Nieuws van politieke partijen in Vught inzichtelijk

9 documenten

Uitspraak voorzieningenrechter N65 en constateringen

VVD VVD Vught 19-03-2021 03:20

Een aantal zaken kunnen aan de hand van de uitspraak al wel geconstateerd worden: 

De rechter heeft de gemeente in het gelijk gesteld en het verzoek om een voorlopige voorziening afwezen. Daarbij gaat de rechter er ook niet op voorhand vanuit dat het bestemmingsplan geen stand houdt in de bodemprocedure. Anders zou de rechter het plan nu hebben kunnen schorsen. 

De rechter heeft een verkenning gemaakt van de problemen die door de appelanten zijn ingebracht. Enkele van die problemen heeft hij afgewezen. Een aantal andere heeft hij vertaald in aandachtpunten voor de gemeente. Over deze aandachtspunten heeft hij geen oordeel geveld, maar verzocht tot nader onderzoek door de raad. Het gaat dan om effecten van het bestemmingsplan, niet om het bestemmingsplan zelf.

Dit zijn aandachtspunten die ook vóór deze uitspraak al de aandacht van het college hadden:

Dit vanwege de unanieme motie van mei 2020 waarin de raad verzoekt om een nieuwe mobiliteitsvisie, 

Een visie met maatwerkoplossingen voor het onderliggende wegennet en 

Een visie met maatwerkoplossingen voor de verkeersstromen in Vught en Helvoirt. 

Dit vanwege het bestuursakkoord van het college, 

Het akkoord waarin staat dat we onderzoeken welke aanvullende maatregelen we op het onderliggend wegennet kunnen en willen nemen om de leefbaarheid verder te verbeteren. 

Het akkoord waarin staat dat we kansen willen benutten voor eventuele verbeteringen die binnen de bestemmingsplannen en binnen de vastgestelde projectkaders voor de plannen mogelijk zijn.

Hiermee gaat het college dus door op de ingeslagen weg, voortbouwend op de vastgestelde bestemmingsplannen. Het is immers ook zo dat de gemeente zich niet in de positie bevindt om zelfstandig wijzigingen aan te brengen in deze plannen. Het rijk en de provincie zijn natuurlijk ook een partij in dezen, met bijbehorende financiële verantwoordelijkheden.

De rechter heeft verder helder aangegeven dat dergelijke plannen niet overal per definitie tot positieve en neutrale resultaten kunnen leiden, maar dat dit door het nemen van maatregelen zoveel mogelijk voorkomen of beperkt moet worden. Dat laatste is precies waar het college mee bezig is, met de motie van de raad en bestuursakkoord van het college in de hand, het zo optimaal mogelijk inbedden van de N65 in Vught.

Zorgelijke begroting 2020 aangenomen met stevige opdracht aan het college

D66 D66 VVD CDA PvdA Vught 12-11-2019 18:05

De begroting 2020 in Vught is aangenomen. D66 stemde ermee in nadat een motie was aangenomen waarin het college de opdracht krijgt om de begroting voor de komende jaren gezonder te maken. Er zijn maar weinig gemeenten in Nederland die er zo slecht voor staan. Wethouder van de Ven was niet van plan om die positie te verbeteren en wilde door blijven gaan met investeren (lees: geld uitgeven), maar door de motie zal hij in het voorjaar van 2020 een rooskleuriger uitzicht op de begrotingen de komende jaren moeten leveren.

“Een begroting als deze is niet bepaald ‘vertrouwd en vernieuwd’, maar is een geheel ander financieel beleid dan we de afgelopen jaren hadden. De verschillende VVD en D66-wethouders op de post financiën worden duidelijk gemist”, stelde D66-fractievoorzitter Dianne Schellekens. In 2017 werd nog gesproken over de gezondste meerjarenbegroting ooit. Nu geeft iedereen aan dat de ondergrens wel bereikt is. Alleen wethouder Van de Ven en zijn partij PvdA-GL ontkennen de benarde financiële positie van Vught. De zorgen van D66, VVD, CDA, SP en GB werden zelfs afgedaan als ‘paniekzaaierij’, omdat de meerjarenbegroting immers sluitend was, maar dat zegt natuurlijk helemaal niets.

Vught na elke vergadering een paar ton armer

Volgens Schellekens is het niet vreemd dat Vught er zo slecht voor staat. “Iedere raadsvergadering liggen er weer voorstellen die een hoop geld kosten en elke keer bij de naborrel is de gemeente weer een paar ton lichter. Dat kan niet zo doorgaan, besturen is kiezen uit schaarste, maar die schaarste wordt niet gezien. Via de krant wordt het ene na het andere nieuwe plan bekendgemaakt, waardoor de raad voor een voldongen feit komt te staan. Verschillende partijen vrezen al langer dat dit niet goed kan blijven gaan. Dat punt zijn we nu ook bereikt. Van de gezondste begroting van de eeuw in 2 jaar naar de ongezondste, het kan hard gaan.”

Positie verslechterd door truc voor sluitende begroting

Om de begroting sluitend te maken heeft Vught ervoor gekozen om minder te gaan sparen voor de rijksinfra. Met deze truc waarmee de begroting wel sluitend wordt gemaakt, maar onze financiële positie nog verder verslechtert, werd voorkomen dat er keuzes gemaakt moeten worden. Schellekens: “Maar hoe langt kun je dit nog volhouden? Een schuldpositie boven de 150 procent en een solvabiliteit onder de 20 procent zijn zo alarmerend, dat de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) voor deze getallen zelfs geen benaming hebben.”

Eerder meer sparen dan minder

De greep uit de spaarpot van rijksinfra is bovendien tegen de afspraken met de raad in. Waarom heeft de raad anders eerder bepaald dat dit bedrag nodig is. Het college ontkent ook niet dat de spaarpot volledig gevuld moet worden. En je houden aan de afspraken om die spaarpot te vullen, vindt D66 geen overbodige luxe. Iedereen verwacht dat de bouwkosten alleen maar verder zullen stijgen. Dat verwacht het college ook, want de nieuwbouw van het Zuiderbos gaat om die reden voorlopig niet door. De school kost immers 14 miljoen, maar er is maar 8 miljoen gereserveerd. Hoe kun je dan uit je spaarpot geld halen? Er moet eerder geld bij.

D66 wil terug naar de ondergrens die de VNG adviseert, dus een schuldpositie maximaal 130 procent (in plaats van 150 procent) en een solvabiliteit minimaal 20 procent (in plaats van 14 procent). Bij die ondergrens is de financiële positie nog steeds zorgelijk en zeker niet rooskleurig, maar mocht zich iets voorden, heeft Vught nog wat vet op de botten. D66 en VVD hadden daarom een motie opgesteld met de oproep aan het college om de stijgende (schuldquote) en dalende (solvabiliteit) lijnen te keren. Ook SP en GB steunden de oproep. Gelukkig stemde de hele raad voor de motie en is dat de start om de trend om te buigen en de komende jaren uit de rode zone te komen.

College moet aan de bak

“Wij willen niet alles vooruitschuiven, dus college aan de bak”, was de oproep van Schellekens. “Het lijkt ons bovendien wel zo fair richting Helvoirt. De afgelopen jaren werd daar regelmatig in de gemeenteraad gezegd dat Vught financieel aan de grond zat. De getallen bewezen dat dat niet zo was, nu helaas wel.”

 

 

The post Zorgelijke begroting 2020 aangenomen met stevige opdracht aan het college appeared first on D66 Vught.

De Speeldoos: antwoord op de gestelde vragen aan B&W

SP SP Vught 11-07-2019 19:36

De SP heeft de volgende vragen gesteld en antwoorden gekregen.

Wat is de algemene reactie van het college op deze weergave van de gebeurtenissen in die periode?

Iedereen heeft recht op een eigen mening en ervaringen, do ook de heer Kraaijeveld. Het college herkent zich echter niet in de geschetste beleving.

Op 15 november 2017 heeft de unanieme gemeenteraad het voltallige gemeentebestuur de opdracht gegeven een oplossing te zoeken voor het langslepende dossier “De Speeldoos”. Vanaf dat moment zijn alle verdere stappen in dit dossier afgestemd met het voltallige college.

Het aanzoeken van nieuwe bestuursleden voor De Speeldoos heeft plaatsgevonden op nadrukkelijk verzoek van directie in bestuur van De Speeldoos. Hierover is ook regelmatig contact geweest.

Het college vindt verder dat hij continu heeft gehandeld in overeenstemming met de kaders zoals meegegeven door de gemeenteraad.

 

Zijn in deze weergave aan de hand van Hans Kraaijeveld, naar het oordeel van het college, feitelijke onjuistheden weergegeven? Zo ja, welke? 

Ja zeker. Het is echter soms lastig, om de als feit gepresenteerde beleving van de heer Kraaijeveld te onderscheiden van harde feiten. In de meeste gevallen komt dat terug in de beantwoording van uw vragen. Enkele feitelijke onjuistheden sommen we hierbij op:

 “MDM is op initiatief van de gemeente opgericht."  MDM is door docenten, ouders en andere betrokkenen opgericht. Dee hebben hierover contact gezocht met de gemeente, waarna hen medewerking is toegezegd in het belang van de continuïteit van het aanbod. Dit overigens, nadat Stars on Stage had aangegeven te stoppen per 1 januari 2019.  De heer Kraaijeveld stelt nooit geïnformeerd te in over de emoties in het dossier De Speeldoos' aan de zijde van de gemeente(raad). In het allereerste kennismakingsgesprek met wethouder Van de Ven op 6 november 2018 is dit al uitgebreid aan de orde gekomen, evenals de duidelijke opdracht van de gemeenteraad om geen subsidie aan professioneel theater toe te kennen. De beer Kraaijeveld stelt, dat de burgemeester achter in rug om de voorzitter van de commissarissen van het TadP heft benaderd. Dat is onjuist, omdat ten eerste het college dit verzoek heeft gehad van De Speeldoos en ten tweede wethouder Van de Ven de beer Kraaijeveld tussentijds heeft geïnformeerd over de inspanningen van het college. De heer Kraaijeveld geeft aan, dat hij in januari nog de "enige actieve en formele vertegenwoordiger van de Speeldoos was". Dat is onjuist. Vanaf 31 december 2018 was tijdelijk de interim-bestuurder de beer De Visch Eybergen, wegens gebrek aan andere kandidaten. Bij de Kamer van Koophandel was op dat moment nog het OB ingeschreven. Het college doet dan ook zaken over de opvolging met het (zittend) bestuur. De heer Kraaijeveld geeft aan, dat de gemeente achter de rug om met MDM in gesprek was zonder dit vooraf te melden. De gemeente heeft het aanbod, om de naam en structuur van Stars on Stage over te nemen voorgelegd aan de initiatiefnemers van MDM. Daar was geen behoefte aan, mede vanwege de sterke verwevenheid met de organisatie van De Speeldoos. Er was behoefte aan een eigen, zelfstandige en smalle organisatie om een frisse start te maken. Dit is ook teruggegeven aan het bestuur van De Speeldoos/ StoS. Op diverse plekken stelt de heer Kraaijeveld, dat informatie is verstrekt en nooit door het college is weerlegd of op is gereageerd. Of dat nu gaat over aangedragen alternatieven of over berekeningen van kosten. Dat is niet juist. Er is heel veel contact geweest in gesprekken, mails en brieven. Het college heeft de indruk dat de heer Kraaijeveld de reacties van het college niet accepteert, omdat hij het er inhoudelijk niet mee eens is. Volgens deze weergave is er naast de portefeuillehouder wethouder Van de Ven, ook betrokkenheid van de parttime wethouder Rijksinfra, wethouder Van Woesik. Waarom en vanuit welke verantwoordelijkheid nam wethouder Van Woesik deel aan (minimaal de eerste drie) gesprekken met de heer Kraaijveld?

Op 15 november 2017 heeft de gemeenteraad het voltallige college verzocht, om een oplossing te zoeken voor het slepende conflict met De Speeldoos. Dit n.a.v. het rapport van Berenschot. Dat is de reden, dat alle leden van het college in meer of mindere mate betrokken zijn geweest bij gesprekken met De Speeldoos.

Voor de gesprekken, die het college in de periode november-december 2018 met een afvaardiging van het bestuur van De Speeldoos heeft gevoerd, zijn namens het college de wethouders Van de Ven en Van Woesik afgevaardigd. Dit alles in afstemming met het voltallige college.

 

Wat is de betrokkenheid van wethouder Van Woesik verder geweest in dit dossier? Wanneer en op welke wijze is deze betrokkenheid en handelswijze besproken en afgestemd in het college? *

Zoals hierboven al is gesteld, is elk lid van het college in meer of mindere mate betrokken in dit dossier. Maar altijd in overleg en afstemming met het voltallige college. Per afspraak is vooraf afgesproken welke leden van het college bij welke gesprekken hebben gezeten. In de periode november 2018 tot februari 2019 was dit een wekelijks gespreksonderwerp in het college.

 

Klopt het dat wethouder Van Woesik in een van deze gesprekken het voorstel heeft gedaan aan de heer Kraaijeveld om te overwegen een verzoek tot een subsidiebijdrage voor de professionele podiumkunsten in te dienen? Zo ja, hoe valt deze suggestie te rijmen met het door de raad meegegeven kader dat professionele podiumkunsten niet gesubsidieerd worden?

Een voorstel van het college om De Speeldoos voor de toekomst te behouden, was om een harde scheiding aan te brengen tussen de verschillende functies: faciliteren amateurkunst, cultuureducatie en programmeren professionele podiumkunsten. Dit hebben de wethouders Van de Ven en Van Woesik ook besproken met het bestuur van De Speeldoos.

Vanuit De Speeldoos werd aangegeven, dat professionele podiumkunsten alleen zou kunnen, door de synergie tussen deze functies. Dat zou niet levensvatbaar in zonder subsidie. Afspraak was, dat De Speeldoos dit inzichtelijk zou maken met twee begrotingen: een met en een zonder professionele podiumkunsten. Wethouder van Woesik stelt dan:

"(...) dat een gang naar de gemeenteraad met duidelijke argumentatie en voorstellen vervolgens een mogelijkheid is. De raad kan een uitspraak doen. Killen we een Speeldoos met of zonder professionele kunsten, en wat mag dat kosten?"

((ie gespreksverslag van overleg op 21 november 2018).

Het was overigens alle aanwezigen op dat moment reeds duidelijk dat dit niet waarschijnlijk was, gezien alle eerdere uitspraken van de gemeenteraad. Dhr. Kraa0veld gaf aan dit toch te willen proberen.

Heeft er op donderdag 10 januari een gesprek plaatsgevonden tussen wethouder Van de Ven met de heer Kraaijeveld, waarvan een terugkoppeling plaatsvond op vrijdag 11 januari? Is daarbij een vervolgafspraak gemaakt voor maandagochtend 14 januari? Wanneer en op welke wijze heeft het college deze gang van zaken, alsmede de daarbij gemaakte afspraken besproken en afgestemd? *

Op donderdag 10 januari vond een overlegplaats tussen de beer Kraaijeveld als interim-directeur van De Speeldoos, wethouder Van de Ven als portefeuillehouder cultuur en de beer De Visch Eybergen als interim-bestuurder van De Speeldoos. Belangrijkste onderwerp van gesprek was de zoektocht naar een nieuw bestuur voor De Speeldoos.

Hierboven hebben wij reeds geschetst waarom de gemeentesecretaris tijdelijk bestuurder is geworden van De Speeldoos.

Tijdens dit overleg veranderde de beer Kraaijeveld van standpunt. Hij had alsnog zelf bestuursleden gevonden en wilde deze mensen benoemen. Formeel was op dat moment de beer De Visch Eybergen tijdelijk bestuurder van De Speeldoos. De enige belemmering was, dat hij nog niet was ingeschreven bij de KvK. Hiermee ging de Neer Kraaijeveld voorbij aan het eerdere verzoek van het bestuur van De Speeldoos, op basis waarvan het college reeds kandidaten had gezocht en toezeggingen had. Desondanks heeft wethouder Van de Ven nog een gesprek gevoerd met de kandidaten van de beer Kraaijeveld.

Op vrijdag 11 januari hebben de burgemeester, wethouder Van de Ven, wethouder Van Woesik en de gemeentesecretaris de reacties van de tijdens de kerstperiode gevraagde kandidaten besproken. Dee kandidaten hebben dan reeds ingestemd. Het college is daar bl# mee vanwege de deskundigheid en objectiviteit van deze personen.  Wij zijn dan ook blij, dat de heerKraa0veld dat ook bevestigt in zijn relaas.

De afspraak op maandag 14 januari is bedoeld ter afstemming tussen de beer Kraaijeveld en de beer De Visch Eybergen als tijdelijk bestuurder van De Speeldoos.

Heeft wethouder Van Woesik, zoals de heer Kraaijeveld stelt, vrijdag 11 januari met ‘het enige nog aangebleven bestuurslid’ gesproken en er bij hem op aangedrongen het KvK-inschrijfformulier voor de gemeentesecretaris te ondertekenen? Zo ja, vanuit welke verantwoordelijkheid en wanneer en op welke wijze is deze handelswijze besproken in het college? *

Het klopt, dat wethouder Van Woesik die vrijdag heeft gebeld met het OB. Dit is do afgesproken tijdens de afstemming die middag, aangezien hij ook tijdens het kerstreces contact met OB heeft onderhouden en de schriftelijke bevestiging van de gemaakte afspraak heeft verstuurd.

Heeft wethouder Van Woesik zondag 13 januari tijdens een nieuwjaarsreceptie ‘het enige nog aangebleven bestuurslid’ wederom hierop aangesproken? Was wethouder Pennings hierbij ook aanwezig? Is bij dat gesprek erop aangedrongen dat die avond voor 20.00 uur het KvK-formulier ondertekend moest worden? Is daarbij de bedreiging geuit: “Zo niet, dan trekt de gemeente zijn handen van de Speeldoos af en zou iedereen op straat komen te staan!” (of woorden van gelijke strekking)? Zo niet, wat is dan de aard van het gesprek geweest dat wethouder Van Woesik en wethouder Pennings op de nieuwjaarsreceptie met het betreffende bestuurslid hebben gevoerd?

Na het telefonisch contact van vrjidag 11 januari, hebben wethouder Van Woesik en OB elkaar privé getroffen tijdens een nieuwjaarsreceptie. Wethouder Pennings was toevallig ook op deze receptie aanwezig.

Wethouder Van Woesik heeft tijdens deze gelegenheid het OB aangesproken, om de zaak conform afspraak of te handelen. OB gaf daarbij aan klem te zitten tussen de bestuurlijke afspraak van 31 december en de interim-directeur, die van opvatting was veranderd.

Bevestigt het college dat inderdaad zondagavond 13 januari het KvK-inschrijfformulier is getekend? Hoe verhoudt dit zich naar het oordeel van het college tot de staande afspraak die gemaakt is voor de volgende ochtend maandag 14 januari? Welk belang was gediend bij ondertekening zondagavond 13 januari in plaats van maandagochtend 14 januari of later?

Het college bevestigt het tekenen van het inschrijfformulier op zondag 13 januari. Dit staat wat betreft het college los van het overleg op 14 januari. De afspraak over het tekenen van het formulier was al op 31 december 2018 gemaakt tussen gemeentebestuur en Speeldoosbestuur. Dee afspraak werd hiermee gefinaliseerd. De afspraak op 14 januari betrof een afspraak tussen de interim-directeur en de tijdelijke bestuurder van De Speeldoos. Daar stond het college buiten.

Is de handelswijze van wethouder Van Woesik, alsmede de inzet om ‘aan te dringen’ op ondertekening van het KvK-formulier uiterlijk zondagavond 13 januari, onderwerp geweest van overleg of afstemming in het college? Zo ja, wanneer en op welke wijze heeft deze afstemming plaatsgevonden? Wordt deze handelswijze daarmee door het voltallig college gedragen? *

Het college heeft unaniem besloten, dat de afspraak van 31 december 2018 gestand moest worden gedaan. Formeel juridisch was de mondelinge afspraak met bevestiging per email al voldoende en moest alleen de inschrijving bij de KvK nog aangepast worden. Dit is besproken tijdens het college van 8 januari en de afstemming op 11 januari.

Het relaas schetst ook een mogelijk bedenkelijke betrokkenheid van burgemeester Van de Mortel ten aanzien van de samenstelling van het nieuwe bestuur. Wat is naar het oordeel van het college de betrokkenheid van de burgemeester geweest? Hoe en op welke wijze is deze besproken en afgestemd in het college? *  Hoe rechtvaardigt het college de inmenging van de burgemeester bij de samenstelling van het nieuwe bestuur van De Speeldoos?

De unanieme gemeenteraad heft op 15 november 2017 het voltallige college gevraagd een oplossing voor De Speeldoos te zoeken. Vanaf dat moment beeft de gemeenteraad zich steeds unaniem uitgesproken ter ondersteuning van het college.

Tijdens de zoektocht naar een of meerdere potentiele kandidaten voor het bestuur van De Speeldoos, hebben verschillende leden van het college suggesties gedaan en mensen gevraagd. Zo ook de burgemeester. Deze personen zijn vervolgens met instemming van het voltallige college gevraagd.

Er is dus geen sprake van `inmenging' door de burgemeester of het college in de samenstelling van een nieuw bestuur.

Het college heeft hiermee gehoor gegeven aan het verzoek van De Speeldoos zelf.

Het relaas schetst ook dat wethouder Van de Ven (donderdag 10 januari) het oordeel over de wijze van vorming en samenstelling van het nieuwe bestuur bij de burgemeester legt. Klopt dit? Indien dat niet het geval is, wat is dan de reden geweest van de consultatie van de burgemeester door wethouder Van de Ven?

Nee, wethouder Van de Ven legt niet het oordeel bij de burgemeester, maar heeft aangegeven de laatste stand van zaken met de beschikbaarheid van kandidaten of te stemmen. De burgemeester had op dat moment contact met de door ons gevraagde kandidaten, die op dat moment inmiddels hadden toegezegd.

Het relaas doet een oproep om allen te reflecteren op de eigen rol. Als het college dat nu doet, wat zou het college met de opgedane ervaring achteraf gezien anders gedaan hebben?

Een zorgvuldige analyse vraagt om te spiegelen op de rollen van alle actoren. In het relaas van de beer Kraaijeveld richt hij zich eenzijdig op de ol van het college. Desondanks heeft het college zich vanzelfsprekend de vraag gesteld, wat anders had moeten worden gedaan in dit dossier.

Voorop staat, dat de gemeente veel sneller had moeten ingrijpen in dit dossier. Het is een slepende kwestie geworden, waar reeds vanaf 2004 opeenvolgende colleges en gemeenteraden onvoldoende daadkracht hebben getoond om dit of te ronden. Dat werd ook al onderstreept in het onderzoek van Berenschot uit 2017, waarbij de gemeente steeds subsidieverantwoordingen heeft goedgekeurd, ondanks dat er discussie over bestond.

Verder erkent het college zich kwetsbaar te hebben gemaakt, door in december actief op zoek te gaan naar een of meerdere bestuursleden voor De Speeldoos. Dit heeft het college gedaan op verzoek van de beer Kraaijeveld en het bestuur van De Speeldoos. Zander nieuw bestuur zou op een later moment een rechter een nieuw bestuur moeten benoemen. Daarom vindt het college het nog steeds terecht, dat zij gehoor heeft gegeven aan het verzoek van De Speeldoos.

Een stap, die het college achteraf zeker eerder had moeten zetten, was het direct afwikkelen van het papierwerk betreffende de inschrijving bij de KvK van de gemeentesecretaris. Per abuis ging het college ervan uit, dat dit geen haast had, gezien de mondeling en schriftelijk bevestigde afspraak (daarmee juridisch reeds bindend) die al was gemaakt op 31 december 2018. Achteraf had dit veel commotie kunnen voorkomen.

Zie ook: De Speeldoos

De laatste raadsvergadering voor het reces (2).

PvdA-GroenLinks PvdA-GroenLinks Vught 07-07-2019 14:33

Naast al dat financiële zaken waar elders verslag over wordt gedaan zijn er nog meer stukken aan de orde geweest.

Het gaat dan over de fietsbruggen aan de rotonde Taalstraat – Postweg. We stemden in, voor de details verwijs ik naar het stukje dat op deze site staat.

Er waren zo nog wat hamerstukken. De Burap meldde ik al. Daarnaast was de begroting voor het Brabants Historisch Informatiecentrum BHIC er een. Altijd leuk om op een verloren moment op die site te kijken; als je nieuwsgierig bent klik dan hier. Daarnaast was de jaarverantwoording van de Veiligheidsregio aan de orde, de begroting van de OBDN (Omgevingsdienst) en de wijziging van een regeling met betrekking tot de regionale ambulancevoorziening. Allemaal belangrijke zaken maar politiek tamelijk onomstreden.

Dat laatste geldt niet voor het onderwerp Misha de Vriesschool. Eerder was in de raad de oprichting van die school aan de orde. Geen van de partijen was daar blij mee maar uiteindelijk bleek dat Vught wettelijk gehouden is deze school een kans te geven. Om dat goed mogelijk te maken werd een krediet gevraagd van € 180.000 om de verbouwing aan het gebouw aan de Lidwinastraat 55 tot schoolgebouw mogelijk te maken. Juridisch kan de gemeente dat nu weigeren; we hoeven pas in 2020 te betalen. Maar om kinderen en ouders niet voor onmogelijke zaken te zetten is besloten een bouwkrediet te verstrekken van dat bedrag. Zoals gezegd, blij worden we niet van een school die een ouderbijdrage kent van € 3.000,- per jaar. De bijdrage is vrijwillig maar selecteert op voorhand zeker. We gaan zien of de school inderdaad in staat blijkt voldoende lang te overleven.

Ton van der Vossen

Raadcyclus juni 2019

VVD VVD CDA PvdA Vught 03-07-2019 01:42

Op donderdag 27 juni sloten we weer een Raadcyclus af.  Het belangrijkste onderwerp was de Kadernota

 

Met de kadernota blikken we vooruit op het laatste volle jaar van de coalitie in haar huidige samenstelling, het laatste volle jaar van de gemeente Vught in haar huidige samenstelling. Want 1 januari 2021 en met die datum het mooie Helvoirt komen steeds dichterbij. 

 

Zoals het er nu naar uitziet wordt 2020 een zuinig jaar, een jaar waarin we geen geld over de balk gaan smijten omdat ook wij als gemeente verantwoordelijk met onze gelden om moeten gaan. We zijn daarom ook blij dat niet alleen het college, maar eigenlijk de voltallige gemeenteraad ons idee omarmde om een bezuinigingsdocument op te laten stellen. Én blij met de toezegging van de wethouder dat hij ons in het najaar een sluitende begroting presenteert. Hiermee kunnen we bijsturen indien nodig en daarmee houden we Vught op koers, ver weg van dat verschrikkelijke artikel 12. 

 

Want artikel 12-gemeente worden, dat moeten we toch zeker niet willen. Ons wederom voegen in een illuster rijtje aan gemeentes zoals Boornsterhem, Loppersum, Millingen aan de Rijn, Ten Boer en zowaar het mondaine Vlissingen. En als het aan de VVD ligt, gaat dit ook niet gebeuren. In deze gemeentes was namelijk sprake van negatieve grondexploitaties, een negatief eigen vermogen en begrotingen die jaar op jaar niet sluitend waren. Geen van dat alles is in Vught aan de hand. Voorzichtigheid in Vught is zeker geboden, maar de rand van de afgrond is nog geenszins in zicht.

 

In de commissie werd ons door het college gevraagd om richting te geven aan bezuinigingen. De VVD vindt het daar, zonder bezuinigingsdocument, nog veel te vroeg voor. We weten nu immers niet wat we waarop kunnen bezuinigen en wat daarvan de korte en lange termijn effecten zijn. Natuurlijk, wij hebben als VVD zo ook onze voorkeuren – geen lastenverhoging bijvoorbeeld – maar zo hebben alle partijen die. Dus college, ga aan de slag met het document, dan komen we samen in november tot een sluitende begroting.

 

Een begroting waarin we ook nieuw beleid dat voortvloeit uit het bestuursakkoord zullen zien, dat zien we immers ook al in deze kadernota. Zoals bijvoorbeeld het Cruijffcourt, de verdere inzet op de linie 1629 en het taalhuis. Of nieuw beleid dat voortvloeit uit wensen die we als raad hebben uitgesproken, zoals de tweede fietsbrug bij de Postweg. Het is goed dat met dit soort zaken aan de slag wordt gegaan. Maar hierbij hoort wel een kanttekening, want ook dit beleid kan niet uitgesloten worden van het bezuinigingsdocument. 

 

Ook lezen we in de kadernota beleid dat al wel aangekondigd is, maar dat officieel nog vastgesteld moet worden. Wat te denken bijvoorbeeld van de vandaag aangekondigde samenwerking met V.F.C. Zwaluw? Of de brug bij Fort Isabella? De VVD kijkt uit naar de behandeling van deze raadsvoorstellen.

 

Op 11 april heeft de raad besloten om met de invoering van die wet niet onderscheidend maar vernieuwend te willen zijn. Dit besluit heeft, op z’n zachts gezegd, nogal wat reuring veroorzaakt binnen meerdere gelederen in onze gemeente. We hebben sindsdien daarom ook het verzoek gehad er een raadsinformatie avond over te organiseren, is het als PM post opgenomen in deze katernota én kregen we er vorige week een RIB over. De vierde macht roert zich in optima forma. 

 

Zeker omdat we ook besloten hebben dat we zowel de omgevingsvisie áls het omgevingsplan in 2020 willen vaststellen. Een ambitie die zijn weerga niet kent, een ambitie die links en rechts schrikbeelden inboezemt, bovenal een ambitie waarvoor elke noodzaak ontbreekt. Helvoirt komt in 2021 bij Vught, de visie moet er pas in 2024 liggen, het plan pas in 2029. Het is niet meer dan logisch om af te stappen van de tunnelvisie op 2020, Helvoirt mee te nemen in het op te stellen beleid en ergens tussen 2022 en 2024 de visie te presenteren.

 

En daarmee verschaffen we ons als raad ook tijd, tijd om een weloverwogen besluit te nemen, gebaseerd op een fatsoenlijk raadsvoorstel waarin niet slechts de keuze voor één variant uitgewerkt wordt, zoals in april het geval was, maar waarin een doorkijk van alle varianten staat, met zowel de financiële als maatschappelijke gevolgen. En waar bij die financiën verder wordt gekeken dan sec de kosten van het opstellen van plannen, maar ook wat er daarna gebeurt, welke werkzaamheden er voor de gemeente wellicht gaan verdwijnen, waardoor we dus minder geld kwijt zijn.

 

Want als we de rib moeten geloven, leidt vernieuwend, wat meer vrijheid bij de burgers legt, waardoor regels verdwijnen, wat op lange termijn moet zorgen voor een kleinere overheid, juist tot meer kosten. Want hoe ruimer de kaders, hoe meer werk er is bij toezicht en handhaving, en hoe meer de gemeente de burgers moet uitleggen welke vrijheid ze hebben. Dit soort argumentatie is natuurlijk zo lek als een mandje.

 

Desalniettemin ziet zelfs de VVD wel in dat mocht bovenstaande echt het geval zijn, mochten we structureel jaar op jaar honderdduizenden euro’s meer kwijt zijn aan een vernieuwde omgevingswet in plaats van een onderscheidende, dat we dan in april wellicht beter een ander besluit hadden kunnen nemen. Daarom zijn wij samen met GB met een motie gekomen, waarin we vragen om een nieuw raadsvoorstel met in ieder geval die fatsoenlijke uitwerking van alle varianten én het lostlaten van 2020.  De motie is aangenomen

 

Bij de behandeling van de Kadernota is ook een Raadsvoorstel behandeld voor het toekennen van een krediet voor aanpassingen aan het gebouw voor de toekomstige Misha de Vriesschool. Het moge duidelijk zijn dat de VVD de nodige twijfels heeft bij het budget van 180.000 dat we beschikbaar stellen voor de verbouwing van de school. Niet vanwege de ouders en kinderen, maar vanwege het handelen van de directie. Maar omdat we de ouders en kinderen niet in de steek willen laten, vindt de VVD dat we de 180.000 euro toch beschikbaar moeten stellen voor de verbouwing, maar wel onder voorwaarden. Voorwaarde van een bouwdepot óf betaling achteraf. Daarover heeft/zal GB een motie ingediend/indienen, en met hen ook SP, CDA, PvdA-GL en de VVD. Ook deze motie is aangenomen

 

De kadernota is niet het rooskleurige plaatje dat je wil zien als gemeenteraad, maar nog steeds maar een opmaat naar de begroting. De VVD heeft er alle vertrouwen in dat we bij die begroting, met het bezuinigingsdocument in de hand, alsnog tot een sluitend meerjarenperspectief kunnen komen en we Vught daarmee op koers voor een gezonde toekomst houden.

 

Dit was de laatste Raadsvergadering voor het zomerreces.

 

We starten weer in augustus.

 

22 augustus Informatieavond (Toekomst WSD en Toekomst Afval

 

29 augustus Commissie Ruimte

 

5 september Commissie Bestuur & Samenleving

 

12 september Raadsvergadering

 

Namens de fractie wensen wij u een fijne vakantie toe.

Hoe gaat het met de werkgelegenheid voor mensen met een beperking in Vught ?

PvdA-GroenLinks PvdA-GroenLinks Vught 29-05-2019 07:41

In de vergadering van de commissie in mei werd het jaarverslag van de WSD besproken over 2018 en tegelijk vooruit gekeken naar de komende jaren waarin er veel gaat veranderen voor de WSD in verband met landelijk beleid (de zgn Participatiewet) als gevolg waarvan ruim 60% van de huidige populatie die normaal in de sociale werkvoorziening werkt, in het gewone bedrijfsleven en bij de overheid moet gaan werken. Zoals bekend is dat een moeizaam proces waar nog hard aan getrokken moet worden. De overheid heeft echter wel alvast ingeboekt dat de bijdrage aan de SW daalt en dat er geen nieuwe werknemers meer mogen instromen. Met de WSD is door de gemeente Vught afgesproken dat in deze overgangsperiode de WSD het niet-instromen van medewerkers kan compenseren door activiteiten om meer mensen aan het werk te helpen op reguliere plekken. In Vught ging het in 2018 om 42 mensen die via de WSD geholpen zijn aan werk in het kader van deze transitie. In totaal werkten er ongeveer 200 Vughtenaren bij de WSD in 2018.

Samenwerking Reinier van Arkel en WSD

Een mooi nieuw project dat in 2018 gestart is betreft de samenwerking met Reinier van Arkel en de WSD. In het project Ontwikkelingsgerichte dagbesteding is in 2018 gestart om met 100 mensen die langdurig verblijven in de GGZ te bespreken of zij (weer) aan het werk willen. Bij 50% was dit het geval. De WSD is samen met Reinier van Arkel aan de slag gegaan met een programma om de arbeidsvaardigheden te vergroten via Ontwikkelingsgerichte dagbesteding die mensen klaar moet maken om weer in een arbeidsritme terug te komen. Bij de Blizo in Vught is een speciale locatie gestart waar deze werkzaamheden lopen. In 2019 moet deze benadering op gaan leveren dat mensen van daaruit weer verder gaan richting werk.

Positieve cijfers

De WSD is een van de weinige SW-bedrijven in het land die met zeer positieve cijfers werkt. Al met al was 2018 -ondanks de donkere wolken die zich aan de horizon aandienen over de teruglopende middelen- een prima jaar. Een jaar waarin mede dankzij het harde werken van ruim 1700 mensen met een beperking een omzet is gerealiseerd van 20 miljoen euro met een positief resultaat van 3 miljoen euro dat aan de reserve kon worden toegevoegd om de lastige jaren die gaan komen daarmee aan te kunnen pakken. Raadsbreed werden daarvoor tijdens de commissievergadering de complimenten aan de medewerkers gegeven.

Villavirus slaat weer toe !!

SP SP GroenLinks VVD CDA PvdA Vught 30-11-2018 21:44

Op de locatie Molenven aan de Victorialaan in Vught komen geen sociale huurwoningen maar dure vrije-sectorwoningen.  De verkoopopbrengst van de voormalige school gaat naar de vernieuwing van spoor en N65.

Het college van burgemeester en wethouders stelt de gemeenteraad voor aan de Victorialaan in Vught geen vijftien sociale huurwoningen te bouwen maar twaalf (dure) vrije-sectorwoningen mogelijk te maken met een koopprijs van meer dan vier ton.

In maart van dit jaar was nog in het Brabants Dagblad te lezen:

“ De SP, PvdA/GroenLinks en CDA vinden dat Vught op dit moment te veel bouwt voor de 'rijken'. ,,De wachtlijst voor betaalbare woningen is alleen maar langer geworden", aldus Toine van de Ven, lijsttrekker van PvdA/GroenLinks. ,,Maar ondertussen is de afgelopen acht jaar vooral duur gebouwd, om maximale winsten te behalen. Wij kiezen voor betaalbaar wonen in plaats van meer villa’s. Wij willen de wachtlijst voor een sociale huurwoning minimaal halveren." 

Wij constateren dat PvdA/GroenLinks, de VVD en Gemeentebelangen hun woord niet hebben gehouden en dat zij vooral hun eigen kiezers een valse belofte hebben gedaan. Want ook tijdens de verkiezingsdebatten onderstreepten alle politieke partijen het belang van goedkoper bouwen.

Al twaalf jaar lang worden sociale bouwprojecten consequent geschrapt en wordt in Vught steeds niet gebouwd voor de mensen met een kleinere beurs.

Veel reacties bij de actie in het centrum van Vught op 1 december 2018.

Manifestatie: “Tijd voor Rechtvaardigheid”.

SP SP Vught 14-11-2018 20:41

Van de afdeling Vught hebben 5 SP-leden afgelopen zaterdag meegelopen met de demonstratie 'Tijd voor rechtvaardigheid'. Die was vooral inspirerend maar ook koud en nat. Zo'n 8000 mensen liepen mee.

De mars was dit keer georganiseerd door  FNV en CNV. Belangrijk is dat dit maar één demonstratie is in een rij van gebeurtenissen. Het afbreken van de goede sociale voorzieningen in Nederland (we zitten momenteel weer op het niveau van de jaren 60) heeft een aantal jaren in beslag genomen. De wederopbouw daarvan zal eveneens een aantal jaren duren. Kwestie van lange adem dus. Het uiteindelijke doel is dat er een einde komt aan de oneerlijke verdeling van de rijkdom. Veel geld verdienen mag vanzelfsprekend als dat op een eerlijke wijze gebeurt, bv. door heel hard te werken of door te investeren. Rijk worden ten koste van je medemens zullen wij echter nooit accepteren. 

Peter Pijnen stelt zich voor

VVD VVD Vught 28-02-2018 01:31

In de aanloop naar de verkiezingen op 21 maart plaatsen wij wekelijks een stukje in het Klaverblad waarin wij een van onze (kandidaat) raadsleden zich aan u voorstelt. Deze keer is dit kandidaat Peter Pijnen.