Nieuws van politieke partijen in Arnhem inzichtelijk

13 documenten

Centrumring moet geen racebaan blijven

BurgerBelang Arnhem BurgerBelang Arnhem Arnhem 18-01-2023 01:19

De buitensingels in Arnhem worden dikwijls als racebaan gebruikt. De omwonenden vragen

al jaren om passende maatregelen te treffen. Zij klagen – volgens ons terecht – over

geluidsoverlast, stank en fijnstof. Reden voor het Platform Arnhemse Centrumring om een

openbrief aan de wethouder te schrijven. Wij vinden het erg belangrijk dat het college nu

eens passende maatregelen neemt en zich niet langer laat afschepen door rijksambteneren,

die vinden dat bijvoorbeeld een snelheidscamera niet wenselijk is.

Voor ons aanleiding om het college hierover te bevragen.

Bent u het met ons eens dat maatregelen dienen te worden getroffen om de geluids-

en fijnstofoverlast drastisch te beperken?

De omwonenden hebben gevraagd om fysieke maatregelen, zoals het plaatsen van

snelheidscamera’s. Blijkens eerdere mededelingen zijdens het college wensen

rijksambtenaren daaraan geen medewerking te verlenen. Zulks staat in schril contrast

met het aantal snelheidscamera’s in Nijmegen. De wethouder verkeer heeft naar

aanleiding van de bespreking/discussie in de raad – tijdens de rondvraag –

toegezegd andermaal met het rijk en rijksgezagdragers (bestuurlijk) overleg te

plegen.

Heeft dit overleg plaatsgevonden? Zo ja, waarom heeft u de raad niet over de

uitkomsten geïnformeerd, wetende dat de raad dit een belangrijke kwestie vindt? Zo

nee, waarom niet en bent u bereid alsnog deze toezegging gestand te doen?

Naast de beantwoording van de eerste twee vragen, verzoeken wij u de open brief

als hier ingelast te beschouwen en verzoeken wij u inhoudelijk te antwoorden op

deze open brief, bij voorkeur nadat u andermaal op bestuurlijk niveau met het

Platform Arnhemse Centrumring te hebben overlegd.

Aangescherpte plannen voor woningbouw vastgesteld

D66 D66 GroenLinks VVD PvdA Arnhem 22-07-2020 15:05

Op 8 juli stelde de raad na een behandeling van vijf maanden het Plan van aanpak Woningbouwontwikkeling vast. Samen met andere partijen heeft D66 veel accenten aan het plan van het college van B&W toegevoegd en bestaande punten aangescherpt. Raadslid Mattijs Loor: “Over dit plan is lang gesproken. Het is de hoogste tijd dat er nu concrete bouwplannen van de grond komen. Het college moet tempo maken in de uitvoering van het woonbeleid.”

Samenwerking tussen marktpartijen en woningcorporaties

De ambities van coalitiepartijen GroenLinks, VVD, D66 en PvdA om de sociale huursector en marktpartijen samen te laten werken aan een evenwichtig woningaanbod, zijn met een amendement aangescherpt. Op basis hiervan moet een stadsakkoord worden gesloten, waarin de partijen afspraken maken over concrete bouwopgaven.

D66: sociale huurwoningen niet allemaal in dezelfde wijk

Mede naar aanleiding van inspraak vanuit de stad, nam D66 het initiatief om géén sociale huurwoningen toe te voegen in die wijken waar al meer dan 60% van de woningen in die sector valt. Helaas verwierp de raad een wijzigingsvoorstel met die strekking van D66 en PvdA. Raadslid Mattijs Loor: “Wij kiezen voor diverse wijken. Bij nieuwe plannen voor Malburgen Oost-Zuid, Presikhaaf West en de Geitenkamp blijven wij pleiten voor het toevoegen van een ander woningaanbod.”

Woonbeleid voor alle Arnhemmers

Er werd nog een veelheid aan andere voorstellen vanuit de raad aangenomen. Zo steunde D66 onder andere een onderzoek naar zelfbewoningsplicht in wijken waar teveel betaalbare koopwoningen worden opgekocht voor verhuur. Ook moet het college voortaan bij de uitvoering van het woonbeleid meer aandacht besteden aan koopwoningen. Tot nu stond vooral de sociale huursector hoog op de agenda. Raadslid Mattijs Loor: “Alle Arnhemmers hebben behoefte aan een passende woning. Ook buiten de sociale doelgroep wordt dat steeds moeilijker. Het college moet zich inzetten voor voldoende woningen voor alle Arnhemmers.” Een voorstel om initiatieven van inwoners voor bijzondere woonvormen, zoals een ‘knarrenhof’ of collectief particulier opdrachtgeverschap, te ondersteunen werd ook aangenomen.

Ook voor studenten

Op de valreep wist D66 ook nog een wijzigingsvoorstel voor meer ambitie voor studentenhuisvesting aangenomen te krijgen. In landelijke cijfers die kort voor de besluitvorming bekend werden, staan géén Arnhemse plannen voor studentenhuisvesting. Dit terwijl het college eerder aangaf die ambitie wel te hebben. Er zijn echter geen getallen bekend of plannen in de maak. De komende periode moet het college, na het wijzigingsvoorstel van D66, samen met studentenhuisvester SSH&, marktpartijen, onderwijsinstellingen en studenten concrete ambities voor studentenhuisvesting uitwerken.

Investeren in de stad: begroting 2020 | Arnhem

GroenLinks GroenLinks D66 VVD PvdA Partij voor de Dieren Arnhem 13-11-2019 00:00

Verandering gaat door in Arnhem. De afgelopen weken heeft de gemeenteraad het uitgebreid gehad over hoe we het geld in Arnhem gaan verdelen. Dit leggen we vast in de zogenaamde MJPB, de meerjarenprogrammabegroting. De MJPB is dus erg belangrijk voor de richting van het beleid van de gemeente. We hebben het groenste en sociaalste coalitieakkoord ooit. We zetten ook grote stappen met deze begroting, en we maakten aanvullende coalitieafspraken. Alle voorstellen (moties en amendementen) die GroenLinks (mede) indiende hebben een meerderheid gehaald! Fractievoorzitter Mark Coenders voerde woensdag 13 november namens GroenLinks het woord tijdens de algemene beschouwingen.

"Voorzitter, GroenLinks wil welvaart eerlijk delen en armoede aanpakken. GroenLinks wil betaalbare en toegankelijke zorg voor alle Arnhemmers. GroenLinks wil een gezonde toekomst: wij willen een duurzame stad met schone lucht. Iedere Arnhemmer moet betaalbaar kunnen wonen in diverse wijken. En GroenLinks wil een groene stad: wij willen niet dat de groei van de stad ten koste gaat van onze natuur. Dat is de toekomst waar wij met elkaar aan willen bouwen. En dat is waar wij voorstellen aan toetsen.

Terugblik op 2019

Maar voorzitter, op een moment als deze ontkom je niet aan terugkijken. Het afgelopen jaar was voor Arnhem en GroenLinks een roerig jaar. Het begon al met de steeds maar oplopende kosten in de zorg, waar ik het zo over al hebben. Gevolgd door een coalitiebreuk in juni en een herstel van de coalitie vorige maand. We maakten daarbij een aantal aanvullende afspraken die we beschreven in een drietal voorstellen waar ik later op terugkom. Voorzitter, we realiseerden ons dat de periode van onzekerheid lang duurde. Maar we hebben er vertrouwen in dat we met nieuw elan, samen met de rest van de raad, het college en de stad er nog mooie en belangrijke periode van gaan maken.

Er waren ook positievere zaken in het afgelopen jaar: er is eindelijk een besluit over de Blauwe Golven, we stelden een ambitieuze Luchtagenda vast en we hebben een Arnhemse standaard voor toegankelijkheid.

Ook hadden we veel discussie over biomassa. Voor GroenLinks is houtgestookte biomassa geen duurzame oplossing. We hebben zoveel betere alternatieven voor onze energievoorziening. Daarom diende GroenLinks eerder, met andere partijen, een voorstel in om geen biomassa toe te staan, tenzij dit geen nadelige gevolgen heeft voor mens en milieu.

We blijven strijden voor écht duurzame oplossingen, en hopen dat het Rijk zo verstandig is het verbranden van bomen voor energie niet meer als duurzame energie te zien.

Vooruitblik naar een decennium

Voorzitter, dan terug naar de begroting. We staan aan de vooravond van 2020. Een nieuw jaar, zelfs een nieuw decennium. Een decennium waarin de wereld ontzettend zal gaan veranderen als het aan GroenLinks ligt. Waarin we hopelijk eindelijk als gemeenten meer het heft in eigen handen nemen op belangrijke dossiers, en hiervoor ook ruimte krijgen én nemen van het Rijk. Waarin we het recht op de stad claimen: voor een stad waarin wij als Arnhemmers de toekomst bepalen, niet projectontwikkelaars. Een decennium waarin we de zorg op orde krijgen en marktwerking zoveel mogelijk uitbannen. Waarin armoede geen probleem meer is. Een decennium waarin we als vrije stad racisme en discriminatie uitbannen in een stad waarin iedereen veilig en vol trots zichzelf kan zijn. En GroenLinks gaat uiteraard voor het ‘decennium van de duurzaamheid’ waarin onze groene stad nog groener wordt en we tenminste 55% reductie van CO2-uitstoot realiseren.

Begroting 2020

En voorzitter, zo’n decennium verdient een goede start. Dat is natuurlijk lastig wanneer het Rijk taken over de schutting blijft gooien zonder voldoende middelen of zeggenschap. Toch presenteerde het college al voor de nieuwe coalitieafspraken een solide begroting met goede plannen:

We investeren bijvoorbeeld meer dan ooit in armoedebeleid. Maar het aantal Arnhemmers in armoede groeit en dat is niet te verkroppen. We hebben een duidelijke visie nodig op het gebied van armoedebestrijding om hier zo snel mogelijk iets aan te doen. Langlopende ingewikkelde dossiers als Diftar worden afgrond. Daarbij moet bij Diftar de raad ook de politieke daadkracht hebben achter haar eigen besluiten te staan. We hopen dan ook dat we vanavond besluiten Diftar per 1 juli 2020 in te kunnen voeren, in het belang van de stad. We horen graag van het college wat het gevolg is als we dat vanavond niet doen. Voorzitter, met het Klimaatfonds en de wijkgerichte energietransitie zetten we flinke stappen richting een duurzamer Arnhem. Nu de kaders hiervoor vaststaan hopen we het komende jaar hier ook mooie eerste stappen en resultaten van te zien. Dit zien we terug in het nieuwe New Energy Made in Arnhem: we nemen als gemeente meer regie. We maakten al kleine stappen in het hier en nu, en hadden goede vergezichten. Nu gaan we ook grote stappen zetten. We krijgen meer zonnepanelen, we krijgen windmolens. Er komen talloze laadpalen. En we gaan werken aan schoon vervoer op veel verschillende manieren.  

Investeren in de zorg

En voorzitter, we mogen ook verder trots zijn op de begroting. Want ja, er zijn moeilijke maatregelen genomen. Maar zeker in vergelijking met andere gemeenten hebben we zeer pijnlijke maatregelen kunnen voorkomen. We hoeven geen bibliotheek te sluiten. We hoeven schoolzwemmen niet te schrappen. En we investeren meer dan ooit in de zorg. Meer dan ooit voorzitter. Waar in de vorige periode structureel te weinig begroot werd voor de zorg, en we vorig jaar ook nog eens geconfronteerd werden met een stijging van de uitgaven van 13 miljoen begin dit jaar tot nu zelfs ruim 26 miljoen, hebben we nu een begroting waarin we deze periode ongeveer 100 miljoen extra begroten voor de zorg. Een enorm bedrag.

Maar voorzitter, het gaat niet alleen om geld. Het gaat om het beantwoorden van fundamentele vragen: ‘hoe kunnen we dit mens het beste helpen, of hoe zorgen we dat dit kind zo snel mogelijk veilig is?’ Daar ligt de focus voor GroenLinks, dat is het fundament van de zorg voor Arnhemmers. Helaas zien we dat het zorgsysteem verstrikt is geraakt in regelgeving, controle en administratie en structureel gekaapt wordt door financiën.

Als we de zorg willen veranderen, of transformeren, dan doen we dat vanuit het idee dat het dan beter wordt. Dat de kwaliteit en de toegankelijkheid van zorg erop vooruit gaan. Dat kost tijd, geld en energie en het levert, soms later dan je wil, iets op. Daarom blijft GroenLinks structureel investeren in de transformatie van de lokale zorg. Het versterken van preventieve hulp, het op peil krijgen van algemene voorzieningen, dat is onze opdracht voor de komende tijd.

Moties en amendementen GroenLinks Arnhem

Voorzitter, naast de goede plannen uit de begroting en de opgaven voor komend jaar, dient GroenLinks ook nog een vijftal voorstellen in om de begroting aan te scherpen.

Allereerst dienen we twee amendementen in als GroenLinks, VVD, D66 en PvdA. Deze volgen uit de aanvullende coalitieafspraken. Ten opzichte van vorige week zijn ze tekstueel iets gewijzigd. Het eerste voorstel is om het onderdeel in de begroting over sociale woningen aan te scherpen naar sociale huurwoningen. Voor GroenLinks een belangrijke prioriteit: de wachttijden voor een sociale huurwoning lopen steeds maar op, en het is nodig dat Arnhemmers betaalbaar en goed kunnen wonen. Met het amendement geven we ook meer mee aan het aankomende plan van aanpak wonen, namelijk dat er expliciet aandacht moet zijn voor betaalbare koop en middenhuur. Het tweede amendement betreft de zorg. De gestegen uitgaven in de zorg stellen ons voor de ingewikkelde opgave om binnen de tekorten die er zijn de continuïteit en kwaliteit van de zorg te blijven waarborgen. We bieden daarom een vangnet, zodat we daar waar nodig financiële ondersteuning kunnen bieden. Daarnaast investeren we structureel in een transformatiefonds om de zorg dichterbij Arnhemmers te kunnen blijven organiseren en te kunnen blijven innoveren. We draaien ook bezuinigingen op de sociale wijkteams en vroegsignalering van schulden terug. Dit betalen we door een verhogen van de OZB met 1,25%. Dit is nog eens technisch vertaald in een amendement op de belastingverordening. Verder vragen we via een motie het college om te komen met een concrete visie op circulaire economie, als verbreding en verdieping van ons economisch beleid. Een circulair Arnhem is goed voor de werkgelegenheid en het milieu.

Daarnaast dienen we nog twee moties in:

Goed dierenwelzijn is van groot belang. Als GroenLinks, Partij voor de Dieren en DENK/Verenigd Arnhem dienen we een motie in voor een nieuwe uitvoeringsagenda dierenwelzijn en het inzichtelijk maken van de budgetten, en het eventueel bekijken van nieuw benodigd budget. Ten tweede is het goed dat we een plan van aanpak inburgering hebben, en we met een pilot een goede aanpak kunnen ontwikkelen. Voor GroenLinks is het daarbij van belang dat we ook naar groepen kijken waar het Rijk minder oog voor lijkt te hebben, zoals nareizigers. Hiervoor dienen GroenLinks, D66, DENK/Verenigd Arnhem en de PvdA een motie in.

Slotwoord

Voorzitter, ten slotte. Verandering gaat door in Arnhem. We hebben hier het groenste en sociaalste coalitieakkoord ooit. Maar we weten: verandering gaat in fasen, en we zijn er nog niet. We blijven strijden tegen armoede. Knokken voor goede zorg voor Arnhemmers en het tegengaan van klimaatverandering. Met nieuwe energie, samen met de raad, het college en de stad, maken we die verandering mogelijk in een mooi, groen, inclusief en sociaal Arnhem."

Zie hieronder de links naar de voorstellen (moties en amendementen van GroenLinks):

Amendement "Aanvullende coalitieafspraken wonen" van de fracties GroenLinks, VVD, D66 en PvdA Amendement "Aanvullende coalitieafspraken zorg" van de fracties GroenLinks, VVD, D66 en PvdA Motie "Concrete visie op circulair Arnhem" van de fracties GroenLinks, VVD, D66 en PvdA Motie "Betere begeleiding nareizigers" van de fracties GroenLinks, D66, PvdA en DENK Verenigd Arnhem Motie "Uitvoeringsagenda Dierenwelzijn" van de fracties GroenLinks, Partij voor de Dieren en DENK Verenigd Arnhem Motie "Dekking voor de Blauwe Golven" van de fracties VVD, PvdA, GroenLinks, Arnhem Centraal, ChristenUnie en Partij voor de Dieren Motie "Op naar een rookvrije generatie !" van de fracties PvdA, ChristenUnie, D66 en GroenLinks Motie "Subsidieregeling burgerkracht sociaal domein" van de fracties PvdA, GroenLinks, Arnhem Centraal, Partij voor de Dieren en D66 Motie "Maak werk van (dekking voor) de Arnhemse standaard toegankelijkheid" van de fracties VVD, D66, PvdA, CDA, GroenLinks en Arnhem Centraal Motie "Armoede door de ogen van kinderen" van de fracties D66, SP, PvdA en GroenLinks

 

De Arnhemse aanpak wijkgerichte energietransitie

PvdA PvdA Arnhem 17-04-2019 20:07

Zeker zijn van een wereld voor de toekomstige generaties. Om dat te bereiken moeten we verduurzamen. Als PvdA vinden we dit belangrijk. Alleen moet wel iedereen mee kunnen doen. En dan bedoelen we niet alleen de Tesla rijders op de Hoogkamp of in Schuytgraaf, maar ook de Arnhemmer in Malburgen of op de Geitenkamp die elke maand de eindjes weer aan elkaar moet knopen.

Daarom dienden wij als PvdA vandaag dan ook de motie “Energietransitie voor iedere Arnhemmer” in. Deze motie riep het college op om ALLE Arnhemmers actief te informeren over de mogelijkheden die de energietransitie ze bied. Want ook voor de Arnhemmers in Klarendal en in Presikhaaf bied de energietransitie mogelijkheden. Zo kan via initiatieven zoals buurtzon of de postcodeROOS al voor een klein bedrag gedeeld worden in de voordelen die duurzame energie bied. Ook is het mogelijk om samen met de energiebank (gratis voor alle Arnhemmers met een gelrepas) te kijken naar besparingen in huis, die dan, in sommige gevallen, zelfs door de gemeente betaald worden.

Wij zijn dan ook blij dat de motie vandaag met grote meerderheid werd aangenomen door de Arnhemse raad. Wij zullen de komende periode het college hier dan ook op blijven wijzen zodat iedere Arnhemmer mee kan doen met de Energietransitie!

Het bericht De Arnhemse aanpak wijkgerichte energietransitie verscheen eerst op PvdA Arnhem.

Algemene beschouwingen (begrotingsraad november 2018)

VVD VVD D66 Arnhem 17-11-2018 04:39

“Het is goed te zien dat achter deze begroting een heel mooi coalitieakkoord zit. Ik kom daar zo op terug.

 

Wij zijn er met z’n 39-en als ‘de politiek’ aan het werk om de stad nog aantrekkelijker te maken. Dan gaat Politiek niet over tegenstellingen. Zo ziet het er soms wel uit. Sorry daarvoor -zeg ik tegen de Arnhemmers die het proberen vol te houden om regelmatig mee te kijken- maar uiteindelijk vinden we voor alle besluiten meerderheden. Het liefst met zoveel mogelijk minderheden bij elkaar.

 

De politiek is druk met de begroting maar ook de ambtenaren. Zij zitten er tussen in, tussen de -al dan niet- technische vragen en het gehakketak. Wij zijn heel tevreden over de zeer dienstverlenende opstelling en de kennis van de ambtenaren die wij hebben gesproken. Dank daarvoor.

 

De VVD wil optimaal gebruik maken van de kennis en ervaring die er buiten het gemeentehuis is. Het belang om deze kennis te benutten voel ik “tot in het diepst van mijn vezels” ….

Die kennis en ervaring zie je als je als fractie aanwezig bent bij een bewonersoverleg, bij de initiatiefnemers van het manifest jeugd, als je aanwezig bent bij Innovate, aan tafel zit met OKA of PBA, met comité avenue royal aan de Apeldoornseweg en op heel veel meer andere momenten.

 

Er zit veel ambitie in de begroting. Ik ga zeven punten langs:

Werk, duurzaamheid, rode loper voor Arnhemmers en bedrijven, regio beter in beeld, wonen, veiligheid en lage lasten.

 

1 werk

We gaan ons extra inspannen om Arnhemmers die geen werk hebben met een maatwerk-aanpak naar werk te ondersteunen. Uitgangspunt is ‘aan het werk, tenzij’. De begeleiding is uiteindelijk niet vrijblijvend , bij onwil heeft dit consequenties. We moeten –vooral ook voor alle Arnhemmers die hun stinkende best doen aan de slag te komen- , niet toestaan dat de niet-willers het stelsel ondermijnen. De VVD zal daar aandacht voor blijven vragen. En een specifiek punt (daar is ook een motie over de we steunen) is de taaleis. Meedoen, werk vinden…. begint met Nederlands spreken. Bijstandsgerechtigden zijn verplicht om de Nederlandse taal te beheersen

Nederlands praten is van belang om aan het werk te kunnen, om je kinderen te kunnen begeleiden -bijvoorbeeld in contacten met school- en ook om in je wijk mee te kunnen doen.

 

2 Duurzaamheid

De grote ambitie op het gebied van duurzaamheid biedt veel kansen voor economische ontwikkeling. Er is een klimaatfonds. Ook reserveren we een bedrag om te starten met het aardgasloos maken van enkele wijken.

Er komt nog een voorstel van het college. Bij dat maatregelenpakket is ook het zoeken naar draagvlak van belang. Niet alle maatregelen zijn natuurlijk even aaibaar. En dan nog: niet iedereen krijgt een warm gevoel bij warme truiendag.

Maatregelen vinden waar iedereen ‘warm van wordt’ is best lastig, zo weet minister Wiebes. De gemiddelde Nederlander -en dat is voor een Arnhemmer vast niet anders- heeft een hekel aan kolencentrales, gaswinning, gascentrales, een hekel aan geothermie, want dat is eng, iets minder dan gemiddeld een hekel aan kernenergie… maar wel weer volop hekel aan windmolens, ….in iedere geval in de achtertuin. Kortom: behoorlijk draagvlak vinden wordt nog ’n heel ding.

Wat daarnaast lastig is, is dat het schuurt tussen natuur en milieu. Want in het verleden waren natuur en milieu vriendjes, wat goed was voor de beestjes, was ook weer goed voor de plantjes en ook voor de mens.

Maar onze wulpen hebben last van de windmolens én moeten we nog vaker bomen kappen op een schoolplein omdat we zonnepanelen op het dak van een school willen leggen?

Daar moeten op z’n Nederlands, afwegingen gaan maken, want soms kan het niet allemaal tegelijk.

 

Maar toch, ondanks deze beren op de weg, denk ik eigenlijk dat we dit wel kunnen en ik denk ook dat het goed voor ons is als we hier snel mee beginnen, dat we proberen voorop te lopen, in Arnhem, in onze regio. Onze bedrijven krijgen een voorsprong, wij krijgen een voorsprong, we kunnen er ook nog eens iets mee verdienen.

Daarmee kom ik tot het volgende belangrijke punt: de rode loper voor bedrijven

 

3 Rode loper

Van Wijken Weten ontwikkelen we -als rode loper voor de Arnhemmers- verder door. Daarnaast willen we starten met Van Bedrijven Weten. Ook in de relatie naar de bedrijven moet veel meer de vraag centraal staan, en doorzettingsmacht worden gecreëerd om drempels weg te nemen.

 

4 Arnhem en regio nog beter in beeld

Er komt meer geld beschikbaar voor (city)marketing. Op een mooi onderdeel daarvan -de verbinding met de Veluwe- dienen we samen met D66 een amendement in.

Met een open houding en veel energie gaan we samen met regiogemeenten, Foodvalley, Nijmegen, de provincie, de Economic Board,  de regio nog beter op de kaart zetten. We hebben de meest fantastische bedrijven en met veel inzet trekken we nog meer bedrijven aan.

 

5 Wonen

Een Klarendaller werd geïnterviewd voor ‘mijn leven in kleur’: “en waar zou u écht het allerliefst willen wonen? ………Nou, hier!!” 

Dat geldt gelukkig voor heel veel Arnhemmers in veel wijken.

 

Wij vinden het van belang dat schaarse nieuwbouwlocaties in bestaande wijken worden ingevuld op basis van de behoefte in de wijk. Een diverse samenstelling is op zich goed voor een wijk, maar dat moeten we niet overdrijven. Door voor ieder wat wils te bouwen hoopten beleidsmakers positieve rolmodellen te leveren. Het effect van dat verheffingsideaal is niet bewezen zegt sociologe Emily Miltenburg in haar promotieonderzoek: Waarom zou iemand eerder een baan vinden omdat z’n buurman er een heeft?

Wel zijn verschillende type woningen van belang zodat een wijk bijvoorbeeld levensloopbestendig is. Veel ouderen blijven het liefst in hun eigen wijk wonen. Er moet dan wel aanbod zijn van geschikte woningen.

 

Ten aanzien van sociale woningbouw willen wij willen hardere afspraken in de regio, met de gemeenten om ons heen. Sociale woningbouw is niet alleen een Arnhemse opgave, maar een regionale opgave; die vraagt om een regionale verdeling

We hebben in Arnhem behoefte aan een breed aanbod van woningen, anders blijven mensen met een hoger inkomen weg en wordt Arnhem minder aantrekkelijk voor bedrijven om zich er te vestigen. Wij zetten ons daarom al langer in voor het vergroten van het aanbod van woningen voor midden- en hogere inkomens; zodat ook scheefwoners door kunnen stromen.

 

6 Veiligheid

Er komt jaarlijks extra geld voor het verbeteren van de veiligheid in de wijken en de binnenstad. Ook voor ondermijning en radicalisering. Wat de VVD betreft gaat er de komende jaren hier bovenop nog meer geld naar handhavers. Ik hoop dat de komende jaren meer fracties met ons op zoek gaan naar middelen hiervoor. Meer handhavers/boa’s in de wijken om op te treden bij parkeeroverlast bij scholen, overlast rond de markt bij De Drieslag, bij evenementen in het weekend, bij taxi-standplaatsen en rond afvaloverlast niet te vergeten.

Veiligheid in de wijken is heel belangrijk, als je wil dat veel verschillende mensen met elkaar samenleven. Zo zegt ook de heer Somers (uitgeroepen tot ‘beste burgemeester van de wereld’ -burgemeester van Mechelen-): “je moet beginnen bij veiligheid. Als mensen zich onveilig voelen, gaan ze namelijk zoeken naar een schuldige en dat leidt tot polarisatie”.

En hele groepen zijn geen slachtoffer, en hele groepen zijn niet het probleem; dat is allebei niet waar.

In de wijken wonen Arnhemmers; dat is wel waar.

 

7  Lage lasten

De ozb stijgt niet; ook geen indexatie. Dit geldt ook voor de parkeertarieven. We bevriezen de belastingen. 

Arnhemmers hoeven niet meer te gaan betalen aan de gemeente of eigenlijk…...we pakken minder van ze af. En dat is goed, heel goed.”

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"MS 明朝"; mso-font-charset:128; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536870145 1791491579 134217746 0 131231 0;} @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536870145 1107305727 0 0 415 0;} @font-face {font-family:Cambria; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536870145 1073743103 0 0 415 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:Cambria; mso-ascii-font-family:Cambria; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"MS 明朝"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Cambria; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-family:Cambria; mso-ascii-font-family:Cambria; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"MS 明朝"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Cambria; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} @page WordSection1 {size:595.0pt 842.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} -->

 

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"MS 明朝"; mso-font-charset:128; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536870145 1791491579 134217746 0 131231 0;} @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536870145 1107305727 0 0 415 0;} @font-face {font-family:Cambria; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536870145 1073743103 0 0 415 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:Cambria; mso-ascii-font-family:Cambria; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"MS 明朝"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Cambria; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-family:Cambria; mso-ascii-font-family:Cambria; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"MS 明朝"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Cambria; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} @page WordSection1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} -->

D66 vraagt door op aanpak laaggeletterdheid

D66 D66 Arnhem 29-08-2018 21:00

2,5 miljoen volwassenen in Nederland zijn laaggeletterd en 1 op de 7 VMBO’ers verlaat de middelbare school met een te laag taalniveau. Ook na hun MBO-opleiding kunnen veel jongeren bijvoorbeeld een eenvoudige instructie niet lezen. Deze mensen lopen tegen een heleboel problemen aan. Denk aan solliciteren. Een bijsluiter lezen. Geldzaken bijhouden. Maar ook (klein)kinderen voorlezen. Aan de vooravond van de week van de alfabetisering vraagt D66 raadslid Mattijs Loor aan het college hoe het met de aanpak van laaggeletterdheid in Arnhem gaat.

D66 wijst al jaren op de problematiek van laaggeletterdheid in Arnhem, en vindt daarbij steevast een meerderheid van de raad aan haar zijde. Arnhem kent bijvoorbeeld al vijf jaar een bondgenootschap tegen laaggeletterdheid. “Met al deze mooie plannen en overleggroepen zou het probleem inmiddels goed in beeld moeten zijn”, stelt Loor. “En er zou zicht moeten zijn op concrete resultaten.”

Maatschappelijk probleem

Laaggeletterdheid is een groot maatschappelijk probleem, omdat de kloof tussen de mensen die wel en niet mee kunnen komen in de samenleving groeit. Er heerst een groot taboe op laaggeletterdheid, mensen schamen zich en durven niet om hulp te vragen. Deze mensen hebben vaker schulden, vinden moeilijker een baan en leven vaker ongezond. Veel kinderen groeien op in armoede.

Beter perspectief

D66 vraagt het college naar de stand van zaken en haar ambities. Zeker bij jongeren moet duidelijk zijn om wie het gaat en wat eraan gedaan kan worden, voordat het tot schooluitval of jeugdwerkeloosheid leidt. “Een betere taalvaardigheid draagt bij aan het krijgen en houden van een baan, het voltooien van een opleiding, en een makkelijker dagelijks leven. Een beter toekomstperspectief, en minder afhankelijkheid van de gemeente”, benadrukt Loor.

De volledige vragen vind je hier.

Goed nieuws: John weer terug in de ...

PvdA PvdA Arnhem 22-05-2018 12:32

Goed nieuws: John weer terug in de Kamer.

GroenLinksLaat zien waar verandering ...

GroenLinks GroenLinks Arnhem 04-03-2018 11:22

Flits-parkeren aan de Weekmarkt, CDA zegt doen!

CDA CDA Arnhem 12-02-2018 17:46

Nu de Weekmarkt gaat verzelfstandigen en weer op de Markt gehouden wordt, zijn de ondernemers weer aan zet. Het CDA is blij dat de Markt zelf nu autovrij is. Maar gastvrij mogen we ook zijn naar de Marktkraam ondernemers. De Markt is opgeknapt, het ziet er fraai uit en bovenal is er een zee aan ruimte gecreëerd door het autovrij maken van het plein. De Weekmarkt wordt verzelfstandigd en dat betekent dat de marktondernemers zelf verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling en het bestaan hiervan. Het CDA is wel van mening dat we gastvrij dienen te zijn, naar álle ondernemers, dus ook naar onze marktondernemers. Wij denken dat het instellen van zogenoemde “Flits-parkeer” plekken, bijdraagt aan de gastvrijheid van de markt en haar bezoekers. Dit zijn plekken waar maximaal 30 minuten geparkeerd mag worden. Even “laden en lossen” en weer door dus. Zo houden we de Markt autovrij, maar de Weekmarkt goed toegankelijk. CDA raadslid Klaartje van Dillen heeft het college bevraagd naar de mogelijkheden. Wethouder Ine van Burgsteden heeft aangegeven open te staan voor een onderzoek naar de mogelijkheid tot flits parkeren. Wij verwachten spoedig een antwoord.

Arbeidsmarktdiscriminatie door uitzendbureaus

PvdA PvdA D66 Arnhem 30-01-2018 20:43

“Liever geen Marokkanen, Turken of Surinamers inhuren?” Dat kan bij een groot aantal uitzendbureaus. Dit blijkt uit een steekproef van Radar. Van een eerlijke sollicitatie is in zo’n geval geen sprake. Onbegrijpelijk dat dit kan.

Redacteuren van Radar belden met 6 uitzendbureaus in Arnhem blijkt uit navraag bij de redactie. In het gesprek werd door de redactie gezegd dat het kantoor recentelijk een vervelende ervaring heeft gehad met Marokkanen, Surinamers of Turken. Kan de intercedent daar rekening mee houden? Van de 6 benaderde uitzendbureaus in Arnhem hebben er 3 de vraag positief beantwoord, 2 bureaus legde de verantwoordelijkheid bij de opdrachtgever neer en 1 uitzendbureau zei nee.

Het mag niet uitmaken wat je afkomst, leeftijd of geslacht is. Je moet zeker kunnen zijn van een eerlijke sollicitatie. Als je je best doet en je wil vooruit komen in het leven verdien je een eerlijke kans op een baan, ongeacht waar je woont, hoe je heet of wat je sekse is.

Arbeidsmarktdiscriminatie komt al jaren voor en moet worden bestreden. De PvdA wil daarom dat de gemeente Arnhem er nu echt werk van maakt en geen zaken meer doet met bedrijven waarvan is gebleken dat zij zich schuldig maken aan discriminatie. Landelijk wil de PvdA dat de Inspectie SZW meer mogelijkheden krijgt om discriminatie op te kunnen sporen en tegen te gaan door het inzetten van mystery guests. Ook moeten werknemers die last hebben van discriminatie eenvoudiger een melding kunnen doen van arbeidsmarktdiscriminatie.

Aanstaande maandag stelt de PvdA samen met D66 vragen aan het college van burgemeester en wethouders om opheldering te vragen.

Het bericht Arbeidsmarktdiscriminatie door uitzendbureaus verscheen eerst op PvdA Arnhem.