Nieuws van politieke partijen in Hollands Kroon inzichtelijk

11 documenten

Vragen over ’t Veld Noord

PvdA PvdA Hollands Kroon 04-05-2020 07:34

https://hollandskroon.pvda.nl/nieuws/vragen-over-t-veld-noord/

© BreBuc / PvdA HK

Ik heb vragen gesteld aan het college over de voortgang van de woningbouw in fase 2 in ’t Veld

 

 

 

 

 

Geachte leden van het college,

Voor de ontwikkeling van het tweede gedeelte van ’t Veld Noord heeft u als voorwaarde gesteld dat hiermee pas gestart kan worden zodra 75% van het eerste deel verkocht is. Op de website van de ontwikkelaar is te zien dat dit percentage in zicht is.

Toelichting: De Partij van de Arbeid vindt dat, gezien de grote behoefte aan betaalbare woningen zo snel mogelijk begonnen moet worden met de ontwikkeling van de tweede fase ’t Veld Noord.

Hoe is de stand van zaken? Liggen de plannen voor de tweede fase klaar? Wanneer kunt u de raad een voorstel doen? Wanneer kan gestart worden met de ontwikkeling?

 Hieronder de reactie van het college:

Reactie

De afspraak met de gemeenteraad voor ’t Veld Noord fase 2 is inderdaad dat wanneer er 75% verkocht is in fase 1, de voorbereiding voor de tweede fase zal.

Op dit moment zijn er 45 van de 60 woningen verkocht en zijn er van de resterende 15 woningen, twee in optie genomen. Het percentage om de voorbereiding van fase 2 te starten is daarmee behaald.

Door de voortgang van de verkoop zijn wij intern enige weken terug gestart met de voorbereidingen van fase 2. Dit betekent naast de oriëntatie op de kansen, wensen en mogelijkheden voor de tweede fase, ook de manier van de uitvoering en de tender.

Wethouder Groot heeft daarnaast in het voorjaar een gesprek gehad met de Wooncompagnie. Wooncompagnie heeft aangegeven zeker geïnteresseerd te zijn in de bouw van een aantal sociale huurwoningen.

Wanneer er meer concrete zaken over fase 2 te melden zijn, stellen we de gemeenteraad hier uiteraard van in kennis.

Het bericht Vragen over ’t Veld Noord verscheen eerst op PvdA Hollands Kroon.

Dilemma’s

PvdA PvdA Hollands Kroon 29-02-2020 23:26

https://hollandskroon.pvda.nl/nieuws/dilemmas/

© BreBuc / PvdA HK

In de raadsvergadering van 27 februari werden een aantal ‘Artikel 6-verzoeken huisvesting tijdelijke medewerkers’ behandeld. Dat zijn plannen die niet passen binnen de door de raad vastgestelde kaders, maar die als een uitzonderingsgeval behandeld worden, omdat het college denkt dat het om kansrijke plannen gaat die goed kunnen zouden kunnen passen en die ons helpen om te voorzien in de behoefte aan logies. Dat is precies waarom de raad ‘Artikel 6’ aan de beleidskaders heeft toegevoegd.

 

 

Onze economie groeit, het gaat ondernemend Hollands Kroon voor de wind. Dat brengt ons welvaart, maar heeft ook minder mooie kanten. De honger naar nog meer groei brengt druk op de leefomgeving van onze inwoners met zich mee. Wij zetten vraagtekens bij het ‘op peil houden van onze economische positie in de regio’. Voor sommige initiatiefnemers is het onderbrengen van arbeidsmigranten gewoon een lucratief verdienmodel: hoe meer hoe beter. De gevolgen zijn voor een ander.

We hebben behoorlijk geworsteld met de principeverzoeken waarover de gemeenteraad moest beslissen; wat is verstandig? Krijgen we nog meer afwijkende plannen voorgeschoteld, puur omdat ondernemers hun kans ruiken? We hebben heel veel argumenten voor en tegen gehoord en voor beide valt wel wat te zeggen. Zou door de realisatie van zoveel nieuwe bedden werkelijk een heleboel gewone woonruimte vrij komen? Wordt daarop gehandhaafd?

Nieuwe gebouwen zouden het landschap verpesten; wij zijn van mening dat het een betere aanblik is dan de rommelige schuren en stallen waarvoor ze in de plaats komen.

Het stoort ons dat over arbeidsmigranten soms gesproken wordt alsof het om enge wezens gaat; ze moeten overal in de gaten gehouden worden: pasjes, hekwerken, gps-volgsystemen… aan de digitale ketting.

Feit is, hoe je ook naar de cijfers kijkt, dat er grote behoefte is aan fatsoenlijke huisvesting voor tijdelijke werknemers, verspreid over onze gemeente. Samen met de reguliere plannen kan in een heel groot aantal bedden voorzien worden. Wegkijken en net doen of je neus bloedt is voor de Partij van de Arbeid geen optie en we hebben de principeverzoeken dan ook vanuit een positieve grondhouding bekeken.

Bij de verzoeken Kluisgat 1 (Wieringerwerf), Rijksstraatweg 23 (Hippolytushoef) en Westerweg 27 (Nieuwe Niedorp) gaat het om grootschalige huisvesting. Wij hebben deze alle drie als geschikt beoordeeld. Het werk is er relatief dichtbij. ‘Kluisgat’ gaat over keurige hotelschepen. De andere twee zijn op de plek van voormalige intensieve veehouderijen en liggen niet ver van hoofdwegen en voorzieningen. Voor alle drie geldt dat de plannen er goed uitzien en ook de praktische invulling lijkt ons prima geregeld. Wanneer men de definitieve voorstellen in gaat dienen, moeten deze allemaal voldoen aan de wettelijke regels, het is de vraag hoe het zit met de archeologische en natuurwaarden.

We weten dat de omwonenden tegen deze ontwikkelingen zijn en we hebben goed geluisterd naar hun argumenten: ‘het is te groot, te massaal en zal gevaarlijke verkeerssituaties opleveren’. Wij zien dat anders. Overdag zijn de mensen lang afwezig. De bestaande gebouwen zijn ook groot en intensieve veehouderij brengt ook heel veel (zwaardere) verkeersbewegingen met zich mee: vrachtverkeer voor voer, melk, mest en veetransporten, trekkers, e.d. De PvdA stemde voor, maar het verzoek voor de Westerweg kreeg geen meerderheid. Dat had vooral te maken met de emoties die hierbij speelden.

Lange Ring 6 (Anna Paulowna), Middenweg 61 B (Breezand), Ulkeweg 23 (Slootdorp) en Valbrugweg (’t Veld) zijn principeverzoeken voor logies met 10 tot 58 bedden, op heel verschillende locaties: aan de rand van een bedrijventerrein, voormalige boerderijen in het buitengebied en bij een agrarisch bedrijf. Voor alle geldt dat er goede kwaliteit geboden wordt en dat er toezicht is. Ook voor deze verzoeken geldt dat ze in hun definitieve voorstel moeten voldoen aan de geldende eisen.

Het principeverzoek voor grootschalige logiesaccommodatie aan de Nieuwesluizerweg 42 in Slootdorp, het voormalige ‘Joods Werkdorp’ is een verhaal apart.

Wij hebben, net als de meerderheid in de raad, grote moeite met de plannen van deze ontwikkelaar (eigenaar sinds 2011). Niet alleen omdat er nog geen overeenkomst getekend is met de stichting die het herinneringscentrum wil beheren, maar ook door de steeds wisselende voorstellen, zelfs tot kort voor de behandeling in de raad. De 280 bedden (het verdienmodel) zouden nodig zijn om het rijksmonument te kunnen behouden.

Dat is naar onze mening een onevenredig groot aantal mensen, gezien het karakter en de omgeving van deze historisch beladen plaats.

Vermoedelijk krijgen we over enige tijd een nieuw plan voorgeschoteld.

Sylvia Buczynski

Fractievoorzitter

De stukken en de raadsvergadering zijn te vinden op de website van Hollands Kroon (vergaderkalender en videoverslag).

Het bericht Dilemma’s verscheen eerst op PvdA Hollands Kroon.

Nieuwsbrief van de fractie juni 2019

CDA CDA VVD D66 Hollands Kroon 08-07-2019 16:56

Met maar liefst 4 raadsvergaderingen was de maand juni (te) druk. Gelukkig volgt daarna het reces. Gelet op de zwaarte van de onderwerpen hieronder een uitgebreide terugblik. Dat maakt dat we dit politieke jaar afsluiten met een lijvige nieuwsbrief. Raadsvergadering 13 juni In de raadsvergadering van 13 juni stond de behandeling van de jaarrekening centraal. Deze is door de raad vastgesteld. Dit geldt ook voor de meerjarenprognose van de grondexploitatie en de nota reserves en voorzieningen. Hieronder hetgeen wij hebben ingebracht bij de behandeling van de jaarrekening. In 2018 is veel werk verzet, waarvoor dank aan onze organisatie. Na de verkiezingen in maart is een nieuw college aangetreden. Met de jaarrekening legt het college verantwoording af over de voorgenomen activiteiten en doelstellingen, zoals verwoord in de begroting 2018. Hoewel soms grote fluctuaties, kunnen we constateren dat de jaarrekening per saldo goed aansluit bij de begroting. Het voorzichtig begroten (denk aan de begrotingsbuffer van 5 ton en het ramen van ruim 2 miljoen voor inflatiecorrectie) zien we ook terug in het uiteindelijke positieve resultaat van 5,4 miljoen, veroorzaakt door incidentele meevallers. Meevallers die overigens goed van pas komen om voor de toekomst te kunnen reserveren. Voor het weerstandvermogen streven we naar een voldoende (C). Met een stijging van 1,19 in 2017 naar 6,88 in 2018 is deze gegroeid naar uitstekend (A). We nemen daar met tevredenheid kennis van. Dit geldt ook voor de constatering door de accountant dat de gemeente een goede financiële positie kent. De fractie van het CDA oordeelt positief over de jaarrekening HK 2018. Het hanteren van een viertal programma’s, onderverdeeld in clusters met bijbehorende acties en concrete doelstellingen geeft een duidelijk inzicht in hetgeen wij in Hollands Kroon aan maatschappelijk effecten hebben willen bereiken. Het meer concreet en SMART formuleren van doelstellingen en resultaten blijft voor ons wel een aandachtspunt. Bij de jaarrekening 2017 heeft onze fractie nadrukkelijk gewezen op de opmerking van de accountant dat niet in alle gevallen de aanbestedingsregels zijn gevolgd, dit kan en mag gewoon niet. In 2018 zien we daarin een verbetering (nu onrechtmatigheden tot een bedrag van 5 ton in plaats van 1,7 miljoen vin 2017), maar dat moet nog beter. Bij de jaarrekening 2017 heeft de accountant gewezen op de noodzaak van een goed contractenbeheer. Het is onze fractie niet duidelijk geworden of door het college daaraan invulling is gegeven. Graag een reactie van het college. We kunnen instemmen met het voorstel. Raadsvergadering 20 juni In deze raadsvergadering is besloten over de beleidsregels voor de huisvesting van arbeidsmigranten, maatregelen verkeersituatie en verzakking riolering bij De Verwachting in Anna Pauwlowna, het bestemmingsplan Paadje 1 (vestiging schapenhouderij op een agrarisch bouwperceel) en de verordening rechtspositie raadsleden (naar aanleiding van gewijzigde landelijke regels). Voor wat betreft de huisvesting arbeidsmigranten lag in concept een set beleidsregels voor, die wat ons betreft te ruim en te vaag geformuleerd waren. In overleg met de coalitiepartners is besloten een amendement in te dienen. Hieronder het amendement met toelichting. Het amendement is door de gehele raad (m.u.v. GL) aangenomen. De raad van de gemeente Hollands Kroon in vergadering bijeen op 20 juni 2019; Besluit: 1. het voorgestelde besluit: - in te stemmen met de Nota zienswijzen bij de beleidsregels huisvesting tijdelijke werknemers; - de beleidsregels huisvesting tijdelijke medewerkers vast te stellen te wijzigen in: - als uitgangspunten voor de vast te stellen beleidsregels te hanteren: a. geen huisvesting (=logiesfunctie) van tijdelijke medewerkers in (bedrijfs-)woningen, tenzij het een op het agrarische bouwperceel aanwezige tweede bedrijfswoning betreft; b. huisvesting op agrarische bedrijven toe te staan tot maximaal 40 personen, voor zover uit een onafhankelijk onderzoek (ABC commissie) blijkt dat het te huisvesten aantal personen overeenstemt met de (tijdelijke) arbeidsbehoefte van het betreffende agrarisch bedrijf en de beheerder/agrariër ter plaatse woonachtig is. In perioden dat deze voor het betreffende agrarische bedrijf noodzakelijke huisvesting gelet op de (tijdelijke) arbeidsbehoefte niet wordt benut, is het mogelijk deze huisvesting in die perioden te benutten voor de huisvesting van personen, die werkzaam zijn bij andere in de gemeente aanwezige (agrarische) bedrijven; c. het realiseren van grootschalige logiesgebouwen, bij voorkeur op of aansluitend aan bedrijventerreinen nabij kernen in de gemeente, waarbij als randvoorwaarde geldt dat het aantal te huisvesten personen in totaal per kern (dus inclusief reeds vergunde grootschalige logiesgebouwen) niet meer bedraagt dan ca. 10% van de inwoners van de kern (hierbij rekenen we dus de huisvesting bij agrarische bedrijven in het buitengebied niet mee) d. verzoeken, die afwijken van vorenstaande uitgangspunten worden per geval beoordeeld en bij een positieve grondhouding van het college voorgelegd aan de gemeenteraad; 2. het college op te dragen de concept beleidsregels hiermee in overeenstemming te brengen en deze in de raad van september 2019 aan de raad ter vaststelling voor te leggen en –indien nodig- ook een aangepaste Nota van zienswijzen; 3. het college op te dragen het huidige kruimelbeleid voor de zomervakantie zodanig te wijzigen dat huisvesting (=logiesfunctie) van tijdelijke medewerkers in (bedrijfs-)woningen niet meer mogelijk is en dat zo spoedig mogelijk bekend te maken. en gaat over tot de orde van de dag. Toelichting Wij constateren dat het voorliggende voorstel het resultaat is van een uitgebreid participatietraject. Tegelijkertijd zijn wij van mening dat het daardoor ontstane resultaat te weinig recht doet aan de belangen van de minder “georganiseerde” inwoners. Gelet daarop hebben wij behoefte het voorstel nader te concretiseren. Het herschrijven in de door ons gewenste richting kan en mag niet van raadsleden worden verwacht. Gelet hierop wordt ervoor gekozen de uitgangspunten voor de beleidsregels, die wat ons betreft gehanteerd moeten worden vast te stellen opdat het college met een gewijzigd voorstel kan komen. Ad 1a. Gelet op de ervaringen is het niet langer wenselijk dat (bedrijfs)woningen worden gebruikt voor huisvesting (=logiesfunctie) van tijdelijke medewerkers. Wij maken daarbij geen onderscheid tussen wonen in het buitengebied en in de kernen. Wel vinden we het acceptabel als sprake is van een tweede bedrijfswoning op een agrarisch bouwperceel in het buitengebied. Daarmee is toezicht verzekerd vanuit de andere bedrijfswoning. Ad 1b. Huisvesting bij het agrarisch bedrijf waar betrokkenen werken ligt het meest in de rede. De noodzaak voor het aantal te realiseren logiesplekken moet dan wel bepaald worden door de arbeidsbehoefte van het betreffende agrarische bedrijf. Dit moet objectief worden vastgesteld. Tevens is het gewenst dat sprake is van permanent toezicht; de beheerder/agrariër moet op het bouwperceel woonachtig zijn. Indien deze accommodatie in een bepaalde periode leeg staat, is het mogelijk in die periode ook tijdelijke werknemers van andere in de gemeente aanwezige (agrarische) bedrijven te huisvesten. Ad 1c. Gelet op de opgave (benodigd aantal bedden) en de mogelijkheden van toezicht e.d. geven wij naast de huisvesting op agrarische bouwpercelen de voorkeur aan grootschalige logiesgebouwen bij voorkeur op of aansluitend aan bedrijventerreinen. Daarbij is een zekere spreiding over de gemeente gewenst. Ook zal het aantal te huisvesten personen in totaliteit in een redelijke verhouding tot het aantal inwoners van de betreffende kern moeten staan. Ad 1d. Aanvragen die niet aan vorenstaande uitgangspunten voldoen, worden per geval beoordeeld en bij een positieve grondhouding van het college aan de gemeenteraad voorgelegd. Ad 2 Op basis van deze uitgangspunten wordt het college opgedragen het voorgestelde besluit (de beleidsregels) en indien nodig de Nota van zienswijzen aan te passen. Wat ons betreft komen daarin de algemene regels van artikel 2 (m.u.v. de leden 1 en 9) in grote lijnen ook weer terug. Alle logiesgebouwen dienen ook verplicht te worden een exploitatievergunning te hebben en de verordening toeristenbelasting zal moeten worden aangepast. Ad 3 Het niet vaststellen van de beleidsregels betekent wel dat de huidige beleidsregels nog enige tijd van kracht blijven. Voor wat betreft de huisvesting in woningen is dat ongewenst. Vandaar dat het college gevraagd wordt die wijziging z.s.m. door te voeren opdat niet meer meegewerkt behoeft te worden aan aanvragen op grond van het huidige beleid. Raadsvergadering 25 juni Deze vergadering was ingelast om het gebiedsplan Wieringermeer vast te stellen. Een uitwerking van de structuurvisie, waarover veel te doen is geweest de laatste maanden. Gelet op de standpunten in de coalitie en de raad is door ons onderstaande bijdrage ingebracht. De VVD heeft met ons overleg gehad over het door hen in te dienen amendement. Wij hebben besloten dat amendement niet mede in te dienen, maar wel te steunen. Omdat wij vinden dat het college opnieuw in gesprek moet met inwoners en partijen om meer draagvlak proberen te krijgen, vinden wij het eigenlijk niet juist reeds vooraf aan te geven dat het zoekgebied Agri++ wordt verkleind tot 750 ha. Daartegenover staat dat met name de grootte van het gebied punt van discussie was. Verkleining zou in de gesprekken kunnen leiden tot meer draagvlak. Vandaar uiteindelijk toch onze steun. Hieronder onze bijdrage. In de door de gemeenteraad in 2016 vastgestelde omgevingsvisie is aangegeven, dat als er voldoende aantoonbare behoefte is aan nieuwe bedrijfsgrond of grond voor glastuinbouw, uitbreiding van Agriport in de in de omgevingsvisie opgenomen richting voor de hand ligt. Aangegeven is dat op Agriport ook plek is voor meer datacenters. Gelet op de vele ontwikkelingen in de Wieringermeer is op verzoek en in overleg met de provincie besloten de omgevingsvisie voor de Wieringermeer nader uit te werken. Met als doel een afwegingskader waarbinnen bij de gemeente binnenkomende initiatieven in samenhang kunnen worden beoordeeld. Dit heeft geleid tot het opstellen van het voorliggende gebiedsplan. Het gebiedsplan is een nadere uitwerking van de omgevingsvisie/structuurvisie en is dus een deelstructuurvisie voor een bepaald gebied. Gelet daarop is het onjuist te spreken van een gebiedsplan. Gebleken is ook dat de term gebiedsplan tot verwarring leidt. Mede namens de fracties van VVD en SHK stelt onze fractie dan ook voor de benaming te wijzigen in deelstructuurvisie Wieringermeer en dienen wij hiertoe een amendement in. In het coalitieakkoord van SHK, VVD en CDA is opgenomen dat vanuit de deelstructuurvisie Wieringermeer ruimte wordt gegeven aan de verdere doorontwikkeling van een internationaal cluster datacentra. De voorliggende deelstructuurvisie past in de door de gemeenteraad vastgestelde omgevingsvisie/structuurvisie en in het coalitieakkoord qua denk- en ontwikkelrichting. Het verschil is dat de denk- en ontwikkelrichting thans meer concreet wordt. En getuige de vele reacties leidt dit tot sterkere emoties dan destijds bij de vaststelling van de omgevingsvisie, terwijl het gedachtengoed tussen beide visies overeenkomt. Daar waar de gemeente de complimenten heeft gekregen over de wijze waarop de omgevingsvisie is vastgesteld, is bij de totstandkoming van de deelstructuurvisie voor de Wieringermeer vooral het geluid te horen dat inwoners en belanghebbenden zich niet gehoord voelen. De deelstructuurvisie is in een langdurig en complex proces met drie overheden tot stand gekomen, waarbij ook inwoners en overige belanghebbenden betrokken zijn. De reacties maken echter ook duidelijk dat de inwoners en overige belanghebbenden dit niet als zodanig ervaren. Onze fractie roept het college op de komende maanden te benutten om de dialoog aan te gaan met inwoners en belanghebbenden en te bezien of meer maatschappelijk draagvlak is te verkrijgen voor de gekozen uitwerking van de omgevingsvisie. Deze dialoog kan dan ook gebruikt worden om nader uit te leggen wat in welk stadium moet worden onderzocht. Mogelijk kan het gesprek over de inhoud dan plaatsvinden los van eventuele oneigenlijke argumenten of halve waarheden. Dit komt ook de door de gemeenteraad te maken afweging en de besluitvorming door de gemeenteraad ten goede. En hierna de tekst van het amendement van de VVD dat door de raad is aangenomen. De raad van de gemeente Hollands Kroon in vergadering bijeen op 25 juni 2019 Constaterende dat: · Ter besluitvorming voorligt het gebiedsplan Wieringermeer met daaraan toegevoegd de nota van zienswijzen; · Het raadsvoorstel veel goede elementen en voorstellen bevat om te komen tot een goede ruimtelijke indeling van de Wieringermeer; · Er vooral over de nu in het voorstel opgenomen grootte van het Agri++ zoekgebied veel vragen, opmerkingen en emoties leven; Van mening dat: · Met het opnemen van 1500 ha. in het Agri++ zoekgebied, nu te veel beslag wordt gelegd op de toekomst van de inrichting van de Wieringermeer; BESLUIT 1. Het voorgestelde besluit: - In te stemmen met bijgevoegde Nota zienswijzen; - Het Gebiedsplan Wieringermeer, conform hetgeen opgenomen in de Nota zienswijzen, gewijzigd vast te stellen te wijzigen in: · Het Agri++ zoekgebied nu te beperken tot in totaal 750 ha. en na een periode van vijf jaar te bezien in hoeverre er verdere behoefte bestaat aan uitbreiding van het zoekgebied Agri++, een en ander afgezet tegen de waarnemingen die op dat moment kunnen worden gedaan over o.a. de gerealiseerde omvang van de werkgelegenheid, de daadwerkelijke landschappelijke inpassing, de gewenste en benodigde infrastructuur etc. · Het college op te dragen het Gebiedsplan Wieringermeer en de Nota van zienswijzen hierop aan te passen; · Het Gebiedsplan Wieringermeer en de Nota van zienswijzen na aanpassing opnieuw voor te leggen aan de raad; · In de tussenliggende periode (opnieuw) in overleg te treden met de belangrijkste stakeholders en daarover te rapporteren aan de raad; · Het college in de tussenliggende periode toe te staan reeds bestaande initiatieven in procedure te brengen en ter besluitvorming voor te leggen aan de raad nadat de raad een besluit heeft genomen over de vaststelling van het Gebiedsplan. __________________________________________________________________________________ Toelichting Naar verwachting zal het Agri++ zoekgebied met 750 ha. ,in ieder geval voor de komende jaren, ruim voldoende zijn om aan de vraag naar de door het Rijk aangewezen zoekplaats voor glastuinbouw, nieuwe datacentra en bedrijven die niet passen op reguliere bedrijventerreinen, te voldoen. Door het CDA is nog een motie ingediend, mede namens de coalitiepartijen en D66 omtrent de omgevingsverordening van de provincie. De motie is raadsbreed aangenomen. Ook hiervan wil ik u de tekst niet onthouden. De motie is overigens ook in andere gemeenten aangenomen (voor zover mij bekend in ieder geval Schagen en Heerhugowaard). De raad van de gemeente Hollands Kroon in vergadering bijeen op 25 juni 2019 Constaterende dat: · De provincie het concept van de Omgevingsverordening tot eind mei 2019 heeft vrijgegeven voor een ambtelijke consultatie; dit betreft een zogenaamde 75% versie; · De provincie op 13 juni jl. een bestuurlijk congres heeft georganiseerd over de Omgevingsverordening. Tijdens dit congres is aangegeven dat: o na de ambtelijke consultatieronde en het bestuurlijk congres de omgevingsverordening zal worden afgerond en na de zomer ter besluitvorming zal worden aangeboden aan de bestuursorganen van de provincie; o niet is gebleken dat in het besluitvormingsproces een bestuurlijke consultatie van de gemeentebesturen zal plaatsvinden. Overwegende dat: · In het kader van de Omgevingswet Provinciale Staten van Noord-Holland bevoegd zijn een omgevingsverordening vast te stellen; · Tijdens het door de provincie georganiseerde congres op 13 juni jl. niet is gebleken dat ruimte wordt geboden aan de gemeentebesturen om bestuurlijk op de inhoud van de vast te stellen omgevingsverordening te reageren; · een bestuurlijke consultatie wenselijk is, omdat de inhoud van de verordening mede bepalend zal zijn voor de vraag of invulling wordt gegeven aan het uitgangspunt van de Omgevingswet om meer ruimte te bieden aan gemeenten, ook omdat de Omgevingswet vooral uitgaat van participatie en de wet het mogelijk maakt lokale problemen lokaal op te lossen; · een consultatie van de gemeenteraden in het besluitvormingsproces ook niet tot ongewenste vertraging leidt omdat de Omgevingswet eerst op 1 januari 2021 in werking treedt; roept het college op: 1. Om er bij het provinciaal bestuur op aan te dringen dat de Omgevingsverordening gedurende een periode van 4 maanden ter consultatie wordt voorgelegd aan de gemeentebesturen in Noord-Holland en de gemeentebesturen in die periode de gelegenheid te geven hun zienswijzen uit te brengen; 2. Deze motie onder de aandacht te brengen van de raden van de gemeenten in Noord-Holland, met daarbij de oproep om de motie te ondersteunen. Raadsvergadering 27 juni 2019 En toen restte ons nog de kadernota. Na aanneming van enkele amendementen is de kadernota door de raad vastgesteld. Dit geldt ook voor enkele moties. In Hollands Kroon houden we de algemene beschouwingen bij de kadernota. Tot slot hieronder de tekst van onze algemene beschouwingen. Sinds enkele jaren kwam de kadernota na een aantal inhoudelijke sessies met de raad tot stand. Daarmee was het ook echt een kadernota van de raad. Bij de voorliggende kadernota zijn twee sessies met de raad gehouden, een fundamentele inhoudelijke discussie over doelstellingen en maatschappelijke effecten heeft niet of nauwelijks plaatsgevonden. Onze fractie gaat ervanuit dat de volgende keren de meer inhoudelijke werksessies worden georganiseerd. In lijn met het coalitieakkoord (realistisch en ambitieus door op de ingeslagen weg) bevat de kadernota geen grote kaderstellende veranderingen. Op nagenoeg alle onderdelen wordt zelfs geconstateerd dat de trends en ontwikkelingen geen aanleiding geven bestaande doelstellingen aan te passen. De kadernota gaat dan ook vooral uit van voortzetting van bestaand beleid. Toch ziet onze fractie wel een aantal zaken, die extra aandacht vragen. Onze fractie heeft er behoefte aan om te bezien of geen aanvullende maatregelen/regels nodig zijn om de ontsiering van het landschap en straatbeeld door allerlei reclameuitingen zo veel mogelijk tegen te gaan. Waar blijft de aangekondigde evaluatie van de gewijzigde APV? Voor wat betreft het programma vitaliteit passen de activiteiten bij het gedachtegoed van het CDA: de gemeente voert de regie over het welzijn van onze inwoners. Daarbij is zelfredzaamheid het uitgangspunt. Waar nodig zorgt de gemeente voor een steun in de rug. De kosten voor de zorg blijft een blijvend aandachtspunt. Wij verwachten dat het college er samen met Incluzio alles aan doet om deze kosten binnen de perken te houden. Onze fractie blijft zich zorgen maken over de beschikbaarheid van jeugdboeken in het bibliotheekwerk. Wij zien nog steeds een verarming in de leesondersteuning voor onze jeugd, zeker voor kinderen van ouders, die het financieel minder goed hebben. Wij vragen hiervoor opnieuw nadrukkelijk de aandacht van het college. En om zo nodig met passende maatregelen/voorstellen te komen. Voor wat betreft leefbaarheid zijn de activiteiten gericht op een veilige, aantrekkelijke en goed onderhouden openbare ruimte. Duurzaamheid en energietransitie zijn belangrijke opgaven voor de toekomst. Wanneer verwacht het college inhoudelijk in gesprek te gaan met de raad omtrent de lokale en regionale energiestrategie? We maken ons zorgen over het kunnen voldoen aan de vraag naar passende en geschikte huisvesting voor onze inwoners, waaronder goede betaalbare woningen. We wachten nog steeds op de resultaten van het woningmarktonderzoek. Een onderzoek waarvan de uitkomsten ook mede bepalen in welke volgorde een deelstructuurvisie wordt gesteld voor de omgeving van Nieuwe Niedorp/Winkel of Hippolytushoef/Westerland/Den Oever. Wanneer wordt dit woningmarktonderzoek afgerond? We hebben in ’t Veld gezien hoe lang het kan duren voordat er buiten bestaand stedelijk gebied mag worden gebouwd. Dat is voor onze fractie vorig jaar al aanleiding geweest om de dorpsraden van Nieuwe Niedorp en Winkel te vragen onderzoek te doen naar de woningbehoefte in dat deel van onze gemeente. Wat heeft het college tot nu toe concreet gedaan met de uitkomsten van dit onderzoek? Bij dienstverlening gaat het onder meer om verdergaande digitale dienstverlening, maar ook persoonlijk contact voor degenen die digitaal minder bedreven zijn. Onze fractie is erg benieuwd naar de ervaringen met de zogenaamde Promotiewagen, waarvan in de begroting 2019 sprake was. De communicatie met onze inwoners over beleid, maatregelen, voorgenomen besluiten en vergunningen blijft nadrukkelijk punt van aandacht. Bij de besluitvorming over de aanvullende subsidie voor de lokale omroep hebben wij het college gevraagd met de lokale omroep te bespreken of verspreiding langs dat kanaal mogelijk is. Kan het college hier al iets over terugkoppelen? De komst van de Omgevingswet per 1 januari 2021 is een belangrijke ontwikkeling. Zoals in de kadernota aangegeven, wil de raad meer inzicht in de rol van de raad bij de verdere implementatie van de wet. Onze fractie geeft er de voorkeur aan om dit te bespreken aan de hand van een bestuursopdracht, bij voorkeur voor de zomer van 2020. Onze fractie wil graag op korte termijn ook inzicht krijgen in de wijze waarop de organisatie is voorbereid om per 1 januari 2021 conform de nieuwe wet te werken. Heeft de organisatie goed in beeld welke regels uit de diverse gemeentelijke verordeningen onder de reikwijdte van de Omgevingswet vallen? Is de digitale ondersteuning van de (nieuwe) werkprocessen en de aansluiting op de landelijke voorziening DSO tijdig gereed? En zijn de medewerkers er zelf op tijd klaar voor (opleiding e.d.)? De afgelopen maanden heeft de gemeenteraad een aantal dossiers behandeld, waarin duidelijk is geworden dat realisering van beleid vooral ook een kwestie van handhaving is. Wat onze fractie betreft zal hiervoor meer capaciteit en dus geld beschikbaar moeten komen. De dekking of een deel daarvan kan volgens ons gevonden worden in de toeristenbelasting, die ook van toepassing verklaard zal worden op de huisvesting van tijdelijke medewerkers. Conclusie is dat met name bij de begroting de keuzes zullen worden gemaakt. Tot slot Voor degenen die zich door de gehele tekst hebben gewerkt, applaus. Ik wens iedereen namens de fractie fijne zomermaanden toe en een fijne vakantie. Sjaak Vriend Fractievoorzitter CDA Hollands Kroon

SV: Restauratie sluisje Nieuwe Niedorp

LADA (Democratie Anders) LADA (Democratie Anders) Hollands Kroon 20-04-2019 14:05

Geachte leden van het college,

De werkzaamheden aan de restauratie van het sluisje in Nieuwe Niedorp zijn half december beëindigd terwijl het werk niet af gemaakt is. Een groot deel van het voegwerk moet nog uitgevoerd worden.  Desondanks zijn nieuwe deuren afgehangen waarna de dammen verwijderd zijn. Daardoor staat de sluis met open  voegwerk weer in het water. Een situatie die bij ons vragen oproept waarop wij een duidelijk antwoord verwachten.

Bent u op de hoogte van deze situatie?

Zo nee, wordt er geen controle op het werk verricht?

Zo ja, wat is de reden waarom de werkzaamheden zijn beëindigd?

Wat gaat u doen om de restauratie te voltooien?

Ideetje! 🌳💚♻ Maak Hollands Kroon ...

GroenLinks GroenLinks Hollands Kroon 17-04-2019 20:05

Ideetje! 🌳💚♻ Maak Hollands Kroon groener.

Veel oudere werklozen met een schat ...

GroenLinks GroenLinks Hollands Kroon 04-04-2019 12:05

Veel oudere werklozen met een schat aan werkervaring zitten thuis op de bank. Ze willen graag werken, ook tegen een lager loon dan ze gewend zijn, maar werkgevers nemen hen toch liever niet aan 😲

GroenLinksBij de grootste 25 ...

GroenLinks GroenLinks Hollands Kroon 16-02-2019 05:31

Servicewagen Hollands Kroon

LADA (Democratie Anders) LADA (Democratie Anders) Hollands Kroon 01-02-2019 10:50

LADA heeft met instemming het bericht tot zich genomen dat de gemeente vanaf mei met een servicewagen gaat rijden om naar de inwoners toe te komen. In het persbericht van 9 oktober 2017 lanceerde LADA het idee van de mobiele balie, wat tevens een belangrijk onderdeel was in ons verkiezingsprogramma ”De inwoner aan zet”.

Vanaf mei rijden wij met een servicewagen door de gemeente waar u als inwoner terecht kunt voor vragen en/of problemen. De wagen wordt nu gebouwd en we zoeken nog naar een passende naam. Denkt u met ons mee?

De servicewagen is een klein rijdend kantoor met ruimtes en zitjes om u in te ontvangen. Hierin nemen medewerkers van verschillende teams in wisselende samenstelling plaats. De wagen staat op basis van een rooster een dag of dagdeel bij u in de buurt. Dit rooster maken we ruim op tijd bekend zodat u weet waar en wanneer u de wagen kunt vinden. In eerste instantie hebben we verspreid over Hollands Kroon in de volgende dorpen een standplaats bedacht: Hippolytushoef, Wieringermeer, Nieuwe Niedorp en Anna Paulowna. Als blijkt dat er nog een ander dorp met standplaats toegevoegd moet worden dan houden we de mogelijkheid open om dit aan te passen.

Veel zaken worden tegenwoordig digitaal geregeld. Sommige inwoners hebben daar een klein beetje hulp bij nodig. Sommige vragen zijn ook niet altijd telefonisch op te lossen. Met die vragen kunt u straks terecht bij onze servicewagen. Maar uiteraard kunt u ook andere vragen en/of problemen aan de kaak stellen. In specifieke gevallen kunt u hier straks ook op afspraak terecht.

De verwachting is dat de wagen medio mei van de band afrolt. Daarna wordt de wagen in Hollands Kroonstijl bestickerd en wordt de naam van de wagen er op gezet.

Hoera! Wij hebben twee zetels! Een ...

GroenLinks GroenLinks Hollands Kroon 21-03-2018 23:32

Hoera! Wij hebben twee zetels! Een zetel erbij gewonnen! 🎉🎉🎉 Joehoeoeoeoeoe!

Pieter Heerma op bezoek in de Kop.

CDA CDA Hollands Kroon 02-03-2018 08:41

CDA’er Pieter Heerma brengt zaterdag 3 maart samen met een aantal CDA-coryfeeën een bezoek aan de Kop van Noord-Holland. In de ochtend gaat Pieter in gesprek met inwoners van Den Helder over het armoedebeleid. In het MFC ’t Wijkhuis. Texelstroomlaan 5 Den Helder. Hierna brengt hij een bezoek aan de markt in het centrum van Den Helder. In de middag brengt Pieter Heerma een bezoek aan “de Lentetuin” de CDA’er zal tussen 14.00 uur en 16.00 uur in gesprek gaan met bezoekers, ondernemers en hij wordt rondgeleid. Daarna gaat Pieter Heerma met andere CDA’ers naar de Polder Résidence, van 16.00 tot 17.00 uur wordt hij bijgepraat door Jennifer Hofmeijer over het Polder Hofje. Pieter Heerma (1977) is de zoon van oud-fractievoorzitter Enneus Heerma. Hij woont in Purmerend en is getrouwd met Esther. Ze hebben samen twee zoons. In zijn jonge jaren was hij een succesvolle judoka. Hij was in zijn gewichtsklasse vijfde van de wereld en derde van Europa bij de judo junioren. Pieter heeft politicologie gestudeerd aan de Vrije Universiteit. Hij is lange tijd woordvoerder geweest van de CDA Tweede Kamerfractie. Voor hij Kamerlid werd, was hij manager bij Zorgverzekereraar De Friesland. In de Tweede Kamer is Pieter woordvoerder Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Ook was hij samen met Sybrand Buma namens het CDA mede architect van het kabinet Rutte III.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.