Nieuws van politieke partijen in Hoogeveen inzichtelijk

9 documenten

Inbreng D66 bij begrotingsvergadering

D66 D66 VVD Hoogeveen 10-10-2019 17:52

Op de begrotingsvergadering van donderdag 10 oktober 2019 heeft fractievoorzitter Peter Scheffers de volgende tekst uitgesproken.

Een pijnlijke begroting

Deze bezuinigingen doen pijn en wel over de hele linie. Het zwaartepunt van de bezuinigingen valt binnen het sociaal domein. Het gat dat ontstaat door de tekorten in het SD kunnen we helaas niet opvangen door op de andere posten te bezuinigen. Voor D66 staat het wel vast dat het doel een sluitende begroting is. Door de bezuinigingen binnen het SD zullen, zoals de verschillende insprekers op 2 oktober hebben aangegeven, mensen buiten de boot vallen. Daar ligt een taak voor het college om dit te voorkomen.

Geen politieke keuzes

Deze begroting straalt een echte boekhoudersmentaliteit uit. De kaasschaaf is stevig gehanteerd. Als de cijfertjes maar kloppen. Dat er bezuinigd moet worden is voor ons geen punt. Het doel is een sluitende begroting te krijgen maar wat ons betreft wel een die voldoende draagvlak heeft bij de bewoners en in evenwicht is met de beleidsuitgangspunten en heldere doelstellingen.

Deze begroting bevat geen echte politieke keuzes. Waarom is er niet bijvoorbeeld een voorstel opgenomen om in plaats van 4, naar 3 wethouders te gaan. De mogelijkheden waren er volop. Na de verkiezingen en recentelijk toen dit college bestond uit 3 wethouders. Het had het college gesierd om met een dergelijk voorstel te komen.

Vijf knelpunten

Deze begroting bevat volgens D66 een aantal knelpunten. Het eerste knelpunt is uiteraard de begroting of wat daarvoor doorgaat. Wat is een begroting? Volgens de definitie is een begroting “een financieel rapport waarin de effecten zijn vastgelegd van een bepaalde bedrijfsmatige beslissing”.

En daar gaat het om, die bedrijfsmatige beslissing gekoppeld aan de financiën. Als gehele raad hebben we meer dan een jaar geleden een motie aangenomen om de begroting SMART in te richten zodat je beslissingen kunt nemen waarvan de financiële consequenties en de doelen overzichtelijk zijn. Helaas in deze begroting zit zelfs daarvoor geen aanzet. Wij zien toch liever een college dat wat actiever met moties van de raad aan de slag gaat.

Het tweede knelpunt is het feit dat de bestuurlijke vernieuwing op dood spoor is gekomen. Niet voor niets zijn de VVD en D66 uit het overleg gestapt. In de begroting staat nu letterlijk “We zijn nu op het punt gekomen dat we meer naar buiten moeten treden. Meer vertellen wat we al gedaan hebben en wat we nog gaan doen”. (pag 150). Dit had reeds vanaf het begin gemoeten.

Het college noemt ons de stad der verbinding. Ik denk dat er nog echt veel werk verzet moet worden om deze titel te mogen dragen en om BV van de grond te krijgen. Er moet veel meer “swung” komen, een veel betere communicatie en aanzetten tot echt bestuurlijke vernieuwing, gebaseerd op een gedragen visie. Niet alleen wij trekken die conclusie maar ook veel burger-participanten. De burgemeester noemde afgelopen maandag dat bestuurlijke vernieuwing meer een houding is. Dan mag er wat D66 betreft wel een behoorlijke cultuuromslag plaatsvinden om deze houding tussen de oren te krijgen.

Het derde knelpunt is dat D66 meer dan een jaar geleden samen met andere partijen een motie heeft ingediend, om instellingen, bedrijven, burgers etc. te consulteren voordat de begroting opgesteld wordt, zodat er een zo breed mogelijk draagvlak komt. Wat schetst onze verbazing, tijdens de inspraakronde van vorige week gaven de bestuurders van 2 grote zorginstellingen aan dat zij mogelijkheden zagen te bezuinigen waarbij de zorgkwaliteit en zoveel mogelijk banen behouden zouden blijven. Door niet echt in overleg met deze bestuurders te treden is dit een volledig gemiste kans. Maar geachte raadsleden oppositiebreed wordt nogmaals een dergelijke motie ingediend.. Breder opgezet dan om alleen met zorginstellingen te praten.

Een vierde knelpunt is dat wij geen terugkoppeling hebben gekregen van de raadsconferentie van dit voorjaar. Ondanks dat dit duidelijk was toegezegd. Ja volgens de beantwoording van de technische vragen zouden de resultaten verwerkt zijn in de begroting. Wij vinden dit absoluut geen juiste terugkoppeling.

Een vijfde knelpunt is het feit dat in juli van het ene moment op het andere de regeling Bijkomende studiekosten schoolgaande kinderen voor het schooljaar 2019-2020 van tafel werd geveegd. Dit schuurt volgens ons tegen onbehoorlijk bestuur aan. Kinderen zullen door deze maatregel uit de boot vallen en gezinnen kunnen hierdoor in de problemen komen. Om dit te repareren dienen wij hierover samen met andere partijen een motie in.

SWO (Samenwerkingsorganisatie) buiten schot

Wij hadden graag gezien dat naast de bezuinigingen op het Sociaal Domein ook andere posten stevig aan de orde waren gesteld. Het is aan de Hoogevener niet uit te leggen dat de grootste bezuiniging binnen het Sociaal Domein valt. Er is namelijk een zeer grote post waar niet of nauwelijks op bezuinigd wordt en dat is de SWO. Wij zijn van mening dat je niet alleen de bezuinigingen op een ander kunt afwentelen maar dat je dan wel degelijk ook naar jezelf moet kijken. Wij dienen dan ook samen met andere partijen een motie in om ook op de SWO te bezuinigen. Mocht dat leiden tot het niet kunnen uitvoeren van taken dan willen we daar graag met u over in debat. Wij zijn overigens van mening dat goed gekeken moet worden naar het snoeien van taken die er niet echt meer toe doen. Zelfs voor 2019 had er wel degelijk naar de SWO gekeken moeten worden zeker nu blijkt dat de rijksuitkeringen voor dit jaar lager uitvallen.

Financiële parameters

Met de bezuinigingen die voorliggen worden de door de raad vastgestelde financiële parameters niet gehaald. Door het college worden die parameters “signaal getallen” genoemd maar deze zijn wel door de raad als harde grenzen aangegeven. Wij zijn dan ook van mening dat deze gehanteerd dienen te worden. Wat ons verbaasd is dat de toezegging door de wethouder financiën de toegezegde VNG-stresstest nog steeds niet is uitgevoerd. Wij hebben in ieder geval de resultaten daarvan nog niet gehoord. Wanneer komt deze?

Area

Als laatste knelpunt de exorbitante stijging van de afvalinzamelingskosten. Ik lees dat deze volgend jaar met 37 euro per aansluiting stijgen, dat is 15% kostenstijging. Voor een deel is dat te verklaren, door de aan ons doorberekende hogere kosten vanwege rijksbeleid en de hogere kosten voor papier inzameling maar daar staat geen enkele verlaging van het inzamelingstarief tegenover. Al enkele jaren spreken we over het onderzoek om Area met een ander inzamelingsbedrijf te laten samengaan teneinde de kosten te laten dalen. D66 krijgt sterk de indruk dat het bij praten blijft en dat er niets gedaan wordt. D66 wil daarom graag de stand van zaken weten over het samengaan en waarom er eigenlijk een soort standstill is. Volgens ons moeten de kosten voor de inzameling per aansluiting gezien de kosten die elders in Drenthe betaald worden zeker met een paar tientjes kunnen dalen.

Collega’s samenvattend dit is een pijnlijke begroting. Een begroting waarin echt het overleg met de Hoogevener gemist wordt. Wij vertrouwen er op dat met het aannemen van de moties die wij samen met andere partijen indienen de pijn iets minder zal zijn.

Als laatste punt moet mij wat anders van het hart. Terecht is de algemene consensus dat de samenwerking in de raad te wensen over laat. Die samenwerking beperkt zich vaak tot coalitiepartijen enerzijds en oppositiepartijen anderzijds. Hoe pijnlijk is het dan dat nadat oppositiepartijen al een motie over de SWO heeft gepresenteerd de coalitiepartijen ook een SWO-motie indient die voor 80% overeenkomt. Is dat de manier waarop de samenwerking bevordert moet worden?

Er zijn natuurlijk veel meer onderwerpen waar wij iets over kunnen zeggen, ik denk aan duurzaamheid, veiligheid, economie,fysieke leefomgeving etc. maar als D66 hebben we ons beperkt tot de voorgaande onderwerpen.

Drentse politicus terug na ...

GroenLinks GroenLinks Hoogeveen 10-06-2019 12:25

--- Regio Deal: het idee, of de ...

D66 D66 Hoogeveen 03-06-2019 07:14

--- Regio Deal: het idee, of de uitvoering --- D66 is voorstander van regionale samenwerking. Ervaringen in andere gemeenten kunnen de weg wijzen (of juist niet). Financiële bijdrage van provinciale en rijksoverheid is daarbij dan ook welkom. Voorwaarde voor succesvolle samenwerking is wel dat de doelen juist omschreven zijn, plannen goed doordacht, sturing helder en afspraken duidelijk. Kortom, een SMART-geformuleerde samenwerking. Het is om die reden dat D66 Hoogeveen het initiatief nam tot een amendement en een tweetal moties bij de behandeling van de Regio Deal voor Zuid- en Oost-Drenthe. Het huidige raadsvoorstel is weinig concreet, weinig SMART. - Wat zijn de bezwaren - De plannen zijn verre van concreet. Tekenend is dat wethouder Steenbergen aangaf dat in de week voor het debat op 9 mei nog nadere afspraken met het Rijk gemaakt zijn, en vervolgens op ons verzoek om inzicht in de afspraken met het Rijk met een kamerbrief van 16 november 2018 komt. En dan hebben we het slechts over de basis, de wijze waarop de in te dienen projecten uitgevoerd en gemonitord moeten worden. - Wat waren de reacties - Wethouder Steenbergen bezwoer meerdere malen “maximale transparantie”. De basis voor die transparantie, een amendement met het verzoek de afspraken beschikbaar te maken, was echter “niet uitvoerbaar”. Is het dan gek dat een groot deel van de oppositie weinig vertrouwen krijgt wanneer een motie, die de uitvoering een tandje scherper moet maken, door diezelfde wethouder “uit het oogpunt van transparantie overbodig” genoemd wordt? - Hoe nu verder - De Regio Deal is in de basis een goed idee. De uitwerking is naar de mening van D66 van onvoldoende kwaliteit. Dat ontslaat ons uiteraard niet van de plicht de uitvoering de komende 4 jaren te toetsen aan de uitgangspunten die wij in onze inbreng hebben genoemd.

Regio Deal: het idee, of de uitvoering

D66 D66 GroenLinks VVD PvdA Hoogeveen 02-06-2019 20:38

D66 is voorstander van regionale samenwerking. Ervaringen in andere gemeenten kunnen de weg wijzen (of juist niet). Financiële bijdrage van provinciale en rijksoverheid is daarbij dan ook welkom.

Voorwaarde voor succesvolle samenwerking is wel dat de doelen juist omschreven zijn, plannen goed doordacht, sturing helder en afspraken duidelijk. Kortom, een SMART-geformuleerde samenwerking.

Het is om die reden dat D66 Hoogeveen het initiatief nam tot een amendement en een tweetal moties bij de behandeling van de Regio Deal voor Zuid- en Oost-Drenthe. Het huidige raadsvoorstel is weinig concreet, weinig SMART.

Wat is het

De Rijksoverheid stelt 215 miljoen beschikbaar voor het versterken van regio’s. Uit de 88 aanvragen zijn 12 voorstellen geselecteerd. Eén van de voorwaarden is 50/50 financiering. Voor de regio “Zuid- en Oost-Drenthe” (Emmen, Coevorden, Borger-Odoorn, Aa en Hunze, Hoogeveen en Hardenberg (!)) is 20 miljoen gereserveerd. De provincie Drenthe draagt ook 10 miljoen bij, zodat voor de gemeenten 10 miljoen overblijft. Dat de gemeente Hardenberg ook in deze deal meedoet komt door aansluiting bij de regio Vierkant voor Werk (Hoogeveen, Emmen, Coevorden en Hardenberg). De bijdrage voor Hoogeveen is € 450.000 en dat 4 jaar lang, dus totaal € 1,8 miljoen.

Een citaat uit een kamerbrief over de Regio Deal:

Als gevolg van bevolkingsdaling, mismatch op de arbeidsmarkt, dalende woningwaarde, “overerfbare” armoede, slechte gezondheid en een hoge zorgvraag staat in de regio Zuid- en Oost-Drenthe de leefbaarheid onder druk. Het te vormen partnership tussen Rijk en regio zal erop gericht zijn om een positieve sociaal economische impuls aan het gebied te geven. 

Wat zijn de bezwaren

De plannen zijn verre van concreet. Tekenend is dat wethouder Steenbergen aangaf dat in de week voor het debat op 9 mei nog nadere afspraken met het Rijk gemaakt zijn, en vervolgens op ons verzoek om inzicht in de afspraken met het Rijk met een kamerbrief van 16 november 2018 komt. En dan hebben we het slechts over de basis, de wijze waarop de in te dienen projecten uitgevoerd en gemonitord moeten worden. Onze verzoeken:

Garantie op terugvloeien eigen bijdrage naar de eigen gemeente; Afspraken met het Rijk inclusief voorwaarden ter beschikking van de raad stellen; Afspraken over governance ter beschikking van de raad stellen; In te dienen plannen SMART formuleren.

Een ook niet onbelangrijk bezwaar is de penibele financiële situatie van de gemeente Hoogeveen. De spaarpot is zo goed als leeg en de tekorten lopen in de miljoenen. Wat ons betreft niet het moment om te speculeren met geld ook al klinkt de Regio Deal nog zo aantrekkelijk.

Wat waren de reacties

Wethouder Steenbergen bezwoer meerdere malen “maximale transparantie”. De basis voor die transparantie, het amendement met het verzoek de afspraken beschikbaar te maken, was echter “niet uitvoerbaar”. Is het dan gek dat een groot deel van de oppositie weinig vertrouwen krijgt wanneer een motie, die de uitvoering een tandje scherper moet maken, door diezelfde wethouder “uit het oogpunt van transparantie overbodig” genoemd wordt? Geen van de punten in de moties en in het amendement staan in de stukken op schrift en in de toezeggingen komen ze weinig concreet naar voren. De verdediging van wethouder Steenbergen rust op aannames en onderbuik gevoel, niet op feiten. Uiteindelijk stemden D66, SP, GroenLinks en 2 raadsleden van de VVD dan ook tegen het voorstel voor toetreding tot de Regio Deal. De Regio Deal is daarmee wel aangenomen.

Hoe nu verder

De Regio Deal is in de basis een goed idee. De uitwerking is naar de mening van D66 van onvoldoende kwaliteit. Dat ontslaat ons uiteraard niet van de plicht de uitvoering de komende 4 jaren te toetsen aan de uitgangspunten die wij in onze inbreng hebben genoemd.

Het amendement en de moties: Amendement Regiodeal Garantie (D66/VVD/GroenLinks/PvdA) Motie Regiodeal afspraak is duidelijkheid (D66/GroenLinks/VVD/PvdA) Motie Regiodeal sturing en kwaliteit (D66/GroenLinks/VVD/PvdA/SP)

Het complete raadsvoorstel is hier te vinden.

BEVRIJDINGFEEST 2020 75 jaar

Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Gemeentebelangen Hoogeveen e.o. Hoogeveen 29-05-2019 15:58

De vragen luidden als volgt(cursief) en de antwoorden zijn toegevoegd:

Gaat onze gemeente, net als andere gemeenten inmiddels al hebben gedaan, zich ook aanmelden om deel te nemen aan het nationaal programma? Zo ja, op welke termijn? Zo nee, waarom niet?

Wij wegen nog af voor welke onderdelen wij ons zullen aanmelden.

Omdat ook het provinciebestuur extra gelden ter beschikking stelt om 75 jaar bevrijding te vieren, vragen wij aan het college of de gemeente Hoogeveen hierover contact heeft gehad met de provincie Drenthe? Zo ja, wat is hiervan de status? Zo nee, waarom niet?

Wij hebben de aanvraag ter hoogte van 34.000 euro bij de provincie ingediend. Dat betekent dat we zelf hier ook eenzelfde bedrag voor ter beschikking moeten stellen om activiteiten mogelijk te maken.

Is het college van plan om n.a.v. genoemde festiviteiten actief verenigingen en andere instanties, die binnen onze gemeente normaliter dit soort activiteiten op de agenda hebben staan, op te roepen om met plannen te komen en hier als Hoogeveense samenleving aandacht aan te besteden? Is het college tevens van plan om ze te wijzen op de financiële mogelijkheden die er zijn om plannen te verwezenlijken voor dit mooie doel?

Ja we nodigen organisaties uit voor een bijeenkomst op 19 juni aanstaande en doen een oproep in het torentje. Wij gaan stimuleren om te komen tot extra activiteiten en ze te wijzen op de mogelijkheden die er zijn.

We gaan er in ieder geval vanuit dat in Hoogeveen zo’n belangrijk moment uit onze geschiedenis niet onopgemerkt blijft.

SP stelt vragen over Hoogeveen Regenbooggemeente

SP SP Hoogeveen 31-05-2018 13:41

Het zogenoemde 'Pride' seizoen is weer begonnen, met diverse optochten in steden als Alkmaar, Rotterdam en natuurlijk de 'Canal Parade' in Amsterdam, vieren wij de acceptatie van LHBTI-rechten in Nederland. Alhoewel Nederland al jaren voorop loopt met de homo-emancipatie, zien we toch nog steeds mensen die intolerant zijn jegens LHBTI'ers, er is dus nog veel te doen. En de gemeente Hoogeveen heeft eind 2016 verklaard zich voortaan Regenbooggemeente te noemen, om de integratie tussen LHBTI'ers en heteroseksuelen te bevorderen. Maar wat heeft onze gemeente nu daadwerkelijk gedaan om zich in te zetten voor de gelijke behandeling jegens LHBTI'ers?

Op 27 oktober 2016 heeft de gemeenteraad een motie aangenomen waarin werd vastgesteld dat de gemeente Hoogeveen zich voortaan Regenbooggemeente gaat noemen. Donderdag 17 mei 2018 was het de Internationale dag tegen LHBTI-intolerantie. Op deze dag is het gebruikelijk dat overheidsdiensten (de vlag hing onder andere ook bij het AZC Hoogeveen) de Regenboogvlag hijsen, echter heeft de Regenboogvlag niet op het Raadhuis gehangen tijdens deze dag. Als Regenbooggemeente een gemiste kans, want het is ons, de SP, nog steeds erg onduidelijk hoe de gemeente Hoogeveen zich nu profileert als Regenbooggemeente. Daarom wil de SP middels onderstaande vragen weten welke acties er reeds ondernomen zijn, en welke acties wij kunnen verwachten wat betreft Hoogeveen Regenbooggemeente:

1 Waarom is de Regenboogvlag niet gehesen, op donderdag 17 mei jl, op het Raadshuis?

2 Is de Regenboogvlag wel op andere gemeentelijke gebouwen gehesen, desbetreffende dag? Zo ja, welke gebouwen. Zo niet, waarom niet?

3 Welke initiatieven heeft de gemeente tot nu toe getoond/ontplooid om te uiting aan het predikaat Regenbooggemeente te geven?

4 Welke stappen/initiatieven gaat de gemeente nog nemen de komende tijd en komt er ook een concreet actieplan?

5 Onder andere in de gemeente Assen is er een regenboog-zebrapad aangelegd; Zijn er dergelijke plannen om dit ook in Hoogeveen te doen? Zo ja, wat? Zo niet, waarom niet?

6 Is het College bereid om de Regenboogvlag permanent te hijsen op het gemeentehuis, totdat de intolerantie van LHBTI'ers is verdwenen? Zo ja, per wanneer? Zo nee, is het College dan wel bereid om op alle officiële 'vlagdagen', de Regenboogvlag te heisen? (Met vlagdagen worden dagen bedoeld als verjaardagen leden Koninklijk Huis, feestdagen etc)

We zien de schriftelijke beantwoording van de vragen met grote belangstelling tegemoet.

Zie ook: Raadswerk

Voltallige raad steunt motie SP: Geef arbeidsgehandicapten loon waar ze recht op hebben

SP SP Hoogeveen 26-04-2018 18:05

De motie vreemd aan de orde van de dag, waarin het kabinet wordt opgeroepen de nieuwe loonsubsidieregeling voor mensen met een arbeidshandicap af te schaffen, is door zowel de gemeenteraad als het College van Hoogeveen aangenomen.

"Het is van de zotte dat ons kabinet mensen met een arbeidshandicap discrimineert" volgens Jutta van den Oord. "Mensen kiezen niet voor een handicap, maar ze kiezen er wel voor mee te doen binnen de samenleving, werk met een eerlijke beloning hoort daar bij".

Het College zal dan ook het kabinet oproepen de nieuwe loonsubsidieregeling te herzien. Mensen met een arbeidshandicap mogen niet onder het minimumloon gaan verdienen, dat staat centraal in deze oproep. Ook wil de voltallige raad haar handtekening onder de brief zetten.

ChristenUnie start de campagne bij ...

ChristenUnie ChristenUnie Hoogeveen 13-02-2018 20:43

ChristenUnie start de campagne bij Tonnie.nl Op vrijdag 9 februari heeft de ChristenUnie de aftrap van de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart gehouden. De partij was die avond te gast bij leer-/werkbedrijf Tonnie.nl. Naast een rondleiding door de grote werkplaats van Tonnie en een boeiende toelichting door Henk Brouwer, werden alle komende campagneactiviteiten besproken. Tot slot hield lijsttrekker Gert Vos een inspirerend verhaal voor alle mensen die meewerken in de campagne. Lees meer op: https://hoogeveen.christenunie.nl/k/n6081/news/view/1191168/177769/christenunie-start-de-campagne-bij-tonnie-nl.html

D66: Teleurstellende reactie college op vragen Vierkant voor Werk

D66 D66 Hoogeveen 07-12-2017 20:27

Onlangs ontvingen wij de beantwoording van de vragen die wij over Vierkant voor Werk gesteld hebben. De eerder gestelde vragen vindt u hier. Legt u bij het beoordelen van de antwoorden ook ons document met vragen ernaast, die de inleiding tot en overweging voor die vragen bevat. 

D66 is stimuleert graag een goed ondernemersklimaat. Ondersteuningsmaatregelen kunnen nodig zijn wanneer voor goede plannen die bedrijvigheid bevorderen onvoldoende financieringsmogelijkheden zijn.

Dit standpunt is voor ons ook reden geweest in te stemmen met de steunmaatregelen voor Vierkant voor Werk. Bedrijven kunnen daarbij ondersteuning krijgen voor investeringsplannen. Het staat buiten kijf dat dit goede plannen zijn. Gezien de snelheid van aanvragen is het echter de vraag of voor alle plannen ook ondersteuning noodzakelijk is. Reden voor ons vragen te stellen over het verlenen van extra subsidie, en de weg er naar toe.

Teleurstellend

“Teleurstelling moet je eerst verwerken om later met een juiste, correcte, inhoudelijke reactie te komen” aldus Johannes Prakken. “Maar die eerste reactie wil ik ook nu graag delen: zwaar nietszeggend, ontwijkend en getuigend van een arrogante houding.”

Wij hebben drie pijnpunten benoemd over de steunregeling voor bedrijven, waarover later meer.

Inmiddels heeft de Program Board van Vierkant voor Werk besloten de naam van het gezamenlijke project van de gemeenten Hoogeveen, Emmen, Coevorden en Hardenberg te wijzigen. Thans is de naam Dutch Techzone. Nu zal D66 wel de laatste zijn bezwaar te maken tegen een Engelstalige naam (wij kijken immers graag over grenzen). Maar eerder is dit project, dat groter is dan de steunregeling voor bedrijven, gepromoot onder Vierkant voor Werk. De conclusie moet zijn dat deze promotie voor niets is geweest.

Onduidelijkheid over cijfers

In de raad van 21 september wist wethouder Otten geen concrete cijfers te noemen. Ook bij beantwoording van de vragen op 15 november is die duidelijkheid er kennelijk nog niet, en ook bij het schrijven van dit stuk (3 december) is de raad van Hoogeveen nog in het ongewisse.

Keuze aan de raad

Naar mening van D66 hoort de raad te beslissen over toewijzing van de gelden en inhoud van de regeling.

Ondanks duidelijke toezeggingen, mondeling in de raad gedaan, verschuilt het college zich achter formele regelgeving. Saillant detail is de tijdlijn bij de keuze van het college:

19 september neemt het college het besluit gelden voor de regeling naar voren te halen 21 september wordt in de raadsvergadering informatie over de regeling gegeven, maar daar staat de raad al voor een voldongen feit, want de beslissing is al genomen door het college.

Vervolgens dient D66 op 2 oktober de concrete vraag in, de keuze aan de raad te laten.

12 oktober wordt de GemRap (Gemeentelijke Rapportage) aan de raad aangeboden. De GemRap wordt verwerkt in de begrotingswijziging die op 9 november in de raad is behandeld. 15 november ontvangt de raad de beantwoording op de vragen die D66 gesteld heeft. Volgens het college ligt bij de behandeling van de GemRap (dus de begrotingswijziging) de formele bevoegdheid van de raad om de mening te geven over de toewijzing van de gelden.

In de GemRap wordt inderdaad melding gemaakt van Vierkant voor Werk, in de begrotingswijziging komt dit echter in het geheel niet voor.

Inhoud van de steunregeling

Als derde en laatste punt eigenlijk het belangrijkste: doet de regeling wat zij moet doen. D66 heeft daar sterke twijfels over. Zeker, er is door bedrijven enthousiast gebruik gemaakt van de steunregeling. D66 doet ook niets af aan de inspanningen die bedrijven leveren om te investeren in bedrijvigheid en werkgelegenheid. Maar de regeling is in zeer korte tijd ruim overtekend: de aanvragen bedragen 10 miljoen, terwijl slechts budget was voor 4,2 miljoen. De kernvraag is dan ook: zou een groot deel van die investeringen niet gedaan zijn zonder de steunregeling?

Reden voor D66 om, waar mogelijk, te blijven pleiten voor aanpassing van de steunregeling.

 

Vragen D66 Hoogeveen – Vierkant voor Werk – antwoorden

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.