Nieuws van politieke partijen in Apeldoorn inzichtelijk

57 documenten

Schriftelijke vragen en antwoorden grondwateroverlast

Wij Apeldoorn Wij Apeldoorn Apeldoorn 29-02-2024 13:31

In de afgelopen maanden is meer regen gevallen dan in de voorgaande jaren. Op diverse plaatsen in Nederland en dus ook in Apeldoorn, hebben inwoners diverse problemen, variërend van drassige tuinen, ondergelopen kelders en kruipruimtes waar zoveel water in staat dat ze niet meer toegankelijk zijn. Infra die in kelders is gelegd (zoals verwarmingsleidingen), worden daarbij soms in het functioneren geraakt.

In de wijk Zuidbroek lijkt dit meer last te geven dan op andere plekken in de gemeente Apeldoorn, maar het vraagstuk is breder. In De Stentor van 23 februari worden een aantal voorbeelden genoemd van waar men in deze wijk last van heeft. De inwoners geven daarbij ook aan dat men vermoedt dat de ligging in de wijk, de bodemsoort en inrichtingskeuzen daarbij naar hun mening een rol spelen.

Op grond hiervan heeft de fractie van WijApeldoorn de volgende vragen die hier inclusief beantwoording terug te lezen zijn: schriftelijke vragen grondwateroverlast.

Bijdrage Voorjaarsnota 2023

Wij Apeldoorn Wij Apeldoorn Apeldoorn 01-08-2023 13:40

Onze bijdrage tijdens de bespreking van de Voorjaarsnota 2023:

In mijn jeugd ging ik vaak met mijn moeder naar de markt. Bij de kraam van de kaasboer bestelde mijn moeder de kaas. Als ze vroeg om een pond Friese nagelkaas dan pakte de handelaar het stuk sneed er iets af en legde het op de weegschaal. EN dan kwam eigenlijk altijd wel de vraag: “Mag het ietsje meer zijn.” En er werd nooit nee gezegd, en zo vertrok je met meer dan waar je om gevraagd had.

Het was deze anekdote die mij te binnenschoot bij de Voorjaarsnota. Wie is nog de hoeder van goed gemeentelijk financieel beleid heb ik mij afgevraagd in het afgelopen jaar. We lezen over een accountant die streng was over de budgettaire overschrijdingen en bij de jaarstukken van 2022 zat een terechte vermaning van de concern controller waarin hij toch echt ons oproept om realistisch te begroten.

“Mag het ietsje meer zijn?” is een zin die bij mij binnenschiet als ik terugdenk naar de behandelingen van voorjaarsnota’s en Meerjarenprogramma-begrotingen in de afgelopen jaren. Zowel in de plannen als de moties die hierop worden ingediend wordt vooral gekeken wat we erbij willen hebben. Maar ieder extra onderwerp kost extra geld kost en extra werk voor de ambtelijke organisatie. WijApeldoorn wil rondom deze voorjaarsnota benadrukken dat een goed en solide financieel beheer, zeker met het jaar 2026 in het vooruitzicht, essentieel is. Ook het onderwerp capaciteitsmanagement van de ambtelijke organisatie verdient aandacht. Ik zie dat men daar druk bezig is om geprioriteerd te werken, iets waar wij in het afgelopen jaar meerdere presentaties over hebben gekregen. We gaven de organisatie toen complimenten om het sturen op uren en stellen van prioriteiten. Ik hoorde iemand in de wandelgangen zeggen… “helaas is men dat vergeten als men in de volgende raadsvergadering een besluit neemt wat dwars door onze zorgvuldige capaciteitsplanning heen lijkt te schieten.”

In het presidium werden een aantal weken geleden vragen gesteld rondom de strategische werkagenda. Als raad hebben wij in de afgelopen jaren dingen geagendeerd waarvan wij vinden dat eraan gewerkt moet worden. Toch zagen wij in de maanden januari tot en met april dun gevulde PMA’s omdat de stukken er niet waren. Er is onvoldoende capaciteit “in het huis” hoor ik onder andere onze burgemeester zeggen. Iets wat wij natuurlijk ook terugziend door de overschrijdingen rondom inhuur in 2022 en de openstaande vacatures op dit moment.

Toch werd het in de afgelopen maanden plotseling wel druk, in de aanloop naar het zomerreces waren er plotseling toch veel stukken die nog besproken en behandeld moesten worden.

Zozeer dat het aantal onderwerpen dat op de agenda’s werden geplaatste voor rechtstreekse besluitvorming in de raad toenam. Soms krijgen wij in de presidiumstukken op woensdag een overzicht van meer dan 10 onderwerpen die voorgedragen worden ter rechtstreekse besluitvorming in de raad. En op donderdag mogen wij dan besluiten wat de agenda voor de volgende raadsvergadering mag zijn. En zonder de soms honderden pagina’s die bij ieder van die stukken horen in een dag gelezen te hebben maken wij dan de keuze of we over onderwerpen die de belangen van mensen raken met een hamerslag gaan beslissen. Soms heb ik het gevoel dat daarmee de zorgvuldigheid van besluitvorming onder druk staat. En dat we als raad hier soms best alert op mogen zijn blijkt ook wel dat we soms moeten constateren dat de vormgeving van rapporten zeer aantrekkelijk is, maar daarmee de inhoud en de zorgvuldigheid niet is gegarandeerd. Procedures die vergeten worden, kosten die over het hoofd worden gezien en wettelijke kaders die ondergeschoven kindjes zijn. Dit is geen klacht tegen onze ambtelijke ondersteuning… want … werkdruk….

En daarmee keer ik terug naar de werkdruk. In het openbare gedeelte van onze presidium vergadering werd een keer door de voorzitter gezegd: “We hebben 7 wethouders die ook natuurlijk allemaal eigen onderwerpen hebben die ze belangrijk vinden en waar ze plannen voor willen ontwikkelen.”. En ik zou dan daaraan willen toevoegen, en zich hier op willen laten gelden. Dus zien wij onze agenda vooral vullen met onderwerpen vanuit het coalitieakkoord en vanuit de persoonlijk belangstelling van de wethouders en zien we ondertussen de onderwerpen die wij als raad op de strategische agenda hebben staan niet afnemen. Hoeveel grip hebben wij op onze eigen agenda?

Ik denk dat de wetmatigheid, dat 7 wethouders meer werk voor zichzelf creëren dan 5, ook zonder wetenschappelijke bewijzen geaccepteerd kan worden. En dat 2 extra wethouders alles bij elkaar ook effectief meer dan 1 miljoen extra kosten heeft men ons al een keer voorgerekend. De vraag of we het aantal wethouders terug moeten brengen ligt niet voor. Maar de hoeveelheid werk die zij uit zichzelf genereren is wel een punt van aandacht. Het gaat om wat de wethouder belangrijk vindt maar om wat wij als raad als opdracht aan ons college meegeven.

Speel het spel en ken de regels is een bekend gezegde, maar wat als er gedurende het spel de regels worden losgelaten. Dat is het gevoel dat wij hebben bij de vervanging van de BROA door de AOF, het Apeldoorn Ontwikkelt Fonds. Het was verassend om in deze voorjaarsnota plotseling te lezen dat er een AOF komt en dat deze de BROA vervangt. De BROA was recent nog afgestemd en we hadden de regels met elkaar afgesproken. Zonder een PMA of toelichting wordt overgeschakeld op de BROA waarvan wordt gesteld. “We zullen hiervoor criteria en spelregels opstellen en die bij de MPB 2024-2027 aan uw raad voorleggen.” Het is naar de mening van WijApeldoorn in strijd met de principes van zorgvuldig bestuur om zonder instemming van de raad, de overeengekomen BROA met alle overeengekomen regels te vervangen en in plaats daarvan een nieuwe term, het AOF, introduceren waarvan de regels (en inhoud) nog niet bekend en afgestemd zijn. Hierover gaan wij dan ook een amendement indienen.

Ook nieuw is de Midterm review, die hebben we nog niet eerder gedaan, het college merkt hierover op: De opzet daarvoor moet in afstemming met de directieraad nog worden bepaald. ../.. De uitwerking van het proces volgt in het najaar. Ook wij zijn benieuwd hiernaar, maar zien het voorlopig niet als vervanging van de overeengekomen sturingsmethoden in de planning en control syclus. Mogelijk kan het een nuttige aanvulling zijn, maar het kost wel extra capaciteit en de vraag is wat gemist wordt in de bestaande sturingsmiddelen in de PDCA cyclus om deze toe te voegen.

Toen ik nadacht over het vraagstuk van “mag het ietsje minder zijn”, schoot me een BLOG te binnen die ik zelf enkele maanden gelezen heb geschreven. “Ik ga op reis en laat achter”. Terwijl ik in de Loenense Bossen in de natuur liep en daar mijn inspiratie haalde voor het leven kwam bij mij het beeld op van de pelgrim op reis. Een middeleeuwse pelgrim die op reis ging had in zijn ransel wellicht enkele kleinere kledingstukken enkele handige dingen als potten en pannen en een tondeldoos maar dat was het wel. Als je je hele huisraad met je meesleept als je op reis gaat dan kom je niet snel vooruit. Maar hoeveel slepen wij als personen, en ook als gemeente, dagelijks niet met ons mee in onze geestelijke en soms ook fysieke bagage. En ondertussen klagen mensen soms in hun privéleven dat ze niet vooruitkomen maar klagen wij ook hier in onze raad dat sommige dingen die wij gedaan willen hebben er maar niet van komen. En toen besefte ik dat wij het kinderspelletje van vroeger “Ik ga op reis en neem mee”, niet juist speelden. Het had moeten zijn, “ik ga op reis en laat achter.” Want alleen door overtollige bagage achter ons te laten kunnen we sneller vooruitkomen.

Ik roep dan ook mijn collega’s die willen reageren op dit betoog of straks in hun eigen betoog te beginnen: “Ik ga op reis en laat achter”, het zou helemaal mooi zijn als we zelfs net als vroeger elkaars onderwerp overnemen. Dat de eerste persoon zou stellen. “In ga op reis en laat achter: Een overtollige brug”, en de derde: “Ik ga op reis en laat achter: Een overtollige brug, niet noodzakelijke raadsvragen en een ongewenst hutje op het marktplein.” Na 13 fracties hebben we denk ik een mooi overzicht van wat we allemaal niet hoeven te doen, iets waarmee we niet alleen geld besparen maar ook de capaciteit vrijmaken voor de dingen waarvan we zelf hebben afgesproken dat we daaraan willen werken.

In de Tsunami van Moties en Amendementen willen wij dan ook vooral steun uitspreken voor elk plan wat ons werk scheelt, voor elk idee wat kosten omlaag brengt. Want zowel bij de jaarstukken als de voorjaarsnota hebben een aantal zeer wijze mensen ons de wijze raad gegeven om realistisch te begroten en realistisch om te gaan met onze personele capaciteit. Ook als raad moeten wij beseffen dat wij met ad-hoc onderwerpen zelf bijdragen aan de trage vooruitgang op sommige dossiers. Voor ons geldt voor deze VJN niet allen: “mag het iets minder zijn”, maar tevens, wat laten wij achter. De ambtelijke organisatie heeft ons overzichten laten zien van geprioriteerde zaken en wat niet gedaan wordt. Dan moeten we niet proberen die via een omweg er weer in te fietsen. Willen wij als Apeldoorn snel en slagvaardig de toekomst ingaan, dan moeten wij als een pelgrim op reis gaan en onze rugzak leegmaken. Wat hebben wij nodig om de taken die wij moeten doen en met elkaar hebben afgesproken uit te voeren. In deze voorjaarsnota zijn er bij de 71 genoemde plannen meer dan 19 geen goede financiële onderbouwing kennen. Daarnaast zijn er ook plannen genoemd die inhoudelijk nog niet uitgewerkt zijn. WijApeldoorn is van mening dat: als je niet weet wat je wilt doen en je weet ook niet goed wat het gaat kosten, dan hoort het niet in de VJN thuis. Bij het sturen op uren en prioriteiten past het niet om ambtelijke capaciteit te laten wegvloeien naar plannen waar:

de raad niet om heeft gevraagd,

Waar geen goede onderbouwing voor is gegeven

Waarvan de financiële onderbouwing nog niet bekend is

Wij zijn door gemeentesecretaris bij zijn afscheid streng toegesproken over het personeelstekort. Bij de jaarverantwoording lezen wij over overschrijdingen op het inhuurbudget en ook in deze Voorjaarnota worden vele extra FTE’s erbij bedacht, FTE’s die niet komen omdat de raad hierom gevraagd heeft, maar die met een zeer dunne motivatie in de VJN zijn opgenomen, FTE’s die ook lastig in te vullen zijn en daardoor voor de komende jaren voor een hoger bedrag ingehuurd gaan worden.

Terugdenkend aan de strenge woorden die zowel concerndirecteur, concern controller en accountant gesproken hebben denk ik dat de concerndirecteur niet naar de raad hoefde te kijken maar om zou moeten draaien richting het college. Daarom is WijApeldoorn ook zo teleurgesteld over deze VJN. Het is niet de raad die teveel vraag, het is het college die zelf verantwoordelijk is voor het probleem waar ze over klaagt door teveel onvoldragen plannen en teveel plannen met een twijfelachtige financiële onderbouwing voor te stellen.

Wat is het moreel juiste om te doen en hoe gaan wij licht en verantwoord op reis. Daarom zullen wij met een amendement komen om alle onvoldragen plannen in de VJN te schrappen en deze terug laten komen in de MPB 2024-2027 of de VJN van volgend jaar. Alle functies die extra bedacht zijn en waarvan de capaciteit ingehuurd moet gaan worden, zijn die wel nodig? En als beleidsfunctionaris durf ik deze uitspraak te doen: Is er ook een probleem opgelost door een nieuw beleidsstuk te schrijven? Onze belangrijkste punten zijn: totdat de AOF is toegelicht en de regels zijn afgestemd blijven we de BROA hanteren. Ieder plan waarvan je niet goed weet wat je wilt gaan doen, wat het oplevert en wat het gaat kosten hoort niet thuis in een voorjaarsnota.

Wij willen de VJN afslanken, dat doen we met onze amendementen en willen ook graag samen met alle partijen kijken naar moties en amendementen die ons in staat stellen om lichtvoetig zonder overtollige bagage naar de toekomst te gaan.

SP wethouder Sunita Biharie

SP SP Apeldoorn 21-04-2022 11:34

Op 21 april is onze Sunita Biharie geïnstalleerd als wethouder in Apeldoorn. Met de mooie portefeuilles Werk & Inkomen, Welzijn en Sport.

Onderwerpen:https://apeldoorn.sp.nl/nieuws/2022/04/✅Welzijn (jongerenwerk en sociale basis)https://apeldoorn.sp.nl/nieuws/2022/04/✅Armoedebestrijdinghttps://apeldoorn.sp.nl/nieuws/2022/04/✅Werk en Inkomenhttps://apeldoorn.sp.nl/nieuws/2022/04/✅Inclusiehttps://apeldoorn.sp.nl/nieuws/2022/04/✅Breedtesporthttps://apeldoorn.sp.nl/nieuws/2022/04/✅Asiel en opvang

Wij zijn enorm trots en blij met Sunita als wethouder en hebben er alle vertrouwen in dat zij heel veel kan en gaat betekenen voor Apeldoorn!Voor en vooral samen met de inwoners! 

NUL IS GENOEG

SP SP D66 Apeldoorn 23-06-2020 12:02

SP heeft in de Eerste Kamer de motie om de huren niet te verhogen, al 2 keer ingediend. Allebei de keren is deze aangenomen, maar Ollongren (D66) weigert deze uit te voeren.

Al bijna 200 mensen hebben zich in Apeldoorn aangesloten bij onze actie Nul is genoeg.

Vandaag zijn we langs een aantal woningbouwverenigingen gegaan. Eerder al hebben we ze opgeroepen om helemaal geen huurverhoging door te voeren in Apeldoorn. Zij wilden dit niet. Zij vonden 3 maanden uitstel voldoende.

Daarom hebben we de oproep opnieuw gedaan, met krijt op hun oprit. We hebben een goed gesprek gehad bij de Woonmensen. Ze gaan er nog eens over nadenken.

Wij vinden namelijk dat we met elkaar duidelijk moeten zijn naar minister Ollongren met de boodschap 'Voer de motie uit'! Daarom zullen wij donderdag zelf met de motie in onze raad komen, waarin we ook onze wethouder vragen zich naar landelijk uit te spreken.

Help je ook mee de huurverhoging te stoppen? Sluit je dan nu aan. Je krijgt binnenkort een uitnodiging voor de digitale demonstratie op vrijdag 26 juni om 15:00 uur

https://doemee.sp.nl/stop-de-huurverhoging

Historisch boek “55 jaar D66 Apeldoorn”

D66 D66 Apeldoorn 09-06-2020 17:09

“55 jaar D66 Apeldoorn” is een historisch document dat in drie delen uitgegeven wordt. Het vat 55 jaar sociaalliberale politiek in Apeldoorn samen in ongeveer 200 pagina’s en is een initiatief van de afdeling D66 Apeldoorn.

Voor het eerste deel – dat medio juni 2020 zal verschijnen – kan nu al ingetekend worden. Dit deel beschrijft de periode van 1966 tot 1982 en bestaat uit 40 pagina’s interviews, achtergrondverhalen en krantenknipsels uit die tijd. Een fantastisch naslagwerk waar veel (vrijwilligers)werk aan besteed is. Bekijk hier alvast een preview.

Omdat we geen advertenties hebben opgenomen en we geen sponsoren hebben, is de prijs van dit eerste deel € 22,- per boek. Dit bedrag bevat deels een investering in de volgende twee delen. Mocht je een of meerdere boeken willen bestellen, mail dan aan a.ooms@apeldoorn.nl. Wij houden je dan ook op de hoogte van de presentatie.https://apeldoorn.d66.nl/historisch-boek-55-jaar-d66-apeldoorn/

Schriftelijke vragen Samen Apeldoorn

SP SP Apeldoorn 06-06-2020 14:54

De verhoudingen in de wereld en in ons land staan op scherp, de onzekerheid bij de mensen neemt toe. Tegenstellingen tussen mensen van verschillende komaf nemen ook toe en veel mensen in ons land maken zich zorgen over de steeds scherper wordende tegenstellingen.

Volgens een rapport van het Sociaal en Cultureel Planbureau heeft ruim een kwart van alle Nederlanders (27 procent) in 2018 discriminatie ervaren. Vooral op de arbeidsmarkt en in het onderwijs voelt men zich het meest gediscrimineerd. Maar ook bij de Belastingdienst, op voetbalvelden en op de woningmarkt wordt gediscrimineerd.

Ook in Gelderland zijn er protesten. Wij vragen al jaren aandacht voor verschillende vormen van racisme, discriminatie, uitsluiting en ongelijkheid. Met veel moeite krijgen we voor elkaar dat er heel kleine stapjes gezet worden, maar wij strijden vooral binnen de gemeente om de stem van mensen gehoord en serieus genomen te krijgen. Wij vinden dat dit anders moet en dat het tijd wordt dat ook gemeente Apeldoorn stopt met ontkennen, bagatelliseren of wegkijken van racisme, discriminatie of uitsluiting.

Wij staan als SP pal voor ‘samen Apeldoorn’; voor het bundelen van krachten van de inwoners.  We maken een vuist tegen racisme, discriminatie en uitsluiting, want we hebben elkaar steeds meer nodig om samen te strijden tegen het neoliberalisme en het kapitalisme. Hierbij hebben we ook een gemeente nodig die niet wegkijkt.

 

Is het college het met ons eens dat racisme en discriminatie verwerpelijk zijn? Is het college het met ons eens dat we niet weg mogen kijken, maar we moeten doen wat we kunnen doen tegen racisme en discriminatie? Is het college bereid om etnisch profileren hoger op de agenda te zetten en terug te laten komen als pijler in het veiligheidsplan? Is het college bereid om op zeer kort termijn samen met de sportverenigingen in Apeldoorn om tafel te gaan om een plan te maken tegen racisme en discriminatie? Het college heeft eerder toegezegd aan de slag te gaan met stagediscriminatie. Welke stappen zijn er tot nu toe genomen? Is het college bereid om samen met Art. 1 te kijken hoe de kloof tussen melden en het gebrek aan vertrouwen in het melden van discriminatie bij Art. 1 op te lossen is? Wil het college hierbij ook ervaringsdeskundigen betrekken? Is het college bereid een lokale campagne samen met scholen, sportverenigingen, jongerenwerkers, politie en andere betrokkenen op te zetten tegen racisme, discriminatie en voor Samen Apeldoorn? Tot slot, zou het college zich in de beantwoording van deze vragen duidelijk uit willen spreken tegen alle vormen van racisme, discriminatie en uitsluiting? En daarbij aangeven wat zij precies doen en gaan doen om dit probleem aan te pakken, serieus te nemen en daarmee mensen ook het gevoel te geven dat iedereen telt?

 

Sunita Biharie

SP Apeldoorn

 

SAMEN STERK TEGEN CORONA

SP SP Apeldoorn 30-03-2020 15:17

Veel mensen maken zich enorm zorgen. De situatie waar wij nu in zitten is heel ingrijpend en brengt veel onzekerheid met zich mee.

De regering heeft maatregelen genomen, waar iedereen zich zoveel mogelijk aan moet houden om de verspreiding van het virus zoveel mogelijk tegen te gaan.

We realiseren ons dat dit voor veel mensen heel vervelende gevolgen kan hebben; bedrijven vallen stil, mensen moeten verplicht thuis werken, mensen kunnen hun huur of hypotheek niet meer betalen omdat zij door de crisis zonder werk zijn komen te zitten, etc. Het is ook ingrijpend om te moeten blijven werken in situaties die gevaarlijk kunnen zijn, bijvoorbeeld als u o.a. werkt in de gezondheidszorg. Ook het volgen van onderwijs op afstand kan erg lastig zijn met daarbij de onzekerheid over toetsen en tentamens.

We beseffen ons ook dat er veel mensen voor deze verschrikkelijke coronacrisis al tegen problemen aan liepen en dat het juist in deze tijd voor deze mensen nu nog moeilijker en zwaarder kan zijn.Een kopje koffie in de wijkcentra of naar uw club gaan om elkaar te ontmoeten is er nu niet meer bij.

Wij van de SP Apeldoorn gaan normaal gesproken altijd de buurt in om te “kloppen”. We gaan dan in gesprek met de buurtbewoners. Voor een praatje of waar ze tegen aan lopen in hun buurt; kortom het kan over van alles gaan.

Door de maatregelen kan dat nu niet, maar wij willen nog steeds weten hoe het met u gaat en of er dingen zijn waar u tegenaan loopt, met werk, met school, met uw financiële situatie.

De zorgen zijn begrijpelijk en de roep om oplossingen ook. Wij kunnen niet alles overzien en daarom is de landelijke SP is een meldpunt gestart om uw verhaal/ervaringen te horen.Verschillende afdelingen in Nederland roepen mensen op om hun verhaal te vertellen.

Wij van SP Apeldoorn willen ook graag uw verhaal/ervaringen en of dingen waar u tegen aan loopt horen. Het kan ook zijn dat u graag een praatje wil maken met ons.

Mail ons uw verhaal naar apeldoorn@sp.nlU kunt ons ook bellen op telefoonnummer 06 - 365 852 80U kunt ons nu ook een whatsapp bericht sturen.

Samen staan wij sterk, Samen Apeldoorn

Sandra JagesarAfdelingsvoorzitterSP Apeldoorn

 
 

Mooie week voor Apeldoorn

D66 D66 Apeldoorn 17-02-2020 09:56

De Valentijnsweek eindigde fantastisch voor Apeldoorn, door de toezegging van het Rijk van de Regiodeals, 7,5 miljoen voor Cleantech en 12,5 miljoen voor de Veluwe. Goed werk van onze wethouders en onze lobby organisatie. Daarnaast verklaarde Defensie haar liefde aan Apeldoorn door aan te kondigen dat een vestiging van de Mariniers naar Nieuw Milligen komt met meer dan 1.500 werknemers.

Vanuit werkgelegenheidsperspectief: In de Jaren 60 en 70 (Tweede-schrijftafel-periode) heeft Apeldoorn veel nieuwe organisaties en bedrijven mogen verwelkomen. De Belastingdienst en Centraal Beheer zijn daar de bekendste exponenten van. Daarna zijn we (door Rijksbeleid) ook beeldbepalende organisaties kwijtgeraakt. Denk bijvoorbeeld aan de HTS autotechniek. Ook hebben we net naast de vestiging van een sociale academie gegrepen, omdat de OR er op het laatste moment een stokje voor stak. Tenslotte de verkoop van (Koninklijk) Wegener aan de Persgroep heeft er ook voor gezorgd dat in Apeldoorn weinig meer van dit bedrijf over is.

Heel goed dat Apeldoorn nu weer een grote werkgever mag verwelkomen. Deze past uitstekend bij onze Politie academie en de Marechaussee opleiding in de Koning Willem III kazerne. Apeldoorn gaat zich steeds meer ontwikkelen tot een Veiligheidsstad.

Met de kennis van nu zijn we erg positief over de komst. We hebben begrepen dat het nog wel een paar jaar duurt voordat de verhuizing daadwerkelijk is gerealiseerd. Dat biedt ons ook de ruimte om met de (gezamenlijke) overheden de komst voor te bereiden. Door een goede basisinfrastructuur in Nieuw Milligen hebben we daar het volste vertrouwen in.

Robert van Vliet Fractievoorzitter

ZIEKENHUISSTAKING

SP SP Apeldoorn 20-11-2019 19:46

Op 20 november hebben duizenden verpleegkundigen hun werk neerliggen (behalve in acute situaties) omdat zij een betere cao en 5% meer loon erbij willen.

Die eisen vinden wij zeer terecht, want al jarenlang werken verpleegkundigen onder een hoge werkdruk, met een tekort aan collega's en voor een bescheiden loon.

Verpleegkundigen zijn onmisbaar voor goede zorg. Daarom steunen wij al maandenlang hun roep voor een beter cao. 

We hebben een berg muntjes langsgebracht. Dat de regering ons voorbeeld maar snel mag volgen!Zij verdienen loonsverhoging! Niks dan solidariteit voor deze toppers van het Gelreziekenhuis in Apeldoorn.

Niels de Wilde 

Afdelingsvoorzitter SP Apeldoorn

Apeldoornse D66-fractie draagt Maarten van Vierssen voor als kandidaat wethouder

D66 D66 Apeldoorn 19-11-2019 11:12

De Apeldoornse D66-fractie draagt Maarten van Vierssen voor als opvolger van de vertrokken wethouder Mark Sandmann. “Van Vierssen zit sinds 2014 in de gemeenteraad en is sinds 2018 fractievoorzitter. Hij heeft ervaring met de lokale bestuurscultuur en wij zien in hem een gedreven en ambitieuze bestuurder die Apeldoorn verder vorm wil geven”, aldus de nieuw gekozen fractievoorzitter Robert van Vliet.

Van Vierssen neemt de portefeuilles Recreatie en toerisme, Natuur en dierenwelzijn, Energietransitie, Afval en milieu, Activering en inkomen, Erfgoed en Citymarketing over en wordt zo snel mogelijk gepresenteerd aan de gemeenteraad waarna er wordt gestemd over zijn voordracht.

Van Vierssen: “Met veel enthousiasme werk ik al jaren mee aan de ontwikkeling van ‘ons Apeldoorn’. De bestuurscultuur waarin we dat doen is er één om te koesteren en ik zal mij blijven ontwikkelen om daaraan bij te dragen. Heel graag zet ik mijn schouders onder de opgaven en ambities die we hebben.”

Over Maarten van Vierssen Maarten van Vierssen (41) heeft na zijn studie aan de Universiteit Wageningen bij verschillende ondernemingen van VolkerWessels gewerkt en is in 2008 gestart bij Aveco de Bondt. Hier heeft hij als ingenieur Water aan diverse grote infrawerken gewerkt. In 2017 maakte hij de overstap naar VolkerWessels Infra Competence Centre en werkt daar als omgevingsmanager.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.