“Financiële ramp voor gemeente Veere heel wat kleiner dan gevreesd”. Dat was de kop boven het artikel in de PZC van 29 september 2020. Marco Wisse van de SGP-ChristenUnie-fractie greep in zijn bijdrage in het debat over het parkeerbeleid in de raadsvergadering van 1 oktober hier direct op terug: “Als de financiële druk er af is, is er een belangrijke reden minder voor het overhaast invoeren van betaald parkeren in de kustkernen”. Uit de contacten van de fractie voorafgaand aan de vergadering met inwoners, ondernemers en belangengroepen (gesprekken, verontruste telefoontjes en mailtjes) blijkt dat het parkeerbeleid veel stof doet opwaaien in de gemeente. De fractie van de SGP-ChristenUnie is er niet op tegen om de dagtoerist aan de voorzieningen in de gemeente mee te laten betalen. Grote struikelblok is de wijze van communiceren van de wethouder met de burgers. Er wordt niet geluisterd naar de inwoners. Maar ja; in het parkeerbeleidsplan wordt op voorhand ook aangegeven dat het participatieniveau is vastgesteld op “meedenken”. Draagvlak is handig, maar niet noodzakelijk. Dit college heeft burgerparticipatie hoog in het vaandel staan, maar laat dit in de praktijk totaal niet zien. Wat betreft het oplossen van knelpunten, merkt fractielid Wisse op dat er knelpunten opgelost moeten worden, maar vooral geen extra knelpunten er bij gecreëerd moeten worden. Kortom, de boodschap van de SGP-ChristenUnie: Neem meer tijd voor de invoering en maak nu echt werk van de door het college genoemde participatie van inwoners en wel vooraf! Meer tijd nemen voor invoering is vooral ook de boodschap van de insprekers in deze raadsvergadering; dorpsraden, ondernemersverenigingen, in totaal 12 insprekers. Sommige insprekers zien nog steeds geen noodzaak van invoering van betaald parkeren. Anderen zien veel knelpunten en hebben geen vertrouwen dat dit ook allemaal goed en tijdig wordt opgelost. De insprekers worden netjes aangehoord en de inhoud wordt mee genomen in het debat. De wethouder (Wisse) vindt uitstel zoals verwacht geen goeie optie. Hij geeft aan dat nu de uitgangspunten worden vastgesteld en in de uitvoering van het parkeerbeleid is nog genoeg ruimte voor participatie van inwoners. Pogingen om hem te laten zien dat het oplossen van alle knelpunten in de maand oktober (2020) niet realistisch is, stranden op opmerkingen als “we gaan ervoor, we lossen alle knelpunten op, als er meer tijd nodig is zien we dat”. De wethouder krijgt de steun van de coalitie en daarmee wordt het parkeerbeleidsplan met een meerderheid van 10 tegen 9 goedgekeurd en vastgesteld. Alle ogen worden nu gericht op het Uitvoeringsplan. Als SGP-ChristenUnie zullen we de uitvoering van het parkeerbeleid op de voet volgen. En sommige insprekers gaan we vast nog een paar keer terug zien…..