Nieuws van politieke partijen in Gelderland inzichtelijk

12 documenten

SGP in het college in Scherpenzeel

SGP SGP Gelderland 15-01-2020 00:00

/r/12b90ce845b970be24c100b90990e4ca?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fsgp-in-het-college-in-scherpenzeel-%2F11628&id=53c0881dbda57f9a5dcc93ddb69686db6bcd2c8d

In de gemeente Scherpenzeel werd onlangs een nieuw college gevormd, waar de SGP deel van uitmaakt. Wij feliciteren de nieuwe wethouders Van Ekeren en Van Deelen (Scherpenzeel) met hun benoeming en wensen hen veel wijsheid toe!

Startnotitie Regionale Energie Stratiegieën

D66 D66 Partij voor de Dieren Gelderland 30-10-2019 15:00

Karin Visser voerde namens D66 Gelderland het woord over startnotitie van de Regionale Energie Strategieën in de Provinciale Staten. Visser heeft grote zorg over de druk dat op het proces is komen te staan.

Om de Gelderse doelstellingen van 55% CO2 reductie te realiseren moeten processtappen verbeterd worden. Dat is volgens D66 niet alleen van belang voor het realiseren van onze doelstellingen, maar ook om het draagvlak in de regio’s en haar bewoners te stimuleren en te behouden en om te voorkomen dat de provincie in een onwenselijke positie als scheidsrechter of boodschapper terecht komt tussen het Rijk en de Gemeenten in. Wij moeten daadkrachtig en voortvarend aan de slag om het escalatiemodel samen met het Rijk en de regio’s uit te werken. Daarom dient D66 een motie in om een escalatiemodel  uit te werken in samenwerking met vertegenwoordigers van het Rijk, de provincie en de gemeenten.

Lees hieronder de volledige spreek tekst:

Allereerst wil D66 haar complimenten uitbrengen aan de regio Foodvalley en de Cleantech regio. Deze regio’s hebben daadkrachtig en voortvarend met samenwerkingspartners twee startnotities uitgebracht die wij graag willen ondersteunen. Echter, om de Gelderse doelstellingen van 55% CO2 reductie te realiseren, zullen wij een aantal processtappen moeten verbeteren.

Dat is niet alleen van belang voor het realiseren van onze doelstellingen, maar ook om het draagvlak in de regio’s te behouden en om te voorkomen dat de provincie in de rol van scheidsrechter of boodschapper terecht komt. Tussen het Rijk en de Gemeenten in. En zonder de spelregels van te voren te hebben bepaald.

Laat ik eens een paar zaken noemen waaruit blijkt dat proces onder druk komt te staan. Of beter gezegd, het proces staat nu al flink onder druk.

Een aantal startnotities zijn nog niet zijn opgeleverd. En wij weten niet wanneer dit wel gebeurt. Een aantal gemeenteraden gaat naar aller waarschijnlijkheid de startnotities niet vaststellen. Wat betekent dit voor de gemeenten die wel daadkrachtig en voortvarend aan de slag zijn gegaan? Het Rijk gaat na oplevering van de concept-Ressen, wellicht een restopgave opleggen. Maar deze gaat uit van de landelijke doelstellingen. Gaan wij dan als provincie nog een extra taakstelling opleggen? De regio’s hebben hun escalatiemodel verschillend of niet uitgewerkt en GS stelt voor om de uitwerking van het landelijke escalatiemodel medio volgend jaar af te wachten. Maar hoe kunnen wij van een landelijk escalatiemodel gebruik maken als wij onze eigen doelstellingen hebben?

Gezien de immense opgave waar wij voor staan, het behoud van draagvlak in de regio’s en wij als Provincie niet in de rol als scheidsrechter of boodschapper terecht willen komen zonder vooraf spelregels te hebben bepaald, moeten wij nu aan de slag.

Wij moeten net als Foodvalley en de Cleantech regio daadkrachtig en voortvarend aan de slag om het escalatiemodel samen met het Rijk en de regio’s uit te werken. Daarom dienen D66 en de SP een motie in met als dictum: D66 en SP verzoeken GS om voor 1 januari 2020 een escalatiemodel conform het huis van Thorbecke uit te werken in samenwerking met vertegenwoordigers van het Rijk, de provincie en de gemeenten.

Uit de doorrekening van de Gelderse doelstelling blijkt dat wij deze alleen gaan halen als wij nu aan de slag gaan. Het opleggen van een eventuele restopgave medio juni kan afbreuk doen aan het draagvlak onder de regio’s. En al helemaal als daar bovenop een extra taakstelling vanuit de provincie komt.

Volgens D66 zouden wij reeds nu al moeten nadenken over de opgave van de Gelderse Ress-en. En dan bedoelen wij niet dat wij deze opgave moeten gaan opleggen. Nee juist niet! Wij hebben immers een thematafel Regionale Samenwerking bij het GEA. Hierin nemen bestuurlijke trekkers van de RES-regio’s deel. Zij kunnen van onderop de Gelderse opgave in TWh gekoppeld aan 55% CO2 reductie uitwerken.

Door de thematafel een rol te laten spelen, zetten wij de regio’s nog meer in hun kracht, stimuleren wij hun onderlinge samenwerking over hun regiogrenzen heen. Zij biedt meer kansen om de Gelderse doelstellingen wel te realiseren. Bovendien behouden wij meer draagvlak bij de regio’s door meer duidelijkheid.

Daarom dienen D66 en de Partij van de Dieren een motie in met als dictum: D66 en Partij van de Dieren verzoeken GS om de thematafel Regionale Samenwerking een taakstelling ‘van onderop’ voor de Gelderse opgave te laten uitwerken en deze uiterlijk 1 maart 2020 ter besluitvorming voor te leggen aan de Provinciale Staten.

Perspectiefnota zonder perspectief

SP SP Partij voor de Dieren Gelderland 06-07-2019 11:27

De Gelderse Provinciale Staten vergaderden woensdag 3 juli nog eenmaal voor het zomerreces. Op de agenda stond ook de Perspectiefnota. Met deze nota wordt vooral vooruitgekeken naar de komende begroting. Het bespreken van de nota is een goed moment om de richting (mee) te bepalen of bij te sturen, van het beleid dat de Provincie voert. Reden genoeg dus om, als oppositiepartij, scherp te koersen. SP-fractievoorzitter Carla Claassen sprak namens de SP haar suggesties ter verbetering en bedenkingen uit. Hier treft u de enigszins ingekorte versie aan*:

Perspectiefnota

Het heet een perspectiefnota, maar de SP ziet er weinig perspectief in staan. Het coalitieakkoord is erin opgenomen, maar we zien weinig concrete plannen. Je verwacht van een college, dat gaat regeren in een periode waarin veel grote programma’s, op gebied van mobiliteit, OV en duurzaamheid moeten worden aangezwengeld, een hoger ambitieniveau. Gelderland heeft meer dan voldoende middelen om voorop te kunnen lopen in het aanpakken van grote vraagstukken. Die middelen worden zeer beperkt ingezet. Daarmee geven we niet het goede voorbeeld aan de inwoners van Gelderland.

Per programma benoemt de SP een aantal in het oog springende onderwerpen.

Programma 1. Samen voor Gelderland

We lezen dat GS lef, ondernemingsdrift en partnerschap wil laten zien en steviger wil inzetten op strategische ondersteuning van gemeenten. Hoe zorgt GS ervoor dat ambtenaren mee kunnen in deze nieuwe opgave? Hoe gaat de Provincie als werkgever daarmee om? Welke vorm van leiderschap past daarbij en hoe wordt het management daarin meegenomen en begeleid? De SP is van mening dat investeren in ambtenaren in deze van groot belang is.

Programma 2. Duurzaam

‘We willen de inzet vergroten’, ’we ondersteunen de vorming van de Ressen zowel ‘bestuurlijk en ambtelijk’, stelt GS. Maar wat gaat GS concreet doen?

Programma 3. Natuur en Cultuur

Natuur

Gelderland is een mooie, groene provincie. Dat wil de SP graag zo houden. Zij kan zich heel goed vinden in het plan om meer bos te creëren. Ook wij vinden dat er een stevig investeringsbudget beschikbaar moet zijn voor boeren die willen overstappen naar een duurzame bedrijfsvoering. De SP is een grote voorstander van meer kleinere boerenbedrijven. Ook moeten boeren, volgens de SP, een eerlijkere prijs krijgen voor hun product.

Cultuur

Willen we een breed aanbod op het gebied van sport en cultuur handhaven in Gelderland dan zullen we iets moeten doen. De gemeenten willen hierop bezuinigen, gezien hun andere tekorten. Het opvangen van tekorten behoort niet tot de provinciale taken. De SP vraagt GS welk plan er ligt om hier een oplossing voor te vinden. Gaat zij haar doelstellingen op het gebied van sport, kunst en cultuur op creatieve, andere wijze realiseren? Zijn er manieren om gemeenten tegemoet te komen? Of gaat GS toch een actieve lobby voeren in Den Haag om gemeentelijke kaalslag op andere terreinen tegen te gaan? De SP ziet graag een plan en dient daarom samen met de Partij voor de Dieren en 50PLUS een motie hiervoor in.

Programma 4. Gezond, schoon, veilig en welvarend

Steengoed Benutten wordt: ‘Nieuw Noaberschap’. Alles, wat onder leefbaarheid valt, moet in dit programma passen. Het Duizend-Dingen-Doekje voor leefbaarheidsproblemen. Maar waarom een goed werkend programma uitbreiden met alle problemen van steden, wijken en dorpen?

Steengoed benutten is te belangrijk om op te laten gaan in een bredere werkwijze ‘Nieuw Naoberschap’. Gelderland staat voor een grote opgave om bestaande woningen te renoveren en te isoleren en betaalbare, duurzame nieuwbouw te ontwikkelen. Het in een breder programma opnemen zorgt voor verwatering van doelen en budgetten. Daarom dient de SP een amendement in.

De SP is blij dat GS inziet dat er voldoende woningen in alle segmenten bij moet komen. En dat uiteindelijk alle woningen klimaat- en energieneutraal moeten zijn. Hoe gaat het college dit bewerkstelligen? Met het maken van afspraken en het opstellen van woonagenda’s ben je er nog niet.

Programma 5. Economie en Mobiliteit

Pappen en nathouden, dat is de eerste gedachte die bij de SP opkomt. Alle projecten van het vorige college voeren we uit. Er zijn geen nieuwe projecten toegevoegd. Infrastructuur projecten kennen een voorbereidingstijd van ongeveer 10 à 15 jaar. Gaat dat nu betekenen dat rond 2030 Gelderland letterlijk stil staat? En gaan we alleen nog onderhouden wat we hebben?

De SP kijkt uit naar de integrale visie op mobiliteit en wil dat ook de samenleving hierbij betrokken wordt. Zorg dat het openbaar vervoer beter toegankelijk wordt voor mensen met een fysieke handicap. Het geeft deze groep mensen zoveel vrijheid om zonder al te veel hulp zelfstandig te kunnen reizen.

De provincie moet bedrijven stimuleren om goede werkomstandigheden te bieden en tegelijkertijd concurrerend te blijven. Hier zouden technische innovaties wellicht veel kunnen betekenen. Tegelijkertijd zien we dat er nog steeds Gelderlanders thuis zitten zonder werk. Welke rol ziet GS voor zichzelf om deze mensen te laten meedoen op de arbeidsmarkt en voor een eerlijk salaris?

De SP hoopt in de begroting 2020 meer echte ambities terug te zien. Meer concrete voorstellen. Wat de SP betreft kun je, als GS, op sommige vlakken wat dwingender zijn richting gemeenten en bedrijven. Zeker op het gebied van woningbouw en duurzaamheid.

* De volledige tekst kunt u hier lezen, net als de motie en het amendement:

 

Rivierenland is een nieuw ...

ChristenUnie ChristenUnie Gelderland 13-06-2019 09:03

Wij willen brandveilige stallen in ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Gelderland 19-12-2018 13:12

Wij willen brandveilige stallen in Gelderland! Daarom dienen we een amendement in bij de omgevingsvisie.

Kadernota Faunabeheer

SGP SGP CDA PvdA GroenLinks ChristenUnie Partij voor de Dieren Gelderland 10-10-2018 00:00

/r/ecb6a5ad2366614cf0328d39533fd9db?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fkadernota-faunabeheer%2F9631&id=5c85e0e9de0a8a0a0d46b0d92f323a7d72490f24   PS-Vergadering 26 september 2018

 

/r/ecb6a5ad2366614cf0328d39533fd9db?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fkadernota-faunabeheer%2F9631&id=5c85e0e9de0a8a0a0d46b0d92f323a7d72490f24Bennie Wijnne:

Als SGP hebben wij in deze kadernota problemen met de mogelijkheid dat GS ook de schadebestrijding op zondag kan toestaan. Wij liggen hier als SGP de vinger bij in het kader van de zondagsrust. Als GS dit wel zouden toestaan dan zou dit niet in lijn zijn met artikel 3.6 lid 2 van het besluit Natuurbescherming waar jacht op zon- en feestdagen verboden is. Een ontheffing hiervoor verlenen zou geen eenduidige regelgeving betekenen. De motie die wij als SGP samen met het CDA, ChristenUnie en Partij voor de Dieren indienden, kreeg ook de steun van de Partij van de Arbeid, 50+, SP en GroenLinks.

Deze motie is aangenomen en GS heeft toegezegd deze ook uit te zullen voeren.

D66 Gelderland is tegen laagvliegroutes over Gelderland

D66 D66 Gelderland 12-09-2018 19:30

Tijdens de vergadering van de commissie RLW op 12 september sprak Statenlid Antoon Kanis namens D66 Gelderland over Lelystad Airport. Kanis benadrukte nogmaals dat D66 Gelderland tegen laagvliegroutes over Gelderland is.

Lees hieronder de volledige spreektekst.

Voorzitter,

Laat ik maar meteen helder zijn: D66 Gelderland is nooit voorstander geweest van de laagvliegroutes. En als het aan D66 Gelderland ligt, dan gaat Lelystad Airport pas open op het moment dat de vliegtuigen in één keer kunnen doorstijgen, zonder langdurig laag te vliegen.

Mijn indruk is altijd geweest dat ook het college van Gedeputeerde Staten geen laagvliegroutes wil en zich hard maakt voor het zo min mogelijk overlast voor onze inwoners. Op de Veluwe en elders in de provincie. Graag zou ik van het college horen of deze indruk juist is.

We spreken deze avond over de brief van het college aan de minister. In deze brief roept het college op om het herindelen van het luchtruim niet verder uit te stellen. De minister heeft toegezegd dat dit in 2023 geregeld moet zijn. Dat was ook waar mevrouw Kuik naar verwees. En zij stelde terecht: dit soort afspraken tellen alleen als ze in een wet vastgelegd worden. D66 is blij dat het college de minister aan die uitspraak wil houden. En dat het college vraagt om die eerdere toezegging hard te maken. Zet het op papier, zet het in een wet!

Wat ons betreft kunnen die twee standpunten ook prima naast elkaar staan. Aan de ene kant er alles aan doen om de laagvliegroutes te voorkomen en tegelijkertijd de minister aan haar eigen belofte houden dat de herindeling van het luchtruim, en als voorwaarde daarin het verdwijnen van de laagvliegroutes, in 2023 te regelen.

Alle insprekers die ons vanavond toegesproken hebben deden, ieder op hun eigen manier, de oproep aan ons als Staten om onze verantwoordelijkheid te nemen. Dhr. Gelsing van RECRON zei: ‘Neem uw verantwoordelijkheid als Staten en loop niet achter de Haagse partijpolitiek aan.’ Dat is een oproep die ik ter harte neem. In het afgelopen jaar hebben ik en mijn collega Statenleden van D66 keer op keer bij onze Haagse fractie de terechte zorgen die in onze provincie leven overgebracht en benadrukt dat wij tegen de laagvliegroutes zijn.

Kortom. D66 Gelderland steunt de oproepen die vanavond door de insprekers gedaan zijn tegen laagvliegroutes… En tegelijkertijd steunen we de acties van het college om de minister aan haar woord te houden. En misschien is dat wel het belangrijkste: Laten we samen, als Gelderlanders, het belang voor onze natuur en onze leefomgeving keer op keer bij Den Haag onder de aandacht brengen.

Want dáár wordt het besluit uiteindelijk genomen!

Gelderse SGP-Statenfractie benoemt nieuwe medewerkster

SGP SGP Gelderland 05-07-2018 00:00

/r/c23996091ab190223c4e2b1eed56ec57?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fgelderse-sgp-statenfractie-benoemt-nieuwe-medewerkster%2F9327&id=550f529e602473a4f148dfde03605860c3f1a2d3Janneke Duerink-Folmer uit Stroe gaat bij de Gelderse SGP-Statenfractie werken als communicatiemedewerkster. Zij treedt in dienst per 1 januari 2019.Janneke (35) woont in Stroe, is gehuwd en werkt momenteel als P&O-adviseur/hoofd P&0 van het Van Lodenstein College.

Als Statenfractie zijn wij blij dat Janneke bij onze fractie komt te werken.

Fractie in gesprek met hoogleraar cardiologie voor vrouwen

D66 D66 Gelderland 09-05-2018 19:00

Woensdag 9 mei legde de fractie van D66 Gelderland twee werkbezoeken af. In de middag bezochten de Statenleden windmolenfabrikant Lagerwey in Barneveld. De dag begon met een bezoek aan het Radboud UMC in Nijmegen. Meer bepaald was de de afspraak met hoogleraar cardiologie voor vrouwen: Angela Maas.

Maas ontving de fractie op de afdeling cardiologie in het Radboud. Het bezoek stond in het teken van gendergerelateerde verschillen tussen mannen en vrouwen. Dit thema stond de afgelopen twee maanden op de agenda van de Statenfractie. Met name Statenleden Céline Blom en Lucia van Milaan vroegen hier online en offline aandacht voor.

Cardiologie voor vrouwen

Ook voor Maas is het een belangrijk thema. In de loop van haar carrière merkte zij regelmatig dat vrouwen zich bij haar meldden met klachten die door collega cardiologen niet of lastig te verklaren waren. Zij specialiseerde zich mede hierdoor uiteindelijk in cardiologie bij en voor vrouwen. Ze bezet de leerstoel cardiologie voor vrouwen aan het Radboud UMC. In een wervelende presentatie die in totaal zo’n 45 jaar jaar geschiedenis van de cardiologie beslaat, bepleit ze met verve het bestaansrecht van het onderwerp. En hekelt ze het gebrek aan aandacht dat er volgens haar voor bestaat binnen haar beroepsgroep. Ze wijt dit grotendeels aan onwetendheid bij haar collega’s. Al signaleert ze ook een kentering. Er komt langzaam meer aandacht voor het onderwerp. Daar is ze blij mee, maar ze vindt dat het ook allemaal lang duurt.

Oorzaken

Ze noemt het een aantal keer deze ochtend een zaak van leven en dood. Vrouwen sterven volgens haar steeds vaker aan hart en vaatziekten. Vaak doordat de problemen niet gezien worden of niet voldoende onderkend worden door artsen. Bij vrouwen slibben vaten bijvoorbeeld geleidelijker dicht dan bij mannen. Daarnaast vindt aderverkalking met regelmaat plaats in de kleine bloedvaten. Artsen kunnen dan lastiger de juiste diagnose stellen. Ook blijkt uit onderzoek dat er vaak een verband is tussen borstkanker en hartaandoeningen. In eerste instantie wordt dit vaak niet onderkend, zo stelt ze, omdat de klachten soms pas jaren na de behandeling van borstkanker optreden. Het zijn een paar van de vele leerpunten die tijdens haar presentatie voorbijkomen.

Hart voor vrouwen

Naast haar hoogleraarschap is Maas oprichter van de stichting Hart voor Vrouwen. De stichting is een onderdeel van Het Radboud UMC en zet zich specifiek in voor de bestrijding van hart- en vaatziekten bij vrouwen. Maas geeft regelmatig lezingen over het onderwerp. De opbrengst daarvan komt ten goede van de stichting. Meer informatie is te vinden op www.hartvoorvrouwen.nl.

Goed opgeleide arbeidskrachten op een diverse werkvloer

D66 D66 Gelderland 11-04-2018 18:56

Tijdens de Statenvergadering van 11 april is een motie van Statenlid Céline Blom met grote meerderheid aangenomen. In de motie roept ze in een aantal punten op om het Gelderse onderwijs nog beter af te stemmen op de arbeidsmarkt.

Blom is blij dat de motie is aangenomen.“Een naadloze aansluiting tussen de verschillende soorten onderwijs en de arbeidsmarkt is essentieel. Gelderland heeft grote behoefte aan goed opgeleide arbeidskrachten. Alleen zo beantwoorden we aan de uitdagingen waar de provincie voor staat. Op het gebied van klimaat, energie en circulaire economie bijvoorbeeld. Hiermee sporen we Gedeputeerde Staten (GS) aan om integraal te kijken naar onderwijs en de arbeidsmarkt. Daarbij moet zeker aandacht zijn voor techniek, waaronder ook bouw en ICT, en zorg. Ik ben heel blij dat de meerderheid van de Statenleden achter deze aanpak staat.”

Onbenut potentieel

Uit beantwoording van schriftelijke vragen van D66 op 6 maart jongstleden bleek al dat volgens opgave van het CBS in Gelderland in 2016 circa 61.000 jongvolwassenen van 18 tot 27 jaar geen startkwalificatie hebben. Dat is maar liefst 26,6% van de totale bevolking van 18 tot 27 jaar. Er is dus sprake van een grote schare aan onbenut potentieel. Blom: “Hoe mooi zou het zijn als nagegaan kan worden wat de provinciale rol zou kunnen zijn bij het bestrijden van voortijdig schoolverlaten en naar werk toeleiden van jongeren zonder startkwalificatie.”

Leven lang leren

Een ander punt waar Blom aandacht voor vraagt, is een leven lang leren. “De arbeidsmarkt van de toekomst ziet er anders uit. Die kent andere uitdagingen en vraagt andere competenties van werknemers. Sommige beroepen zullen verdwijnen, andere komen erbij. In de motie roep ik op om pilots op het terrein van een leven lang leren en opleiden te stimuleren en rekening te houden met doorlopende leerlijnen.”

Diversiteit

Een laatste punt dat Blom mee wil geven aan GS is diversiteit. Onderzoek uit Scandinavië leert dat meer diversiteit op de werkvloer tot betere prestaties leidt. Het aandeel vrouwen, inclusief kantoorpersoneel, in de bouw- en infrasector is slechts 9% volgens CBS-cijfers uit 2016. Blom: “In 2008 was dit cijfer precies hetzelfde. Helaas is er dus nog niets veranderd. D66 wil graag dat nagegaan wordt welke rol de provincie kan spelen om diversiteit op de werkvloer te bevorderen.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.