Nieuws van SP over Partij voor de Dieren inzichtelijk

7 documenten

SP niet eens met de eenzijdig focus van het Actieplan Arbeidsmarkt

SP SP D66 CDA GroenLinks SGP ChristenUnie VVD Partij voor de Dieren Noord-Brabant 21-06-2020 19:06

De provincie heeft op het terrein van de arbeidsmarkt geen wettelijke taken. Toen de SP voor het eerst deelnam in het provinciale college is er voor de eerste keer  een Actieplan Arbeidsmarkt gekomen. De SP is blij dat het  “actieplan arbeidsmarkt” sindsdien onderdeel uitmaakt van het provinciaal beleid. Dat betekent niet dat we geen kritiek hadden op het nieuwe actieplan.

Ongelijke behandeling op arbeidsmarkt

Het nieuwe actieplan arbeidsmarkt van het nieuwe college van VVD-FvD-CDA en Lokaal Brabant, is voornamelijk gericht op kennisindustrie, kenniseconomie en hoogopgeleid talent.

Hoewel de 50plussers en laaggeletterden wel genoemd worden, laten de doelen en ambities van dit college geen twijfel bestaan waar de middelen en inspanningen hoofdzakelijk naar toe zullen gaan nl. kennisindustrie, kenniseconomie, hoogopgeleid talent.

De SP is niet tegen kennisindustrie/-economie en talenten, maar we zijn voor een rechtvaardige en eerlijke verdeling van (provinciale) middelen, inspanningen en kansen in de arbeidsmarkt voor alle Brabanders en alle ondernemingen. Dit college wil dat de provincie zich zelf bezighoudt met werknemers en werklozen met toptalenten. Ze dragen alle andere werknemers en werklozen over aan de 5 arbeidsregio’s waarmee de provincie wegloopt van hun eigen verantwoordelijkheid die zij  voor alle werkenden en werkloze Brabanders zouden moeten hebben.   

Hoewel de wereld om ons heen fors aan het veranderen is, lijkt het dat dit college zich hiervan of niet bewust is, of zich er niets aantrekt. Ze dendert door met het blijven focussen op top, top en nogmaals top. Inmiddels weten we dat het VVD-stokpaardje: door het bedienen van de top zal de rest vanzelf volgen, niet automatisch opgaat.  

Ieder Brabander is even belangrijk

Dit college schrijft de werknemers en werklozen die ongeschoold zijn of een lager opleidingsniveau hebben, in feite af!  In 2019 vormde in Brabant de lager opgeleiden werklozen 60% van het werklozenbestand! Je zou dus verwachten dat bij het actieplan arbeidsmarkt de focus op deze grote groep zou liggen, of dat er minstens evenveel aandacht en inspanning voor zou zijn als voor toptalent en kennisindustrie/-economie. Het tegendeel is echter waar. Onze pogingen in de Statenvergadering van 19 juni 2020 om als provincie ook voor deze groep werknemers en werklozen dezelfde aandacht, inspanning en middelen te geven stuitte op grote weerstand van dit coalitie en de oppositiepartijen…... Ons amendement voor een evenwichtige aandacht, inspanning en toedeling van middelen voor alle werkenden en werkzoekenden in Brabant heeft helaas niet gehaald waardoor wij niet voor het statenvoorstel “Actieplan Arbeidsmarkt” voor de komende 4 jaar hebben ingestemd.

Corona en de effecten

Wij hebben in deze Coronaperiode ervaren welke waardevolle bijdrage werd en nog steeds wordt geleverd door werknemers in de vitale sectoren. Onder hen zijn ook heel veel laaggeschoolde beroepen zoals schoonmaak, huisvuilophalers, vakkenvullers, kassières, transportmedewerkers etc.

Al maanden worden we door deskundigen geattendeerd op de negatieve effecten van de corona op de economie en werkgelegenheid. Inmiddels is duidelijk dat de coronacrisis diepere sporen zal trekken dan de kredietcrisis. Wij zullen in ons land dit jaar rekening moeten houden met mogelijk zo’n 36% meer faillissementen wat gepaard zal gaan met toenemende werkloosheid. Ook in Brabant! Maar dit college lijkt dovemans oren te hebben en wil zich desondanks voornamelijk bezighouden met toptalent, kennisindustrie, kenniseconomie. Onze motie om een plan van aanpak op te stellen voor het behoud en stimuleren van de werkgelegenheid in de vitale beroepen en een evenwichtig verdeling van de middelen en inspanningen voor de werknemers en werklozen die geen of een lagere opleiding hebben, heeft het ook niet gehaald.

Aandachtsgroep Laageletterden

In het Actieplan Arbeidsmarkt wordt ‘170.000 Brabanders die “laaggeletterden” zijn’ als aandachtsgroep genoemd zonder concrete doelen en ambities te vermelden. De dag voor de statenvergadering werden wij ook nog verrast met de mededeling dat na 2020 fors bezuinigd wordt op de subsidie voor taalvaardigheid van Cubiss. Deze subsidie zorgde ervoor dat activiteiten voor laaggeletterden werden gefinancierd.  Dit college wil dat de 5 arbeidsregio’s aandacht gaan geven aan de laaggelleterden! Hiervoor stellen zij 1 miljoen beschikbaar voor 50plussers, laaggeletterden en let op: ook “andere doelen” wat dat dan ook mogen zijn. De laaggeletterden worden dus de dupe van de bezuinigingsoperatie van dit college.

Onze motie waarin wij een concrete doelstelling stelden voor het terugdringen van laaggeletterdheid in Brabant heeft het niet gehaald. D66 die mede-indiener van de motie was,  trok zich terug en nam genoegen met de bereidheid van het college om over de voortgang van tijd tot tijd rapportage uit te brengen.

Aanpak Discriminatie op het Arbeidsmarkt

Er is discriminatie op de arbeidsmarkt of je nou aan de top zit of een stageplaats zoekt. Natuurlijk niet bij ieder bedrijf, maar het komt op alle niveaus voor. Om een voorbeeld te geven uit landelijke cijfers: de bbl- en bol studenten met een niet-westerse migratieachtergrond moeten vaak veel vaker solliciteren dan hun autochtone studiegenoten, soms wel 3 of 4 keer vaker. Een baan vinden kan al lastig zijn, maar is vaak nog moeilijker als je bijvoorbeeld een Turkse, Marokkaanse of Antilliaanse achtergrond hebt. Zij hebben 40 procent minder kans om een reactie te krijgen op hun sollicitatie. Er is sprake van discriminatie op de werkvloer vanwege herkomst of afkomst, geslacht, godsdienst, handicap of leeftijd. Zelfs premier Mark Rutte moest erkennen dat ook Nederland institutioneel racisme kent.

Dit zijn landelijke cijfers maar in Brabant is het niet veel anders. Brabant dat zich internationaal wil profileren, in een arbeidsmarkt waar van laag tot hoog  mensen van verschillende etniciteiten werken, kan naar de mening van de SP niet zonder een duidelijke aanpak om discriminatie tegen te gaan.

Wij zijn van mening dat discriminatie op de arbeidsmarkt tegengegaan moet worden. Werk is een van de wezenlijkste voorwaarden om mee te kunnen doen in onze maatschappij, om te kunnen participeren en het gevoel te hebben er bij te horen in onze samenleving. Vanuit dit belang dienden wij daarom een motie in waarin wij het college hebben gevraagd om met een plan van aanpak te komen om de discriminatie op de arbeidsmarkt in Brabant zoveel mogelijk te voorkomen en tegen te gaan.We zijn dan ook blij dat deze motie met als mede-indieners: GL, D66 en PvdD is aangenomen

Arbeidsmigranten

Als SP hebben wij ook aandacht gevraagd voor de positie van de Arbeidsmigranten. Er is te veel negatieve beeldvorming rondom arbeidsmigranten. Zij worden door sommige werkgevers naar Brabant gehaald, en/of via tussen personen geworven in het land van herkomst of komen uit eigen initiatieven hierheen om te werken. Arbeidsmigranten hebben al jaren te kampen met huisvestigingsproblemen, slechte arbeidsvoorwaarden, ed. De uitkomst van het onderzoek van CoMensha samen met Tilburg University (december 2019) heeft eerder de basis gelegd om de weerbaarheid en zelfstandigheid van arbeidsmigranten te vergroten. De uitbuiting van deze groep wordt door RIEC (Regionaal Informatie- en Expertisecentrum) met een aanvalsplan bestreden.

De SP snapt de gevoeligheid van dit onderwerp voor sommige partijen en bij een deel van de Brabanders. Het fenomeen Arbeidsmigranten is in Brabant een feit en realiteit en zal altijd bestaan. We moeten weten dat arbeidsmigranten in het bestaande liberale kapitalistische denkwereld deel uitmaken van strategieën en worden gebruikt als instrument voor goedkope arbeid, het creëren van concurrentie op arbeidsvoorwaarden en het creëren van concurrentie tussen de werknemers, en  zo een onderdeel vormen van het economische verdienmodel.

De SP voert al heel lang strijd tegen dit verdienmodel waar werknemers/arbeiders -al dan niet van verschillende afkomsten- tegen elkaar uitgespeeld worden. Zolang dit liberale kapitalistische verdienmodel bestaat zal een deel van onze arbeidsmarkt beschikbaar blijven voor de arbeidsmigranten.

De SP is daarom van mening dat in het actieplan arbeidsmarkt ook aandacht en inspanningen moeten zijn voor bijna 92.000 (2018) arbeidsmigranten die een bijdrage leveren aan de Brabantse economie.

Hiertoe hebben wij een motie ingediend met D66, Groen Links, Partij voor de Dieren en ChristenUnie SGP als mede-indieners. We zijn erg blij dat deze is aangenomen. Hier verzoeken wij het college:

Om in de uitvoering van de actieplan Arbeidsmarkt, samen met de gemeenten, vakbonden en ondernemingen/sectoren waar veel arbeidsmigranten werkzaam zijn te komen met een plan van aanpak waarin:

•          de uitbuiting van de arbeidsmigranten tegen gegaan kan worden

•          de positie van de arbeidsmigranten zoals huisvestiging, arbeidsvoorwaarden, scholing te verbeteren zodat hun participatie in onze samenleving bevorderd wordt.

Perspectiefnota zonder perspectief

SP SP Partij voor de Dieren Gelderland 06-07-2019 11:27

De Gelderse Provinciale Staten vergaderden woensdag 3 juli nog eenmaal voor het zomerreces. Op de agenda stond ook de Perspectiefnota. Met deze nota wordt vooral vooruitgekeken naar de komende begroting. Het bespreken van de nota is een goed moment om de richting (mee) te bepalen of bij te sturen, van het beleid dat de Provincie voert. Reden genoeg dus om, als oppositiepartij, scherp te koersen. SP-fractievoorzitter Carla Claassen sprak namens de SP haar suggesties ter verbetering en bedenkingen uit. Hier treft u de enigszins ingekorte versie aan*:

Perspectiefnota

Het heet een perspectiefnota, maar de SP ziet er weinig perspectief in staan. Het coalitieakkoord is erin opgenomen, maar we zien weinig concrete plannen. Je verwacht van een college, dat gaat regeren in een periode waarin veel grote programma’s, op gebied van mobiliteit, OV en duurzaamheid moeten worden aangezwengeld, een hoger ambitieniveau. Gelderland heeft meer dan voldoende middelen om voorop te kunnen lopen in het aanpakken van grote vraagstukken. Die middelen worden zeer beperkt ingezet. Daarmee geven we niet het goede voorbeeld aan de inwoners van Gelderland.

Per programma benoemt de SP een aantal in het oog springende onderwerpen.

Programma 1. Samen voor Gelderland

We lezen dat GS lef, ondernemingsdrift en partnerschap wil laten zien en steviger wil inzetten op strategische ondersteuning van gemeenten. Hoe zorgt GS ervoor dat ambtenaren mee kunnen in deze nieuwe opgave? Hoe gaat de Provincie als werkgever daarmee om? Welke vorm van leiderschap past daarbij en hoe wordt het management daarin meegenomen en begeleid? De SP is van mening dat investeren in ambtenaren in deze van groot belang is.

Programma 2. Duurzaam

‘We willen de inzet vergroten’, ’we ondersteunen de vorming van de Ressen zowel ‘bestuurlijk en ambtelijk’, stelt GS. Maar wat gaat GS concreet doen?

Programma 3. Natuur en Cultuur

Natuur

Gelderland is een mooie, groene provincie. Dat wil de SP graag zo houden. Zij kan zich heel goed vinden in het plan om meer bos te creëren. Ook wij vinden dat er een stevig investeringsbudget beschikbaar moet zijn voor boeren die willen overstappen naar een duurzame bedrijfsvoering. De SP is een grote voorstander van meer kleinere boerenbedrijven. Ook moeten boeren, volgens de SP, een eerlijkere prijs krijgen voor hun product.

Cultuur

Willen we een breed aanbod op het gebied van sport en cultuur handhaven in Gelderland dan zullen we iets moeten doen. De gemeenten willen hierop bezuinigen, gezien hun andere tekorten. Het opvangen van tekorten behoort niet tot de provinciale taken. De SP vraagt GS welk plan er ligt om hier een oplossing voor te vinden. Gaat zij haar doelstellingen op het gebied van sport, kunst en cultuur op creatieve, andere wijze realiseren? Zijn er manieren om gemeenten tegemoet te komen? Of gaat GS toch een actieve lobby voeren in Den Haag om gemeentelijke kaalslag op andere terreinen tegen te gaan? De SP ziet graag een plan en dient daarom samen met de Partij voor de Dieren en 50PLUS een motie hiervoor in.

Programma 4. Gezond, schoon, veilig en welvarend

Steengoed Benutten wordt: ‘Nieuw Noaberschap’. Alles, wat onder leefbaarheid valt, moet in dit programma passen. Het Duizend-Dingen-Doekje voor leefbaarheidsproblemen. Maar waarom een goed werkend programma uitbreiden met alle problemen van steden, wijken en dorpen?

Steengoed benutten is te belangrijk om op te laten gaan in een bredere werkwijze ‘Nieuw Naoberschap’. Gelderland staat voor een grote opgave om bestaande woningen te renoveren en te isoleren en betaalbare, duurzame nieuwbouw te ontwikkelen. Het in een breder programma opnemen zorgt voor verwatering van doelen en budgetten. Daarom dient de SP een amendement in.

De SP is blij dat GS inziet dat er voldoende woningen in alle segmenten bij moet komen. En dat uiteindelijk alle woningen klimaat- en energieneutraal moeten zijn. Hoe gaat het college dit bewerkstelligen? Met het maken van afspraken en het opstellen van woonagenda’s ben je er nog niet.

Programma 5. Economie en Mobiliteit

Pappen en nathouden, dat is de eerste gedachte die bij de SP opkomt. Alle projecten van het vorige college voeren we uit. Er zijn geen nieuwe projecten toegevoegd. Infrastructuur projecten kennen een voorbereidingstijd van ongeveer 10 à 15 jaar. Gaat dat nu betekenen dat rond 2030 Gelderland letterlijk stil staat? En gaan we alleen nog onderhouden wat we hebben?

De SP kijkt uit naar de integrale visie op mobiliteit en wil dat ook de samenleving hierbij betrokken wordt. Zorg dat het openbaar vervoer beter toegankelijk wordt voor mensen met een fysieke handicap. Het geeft deze groep mensen zoveel vrijheid om zonder al te veel hulp zelfstandig te kunnen reizen.

De provincie moet bedrijven stimuleren om goede werkomstandigheden te bieden en tegelijkertijd concurrerend te blijven. Hier zouden technische innovaties wellicht veel kunnen betekenen. Tegelijkertijd zien we dat er nog steeds Gelderlanders thuis zitten zonder werk. Welke rol ziet GS voor zichzelf om deze mensen te laten meedoen op de arbeidsmarkt en voor een eerlijk salaris?

De SP hoopt in de begroting 2020 meer echte ambities terug te zien. Meer concrete voorstellen. Wat de SP betreft kun je, als GS, op sommige vlakken wat dwingender zijn richting gemeenten en bedrijven. Zeker op het gebied van woningbouw en duurzaamheid.

* De volledige tekst kunt u hier lezen, net als de motie en het amendement:

 

College: maak jullie eens druk om gewone mensen en hun wensen en dromen!

SP SP GroenLinks Partij voor de Dieren Noord-Holland 03-06-2019 19:06

Socialisten vertrekken altijd vanuit de reële noden, wensen en behoeften van mensen in het hier en nu. En iedereen die tot pak hem beet twee keer modaal verdient, zo’n 80 procent van de bevolking, heeft vergelijkbare zorgen en dromen.

Algemene beschouwingen door SP-raadslid Patrick Zoomermeijer op de voorjaarsnota in de Zaanse raadsvergadering van 3 juni 2019

Zorgen over onbereikbare starterswoningen, lange wachtlijsten voor sociale huurwoningen, schimmel, tocht en vocht in huis in veel corporatiewoningen, funderingsproblemen, belachelijk hoge huurprijzen voor wie in de vrije sector moet huren. En de droom van een goede en betaalbare woning, een levensbehoefte. Daarom maakt de SP zich met andere linkse partijen in de raad hard voor betaalbare woningen en op straat voert de SP actie voor kwalitatief goede woningen. De SP zal hier voorstellen voor doen, te beginnen met meer sociale woningbouw in nieuwbouwprojecten.

Een andere zorg is onze gezondheid en het milieu. Aan de aan de door de Haagse politiek de chaos van de markt overgelaten zorg kunnen we hier niet veel doen. Maar de SP spreekt wel haar zorg uit dat de jeugdzorg onder druk staat en de voorgestelde plannen om de tekorten terug te dringen niet voldoende zullen zijn. Waar we in zaanstad wél invloed hebben is op een andere levensbehoefte en voorwaarde voor een gezond leven, namelijk het milieu. Daarom dient de SP samen met GroenLinks en de Partij van de Dieren een amendement in voor het planten van meer bomen. En met dezelfde partijen dienen we een amendement in om, in lijn met het voorstel van het college om de aanleg van de onzalige A8-A9 uit te stellen, geld voor deze weg die er voorlopig toch niet komt te investeren in minder geluidsoverlast en een betere luchtkwaliteit rond de A8 in Zaandam, zoals bij de Coenbrug. Dit alles past in een droom voor een beter milieu, om te leven!

Overigens: als we de streefcijfers van het college moeten geloven mag het gevoel van veiligheid, of eigenlijk gevoel onveiligheid, min of meer gelijk blijven en de criminaliteitscijfers zelfs stijgen. Niet echt Iets waar inwoners van dromen, lijkt ons.

Veel mensen hebben ook zorgen omdat ze ondanks dat de crisis voorbij is, ze ongewild langs de kant blijven staan. Want ook inkomen en waardigheid zijn een levensbehoefte. Vooral veel oudere werknemers die hun baan en vroegpensioen verloren dromen van zekerheid van inkomen. Daarom heeft de SP een amendement ingediend voor een werkgelegenheidsproject voor 55-plussers, maar dan nu eens goed.

Zaken waar mensen in Zaanstad niet op zitten te wachten, kunnen we volgens ons worden geschrapt, en daarvoor zal de SP voorstellen doen. Zo heeft niemand bij het opstellen van de nieuwe Cultuurvisie voor een nieuw Zaans Museum gepleit, maar toch wenst het college dat zonder goede onderbouwing al op te nemen in deze Voorjaarsnota. Onze inwoners vragen daar niet om. Die vragen om cultuur in alle wijken en dorpen, bereikbaar en betaalbaar, met een scherp randje en kansen voor nieuw talent. Van scherpe randjes en talent is er genoeg in de Zaanstreek!

Met wat wij afwijzen, maar vooral met waar wij voor zijn laten we in woord en daad zien waar de SP voor staat: een menswaardig bestaan voor iedereen, ongeacht afkomst, een gezonde groene leefomgeving en een bruisende stad.

We hopen dat het college onze waarden van gelijkwaardigheid, menselijke waardigheid en solidariteit deelt en dat collegepartijen hun groene en sociale hart laten spreken en onze voorstellen steunen. Geen wij-zij, geen coalitie tegen oppositie, maar doen wat juist is en goed voor onze huidige inwoners.

SP blij met toezegging verzet tegen plannen loondispensatie

SP SP CDA PvdA Partij voor de Dieren Leiden 13-07-2018 10:35

In de raadsvergadering van 12 juli 2018 kwam de SP Leiden met een motie. Daarin riep de SP het College op zich uit te spreken tegen de nieuwe plannen vanuit de landelijke overheid. De regering wil werkgevers loondispensatie geven als zij mensen met een arbeidsbeperking in dienst nemen. Met deze nieuwe plannen zullen arbeidsbeperkten in veel gevallen onder het minimumloon verdienen.

Als dit plan doorgaat, mogen werkgevers werknemers met een arbeidsbeperking onder het minimumloon betalen. De werknemers bouwen geen pensioen op, krijgen geen aanvullend geld bij spaargeld en ook niet als ze een werkende partner hebben. Werknemers met een arbeidsbeperking worden zo als het ware als tweederangsburgers behandeld. Aan de motie van de SP tekenden de Partij voor de Dieren, PvdA, CDA en Partij Sleutelstad mee.

De wethouder heeft gisteren in de discussie toegezegd dat de gemeente Leiden actief lobbyt tegen deze plannen. Het College stuurt ook een brief naar de landelijke overheid op het moment dat deze slechte plannen er daadwerkelijk doorheen gaan komen. De Tweede Kamer houdt in het najaar een debat over loondispensatie. Dan zal blijken hoe de plannen eruit gaan zien.

SP-raadslid Thomas van Halm is blij met deze toezegging van de wethouder: 'Het laat zien dat wij als gemeente een actieve houding tegen deze plannen willen innemen en direct actie ondernemen mocht dit slechte loondispensatieplan er toch doorheen komen. Met die brief wordt duidelijk dat wij als gemeente naar een oplossing gaan werken die de mensen met een arbeidsbeperking wel in hun waarde laat. Wij zullen deze plannen dan ook op de voet blijven volgen.’

Voor meer informatie: raadslid Thomas van Halm, tel 06 1569 9659

Motie sociale huurwoningen niet in stemming gebracht

SP SP GroenLinks D66 Partij voor de Dieren PvdA Apeldoorn 20-04-2018 16:46

De meerderheid van de partijen heeft gestemd dat de motie over sociale huurwoningen niet in stemming werd gebracht. U leest het goed, stemmen dat je niet wil stemmen. Alleen PvdD, Gemeentebelangen en wij wilden de motie wel in stemming brengen. 

Onze motie, die ondersteund werd door PvdD, vroeg niet veel. Het vroeg eigenlijk maar om 2 dingen.

1. We beslissen nu dat we de huurwoningen omhoog willen, en;

2. het college gaat met de woningcorporaties om tafel en komt weer terug naar de raad met een voorstel vanuit hun kant. 

Je zou zeggen, dat moet aangenomen worden in een raad waarin de meerderheid tijdens de verkiezingen zei dat ze het aantal sociale huurwoningen omhoog willen.

Het tegendeel is waar. Men vindt het te vroeg omdat de mogelijke coalitie nog in onderhandeling is en er nu een demissionaire coalitie zit. Wij begrijpen hier niks van. Te vroeg? We zijn juist te laat. Dit had allang geregeld moeten zijn. Het had nooit zover mogen komen dat er mensen bijvoorbeeld al 8 jaar wachten op betaalbare woningen. 

Verder is het natuurlijk gek dat de ene corporatie 710,68 euro vraagt en de andere 500 a 600 euro voor een gelijkwaardige woning. En dat terwijl de norm voor mensen met een minimuminkomen om voor een huis in aanmerking te komen ongeveer 650 euro is.

U begrijpt dus dat de corporatie die 710,68 euro vraagt hiermee veel mensen en zeker ook jongeren onder de 23 jaar uitsluit. Maar de corporatie heeft de huurprijs wel -tot op de cent nauwkeurig- op de grens gezet dat mensen nog gebruik kunnen maken van huursubsidie. 

Wat ons betreft, hadden het college en de corporaties allang aan de slag moeten gaan en had de raad veel eerder moeten beslissen dat er meer sociale huurwoningen moeten komen. 

Ook had de raad allang de corporaties ter verantwoording moeten roepen als zij meer een marktbeleid lijken te voeren dan een beleid wat gericht is op wonen voor iedereen. 

Dus nee, onze motie komt niet te vroeg, onze motie is te laat beste raad.

Wij zaten niet eerder in de raad, wij konden dit niet eerder binnen de raad oppakken. Nu kan dat wel. Wij zullen dan ook de motie opnieuw indienen als het nieuwe college er zit. En dan maar hopen dat GroenLinks, PvdA, D66 en alle andere partijen wel onze motie die we mede met PvdD hebben ingediend gaan steunen.

Want wonen is een basisbehoefte en gaat voor elke politiek spel, overleg of coalitieonderhandeling, wat ons betreft!

Sunita Biharie - Woordvoerder Wonen

 

Coalitievorming Heerlen: overeenstemming over het sociaal domein

SP SP VVD D66 CDA Partij voor de Dieren Heerlen 02-04-2018 19:33

De deelnemende partijen aan het coalitieoverleg in Heerlen (SP, OPH, CDA, PHB, VVD, D66, PvdD en GL hebben op 2 april overeenstemming bereikt over de koers in het sociale domein.

Sociale koers wordt voorgezet en uitgebouwd

Allereerst werd geconstateerd dat de lijn van de afgelopen jaren gesteund wordt. De sociale koers van Heerlen wordt voortgezet en uitgebouwd.

Met het oog op de grote achterstanden die Heerlen op dit gebied heeft, moeten preventie en het over de generaties doorgeven van sociale problemen centraal staan. We moeten voorkomen dat de problematiek van nu, ook bij kinderen, zich herhaalt als deze kinderen straks volwassen zijn. Onderwijs, Jeugdhulp en bestrijding van Kinderarmoede spelen daarbij een centrale rol. Onderwijs en zorg moeten nadrukkelijk met elkaar verweven worden.

Achterstanden bij kinderen zijn bijvoorbeeld zichtbaar bij het hoge percentage Heerlense kinderen (27%) dat niet (jaarlijks) naar de tandarts gaat. Wij berusten daar niet in en willen via vormen van collectieve samenwerking, zoals een kindertandarts, deze achterstanden terugdringen. Dit zal nader uitgewerkt worden.

Samenwerking in de zorg

In de afgelopen periode zijn in Heerlen belangrijke stappen gezet rond een nieuwe aanpak in de zorg. Samenwerking in plaats van marktwerking, en vertrouwen en ruimte voor de professionals en hun deskundigheid zijn de kern van de ‘Stand-by’- aanpak bij de maatschappelijke ondersteuning. Deze aanpak wordt in de komende periode uitgebreid naar bijvoorbeeld de jeugdzorg en de huishoudelijke zorg maar ook over de grenzen van de gemeentelijke zorg heen. Voorbeelden daarvan zijn de GGZ in de wijk en de samenwerking met wijkverpleegkundigen en huisartsen. Bij de verdere ontwikkeling van deze aanpak dient er aandacht te zijn voor het behoud van het vertrouwd gezicht bij de overdracht van zorg.

Reïntegratie en sociale werkvoorziening

Zeker nu het economisch beter gaat moeten mogelijkheden om mensen die nu geen werk hebben aan het werk te helpen met beide handen worden aangegrepen. Het is de beste manier om armoede en gebrek aan participatie te bestrijden. De gemeente stimuleert en faciliteert dat op een creatieve en waar nodig onconventionele manier. Arbeidsmarkttoeleiding werkt het beste als dat op een positieve en stimulerende manier gebeurt. De zeer positieve ervaringen van Baanbrekend Werk (re-ïntegratie), (betaald) Werk voor Heerlen, en de succesvolle bemiddeling van Heerlen naar werk bij VDL zijn daar voorbeelden van.

Het aanpakken van mogelijkheden voor betaald werk is niet vrijblijvend. Anderzijds moeten we af van zinloze verplichtingen voor mensen in de bijstand, als duidelijk is dat deze niet tot meer kansen op werk en participatie leiden. De beoordeling daarvan gebeurt op individuele basis. Als fulltime werk niet mogelijk is, worden mogelijkheden voor parttime inkomsten gestimuleerd. Bij het stimuleren van vrijwilligerswerk door mensen in de bijstand wordt gewaakt voor verdringing van betaald werk.

Voor mensen met beperkingen kiest Heerlen voor loonkostensubsidie aan de werkgever, waarbij mensen tenminste het minimumloon verdienen, en niet voor loondispensatie waarbij mensen voor minder dan het minimumloon werken. Getracht wordt hiervoor ook bij de andere gemeenten in de regio steun te krijgen.

De sociale werkvoorziening is op slot gegaan voor nieuwe instroom. Daarmee is een gemis ontstaan voor ‘nieuwe’ mensen die op beschut werk aangewezen zijn. Heerlen zet daarom in op de inrichting van een voorziening voor ‘Nieuw Beschut Werken’.

Armoede, schuldhulpverlening, ouderen

Het armoedebeleid en de schuldhulpverlening worden beter aangesloten bij de leefwereld en de praktische mogelijkheden die mensen hebben in plaats van teveel vanuit bureaucratische procedures te redeneren. Bij bestrijding van armoede onder kinderen en ouderen moeten onze ambities hoog zijn.

Bij ouderenzorg zetten we ook in op de bestrijding van eenzaamheid bij ouderen. Ondersteuning van mantelzorgers en vrijwilligers, mogelijkheden voor ontmoeting en activiteiten op buurtniveau, en de inzet van buurthulpen zijn daarbij belangrijk. Informatie over voorzieningen voor ouderen moet makkelijk vindbaar en actueel zijn.

Met het wegvallen van de verzorgingshuizen is een lacune ontstaan tussen verpleeghuizen en zorg voor mensen die thuis wonen. Zorgbuurthuizen kunnen een rol spelen om die lacune te vervullen. De financiering daarvan ligt niet bij de gemeente, maar de gemeente stimuleert wel de inrichting daarvan.

Aan ‘Heerlen Inclusief’: toegankelijkheid en bereikbaarheid voor mensen met een beperking, moet in alle onderdelen van ons handelen invulling gegeven worden.

Het ‘Wittemer Beraad’ is een voorbeeld om ook in Heerlen in overleg te gaan met geëngageerde mensen in onze stad. Met als doel om te praten hoe we ons samenleven inrichten: open, met durf, creatief, bezield - en vooral praktisch! In dit beraad zijn essentiële punten aan de orde gekomen die ook voor Heerlen van belang zijn. De ontwrichtende werking van flexibilisering van de arbeid bestrijden: oftewel meer zekerheid van werk en inkomen. En aandacht voor werkende armen: het bestrijden van armoede onder werkenden.

Geen boter bij de vis

SP SP Partij voor de Vrijheid VVD D66 Partij voor de Dieren Utrecht 07-11-2017 21:51

Op maandag 6 november was de behandeling van de begroting in een marathonzitting van Provinciale Staten. SP-fractievoorzitter Andrea Poppe blikt met gemengde gevoelens terug.

De begroting staat vol met regels als: de provincie wil de regie nemen, de regie pakken, heeft de regie genomen en meer van dit soort nietszeggendheid. Wat wordt er nu daadwerkelijk gedaan? Erg duidelijk was het college er niet over. 

Zoals vaak, was er nu ook weer een stapel amendementen en moties ingediend. Een paar wil ik er uitlichten.

Blij zijn wij met het aannemen van onze motie Veiligheid voorop bij Ultradiepe Geothermie. Geothermie is een relatief nieuwe vorm van energie, waarbij nog niet goed bekend is wat er nu voor risico’s aan vast zitten. Daarom hebben wij het college met een motie de opdracht gegeven bij alles wat je doet de veiligheid voorop te laten staan. Alleen de VVD, PvdD en 50+ waren tegen.

Daarentegen haalde de motie voor het eerlijk verdelen van de opbrengst van Geothermie het niet, daar was behalve de SP iedereen tegen.

Gelukkig komt er ook meer geld voor de verdiepte kruisingen voor de Noordelijke Rondweg Utrecht bij Overvecht en heeft iedereen beloofd ook de belangen van de inwoners rond de Zuilensering niet te zullen vergeten.

De aardgasvrije wijk in Overvecht kan echter niet op geld rekenen. Op sympathie wel, maar daarvan kun je de energierekening niet betalen. De gedeputeerde gaf aan nog geen vraag van de gemeente Utrecht te hebben ontvangen.Als we op elkaar gaan zitten wachten gebeurt er niets. Dat is niet de regie nemen. Als de gedeputeerde daadwerkelijk de regie neemt, dan gaat hij naar Utrecht en zegt: wat kunnen we doen om te helpen?

Vergeet niet dat dat WW- en bijstandsuitkeringen nog altijd blijven toenemen in onze provincie. De laatste jaren het meest in Utrecht, Amersfoort en Nieuwegein. Juist in deze wijk wonen veel van die mensen. Ook voor hen  horen wij er te zijn. Wij zijn ook de volksvertegenwoordigers van deze mensen en dat wordt in het Provinciehuis nogal eens vergeten.

Regie pakken bij de bouw van de broodnodige extra sociale- en middenhuurwoningen betekent voor de SP ook “boter bij de vis” leveren. Wij hebben in een motie 20 miljoen gevraagd om de bouw van die woningen aan te jagen en daar waar er problemen zijn die op te lossen. De gedeputeerde had daar hoegenaamd geen enkele interesse in. Zelfs niet na mijn inbreng dat wij eigenlijk maar een schijntje vragen vergeleken met wat we hebben gevonden in wat oudere en stoffige dossiers uit de periode 2008-2010. De Provincie heeft in die tijd dikke miljoenen (60-70) op tafel gelegd voor het overeind houden van projecten in de koopsector: de zogenoemde Versnellingsagenda. Onze 20 miljoen verbleekt daarbij. Waarom toen wel en nu niet?? Volkomen onbegrijpelijk. Ook uit Provinciale Staten kwam slechts steun van de Partij voor de Dieren en 50+. Zelfs D66 - juist die partij wil altijd middeldure huur bouwen - stemde hier tegen.

Een voorbeeld van hoe je regie kan nemen was bij de het Statenvoorstel Perspectief Groene Hart.

Daar wordt vooral veel over gepraat en dat was de SP Statenfractie zat. Hassan Toutouh heeft met de SP-fracties van Zuid- en Noord Holland de koppen bij elkaar gestoken en een amendement gemaakt om gezamenlijk op te trekken bij het oplossen van de vraagstukken en eindelijk daarmee aan de slag te gaan.

Na een sprankelende maiden speech is het amendement met grote meerderheid aanvaard, alleen de PVV was tegen. Chapeau Hassan!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.