Nieuws van politieke partijen in Heerlen inzichtelijk

13 documenten

College informeert gemeenteraad Heerlen -willens en wetens- niet over hoogte aanzienlijke vertragingskosten Maankwartier

Hart-Leers Hart-Leers Heerlen 16-07-2019 19:17

Burgemeester en wethouders informeren de gemeenteraad -willens en wetens- niet over de hoogte van de aanzienlijke vertragingskosten Maankwartier. Dit alhoewel de gemeenteraad een controlerende taak heeft en het college een informatieplicht kent. Het enige dat men prijs geeft is dat het over een aanzienlijk bedrag gaat en men daarover in overleg is met sociale woningcorporatie Weller.

Nu de kosten van de vertraging door het college zelf als aanzienlijk omschreven worden en reeds geruime tijd in kaart gebracht zijn luidt de vraag waarom men dit in het geheel niet met de gemeenteraad deelt. Noch ‘vertrouwelijk’ of ‘geheim’ (ook dat zijn immers mogelijkheden waarover burgemeester en wethouders beschikken) wordt de raad geïnformeerd. Dat terwijl Hart-Leers er met grote regelmaat (ook onlangs weer) officieel naar informeerde.

Bijgaande reactie, als antwoord op onze recente vraag, zegt nagenoeg niks. Behalve dat het, wederom, ‘maak je borst maar nat’ heet.

Een veelheid aan ‘commerciële ruimten’ staan via diverse makelaars ‘te huur’ en zijn aldus ‘prompt beschikbaar’. Dat in tegenstelling tot het telkenmale geschilderde plaatje dat ondernemers te wachten staan tot dat de plaat over het spoor/’interwijkverbinding’ en/of ‘het station’ open gaat.

Het Maanhotel is ‘casco/kaal’ gebouwd waarbij nog steeds niet duidelijk is of er überhaupt een/de zoveelste hotelexploitant voor gevonden is (of wordt). Terwijl Heerlen ondertussen -reeds meermaals- vorstelijk de beurs trok en daarmee al vele malen meer uitgaf dan de, zeer geruime tijd, aan eenieder voorgespiegelde ‘maar 10 miljoen Euro’.

Hart-Leers: ‘Waarom toch steeds weer die langdurige geheimzinnigheid, waarom geen enkele informatie en deze (alhoewel beschikbaar) zelfs lange tijd bewust achterhouden? Is men wellicht bang dat, indien men voor de vertrouwelijke en/of geheime ‘weg’ informeren kiest, dit zeker en vast een extra vergadering tot gevolg zal hebben en het signaal daarvan aldus overduidelijk is?! Of denkt men simpelweg -we houden het tot na de politieke zomervakantie onder de pet, dan heeft de feestelijke opening plaatsgevonden, en valt dat feestje (mede vanwege de zoveelste financiële tegenvaller) niet in het water-…’

5_1_1.docx

Ik ben niet bang voor bijnaam Frank de Sloper

OPH (Ouderen Partij Heerlen) OPH (Ouderen Partij Heerlen) Heerlen 23-03-2019 16:48

De grootschalige sloop in Heerlen-centrum vindt plaats onder politieke verantwoordelijkheid van twee wethouders. Frank Simons (OPH) is vanuit zijn portefeuille met Ruimtelijke Ordening bezig met de sloop van het stadskantoor. Peter van Zutphen (SP, Centrumontwikkeling) gaat over de sloop van de voormalige Plu, Studio 54 en het Kegelpaleis.

Sinds de grote sloop in de jaren zeventig en tachtig in Heerlen is er niet meer zoveel gesloopt als nu. Wijlen Hub Savelsbergh, die 24 jaar als wethouder met in zijn portefeuille Ruimtelijke Ordening in Heerlen aan de touwtjes trok, vergaarde er de bijnaam Hub de Sloper mee.

Simons moet lachen als hij met de mogelijke bijnamen Frank de Sloper en Peter de Sloper wordt geconfronteerd. „Dat haalde laatst ook al iemand aan. Maar ik denk niet dat wij met die bijnamen de geschiedenis in zullen gaan.”

Daarvoor zitten er volgens Simons te veel verschillen tussen de sloop van toen en het afbreken van nu. „Vooropgesteld: ik kan geen uitspraken doen over met welke intenties de sloop van destijds is uitgevoerd. Ik heb er ook nauwelijks herinneringen aan. Ik was toen een jonge jongen die meer met voetbal bezig was. Maar de gebouwen die we nu slopen, zijn puisten in een stad in ontwikkeling. Daarbij zorgen we ervoor dat er iets mooiers voor terugkomt.”

De vroegere sloop heeft Heerlen met littekens achtergelaten. De nieuwe sloop moet werken als een facelift voor de stad. Simons is dan ook niet bang dat hij als sloopwethouder wordt gezien. „Ik moet de eerste burger nog spreken die me komt vertellen dat het zonde is dat deze gebouwen tegen de grond gaan. De mensen die ik spreek zijn er juist blij mee.”

Vanuit zijn werkkamer kan Simons dagelijks de vorderingen van de sloop van het stadskantoor volgen. „Ik moet de slopers een pluim geven. Ze gaan professioneel te werk, beperken overlast tot een minimum en de veiligheid staat bovenaan. En er zijn veel bruikbare materialen uit het gebouw gehaald die we kunnen recyclen. Daar doen we zelf ook aan mee. We zijn met kunstenaar Paul Koenen bezig om een bank te maken van sloopmateriaal uit het stadskantoor. Die wordt voor het nieuwe stadskantoor geplaatst, als aandenken aan het oude.”

Artikel uit De Limburger d.d. 23 maart 2019

Ik ben niet bang voor bijnaam Frank de Sloper

OPH (Ouderen Partij Heerlen) OPH (Ouderen Partij Heerlen) Heerlen 23-03-2019 16:48

De grootschalige sloop in Heerlen-centrum vindt plaats onder politieke verantwoordelijkheid van twee wethouders. Frank Simons (OPH) is vanuit zijn portefeuille met Ruimtelijke Ordening bezig met de sloop van het stadskantoor. Peter van Zutphen (SP, Centrumontwikkeling) gaat over de sloop van de voormalige Plu, Studio 54 en het Kegelpaleis.

Sinds de grote sloop in de jaren zeventig en tachtig in Heerlen is er niet meer zoveel gesloopt als nu. Wijlen Hub Savelsbergh, die 24 jaar als wethouder met in zijn portefeuille Ruimtelijke Ordening in Heerlen aan de touwtjes trok, vergaarde er de bijnaam Hub de Sloper mee.

Simons moet lachen als hij met de mogelijke bijnamen Frank de Sloper en Peter de Sloper wordt geconfronteerd. „Dat haalde laatst ook al iemand aan. Maar ik denk niet dat wij met die bijnamen de geschiedenis in zullen gaan.”

Daarvoor zitten er volgens Simons te veel verschillen tussen de sloop van toen en het afbreken van nu. „Vooropgesteld: ik kan geen uitspraken doen over met welke intenties de sloop van destijds is uitgevoerd. Ik heb er ook nauwelijks herinneringen aan. Ik was toen een jonge jongen die meer met voetbal bezig was. Maar de gebouwen die we nu slopen, zijn puisten in een stad in ontwikkeling. Daarbij zorgen we ervoor dat er iets mooiers voor terugkomt.”

De vroegere sloop heeft Heerlen met littekens achtergelaten. De nieuwe sloop moet werken als een facelift voor de stad. Simons is dan ook niet bang dat hij als sloopwethouder wordt gezien. „Ik moet de eerste burger nog spreken die me komt vertellen dat het zonde is dat deze gebouwen tegen de grond gaan. De mensen die ik spreek zijn er juist blij mee.”

Vanuit zijn werkkamer kan Simons dagelijks de vorderingen van de sloop van het stadskantoor volgen. „Ik moet de slopers een pluim geven. Ze gaan professioneel te werk, beperken overlast tot een minimum en de veiligheid staat bovenaan. En er zijn veel bruikbare materialen uit het gebouw gehaald die we kunnen recyclen. Daar doen we zelf ook aan mee. We zijn met kunstenaar Paul Koenen bezig om een bank te maken van sloopmateriaal uit het stadskantoor. Die wordt voor het nieuwe stadskantoor geplaatst, als aandenken aan het oude.”

Artikel uit De Limburger d.d. 23 maart 2019

Gisteren maakte Ralf Krewinkel ...

D66 D66 Heerlen 01-03-2019 11:44

Gisteren maakte Ralf Krewinkel bekend op te stappen als burgemeester van Heerlen naar aanleiding van de ontstane commotie rond zijn sollicitatie naar de burgemeesterspost in Kerkrade. Na een bijzonder zware periode rond zijn zoontje Luca had onze burgemeester tijd nodig om zelf te herstellen van alle heftige emoties die hiermee gepaard gingen. Die ruimte werd hem door de Heerlense raad van harte gegund. Dat hij als Kirchroadsjer Jong solliciteert in zijn geboortestad is wat ons betreft zijn goed recht. Een sollicitatieprocedure voor een burgemeesterspost is altijd geheim. Krewinkel had daarom geen andere mogelijkheid dan zijn sollicitatie voor zich te houden. Hij heeft niets fout gedaan, maar werd openbaar afgestraft. Los van het feit dat deze informatie nooit had mogen uitlekken, zijn wij van mening dat Ralf Krewinkel de kans had moeten krijgen om in de Raad uit te leggen wat zijn beweegredenen waren, daar een groot aantal raadsleden hier erg nieuwsgierig naar is. Door de ontstane ophef is hem die kans ontnomen. D66 Heerlen is ontzettend teleurgesteld in de reacties van medepartijen en betreurt het dat Ralf Krewinkel tot de conclusie kwam dat opstappen nu onvermijdelijk bleek. D66 Heerlen vindt dat Gouverneur Bovens uiteindelijk eindverantwoordelijk is voor dit koningsdrama. Hij had immers de consequenties van dit geheel in vroeg stadium kunnen en moeten overzien. Hij had deze situatie kunnen en misschien wel moeten voorkomen. Wij willen Ralf ontzettend bedanken voor zijn inzet voor Heerlen en hem en zijn gezin sterkte wensen voor de komende periode.

GroenLinksBij de grootste 25 ...

GroenLinks GroenLinks Heerlen 16-02-2019 07:07

Installatie nieuwe college in Heerlen

SP SP Heerlen 10-05-2018 19:34

Woensdag 9 mei werd het nieuwe college geïnstalleerd, met daarin twee SP-wethouders: Peter van Zutphen en Jordy Clemens. In de raad namen Sita Bottenberg en Sedai Bayraktar hun plekken in.

De komende raadsperiode zal D66 weer ...

D66 D66 GroenLinks VVD CDA Heerlen 24-04-2018 22:51

De komende raadsperiode zal D66 weer deel uitmaken van de coalitie! Samen met SP, OPH, VVD, D66, CDA en GroenLinks gaan we voor "een sociale, levendige stad, waar iedereen mee kan doen en die bereid is moedige en onorthodoxe keuzes te maken.” Martin de Beer, de wethouder die wij met VVD Heerlen delen, zal zijn portefeuille (Economie, Arbeidsmarkt, Participatie & Sport) behouden. Samen vooruit!

Coalitievorming Heerlen: overeenstemming over het sociaal domein

SP SP VVD D66 CDA Partij voor de Dieren Heerlen 02-04-2018 19:33

De deelnemende partijen aan het coalitieoverleg in Heerlen (SP, OPH, CDA, PHB, VVD, D66, PvdD en GL hebben op 2 april overeenstemming bereikt over de koers in het sociale domein.

Sociale koers wordt voorgezet en uitgebouwd

Allereerst werd geconstateerd dat de lijn van de afgelopen jaren gesteund wordt. De sociale koers van Heerlen wordt voortgezet en uitgebouwd.

Met het oog op de grote achterstanden die Heerlen op dit gebied heeft, moeten preventie en het over de generaties doorgeven van sociale problemen centraal staan. We moeten voorkomen dat de problematiek van nu, ook bij kinderen, zich herhaalt als deze kinderen straks volwassen zijn. Onderwijs, Jeugdhulp en bestrijding van Kinderarmoede spelen daarbij een centrale rol. Onderwijs en zorg moeten nadrukkelijk met elkaar verweven worden.

Achterstanden bij kinderen zijn bijvoorbeeld zichtbaar bij het hoge percentage Heerlense kinderen (27%) dat niet (jaarlijks) naar de tandarts gaat. Wij berusten daar niet in en willen via vormen van collectieve samenwerking, zoals een kindertandarts, deze achterstanden terugdringen. Dit zal nader uitgewerkt worden.

Samenwerking in de zorg

In de afgelopen periode zijn in Heerlen belangrijke stappen gezet rond een nieuwe aanpak in de zorg. Samenwerking in plaats van marktwerking, en vertrouwen en ruimte voor de professionals en hun deskundigheid zijn de kern van de ‘Stand-by’- aanpak bij de maatschappelijke ondersteuning. Deze aanpak wordt in de komende periode uitgebreid naar bijvoorbeeld de jeugdzorg en de huishoudelijke zorg maar ook over de grenzen van de gemeentelijke zorg heen. Voorbeelden daarvan zijn de GGZ in de wijk en de samenwerking met wijkverpleegkundigen en huisartsen. Bij de verdere ontwikkeling van deze aanpak dient er aandacht te zijn voor het behoud van het vertrouwd gezicht bij de overdracht van zorg.

Reïntegratie en sociale werkvoorziening

Zeker nu het economisch beter gaat moeten mogelijkheden om mensen die nu geen werk hebben aan het werk te helpen met beide handen worden aangegrepen. Het is de beste manier om armoede en gebrek aan participatie te bestrijden. De gemeente stimuleert en faciliteert dat op een creatieve en waar nodig onconventionele manier. Arbeidsmarkttoeleiding werkt het beste als dat op een positieve en stimulerende manier gebeurt. De zeer positieve ervaringen van Baanbrekend Werk (re-ïntegratie), (betaald) Werk voor Heerlen, en de succesvolle bemiddeling van Heerlen naar werk bij VDL zijn daar voorbeelden van.

Het aanpakken van mogelijkheden voor betaald werk is niet vrijblijvend. Anderzijds moeten we af van zinloze verplichtingen voor mensen in de bijstand, als duidelijk is dat deze niet tot meer kansen op werk en participatie leiden. De beoordeling daarvan gebeurt op individuele basis. Als fulltime werk niet mogelijk is, worden mogelijkheden voor parttime inkomsten gestimuleerd. Bij het stimuleren van vrijwilligerswerk door mensen in de bijstand wordt gewaakt voor verdringing van betaald werk.

Voor mensen met beperkingen kiest Heerlen voor loonkostensubsidie aan de werkgever, waarbij mensen tenminste het minimumloon verdienen, en niet voor loondispensatie waarbij mensen voor minder dan het minimumloon werken. Getracht wordt hiervoor ook bij de andere gemeenten in de regio steun te krijgen.

De sociale werkvoorziening is op slot gegaan voor nieuwe instroom. Daarmee is een gemis ontstaan voor ‘nieuwe’ mensen die op beschut werk aangewezen zijn. Heerlen zet daarom in op de inrichting van een voorziening voor ‘Nieuw Beschut Werken’.

Armoede, schuldhulpverlening, ouderen

Het armoedebeleid en de schuldhulpverlening worden beter aangesloten bij de leefwereld en de praktische mogelijkheden die mensen hebben in plaats van teveel vanuit bureaucratische procedures te redeneren. Bij bestrijding van armoede onder kinderen en ouderen moeten onze ambities hoog zijn.

Bij ouderenzorg zetten we ook in op de bestrijding van eenzaamheid bij ouderen. Ondersteuning van mantelzorgers en vrijwilligers, mogelijkheden voor ontmoeting en activiteiten op buurtniveau, en de inzet van buurthulpen zijn daarbij belangrijk. Informatie over voorzieningen voor ouderen moet makkelijk vindbaar en actueel zijn.

Met het wegvallen van de verzorgingshuizen is een lacune ontstaan tussen verpleeghuizen en zorg voor mensen die thuis wonen. Zorgbuurthuizen kunnen een rol spelen om die lacune te vervullen. De financiering daarvan ligt niet bij de gemeente, maar de gemeente stimuleert wel de inrichting daarvan.

Aan ‘Heerlen Inclusief’: toegankelijkheid en bereikbaarheid voor mensen met een beperking, moet in alle onderdelen van ons handelen invulling gegeven worden.

Het ‘Wittemer Beraad’ is een voorbeeld om ook in Heerlen in overleg te gaan met geëngageerde mensen in onze stad. Met als doel om te praten hoe we ons samenleven inrichten: open, met durf, creatief, bezield - en vooral praktisch! In dit beraad zijn essentiële punten aan de orde gekomen die ook voor Heerlen van belang zijn. De ontwrichtende werking van flexibilisering van de arbeid bestrijden: oftewel meer zekerheid van werk en inkomen. En aandacht voor werkende armen: het bestrijden van armoede onder werkenden.

Heerlerheide heeft inmiddels een ...

D66 D66 Heerlen 11-03-2018 17:45

Heerlerheide heeft inmiddels een nieuw wijk- en winkelcentrum en ook sportpark Pronsebroek is van kunstgras voorzien en wordt thans verder uitgebreid met kleedlokalen en een gymzaal (dankzij moties van D66), maar we hebben nog meer wensen! De komende jaren maken wij ons in het centrum van Heerlerheide en Heksenberg namelijk hard voor o.a. een verbeterde verkeersveiligheid, het behouden en ontwikkelen van de buurtvoorzieningen & evenementen en het uitvoeren & monitoren van buurtplannen om de veiligheid in de wijken te vergroten.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.