Nieuws van politieke partijen in Utrecht inzichtelijk

31 documenten

Diversiteit en inclusie op de werkvloer?

Een Utrecht Een Utrecht Utrecht 30-01-2024 09:12

Nog steeds is de kans op werk of een stageplek lager wanneer je een cultureel diverse achtergrond hebt. Als de gemeente Utrecht bedrijven of organisaties inhuurt dan worden ze beoordeeld op prijs en op social return (inschakelen mensen met lange afstand tot de arbeidsmarkt), maar niet op inclusiviteit en diversiteit. Donderdag 18 januari stemde de gemeenteraad overtuigend in met ons voorstel te onderzoeken hoe wij inclusie en diversiteit onderdeel kunnen maken van de inkoop bij derden.

De aanleiding voor het voorstel van EenUtrecht was het nieuwe beleid rondom Inclusie en Diversiteit waarin duidelijk werd dat Utrecht nog niet volledig voldoet aan de ambitie om een inclusieve stad te zijn. Organisaties die door de gemeente worden ingehuurd zijn net als de gemeente zelf nog niet altijd een goede afspiegeling van de Utrechtse samenleving. Die samenleving is cultureel divers.

Diversiteit in Utrecht (nog) niet verplicht

De afgelopen jaren zijn er wel stappen gemaakt. Op dit moment worden bedrijven en organisaties die opdrachten uitvoeren voor de gemeente Utrecht gevraagd hoe zij omgaan met mensen die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt. Dit weegt mee in de beoordeling. Het kan dus best dat een bedrijf wat iets duurder is, maar wel mensen in dienst heeft met een afstand tot de arbeidsmarkt de voorkeur krijgt boven het goedkopere alternatief. Dit gebeurt al een aantal jaren in Utrecht en is succesvol. Ditzelfde principe wordt nu dus onderzocht voor diversiteit en inclusie.

‘Een inclusieve stad begint bij de gemeente zelf, dus het is een mooi begin dat men nu gaat onderzoeken hoe het onderdeel wordt van ons inkoopproces’, Aldus Gert Dijkstra.

De kans dat mensen met een cultureel diverse achtergrond een baan of stage krijgen bij een bedrijf of organisatie die voor de gemeente werkt is dus straks misschien een stukje groter en daardoor misschien wel groter in het algemeen. Dat betekent ook dat het ook waarschijnlijker wordt dat iedere Utrechter in een diverse organisatie komt te werken. In september krijgt de gemeenteraad te horen op welke manier dit opgenomen kan worden in het inkoopbeleid.

EenUtrecht is blij als deze motie kan bijdragen om bedrijven en organisaties een inclusiever personeelsbeleid te laten voeren, maar uiteindelijk zou dit onderscheid overbodig moeten zijn. Wij blijven ons hiervoor inzetten.

Dit bericht is onderdeel van het thema ‘eerlijke kansen zonder discriminatie en pesten’  uit ons programma. Lees hier de motie uit bovenstaand artikel.

Klimaatpanel is schijnparticipatie en beperkt zeggenschap van de Utrechter

Een Utrecht Een Utrecht Utrecht 08-11-2022 15:54

Afgelopen donderdag 3 november werd in een raadsbrief de start van het klimaatpanel aangekondigd. Door middel van loting selecteert de gemeente vijftig Utrechters die vijf keer per jaar bijeenkomen om mee te denken over het klimaatbeleid. EenUtrecht vindt dat het college weer een kans mist om bewoners échte invloed te geven op gemeentelijk beleid.

EenUtrecht juicht dus toe dat inwoners actief worden betrokken, maar vindt dat als je vijf keer per jaar bijeenkomt en je verdiept in een onderwerp je ook mag meebeslissen. Het zou dan ook geen panel moeten zijn, maar een burgerberaad. Bij een burgerberaad staat een vraagstuk centraal waarop burgers in verschillende bijeenkomsten met behulp van experts en informatie uitwerken wat de beste aanpak van het probleem is. Het verschil met een panel is dat de gemeenteraad de deelnemers vooraf verteld wat er met de uitkomst gebeurt.

Het klimaatbeleid is een zeer geschikt onderwerp om een burgerberaad over te organiseren. De overgang naar een klimaatneutrale stad is een moeilijk onderwerp waar iedere bewoner vroeg of laat mee te maken krijgt. Het klimaatonderwerp is ook te ingewikkeld om zonder de hulp van Utrechters op te lossen. In onze schriftelijke vragen ‘Klimaatberaad is een burgerberaad én investeren in participatie is nu nodig’ aan het college hebben wij hier ook op aangedrongen. Het is dan ook teleurstellend dat de Utrechter niet het vertrouwen krijgt om het klimaatprobleem met een breed draagvlak op te lossen.

Dit vrijblijvende klimaatpanel geeft weer alle ruimte aan het college en de beleidsmakers om hun gang te gaan. Het is maar de vraag of de gelote Utrechters hun input terug gaan zien in het uiteindelijke klimaatbeleid. De reputatie van wethouder Lot van Hooijdonk helpt hierbij ook niet mee. Het is haar niet vreemd om meedenkende burgers compleet te negeren. Keer op keer niets doen met de inspraak van bewoners doet afbreuk aan het vertrouwen in de politiek. Het gevaar is ook dat het college de kloof tussen burger en politiek hiermee opnieuw groter maakt dan kleiner.

Tijdens de komende raadsvergadering van 10 november zal EenUtrecht verschillende voorstellen doen om geld vrij te maken voor onder andere échte burgerberaden.

Bus naar Prinsjesdagprotest: tijd en opstapplaats bekend

SP SP Utrecht 11-09-2022 20:31

https://utrecht.sp.nl/nieuws/2022/09/bus-naar-prinsjesdagprotest
De bus vertrekt a.s. zaterdag vanaf Westraven P+R (eerder bekend als Transferium/Westraven) tussen 11:15 en 11:30.

Adres: Griffioenlaan 1, 3526 LA Utrecht. De mensen die zich via utrecht@sp.nl hebben aangemeld krijgen daarvan via e-mail bericht.

NB: de bus is vol, je kunt alleen nog mee als mensen zich afmelden.

Column Melody: Positie vrouwen van kleur verdient meer aandacht | Utrecht

GroenLinks GroenLinks Utrecht 02-09-2020 00:00

Veel vrouwen van kleur krijgen te maken met seksisme én racisme en staan daardoor dubbel op achterstand. Hun positie verdient meer aandacht vindt raadslid Melody Deldjou Fard. Ze wil dat er in Utrecht specifiek beleid komt voor zwarte, migranten en vluchtelingen vrouwen. En roept hen op daarvoor ideeën aan te dragen bij de politiek.

Dankzij de Black Lives Matter beweging is er nu veel aandacht voor institutioneel racisme en discriminatie. Ook in Utrecht gingen we met zijn allen, zwart en wit, de straten op. Samen riepen we luid en duidelijk uit dat we een land willen waar ruimte is voor ons allemaal. Ik vond dit emotioneel, maar ook mooi. Het gaf me hoop. Het is belangrijk dat de politiek hier nu op doorpakt.   

Als het gaat om uitsluiting kunnen verschillende factoren als etnische afkomst, gender, seksuele voorkeur of klasse elkaar beïnvloeden. Als vrouw is het nog altijd moeilijker om naar de topposities te groeien. Ben je vrouw én van kleur dan krijg je waarschijnlijk met nog meer weerstand te maken. Een vrouw van kleur in een machtspositie is namelijk niet wat de maatschappij traditioneel gewend is. En dat roept bij sommige mensen onbewust weerstand op.

Afgelopen jaren heb ik veel vrouwen gesproken die hiermee te maken krijgen. Ook zie ik steeds meer journalisten, politici, en andere sterke vrouwen van kleur verhalen openbaar maken over de bagger die ze op sociale media over zich heen krijgen en de obstakels die ze dagelijks moeten overwinnen. Desondanks zetten deze moedige vrouwen zover het kan in stilte door. Ik vind het onacceptabel dat anno 2020 ook verhalen zijn waarin we zien dat racisme, seksisme en discriminatie op basis van iemands seksuele geaardheid er toe hebben geleid dat mensen soms niks anders kunnen dan stoppen met schrijven, politieke vertegenwoordiging of werk.

Het is hoog tijd dat er meer aandacht komt voor de stille strijd van vrouwen van kleur. En dat hun rechten en positie hoger op de politieke agenda komt te staan. Utrecht doet al jaren veel om discriminatie van verschillende minderheidsgroepen tegen te gaan. Wat mij betreft gaan we nog een stapje verder. We moeten deze verhalen horen, ze verzamelen en een plek geven binnen het beleid. Er is nu in veel steden te weinig aandacht voor deze groep en de netwerken zijn door de eerdere landelijke bezuinigingen versplinterd geraakt. Laten we in Utrecht strijden voor verandering. Tegelijkertijd roep ik ook deze vrouwen  op om hun verhalen meer te delen. Word actief bij een politieke partij of bij de maatschappelijke bewegingen, kandideer je voor de gemeenteraad, schrijf stukken, publiceer vlogs en podcasts of meng je in discussies in de media. En kom vooral ook naar het stadsgesprekken die de gemeente over aanpak discriminatie zal organiseren. Laat je horen! Pas als we al onze krachten bundelen, komt er de echte verandering.

 

*** Deze column is ook verschenen in het AD Utrechts Nieuwsblad op 25 juli 2020 ***

Bijdrage GroenLinks kaderbrief | Utrecht

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie PvdA Utrecht 16-07-2020 00:00

Wie had een jaar geleden kunnen denken dat we in Utrecht in 2020 te maken zouden hebben met een gezondheidscrisis en een economische crisis die hun weerga niet kennen. Dat veel Utrechters onzeker zijn over de gezondheid van zichzelf en hun naasten, over hun werk, hun bedrijf, hun inkomen en over activiteiten als school, sport, cultuur en vriendenbezoek die een half jaar geleden nog zo normaal waren. Dat we als gemeenteraad in grote onzekerheid zouden verkeren over zowel de inkomsten als de uitgaven in het lopende begrotingsjaar en de jaren erna. Een situatie die we nog niet eerder hebben meegemaakt. En waarin we allemaal zoekende zijn naar de juiste weg.

Ook dit debat is zoeken. In plaats van over concrete voorstellen, gaat dit debat over hoe, als het ware met welke bril, wij naar de huidige crisis en het herstel kijken. Wat zijn onze toetsstenen als we straks keuzes moeten maken. Voor GroenLinks is dat duidelijk: we moeten blijven investeren om uit de crisis te komen en de weg uit deze crisis is solidair en duurzaam.

Blijven investeren

GroenLinks is ervan overtuigd dat we alleen goed uit deze crisis komen als we niet in de bezuinigingsreflex schieten, maar blijven investeren. Wij willen bij de begroting niet alleen kijken hoe we de koek anders gaan verdelen, maar uitdrukkelijk ook hoe we de koek groter kunnen maken. Daarom volle steun voor de keuze in de kaderbrief om ruimte te maken voor het investeren in de stad door onze spelregels te versoepelen. Zoals in de commissie al aangegeven, verwachten we wel een concreet voorstel over hoe lang en in welke stappen deze versoepelingen gelden.

Solidair uit de crisis

De huidige crisis legt de verschillen die er in onze samenleving al waren, keihard bloot. Niet alleen dat, de crisis maakt die verschillen groter. Allereerst als het gaat om gezondheid: ouderen en kwetsbare mensen lopen de grootste risico’s. Maar ook als het gaat om werk en inkomen: jongeren met onzekere contracten verliezen als eerste hun baan en mensen die al krap zitten, komen nog dieper in armoede of schulden terecht. Voedselbanken kunnen de vraag niet meer aan, maatschappelijke organisaties houden met moeite het hoofd boven water en juist de kleine middenstanders en kleine culturele makers krijgen de grootste klappen. Leerlingen die al op achterstand stonden, raken nog verder achterop. Investeren in eerlijke kansen is de laatste decennia nog nooit zo belangrijk geweest.

 Concreet betekent dit voor GroenLinks het volgende:

Geen Utrechter zakt door het ijs: bestaanszekerheid is absolute prioriteit. In de kaderbrief wordt een viertal punten genoemd die van belang zijn voor de keuzes richting begroting. Omdat het vier ongelijksoortige en daarmee onvergelijkbare pakketten zijn, is hierin geen prioriteit aangebracht. Toch heeft voor GroenLinks het versterken van bestaanszekerheid absolute prioriteit. Wij dienen daarom een motie in die dit uitspreekt. Voorrang voor echt essentiële voorzieningen In de commissie spraken wij al onze verbazing uit dat in de kaderbrief bij essentiële voorzieningen wel horeca en evenementen worden genoemd, maar niet bijvoorbeeld daklozenopvang, buurthuizen, zorg, welzijnswerk, dagbesteding, de voedselbank, kortom de sociale basis in de buurt. Inmiddels hebben we een brief ontvangen waarin in elk geval welzijnswerk wel wordt genoemd. Echter, ook voorzieningen als voedselbanken, Dress for Succes, zorgorganisaties en dagbesteding hebben door corona te maken met extra regels, extra kosten, extra of juist minder toeloop, minder inkomsten, kortom met allerlei problemen die hun activiteiten of zelfs hun voortbestaan bedreigen. Wij willen dat zeker dit soort voorzieningen, de sociale basis in de buurt, op orde blijven. Dat vinden wij vele malen belangrijker dan bijvoorbeeld het automatisch aanvullen van het evenementenfonds. Graag een reactie van het college. Blijf investeren in betaalbaar wonen Ook de wooncrisis kan door corona nog erger worden dan die nu al is. Zeker als investeringen wegvallen of bouwprojecten worden uitgesteld. GroenLinks wil dat we blijven werken aan het oplossen van het woningtekort, door het naar voren halen van investeringen in woningen en de daarvoor benodigde mobiliteit. Daarbij willen we graag de toezegging dat we niet alleen investeren ten guste van marktpartijen, maar dat juist bewonersinitiatieven een kans krijgen en in positie worden gebracht. Ook willen we een toezegging van de wethouder dat we voortaan wekelijks de intentiedocumenten voor woningbouw ontvangen, bijvoorbeeld in een map op ibabs. Zo houden we als raad het overzicht over de hopelijk voortvarende woningbouw. Investeer in jongeren Een van de groepen die extra hard getroffen worden door de crisis, zijn jongeren. Veel jongeren verloren hun stage, leerwerkplek of baan en zitten nu zonder werk of kunnen niet verder met hun opleiding. Als we daar nu niets aan doen, kweken we een verloren generatie. Daarom wil GroenLinks, net als een aantal andere partijen, een crisisaanpak en staan wij onder een motie die hierover later door D66 zal worden ingediend Duurzaam uit de crisis

De coronacrisis heeft een enorme impact op de levens van mensen en op de economie. Ook GroenLinks wil daar liever vandaag dan morgen verandering in brengen. Dat betekent niet dat we volledig terug willen naar hoe het was. We kunnen deze crisis juist gebruiken om dingen anders te gaan doen. Want ondanks alle ellende, heeft de coronacrisis ook een aantal zaken positief beïnvloed. Zoals minder auto- en vliegverkeer, meer thuiswerken, verbetering van virtuele vergadermogelijkheden en betere digitale dienstverlening. En door minder autoverkeer ook schonere lucht en minder geluidsoverlast. Deze positieve punten kunnen we behouden. Zeker omdat er naast de coronacrisis nog twee andere crisissen gaande, waarvan de gevolgen ook voor de inwoners van Utrecht op termijn vele malen dieper en ingrijpender zullen zijn. Ik heb het dan over de klimaatcrisis en de biodiversiteitscrisis. We moeten de huidige wederopbouw aangrijpen om ook die crisissen het hoofd te bieden. Dit zegt niet alleen GroenLinks, zowel landelijk als lokaal, maar was ook het advies vorige week van het Planbureau voor de Leefomgeving. De weg uit de crisis is groen. Concreet betekent dit:

Koppel werkgelegenheidsambities aan duurzaamheidsambities: Het college wil investeringen naar voren halen om werkgelegenheid te stimuleren en bijvoorbeeld klimaatverandering versneld aan te pakken. Dat klinkt goed, maar door veel prioriteiten en steeds andere formuleringen is het onduidelijk welke keuzes er gemaakt zullen worden. Terwijl investeren in duurzaamheid en investeren in werkgelegenheid ook een win-winsituatie kunnen zijn. GroenLinks stelt duurzaam herstel centraal en staat daarom onder een motie die D66 hierover zal indienen. Blijf investeren in schone energie, gezonde lucht en duurzame mobiliteit Eerder gaf ik al aan dat wat GroenLinks betreft het college moet blijven investeren in het bouwen van betaalbare woningen. Bij een duurzame weg uit de crisis betekent dit automatisch dat je ook blijft investeren in schone energie en duurzame mobiliteit. Graag een bevestiging van het college.

Voorzitter,

Dit brengt mijn betoog van de kaderbrief naar een aantal concrete stukken die wij ook bespreken vandaag: het Meerjarenperspectief Ruimte en het Meerjarenperspectief vastgoed. Hierover een aantal concrete punten:

Meerjarenperspectief Ruimte

Parkeerrayons

Bij het Meerjarenperspectief Ruimte stellen we ook altijd eventuele wijzigingen aan de gebiedsindeling voor betaald parkeren vast. Op verzoek van de ChristenUnie, PvdA en GroenLinks heeft het college vijf bewonersvoorstellen tot wijziging van de indeling beoordeeld. Over één voorstel, de Bijleveldstraat en omgeving, was het college negatief. Op verzoek van GroenLinks heeft het college een nieuwe variant van de bewoners beoordeeld en wel positief bevonden. Daarom een amendement om deze wijziging ook door te voeren.

Westelijk Stadsboulevard

Een ander belangrijk punt in het Meerjarenperspectief Ruimte is de toevoeging van middelen om de Westelijke stadsboulevard snel uit te kunnen voeren. Een van de belangrijke onderdelen van dit project, de herinrichting van de Majellaknoop en het Fris Alternatief, moet wachten tot duidelijk is wat er gaat gebeuren me de woningen aan het Thomas a Kempisplantsoen.

GroenLinks zou het zonde vinden als dit onderdeel vertraging oploopt. Herontwikkeling van het Thomas a Kempis-plantsoen leidt bovendien tot meer en betere betaalbare woningen in Utrecht. Daarom een motie om het college aan te moedigen er alles aan te doen om deze herontwikkeling te versnellen.

Rest Noordwest

De Westelijke stadsboulevard kan niet los gezien worden van de rest van het verkeer in Utrecht West en Noordwest. Na een uitgebreide studie naar netwerkeffecten in Noordwest, is het college met een reeks ingrepen gekomen die ervoor zorgen dat de Amsterdamsestraatweg gedeeltelijk opnieuw ingericht kan worden, het aantal vervoersbewegingen op het Lombokplein tot 15.000 beperkt kan worden en de Votulast-route verbetert. Allemaal zaken waar GroenLinks blij mee is en die verschillende bewonersgroepen zien als vooruitgang. Maar GroenLinks deelt met die groepen de teleurstelling dat de er niet meer mogelijk is gebleken.

GroenLinks wil nu vooral doorpakken en geen nieuwe, langlopende studies. Wel willen we dat het college zich bij de uitwerking maximaal inspant om te kijken of toch een hogere ambitie haalbaar is, door middel van aanvullende maatregelen. Denk aan het informeren van omwonenden over wenselijke routes, het aanmoedigen van andere modaliteiten en het ontmoedigen van autogebruik. Daarom de volgende motie.

Meerjarenperspectief Vastgoed

Ook dit keer worden weer miljoeneninvesteringen met het meerjarenperspectief  vastgoed ter goedkeuring aan de raad voorgelegd met heel weinig informatie. Goed dat na de commissie al wat extra informatie is toegestuurd, maar we hadden dat liever gelijk gehad. Het kan en moet echt beter. Dat is ook de aanbeveling van de accountant en van de raadsadviseurs. We roepen het college op alle aanbevelingen van de raadstoets voortvarend uit te voeren!

Voorzitter, ik rond af:

GroenLinks kiest richting begroting voor blijven investeren. Daarbij heeft bestaanszekerheid voor ons absolute prioriteit. Verder kiest GroenLinks voor een solidaire en duurzame weg uit de crisis. Voorstellen die in deze richting passen, zullen wij vandaag steunen. Waarbij wel geldt dat we de uiteindelijke afweging dit jaar pas echt bij de begroting kunnen maken.

Raadstoets

En helemaal tot slot wil ik namens de hele raad graag nog een motie indienen die de conclusies van de raadstoets vastgoed verankert. Ik wil de raadsrapporteurs Julia Kleinrensink, Rick van der Zweth en Eva Oosters enorm bedanken voor het vele werk dat zij in deze raadtoets hebben gestoken en ook de accountant bedank ik voor de ondersteuning hierbij.

 

Maliebaan: veiligheid en doorfietsen voor D66 Utrecht belangrijk

D66 D66 Utrecht 17-12-2019 15:59

Al jaren wordt er gekeken naar een veiligere manier om de Maliebaan in te richten zodat je hier door kunt fietsen. Woordvoerder Susanne Schilderman: “Na vele varianten en uitgebreide gesprekken met de bewoners hebben wij gekozen voor variant 3+.”

Donderdag wordt de herinrichting van de Maliebaan behandeld in de gemeenteraad. Voor D66 Utrecht zijn veiligheid en door kunnen fietsen de belangrijkste overwegingen om te kiezen voor variant 3+. Susanne Schilderman: “Wij hebben ontzettend veel bewoners gesproken. Wij hebben ook het voorstel dat een aantal bewoners heeft gedaan goed bekeken. Wij kiezen voor veiligheid en voor doorfietsen. Dat gaf voor ons de doorslag om voor variant 3+ te kiezen.”

Bewoners D66 Utrecht heeft veel met bewoners gesproken. Susanne Schilderman: “Zowel bewoners die ons benaderd hebben als mensen die wij ook graag over de Maliebaan wilden horen. We zijn heel blij met alle bewoners die hierbij betrokken zijn geweest en zich hebben ingezet voor een betere Maliebaan. Zowel de bewoners die Plan B hebben aangedragen als de mensen die zich hebben ingezet voor variant 3+. Daarom vonden wij het ook belangrijk dat plan B ook verkeerskundig beoordeeld werd.” Dat is nu gebeurd. Op basis van de veiligheid voor fietsers en de mogelijkheid om door te fietsen kiest D66 Utrecht voor variant 3+.

Verbindingsweg De Maliebaan is een belangrijke verbindingsroute voor mensen van en naar de Nachtegaalstraat en Burgemeester Reigerstraat. Zowel voor de auto als de fiets op dit moment. In de variant 3+ kun je op de middenbaan enkel fietsen. D66 Utrecht kiest voor veiligheid en wil dat mensen daar door kunnen fietsen. Dat kan beter met variant 3+ dan Plan B.

Vier voorstellen Er wordt al jaren gesproken over de herinrichting van de Maliebaan. Het college deed eerder al vier voorstellen, maar daar zat voor D66 Utrecht niet de juiste versie tussen. Door veel met bewoners te praten, informatie op te halen en onderzoeken naast elkaar te leggen, hebben we uiteindelijk een keuze kunnen maken.

Zuur en zoet: het slotdebat over de voorjaarsnota

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks Utrecht 12-07-2019 13:09

https://utrecht.christenunie.nl/k/n6169/news/view/1278067/43795/CU Utrecht-29.jpgHet politieke jaar loopt bijna ten einde. En dat betekent in de politiek dat de voorjaarsnota (voor wie wil weten wat dat is: een tussentijdse update en bestuurlijke doorkijk van het college) besproken wordt in de raad. Het moment om als partij ook zelf aan te geven wat je goed acht voor de mensen, voor de stad. Doordat we in de coalitie zitten zijn natuurlijk ook veel wensen die we als ChristenUnie hebben daarin terecht gekomen en worden nu uitgevoerd.

Maar natuurlijk wil je als partij nog weer even extra benadrukken waar je voor staat, wat jij prioriteit geeft. Voor een gezonde stad, waar mensen gezien worden en van waarde zijn. Concreet? We hebben gepleit voor meer groen, nog betere fietsroutes bij al de werkzaamheden in de stad, voor een betrouwbare en benaderbare gemeente, voor jongeren die niet in beeld zijn (de zogenaamde spookjongeren), en voor extra begeleiding aan mensen voor wie de arbeidsmarkt ver van hen afstaat. Meer kun je lezen in de bijdrage.

Volgende week nog een laatste week met veel vergaderingen en besluiten nemen. En dan reces. We kijken er naar uit...

***

Slotdebat - spreektekst

Voorzitter, het is min of meer een gebruik om aan het begin van dit soort momenten in de gemeenteraad, voorbeelden te geven van de Utrechtse trots. En ondanks het mindere financiële beeld, daar kom ik later op terug, toch even een moment om kort het afgelopen jaar, met z’n successen, te benoemen. 

Dus voorzitter, ik begin, als u mij toestaat met het ZOET. Voor de ChristenUnie was het een jaar waarin we met enige trots kunnen terugblikken op de actieagenda Utrechters schuldenvrij, om mensen eerder en sneller van schulden af te helpen. Het plan tegen eenzaamheid is iets wat de CU al jaren heeft bepleit. De nieuwe huisvestingsverordening, het sportakkoord, eindelijk de komst van de ketenregisseur mensenhandel, maar ook de op maat-begeleiding, aan vrouwen en mannen die nu nog werken op de tippelzone. 

Of voorzitter, wat te denken van De Derde Helft bij sportclub Hercules. Of het plan van huisvesting van de Voedselbanken dat steeds meer gaat landen en uitzicht biedt op een duurzame huisvesting voor de toekomst. 

En voor de ChristenUnie belangrijk dat we bijna raadsbreed vinden dat we in Utrecht voor mensen met nationaliteit onbekend meer willen doen dan dat vinkje in de Basisregistratie Persoonsgegevens. Voorzitter, voordat het helemaal MIERZOET wordt rond ik graag af met een motie. Een slimme motie, vindt de CU. Over slim groen melden. Er zijn namelijk nog veel wijken die veel groen kunnen gebruiken. Omdat het goed voor een mens is, en nog meer omdat het een belangrijke rol in de waterberging speelt. Én we in Utrecht een Slim Melden-app hebben. En daarom dienen we de volgende motie in:  

Motie: Slim groen melden

Voorzitter, Er zijn ook nog vraagstukken in de stad, die al best goed gaan. Naar analogie van het liedje: We zijn er bijna, maar nog niet helemaal. Niet ZOET maar ook niet ZUUR, en evenmin zout of bitter. Zaken waar we wel aandacht voor vragen. Het Klantcontactcentrum bijvoorbeeld. Goed dat er hierin geïnvesteerd wordt. Wel horen wij van inwoners van deze stad dat hun meldingen niet altijd goed hun weg vinden binnen de gemeentelijke organisatie. Ambtenaren bevestigen dit ook. Dat het zaaksysteem momenteel niet goed op orde is en dat dit nog een jaar kan duren. Dat is echt te lang, voorzitter. Tegelijkertijd moet er ook in nieuwe dienstverleningskanalen geïnvesteerd worden. Maar voorzitter, ons inziens kun je niet goed ontsluiten zonder goed aan te sluiten. Kan de wethouder toezeggen de ontwikkeling van dit zaaksysteem hoogste prioriteit te geven? En welke concrete acties hierop kan zij toezeggen? Mogelijk dienen we nog een motie in, in de tweede termijn. 

Voorzitter, een bijdrage van de CU zonder de fiets te hebben genoemd... Dat kan niet. Dus hier komt het. In Utrecht vinden op grote schaal werkzaamheden plaats, er wordt hard aan onze infrastructuur gewerkt. En dat is goed. Maar helaas… Bij het uitzetten van omleidingsroutes hebben actieve vervoerswijzen zoals lopen en fietsen nu vaak geen prioriteit. En daarom dien ik graag de volgende motie in: 

Motie: Utrecht Fietsstad, ook bij werkzaamheden

 

Voorzitter, Nog even terug naar die nieuwe wijken… Na navraag bij ambtenaren  en ook besproken in de commissie blijkt dat er nog veel wijken worden opgeleverd waarin het vergroenen achteraf plaatsvindt. We kennen allemaal Rotsoord… of Rotsig oord… Ja, dat zeg ik in de wetenschap dat bij de ChristenUnie het adagium, een wijs man bouwde zijn huis op de rots, een welhaast rotsvast inzicht is. Maar dan toch: Het gaat nog wel eens vaker mis, omdat achteraf vergroenen gecompliceerd kan zijn, onder meer door het ondergrondse kabel- of leidingwerk. En daarom dienen we de volgende motie in (die ik eerst wilde noemen: en hij zag dat het groen was), maar goed de titel is toch wat saaier geworden ;-): 

Motie: Groen – van Bijzaak naar standaard werkwijze. 

En dan voorzitter, de werkbeweging. Goed dat het college investeert, in mensen omdat de arbeidsmarkt te ver van hen afstaat. Want we geloven dat er voor iedereen op de arbeidsmarkt (of soms als vrijwilliger) een plek zou moeten of kunnen zijn. En we zijn dus blij dat er al 1 miljoen euro dit jaar wordt geïnvesteerd. Maar daar moeten we dan snel op inzetten, wat ons betreft niet wachten, want wachten dat kost geld. We moeten inzetten op die werkmatcher die op maat kan begeleiden, die motiveert, en die volhoudt, die ondanks de jungle van regels, er is om deze mensen er doorheen te loodsen. En daarom dienen we de volgende motie in: 

Motie: Zet snel in op die sensitieve werkmatcher

Voorzitter, Die huisvesting van scholen, dat popt toch met grote regelmaat op in de raad. Soms gaat het goed, maar evenzo zit het wel eens muurvast. De wensen van scholen zijn begrijpelijkerwijs groot, want met mooie moderne gasloze schoolgebouwen met hippe leerpleinen en groene schoolpleinen, daarmee win je ook de strijd om de ouders. Maar niet alles kan. En met het oog op de toekomst waarin de stad groeit en dus scholen ook groeien, uitbreiden, of ergens nieuw willen starten, moeten we goede afspraken maken, over wat kan, en wat niet. En daarom dienen we de volgende motie in: 

Motie: Breng schot in de zaak in huisvesting van scholen 

Maar voorzitter, En dan nu de zure zaken… De echte zure appel is toch wel, een bittere pil, het financiële beeld dit jaar. De Rijksoverheid geeft minder geld uit dan begroot, waardoor wij als gemeente ook minder geld ontvangen. En dat voelt niet goed, zeer zuur zelfs. Daarom hebben we, samen met GroenLinks de motie ingediend, waarbij we pleiten om de trap-op-trap-af methode te vereenvoudigen, door deze alleen op begrotingsbasis toe te passen en niet op basis van de uitgaven zoals nu het geval is. We hebben in de VJN gezien dat we tot nu toe de eindjes goed aan elkaar kunnen knopen als stad, maar ook dat er voor de toekomst tekorten in zicht zijn. 

Daar hebben we bij de algemene beschouwingen al het nodige over gezegd en ook de ChristenUnie ziet graag snel een overzicht van de maatregelen die het college in beeld heeft om de taakstelling van 13 miljoen in te vullen.

Voorzitter, het financiële vooruitzicht is dan wat donker, maar er zijn altijd nog zaken die we als CU eigenlijk veel zuurder vinden. Jongeren die niet in beeld zijn bijvoorbeeld. Die geen onderwijs volgen of hebben gevolgd, geen startkwalificatie hebben, geen arbeidsverleden en gewoon thuis zitten. Of van flex- naar flexbaantje hoppen. Wat zou het nu mooi zijn als in het kader van de de MBO-actieagenda, er nu juist ingezet wordt, om deze groep erbij te krijgen en te houden. Zou de wethouder kunnen toezeggen om binnen de actieagenda MBO de toeleiding en begeleiding van deze jongeren buiten beeld, een belangrijk onderdeel te laten zijn van de MBO-agenda? Eventueel hebben we een motie achter de hand voor de tweede termijn. 

Zuur is het ook als je in onze prachtige stad woont maar niet optimaal mee kunt doen omdat je niet mobiel bent. Voorzitter, als je niet beschikt over een vorm van vervoer worden voorzieningen, werk en sociale contacten letterlijk onbereikbaar. Dit vergroot de kans op sociale uitsluiting en eenzaamheid. Voor de CU onacceptabel. De ChristenUnie ziet het begrip vervoersarmoede graag terugkomen in het mobiliteitsbeleid. Daarom dienen we de volgende motie in:

Motie: Vervoersarmoede

Voorzitter, de laatste motie voor nu, een motie met een zoet smaakje, maar helaas is de nasmaak voor de stad zuur. Rommel in de wijken, overlast door hangjongeren, de gezondheidsrisico’s die we niet moeten onderschatten en veiligheidsrisico’s door deelname in het verkeer. En dan doel ik op lachgas. Het onschuldige is er wat ons betreft wel vanaf. En is er landelijke aanpak nodig om de lokale problematiek aan te pakken. En daarom dienen we de volgende motie in: 

Motie: ‘Lachgas – lokale problematiek vraagt landelijke aanpak’. 

Voorzitter, We hebben veel ambities. Wij als fractie, wij als raad, met het college. We hebben ambitie om deze stad mooier te maken, vrolijker, een stad waarin mensen niet langs elkaar leven maar samenleven. Ik hoop dat wat we vandaag besluiten daaraan bijdraagt. En dat bij alles wat we doen, we steeds die ambitie voor ogen houden.

 

SP in de bres voor cliënten Regiotaxi Eemland

SP SP Utrecht 24-06-2019 12:29

De Utrechtse Statenfractie van de SP springt in de bres voor de werknemers van de sociale werkvoorziening in Amersfoort en omstreken. Uit een brandbrief van de Ondernemingsraad blijkt dat dat de kwaliteit van het regiotaxivervoer van en naar de werkplek ver onder de maat is. De SP is het spuugzat dat steeds maar weer dezelfde problemen opduiken bij de regiotaxi, waarbij de mensen die ervan afhankelijk zijn consequent aan het kortste eind trekken. In navolging van de Amersfoortse raadsfractie stelt SP-Statenlid Michel Eggermont vragen aan het Provinciebestuur.

Eggermont: “Het is een zooitje en dat duurt blijkbaar al twee jaar. Taxi’s die niet komen, te vroeg komen en alweer zijn vertrokken als de mensen wel zover zijn. Hoge ritprijzen vragen en mensen laten staan die dat niet kunnen betalen, terwijl ze dat helemaal niet hoeven betalen. Al in mei 2018 is dit alles door de directie van de Werkvoorziening aangekaart bij de vervoerder, maar dat leidt blijkbaar tot niets.”

De Provincie Utrecht is eindverantwoordelijk voor het regiotaxivervoer. De SP wil dat het Provinciebestuur actie onderneemt om ervoor te zorgen dat de kwaliteit ervan op zo kort mogelijke termijn op orde komt.

“De Werkvoorziening is van groot maatschappelijk belang voor de mensen die er werken. Het geeft inhoud en zingeving aan de dag en is een belangrijk bestanddeel van hun sociale leven. Er zijn ook afspraken gemaakt met de vervoerder. Die moeten gewoon worden nagekomen. Als dat allemaal niet lukt, gaan we wat ons betreft terug naar het wegbezuinigde groepsvervoer.”, aldus Eggermont.

Lees hier Michels vragen. 

Taal en werk: rekenkameronderzoek vraagt om verdere uitwerking

ChristenUnie ChristenUnie Utrecht 16-05-2019 07:41

https://utrecht.christenunie.nl/k/n6169/news/view/1276144/43795/Formulier invullenDe Rekenkamer van Utrecht heeft een onderzoek gedaan naar de dienstverlening aan uitkeringsgerechtigden met een afstand tot de arbeidsmarkt in de Gemeente Utrecht. In dit onderzoek heeft de Rekenkamer meer dan 700 uitkeringsgerechtigden telefonisch geënquêteerd over hun persoonlijke situatie en hun ervaringen met de dienstverlening van de gemeente Utrecht.

Dit onderzoek bood veel inzichten in deze groep en hun alledaagse uitdagingen om volledig mee te doen in de samenleving. Het is een complexe groep inwoners voor wie meedoen in de samenleving niet altijd gemakkelijk is. Oorzaken hiervan zijn onder nadere onvoldoende taalvaardigheid, een slechte gezondheid of een gebrek aan opleiding. De ChristenUnie vindt dat de gemeente zo veel mogelijk moet doen om deze mensen te helpen door bijvoorbeeld te stimuleren om een opleiding te volgen of vrijwilligerswerk te doen.

Uit het onderzoek blijkt ook dat er onder veel mensen een angst is om bijvoorbeeld werk of vrijwilligerswerk te melden bij de gemeente omdat er dan mogelijk wijzigen optreden in hun uitkering. Ook boezemt de bureaucratische molen van de gemeente sommige mensen angst in. We hebben de wethouder gevraagd of deze mogelijk angst verder onderzocht kan worden en mogelijke belemmeringen hierdoor wegenomen kunnen worden. Hierop reageerde de wethouder positief en wij zullen in de tussentijd als fractie zelf ook onderzoek doen naar deze angst. 

Het hele rapport van de rekenkamer is hier te lezen.

☘️💦🌪 De polder Rijnenburg is een hot ...

Student & Starter Student & Starter Utrecht 11-04-2019 16:19

☘️💦🌪 De polder Rijnenburg is een hot topic binnen Utrecht. Wij hebben onlangs al bij ‘de Utrechter 2030’ gepresenteerd wat wij willen zien. Vorige week kregen we eindelijk een update vanuit het college, waar ging dit over en wat vinden wij? ☘️💦🌪

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.