meer over deze afwegingen. Welke voorbereidende werkzaamheden zijn al gedaan? Welke percelen zijn al aangekocht en waarom? Mocht worden gekozen voor een ander alternatief dan in de laatste versie van het voorstel van het college aan de raad, heeft dit dan gevolgen voor de al gedane werkzaamheden/gekochte percelen/etc? Er ligt ook een taak voor de agrariërs. Hoe is de samenwerking met de agrariërs? Wordt (of is) gekeken wat zij kunnen doen om de wateroverlast te bestrijden en is gekeken of daarin overeenkomsten te sluiten zijn (eventueel met compenseren…?). Wat was wel mogelijk, wat was niet mogelijk en waarom dan niet? Zie ook brief WMG. Wat zijn de kosten van onderhoud/structurele kosten van de voorgestelde plannen? Wij vragen u contact te leggen met betrokkenen, zoals voetbalclub Rood Wit over de voorgenomen plannen. Immers nemen wij in oktober in totaliteit een besluit over dit plan, inclusief de maatregelen die worden toegepast op die locatie. Ons is gebleken dat zij nog niet op de hoogte zijn van wat er gaat gebeuren op hun voetballocatie. Dit zou voorafgaand aan de raadsvergadering besproken moeten zijn, zodat belanghebbenden ook tijdig op de plannen kunnen reageren en/of inspreken. Dit geldt natuurlijk voor alle direct belanghebbenden/betrokkenen! Graag horen wij vóór de gemeenteraad van oktober wat wij kunnen verwachten van de Provincie binnen dit project en wat de uitkomst is van de gesprekken. Deze vraag hebben we zelf natuurlijk ook neergelegd bij onze Gedeputeerde. Welke prioriteiten kunnen worden gesteld in de werkzaamheden, met bijbehorende fasering? Denk aan ; eerst van wateroverlast naar waterhinder, allerhoogste prioriteiten eerst, en vervolgens weer verder. En dan ook in stappen (deelprojecten) naar de raad. Graag zien wij in ieder geval de fasering/planning van dit project duidelijker terug, zodat meer duidelijk is over de uitvoering, en ook over welke (grotere) (budget)keuzes daarbinnen eventueel te maken zijn. Indien fasering, deelbesluitvorming en/of duidelijke prioriteiten stellen binnen dit project naar uw mening niet mogelijk is, waarom niet?

Het bericht Wateroverlast Breedeweg verscheen eerst op PvdA Berg en Dal.

Bouwen aan een stad die socialer en eerlijker uit deze crisis komt

PvdA PvdA 's-Gravenhage 16-09-2020 19:28

De lockdown is zo’n periode waar ik later over aan mijn  kinderen zal vertellen: hoe Den Haag op slot ging, hoe de bruisende binnenstad maanden doodstil was en hoe we thuis bleven, zodat we samen het coronavirus konden verslaan. Dat virus zette alles op z’n kop, in het bijzonder voor de mensen die het kregen en hun dierbaren. Terwijl Den Haag stilviel, werkten en werken de mensen in de zorg keihard. En, de koning zei het al gisteren in de troonrede: het is bijzonder hoe we er in Nederland voor elkaar zijn als de nood aan de man komt. Want ook mensen buiten de zorg zetten zich belangeloos keihard in voor hun stadsgenoten. Al die Hagenaars en Hagenezen die zich uit de naad hebben gewerkt om als stad beter uit deze grote crisis te komen wil ik vanaf hier bedanken.

Maar voorzitter, deze crisis is meer dan een gezondheidscrisis. De Haagse economie heeft een ongekende klap gekregen, grote werkeloosheid ligt op de loer en veel kwetsbare bewoners dreigen in armoede te vervallen. Daarom is de Haagse PvdA blij met de keuzes die worden gemaakt in de nieuwe begroting die door het college is gepubliceerd. Samen voor de stad is een schitterend motto van dit college. Maar werk, werk, werk zou als stadsmotto inmiddels ook niet misstaan. Is het college bereid de raad dit najaar tijdig mee te nemen in de keuzes in het economisch beleid, gericht op banen of baanbehoud?

Voorzitter, wij kijken uit naar het sociaal economisch herstelplan. Investeringen naar voren halen is nu verstandig, vooral in de zorg, duurzaamheid en bouw. Investeren in onderwijs en bijscholing past daar ook bij. We moeten dit snel gaan doen om zo de economie een stimulans te geven en mensen aan het werk te houden. Hopelijk kunnen we dit gaan doen met het herstelplan.

En over een aantal groepen in de stad maken we ons specifiek zorgen voorzitter, allereerst de daklozen. Deze groep wordt steeds groter, net als de wachtlijst voor de nachtopvang en de wachtlijst voor beschermd wonen. We maken ons ook zorgen over de winterkouderegeling die vanaf 1 november ingaat. Hoe gaat het college ervoor zorgen dat we hier klaar voor zijn en dat we niet achter de feiten aanlopen? Ook mogen we het streven naar een permanente winteropvang niet uit het oog verliezen. Wat is de status hiervan?

Maar voorzitter, er komen voor iedereen zware tijden aan en meer mensen zullen aanspraak maken op armoedevoorzieningen, die dus pal overeind moeten blijven staan. We maken ons evengoed ernstige zorgen om mensen met kleine en slecht betaalde baantjes, flex-contracten en schijnconstructies, de werkende armen. Dit vraagt om flexibel armoedebeleid: snelle hulp van de gemeente en niet rigide zijn om een armoedeval te voorkomen. Hoe maakt de wethouder ook het stadhuis hiervoor coronacrisis-proof?

En voorzitter, naast goede armoedevoorzieningen, is ook goed welzijnswerk belangrijker dan ooit: om eenzaamheid onder Hagenaars te voorkomen, om kinderen en jongeren op weg te helpen. Voor ons staat voorop: stabiliteit en continuïteit. Mensen hebben behoefte aan vertrouwde gezichten die de wijk kennen, niet aan losse projecten en experimenten die na 1 of 2 jaar weer vertrokken zijn. We kijken ernaar uit om de nieuwe welzijnsvisie binnenkort te bespreken in de raad.

Voorzitter, juist in deze ontwrichtende tijden moeten we als stadsbestuur ons best blijven doen voor de zorg. Goede zorg die snel geregeld wordt, en waar zorgverleners de tijd en ruimte hebben om dat mogelijk te maken, en zij in goede omstandigheden hun werk kunnen doen. Net als de vrijwel alle gemeentes in Nederland zien we de zorgkosten stijgen, terwijl het Rijk onvoldoende over de brug komt. Wat ons heeft dit absolute prioriteit in de lobby richting het kabinet.

Voorzitter, ik zie het om me heen bij leeftijdsgenoten en uit alle onderzoeken blijkt dat jongeren van alle leeftijdsgroepen financieel het hardst geraakt worden door deze coronacrisis. Ze hebben vaak flex-contracten, stages kunnen niet doorgaan en pas afgestudeerden komen op een verschrikkelijk moeilijk moment de arbeidsmarkt op. Daarnaast was het voor hen al voor de coronacrisis bijna onmogelijk om een betaalbare woning te vinden. Voorzitter, mijn vraag hierover is dan ook simpel. Hoe gaan we jongeren helpen met het vinden van een baan en een stage. Met het oplossen van schulden? Met het creëren van bestaanszekerheid in deze moeilijke tijd? We moeten voorkomen dat jongeren die nog bezig zijn met het opbouwen van hun leven, dit niet kunnen doen door deze crisis.

Voorzitter, na de coronacrisis, maken de meeste mensen in Nederland zich zorgen om de woningmarkt, blijkt uit de recente Prinsjesdagpeiling van I&O. Een succesvolle lobby van ons college heeft vorige week nog tot een impuls van 71 miljoen geleid, graag horen we snel meer van wethouder Balster over de bestedingen. Maar is het genoeg? De PvdA is wel bezorgd over de ontwikkelingen in het centrum en op de Binckhorst. Hoe borgen we de betaalbaarheid? Graag een reactie van wethouder Balster of wethouder Mulder. Kan het college verder aangeven hoe ze voorkomt dat specifieke wijken afglijden?  Komt het rijk hier over de brug naar aanleiding van het burgemeestersmanifest? Dat is ontzettend nodig.

Voorzitter, er staan ons als stad meer dan genoeg uitdagingen te wachten en één daarvan is de energietransitie. Het is belangrijk dat die niet op de achtergrond raakt door de coronacrisis. We moeten de rekening van de energietransitie eerlijk delen en energiearmoede tegengaan. Alleen dan kunnen we klimaatverandering tegengaan, als iedereen mee kan doen. Hoe blijft wethouder Van Tongeren hier bij nieuwe subsidies, regelingen en besteding van de Enecogelden op sturen?

Maar, voorzitter, er is nog iets anders wat we door deze crisis niet uit het oog moeten verliezen: de kansenongelijkheid in de stad. Den Haag kent de grootste kansenongelijkheid van Nederland. We doen als stad en lokale politiek al jaren ons best om dit tegen te gaan, ook de afgelopen maanden. Na de coronacrisis mag dat harde werk niet ongedaan worden gemaakt. Nu is het moment om door te pakken en leerlingen van hun achterstand af te helpen. Kan de gemeente een voortrekkersrol spelen in het realiseren van vakantiescholen om onderwijsachterstanden in te halen voor kinderen van alle leeftijden? Hiervoor zouden Haagse leraren uiteraard extra betaald moeten krijgen. Door de coronacrisis is de deelname aan de voorscholen iets gedaald, kan de wethouder een stand van zaken geven van hoe het daar nu mee gaat? Door kinderen en hun ouders thuis te bezoeken, kunnen we zorgen wegnemen en de kinderen weer op de voorschool mee laten doen. Tenslotte is de coronacrisis een uitgelezen kans om als gemeente meer zij-instromers te trekken in het onderwijs. Heeft het college daar al stappen in gezet?

Voorzitter, tijdens de coronacrisis stonden mensen massaal op tegen een andere vorm van ongelijkheid: racisme. Ook in Den Haag hebben we wat het tegengaan van racisme betreft nog genoeg te doen. Hoe gaat het met de aanpak van discriminatie op de woningmarkt, en op de arbeidsmarkt? De nationale Ombudsman waarschuwde afgelopen jaar dat overheden nog te vaak etnisch profileren. Voorzitter, ik vraag het college dan ook of men hier ook in de gemeentelijke organisatie mee aan de slag gaat? Krijgen ambtenaren bijvoorbeeld trainingen om hun eigen vooroordelen te leren herkennen? En voorzitter, hoe gaat het met de aanpak van etnisch profileren en discriminatie in het politiekorps? Voorzitter, ieder kind moet daarnaast een eerlijk schooladvies krijgen. We weten dat onderadvisering dit soms in de weg staat. Hoe staat het met de aanpak van onderadvisering, naar aanleiding van een aangenomen motie die hierover in 2019?

Voorzitter, om racisme en discriminatie in de stad tegen te gaan, is het belangrijk dat we ook aandacht hebben voor symbolen en onze gedeelde geschiedenis. Hierover is in de raad ook al meerdere keren gesproken en zijn twee moties aangenomen over het verdwijnen van Zwarte Piet en het realiseren van een slavernijmonument. Kan wethouder van Alphen een update geven over deze twee kwesties?

Voorzitter, om mensen dichter bij elkaar te brengen is de kunst- en cultuursector erg belangrijk. Kunst en cultuur is het fundament van onze samenleving en moeten we juist ook in crisistijd beschermen. Deze sector heeft door de coronacrisis een erg grote klap gehad en de mensen die in de cultuursector werken, kunnen hun vak nu bijna niet uitoefenen. Het treft veel zzp’ers die vaak toch al een financieel onzeker bestaan leiden en nu al helemaal hun hoofd niet boven water kunnen houden. Ik zou wethouder Van Asten willen vragen of we genoeg voor hen doen als stad? Hoe kunnen we deze groep met een wankele positie op de arbeidsmarkt beter helpen en hen helpen hun vak aangepast toch uit te kunnen oefenen?

Voorzitter, ik rond af. Ik zei het al aan het begin van mijn betoog, Nederlanders zijn er voor elkaar als de nood aan de man is. En dat is fantastisch. Maar ik geloof dat het onze taak is als stadsbestuur om de mensen in de stad die een duwtje in de rug nodig hebben in deze tijd, dat te geven. En om te bouwen aan een stad die socialer en eerlijker uit deze crisis komt. We zijn blij met de eerste stappen die in deze begroting gezet zijn en kijken uit naar de beantwoording van het college.

Dankuwel.

Het bericht Bouwen aan een stad die socialer en eerlijker uit deze crisis komt verscheen eerst op PvdA Den Haag.

Aflossingsvrije lening voor Willemsoord

PvdA PvdA Den Helder 15-09-2020 06:40

Recent hebben de betrokken bankinstellingen aan Willemsoord bv aangegeven eind 2020 de bestaande leningen om te willen zetten naar een meer duurzame en bij het vastgoed passende financieringsvorm. Dit betekent concreet dat er op dat moment een einde komt aan de huidige goedkopere wijze van financieren van Willemsoord bv en er door Willemsoord bv een alternatieve financiering moet worden aangetrokken.

De eerste stappen in de samenwerking tussen Willemsoord BV en de stichting Erfgoed Den Helder zijn inmiddels gezet. Dit voorstel tot herfinanciering van Willemsoord BV past ook in dit proces. Het geeft Willemsoord bv een stabiel financieel uitgangspunt en zekerheid in de voorbereiding van de meerjarenbegroting benodigd voor de besluitvorming in de volgende stap in de vormgeving van de erfgoedorganisatie.

Willemsoord BV is door de gemeente opgericht als verbonden partij om het erfgoed op Willemsoord te beheren en exploiteren. Eind 2017 heeft de gemeenteraad zich, met de vaststelling van het beleidskader Erfgoed, uitgesproken voor professionalisering van het Helders erfgoed waar Willemsoord deel van uitmaakt. Vanuit deze opdracht hebben Stichting Stelling Den Helder, Willemsoord BV en de gemeente de ambitie uitgesproken om tot één erfgoedorganisatie in Den Helder te komen.

De bestaande leningenportefeuille van € 18 miljoen is in het verleden afgesloten bij diverse bankinstellingen en de gemeente. De gemeente loopt op dit moment, door het afgeven van garantstellingen en het zelf verstrekken van leningen, al risico over 90% van de leningenportefeuille.

In de risicoparagraaf van de gemeentelijke begroting is hier rekening mee gehouden. De leningen dienen voor de financiering van het vastgoed op Willemsoord maar passen, door de hoge mate van risico die op de variabele rente wordt gelopen, niet bij de gebruikelijke financieringswijze van vastgoed. Ook de bankinstellingen hebben recent aangegeven deze situatie ongewenst te vinden en eind 2020 met een meer passend financieringsaanbod te komen. De herfinanciering is ook randvoorwaardelijk in opmaat naar het samenbrengen van het vastgoed van de stichting Stelling Den Helder en Willemsoord BV in de stichting Erfgoed Den Helder.

Op basis van het Algemeen Belang Besluit Willemsoord BV is het mogelijk om in lijn met de Wet markt en overheid deze lening aan Willemsoord BV te verstrekken. De Wet Markt en Overheid bepaalt namelijk dat de gemeente haar eigen bedrijven niet mag bevoordelen ten opzichte van andere bedrijven tenzij er sprake is van algemeen belang.

Doelen en resultaten Met dit besluit is de bedrijfsvoering van Willemsoord BV minder gevoelig voor fluctuaties op de gelden kapitaalmarkt en dus minder risicovol.

Door de lage variabele rente in de afgelopen jaren en het feit dat op ca. 90% van de leningenportefeuille niet werd afgelost vielen de (exploitatie) lasten van Willemsoord BV in de afgelopen jaren lager uit dan bij een dergelijke financiering van vastgoed gebruikelijk is: namelijk een duurdere, rentevaste en langlopende geldlening waarop gedurende de looptijd wordt afgelost. Recent hebben de bankinstellingen aan Willemsoord bv aangegeven eind 2020 de bij hen afgesloten leningen  om te willen zetten naar een meer duurzame en bij het vastgoed passende financieringsvorm. Dit betekent concreet dat er op dat moment een einde komt aan de huidige goedkopere wijze van financieren van Willemsoord BV en er door Willemsoord BV een alternatieve financiering moet worden aangetrokken.

In overleg met de gemeente is de hiervoor genoemde situatie in de afgelopen jaren gehandhaafd om bij de oprichting van de erfgoedorganisatie financieel maatwerk te kunnen verrichten en de financieringslasten optimaal af te kunnen stemmen op de bedrijfsvoering van de erfgoedorganisatie. Vanuit dit perspectief en met het beëindigen van de bestaande bankleningen eind 2020 in het vooruitzicht is het moment aangebroken om tot herfinanciering van de leningenportefeuille (bij banken en gemeente) ad € 18 miljoen over te gaan.

Mogelijkheden herfinanciering In plaats van met de bestaande bankinstellingen in een aangepaste financieringsvorm verder te gaan is het voorstel om als gemeente een op maat gemaakte financiering te verstrekken die zowel voor Willemsoord BV nu als ook voor de erfgoedorganisatie in de toekomst voordelen oplevert. Het voortzetten van de bestaande relatie met de bankinstellingen wordt niet geadviseerd omdat de financiering van (commercieel) vastgoed relatief duur is en dit vrijwel altijd onder een gemeentelijke garantstelling plaatsvindt. Het risico blijft ook in dit geval voor de gemeente. Financiering via de gemeente is dus zowel voor Willemsoord BV als de gemeente aantrekkelijk omdat de gemeente, onder bepaalde voorwaarden. Dit komt de exploitatielasten van Willemsoord BV en de erfgoedorganisatie ten goede. Randvoorwaarde is dat de gemeenteraad een zogenaamd “Algemeen belang Besluit Willemsoord BV” neemt. Omdat gemeenten relatief goedkoop kunnen lenen op de geld & kapitaalmarkt (goedkoper dan een marktconforme financiering via een bankinstelling) kan dit voordeel worden doorgegeven aan Willemsoord bv en de erfgoedorganisatie. Op basis van het Algemeen Belang Besluit Willemsoord BV is het mogelijk om in lijn met de Wet markt en overheid deze lening aan Willemsoord te verstrekken.

Aflossingsvrij Ten aanzien van de rente en aflossing van de lening zijn er verschillende mogelijkheden. De aflossingscomponent zou beslag leggen op een groot deel van de begroting van. Willemsoord bv. Het ontbreekt echter aan de daarvoor noodzakelijke financiële (liquiditeit) ruimte. Uitgaande van een lening van € 18 miljoen (indicatief 40 jr./1% rentevast) waarop jaarlijks wordt afgelost, zou Willemsoord bv bij een aflossingstermijn van veertig jaar jaarlijks € 450.000 aflossing aan de gemeente moeten betalen. Een subsidie van € 450.000 per jaar zou noodzakelijk zijn. In de begroting 2020 e.v. van de gemeente is hier vooralsnog geen rekening mee gehouden. Willemsoord BV heeft in haar meerjarenbegroting hiervoor geen ruimte en de gemeente heeft in haar begroting deze subsidie niet voorzien. Gezien het feit dat het grootste deel van de leningportefeuille het gevolg is van besluitvorming van de gemeente rond Willemsoord BV bij de beeindiging van de samenwerking met Libema in 2007 is het ook niet logisch dat de last van de aflossing bij Willemsoord bv wordt gelegd.

Rente Aan Willemsoord BV kan een aflossingsvrije en rentevaste lening (indicatief 20 jaar/1%) van € 18 miljoen worden vertrekt die na 20 jaar in een keer wordt afgelost. Er wordt dan door Willemsoord BV gedurende de looptijd uiteraard wel rente betaald (€ 180.000 per jaar). De gemeente heeft de mogelijkheid om daartoe een zelfde lening af te sluiten bij de BNG. Hierdoor is deze transactie voor de gemeente budgettair neutraal. Het rentepercentage gekoppeld aan de lening die de gemeente sluit, is dezelfde als die verbonden wordt aan de lening aan Willemsoord BV. Het risico dat de gemeente loopt ten aanzien van het verstrekken van een dergelijke financiering is vastgelegd in het beleidskader Gemeentelijke garanties en geldleningen 2019. Op grond hiervan is  het mogelijk om, in geval van geboden zekerheden, een lager risico te accepteren. Omdat de gemeente 100% eigenaar is van Willemsoord BV is dit het geval. Om te voorkomen dat gemeentelijke balanswaarde van de lening in de toekomst hoger ligt dan de feitelijke waarde van het vastgoed van de onderneming (er wordt op de lening niet afgelost en de waarde van het vastgoed kan dalen) is het van belang dat deze waarde in de toekomst minimaal gelijk blijft. Uitgaande van het plegen van regulier onderhoud en stijgende (commerciële) huren die een waarde verhogend effect hebben mag ervan worden uitgegaan dat dit het geval zal zijn. Dit zal tot uitdrukking komen in de jaarrekening van Willemsoord BV.

Aflossing van de lening drukt gedurende de looptijd van de lening niet op de liquiditeit/exploitatie. Voor de gemeente zijn er geen kosten aan verbonden (budgettair neutraal). Na 20 jaar moet de lening wel opnieuw worden gefinancierd tegen de dan geldende marktrente. Staatssteun technisch zijn er geen belemmeringen te verwachten omdat de bijdrage wordt verstrekt op grond van de AGVV en na melding sprake is van geoorloofde staatssteun.

Bestuurlijke vernieuwing De directeurbestuurder van Willemsoord BV houdt rekening in de inrichting van de bedrijfsvoering en de begroting met de hier voorgestelde financiering. De kwartiermaker van de erfgoedorganisatie houdt in de voorbereiding van het bedrijfsplan en de begroting van deze organisatie eveneens rekening met de hier voorgestelde financiering. In de stukken die u bij de bespreking van de tweede rapportage privaatrechtelijk verbonden partijen en de behandeling van het voorstel omtrent stap 2 van de Erfgoedorganisatie zullen worden voorgelegd, zal dit inzichtelijk zijn.

Financiële consequenties De rentelast van een door de gemeente bij de BNG af te sluiten aflossingsvrije lening van € 18 miljoen bedraagt, bij een looptijd van 20 jaar en een (indicatief *) rentepercentage van 1%, € 180.000 per jaar. Wanneer de lening onder gelijke condities wordt doorgeleend aan Willemsoord BV, die hiervoor de jaarlijkse rentelast ad € 180.000 aan de gemeente vergoedt, zijn er voor de gemeente geen financiële consequenties (budgettair neutraal). Willemsoord BV kan het eigen risico door de langere looptijd beter beheersen. Minder risico op een tekort bij Willemsoord BV betekent ook voor de gemeente minder financieel risico. *) het rentepercentage is indicatief. Pas bij het afsluiten van de lening bij de BNG kan op basis van de dan geldende marktrente het definitieve rentepercentage (en lasten) worden bepaald.

Uitvoering en planning Het streven is om de herfinanciering eind 2020 te hebben gerealiseerd. Dit is afhankelijk van de voortgang in het gesprek met de BNG.

Het bericht Aflossingsvrije lening voor Willemsoord verscheen eerst op PvdA Den Helder.

Zijn onze zendmasten nu hinder of noodzaak?

PvdA PvdA Westerveld 14-09-2020 07:42

Tijdens de raad van 8 september jl bespraken wij het initiatiefvoorstel, vanuit de raad, inzake het antenne- en zendmastenbeleid.

Waar eerder in commissieverband door verschillende partijen een aantal punten werden aangedragen die in hun ogen verbeterd dienden te worden, werden deze aangepaste onderwerpen bijna collectief de prullenmand in gegooid.

De PvdA en PW waren als enige partijen voor.

Het voorstel omhelsde twee onderdelen waarvan wij het belangrijk vonden dat deze aandacht kregen:

De Kruimelregeling: Momenteel is er een kruimelregeling in bestemmingsplannen waardoor een zendmast eenvoudig ingeplaatst zou kunnen worden. Wat ons betreft dient dit ten aller tijde via de raad te moeten gaan.  Stralingsarm bouwen: Niet iedereen is gelukkig met een goed bereik, mensen die hinder hebben van HES (High Electric Sensitivity) ervaren veel last van de electro-/ magnetische straling. Tijdens de politieke avonden werd hier specifiek aandacht om gevraagd door insprekers.

In het beslispunt werd specifiek aandacht gevraagd om, voor een doelgroep die dat wenst, medewerking te verlenen om stralingsarm te bouwen.

PvdA Westerveld ziet hier een mogelijkheid in doordat in ons huidige beleid is afgesproken dat een groep belangstellenden die samen willen bouwen medewerking krijgen van het college om de mogelijkheid te onderzoeken. Niets wordt bij voorbaat uitgesloten. Zodra er enthousiaste belangstellenden zijn zal er gekeken moeten worden naar de wijze van bouw en de locatie, geen beperking maar een kans of uitdaging. (Dit zonder het telefonische bereik van de overige inwoners te ontnemen).

Ondanks dat het voorstel niet is aangenomen zijn de opmerkingen mee gegeven aan het college.

Uiteindelijk willen wij allen prettig wonen en velen willen ook een goed bereik voor hun mobiele telefoon.

Wordt vervolgd.

Het bericht Zijn onze zendmasten nu hinder of noodzaak? verscheen eerst op PvdA Westerveld.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.